جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۲
مئیر شفیق: حاج قاسم یک شخصیت استثنایی بود

مئیر شفیق، متفکر فلسطینی در رونمایی کتاب «همراه ما بود» گفت: حاج قاسم سلیمانی یک شخصیت استثنایی داشت و تاثیراتش به آینده منتقل شد.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ مئیر شفیق، متفکر فلسطینی در رونمایی کتاب «همراه ما بود؛ مصاحبه‌های سید نصرالله درباره حاج قاسم سلیمانی از زمان شهادت و بعد از آن» گفت: بنده شناخت شخصی از سلیمانی نداشتم اما از آنجا که با رهبران فلسطین ارتباط خوبی دارم، درباره او زیاد شنیدم. آنها به من گفتند: او همواره برای فلسطین به عنوان فرمانده مقاومت خوب کار می‌کرد و همیشه از نقش بی‌بدیل او در عراق، سوریه، لبنان و بحرین صحبت می‌شد. نقش او را در عملیات طوفان الاقصی دیدیم و شنیدم که تونل‌ها و تسلیحاتی که فلسطینی داشتند از برکت وجود سلیمانی بود. او یک شخصیت استثنایی داشت و تاثیر نقش این شخصیت به آینده منتقل خواهد شد. به نظرم سلیمانی در مسأله فلسطین نقش اساسی داشت و او یکی از میوه‌های امام خامنه‌ای بود که او توصیه‌های امام را به صورت عملیاتی انجام می‌داد که ثمره خوبی هم داشت. ما (فلسطینی‌ها) و همه کشورهای اعضای جبهه مقاومت باید تا ابد از نقش او در این جبهه بگوییم که پیروزی‌های مقاومت مدیون تلاش‌های این قهرمان بی‌نظیر هستیم.

حاج قاسم انگار همه ایران بود

علیرضا کمیلی، دبیر اتحادیه بین‌المللی امت واحده دیگر سخنران این برنامه گفت: روحیه حاج قاسم خیلی جهادی بود. مکتب حاج قاسم آخرین سخنرانی او را چاپ کرده که چه قدر صریح از فضای سپاه انتقاد می‌کند. او روحیه خاصی داشت و سید حسن اشاره می‌کند که وقتی حاج قاسم کنار ما بود احساس می‌کردیم که همه ایران کنار ماست. این در حالی بود که قبلاً باید با کلی خواهش از ایران نیرو گرفت، اما حالا حاج قاسم دایم در کنار ما بود.

او افزود: سید حسن می‌گوید کاش کسانی که کنار حاج قاسم بودند شروع به صحبت کنند. حاج قاسم در عراق با سنی‌ها، در یمن با زیدی‌ها و در لبنان با مسیحی‌ها کار می‌کرد و در کنار اجزای متنوع امت اسلامی حضور پیدا کرد.

دبیر اتحادیه امت واحده بیان کرد: دیگر بحث این است که در جهان سوم که گروه‌های مبارز فلسطینی ملیشای ایرانی است در حالی که پس از طوفان الاقصی جبهه مقاومت حیرت زده شد. الان ماه‌هاست غزه در محاصره سفت و سخت جنگی است پس چگونه حماس ایستاده است؟ چون حماس خودکفا شده است و توانایی پیدا کرده که انواع تجهیزات و تسلیحات نظامی را بسازند.

در زمانی که سوریه دچار مشکل شد، اظهارنظرهای مختلفی درباره حضور ایران در سوریه شد، اما رهبری وسط جنگ سوریه گفتند که اگر کشوری درباره مبارزه با رژیم صهیونیستی باشد ما در کنارش می‌ایستیم. لذا در پرونده سوریه اختلاف بود اما مصالح امات اسلامی ترجیح داده شد و حاج قاسم در سوریه هم حضور فعالی پیدا کرد و در آنجا هم تاثیرات انکارناپذیری به جای گذاشت.

عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی سابق ایران در لبنان گفت: در طی هفت هشت ماه سه رویداد بزرگ تاریخ ساز روی داد که تاثیراتی در آینده بر جای خواهد گذاشت؛ طوفان الاقصی، وعده صادق و قیام دانشجویی غربی.

او افزود: طوفان الاقصی فلسطینی‌ها و پاسخ شیک ایران و قیام دانشجویی غربی تاثیرات مهمی در ژئو فرهنگ به جای خواهد گذاشت. اما آنچه مهم است بحث ابعاد فرهنگی و تحولات فکری بزرگی است که اتفاق افتاد و درباره آن کمتر صحبت شد. در حالی که ابعاد نظامی و راهبردی صحبت شد. به نظرم همین کافی بود که ما تیتر صحبت‌های سردمداران رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی شدیم و وقتی نتانیاهو می‌گوید این جنگ دوم استقلال است. اهمیت موضوع را نشان می‌دهد.

این رایزن فرهنگی سابق ایران در لبنان اظهار کرد: درباره بُعد فرهنگی و فکری طوفان الاقصی کمتر صحبت شد که این منظومه فکری ادعایی دنیای غرب از سوی فلسطینی‌ها به حالش کشیده شد؛ منظومه فکری که بعد از انقلاب فرانسه و جنگ جهانی دوم و … شکل گرفت و ماهیت حقیقی همه نهادهای بشری را نشان داد و توانست افکار عمومی جهان غرب را نسبت به امپراطوری رسانه‌های غرب متحول کند.

خامه‌یار گفت: طوفان الاقصی توانست آموزه‌های تلمودی مبنی بر برداشت‌های انحرافی و غیراخلاقی که حتی به خورد غیریهودیان داده می‌شد، از بین ببرد، اما آنچه مهم است عملیات شیک بود که هم ضربه زد و هم افکار جهانی را به سمت ایران سوق داد. من به عنوان یک ایرانی احساس سرافرازی می‌کردم و ابعاد فرهنگی بزرگی دارد که باید ثبت شود.
او افزود: ابعاد فیلم دانشجویی غربی باید به دقت بررسی شود در جایی که آرا و اندیشه قوانین غربی تدوین می‌شود و بیرون می‌آید و بیست و یک هزار دانشجو در بیست و دو ایالت در دانشگاه‌ها دست به اعتراض بزنند. این سه حرکت بزرگ پیامدهای بزرگ و تحولات فرهنگی شگرفی خواهند داشت که جهان را دگرگون خواهد کرد و شاید ائتلاف ارزش‌ها را جایگزین ائتلاف ایدیولوژی کند.


این فعال فرهنگی گفت: من بدون هیچ گونه ملاحظه‌ای می‌گویم دستاورد مکتب و مدرسه حاج قاسم سلیمانی است ادب و رفتاری که سلیمانی با فلسطینی‌ها داشت در این سه رویداد مهم تبلور پیدا کرد. اخلاق و منش سلیمانی تاثیرگذار بود و منیر شفیق گفت که شهرک‌های زیرزمینی که در فلسطین ایجاد شد دستاورد و اندیشه حاج قاسم بود و بیهوده نیست که یکی از مطبوعاتچی‌های مخالف در لبنان اطهار کرد که حاج قاسم از درون قبرش هنوز جهان عرب را مدیریت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها