پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
غرفه یمن در نمایشگاه کتاب تهران افتتاح شد

غرفه یمن؛ کشور مهمان ویژه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ با حضور مقامات فرهنگی دو کشور افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا غرفه یمن؛ کشور مهمان ویژه سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران در دومین روز از این رویداد افتتاح شد. در این آیین محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد، عبدالرحمن مراد، رئیس سازمان کتاب جمهوری یمن، ابراهیم الدیلمی، سفیر جمهوری یمن در ایران، حسین دیوسالار، مشاور ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حضور داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بخش بین الملل نمایشگاه در حالی افتتاح می شود که نزدیک به هفت ماه است با طوفان الاقصی شکست هیمنه آمریکا و اسرائیل را شاهد هستیم، گفت: اساساً آنچه امروز از سوی مردم شجاع و مومن و آزاده یمن رخ داده جهان را متحیر کرده است.

اسماعیلی افزود: من در اجلاس جهانی گفت و گوی فرهنگ ها که هفته پیش شرکت کردم، اشاره کردم، مگر امکان دارد اتفاق فرهنگی رخ بدهد و نسبت به فلسطین و غزه بی تفاوت بود. حضور یمن به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه کتاب نشان دهنده توجه حوزه فرهنگ ایران و کشور ایران نسبت به مجاهدت ها و مقاومت های برداران یمنی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به نشانه‌های تمدنی و فرهنگی کشور یمن اظهار کرد: این منطقه سوق الجیشی در جهان به‌عنوان پیروان اهل بیت در جهان شناخته می‌شوند. پیروان مکتب اهل بیت چند ویژگی مهم دارند و آن حضور عقلانیت اخلاقیت و معنویت است.

وی افزود: خوشحالیم در خدمت اصحاب فرهنگ غزه هستیم و امروز مایه فخر ما در نمایشگاه کتاب هستند. تقاضا دارم سلام درود و تهیه ایرانیان را به مجاهدان یمنی برسانند.

اسماعیلی با تشکر از عوامل کشور یمن که در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کردند، گفت: نمایشگاه کتاب تهران بزرگترین رویداد فرهنگی کشور و یکی از نمایشگاه های بزرگ در جهان فرهنگی است. از همکاران بخش بین الملل نیز بابت این رویداد بزرگ تشکر می کنم.

حیدره، قائم مقام وزیر فرهنگ یمن بیان کرد: خوشحالیم که امروز در نمایشگاه کتاب تهران در خدمت برداران ایرانی هستیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در این زمینه زحمات زیادی کشیدند.

وی با بیان اینکه دو کشور ایران و یمن اشتراکات فرهنگی زیادی دارند، گفت: دو کشور دارای یک پیامبر، قرآن و قبله مشترک هستند و در مجموع اشتراکات زیادی دارند.

وی افزود: دو کشور ایران و یمن به دلیل اینکه پیرو پیامبر رحمت هستند و از اهل بیت و به خصوص حضرت علی و امام حسن و امام حسین علیهم السلام تبعیت می‌کنند، جای همکاری و تعامل زیادی دارند و امیدوارم این روابط میان دو کشور تعمیق شود.

قائم مقام وزیر فرهنگ یمن با اشاره به روحیه مقاومت طلبی شهید عبدالملک حسین بدرالدین حوثی یمنی که رهبر مجاهدان یمنی است، گفت: تلاش کردیم روحیه شهادت‌طلبی مسمانان ایرانی را میان مردم کشور یمن تزریق کنیم.

وی افزود: ایران و یمن دشمنان مشترک زیاد دارند، دشمنانی که با خدا در جنگ هستند و دو کشور تاکید عملی دارند که با این دشمنان در معنای واقعی کلمه مبارزه کنند. ایران و یمن در اعلام برائت از دشمنان مشترک اتفاق نظر دارند.

حیدره با اشاره به طوفان القصی و تاثیر آن بر فرهنگ مقاومت کشورهای اسلامی گفت: ان‌شالله حضورمان در نمایشگاه کتاب تهران سرآغاز همکارهای فرهنگی و تعاملات بیشتری در بخش مقاومت اسلامی باشد.

بحران فرهنگی بزرگترین مسئله کشورهای مسلمان است

سفیر یمن در ایران در این نشست با اشاره به بحران اصلی که امت‌های اسلامی اکنون با آن‌ها روبه‌رو شده است عنوان کرد: امروز امت اسلامی با بحران بزرگی که همان بحران فرهنگی است روبه رو است و نیاز است اندیشه‌های آزاد و ایده های اسلامی تکثیر شود.

الدیلمی با بیان اینکه باید به جوهره فرهنگی کشور ایران و یمن که همان ایده اسلام است تاسی کنیم، گفت: تلاش می‌کنیم همین ایده مقاومت و اسلام را در جهان تکثیر کنیم. همه دوستان می‌دانند کشورهای اسرائیل و آمریکا تلاش دارند، روحیه مقاومت و استکبارستیزی مسمانان جهان را تحت شعاع قرار دهند.

وی افزود: تنها راه مبارزه با دشمنان اسلام و خدا که دشمنان مشترک دو کشور ایران و جهان هستند، راهکار فرهنگی و استفاده از ایده اسلام است و قطعاً راهکار و ایده مبارزه فرهنگی بر ایده مبارزه اقتصادی و سیاسی مقدم است.

وی با بیان اینکه تلاش می کنیم فرهنگ و ایده مردم ایران را در بحث مقاومت تقویت کنیم، گفت: تلاش می‌کنیم در بخش‌های مختلف فرهنگی از جمله برگزاری نمایشگاه کتاب تهران این مهم را مدنظر قرار دهیم.

سفیر یمن در ایران با تشکر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: این نمایشگاه یک نمونه عیان از عمق تمدنی و فرهنگ یمن در جهان خشک و بی‌روح است. یمن در حوزه فرهنگ و تمدن پشتوانه قوی ای دارد. امیدواریم غرفه یمن در این نمایشگاه فرصت خوبی باشد تا مردم ایران بتوانند یمن را به خوبی بشناسند.

وی افزود: از این فرصت استفاده می‌کنم و از پژوهشگران، ناشران و فعالان حوزه نشر ایران دعوت می‌کنم از غرفه یمن و فعالیت‌های این کشور دیدن کنند و از برگزاری پروژه بزرگ قرآنی این کشور آگاه شوند.
سفیر یمن در ایران با فرستادن درود به دانشجویان آمریکایی که در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی از مسلمانان به پا خواستند، بیان کرد: این اتفاق نشان می‌دهد فریاد مقاومت به گوش حهانی رسیده است.
وی با اشاره به همکاری‌های مشترک فرهنگی میان ایران و یمن در بخش تولیدات سینمایی و تلویزیونی ادامه داد: تصمیم داریم از فرصت حضور در نمایشگاه کتاب تهران برای افزایش تعاملات فرهنگی در بخش تولیدات حوزه نشر و همچنین سینمایی و تلوزیونی استفاده کنیم.

در ادامه این آیین، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران، درباره حضور کشورهای خارجی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران، همیشه محل تعامل و مراودات ایران با کشورهای دیگر است. امسال نیز بیش از ۴۰ کشور، محصولات نشر جدید خود را در بخش بین‌الملل نمایشگاه ارائه کرده‌اند و ۲۵ کشور در بخش بین‌الملل حضور دارند.

اسماعیلی ادامه داد: نمایشگاه کتاب تهران بزرگترین رویداد فرهنگی منطقه و در فهرست چند رویداد کم نظیر فرهنگی در کل جهان است. اتفاق مهمی که قرار است در نمایشگاه کتاب تهران دنبال شود، ترجمه خوب آثار ایرانی و فارسی به زبان‌های مختلف در قالب یک نهصت فرهنگی آغار شده و این رویکرد به معرفی فرهنگ و دستاوردهای ایران کمک می‌کند.

به گزارش ایبنا؛ سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری برگزار می‌شود و سامانه ketab.ir فضای مجازی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها