شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۷
یک نویسنده سوییسی میهمان خانه هنرمندان ایران می شود

شب « آنه ماری شوراتسنباخ» نویسنده و جهانگرد سوییسس و خالق کتاب «مرگ در ایران»، چهارشنبه چهاردهم شهریور ماه، در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. در این نشست سفیر کشور سوییس، برخی از اساتید و مترجمان زبان آلمانی همچون مهشید میرمعزی و سعید فیروز آبادی سخنرانی خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در پنجاه و ششمین جلسه از سلسله جلسه‌های مجله بخارا، شب آنه ماری شوراتسنباخ نویسنده و اولین جهانگرد سوییسی که به ایران سفر کرده، روز چهارشنبه چهاردهم شهریور ماه،‌ ساعت پنج عصر در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

در این نشست علاوه بر نمایش فیلم مستندی از این نویسنده، فیلیپ ولتی سفیر سوئیس در ایران ، دکتر آلکسیس شوارتسنباخ، مهشید میرمعزی و سعید فیروزآبادی درباره زندگی و آثار این نویسنده و جهانگرد سوییسی سخنرانی خواهند کرد.

ماری شوارتسنباخ در زوریخ به دنیا آمد . در دانشگاه همان شهر فلسفه و روانشناسی و ادبیات خواند . دوستی وی با اریکا و کلاوس، دو فرزند توماس مان نویسنده مشهور آلمانی، زندگی او را تغییر داد. وی در سال 1931 دکترای خود را دریافت کرد و همان سال اولین داستانش را منتشر كرد.

شوارتسنباخ سالها پیوسته در اندیشه سفر به شرق بود و سرانجام در پاییز 1933 به ایران و افغانستان سفر کرد . هنگام اقامت در ایران با یک دیپلمات فرانسوی ازدواج کرد. او طی اقامت در تهران و دره لار کتاب «مرگ در ایران» را نوشت .

در سال 1939 با ماشین فوردی که پدرش برایش خریده بود به همراه دوستش الا میلارت سفر دیگری را آغاز کردند. در  سفر دوم با گذر از استانبول ، آنکارا ، تبریز ، تهران ، مازندران و مشهد به هرات رسیدند و در ماه اوت همان سال به مزار شریف و کابل سفر کردند. آنها در کابل خبر آغاز جنگ جهانی دوم را شنیدند. شوک ناشی از این خبر چنان بود که ماری شوارتسنباخ مدتی بیمار شد.

عکس ها و فیلم ها و یادداشت های شوارتسنباخ از سفر به ایران بسیار جذاب و خواندنی است .

شوارتسنباخ در سن سی و چهار سالگی بر اثر تصادف شدید با دوچرخه درگذشت.

همچنین دو کتاب از این نویسنده با نام‌های «مرگ در ایران» و «همه راه ها باز است» از زبان آلمانی ترجمه شده‌اند و به زوی در ایران به انتشار خواهد رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها