جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۵
میزبانی از دختران نوجوان با کتاب «هستی»/ معرفی داستان راستان

هرمزگان - به مناسبت روز دختر در شهرستان پارسیان استان هرمزگان برنامه‌هایی با محوریت کتاب از جمله معرفی کتاب «هستی»، معرفی داستان راستان و شعرخوانی و قصه گویی برای کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، به منظور گرامیداشت روز دختر مصادف با سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص) پارسیان با برنامه‌های متنوع کتاب‌محور این روز را جشن گرفت.

میزبانی از دختران نوجوان با معرفی کتاب «هستی»

کتابدار کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص) پارسیان با معرفی کتاب «هستی» نوشته فرهاد حسن زاده میزبان دختران نوجوان شد.

با حضور دختران نوجوان در کتابخانه و با هدف بالا بردن اعتماد به‌نفس نوجوانان، رمان «هستی» اثر فرهاد حسن زاده توسط حلیمه روشن زاده معرفی شد.

رمان «هستی»، داستان یک دختر ۱۲ ساله اهل آبادان را به رشته تحریر درآورده است. اما چه چیز «هستی» فرهاد حسن زاده را از سایر دخترها جدا کرده؟ روحیات غیرمتعارف او است. زیرا «هستی» چهارچوب پذیر نیست و خلقیات او به دختران دیگر نمی‌ماند. او دلش می‌خواهد توی کوچه برود و فوتبال بازی کند یا اینکه همراه دایی جمشید سوار موتور شود و راندن آن را از دایی‌اش یاد بگیرد.

ارتباط میان «هستی» و پدرش خیلی صمیمانه نیست. پدر به دلیل رفتارهای غیرمتعارف او مرتب سرزنشش می‌کند و حالا که بخاطر شکسته شدن دست «هستی» در فوتبال، سفر کاری اش در کشتی اروند که راهی ژاپن بود را از دست داده، بیشتر هم از او عصبانی است.

مادر «هستی» قرار است فرزند دیگری به دنیا بیاورد و پدر ناچار است که با «هستی» در بیمارستان بماند. اما همین اتفاق جان پدر را نجات می‌دهد، چرا که کشتی اروند مورد حمله نیروهای عراقی قرار گرفته و غرق شده است.

فرهاد حسن زاده این داستان را برای نوجوانانی به نگارش درآورده که ارتباط چندان صمیمی با خانواده ندارند و از دریچه مشکلات و نگرانی‌های «هستی» به آن‌ها کمک می‌کند که بیشتر به والدین خود اعتماد کنند.

معرفی کتاب داستان راستان برای دانش‌آموزان

حلیمه روشن زاده مسئول کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص) شهرستان پارسیان در بین دانش آموزان مدرسه یاسر نصوری حضور پیدا کرد و به معرفی کتاب داستان راستان پرداخت.

این کتابدار هرمزگانی در این خصوص گفت: داستان راستان نوشته مرتضی مطهری، کتابی در باب فضایل و کرامات پیامبر اسلام (ص) و خاندان اوست.

وی ادامه داد: این کتاب در قالب ۱۲۵ داستان که ریشه در تعلیمات اسلامی دارد به رشته تحریر درآمده است و مطهری با بیانی شیوا محتوای داستان‌هایش در کتاب را از طریق احادیث، کتب تواریخ، احکام و حکایت‌های دینی از سیره خاندان نبوی ارجاع گرفته است.

روشن زاده اضافه کرد: نام این کتاب به اعتبار اینکه غالب قهرمانان این داستان‌ها کسانی هستند که راست‌رو و بر صراط مستقیم می‌باشند و در زبان قرآن‌کریم «صدّیقین» نامیده شده‌اند «داستان راستان» گذاشته شده است.

این کنشگر حوزه کودک افزود: این اثر از معروف‌ترین آثار شهید مطهری است که داستان‌های قرآنی را برای کودکان و حتی بزرگسالان با بیان ساده و روان ارائه کرده است.

حلیمه روشن زاده در ادامه گفت: هدف مرتضی مطهری از نگارش این اثر، آموزش نسل‌ها با شیوه زندگی پیشوایان دیدنی و تمسک جستن به اندیشه اسلامی به عنوان تنها راه سعادت بوده است.

میزبانی از دختران نوجوان با کتاب «هستی»/ معرفی داستان و راستان

وی افزود: ضمن معرفی کتاب، به منظور تشویق دیگر دانش‌آموزان به حضور در کتابخانه از عضو فعال کتابخانه علی اکبر ریاستی با اهدای جوایزی تقدیر و تشکر کرد.

مسئول کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص) شهرستان پارسیان در پایان گفت: سپس به تشویق دانش‌آموزان به اهدای کتاب به کتابخانه‌ها پرداختم و دانش آموز محمدمهدی خسروی بعد از معرفی کتاب «آفتاب غریب» نوشته مریم کریمی، این کتاب را به کتابخانه عمومی اهدا کرد.

شعرخوانی و قصه گویی برای کودکان

با حضور نونهالان مهدکودک در کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص) پارسیان، ضمن بازدید کتابخانه، مراسم شعرخوانی و قصه گویی برگزار شد.

حلیمه روشن زاده کتابدار این کتابخانه گفت: کودکی یکی از مهم‌ترین دوران زندگی افراد است که پایه و اساس شکل‌گیری شخصیت آن‌ها را شکل می‌دهد و کتابخوانی در آن دوره قطعاً به رشد بهتر و سالم‌تر آن‌ها کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: خواندن و شنیدن مطالب و مفاهیم کتب مناسب سن کودکی باعث می‌شود تا کودکان با دنیای مطالعه ارتباط برقرار کرده و همین‌طور در آینده علاقه بیشتری نسبت به کتابخوانی پیدا کنند.

مسئول کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص) افزود: همچنین کتاب علاوه بر ایجاد انگیزه در کودکان به‌عنوان ابزاری برای سرگرمی نیز اهمیت بالایی دارد و همین‌طور به خواب آن‌ها نیز کمک زیادی می‌کند؛ بنابراین بهتر است والدین علاوه بر مهد کودک، از کتاب برای بهبود فرآیند رشد ذهنی کودکان نیز استفاده کنند؛ زیرا که خواندن کتاب تمرکز کودکان را نیز افزایش می‌دهد.

روشن زاده اضافه کرد: در این بازدید نونهالان و مربیان مهدکودک از کتابخانه عمومی بازدید کردند و کتابداران و مربیان برای کودکان، قصه‌هایی به انتخاب کودکان خواندند. هم چنین از کودکان خواسته شد تا به صورت داوطلبانه به شعرخوانی و قصه گویی بپردازند.

وی با اذعان به اینکه کتابدار کتابخانه، شروع به معرفی برخی از کتاب‌های رده سنی الف برای کودکان کرد، گفت: سپس به شعر خوانی از کتاب «اتل متل مرغ» نوشته زهرا موسوی پرداخته شد.

این کتابدار کوشا در پایان گفت: هدف از بازدید مدارس و مهدکودک ها از کتابخانه ایجاد علاقه و آشنایی کودکان و نوجوانان با فعالیت‌ها و خدمات کتابخانه‌ها است و همچنین برگزاری جلسات قصه گویی برای کودکان باعث افزایش علاقه آن‌ها به امر کتاب و کتابخوانی می‌شود.

به گزارش ایبنا، پارسیان، باختری ترین شهرستان هرمزگان هم مرز با استان‌های فارس و بوشهر و در فاصله بیش از ۴۰۰ کیلومتری بندرعباس مرکز استان قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها