سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۱
«کوه‌زاد» و «بی‌چشمداشت» را به علاقه‌مندان شعر پیشنهاد می‌کنم

نغمه مستشار نظامی در پیشنهاد خرید از نمایشگاه کتاب تهران، کتاب‌های شعر آیینی و رمان‌هایی با حال‌وهوای ادبیات پایداری و روایت‌هایی عاشقانه را معرفی کرد.

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): به مناسبت برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران، خبرنگاران ایبنا به سراغ چهره‌های فرهنگی، ادبی و هنری رفته و از آنها خواسته‌اند تا به مخاطبان این رسانه، کتاب‌هایی را به عنوان پیشنهاد خرید از نمایشگاه کتاب تهران معرفی کنند. نغمه مستشار نظامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا به ارائه پیشنهادهایی برای خرید از نمایشگاه کتاب تهران پرداخت و بیان کرد: کتاب «شبیه» علی داوودی از انتشارات شهرستان ادب بسیار جذاب و خواندنی است وسروده‌های علی داودی را در قالب نیمایی و با موضوع عاشورایی دربردارد.

مستشارنظامی افزود: همچنین کتاب «کوه‌زاد» اثر قادر طراوت پور کتاب ارزشمندی است. این اثر اولین دفتر شعر طراوت‌پور است که ارتباط عمیق آن با طبیعت جذاب است. توجه به عناصر طبیعت و ژرف‌نگری در زیست بومی از ویژگی‌های بارز سروده‌های قادر طراوت‌پور است که به نوعی در تک‌تک صفحات کتاب جلوه‌گر شده چرا که نویسنده اهل استان کهگیلویه و بویراحمد است و این فضای طبیعت و زیبایی‌های آن در شعر او احساس می‌شود.

وی ادامه داد: «بی چشم‌داشت» از موسی عصمتی نیز کتابی خواندنی است که ۲۱ قطعه شعر کلاسیک و ۱۴ قطعه شعر سپید را شامل می‌شود و موضوعات مختلفی همچون مسائل سیاسی و اجتماعی، دفاع مقدس، آیینی و عاشقانه را در بردارد. همچنین «پاییز آمد» نوشته گلستان جعفریان کتاب خاطرات فخرالسادات موسوی، همسر سردار شهید احمد یوسفی گزینه خوبی است. در کتاب «پاییز آمد» به زندگی خصوصی خانم موسوی و شهید یوسفی، آشنایی و عشق آنها پرداخته می‌شود، اتفاقی که در کتاب‌های مشابه کمتر رخ می‌دهد.

وی همچنین خواندن رمان «ماه و بلوط» نوشته محسن مومنی شریف را پیشنهاد کرد و گفت: این رمان تاریخی به حوادث مربوط به کردستان و مردمان غیور کرد می‌پردازد که نقش موثری در انقلاب و دفاع مقدس داشتند. با اینکه این اثر، رمان است اما به دلیل اینکه به‌درستی از حوادثی که رخ داده استفاده کرده در زمره تاریخ شفاهی هم قرار می‌گیرد اما در قالب رمان به مخاطب ارائه شده است.

این شاعر و پژوهشگر ادامه داد: کتاب «اسم تو مصطفاست» نوشته راضیه نجار را نیز پیشنهاد می‌کنم. این اثر درباره شهید مصطفی صدر زاده است که نثر شاعرانه‌ای دارد و روایت‌ها، خاطرات و احساسات یک همسر شهید را به صورت شاعرانه توصیف کرده و مخاطب را با خود در لحظات غم و شادی همراه می‌کند. تجار با قلم شیوا و زیبای خود داستان زندگی این شهید بزرگوار را از زبان همسرش نوشته است. از زمانی که مصطفی و سمیه که یکی زاده شمال و دیگری زاده جنوب بود باهم در تهران آشنا شدند و پیمان عشق بستند تا زمانی که روح یکی آن قدر بزرگ شد تا دیگر در پوست خودش نگنجید و به معراج رفت. کتاب «تنها گریه کن» نوشته اکرم اسلامی نیز اثری ارزشمند است. این کتاب درباره مادر شهید محمد معماریان است که اسوه صبر و بردباری به شمار می‌رود. این کتاب تصویری کوتاه و مختصر اما پر معنا از یک عمر زندگی و فرمانبری و ولایت‌پذیری زنی است که فرزندش را فدای پابرجا ماندن و استقلال این سرزمین کرد و خودش نیز در راه اسلام و انقلاب از هر چه در توان داشت فروگذار نکرد. بخشی از این کتاب به مبارزات انقلابی منتظری در قم و تهران می‌پردازد و نمایی کلی از سیمای زنی مجاهد را نشان می‌دهد که نقشی پررنگ و ستودنی در پیروزی انقلاب داشت. بخش دوم کتاب نیز به خاطرات مادر از زمان جنگ اختصاص دارد و شهادت فرزندش محمد و همچنین فعالیت‌های این مادر برومند پس از جنگ و مشارکت‌های سازنده‌اش در کارهای خیر مردمی و اجتماعی را روایت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها