پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
کتاب «یاس نجمه» در بوته نقد

فارس_ دبیر پانزدهمین جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی گفت: در این دوره از جشنواره از ابتدا نگاه تولید محور داشتیم و در کنار آن به آثار فاخر رضوی در سال‌ها و دوره‌های پیش هم توجه خاصی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، نشست نقد و بررسی کتاب یاس نجمه؛ شامل مجموعه سروده‌های رضوی حمید هنرجو، شاعر برجسته کودک و نوجوان با حضور محمد مرادی و استاد محمود پوروهاب به همت دبیرخانه استانی پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی برگزار شد.

سید احمد میرزاده دبیر پانزدهمین جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی در این نشست خبر داد: پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در ایستگاه چهارم مهمان شیراز شده است.

وی با اشاره به اهداف جشنواره رضوی توضیح داد: از ابتدا در این دوره نگاه تولید محور برای آثار داشتیم و در کنار آن توجه خاصی به کارهای خوبی در دوره های گذشته انجام شده، شکل گرفته است. ما تلاش کردیم جشنواره فرصتی باشد که این آثار ارزنده بیشتر دیده شود.

میرزاده با اشاره به درخشش کتاب یاس نجمه در جشنواره میراث مکتوب ابراز داشت: سال‌ها پیش در سال‌های ابتدایی دهه ۸۰ این کتاب بدون مشوق و انگیزه بیرونی و جشنواره ای تولید شده و مجموعه اشعار قوی در آن به چاپ رسیده است که هنوز بعد از سالها می‌توان از آن بهره برد.

وی شهر شیراز را قطب علمی ادبیات کودک و نوجوان کشور دانست و گفت: از آنجا که دکتر مرادی و استاد پوروهاب به مقوله شعر کودک بصورت جدی توجه می‌کنند، مفتخریم که نقد و بررسی این کتاب در شیراز انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در ادبیات دینی لازم است اندیشه و مطالعه تقویت شود و به کمک تخیل و مشاهدات شاعر بیاید گفت: اینها وقتی با هم ممزوج شد کار را غنی می‌کند. به طوری که در این اثر کودکانه هم شاهدیم خیلی از سروده های دوره های بعد تحت تاثیر امثال این کتاب بوده است.

استاد پوروهاب در ادامه این نشست به سابقه هنرجو در سرودن اشعار کودکانه پرداخت و گفت: یادم می‌آید نیمه دهه ۷۰ در مجله سلام بچه‌ها کار می‌کردیم و اولین کارهای آقای هنرجو را ما چاپ کردیم.

یک صفحه کودک و نوجوان هم در روزنامه رسالت کار می‌کرد.هنرجو سابقه طولانی در سرودن شعر دارد که از نقاط قوت او محسوب می‌شود.

وی گفت: تحقیق درباره کلمات ممنوعه بزرگسالان که برای بچه ها بارمثبت دارد لازم است.این مباحث سوژه خوبی برای پایان نامه هاست.

پور وهاب با اشاره به شاخصه‌های نوشته اصیل ابراز داشت: گاه با خودم فکر میکنم که ما در زبان فارسی اگر قله هایی مثل حافظ، سعدی و فردوسی و بیهقی ونیما نداشتیم ادبیات ما چیزی قابل عرضه نداشت. اما ما در آثار خیلی از هنرمندان نوشته‌های اصیل داریم. به عنوان مثال شعر معروف هاتف اصفهانی یکی هست و هیچ نیست سرود آشتی ادیان است، باز این چه شورش است یا کی رفته ای ز دل که تمنا کنم تورا از فروغی بسطامی اینها نمونه های متن اصیل هستند. ملک الشعرای بهار با دماوندیه اصیل است و با یک دیوان برابری می‌کند.

وی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم کیانوش را از شعر کودک حذف کنیم اشعار اصیل خوبی دارد. شعر صد دانه یاقوت رحمان دوست، خادم‌پیر هنرجو اینها اصیل هستند و به این زودی ها فراموش نمی‌شوند.

پور وهاب خاطر نشان کرد: هرچقدر تغییرات زیادی در زبان ایجاد کنید و حرف تازه داشته باشید اصالت کار را بالا میبرد.

وی با اشاره به نقاط قوت کتاب یاس نجمه خادم پیر را متن اصیل و بهترین شعر این کتاب دانست و گفت: فضاسازی اشعار کتاب پراز حس است که اثر را متمایز کرده است.

گاهی شاعران کودک فکر می‌کنند کل شعر باید تصویر و مضمون داشته باشد اما از این غافل نشویم که دراین صورت تزاحم تصاویر و مضمون مخاطب را اذیت می‌کند.

وی تصریح کرد: شعر کودک خیلی نباید دور از ذهن باشد. بچه باید بتواند این تصویرسازی را درذهن خود درک کند. هنرجو ثابت کرده کودکسرای خوبی است، پیشنهاد میکنم بیشتر به این حوزه بپردازد.

برقراری تعادل بین شاعرانگی و مباحث ایدئولوژیک آسان نیست

محمد مرادی نیز به تجربیات مختلف حمید هنرجو در شعر کودک و شعر بزرگسال اشاره کرد و گفت: شعر رضوی و بصورت کلی ایجاد تعادل بین شاعرانگی و مباحث ایدئولوژیک ظرافت‌های خاصی دارد. شعر عاشقانه و اجتماعی عموماً بیشتر وبهتر به ذهن شعرا می‌رسد اما در حوزه مباحث مذهبی شعر گفتن سخت تر است. محدودیت در ادبیات کودک و نوجوان و بحث آموزش در آثار این قشر هم کار را سخت تر می‌کند. اما کتاب یاس نجمه برای من جذاب بود.شعر خادم‌پیر اولین شعر این مجوعه بود که توجه من را جلب کرد.

وی به نقاط قوت اثر اشاره داشت گفت: شاعرانگی در آثار آقای هنرجو فراموش نشده است. برخی در شعر مذهبی نظم گرا هستند خیلی اتفاق شاعرانه‌ای رخ نمی‌دهد اما در یاس نجمه این ضعف را نمی‌بینیم.

انتخاب مناسب وزن اشعار و استفاده مناسب از ردیف و قافیه در این اثر را نیز نقطه قوت می‌دانم چون خیلی از آثار کودک از لحاظ به هم ریختگی ردیف و قافیه نقص دارد. ریتم تند و زبان اثر نیز اشعار را رسا و روان کرده است.

وی افزود: انتخاب وزن ها در شعر کودک ونوجوان کلیشه شده و یکی د وزن پرتکرار است ولی هنرجو در کلیشه ها محدود نشده و فراتر رفته است بطوری که میبینیم بی ردیفی روی کار سایه ننداخته است.

مرادی به زاویه دید متفاوت هنرجونیز اشاره کرد و گفت: یک عمر می‌توان از مضامینی مثل زیارت در شعر رضوی گفت ولی نوع پرداخت باید جدید باشد که به تکرار نیفتیم.

در بخش پایانی هنرجو از ورودش به دنیای شعر و شاعری گفت. وی از سال ۷۲ با شعر بزرگسال شروع کرده و بسیاری از آثارش در مطبوعات و جراید آن سالها منتشر شد.

هنرجو یادآور شد: بعد از آن متوجه شدم با کودک و نوجوان می‌توانم همدلی و همزبانی داشته باشم و در مسیر مطالعات آثار داخلی خارجی تامل کردم. در ادبیات دینی هم خلا حس میکردم و اینگونه سروده های کودکانه و مذهبی در آثارم غالب شد.

هنرجو افزود: در عرصه داستان و رسانه هم کار کردم ولی هیچکدام برایم به جدیت شعر نبود.

وی تصریح کرد: در هر زمان و در هر فضایی برای کودک و نوجوان کار نمیکنم. وقتی حس همزیستی با ابن عزیزان دارم سراغ شعر میروم، چون جوشش باید رخ دهد. شعر گفتن خیلی ارادی نیست.

وی با اشاره به ویژگی‌های اشعار کتاب یاس نجمه که نظر مخاطبین را به خود جلب کرده گفت: خودم بیشتر انتقال مفاهیم بصورت غیرمستقیم را دلیل دیده شدن کار می‌دانم.

دوست دارم مخاطب غیر مستقیم به نتیجه ای که درذهن من بوده برسد. مستقیم گویی را نمی‌پسندم. ولی متاسفانه در اشعار و داستان های مذهبی زیاد شاهد مستقیم گویی هستیم.

به گزارش ایبنا در ادامه مراسم از تلاش های هنرجو در حوزه شعر کودک و نوجوان تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها