چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷
انجمن سینمای جوانان ایران با ۲۰ عنوان کتاب تخصصی در نمایشگاه کتاب

مدیر واحد انتشارات و پژوهش سینمای جوانان ایران، همزمان با آغاز سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از جزئیات حضور انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران خبر داد.

سیدجواد میرهاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره فعالیت‌های انتشاراتی انجمن سینمای جوانان ایران گفت: انجمن سینمای جوانان ایران در حدود ۵۸ دفتر در سراسر ایران دارد و همه این دفاتر هم به کتابخانه مجهز هستند. ویترین این کتابخانه‌ها می‌بایست هر ساله به‌روزرسانی شود که بخشی از این به‌روزرسانی از طریق بازار کتاب صورت می‌گیرد. در این فرآیند در مقطعی، بررسی‌ای صورت گرفت تا بدانیم چه تعداد کتاب با موضوع سینمای کوتاه، به‌صورت سالانه در ایران منتشر می‌شود. فارغ از سال‌های اخیر که انجمن به این حوزه ورود کرده است، در سال‌های پیش‌تر تعداد این آثار به عدد انگشتان یک دست هم نمی‌رسید.

وی افزود: انجمن سینمای جوانان ایران تا پیش از این هم فعالیت‌های انتشاراتی داشت اما شاید هر چند سال یک بار، کتابی را منتشر می‌کرد. در سال‌های اخیر اما واحد انتشارات و پژوهش در انجمن فعال‌تر شد. البته رویکرد ما از ابتدا این بود که ما قرار نیست رقیب بخش خصوصی در این بازار باشیم. انجمن از ابتدا تکلیفش آموزش، پژوهش و حمایت از سینمای کوتاه بوده است.

میرهاشمی با اشاره به فعالیت‌هایی همچون برگزاری همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران، توضیح داد: ما در قالب همکاری با بخش خصوصی و ناشران دیگر، کتاب‌های تخصصی در حوزه سینمای کوتاه منتشر می‌کنیم. امروز به جرئت می‌توان گفت بخش عمده‌ای از کتاب‌های مرتبط با سینمای کوتاه، از سوی انجمن سینمای جوانان به مرحله نشر رسیده است و سهم عمده‌ای در این بازار داشته‌ایم.

وی درباره کمیته آثار عرضه شده انجمن در نمایشگاه کتاب امسال هم توضیح داد: با احتساب آثار تجدیدچاپ شده می‌توانیم بگوییم که انجمن سینمای جوانان ایران امسال با بیش از ۲۰ عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد. در این دوره غرفه مشترکی برای زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی در نمایشگاه در نظر گرفته شده است که آثار انجمن هم در همین غرفه عرضه می‌شود.

میرهاشمی در ادامه گفت: اتفاق دیگری که امسال به همت انجمن سینمای جوانان ایران در نمایشگاه کتاب شاهد آن خواهیم بود، برگزاری سه نشست نقد و بررسی فیلم در محل کوشک خانه کتاب در مصلای تهران است. در این نشست قرار است سه فیلم کوتاه اقتباسی که در دوره قبل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران رونمایی شده و از سوی خانه کتاب مورد حمایت قرار گرفته‌اند، پخش شده و در ادامه مورد نقد و بررسی قرار بگیرد. این ایده در راستای اجرای ایده پیوند سینما و کتاب است. از این منظر حضور انجمن در نمایشگاه کتاب تهران، صرفاً به‌عنوان ناشر نیست.

وی افزود: در سال‌های اخیر بخش ویژه‌ای به نام «کتاب و سینما» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران داشته‌ایم که برگزاری این نشست‌های نقد و بررسی در نمایشگاه کتاب تهران را می‌توان محصول همان بذر دانست.

مدیر واحد انتشارات و پژوهش سینمای جوانان ایران ادامه داد: ما امروز پیشنهاداتی از سوی ناشران بخش خصوصی داریم که علاقه‌مند به حضور در فرآیند تولید کتاب‌های تخصصی با موضوع سینمای کوتاه هستند و برای تأیید محتوای آثاری که می‌خواهند در این حوزه روانه بازار کنند، از مشورت انجمن بهره می‌گیرند. این یک اصل پذیرفته‌شده است که آثار مورد تأیید انجمن سینمای جوانان ایران در حوزه فیلم‌کوتاه، قطعاً شرایط بهتری در بازار نشر خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها