سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۹
رمان نوجوان «دروغ»؛ داستانی درباره آسیب‌پذیری، تنهایی و عشق

کتاب «دروغ» رمانی نوجوان به قلم یک نویسنده اسپانیایی است که داستان پسری ساکت و کتابخوان به نام مارسل را روایت می‌کند که درگیر ماجرایی عجیب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دختری ۱۶ ساله به نام شنیا می‌خواهد در رشته پزشکی قبول شود و برای کسب نمرات بالا تلاش می‌کند. ناگهان از طریق یک انجمن اینترنتی با پسری به نام مارسل آشنا می‌شود که شروع به نامه‌نگاری با او می‌کند و دیوانه‌وار عاشقش می‌شود. خورد و خواب شنیا به هم می‌ریزد و نمره‌هایش افت می‌کند؛ اما این پسر مشکوک می‌زند. او فقط روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه به ایمیل‌های شنیا پاسخ می‌دهد، ایمیل‌ها طولانی نیستند و او تلفن همراه هم ندارد.

شنیا تصمیم می‌گیرد مارسل را پیدا کند و با دیدنش او را غافلگیر کند. بنابراین با اطلاعات کمی که از مدرسه و باشگاه او دارد، تحقیقات را آغاز می‌کند؛ اما پی می‌برد که همه‌چیز دروغ است، نه عکس واقعی است و نه نام او. شنیا سرخورده و خشمگین، حس می‌کند قربانی اینترنت شده است و از ترک تحصیلش پشیمان است. تا اینکه یک روز بسته‌ای غیرمنتظره از راه می‌رسد. بسته‌ای که از زندان نوجوانان می‌آید و حاوی داستان یک قاتل است.


نگران نباشید؛ داستان را لو نداده‌ام. این تازه اول ماجراست و کتاب قرار است حسابی غافلگیرتان کند، به صورتی که تا آخرین صفحه نمی‌توانید حدس بزنید داستان واقعی هر شخصیت چه بوده و به کجا ختم می‌شود.


کتاب دارای دو بخش است: بخشی به روایت شنیا و بخش دوم نامه‌های او به شنیا، پسرک ساکت و کتابخوانی که داستان زندگی‌اش را صادقانه تعریف می‌کند. شخصیت‌ها از زندگی واقعی الهام گرفته شده‌اند. پس حتماً بخشی از خودتان را در آن‌ها پیدا می‌کنید و با احساسات‌شان همدلی می‌کنید.

چیزی که در ابتدا این دو را به هم وصل می‌کند، کتاب «ناتور دشت» سلینجر است؛ کتابی که زندگی هر دو شخصیت را تغییر می‌دهد. نمی‌دانم این کتاب را خوانده‌اید یا نه، به هرحال اگر مثل من خوانده باشید از ارجاعاتی که رمان «دروغ» به آن می‌دهد لذت می‌برید و اگر نخوانده‌اید، وسوسه می‌شوید خیلی زود به سراغ این شاهکار ادبی بروید؛ وقتی که می‌خوانید او چگونه در مورد «ناتور دشت» صحبت می‌کند، چگونه با شخصیت هولدن ارتباط برقرار کرده و جمله‌های این کتاب چه معنایی برای او دارد. مزیت کتاب این است که خیلی سریع خوانده می‌شود؛ درواقع در خواندن آن غرق می‌شوید و گذر زمان را احساس نمی‌کنید.

این اثر را کاره سانتوس، نویسنده اسپانیایی نوشته و با ترجمه سارا یوسفی از سوی انتشارات کتاب چ (کودک و نوجوان نشر چشمه) در ۲۲۶ صفحه و به بهای ۱۹۵ هزار تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط