بهگزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک، صبح پنجشنبه در آغاز این مراسم بیان کرد: امسال مرکز مطالعات ادبیات کودک در دانشگاه شیراز، به ۱۹ سالگی رسیده و آرام آرام به درختی تناور بدل میشود و این مرکز به همت اندیشمند و فرهیختهای همچون مرتضی خسرونژاد، مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، در جایگاه طراح دانشگاهی شدن ادبیات کودک ایران، از آغاز با هدف ژرفا بخشیدن به فعالیتهای علمی کوشید.
وی افزود: در طول این ۱۹ سال، مرکز مطالعات ادبیات کودک توانسته اقدامات مختلفی را از جمله راهاندازی گرایش کارشناسی ارشد ادبیات کودک، برگزاری هماندیشیها و نشستهای علمی-تخصصی و ملی و بینالمللی، تأسیس مجله مطالعات ادبیات کودک، اجرای طرحهای پژوهشی بنیادی و الویتدار، برگزاری جشنوارههای گوناگون و تأسیس کتابخانه تخصصی ادبیات کودک پیش ببرد.
حسامپور افزود: گام دیگر مرکز مطالعات ادبیات کودک برای پرورش نیروهای متخصص، تشکیل گروههای تخصصی مانند گروه کتابهای تصویری، گروه رمان نوجوان، گروه شعر کودک و نوجوان، گروه ترجمه، گروه بازنگاری و گروه تئاترو سینمای کودک و نوجوان بوده است؛ برای نمونه در سال گذشته ۲۰ نشست تخصصی در حوزه رمان نوجوان برگزار کرده که وجه تمایز این نشستها حضور و مشارکت فعال مخاطب نوجوان در جایگاه منتقد بوده است.
دبیر علمی همایش ادبیات کودک با اشاره به موضوع محوری این همایش بیان کرد: همه ما به خوبی آگاهیم که یکی از مجراهای تأثیر ادبیات کودک بر مخاطب، نوع بازنماییهایی است که این آثار از واقعیت جامعه و نیز واقعیتهای گوناگون اجتماعی به این مخاطب ارائه میدهند. خانواده از مهمترین واقعیتهای اجتماعی است که هسته اصلی زندگی کودک و نوجوان و نیز جامعه را شکل میدهد و در مسیر رشد آن نقشی بیبدیل دارد؛ اینکه تا چه اندازه تنوع شکلها و روابط گوناگون خانوادگی و نیز نقش هر عضو خانواده در زندگی آن به مخاطب معرفی میشود، نقشی مؤثر بر نوع نگاه مخاطبان به خانواده و اعضای آن دارد؛ از همین رو، مرکز مطالعات ادبیات کودک، موضوع نهمین همایش ملی خود را نام گذارد تا پژوهشگران را به تمرکز و تحقیق در این زمینه فرابخواند.
بهگفتهی وی، در طول انتشار زمان فراخوان این همایش، ۵۵ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده و شورای علمی پس از داوری، ۴۰ مقاله (تعداد ۲۸ مقاله به صورت سخنرانی و ۱۲ مقاله به صورت پوستر) را برای ارائه در همایش برگزید.
اهتمام دانشگاه شیراز در حوزه کودک و نوجوان و جایگاه ممتاز آن
محمد مؤذنی، رئیس دانشگاه شیراز نیز در آیین گشایش نهمین همایش ملی ادبیات کودک با اشاره به اهمیت دوران کودکی و نوجوانی و نقش آن در بزرگسالی، یکی از مهمترین مؤلفههای شکلگیری شخصیت کودکان را ادبیات، عنوان کرد و گفت: دانشگاه شیراز با پیشگامی در راهاندازی مرکز مطالعات ادبیات کودک تلاش کرده است، گامی در این زمینه بردارد.
وی به پیشگامی دانشگاه شیراز در زمینه تأسیس گرایش کارشناسی ارشد ادبیات کودک اشاره و اظهار کرد: اهتمامی که دانشگاه شیراز در راهاندازی مرکز مطالعات ادبیات کودک و فعالیتهای این حوزه داشته است؛ نشاندهنده نگاه عالمانه و صحیح صاحبنظران ادبیات کودک در دانشگاه شیراز است.
رئیس دانشگاه شیراز در ادامه تأکید کرد: در حوزه کودک و نوجوان همه نهادها بهویژه نهادهای فرهنگی مسئولیت دارند و باید توجه ویژه داشته باشند؛ چراکه اگر این حوزه درست شکل بگیرد، ضمانتکننده تربیت افراد سالم و صالح در جامعه است.
وی با بیان اینکه اقدامات ارزشمندی از سوی مرکز مطالعات ادبیات کودک در ۱۹ سال فعالیت این مرکز صورت گرفت است، ادامه داد: پیشگامی دانشگاه شیراز در راهاندازی گرایش کارشناسی ارشد ادبیات کودک، راهاندازی نخستین و تنها مجله علمیپژوهشی مطالعات ادبیات کودک، گشایش کتابخانه تخصصی ادبیات کودک در دانشگاه شیراز، تألیف و ترجمه کتابهای نظری و کاربردی در این حوزه، برگزاری همایشهای دوسالانه ادبیات کودک، انجام پژوهشهای بنیادین و جشنوارهها و نشستهای تخصصی گوناگون در این حوزه از آن جمله اقدامات است.
به گزارش ایبنا؛ دانشگاه شیراز در ادامه ۲۷ اردیبهشتماه، میزبان نهمین همایش ملی ادبیات کودک خواهد بود.
نظر شما