سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۷
جذابيت فرهنگ و تمدن ايراني در سرزمين ژرمن‌ها

سرپرست رايزني فرهنگي ايران در آلمان از استقبال بازديدكنندگان از غرفه ايران در نمايشگاه كتاب فرانكفورت خبر داد و گفت: جذابيت فرهنگ و تمدن ايراني و ارايه بسته‌هاي فرهنگي نظير بروشورهاي معرفي جاذبه‌هاي ايران و پوسترهاي ايران‌شناسي دليل اين استقبال بود._

به گزارش خبرگزاري كتاب ياران(ايبنا)، به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، محسن  پورمحسني، سرپرست رايزني فرهنگي ايران در آلمان، درباره نحوه حضور ناشران ايراني در نمايشگاه كتاب فرانكفورت گفت: 15 ناشر از جمهوري اسلامي ايران با حدود 2000 عنوان كتاب در اين نمايشگاه شركت كردند.
 
وي با بيان اين كه بيش از 90 درصد از كتاب‌هاي ارايه شده توسط ناشران ايراني به زبان فارسي بودند گفت: تعداد اندكي از اين آثار به لاتين يا زبان‌هاي اروپايي ‌بودند و همين امر سبب شد دايره ناشران مراجعه كننده به غرفه‌هاي ايراني محدودتر شود.

پورمحسني درباره خدمات فرهنگي رايزني فرهنگي كشورمان در برلين به ناشران ايراني گفت: پس از پايان شصتمين دوره نمايشگاه كتاب فرانكفورت در سال گذشته، رايزني فرهنگي ايران برنامه‌ريزي‌هايي براي حضور پررنگ ناشران ايراني درنظر گرفت و آمادگي‌اش را براي ارايه هرگونه ارايه خدمات فرهنگي و تسهيل ارتباط براي حضور در نمايشگاه كتاب فرانكفورت به ناشران ايراني اعلام كرد.
 
وي افزود: از ميان ناشران تنها چهار موسسه انتشاراتي امير كبير، اكو، فرهنگستان هنر و الهدي خواسته‌هاي خودشان را اعلام كردند كه البته اكو پس از مدتي از شركت در اين نمايشگاه انصراف داد. از سه ماه گذشته نيز تماس‌هايي با ناشران برقرار شد كه اكثر آنها بنا به دلايل خاص خودشان تمايل چنداني به شركت در اين نمايشگاه از خود نشان ندادند. 

پورمحسني درباره خدمات رايزني فرهنگي به ناشران ايراني در اين دوره از نمايشگاه كتاب فرانكفورت اشاره كرد و گفت: صدور رواديد، تسهيل تمامي امور اعم از ارتباط با مسولان نمايشگاه، رزور غرفه‌ها، مشاوره درباره انتخاب كتاب‌هاي متناسب با بازار كتاب آلمان، خدمات ارسال و مراسلات پستي و حتي انتقال كتاب‌ها به غرفه‌ها، از خدمات رايزني فرهنگي ايران در آلمان به ناشران ايراني بودند.

وي به شركت 15 ناشر در نمايشگاه بين‌المللي فرانكفورت اشاره كرد و گفت: از ميان اين تعداد، هشت ناشر دولتي و چهار ناشر غير دولتي از ايران و سه ناشر از آلمان در اين نمايشگاه شركت داشتند.

وي به آثار ارايه شده از سوي انتشارات بين‌المللي الهدي در اين نمايشگاه اشاره كرد و گفت: اين انتشارات وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي است و با 200 عنوان كتاب با موضوعات ديني و ايران‌شناسي، جاذبه‌هاي گردشگري ايران و معرفي هنرهاي تجسمي و نقاشي، در اين نمايشگاه حضور فعالي داشت. 

وي در پاسخ به اين سوال كه «استقبال شركت كنندگان از غرفه رايزني فرهنگي ايران چگونه بود» گفت: نمايشگاه كتاب فرانكفورت برخلاف نمايشگاه كتاب تهران، مردمي نيست و ويژه ناشران است، زيرا غرفه‌هاي اين نمايشگاه، كتاب‌ها را براي فروش عرضه نمي‌كنند و تنها ناشران حرفه‌اي از سراسر جهان براي حق امتياز كتاب‌ها يا تبادل اطلاعات درباره آخرين دستاوردهاي صنعت چاپ و نشر در آن حضور مي‌يابند. به همين دليل حدود سه‌ هزار نشست و سمينار تخصصي در حاشيه اين نمايشگاه بزرگ برگزار شد.

وي با اشاره به استقبال بازديدكنندگان از غرفه ايران گفت: دليل اين استقبال را مي‌توان در جذابيت فرهنگ و تمدن ايراني و ارايه بسته‌هاي فرهنگي نظير بروشورهاي معرفي جاذبه‌هاي ايران و پوسترهاي ايران‌شناسي دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها