چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۶
امام رضا (ع) مرجعیت هویتی و تمدنی ماست

نشست خبری پنجمین کنگره جهانی بین المللی حضرت رضا (ع) در موزه و کتابخانه ملی ملک برگزار شد.

سرویس دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - یاسین ادب: نشست خبری پنجمین کنگره جهانی بین المللی حضرت رضا (ع) در موزه و کتابخانه ملی ملک برگزار شد. این نشست با حضور حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع)، عبدالحمید طالبی ریاست سازمان علمی، فرهنگی آستان قدس رضوی و خانم زهره خوارزمی مسئول بخش بین الملل کنگره تشکیل شد.

طالبی با تبریک دهه کرامت گفت: بر اساس فرمایشات ابتدای سال مقام معظم رهبری برای ایجاد رابطه بین مردم و امامت، شعارکنگره را «با شما سربلندیم» در دستور کار قرار دادیم. آستان قدس رضوی بیش از ۳۸۰ برنامه را در مشهد مقدس برای مجاوران و زائران در حرم حضرت رضا (ع) برگزار کرده است.

او ادامه داد: بارزترین فعالیت علمی آستان قدس رضوی، کنگره علمی حضرت رضاست. اختتامیه جشنواره گنجینه مهر، مراسم کاروان مردمی زیر سایه خورشید توسط خادمان امام رضا (ع)، اهدای بیست هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های سراسر کشور، رونمایی کتاب‌های تازه انتشارات آستان قدس رضوی در نمایشگاه کتاب تهران از جمله اقدامات و خدمات تبلیغی و اجتماعی آستان قدس رضوی است.

سعیدرضا عاملی، دبیرکنگره حضرت رضا (ع) با اشاره به قدمت ۴۰ ساله این کنگره گفت: این کنگره قدمت ۴۰ ساله دارد. این کنگره با حضور مقام معظم رهبری، مراجع عظام و اندیشمندان برگزار می‌شده است. کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» به نوعی انعکاسی از سخنرانی‌های رهبری در این کنگره است.

او ادامه داد: پس از ۳۰ سال توقف در اجرای کنگره، آستان قدس رضوی در سال ۱۴۰۱ کنگره را به عنوان نوعی پرچم هویتی آستان قدس رضوی احیا کردند. ۱۷ پیش نشست، در خارج از کشور با موضوع معارف دینی و شیعه پژوهی برای علاقمندان به اهل بیت برگزار شده است. عنوان اصلی کنگره پنجم، دیدگاه و رویکرد تمدنی حضرت رضا (ع) به مسائل متفاوت است.در رویکرد تمدنی سعی کرده‌ایم به مسائل و چالش‌های جهان بپردازیم؛ ازین‌رو «عدالت برای همه و ظلم برای هیچ کس»، موضوع کنگره پنجم است که در تمام جهان به مسئله و چالش تبدیل شده است.

دبیر کنگره گفت: مسئله غزه نمود بارز این بی‌عدالتی و تبعیض است و جهان در عرصه‌های مختلف شاهد این کشتار جمعی بوده است. ظلم فراگیر در غزه باعث آگاهی و بیداری در جهان شده است که اتفاقات دانشگاه‌های آمریکا محصول این آگاهی است. موضوع این کنگره عدالت برای همه و ظلم برای هیچکس از نگاه امام رضاست. مطالعات نشان می‌دهد از دو قرن پیش تاکنون، میزان نابرابری اجتماعی از ۲۸ درصد به ۸۵ درصد رسیده است. لذا کنگره جهانی حضرت رضا تلاش می‌کند این موضوع را از منظر معرفتی و با رویکرد توجه به نظام قدرت از منظرعلوم سیاسی و رویکردهای جامعه‌شناختی و روابط بین‌الملل به مسئله عدالت و ظلم در نگاه امام رضا بپردازد.

او ادامه داد: امروز جهان نیازمند الگو برای فهم عدالت است. عدالت نسبی توسط حاکمان عادل در جهان برقرار می‌شود اما عدالت مطلق تنها با حکمرانی حضرت مهدی (عج) رخ می‌دهد. کنگره جهانی حضرت رضا ناظر بر مسائل جهانی است و تنها بر مسائل معرفتی تکیه ندارد و با تکیه بر سرمایه اجتماعی رضوی حس با هم بودگی در سطح جهانی ایجاد می‌کند.

او اضافه کرد: تمدن یک هویت و احساس بودن و نبودن است. امام رضا (ع) مرجعیت هویتی و تمدنی ماست. عدالت امام رضا به قدری عمیق و وثیق است که در سلام کردن بین فقیر و غنی تفاوت قائل نمی‌شد. عدالت با نگاه رالزی به مسئله توزیع بهینه منابع می‌پردازد ولی عدالت با نگاه رضوی دامنه‌ای در حوزه حقوق انسانی و امنیت اجتماعی ایجاد می‌کند. عدالت رضوی، احترام همگان را تامین می‌کند. دایره عدالت محلی نیست و جهانی است. امیدواریم بتوانیم امتداد اجتماعی اندیشه‌های حضرت رضا را در سطح ملی و جهانی را شکل بدهیم.

در ادامه نشست زهره خوارزمی، دبیر بین‌الملل کنگره گفت: تعداد ۲۰۰ مقاله در سطح ملی و بین‌المللی دریافت شده است. تلاش ما در سطح بین‌المللی این است که گفتمان رضوی در مسیر زیست کردن و گفتگو کردن با ادبیات رضوی شکل بگیرد. زیرا شرکت‌کنندگان ما در بخش بین‌الملل لزوماً مسلمان و شیعه نیستند، نشان داده‌اند می‌توانند با ادبیات رضوی ارتباط برقرار کنند.

او ادامه داد: ۱۱۶ جلد کتاب در ۲۴ زبان در اختیار اساتید مختلفی در موضوع شیعه‌پژوهی و مطالعات اسلامی قرارگرفت. ما تلاش کردیم در این کنگره تعدد جغرافیایی و تکثر هویتی لحاظ شود؛ از بورکینافاسو تا برزیل، از توکیو تا میشیگان شرکت‌کننده داریم. تلاش ما این بود هر محفلی، محفل گفتگویی باشد تا ابعاد مختلف عدالت امام رضا روشن بشود. از آنجا که امام رضا اهل گفتگو با غیر بوده‌اند، مقاله‌ای از یک کشیش دریافت کرده‌ایم که تمام آیات انجیل و مقارن آن را در ادبیات رضوی، مقایسه کرده‌است.

خوارزمی اضافه کرد: فهم ما از عدالت مبنای خوبی برای تعاملات ما درآینده است. همچنین امتداد اجتماعی کنگره برای ما مهم است برای مثال در صربستان هیچ کتابی به زبان صربی در مورد امام رضا (ع) وجود ندارد اما در کنگره کتاب «امام رضا (ع) دانای خاندان محمد (ع)» به زبان صربی ترجمه شده است.

او ادامه داد: تعالیم رضوی قابل تبدیل به زیست روزمره‌اند. مقالاتی نیز در این کنگره وجود دارد که تجربه زیست افراد را در کشورهای مختلف بر مبنای ادبیات رضوی روایت می‌کند. فرهنگستان علوم رضوی ذیل این کنگره تشکیل شده است تا اندیمشندان بعد از اجرای این کنگره به سرمایه های انسانی و امتداد این کنگره کمک می‌کند.‌

کنگره جهانی امام رضا (ع)، ۲۴ و ۲۵ اردیبشهت در تالار قدس حرم رضوی برگزار می‌شود. در افتتاحیه این مراسم، پیام تصویری رهبر انقلاب به همراه سخنرانی رئیس‌جمهور و تولیت آستان قدس رضوی پخش خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها