جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۳
سلولی از زندان ساواک در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

طراحی غرفه انتشارات موزه عبرت ایران، شبیه به یکی از سلول‌های زندان قصر بازسازی شده است. در طراحی و رنگ بندی این غرفه از رنگ‌های سیاه و آبی استفاده شده است تا روح سرد نمور این مکان مخوف را در غرفه انتشاراتی خود بازسازی کند.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - سمیه نجفی خاتونی: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در هویت بصری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران تاثیرگذار است ارتباط محتوای کتاب با طراحی و دیزاین غرفه است. این ارتباط باید به نحوی باشد که مضامین منتشر شده از این انتشارات با دیزاین غرفه دارای پیوندی نمادین باشند، یعنی مضمون کتاب به روایت تصویر و فرم. با همین رویکرد به سراغ انتشارات موزه عبرت رفتیم. انتشارات موزه عبرت سال ۱۳۸۳ تاسیس شده است و رویکرد محتوایی آن بر اساس اسنادی است که بیانگر ارتباط پنهانی ساواک در رژیم شاهنشاهی با دول بیگانه بوده است و همینطور مشق درس‌هایی که ماموران ساواک نزد موساد، انگلیس و آمریکا می دیدند. با همین رویکرد طراحی غرفه این انتشارات شبیه به یکی از سلول‌های زندان قصر بازسازی شده است.

سلولی از زندان قصر در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

در طراحی و رنگ بندی این غرفه از رنگ‌های سیاه و آبی استفاده شده است تا روح سرد نمور این مکان مخوف را در غرفه انتشاراتی خود بازسازی کند. همچنین روی دیواره‌های داخل این غرفه شاهد برخی اسناد هویتی از شکنجه‌گران آن دوره مانند پرویز ثابتی و …هستیم، که از مامورین ساواک بودند و در شکنجه کردن زندانیان سیاسی آن دوره، از اعمال و ابزار خشونت بارتری استفاده می‌کردند. جرایدی از روزنامه کیهان و سایر نشریات نیز در ابعاد بزرگ پرینت و روی دیوارها نصب شده که گویای وقایع آن دوره می‌باشد. اما مهم‌ترین جلوه گری در فرم طراحی این غرفه در بخش دیواره جانبی خارجی آن است که از دو مجسمه آدم نما در آن استفاده شده است و شرح آن به روایت تصویر بیانگر روابط پنهانی ماموران ایرانی در تعامل با موساد است. برای هرچه تصویری شدن این تعامل از پرچم دو نظام شاهنشاهی و پرچم کشور اسرائیل استفاده شده است. نوع ایستایی مامور ایرانی در نزد مامور موساد به گونه‌ای است که نشانی از اطاعت پذیری و تسلیم وارگی او را در این روابط دارد. این انتشارات هر روز با دعوت از یکی از زندانیانی که در نظام شاهنشاهی شکنجه شده اند، سعی کرده علاوه بر انتشار کتاب، سی‌دی و اسناد در همین زمینه این روایت را به صورت شفاهی با بازدید کنندگان به اشتراک بگذارد.

گفتنی است؛ انتشارات موزه عبرت ایران میزبان علاقه‌مندان در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها