به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست تبیینی با موضوع «فلسطین، کلید رازآلود ظهور»، چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، با حضور علیاکبر رائفیپور در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار شد.
سیطره اسرائیل بر غرب شکسته شده است
در این نشست کارشناس مسائل صهیونیسم در اروپا و آمریکا تاکید کرد: در بزرگترین جنگ تاریخ، یعنی جنگ نرم و رسانه هستیم. بعد از شکست در جنگ نظامی دشمن جنگ رسانه را در پیش گرفته و مسئولیت ما مقابله با این مهم است.
غلامرضا منتظمی با تاکید به توان نظام جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت موازنه و استفاده از دو قدرت نظامی و نرم را دارد. از ابتدای انقلاب اسلامی هدفگذاری درستی داشتند و در مقابل اسرائیل ایستادند. امروز دنیا هم به جنایات اسرائیل پی برده است.
وی معتقد است ما نزدیک قله پیروزی هستیم و امیدواریم به زودی به پیروزی برسیم. آن سیطره مطلقی که اسرائیل بر غرب داشت، شکسته شده و امروز جنبشهای آزادیبخش شکل گرفته است.
به گفته این کارشناس، در ۱۴۰۱ با جنگ نرم در ایران عملیاتی کردند و میخواستند اپوزیسیون علیه ایران ایجاد کنند که به خواست خدا یک سال بعد، با جنگ غزه اپوزیسیون علیه خود آنها شکل گرفت.
تبلیغات جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل کافی نبوده است
در این نشست یکی دیگر از کارشناسان مسائل صهیونیسم نیز تصریح کرد: ظرفیت انقلاب اسلامی برای پسندیده شدن در جهان ۱۰ برابر جبهه مقاومت است و ظرفیت غربیها برای مقابله با صهیونیسم ۱۰۰ برابر ماست.
علی اکبر رائفیپور با تاکید به اینکه ما با وجود ظرفیتهای متعددی که داریم، در این خصوص خوب عمل نکردیم، افزود: امروز باید گفت ای کاش جمهوری اسلامی میتوانست تبلیغ کند و میدانست چطور تبلیغ کند. عربستان میلیاردها هزینه میکند تا در کنگره آمریکا لابیگری کند و در مقابل، بهندرت قانونی تصویب میشود که منافع عربستان صعودی را نبیند.
وی اضافه کرد: امروز برای مردم دنیا سوال است که چرا ایران، یمن، لبنان و عراق پای کار هستند و از سایر کشورهای اسلامی خبری نیست. اما چقدر توانستیم معرفی و تبلیغ کنیم؟ باید گفت کافی نبوده است.
این کارشناس متذکر شد: میبینیم کسانی که باید تصمیمگیر باشند، نمیدانند چه کار کنند. به همین دلیل بود که شخص بنده وارد سیاست شدم. درد این است که ما مدعی هستیم بزرگترین دشمن صهیونیسم هستیم؛ ولی چقدر توانستیم این دشمن را به دنیا معرفی کنیم؟
رائفیپور گفت: برای مبارزه دانشجوی آمریکایی اعتراض میکند؛ اما چند استاد داریم که برای تبلیغ بفرستیم؟ حتی برخی نهادهایی که میتوانستند اقدامی کنند، به خوبی عمل نکردند.
کارشناس و پژوهشگر با بیان اینکه ما میتوانستیم ظرفیت خوبی ایجاد کنیم، افزود: این در حالی است که هیچ نکردیم و امروز باید به اندازه ۴۵ سال پاسخگو باشیم.
رائفیپور معتقد است باید فرهنگ و اخلاق و فطرت صادر شود. چرا با رپری که برای غزه میخواند، ارتباط گرفته نمیشود و در مقابل این موضوعات مقاومت میشود؟
کارشناس مسائل صهیونیسم گفت: در کشور به حدی دوقطبی ساختهایم که مردم در مقابل هم قرار گیرند. این در حالی است که به جای این وضعیت، فرهنگی که مدافع خانواده و دشمن کودککشی است، باید با نگاه راهبردی و کلان معرفی شود.
وی با تاکید به اینکه این ضرورت را نادر طالبزاده فهمیده بود، ادامه داد: مشکل اینجاست که برای برگزاری یک نمایشگاه کاریکاتور که کمهزینهترین اقدام فرهنگی بود، به مشکل مالی خوردیم. در حالی که باید برای جایی مثل ارشاد یا حوزه هنری تعریف شود که نمایشگاه جهانی سالانه داشته باشد.
برخی جشنوارهها تاثیری ۱۰ برابر یک موشک دارد
به گفته این کارشناس، مسئولی که نشسته و مانعتراشی میکند، نمیفهمد که این موضوع چقدر اهمیت دارد؛ چرا که دچار روزمرگی است. اگر میخواهیم وضعیت بهبود یابد، این وضعیت باید تغییر کند.
وی افزود: در اینکه ما باید فناوری مدرن و پیشرفتهای داشته باشیم، هیچ شکی نیست؛ اما برخی جشنوارهها با نصف هزینه یک موشک برگزار میشود و ۱۰ برابر آن تاثیرگذار است.
رائفیپور گفت: اگر میخواهیم ابهت آمریکا را بشکنیم، باید ۲۰ برابر کار رسانهای انجام دهیم. حتی برای اقدام نظامی پیوست رسانهای از پیش باید آماده شود. در مقابل، وقتی یک موشک میفرستیم، مسئولان نظامی هریک حرف جدایی میزنند و یکسان نظر نمیدهند.
به گفته این کارشناس، همه این مشکلات به عدم شناخت صحیح دشمن برمیگردد. نمونه کمکاری در معرفی رهبر مقاومت است و در مقابل، به حدی نامه بنلادن را خوب رسانهای کردند که نسل زِد در حال خواندن و تلاش برای شناخت او بودند.
وی معتقد است حتی میشد از ظرفیت شبکههای اجتماعی استفاده و با کمترین هزینه تبلیغ کرد؛ اما هیچ کاری صورت نگرفته است. این مسیر درست نیست. ما مردمی هستیم که بابت این موضوع هزینه دادیم و حالا که باید حقانیت خود را ثابت کنیم، هیچ نکردیم.
رائفیپور تصریح کرد: به جای تولید برنامه در سطح بینالمللی، کار ما شده تکرار فیلمهای قدیمی در کانالهای مختلف. به جای کار تبلیغی کارمان ارائه آمار غیرواقعی شده که نمونه آن آمار گردشگران است.
رائفیپور بیان کرد: ما در مصاف، توریسم خانوادهمحور و پاک را مطرح کردیم و چنین اقداماتی میتواند منجر به تبلیغ توریسم شود. غفلتها است که موجب میشود به تبلیغات بد و مخرب صهیونیسم جهانی جایزه دهند.
این کارشناس متذکر شد: اگر مسئولان میخواهند تصویر درست از کشور ارائه شود، باید به توریسم موثر فکر کنند و حتی گروهی توریسم را حمایت کنند که تصویر درستی از ایران در سطح جهانی ارائه کنند. این موضوع آنقدر مهم است که کتابی در زمینه معرفی ایران کار کردیم.
رونمایی از پنج کتاب ضدصهیونیستی
در این نشست از پنج کتاب ضدصهیونیستی کنفرانس افق نو رونمایی شد. همچنین فعال رسانه و نویسنده کتاب «شاهد و شرور» نیز در این مراسم گفت: ۲۵ روز بعد از عملیات وعده صادق، این کتاب نوشته شد و این کتاب ویژه کودکان است.
امیر گلپایگانی با یادآوری اینکه بعد از این عملیات اولین فردی که از او سوال میکند فرزندش بود، ادامه داد: نباید برخی عددها مانند شمار شهدا برای ما عادی شود. هنوز برخی مسئولان باور ندارند چه اتفاقی افتاده است.
این نویسنده گفت: اگر یک سال قبل به من میگفتند برای کودکان در مورد غزه بنویس، تردید داشتم؛ اما امروز شاهدیم عملیات وعده صادق چنان رسانهای شده که فرزندان ما در مورد آن سوال بپرسند.
تصریح کرد: نباید بچهها را از اسرائیل ترساند. ترس ابزار شیطان است. لازم است به مقتضای سن آنها محتوا تولید شود و همچنین در خصوص جزئیات ماجرا به آنها بگوییم و برایشان کتاب بخوانیم.
وی ابراز امیدواری کرد کتابهای خوبی که درباره اسرائیل و فلسطین نوشته شده، به زبانهای دیگر ترجمه شود.
نظر شما