جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
نمایشگاه کتاب تهران نخستین مشارکت یمن بعد از جنگ است

رئیس سازمان هیئت کتاب در جمهوری یمن گفت: نمایشگاه کتاب تهران، نخستین مشارکت خارج از یمن است که پس از سال ۲۰۱۵ محقق شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست «امتداد همدلی تاریخی و فرهنگی ایران و یمن» با حضور عبدالرحمن راجع، دبیر انجمن دوستی مردمی ایران و یمن، عبدالرحمن مراد، رئیس سازمان هیئت کتاب در جمهوری یمن، ابراهیم الدیلمی، سفیر یمن در ایران، عبده الحودی، رئیس دانشگاه البردوئی صنعا، حمود الاهنومی، استاد دانشگاه تاریخ و فرهنگ صنعا و صادق کوشکی، استاد دانشگاه تهران در سرای ملل سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

عبدالرحمن مراد، رئیس سازمان هیئت کتاب در جمهوری یمن، در این نشست گفت: خوشحالم در این رویداد کتاب‌محور ایران حضور دارم. این نخستین مشارکت ما خارج از یمن است که پس از سال ۲۰۱۵ داریم. سالی که حمله گسترده ۱۷ کشور انجام شد. ما از دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد بابت دعوت و ایجاد فرصتی برای حضور در این نمایشگاه تشکر می‌کنم.

این مقام یمنی افزود: امیدواریم بتوانیم پس از سال‌ها، با قدرت به میدان فرهنگی و فعالیت‌های فرهنگی برگردیم؛ تلاش می‌کنیم که فرهنگ مقاومت را در کشور خود گسترش دهیم. مردم یمن به مسائل فرهنگ اسلامی و فرهنگ تمدن خودشان بسیار علاقه‌مندند. ما کتابخانه‌های خصوصی در یمن داریم و کتاب‌هایی در یمن وجود دارد که دارای قدمت زیادی است. نخستین کتابخانه رسمی در یمن را سال ۱۹۳۶ امام یحیی تاسیس کرد. کتابخانه‌هایی در مناطق مختلف این کشور وجود دارد. مسائل و محیط‌های فرهنگی در یمن از جریانات سال ۲۰۱۵ و در کشمکش‌های سیاسی که وجود داشت متاثر شد که تاکنون ادامه دارد. سال ۲۰۰۴ طرح صنعا به‌عنوان پایتخت فرهنگی عربی انتخاب شد و امسال حدود ۳۰۰ عنوان کتاب جدید به چاپ رسید.

وی ادامه داد: پس از انقلاب ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ تغییراتی در وضعیت فرهنگی یمن و واژه‌های جدیدی مثل فرهنگ مردمی به‌وجود آمد. اکنون در مرحله پس از انقلاب به سر می‌بریم و واژه‌هایی مانند ادبیات مقاومت به‌وجود آمده است که در این حوزه کتاب‌های زیادی داریم. امیدواریم بتوانیم آن را گسترش دهیم. دوست داریم در ایران نیز برادران و خواهران ما زمینه گسترش این حوزه در زمینه داستان، سریال و کتاب را فراهم کنند.

بی‌راه نیست که یمن را مادر زبان و تمدن عرب بدانیم

در بخش دیگر این نشست صادق کوشکی، بیان کرد: پیوندهای تمدنی زیادی میان ایران و یمن وجود دارد. اگر فرهنگی در عرب وجود دارد و از عرب در جهان شناخته شده، به خاطر یمن است و بی‌راه نیست که یمن را مادر و منشأ زبان و تمدن عرب بدانیم.

وی افزود: پیوند میان ایران و یمن، قدمت هزار و ۵۰۰ ساله دارد. با وجود بُعد مسافت، شاهد مبادلات فرهنگی و سیاسی بین دو سرزمین بوده‌ایم. نمونه آن پیوند علویان طبرستان با زیدیه یمن در قرون سوم و چهارم بود که آن را در ایران به‌عنوان آل‌بویه می‌شناسیم. بعد از انقلاب، این ارتباط، چهره جدیدی پیدا کرد و انتقال میراث و مفاهیمی مانند انقلاب ایران به یمن انجام شد؛ بنابراین شاهد احیای تمدنی در یمن هستیم؛ همچنین در روزهای اخیر شاهد قهرمان‌سازی یمن هستیم و از این کشور به‌عنوان ملتی تاریخ‌ساز یاد می‌شود.

ایران و یمن دارای ارتباط تمدنی دیرینه هستند

حمود الاهنومی، استاد دانشگاه تاریخ و فرهنگ صنعا نیز در این نشست گفت: از دوران قدیم، تاجران یمن به سرزمین فارس سفر و مهاجرت می‌کردند؛ بنابراین ارتباط میان دو کشور و مردم، ارتباطی تمدنی است. شماری از علما و اندیشمندان ایرانی نیز در طول تاریخ به یمن مهاجرت کرده‌اند و بر مردم دو کشور تاثیر گذاشته‌اند. حتی مرقد برخی از علمای ایرانی در یمن بوده و در منطقه‌ای به نام «بهشت شهدا» در صنعا دفن شده‌اند.

مشترکات تمدنی و مبادلات فرهنگی زیادی بین دو کشور وجود دارد و مسائل مشترکی مانند توحید، نبوت، امامت و دوستی اهل بیت در مردم کشور یمن وجود دارد؛ همچنین کتاب «صحیفه سجادیه» نیز از کتاب‌های دینی محبوب و مشترک میان دو کشور است.

وی افزود: اکنون مطالعات و پژوهش‌های مشترکی میان علمای یمن و ایران شکل گرفته است که برای گسترش آن پیشنهاد می‌شود که در کتاب‌های درسی وارد شود تا دانش‌آموزان و دانشجویان دو کشور با این دو کشور بیشتر آشنا شوند؛ همچنین برگزاری برنامه‌های فرهنگی مشترک مانند نمایشگاه کتاب نیز موثر است.

عبده الحودی، رئیس دانشگاه البردوئی صنعا، در این نشست با تاکید بر تاثیر شاعران یمن در فرهنگ و تمدن این کشور گفت: در این چند روز که در ایران حضور داشتم، با برخی از روشنفکران ایرانی گفت‌وگو داشتیم و تصمیم گرفتیم از تجربیات ایران در زنده نگه داشتن یاد ادیبان و شاعران استفاده کنیم؛ از جمله تبدیل خانه‌های شاعران و ادیبان به موزه است که می‌توانیم آن را در یمن اجرا کنیم تا مردم بیشتر با آن‌ها آشنا شوند.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها