جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۶
کتابخانه رهبری در میان شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی کم‌نظیر است

معاون دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران گفت: انواع کتاب‌های تاریخ، فلسفه، رمان و اصول و فقه در کتابخانه شخصی رهبر انقلاب وجود دارد. نمونه کتابخانه رهبری به گمان من در میان شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی کم‌نظیر است.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): دومین نشست «گعده امین؛ با محوریت بررسی مستند غیر رسمی ۶» جمعه ۲۱ اردیبهشت‌ماه با حضور مسعود رضایی شریف‌آبادی سردبیر مجله ارزش‌ها، عضو شورای سردبیری «تهران امروز» و معاون دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران که با دفتر موسسه نشر و تنظیم آثار رهبری نیز همکاری دارد، برگزار شد.

رضایی شریف‌آبادی در پاسخ به این پرسش که آیا در بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب تهران، نمونه‌ای از رفع مشکل ناشران دیده می‌شود، گفت: رهبر انقلاب دغدغه‌های زیادی دارند و باید درباره مسائل مختلف کشور ازجمله مباحث داخلی بین‌المللی صنعتی اقتصادی نظامی تصمیم‌گیری کنند. همان‌طور که می‌دانیم شرایط کشور با وجود تحریم و دشمنی‌های زیاد نسبت به ایران بسیار زیاد است اما با تمام همه این مشغله‌ها، رهبر انقلاب هرگز از موضوع فرهنگ و به‌خصوص کتابخوانی غفلت نمی‌کنند و نسبت به مسائل و مشکلات نشر و حوزه کتاب اهتمام دارند.

وی با بیان اینکه رهبر با سعه‌صدر، صحبت‌های ناشران در نمایشگاه کتاب تهران را می‌شنوند و همراهانشان این مشکلات را ثبت می‌کنند، گفت: رهبر بر روی حل مسائل نشر حساسیت زیادی دارند و این‌طور نیست که فقط از نمایشگاه کتاب بازدید کنند، بلکه پیگیر حل مشکلات هم هستند؛ البته این بخش حل مشکلات را باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری شد اما در مجموع توجه به حوزه نشر و رفع مشکلات این بخش برای رهبر اهمیت زیادی دارد.

این پژوهشگر حوزه تاریخ انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که در دیدارهای مقام معظم رهبری با گروه‌های مختلف ازجمله دانشجویان دانش‌آموزان، نویسندگان و گروه‌های دیگر آیا گزینش خاصی لحاظ می‌شود یا خیر؟ عنوان کرد: یکی از دیدارهایی که هرساله برگزار می‌شود، دیدار رهبر انقلاب با دانشجویان است و برخلاف شایعاتی که مطرح می‌شود، آزادی بیان کامل در زمان دیدارهای دانشجویی با رهبر انقلاب وجود دارد و به هیچ‌وجه حتی سوالات نیز چک نمی‌شود؛ زمانی می‌گفتند سوالات چک می‌شود تا آقا ناراحت نشود. درحالی اصلاً این موضوع صحت ندارد.

رضایی شریف‌آبادی با بیان اینکه رهبر انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران نیز گزینش خاصی ندارد و انتخاب غرفه برای بازدید رهبری براساس حروف الفبا انجام می‌شود، اظهار کرد: انتخاب غرفه ناشران در نمایشگاه کتاب، تصادفی و براساس حوزه الفباست و به‌هیچ وجه ناشران برای بازدید رهبری گلچین نمی‌شوند. حتی ایشان در این بازدیدها از برخی ناشران قدیمی سراغ مدیر می‌گیرند. رهبر انقلاب در مقام‌های مختلف مانند فرماندهی کل قوا یا ادیب و پژوهشگر ظاهر می‌شوند و در دیدارهای مختلف یک بخش از شخصیت رهبر ظاهر می‌شود اما هنگام بازدید از نمایشگاه کتاب ایشان چهره متبسمی دارند و مشخص است که از حضور در این محیط احساس خوبی دارند.

رهبر انقلاب حافظ را از مادر فرا گرفتند

وی درباره کتابخانه شخصی رهبر انقلاب گفت: رهبر انقلاب کتابخوان و کتاب‌دوست هستند. ایشان با کتاب زندگی می‌کنند و این اتفاق مسئله جدیدی نیست و از ابتدای جوانی، کتاب با ایشان همراه بوده است. مادر رهبر انقلاب فردی کتابخوان و مسلط به کتاب حافظ بودند و رهبر انقلاب حافظ را از ایشان تعلیم گرفتند. انواع کتاب‌های تاریخ، فلسفه، رمان و اصول و فقه در کتابخانه شخصی رهبر انقلاب وجود دارد. نمونه کتابخانه رهبری به گمان من در میان شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی کم‌نظیر است.
تمام رمان‌های قبل از انقلاب را رهبر خوانده‌اند
رضایی شریف‌آبادی بیان کرد: حتماً درباره تعدد کتاب‌های رمانی که رهبر انقلاب خواندند، شنیدید، کتاب رمانی نبوده که پیش از انقلاب منتشر شود و ایشان نخوانده باشند. وضعیت مالی حضرت آقا در جوانی مناسب نبود، ایشان از یک مغازه‌ای کتاب اجاره می‌کردند و می‌خواندند. جالب است برای اینکه پول کمتری بپردازند، کتاب‌ها را زودتر می‌خواندند و تحویل می‌دادند و این موضوع صاحب مغازه را ناراحت کرده بود؛ چراکه پول کمتری دریافت می‌کرد.
این پژوهشگر با بیان اینکه این رویه یعنی کتابخوانی را رهبر انقلاب اسلامی بعد از انقلاب نیز پیگیری کردند، گفت: رهبر انقلاب یک شخصیت جامع‌الاطراف هستند و در زمینه‌های مختلف کتاب و مطالعه دارند. در همه زمینه‌ها؛ از موسیقی تا فقه و اصول مطالعه دارند. رسانه‌های خارجی بعد از سخنرانی‌های رهبر، دنبال این هستند که کوچکترین کلمه را ملاک هیاهو قرار دهند اما رهبر به خاطر مطالعه هیچ‌گاه خطایی در سخرانی‌هایی خود نداشتند.
رضایی در باره حضور رهبر انقلاب در کتابخانه‌های عمومی در زمان جوانی و عنایت ایشان به این مراکز اظهار کرد: رهبر انقلاب به همان اندازه که به پیشرفت در حوزه سیاسی اقتصادی و فرهنگی ارزش می‌دهند و برایش اولویت قائل هستند، به موصوع فرهنگ و کتابخوانی نیز اهمیت زیادی می‌دهند. در بحث سیاسی دشمنان حریف ایران نمی‌شوند و در نمونه اخیر با «وعده صادق» این تسلط و اقتدار را به رخ کشیدیم. در بحث اقتصادی سالیان سال است تحت شدیدترین تحریم‌ها هستیم. آن‌ها با تحریم می‌خواستند مملکت را فلج کنند؛ هرچند تحریم مردم را اذیت کرد اما باز حریف ما نشدند. دشمنان اکنون از سنگر فرهنگ وارد شدند و در بحث فرهنگی با تهاجم فرهنگی روبه‌رو هستیم.
این پژوهشگر حوزه تاریخ با بیان اینکه دشمنان معتقدند اگر یک تاریخ با پشتوانه جعلی در میان مردم حاکم شود، می‌توان بر این جامعه حاکم شد، گفت: پادگان‌های مبارزه با تهاجم فرهنگی کتابخانه‌ها و حوزه نشر و بازار کتاب هستند، اینها مراکز و ابزارهایی هستند که می‌توانند در برابر تهاجم فرهنگی بایستند. کتابخانه‌ها پایگاه‌های فرهنگی مهمی در کشور هستند و براساس تاکید رهبر باید کتابخوان زیاد شود تا این پایگاه‌ها تقویت شوند.
بیگلو درباره اینکه آیا رهبر انقلاب نسبت به کتاب‌هایی که به ایشان مرتبط است، چه رویکردی دارند، بیان کرد: کتاب‌هایی که درباره رهبر انقلاب می‌نویسند برای پرهیز غلوگویی و جلوگیری از نسبت دادن‌های غلط به رهبری این باید از موسسه نشر و تنظیم حضرت آقا مجوز بگیرند. البته همه این کتاب‌ها مستقیم از سوی رهبر انقلاب مطالعه نمی‌شود زیرا آقا وقت این کار را ندارند البته حساب کتاب‌هایی که موسسه نشر و تنظیم حضرت آقا منتشر می‌کنند از آثاری که ناشران دیگر چاپ می‌کنند، جداست و کاملاً قابل استناد است؛ چراکه نظارت، تحقیق، تدوین و مستندنگاری زیادی در این زمینه انجام می‌شود؛ البته این موسسه در ارتباط با انتشار زندگی‌نامه‌ها و چاپ آثاری از این دست ازسوی دفتر نشر و تنظیم از سوی دفتر رهبری نیز فعال است.

وی با اشاره به فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی که در بخش کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: رهبر روی کتابخوانی گسترده در جامعه و کتابخوانی کودکان و نوجوانان در جامعه با توجه به ریزش‌های فرهنگی که در جامعه وجود دارد، توجه ویزه دارند و معتقدند باید گسترده‌تر شود تا کتابخوانی در جامعه تثبیت شود. عادت به کتابخوانی در کودکان و نوجوانان موجب می‌شود از فضای مجازی فاصله بگیرند.
این مراسم با اجرای مرتضی یراقبافان و جعفر بیگلو، کارشناس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سردبیر مجله «هدهد سفید» در غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها