جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۷
سهم کتابفروشان از فروش نمایشگاه کتاب چقدر است؟

سخنگو و قائم‌مقام سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دومین نشست خبری این رویداد بیان کرد: در بخش مجازی مردم، ۲۲ میلیارد تومان خرید داشتند که ۱۵ میلیارد تومان از ناشران و ۷ میلیارد تومان از کتابفروشان بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دومین نشست خبری سخنگو و قائم‌مقامی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جمعه (۲۱ اردیبهشت ماه) با حضور علی رمضانی، سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران و اسماعیل جانعلی‌پور، مدیر کمیته ناشران خارجی برگزار شد.

رمضانی درباره میزان فروش کتاب بعد از گذشت دو روز از سی‌پنجمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: پایان روز دوم نمایشگاه در بخش حضوری، ۵۲ میلیارد تومان خرید کتاب ثبت شده که ۳۶ میلیارد تومان در درگاه‌های رسمی و ۱۶ میلیارد تومان برآورد اقلیتی درگاه‌های غیررسمی و کارت به کارت است.

وی افزود: در بخش مجازی نیز مردم، ۲۲ میلیارد تومان خرید داشتند که ۱۵ میلیارد تومان از ناشران و ۷ میلیارد تومان از کتابفروشان بود و تا پایان روز دوم در مجموع ۷۴ میلیارد تومان خرید کتاب به ثبت رسیده است.

رمضانی با بیان اینکه ۱۷۲ هزار نسخه کتاب در این روز به فروش رفته است، گفت: این کتاب‌ها در ۸۴ هزار بسته ساماندهی شده و حدود نیمی از آن‌ها را شرکت پست تحویل گرفته است.

رمضانی همچنین در سخنانی با اشاره به استقبال خانواده‌ها از نمایشگاه کتاب تهران در آخرین روز هفته، گفت: بازدید از نمایشگاه از صبح با حضور جمعیت متراکم مردم در همه بخش‌ها در حال انجام است و مردم از ره‌آورد فعالیت یک‌ساله ناشران استفاده می‌کنند.

وی افزود: امروز ۳۸ نشست با حضور ناشران، نویسندگان و منتقدان در سراهای مختلف نمایشگاه کتاب از صبح در حال برگزار است و ساعتی پیش از آخرین اثر مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی رونمایی شد.

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به برنامه «دختر ماه» در محل حیاط صحن اصلی مصلا گفت: این برنامه امروز به مناسبت میلاد حضرت معصومه (س) برگزار خواهد شد، همچنین امروز همزمان با دور دوم رای‌گیری ۱۵ صندوق در سه شعبه از مردم رای‌گیری می‌کنند.

رمضانی ادامه داد: ساعت کاری نمایشگاه، امروز هم تا ساعت ۲۱ ادامه دارد و مجموعه برنامه‌های نمایشگاه تلاش می‌کنند تا این ساعت به مخاطبان خدمات عرضه کنند.

وی با اشاره به برشی از نتایج نظرسنجی نمایشگاه گفت: در نظرسنجی روز دوم نمایشگاه از نظر مردم سه نقطه قوت نمایشگاه کتاب؛ تهویه مناسب و هوای خوب داخل، مکان مناسب سالن کودک و نوجوان و برنامه‌های متنوع و جذاب کوشک کتاب بود، همچنین سه نقطه ضعف نمایشگاه، جابجا نشدن ساعت شروع بازدید با توجه به تغییر نکردن ساعت در سال جدید، اطلاع‌رسانی کم‌رنگ برنامه‌های جنبی و خراب بودن برخی دستگاه‌های لمسی بود، همچنین مخاطبان خواستار این بودند که تعداد ایستگاه‌های شارژ موبایل افزایش پیدا کند.

به گفته رمضانی، سی‌پنجمین نمایشگاه کتاب تهران به درخواست سالانه مردم، مبنی بر قرار دادن سبد خرید کتاب پاسخ داده شد و در بخش‌های مختلف، سبدهایی پیش‌بینی شده تا مردم مجبور نباشند خریدهایشان را از ابتدا تا انتهای نمایشگاه حمل کنند.

رمضانی همچنین به یکی از سئوالات نظرسنجی اشاره کرد و گفت: سوال این بود که با چه وسیله نقلیه‌ای به نمایشگاه آمدید که پاسخ‌ها به این شرح است؛ حدود ۴۸ درصد از بازدیدکنندگان با مترو، ۲۸ درصد خودرو شخصی، ۱۰ درصد اتوبوس، ۹‌درصد تاکسی و پنج‌درصد با سایر وسیله‌ها.

وی افزود: طبق این آمار، حدود ۷۰ درصد مخاطبان از وسیله حمل و نقل عمومی استفاده کردند و ۳۰ درصد با وسیله شخصی. در اینجا از مردم خواهش می‌کنم با وسایل حمل و نقل عمومی رفت و آمد کنند.

سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عنوان کرد: همچنین نمره مردم به نمایشگاه برای روز دوم ۷۲ از ۱۰۰ بود.

ارائه ۵۰ هزار عنوان کتاب در بخش خارجی

در ادامه این نشست، اسماعیل جانعلی‌پور در سخنانی گفت: در نمایشگاه سی‌وپنجم به لحاظ حضور ناشران خارجی و تعداد غرفه‌ها افزایش داشتیم، سال گذشته رواق غربی به ناشران خارجی و بین‌الملل اختصاص داشت که امسال با تفکیک بین‌الملل همه سالن به ناشران خارجی اختصاص پیدا کرد.

وی افزود: در این زمینه فضای سالن برای ناشران عرب و لاتین اختصاص داده شد و امسال حدود ۵۰ هزار عنوان کتاب در دو بخش لاتین و عرب ارائه شده است، همچنین حدود ۷۰ تُن کتاب از مجاری گمرکی به کشور وارد و ارزیابی شد که ۶۰ تن از مبادی گمرک و ۱۰ تن از کتاب‌های موجودی ناشران بود.

جانعلی‌پور با بیان اینکه کار ناشران خارجی از ماه‌ها قبل آغاز شده است، گفت: این فعالیت مستمرا دنبال می‌شود و طی امروز و فردا ارزیابی کتاب ناشران به پایان خواهد رسید؛ همچنین آثار ۲۰۰ ناشر در بخش خارجی در قالب ۳۰ غرفه به کتاب‌های عربی و ۲۵ غرفه به کتاب‌های لاتین اختصاص دارد.

وی درباره ارز کتاب‌های خارجی توضیح داد: چند روز قبل قیمت رسمی ارز اعلام شد و برای راحتی مواجه فروشندگان و غرفه‌داران، اعلامیه‌ای نیز غیر از فضای مجازی منتشر خواهد شد تا با محاسبه تخفیف لحاظ شود.

جانعلی‌پور همچنین درباره بازه زمانی کتاب‌های این بخش گفت: کتاب‌های امسال از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ است. یکی از ویژگی کتاب‌ه، رعایت بازه زمانی سال انتشار است، کتاب‌های سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ از ۱۵ درصد تخفیف و کتاب‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ از ۴۵ درصد تخفیف دارد که ۱۵ درصد سهم ناشر و مابقی سهم نمایشگاه است.

صدور سه حکم برای غرفه‌های متخلف

بخش دیگر این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت.

رمضانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره برخی گلایه‌ها مبنی بر کم بودن تبلیغات محیطی و تمهیدات مدیران نمایشگاه برای این موضوع، گفت: بخشی از این موضوع به دلیل همزمانی نمایشگاه کتاب با دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی بود، اما توافق با سازمان زیباسازی شهر تهران این است موج‌دومی بعد از انتخابات داشته باشیم.

وی همچنین درباره تخلفات نمایشگاه بیان کرد: روز گذشته هیئت رسیدگی به تخلفات به هشت پرونده رسیدگی کرد و سه حکم صادر شد؛ غرفه یک ناشر به مدت یک‌روز و پنل مجازی دو ناشر نیز به مدت یک روز بسته شد.

رمضانی درباره بن خرید کتاب از نمایشگاه کتاب توضیح داد: پیش‌بینی‌ها این است که بیش از ۳۰ درصد بیشتر بتوانیم از اعتبارات ارشاد را صرف کمک خرید کتاب، به مردم اختصاص بدهیم؛ البته نسبت به سال گذشته هم در مبلغ افزایش داشتیم و هم در تعداد مشمولان. طبق آخرین آمار نیز تا ابتدای امروز میزان ثبت‌نام اعضای هیئت علمی از ۱۰ هزار نفر بیشتر و دانشجویان نیز حدود ۱۰۰ هزار نفر بود.

رمضانی همچنین درباره آمار تفکیکی ناشران نیز توضیح داد: ۸۵۰ ناشر عمومی، ۳۰۳ ناشر آموزشی، ۹۵ ناشران وزشی، ۳۱۰ ناشر کودک و نوجوان و ۶۳ ناشر دیجیتال در این دوره از نمایشگاه حضور دارند.

به گزارش ایبنا؛ سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۲۹ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلای امام خمینی (ره) برپاست.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها