سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۷
«منهای جمع» در نمایشگاه عرضه می‌شود

مجموعه شعر «منهای جمع» سروده سید مهدی موسوی و دربرگیرنده غزل‌های این شاعر توسط انتشارات دفتر شعر جوان منتشر و در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ارائه می‌شود.\

موسوی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره نخستین مجموعه شعرش گفت: این مجموعه غزل‌های من از 12 سال پیش تاکنون را در بر می‌گیرد. البته حدود 30 درصد این غزل‌ها قدیمی هستند که با تغییراتی در کتاب آمده‌ و بقیه آن‌ها طی چهار سال اخیر سروده شده‌اند. به‌طور کلی حدود 37 غزل در این مجموعه گنجانده شده است.

وی در تشریح مضامینی که در این مجموعه به آن‌ها پرداخته است اظهار داشت: بیشتر مضامین این مجموعه مضامین عاشقانه، اجتماعی و آیینی است. سعی کردم با صرف وقت بسیار این مجموعه را گردآوری کنم در نتیجه شاید بتوان گفت چاپ این مجموعه در پیشرفت روند شعری من به دلیل دقت در گزینش شعرها و ویرایش آن‌ها موثر بوده است.

موسوی به دو بخش زبان و محتوی در شعرهایش اشاره و تصریح کرد: در بخش زبان سعی کردم غزل‌های من به غزل امروز بسیار نزدیک شوند. البته شاید گریزهای کوچکی به زبان کلاسیک داشته باشم اما این امر تعمدی بوده است؛ چراکه معتقدم این مسئله حلقه اتصال زبان امروز و زبان کلاسیک است و به شعر عمق می‌بخشد.

وی با تاکید بر تلاشش برای داشتن نگاهی متفاوت به مسائل گوناگون افزود: سعی کردم محتوای این شعرها و نگاهی که در آن‌ها به‌کار گرفته‌ام نگاهی بدیع باشد و کشف و شهود تازه‌ای را منجر شود.

این شاعر در ادامه به جریان‌های مختلفی که غزل معاصر طی کرده است اشاره کرد و گفت: برخی از این جریان‌ها مثبت و برخی دیگر منفی بوده است. همچنین تعدادی از شاعران در حوزه زبان تجربه‌های موفقی داشته‌اند و زبان آن‌ها هم معاصر و هم فاخر است.

وی یادآور شد: معتقدم هر اندازه هم که زبان شعری نو باشد، باید به ویژه در قالب غزل این زبان ویژگی‌های فاخر بودن خود را حفظ کند. به نظر من شعر نباید با بازی‌های زبانی جنبه فانتزی پیدا کند.

موسوی در پایان افزود: البته از نظر نگاه و محتوای شعرها هنوز زوایای بسیاری کشف نشده باقی مانده است و جا دارد تا شاعران با نگاه‌های نوین خود به سراغ بیان این زوایا بروند.

سید مهدی موسوی متولد سال 1357 در قم و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته فلسفه اسلامی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط