چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸
شهدای خانطومان و اردیبهشت مقاومت در لابه‌لای کتاب‌های نویسندگان مازندرانی

مازندران- دومین کتابواره مازندران ویژه شهدای خانطومان با محوریت کتاب‌های منتشر شده درباره این شهدا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران پیش از ظهر چهارشنبه در مراسم دومین کتابواره ویژه شهدای خانطومان گفت: ثبت و ضبط خاطرات شهدا و زندگی‌نامه آنها منوط به فعالیت نویسندگان است، در مازندران نویسندگان چیره‌دستی داریم که درباره شهدای خانطومان قلم زدند و با این کتاب‌ها برای نسل آینده فرهنگ‌سازی می‌کنند.

سکینه‌خاتون مهدیان‌پور با اشاره به اینکه برگزاری کتابواره شهدای خانطومان در راستای کنگره ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید مازندران است که در مهر ماه برگزار می‌شود، بیان کرد: در همین راستا کتاب‌هایی که در ۱۰ سال اخیر درباره شهدا منتشر شدند، داوری می‌شوند و نشان ادبی سرو سرخ را دریافت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه حضور در مجالس این چنینی دارای خیر و برکت است و شهدا همیشه حاضر هستند، افزود: اگر شهدای مدافع حرم نبودند امنیت امروز را نداشتیم البته همه شهدای مدافع امنیت، شهدای سلامت و دیگر شهدا حافظ امنیت کشور هستند.

شهدای خانطومان و اردیبهشت مقاومت در لابه‌لای کتاب‌های نویسندگان مازندرانی

بسیج ادارات استان مازندران نیز در این مراسم اظهار کرد: پیش مقدمه شهادت، انجام کار، خدمت و جهاد در حوزه‌ای است که فعالیت می‌کنیم، شهید سلیمانی ۳۰ سال کار، فعالیت و تلاش کرد و در نهایت به شهادت رسید.

سرهنگ مجیدرضا شعبانی با بیان اینکه زندگی عادی برای خودمان است، زندگی اجتماعی زندگی است که می‌توانیم در آن الگو باشیم، افزود: هر کسی به تناسب ظرفیت خود دریافت دارد آنچه را که بر دل و جان دریافت کرد همچون رسول خدا باید منتشر و تبلیغ کند.

وی افزود: برنامه کتابواره شهدا اثرگذاری طولانی مدت و دائمی دارد و این نهالی که کاشته شد، تنومند و بوده و استمرار دارد، وظیفه اجتماعی که بر عهده داریم باید این چنین اثرگذار باشد.

فرهنگ شهادت

نویسنده ادبیات پایداری نیز در این نشست گفت: وقتی به این جمع‌بندی رسیدم باید تاریخ طلایی دفاع مقدس را جمع‌بندی کنیم با نگاه رایج در دهه ۷۰ در رشته مهندسی تحصیل می‌کردم و در میانه راه متوجه شدم هویتی را جا گذاشتیم که بسیاری از جوانان از خون خود گذشتند، سال ۷۷ از تحصیل در رشته مهندسی انصراف دادم با این نگاه که تاریخ حماسه لشکر ۲۵ کربلا را بنویسم.

مفید اسماعیلی با بیان اینکه ما در چهارراه تاریخ به سر می‌بریم و ایران محور بسیاری از اتفاقات در دنیا است، اظهار کرد: بخشی از مشکلات فرهنگی ما این است که اگر با همان شدتی که به سمت ساخت موشک نقطه زن رفته بودیم که کار درستی بود اگر به سمت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هم رفته بودیم امروز خیلی از مشکلات را نداشتیم.

وی افزود: گر امروز گرامیداشت اردیبهشت مقاومت را برگزار می‌کنیم باید بدانیم شهید اسدی برادر شهید است، شهید بلباسی برادرزاده شهید است و بسیاری از شهدای دیگر هم چنین نسبتی دارند و این به فرهنگ تبدیل شده است.

دیگر نویسنده ادبیات پایداری نیز در این مراسم گفت: هر کاری داستان‌های خود را دارد پژوهش و تدوین به ویژه در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت دغدغه‌های خود را دارد و خیلی شاهد همکاری مدعیان این حوزه نیستیم اگرچه از این نام بهره‌برداری فراوانی می‌شود.

اسلامی ادامه داد: نهادهای مختلفی در این زمینه مسئولیت دارند اما فعالیت در این حوزه سخت است اگرچه شهدا ما را در کار تنها نمی‌گذارند و در زندگی شخصی هم شاهد این موضوع هستیم، گلایه عرفانی و معنوی نداریم اما مسئولان مدعی هستند ولی در حوزه عمل چیزی از آنها نمی‌بینیم که برای جایگاه خودشان و انقلاب اسلامی زیبا نیست.

شهدای خانطومان و اردیبهشت مقاومت در لابه‌لای کتاب‌های نویسندگان مازندرانی

در مصاحبه با خانواده شهدا موازی‌کاری صورت نگیرد

در بخش دیگری از این نشست نویسنده کتاب «لبخندی که گم شد» اظهار کرد: مفیدترین ساعت عمر زندگی من وقتی بود که به دیدار همسر شهید اسدی رفتم، خانم نوبخت یک ساعت صحبت کرد؛ احساس کردم یک انسان را از هم پاشیدم وقتی همسر شهید با احساس تمام از همسر شهیدش حرف می‌زد شهیدی که هنوز پیکرش به میهن نرسیده بود.

فاطمه قنبری افزود: از مسئولان تقاضا دارم اتفاق نظری صورت گرفته و موازی‌کاری صورت نگیرد و یک نهاد مسئول جمع‌آوری خاطرات و مصاحبه‌ها باشد، رفت و آمد نهادهای مختلف، خانواده شهدا را اذیت می‌کند، اگر رفت و آمد مکرر است فقط بحث دیدار باشد نه برای مصاحبه‌های متعدد از سوی نهادهای مختلف.

نام امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) آرامم می‌کرد

همسر شهید اسدی نیز در این مراسم گفت: پسر من هنوز به هشت سالگی نرسیده بود که پدرش شهید شد، بعضی‌ها فراموش می‌کنند وارد زندگی کسی می‌شوند که با شهید سال‌ها زندگی کرده است.

حدیثه نوبخت با اشاره به اینکه ۱۳ سال با شهید زندگی کردم، افزود: بارها برای مصاحبه می‌آمدند وقتی به آنها می‌گفتم شما که پیش از این مصاحبه گرفته‌اید می‌گفتند که مصاحبه‌ها را گم کرده‌اند.

وی با بیان اینکه برای مصاحبه یک ساعته می‌آیند و می‌روند و نمی‌دانند پس از آن بر خانواده شهید چه می‌گذرد، گفت: اغلب شهدای خانطومان جوان بودند و خانواده سال‌ها با این جوانان خود زندگی کرده می‌کردند که به یکباره و برای دفاع از حرم پر کشیدند.

شهدای خانطومان و اردیبهشت مقاومت در لابه‌لای کتاب‌های نویسندگان مازندرانی

نوبخت با اشاره به اینکه در تمام این هشت سال نام امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) آرامم کرد، بارها در این مصاحبه‌ها آشفتگی فرزندم را دیدم، تصریح کرد: اگر نمی‌توانیم درک کنیم باید از این فهم برخوردار باشیم با کودکی که پدرش را خیلی ندیده چطور صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه در یکی از این مصاحبه‌ها از فرزندم پرسیدند که خاطره‌ای از پدرت بگو و پسرم همان خاطره را تعریف کرد که همسرم می‌خواست با او ۱۰ دقیقه بازی کند و به عملیات برود اما ۲۰ دقیقه با پسرم بازی کرد و به عملیات رفت، عنوان کرد: آن شخص به پسرم گفت فقط همین خاطره را به یاد داری که همیشه تعریف می‌کنی، پسرم بغض کرد، به آن شخص گفتم ببخشید که همسرم همواره در ماموریت بود و زمان کمتری در خانه سپری می‌کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها