جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵
موافق حضور کتابفروشان در نمایشگاه هستم/ حذف شبه‌ناشران با لغو مجوز آن‌ها

مدیر انتشارات نیماژ، حضور کتابفروشان در نمایشگاه کتاب تهران را برای بهبود وضعیت اقتصادی آن‌ها موثر دانست و با تایید سیاست حذف شبه‌ناشران از نمایشگاه، حذف مجوز فعالیت آن‌ها را موثرتر دانست.

علیرضا اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اهمیت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، عنوان کرد: نمایشگاه کتاب تهران بعد از ۳۵ دوره به‌عنوان یک رویداد فرهنگی، برای اهالی فرهنگ، کتاب و کتابخوانی برای اهالی فرهنگ مانند عیدنوروز است؛ بنابراین همه در جنب و جوش و هیاهوی حضور در این اتفاق هستند.

وی افزود: این رویداد طی سی‌وپنج دوره با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده است، اما همواره برای اهالی نشر و کتاب به‌عنوان عید کتاب شناخته می‌شود.

اسدی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر، مردم با وجود مشکلات معیشتی، دوست دارند کتاب تهیه کنند، ادامه داد: در کمترین حالت، مردم حضور در نمایشگاه را مغتنم می‌شمارند و هر سال دوست دارند در فضای نمایشگاه حاضر شوند؛ زیرا نمایشگاه یک رویداد خاص و ویژه برای آن‌ها است.

وی همچنین به تغییرات نمایشگاه کتاب تهران طی دوسه سال اخیر، عنوان کرد: از آنجایی که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شهر تهران برگزار می‌شود، اغلب اهالی این شهر به نمایشگاه می‌آیند اما شاید این امکان برای همه مردم کشور مهیا نباشد که بتوانند به‌صورت فیزیکی در آن حضور داشته باشند.

مدیر انتشارات نیماژ با اشاره به بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران، گفت: این بخش جذابیتی ایجاد کرده تا همه مردم کشور از این امکان استفاده کنند و کتاب‌های مورد نیاز خود را از بخش مجازی تهیه کنند و به نوعی در این رویداد حضور داشته باشند.

گردش کار کتابفروشان در نمایشگاه کتاب

اسدی درباره حضور کتابفروشان در نمایشگاه کتاب تهران، گفت: همواره بحث حضور کتابفروشان در نمایشگاه کتاب تهران وجود داشته است، من هم موافق حضور کتابفروشان در نمایشگاه هستم زیرا طی سال‌های مختلف، کتابفروشان انتفاعی از این رویداد نداشتند و شاید این نمایشگاه به آن‌ها آسیب می‌رساند.

وی ادامه داد: با توجه به مسائل اقتصادی، کتابفروشان به مراقبت نیاز دارند، حضور آن‌ها در نمایشگاه کتاب موجب می‌شود، بخشی از مسائل مالی را مرتفع کنند؛ همچنین مخاطبان می‌توانند کتاب‌هایی را که ناشران دیگر موجود ندارند اما در کتابفروشی یک استان و شهر مانده، خریداری کنند.

اسدی با بیان اینکه خریداری کتاب با قیمت اندک نیز از مزایای این حضور است، افزود: ممکن است مخاطب بتواند کتابی را در کتابفروشی یک شهرستان با قیمت کمتر از بخش مجازی خریداری کند و همین مسئله علاوه بر منافع اقتصادی به گردش کتاب در کتابفروشی‌ها کمک می‌کند.

برخورد با کتاب‌سازان؛ یک اتفاق خوب و مهم

مدیر انتشارات نیماژ همچنین درباره ممانعت از حضور برخی ناشران کتاب‌ساز در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: صنعت نشر، بسیار ضعیف و نحیف است و با کوچکترین آسیب و ضربه، صدمات زیادی به آن وارد می‌شود؛ بنابراین ضروری است تمهیدات ویژه‌ای برای آن اندیشیده شود.

به‌گفته اسدی، یکی از دغدغه مهم ناشران این است که گاهی یک ناشر بعد از ۲۰ سال کار کردن به یک اثر پُرفروش می‌رسد اما دلالان از طرق غیررسمی و رسمی آن کتاب را کپی می‌کنند و با این کار ضربه مهلکی به ناشر اصلی می‌زنند و بازار را دردست می‌گیرند.

وی با بیان اینکه این موضوع طی سال‌های مختلف دغدغه صنف بوده است، افزود: سیاست ممانعت از حضور ناشران کتابساز و کپی‌کار که نخستین‌بار در سی‌پنجمین نمایشگاه کتاب تهران اجرا شده، یک اتفاق خوب و مهم است، اما معتقدم که ممانعت از حضور آن‌ها باید در مراجع بالادستی پیگیری و اصلاح شود؛ حتی مجوز انتشار کتاب و مجوز انتشاراتی نداشته باشند، زیرا ممکن است به نمایشگاه نیایند، اما کتاب‌های خود را در مکان‌های دیگر بفروشند.

اسدی این مسئله را خواسته صنف و جامعه نشر دانست و گفت: این موضوع دغدغه اصلی معاونت فرهنگی است، استمرار حضور این گروه موجب می‌شود بدنه اصلی نشر که خادمان فرهنگ هستند و بار سنگین تولید فرهنگ و نشر را بر دوش می‌کشند، ضعیف شود؛ زیرا به مرور سرمایه خود را از دست می‌دهند و دیگر امکان کار کردن ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها