جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۵
آلکسویچ در کتاب «روزگار رفته» از فروپاشی شوروی و پیدایش روسیه جدید می‌گوید

پژوهشگر تاریخ گفت: علاقه‌مندان به مطالعه، کتاب‌های «امید علیه امید»، «حسرت نمی‌خوریم» شامل مجموعه گفتگوهایی از پناهندگان کره شمالی و «روزگار رفته» با عنوان فرعی آخرین سرخ‌ها را از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خریداری و مطالعه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا ساسان طهماسبی، پژوهشگر تاریخ و مترجم کتاب‌های «سفرنامه یوهان اشترویس»، «سفرنامه کروسینسکی»، «سفرنامه جیمز مونسریف بالفور» و… به عنوان پیشنهاد خرید از نمایشگاه کتاب بیان کرد: علاقه‌مندان به مطالعه از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کتاب «امید علیه امید» با عنوان فرعی روشنفکران روسیه در دوره وحشت استالینی تالیف نادژدا ماندلشتام را که از سوی نشر ثالث راهی بازار نشر شده است، خریداری و مطالعه کنند.

وی افزود: این کتاب نخستین بار در سال ۱۹۷۰ به چاپ رسید. اسیپ ماندلشتام در سال ۱۹۳۳، هجویه‌ای پرشور نوشت که در آن، نقدهای گزنده‌ای به جوزف استالین وارد آورد. اما نوشتن این اثر برای ماندلشتام گران تمام شد. او توسط پلیس امنیتی حکومت دستگیر شد، مورد بازجویی قرار گرفت، تبعید شد و در نهایت دوباره به زندان افتاد. ماندلشتام در مسیر رسیدن به یکی از اردوگاه‌های کار استالین جان خود را از دست داد. همسرش، نادژدا، در زمان هر دو بار دستگیری ماندلشتام در کنارش حضور داشت و وفادارانه او را در تبعید همراهی کرد. کتاب امید علیه امید، شرحی تکان‌دهنده و تأثیرگذار از چهار سال نهایی حضور نادژدا در کنار همسرش، اسیپ است. او در این شرح حال جذاب از تلاش‌های خود برای آزادی اسیپ، حفظ آثار او و کشف دلیل مرگ اسرارآمیز این شاعر توانمند سخن می‌گوید.

این پژوهشگر تاریخ بیان کرد: کتاب «حسرت نمی‌خوریم» تالیف باربارا دمیک با ترجمه زینب کاظم‌خواه کتاب دیگری است که از سوی نشر ثالث راهی بازار چاپ و نشر شده است، این کتاب را نیز به علاقه‌مندان مطالعه برای خرید از نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ پیشنهاد می‌کنم. کتاب حسرت نمی‌خوریم، زندگی در کره شمالی مجموعه گفتگوهایی است که روزنامه‌نگار لس‌آنجلس تایمز، باربارا دمیک در زمان سکونتش در کره جنوبی با پناهندگان کشور کره شمالی انجام داده است. این کتاب که حقایقی را از زندگی در کره شمالی برایتان بیان می‌کند، به فهرست آثار راه‌یافته به مرحله نهایی جایزه ملی انگلستان راه یافت و در سال ۲۰۱۰ جایزه اثر غیرداستانی ساموئل جانسون بی‌بی‌سی را از آن خود کرد.

ساسان طهماسبی در ادامه گفت: کتاب «روزگار رفته» با عنوان فرعی آخرین سرخ‌ها اثر سوتلانا آلکسیویچ با ترجمه فروغ پوریاوری که از سوی نشر ثالث منتشر شده است. به علاقه‌مندان به مطالعه پیشنهاد می‌کنم که این کتاب را از نمایشگاه کتاب تهران خریداری و مطالعه کنند.

وی افزود: کتاب روزگار رفته، آخرین سرخ‌ها، سوتلانا آلکساندرونا الکسیویچ، روزنامه‌نگار و نویسنده بلاروسی و برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۵، تاریخ «بومی» و «داخلی» سوسیالیسم را کنار هم گذاشته است. سوتلانا از جنگ می‌نویسد و از سرزمین شوروی. کتاب‌های او درباره مردم این سرزمین و بلاهایی که از سرگذرانده‌اند بسیار معروف است؛ «جنگ چهره‌زنانه ندارد»، «صداهایی از چرنوبیل» و «آخرین شاهدان» نمونه‌های برجسته یادداشت‌های او درباره جنگ و فجایع انسانی روسیه است. کتاب «روزگار رفته» تاکنون جوایزی همچون جایزه کتاب لس‌آنجلس‌تایمز را به دست آورده و در نشریاتی مثل واشنگتن‌پست، نیویورک‌تایمز، بوستون‌گلوب و وال استریت‌جورنال کتاب برتر سال شده است.

این پژوهشگر تاریخ بیان کرد: آلکسویچ در کتاب «روزگار رفته» از فروپاشی شوروی و پیدایش روسیه جدید می‌گوید. از پیامدهای آن. از اعلام استقلال‌های خونبار و جنگ بر سر تعیین مرزها و چهره‌های گوناگون و زشتی که دیو جنگ به خودش می‌گیرد. آلکسویچ در کتاب روزگار رفته، از زمان مرگ استالین تا فروپاشی شوروی را در مقاله‌ها، خاطرات و داستان‌هایی واقعی به تفصیل تشریح کرده است. به طوری که خواننده در این جریان با او همراه می‌شود، همذات‌پنداری می‌کند و تصاویری واضح، سرد و گاهی مایوس‌کننده از فرهنگ، مردم و سرزمین شوراها در ذهنش نقش می‌بندد. تصاویری از باور به اندیشه‌ای محکوم به شکست، از مردمی معتقد تا سر حد مرگ و جنون، از بردگانی که به قول الکسوویچ از برده بودنشان خوشحال بودند و حتی شاید نمی‌دانستند که برده‌اند. از بازی سیاست و ایدئولوژی و در یک کلمه از زندگی به سبک سوسیالیسم شوروی.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها