جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۷
«یعقوب نیمرودی» و «ایستگاه خیابان روزولت» به نمایشگاه کتاب تهران آمدند

کتاب‌های «یعقوب نیمرودی»، «ایستگاه خیابان روزولت: روایتی مستند از تسخیر سفارت آمریکا در تهران» و «رضاخان تا رضاشاه: از بخت جمهوری خواهی تا تخت شاهنشاهی ۱۳۰۴-۱۳۰۲» از تازه‌های کتاب موسسۀ مطالعات و پژوهش‌های سیاسی در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی با بیش از ۷۰ عنوان کتاب و نشریه در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد. کتاب‌های «یعقوب نیمرودی»، «ایستگاه خیابان روزولت: روایتی مستند از تسخیر سفارت آمریکا در تهران» و «رضاخان تا رضاشاه: از بخت جمهوری خواهی تا تخت شاهنشاهی ۱۳۰۴-۱۳۰۲» از تازه‌های کتاب موسسۀ مطالعات و پژوهش‌های سیاسی در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است.

«یعقوب نیمرودی» از مجموعه «ماموران اسرائیل در ایران»

کتاب «یعقوب نیمرودی» نخستین کتاب از مجموعه «ماموران اسرائیل در ایران» تالیف محمدتقی تقی‌پور به تازگی از سوی موسسه مطالعات پژوهش‌های سیاسی منتشر شده و در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس علاقه‌مندان به حوزه تاریخ گرفته است. این کتاب پژوهشی کوتاه درباره یکی از سرماموران اعزامی سرویس‌های اطلاعاتی، جاسوسی و نظامی دولت اسرائیل به ایران در دوران رژیم پهلوی است.

نوشتار پیش رو روایتی است مستند درباره گوشه‌هایی از فعالیت‌ها و عملکرد یعقوب نیمرودی برای تحکیم و توسعه روابط و همکاری‌های ایران و اسرائیل در دوران محمدرضا پهلوی فعالیت‌هایی که اساساً در تقابل و تعارض با منافع، مصلحت و امنیت ملی ایران و ایرانیان و حتی کشورهای اسلامی منطقه و تماماً بر پایه برنامه‌ها و راهبردهای منطقه‌ای صهیونیسم بود.

نیمرودی در ۱۹۲۶ م ۱۳۰۵ خ، متولد و در ۲۱ اوت ۲۰۲۳ م ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ ش، در نود و هفت سالگی در فلسطین اشغالی درگذشت. نامبرده از دی‌ماه ۱۳۳۴ ش تا اواخر عمر رژیم پهلوی، به مدت حدود بیست و یک سال در سمت‌ها و ماموریت‌های گوناگون در این سرزمین به فعالیت مشغول بود.

ایستگاه خیابان روزولت: روایتی مستند از تسخیر سفارت آمریکا در تهران

کتاب «ایستگاه خیابان روزولت: روایتی مستند از تسخیر سفارت آمریکا در تهران» با تکیه بر سندهای اطلاعاتی و دیپلماتیک، به بررسی بسترها و پیامدهای واقعه ۱۳ آبان ۱۳۵۸ می‌پردازد. روایت کتاب از ساختار اطلاعات‌پایه سفارت آمریکا در دوره پهلوی آغاز می‌شود و نحوه تحول این ساختار پیچیده در دوره انقلاب اسلامی را بیان می‌کند. همین ساختار منجر به فعالیت‌های مداخله‌جویانه سفارت آمریکا در برابر انقلاب ایران در سال ۱۳۵۸ شد. سپس با تکیه بر اسناد دیده‌نشده، به بررسی واقعه تسخیر و پیامدهای آن تا زمان آزادی گروگان‌ها پرداخته می‌شود. این کتاب را می‌توان نخستین «روایت ایرانی» از واقعۀ تسخیر سفارت آمریکا در تهران دانست.

نام کتاب، ایستگاه خیابان روزولت، گویای آن است که نمایندگی سیاسی آمریکا در تهران که در امتداد خیابان شهید مفتح (روزولت سابق) قرار داشت، بیش از آنکه یک سفارتخانه با مأموریت‌های دیپلماتیک باشد، ایستگاه سازمان سی‌آی‌ای با مأموریت‌های اطلاعاتی و عملیاتی بود. دیگر آنکه واقعه ۱۳ آبان ۱۳۵۸ یک مقطع حیاتی در سپهر سیاست ایران است و بازیگران و ناظران سیاسی لاجرم باید در این ایستگاه توقف کنند و موضع خود در برابر این رویداد را روشن سازند. از دیگر برجستگی‌های این اثر، رمزگشایی از اسناد رشته‌شده و رونمایی از برخی عوامل و همکاران ایرانی سی‌آی‌ای پس از پیروزی انقلاب اسلامی است؛ افرادی که تا پیش از این هویت نامعلومی داشتند.

رضاخان تا رضاشاه؛ از بخت جمهوری خواهی تا تخت شاهنشاهی

کتاب «رضاخان تا رضاشاه؛ از بخت جمهوری خواهی تا تخت شاهنشاهی» تالیف هدایت الله بهبودی است. کتاب «رضانام تا رضاخان» با عنوان فرعی زندگی‌نامه رضا شاه پهلوی از ۱۲۵۶ تا ۱۲۹۹، روزگار قزاقی و کتاب دوم «رضا خان تا رضا شاه» با عنوان فرعی چنگ به وزارت جنگ ۱۳۰۲-۱۲۹۹، زمانه وزارت جنگ، او را بازگفت. این کتاب که در واقع، سومین بخش از سه‌گانه «رضانام تا رضاشاه» است، روایتگر دوران ریاست‌وزرائی رضاخان در سال‌های ۱۳۰۲ تا ۱۳۰۴ است. دو کتاب پیشین بهبودی، روایت‌گر دو دوره پیشین حیات سیاسی رضاخان، یعنی «روزگار قزاقی» و «زمانه وزارت جنگ» بوده‌اند. نویسنده در این سه‌گانه کوشیده از واقعیت نقش‌آفرینی رضا خان، به حقیقت نقش‌پذیری او برسد.

این بازه از تاریخ ایران پیش از آنکه وابسته به فردی چون رضا خان میرپنج، رضا خان سردارسپه و رضا خان رئیس الوزرا باشد، موقوفِ به کار انداختن سیاست‌های انگلیس پس از جنگ جهانگیر بود. از این رو حاکمان، با هر نام و پسوندی، ملک فؤاد یا رضا خان، و در هر ناحیه‌ای، از شمال افریقا تا غرب آسیا، بازیگر نظم سیاسی جاگیر شده در این مناطق بودند؛ نه بیشتر.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط