چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
شهید مطهری حامی نسل جوان در برابر هجمه‌های فرهنگی

کهگیلویه و بویراحمد- مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهید مطهری با تبیین عقلانی و عالمانه اسلام ناب، نسل جوان را در برابر هجمه‌های فرهنگی و شبهات فکری یاری می‌داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یاسوج، حجت الاسلام سید ابراهیم افتخاری صبح امروز در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های جهان فکری متفکران مسلمان با اشاره به اینکه شهید بخارایی در کلاس‌های مرتضی مطهری شرکت می‌کرد، گفت: مطهری یک عالم مبارز بود و تنها به تفسیر و مطالعه اهمیت نمی‌داد بلکه همواره در حال مبارزه بود. در زمانی که کسی به مسئله فلسطین اهمیت نمی‌داد او دغدغه اسلام و فلسطین را داشت.

وی افزود: شهید مطهری یک عالم مجاهد کف میدان با نگاه وسیع بود و تنها به واسطه مطالعه و تخصص خود تولید علم نمی کرد بلکه به‌روز و زمان شناس بود همچنین عکس العمل عالمانه در برابر وقایع مختلف داشت.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: شهید مطهری کتاب «انسان و سرنوشت» را زمانی می‌نویسد که شبهات فراوانی در زمینه دین اسلام صورت گرفته بود، وی منطق قرآن را تبیین می کند تا جوان مبارز به دنبال مکتب چگوارها نباشد بلکه می‌خواهد این خلاها را جبران کند و جامع بودن اسلام را نشان دهد.

افتخاری عنوان کرد: این اندیشمند مسلمان با جهان بینی توحیدی به دنبال تبیین صحیح اسلام بود تا مبادا روشنفکران باعث لغزش جوانان بشوند.

این استاد دانشگاه و حوزه ادامه داد: کتاب «فلسفه و تاریخ» از شاهکارهای اندیشه ای شهید مطهری است و برخی از کتاب‌هایی که به اسلام پرداخته را مطهری تالیف کرده است در حالی که بسیار دقیق و به‌روز بود.

وی به اهمیت سخنان مطهری بر منبر اشاره کرد و گفت: اکثر مخاطبان منبر وی فرهیختگان و دانشگاهیان بودند.

افتخاری، شهید مطهری را تقویت کننده پایه‌های اعتقادی جوانان در زمان نشر آثار مارکسیست ها دانست و گفت: مطهری مانع از ضعف بنیادی ایمان جوانان به دین مبین اسلام شد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» یادآور شد: مطهری برای تبیین صحیح و فهم درست مردم، «خدمات متقابل اسلام و ایران» را بر اساس کتاب «دو قرن سکوت» نوشته زرین‌کوب می‌نویسد.

افتخاری ادامه داد: زرین کوب نیز بعد از این اثر «بامداد اسلام» و «کارنامه اسلام» را می نویسد زیرا به آگاهی رسیده بود که آن را نیز در آثارش نمود می‌دهد و این برگرفته از تفکر عالمانه شهید مطهری است که با اندیشه و تفکر مباحثه می‌کرد.

شهید مطهری سرمایه نوین جامعه است

صیاد خردمند، روزنامه نگار و معلم کهگیلویه و بویراحمد نیز با تاکید بر اینکه شهید مطهری را می‌توان سرمایه نمادین دانست، گفت: هنگامی که همه سرمایه‌ها در هم تنیده و جمع شوند و مردم بر آن اتفاق نظر داشته باشند و اتحاد ایجاد شود، سرمایه نوین به وجود می‌آید که در شهید مطهری نمونه و مثال این سرمایه است.

وی افزود: مباحث شهید مطهری نسبت عقل و دین است تا پیش از این عقل و دین را در برابر هم قرار می دادند و یا دین را فراتر از عقل می دانستند اما شهید مطهری عقل را در جهت دین و مشروعیت دین را ناشی از عقل دانست.

شهید مطهری حامی نسل جوان در برابر هجمه‌های فرهنگی

فقاهت و اجتهاد از خصوصیات شهید مطهری است

رامین مرادی مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج نیز در این نشست با بیان اینکه اندیشیدن به معنای عام در ایران جایی ندارد، گفت: مطهری معتقد به وجود جامعه بود؛ زندگی در جامعه اقتضائاتی دارد و اندیشه مطهری برگرفته از همین موضوع است.

وی ادامه داد: جامعه به سمت آموزش رفته است که اثری آنی دارد اما اندیشیدن هزینه‌بر است و در گذر زمان به وجود می‌آید و این را مطهری در آثارش یه خوبی نمایان کرده است.

محسن سعیدی% دانشجوی دکتری رشته الهیات نیز در این نشست با بیان اینکه فقاهت و اجتهاد از خصوصیات شهید مطهری بود، بیان کرد: شهید مطهری نسبت به جریان سنتی حوزوی که فقه را تنها در احکام می‌دید و روشنفکر سکولار که به سنت پشت پا میزند برتری دارد.

وی اضافه کرد: فلسفه شاید در خصوص مسائل انتزاعی صحبت می‌کند اما در واقع از زندگی روزمره ما صحبت می‌کند و شهید مطهری به عنوان یک فیلسوف چنین دیدی داشت.

سعیدی تصریح کرد: فیلسوف آزاداندیش است بنابراین وقتی به غرب نگاه می‌کند نگاه کلام سنتی ندارد بلکه نگاه آزاد اندیشانه به غرب دارد و تجربه تاریخی آن را می‌شناسد، مطهری به غرب از دید تجربه تاریخی می‌نگرد.

این دانشجو گفت: مطهری از شبهه و تفکر مخالف نمی هراسد بلکه قائل است که هر تفکر و سخن مخالف اسلام باید بیان شود تا در آرا و اندیشه اسلامی تبیین شود و به پاسخ صحیحی برسند.

شهید مطهری حامی نسل جوان در برابر هجمه‌های فرهنگی

مرتضی مطهری زمینه ساز شکل گیری انقلاب اسلامی است

رئیس اداره تبلیغات کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با بیان اینکه شهید مطهری زمینه ساز شکل گیری انقلاب اسلامی بود، گفت: مطهری آن زمان به اقناع سازی فکری جوانان پرداخت تا توانست زمینه ساز شکل گیری انقلاب اسلامی و حاکمیت الهی باشد.

حجت الاسلام سیدرضا افتخاری اضافه کرد: شهید مطهری شخصیتی بود که از نظر فکری و اندیشه‌ای از منابع اسلام و اساتید خوب بهره برده و این را نیز در جامعه لحاظ کرده است.

افتخاری با تاکید بر اینکه دین و خدای ما برای عقل احترام قائل شده است، بیان کرد: شهید مطهری نیز عقل را مورد توجه قرار داده؛ وی در خصوص اندیشه و طهارت روح به خود رسیدگی و آن را در جامعه نیز جاری و ساری می‌کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان نیز در این نشست مطالعه و بازخوانی آثار بزرگان دین به خصوص شهید مطهری را بسیار ضروری دانست و گفت: امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب بارها به این امر تاکید داشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها