سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۰
سبك شناسي نظم و تصحيح "تاريخ جهانگشا"

كامل احمدنژاد استاد ادبيات كهن فارسي در حال تاليف اثري تحقيقي با عنوان "سبك شناسي نظم" است كه در آن تلاش دارد به مطالعات سبك شناسي نظم فارسي، صبغه اي تازه ببخشد. وي به طور موازي تصحيح مجدد "تاريخ جهانگشا" را نيز در دستور كار دارد.

احمدنژاد در گفت و گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با بيان اين كه تاليف "سبك شناسي نظم" حدود يك سال ديگر به پايان خواهد رسيد، گفت: تا كنون آثار زيادي درباره سبك شناسي ادبي در ايران تاليف شده كه نويسندگان آنها نيز همگي زحمت كشيده اند. ولي بايد ديد كه اين آثار، واقعا تا چه حد، سبك شناسي محسوب مي شوند.

وي با اشاره به تقسيم بندي تاريخي سبك هاي نظم فارسي به خراساني، عراقي و هندي افزود: من كليت اين تقسيم بندي را در تاليف اين اثر پذيرفته ام، ولي با اضافه كردن يك دوره به دوره هاي دوگانه سبك عراقي در تقسيم بندي سنتي، توجه بيشتر به مكتب آذربايجان و جزيي تر كردن دوره هاي مختلف تاريخي در شكل گيري نظم فارسي، تلاش دارم به نتيجه گيري مشخص تري از اين تحقيق برسم.

احمدنژاد در اين اثر، بنيان كار را بر دو محور دوره هاي تاريخي و شاعران شاخص هر دوره بنا كرده و در هر يك از اين دو مورد، در پي دست يافتن به عناصر تشكيل دهنده شعر است.

اين استاد ادبيات كه پيش از اين نيز آثاري در ارتباط با رودكي و نظامي به رشته تحرير درآورده بود، تصحيح مجددي از "تاريخ جهانگشا" را نيز با همكاري دكتر ترابي در دست گرفته است.

وي درباره اين تصحيح گفت: "تاريخ جهانگشا" را صد سال پيش از اين علامه قزويني تصحيح كرد و بي شك تا كنون كمتر كسي به حد ايشان براي تحقيق در ادب فارسي متحمل رنج و مرارت شده. ولي ما امروز منابع جديدي در اختيار داريم كه آن زمان در دست علامه قزويني نبود و به همين دليل اين امكان وجود دارد كه تصحيح انتقادي تازه اي از اين اثر مهم تاريخ و ادبيات فارسي عرضه كنيم.

به گفته احمدنژاد، پاراگراف بندي دوباره و نشانه گذاري جملات و عبارت ها بر اساس اصول تدويني نوين از ديگر هدف هاي وي در ارايه اين تصحيح است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط