سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۳
"معين" يعني شور و عشق سرشار و پشتكار و دقت بي‌مانند

دكتر محمدرضا راشد محصل، استاد ادبيات دانشگاه فردوسي مشهد، در مراسم نكوداشت دكتر محمد معين، او را استادي جامع الاطراف و نمونه شور و عشق به زبان و ادب فارسي و پشتكار و دقت بي‌مانند در آثار پژوهشي دانست.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، "راشد محصل" با تاكيد بر ضرورت تجليل و تقدير از بزرگاني چون دكتر محمد معين در شرايط فعلي، گفت: بي‌ترديد ضرورت تقدير از چنين شخصيت‌هايي در اين مقطع زماني كه هويت‌زدايي‌هاي آشكار و پنهان در حال زايل كردن پايه‌هاي فرهنگي ماست، بيش از پيش احساس مي‌شود. 

وي با تشكر از دكتر مهدخت معين به دليل انتشار همراه با وسواس آثار باقيمانده از استاد معين، او را ادامه دهنده راه پدر معرفي كرد و يادآور شد: دانش بي‌نظير و نظم و انضباط كم مانند دكتر معين، براي همه ما الگويي بسيار خوب محسوب مي‌شود. 

رساله دكتراي ايشان با عنوان «مزديسنا و آثار آن در ادب فارسي»، امروز، پس از 60 سال، هنوز بهترين اثر براي شناخت تاثيرات فرهنگ ايران پيش از اسلام در ادب كهن فارسي است. 

راشد محصل با اشاره به سخنراني‌هاي دكتر معين در مدرسه زبان‌هاي شرقي پاريس، دانشگاه سوربن و ديگر موسسات فرهنگي فرانسه گفت: دعوت كنندگان معين به اين نشست‌ها، بزرگاني چون لويي ماسينيون، هنري كربن و هنري ماسه بودند و همگي حاضران، سخنراني‌هاي او را بسيار جذاب و آموزنده وصف كرده‌اند.
 
راشد محصل تصريح كرد: معين مردي است كه منشوروار در همه جهات وجود معنوي‌اش، باعث راهنمايي و راهگشايي است. انساني است امانتدار كه علامه دهخدا با آن وسواس علمي عجيب، او را به عنوان تنها صاحب امانت ادبي‌اش، لغت‌نامه، معرفي مي‌كند و تمام برگه‌هاي لغت‌نامه را در اختيارش قرار مي‌دهد. 

وي با بيان اين كه شاگردان دكتر معين چون دكتر محجوب، پيش از آن كه مجذوب دانش و دقت علمي معين شوند، مجذوب صفات انساني او مي‌شدند، خاطرنشان كرد: انسانيت، بزرگواري و خوش باطني دكتر معين، در كنار دقت و دانش علمي از او چنين مردي ساخت. او كسي بود كه نوشته‌هايش همه از مراجع مهم و مبتكرانه است.«برهان قاطع» هنوز كامل‌ترين فرهنگ از نظر حواشي است و نمونه دقت و هنرمندي معين را مي‌توان در همين حواشي، به خوبي مشاهده كرد. 

راشد محصل در پايان تاكيد كرد: مهم‌ترين ويژگي علمي دكتر معين، درك ضرورت‌هاي زمان و خلاهاي فرهنگي در مقاطع زماني خاص بود. او تمام آثار تحقيقي‌اش را با درك همين ضرورت‌ها و خلاها تاليف مي‌كرد و اين، درس مهمي براي همه ماست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط