پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۸
مطالعه میان‌رشته‌ای برای افراد فعال در حوزه کودک و نوجوان لازم است

پژوهشگر و کارشناس کتاب کودک و نوجوان گفت: پیشنهاد می‌کنم کسانی که در حیطه کودک و نوجوان کار می‌کنند، در چند حوزه مطالعه کنند؛ چراکه حوزه کتاب کودک یک محدوده کاملاً میان‌رشته‌ای است.

زهرا محسنی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتابی پژوهشی در حوزه کودکان و نوجوانان را برای مطالعه پیشنهاد کرد و گفت: پیشنهاد من یک مجموعه سه‌جلدی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در واقع منبع دانشجویانی به حساب می‌آید که در رشته ادبیات کودک و نوجوان تحصیل می‌کنند. این مجموعه شامل عناوین «ادبیات تطبیقی کودکان»، «درآمدی بر رویکردهای زیبایی‌شناختی به ادبیات کودک» و «قرون کودکی» می‌شود.


او افزود: اما من خودم دیگر به دنبال مقالات می‌گردم. به دلیل اینکه مقالات موضوع‌محور هستند و از طرفی زمینه این را فراهم می‌کنند که در درون مقاله منابع را ببینید و با آن‌ها آشنا شوید و در بازه زمانی کوتاه و فشرده‌ای این اطلاعات را کسب کنید. جدیدترین مقاله‌ای که آن را مطالعه کردم مقاله «بلاغت و روایت» بود که افسانه غیاثوند نوشته شده بود.


محسنی‌فرد ادامه داد: به صورت کلی پیشنهاد می‌کنم کسانی که در حیطه کودک و نوجوان کار می‌کنند، در چند حوزه مطالعه کنند؛ چراکه فقط ادبیات کودک و نوجوان نیست؛ حوزه کتاب کودک یک محدوده کاملاً میان‌رشته‌ای است؛ هم جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و زبان‌شناسی و هم ادبیات کودک و نوجوان است که باید خوانده شود.


این پژوهشگر و کارشناس کتاب کودک و نوجوان در پایان بیان کرد: من گاهی کتابی را می‌خوانم که موضوع آن کاملاً اجتماعی است ولی نیاز است کسی که در حوزه کودک کار می‌کند، آن را بخواند و بداند. کسی که دارد در این حوزه کار می‌کند، تازه‌های روان‌شناسی را باید بخواند و درواقع ویژگی‌های بچه‌ها در دوران رشد را هم باید بداند و در آن حوزه هم باید مطالعه کرد. من سعی می‌کنم در این حوزه‌ها هم مطالعه داشته باشم؛ اما این کار را دشوار می‌کند و به نظرم بهتر است هرکدام از ما در عین اینکه اطلاعاتی از همه حوزه‌های مربوط به کتاب کودک به دست می‌آوریم، بیشتر از منظر تخصصی خودمان ورود کنیم. مثلاً من اگر جامعه‌شناسی خوانده‌ام بیشتر از منظر اجتماعی-جامعه‌شناختی ورود کنم و کسی که روان‌شناسی یا ادبیات خوانده هم به همین منوال.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط