خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين دين‌واندیشه :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/religion Sun, 19 Feb 2017 16:56:35 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Sun, 19 Feb 2017 16:56:35 GMT دين‌واندیشه 60 ​برپایی نمایشگاه «جاده عشق» در فرهنگسرای گلستان http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/245430/برپایی-نمایشگاه-جاده-عشق-فرهنگسرای-گلستان به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، نمایشگاه «جاده عشق» در قالب 20 تابلوی نمایشگاهی، عکس‌ها، سندها و نقشه‌هایی از مسیر حرکت امام رضا (ع) را از آغاز ورود به ایران تا حضور ایشان در مرو به نمایش می‌گذارد. این نمایشگاه با هدف ارائه تصویر و شناختی بهتر از تاریخ اسلام و حضور این امام همام در ایران فراهم آمده است.   نمایشگاه «جاده عشق»، دستاوردی پژوهشی در کتابخانه و موزه ملی ملک است که در طراحی آن از برخی منابع این گنجینه تاریخی و هنری نیز بهره گرفته شده است. تابلوهای این نمایشگاه، معرفی تاریخ حرکت امام رضا (ع)، مسیر ایشان در ایران و همچنین قدمگاه‌ها، امام‌زاده‌ها و همه آثار تاریخی مرتبط با هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت را دربرمی‌گیرد که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌اند.   این نمایشگاه «جاده عشق» که اواخر بهمن‌ماه در فرهنگسرای گلستان گشایش یافته، تا 7 اسفندماه در این مکان فرهنگی به نشانی تهران، خیابان نارمک، خیابان گلستان، پایین‌تر از میدان هلال احمر برپا خواهد بود.   موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با هدف گسترش فرهنگ در جامعه و افزایش سطح ذوق و سلیقه شهروندان با تکیه بر فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی، از تصویرهای آثار گزیده تاریخی و هنری این موقوفه، بسته‌های گوناگون نمایشگاهی تهیه کرده که در یک همکاری فرهنگی، برای نمایش به مراکز و نهادهای گوناگون فرهنگی و آموزشی وامی‌گذارد. ]]> دين‌واندیشه Sat, 18 Feb 2017 11:43:40 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/245430/برپایی-نمایشگاه-جاده-عشق-فرهنگسرای-گلستان حضور بوستان کتاب با 600 عنوان کتاب در دوازدهمین نمایشگاه کتاب استانی قم http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/245428/حضور-بوستان-کتاب-600-عنوان-دوازدهمین-نمایشگاه-استانی-قم به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی بوستان کتاب، مهدی محدثی، مسئول روابط عمومی این موسسه، از برگزاری نمایشگاه کتاب در فروشگاه‌های این موسسه به مدت هفت روز خبر داد و گفت: همزمان با فرارسیدن دوازدهمین نمایشگاه کتاب استانی در قم، موسسه بوستان کتاب ضمن شرکت در نمایشگاه مزبور با حدود 600 اثر در موضوعات مختلف، کتابفروشی‌های مرکزی و کودک و نوجوان خود را نیز در قم، به نمایشگاه کتاب تبدیل می‌کند.   وی این اقدام را بستری مناسب برای ناشران و عرضه آثار جدید برشمرد و گفت: با توجه به مقوله گرانی کاغذ و خدمات چاپ، برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در کشور و تخفیف‌های ویژه به بهانه مناسبت‌های خاص و ایام نمایشگاه، می‌تواند در کمک به ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، مفید باشد و علاقه‌مندان به مطالعه و تازه‌های نشر، کتاب‌های مورد نیاز خود را در موضوعات مختلف علمی و دینی تهیه کنند.   محدثی درباره تخفیف ویژه این نمایشگاه اظهار کرد: در طول زمان برگزاری این نمایشگاه، از یکم تا هفتم اسفندماه، تمامی کتاب‌ها اعم از آثار بوستان کتاب و همچنین کتاب‌های مبادله‌ای با ناشران دیگر، با تخفیف ویژه عرضه می‌شوند. فروشگاه‌های موسسه، در پذیرش بُن کتاب و کارت‌های اعتباری خرید کتاب، محدودیتی ندارند.   موسسۀ بوستان کتاب تاکنون 355 اثر برگزیده در جشنواره‌های بین‌المللی خارجی و داخلی و 30 نوبت ناشر برگزیده کشور را در کارنامه نشر خود دارد.   دوازدهمین نمایشگاه کتاب استانی قم، از یکم تا هفتم اسفندماه، صبح‌‌ها از ساعت ۹ تا ۱۲ و عصرها از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در مجتمع ناشران، میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود. ]]> دين‌واندیشه Sat, 18 Feb 2017 11:21:05 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/245428/حضور-بوستان-کتاب-600-عنوان-دوازدهمین-نمایشگاه-استانی-قم آشنایی با انحرافات در تصوف و عرفان در یک کتاب http://www.ibna.ir/fa/doc/book/245404/آشنایی-انحرافات-تصوف-عرفان-یک-کتاب به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) چاپ نخست از کتاب «آسیب‌شناسی عرفان و تصوف» در قالب 12 درس به قلم احمدحسین شریفی از سوی مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) منتشر شده است.   «معناشناسی عرفان»، «واژه‌شناسی تصوف و وجه تسمیه آن»، «سرچشمه تصوف و عرفان اسلامی»، «منشا انحرافات در تصوف»، «مقامات و حالات عرفانی»، «شطحیات»، «تکدی‌گری»، «فقه‌گرایی و فقه‌گریزی صوفیان»، «دین‌شناسی عرفانی»، «کثرت‌گرایی سلوکی در تصوف» و «معیار حقانیت مکاشفات عرفانی» درس‌های کتاب را شامل می‌شوند.   در بخشی از درس نخست کتاب می‌خوانیم: «رویکرد بشر عصر جدید به معنویت و عرفان فرصت مغتنمی را در اختیار گذارده است تا به عرضه عرفان و معنویت راستین اسلامی بپردازیم. در این راستا، تراث علمی و عملی صوفیان و عارفان حقیقی می‌تواند بسیار راهگشا باشد. اسلام جایگاه والایی به عرفان و معنویت بخشیده است و عارفان مسلمان مباحث بسیار دقیق و عمیقی را مطرح کرده‌اند. در واقع تراث عرفانی اسلام، کم‌نظیر و بلکه بی‌نظیر است. عرفا از نظر علمی خدمات بسیاری به معارف اسلامی داشته‌اند. در عین حال، ضعف‌های بسیاری نیز در میان اندیشه‌ها و اعمال تعدادی از مدعیان عرفان وجود داشته است. این مسائل ایجاب می‌کند که به‌صورت دقیق و نقادانه به بررسی این تراث علمی و معنوی بپردازیم. در آثار علمی عرفا، به‌ویژه تا قرن یازدهم هجری، واژه «عرفان» کمتر از واژه «تصوف» به‌کار رفته است. عموم عارفان از واژه تصوف و صوفی استفاده کرده‌اند؛ هرچند ابن‌سینا در نمط «اشارات»، به‌طور کامل از واژه عرفان و عارف استفاده کرده و هرگز واژه تصوف را به‌کار نگرفته است.»   نویسنده کتاب در صفحه 27 کتاب درباره تفاوت عرفان و تصوف از نگاه شهید مطهری آورده است: «عرفان به جنبه علمی و فرهنگی عارفان گفته می‌شود و تصوف به بعد اجتماعی آنان که دارای آداب و رسوم خاصی‌اند و با همان آداب و رسوم از سایر گروه‌های اسلامی تفکیک می‌شوند. اهل عرفان هرگاه با عنوان فرهنگی یاد شوند با عنوان عرفا و هرگاه با عنوان اجتماعی‌شان یاد شوند، غالبا با عنوان متصوفه یاد می‌شوند.»   همچنین در صفحه 40 کتاب درباره «خاستگاه تصوف و عرفان اسلامی» آمده است: «مطالعات مستشرقان درباره تصوف اسلامی از قرن نوزدهم میلادی آغاز شده است. ظاهرا نخستین کتاب درباره تصوف را یکی از مستشرقان آلمانی به نام تالچ در سال 1821 میلادی نوشته است. برخی معتقدند نگاه اولیه مستشرقان به ادبیات فارسی بود و از خلال آن، توجهشان به تصوف جلب شد. به همین دلیل، نخستین بحث‌ها درباره تصوف اسلامی در خلال کتاب‌هایی پیدا می‌شود که درباره ادبیات فارسی نگارش شده است.»   در ادامه مباحث در صفحه 50 به موضوع «انحرافات در تصوف و عرفان» اشاره شده است: «جریان تصوف و عرفان نتوانست خود را از تاثیر نحله‌ها و آیین‌های بیرونی مصون نگه دارد و همچون بسیاری از آیین‌ها و اندیشه‌های دیگر، از مکاتب و نحله‌های بیگانه تاثیر پذیرفته است. این تاثیرپذیری در حوزه عرفان و تصوف، به دلایلی از جمله لغزندگی این مباحث و عدم توجه جدی برخی از صوفیان به مباحث علمی و نظری، آسیب‌های سخت و سنگینی بر پیکره تصوف و عرفان اسلامی وارد کرد. کار به جایی رسید که به تدریج نحله‌ها و فرقه‌هایی در تصوف پدید آمدند که هیچ سنخیتی با اندیشه‌های اخلاقی و عرفانی اسلام نداشتند و به شدت مورد طرد و انکار دانشمنددان اصیل اسلامی قرار گرفت. به‌طور کلی می‌توان دو منشأ و مبدأ برای انحرافات صوفیان جست‌و‌جو کرد: 1- منشأ درونی: کج‌فهمی و برداشت نادرست از اسلام؛ 2- منشأ بیرونی: برخی از آیین‌های عرفانی و اخلاقی غیراسلامی.»   نویسنده در تشریح این مبحث، از «فیثاغوریان» و «کلبیان»، به‌عنوان دو مورد از مهم‌ترین مکاتب و آیین‌های بیرونی و غیراسلامی که بر جریان اصیل تصوف و عرفان اسلامی تاثیرگذار بودند و موجب انحراف علمی و عملی آن شدند، نام برده است.   «اهمیت فقه در عرفان اسلامی» موضوعی است که در صفحه 120 کتاب به آن پرداخته شده که درباره آن می‌خوانیم: «یکی از مسائل مهم در تصوف و عرفان اسلامی، مسئله جایگاه فقه اسلامی از دیدگاه عرفا و صوفیان است. مسئله فقه و موازین دینی رفتار از دیدگاه اسلام، از مسائل بسیار مهم و از ارکان بنیادین معنویت اسلامی است... عرفان بدون فقه، همچون عرفان بدون عمل است؛ مانند کسی که می‌خواهد در بیابانی تاریک و ظلمانی به سوی هدفی حرکت کند. در حالی‌که هرچند هدف را دقیقا می‌داند، برای رسیدن به آن هدف، نه راهنمایی دارد و نه چراغی. فقه و دستورالعمل‌های فقهی، همچون راهنما و چراغ راهی برای دستیابی به هدف معنویت اسلامی هستند.»   نخستین چاپ کتاب «آسیب‌شناسی عرفان و تصوف» در 191 صفحه با شمارگان 300 نسخه به بهای 10 هزار و 500 تومان از سوی مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) به بازار نشر عرضه شده است. ]]> دين‌واندیشه Sat, 18 Feb 2017 07:08:50 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/245404/آشنایی-انحرافات-تصوف-عرفان-یک-کتاب تغییر مذهب در ایران و امپراتوری صفویه به روایت تاریخ http://www.ibna.ir/fa/doc/book/245357/تغییر-مذهب-ایران-امپراتوری-صفویه-روایت-تاریخ به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) چاپ نخست از کتاب «تغییر مذهب در ایران؛ دین و حکومت امپراتوری صفویه» اثر ریولا جوردی ابی صعب، استاد تاریخ اسلام در موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک‌گیل کانادا، با ترجمه رفعت خواجه‌یار از سوی انتشارات تمدن علمی منتشر شده است.   «خرقه صوفی و درفش شاهی»، «زعامت مجتهدین، پادشاهان عالم»، «شاه عباس و سلطنت همایونی»، «بدگمانی صفوی،‌ اعتراض مردمی و عزلت‌گزینی فقهای عقلی» و «احیای مجدد سنن و تغییر اصولی» پنج فصل این کتاب هستند.   در بخشی از پیشگفتار به قلم نویسنده کتاب آمده است: «تاریخ صفوی برای پژوهشگران معاصری که درصدد تحقیق و بررسی پرسش‌هایی درباره امپراتوری، ملت، جامعه مذهبی و تغییر، رهبری روحانیت و روابط بین مسلمانان، ارامنه و یهودیان هستند، به نقطه کانونی بدل می‌شود. در روایتگری‌های اخیر از روحانیت مسلمان و اسلام انقلابی و ارتباط آن‌ها با جامعه ایران، چه ایرانیان و چه ملت‌های عرب و مسلمان، به‌طور یکسان دوره صفویه (1501- 1736 م) را در جایگاه مرکزی قرار می‌دهند. چنین روایت‌هایی تا حدود زیادی ریشه در تفسیرهای با گرایش فرهنگی دارد که نقش واسطه‌گری عرب در تبدیل ایران به «کانون» تشیع را بزرگ جلوه می‌دهد یا شریعت‌گرایی محض اسلامی را به‌مثابه نفوذ فرهنگی تلقی می‌کند و آن را تحمیل معیار و هنجار عرب به‌عنوان مبنای عبادت به واسطه مهاجرت روحانیون به جامعه ایران، می‌داند. این اشخاص از شریعت‌گرایی محض اسلامی فاقد معنویت و فلسفه پشتیبانی می‌کنند که در فرهنگ ایرانی و در اشکال پژوهش‌های ذهنی آنان، پیشینه‌ای ندارد. در این اثر، چنین تعابیری از تحول مذهبی در ایران، مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.»   در فصل دوم و صفحه 83 کتاب می‌خوانیم: «نخستین رهبران امپراتوری صفوی به دنبال تغییر دین خدا انگار حکومت خود، از تشیع جاری در بین افراد به مذهب رایج کشور بودند و برای تحقق چنین تغییری آن‌ها عاملی‌ها را به خدمت گرفتند. عاملی‌های مورد بحث، پادشاهان صفوی را در سامان‌دهی اقتدار سلطنتی خود یاری رساندند و مجتهدین را به‌عنوان گروه اجتماعی جدید به جامعه ایران وارد کردند. به تدریج، تعداد انگشت‌شماری از این مجتهدین به طبقه اعیان ملاک پیوست، برتری‌های طبقات بالاتر را به‌دست آورد و از منابع مردمی قدرت اجتماعی بهره‌برداری کرد.»   نویسنده همچنین در فصل سوم و در صفحه 89 در ذیل سرفصل «پادشاهی کردن فقها و بازسازی حکومت» آورده است: «رابطه بین روحانیون و پادشاه قدرتمندی مانند شاه‌عباس را روش همکاری و استحکام تحت نظارت، معین می‌کرد. برخلاف نخستین پادشاهان صفوی، شاه‌اسماعیل (سلطنت از سال 30 الی 907 ه.ق برابر با 24 تا 1501 م) و شاه‌طهماسب (سلطنت از سال 84 الی 930 ه.ق برابر با 76 تا 1524م)، که هر کدام اقتدار خاصی به علمای عاملی مانند کرکی و نوه او، میرحسین، اعمال کردند، شاه عباس از نزدیک بر فعالیت‌‌های فقها نظارت داشت و از استقلال روحانیت برجسته، جلوگیری می‌کرد. او از دست‌یابی فقهای سرشناس به امتیازات سیاسی یا مطالبه اختیارات شرعی ویژه، ممانعت می‌کرد. در این ضمن، روحانیون دربار مشغول بسط و گسترش نظامی مذهبی بودند که از موارد موردنظر امپراتوری درباره وحدت سیاسی، نظم و انضباط اجتماعی و ایرانی کردن شیعه، حمایت می‌کرد.»   در ادامه همین فصل درباره «انتفاع دانش‌آموخته و عامی: کتب شیعه در زمان شاه‌عباس» می‌خوانیم: «مجموعه متون تخصصی شرعی و رساله‌های اعتقادی و شعائر شیعه، بیرون از طبقه روحانیت، در دسترس افراد قرار نداشت. این امر به‌ویژه درباره آن بخش قابل ملاحظه‌ای از آثار فقهی، از جمله آثار عاملی که به زبان عربی تهیه شده بود، صحت دارد. به همین دلیل، در اوایل دوره صفویه و فقهای آن زمان، با هدف یکپارچه‌سازی مذهبی و سیاسی، ضرورت تهیه کتابچه‌های کم‌حجم راهنمای مسائل فقهی به زبان ساده و ترجمه موجز و مختصر آن‌ها به زبان فارسی برای به حافظه سپردن، احساس می‌شد. چندین تن از مفسران شاخص در متون شرعی عاملی، برای اعتبار بخشیدن به خود اقدام کردند. در زمان شاه‌عباس، نشر آثار در حوزه عبادت، با همان اعتماد و اعتبار اوایل دوره صفویه ادامه پیدا کرد. در حقیقت، در زمان او علاقه و توجه بیشتری به گسترش و تقویت روایت و حدیث تشیع به‌وجود آمد.»   کتاب «تغییر مذهب در ایران؛ دین و حکومت امپراتوری صفویه» در 255 صفحه با شمارگان 440 نسخه به بهای 24 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات تمدن علمی راهی بازار نشر شده است. ]]> دين‌واندیشه Sun, 19 Feb 2017 06:14:52 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/245357/تغییر-مذهب-ایران-امپراتوری-صفویه-روایت-تاریخ رونمایی از کتاب «مجموعه مقالات نخستین همایش ملی فقه و هنر» http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/245469/رونمایی-کتاب-مجموعه-مقالات-نخستین-همایش-ملی-فقه-هنر به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) همایش ملی فقه و هنر به همت شورای فرهنگ عمومی کشور و همکاری مدرسه اسلامی هنر و دیگر مراکز حوزوی، در دی‌ماه سال 1394 برگزار شد و مورد توجه رهبرمعظم انقلاب اسلامی قرار گرفت. در دیدار دست‌اندرکاران همایش «فقه و هنر» با رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایشان با اشاره به اهمیت موضوع هنر و اظهار خرسندی از ورود حوزه‌ علمیه به مقوله‌ فقه هنر، بیان کردند: «هنر، امری مبارک و انسانی، زاییده‌ تخیل قوی و ذوق وافی و جزء زندگی انسان است و در میان فقها و در حوزه‌های علمیه نیز همواره هنرمندان برجسته‌ای در شاخه‌ی شعر و ادب وجود داشته‌اند.» رهبر معظم انقلاب اسلامی، «تحقیق، عمق‌یابی و تبیین فقه هنر برای جامعه» را کاری مبارک و لازم خواندند و خاطرنشان کردند: «فقه، متکفّل همه‌ امور زندگی بشر است و هنر نیز یکی از همین امور است که باید فقه به آن بپردازد.» به منظور تحقق بیانات مقام معظم رهبری در این حوزه، کتاب نفیس «مجموعه مقالات همایش ملی فقه و هنر» با هدف تعمیق و توسعه پژوهش‏‌های فقهی و اجتهادی در حوزه مسائل تخصصی به چاپ رسیده است.   در این آیین همچنین عملکرد گذشته حوزه علمیه در عرصه فقه و هنر، درباره چارچوب نظری، برنامه‌های آینده و فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌روی این حرکت علمی گفت‌وگو خواهد شد.   ابعاد محتوایی مقالات، مباحث مربوط به روش‏شناسی فقاهت هنر تا بررسی زمان‏بندی احکام منصوص هنر، مباحث درون فقهی مانند بازپژوهی‌های احکام و اصطلاحات مرتبط با هنر، تحلیل جایگاه عرف در فقه هنر، نقش انگیزه و محتوا در احکام هنر و مباحث پیرامون حاکمیت اسلامی و هنر را دربرمی‌گیرد.   آیین رونمایی از کتاب «مجموعه مقالات نخستین همایش ملی فقه و هنر» عصر سه‌شنبه 3 اسفندماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استادان حوزه و دانشگاه، مسئولان و صاحب‌نظران عرصه‌های فرهنگ و هنر در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار می‌شود. ]]> دين‌واندیشه Sun, 19 Feb 2017 10:06:55 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/245469/رونمایی-کتاب-مجموعه-مقالات-نخستین-همایش-ملی-فقه-هنر تقابل عقاید سلفی و فرهنگ اسلامی در یک کتاب http://www.ibna.ir/fa/doc/book/245322/تقابل-عقاید-سلفی-فرهنگ-اسلامی-یک-کتاب به گزارش خبرگزاری کتاب‌ ایران(ایبنا) چاپ نخست از کتاب «ابهام و اتهام‌زدایی از اندیشه اسلامی معاصر» تالیف قاضی سالم بهنساوی با ترجمه عبدالعزیز سلیمی از سوی نشر احسان، منتشر شده است.   «ضوابط مقابله مسلحانه»، «عقاید سلف و فرهنگ اسلامی»، «حقوق اقلیت‌ها و قواعد رویارویی با منکر»، «حقایقی در ارتباط با فرهنگ نهی از منکر»، «جوانان و فتنه خفته»، «همراه با اصلاح مفاهیم» و «دوستان و دشمنان سیدقطب» بخش‌های این کتاب را شامل می‌شوند.   در مقدمه این کتاب به قلم نویسنده آن آمده است: «آثار و نشانه‌هایی از برنامه‌‌ای سازمان‌یافته برای جلوگیری از گسترش اسلام در غرب و شرق به‌ویژه در جامعه‌های اسلامی هویداست و این هدف تنها از طریق تضعیف و در تنگنا قرار دادن رهبران مسلمان ممکن خواهد شد. هر انسان آگاه و خردمندی این حقیقت را درک می‌کند که پایین‌ترین درجه ایمان در این شرایط آن است که پیشگامان و کارگزاران دعوت اسلامی بر سر موارد مورد اتفاق با همدیگر تشریک مساعی نموده و در خصوص موارد مورد اختلاف، یکدیگر را معذور بدارند. اما واقعیت معاصر، شاهد زبانه‌های آتشی است که بر اثر ضعف حکمت شماری از دعوتگران برافروخته شده و حاکمان برای حفظ قدرت خویش، در آن می‌دمند و عملا به اهداف شرق و غرب و کسانی که خود را به ایشان پیوند داده‌اند، جامه عمل می‌پوشانند. غربیان در راستای تحکیم سلطه خویش بر جهان اسلام، با حربه «تفرقه بینداز و حکومت کن» وارد میدان شده‌اند،  این حربه، تمامی مرزها را در نوردیده و نه تنها به گسترش نزاع میان نظام‌های حاکم با رویکردهای متناقض محدود نشده، بلکه شراره‌های آن آتش در قلب امت اسلامی نیز رسوخ کرده؛ از یک‌سو میان قومیت‌ها و راست و چپ ملت‌ها جنگ و جدال ایجاد نموده؛ از سوی دیگر میان گروه‌ها و جنبش‌های بیداری اسلامی نزاع‌های دامنه‌داری را شکل داده است.»   «سیستم‌های اجرای احکام شریعت» موضوعی است که نویسنده در صفحه 38 به آن پرداخته است: «در صورت فراهم شدن شرایط و بستر لازم برای اجرای شریعت اسلامی موضوع مهم باقی‌مانده، سیستمی است که اجرای آن را برعهده بگیرد. در بیشتر موارد آن سیستم بایستی اسلامی بوده و از صلاحیت و توانایی کافی برخوردار باشد، زیرا اگر در آن سیستم بی کفایتی و انحرافی وجود داشته باشد، اجرای شریعت را با مشکل جدی مواجه خواهد ساخت و تجربه سودان تجربه دوری نیست. زیرا دادگاه‌های مامور اجرای شریعت، اهلیت و شایستگی لازم برای این مهم را نداشتند و همین موضوع باعث شد که شریعت اسلامی دچار چالش و مشکل شود.»   همچنین در صفحه 85 درباره «عقیده و فرهنگ اختلاف» می‌خوانیم: «برخی از فعالان کنونی عرصه دعوت اسلامی فاقد هوشیاری و درایت کافی بوده، تعصب‌ورزی در راه گروه و جماعت خود و همچنین حرص بر جذب هواداران بیشتر باعث شده که آنان دیگران را به گمراهی و تشتت در عقیده متهم کنند و دعوت‌گران دین را مورد انتقاد، اتهام و استهزا قرار دهند؛ اینان در مورد دیگران به سادگی مرتکب غیبت و سخن‌چینی می‌شوند. اما برای همه این بهتر بوده و هست که بر سر مشترکات تشریک مساعی کنند و در اختلافات عذر یکدیگر را بپذیرند... در حقیقت بدترین سخت‌گیری در دین این است که افراد یا گروه‌هایی به‌گونه‌ای خود را معصوم بدانند و رای و راهکار خود را معیار حق و باطل قرار دهند! زیرا شرعا در امور اختلافی نباید سخت گرفت و معذور دانستن دیگران در امور اختلافی به هیچ‌وجه به معنای کتمان حق و نقصان عقیده نیست، بلکه همکاری بر پایه اصول است، همچنین اگر فرد یا گروهی مدعی شود که می‌تواند قاطعانه امور اختلافی را برطرف کند و تخطی از رای خود را خروج از اسلام و نشانه ضعف ایمان و عقیده دیگران بشمار بیاورد، شیوه‌ای بسیار غلط و انحرافی را در پیش گرفته است.»   کتاب «ابهام و اتهام‌زدایی از اندیشه اسلامی معاصر» در 343 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه به بهای 12 هزار تومان از سوی نشر احسان، راهی بازار نشر شد. ]]> دين‌واندیشه Sun, 19 Feb 2017 07:36:06 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/245322/تقابل-عقاید-سلفی-فرهنگ-اسلامی-یک-کتاب بررسی جایگاه قرآن در نهج‌البلاغه http://www.ibna.ir/fa/doc/book/245421/بررسی-جایگاه-قرآن-نهج-البلاغه به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) چاپ نخست از کتاب «ارتباط نهج‌البلاغه با قرآن» در 14 فصل به قلم دکتر مجید معارف، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و دکتر حامد شریعتی نیاسر، عضو هیات علمی دانشگاه علوم قرآن و حدیث، با همکاری بنیاد نهج‌البلاغه و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، منتشر شده است.   «مبانی ارتباط نهج‌البلاغه با قرآن»، «ارتباط قرآن و اهل بیت (ع) در حدیث ثقلین»، «علم اهل‌بیت (ع)»، «جایگاه قرآن در نهج‌البلاغه»، «مقایسه سبک ادبی نهج‌البلاغه با قرآن»، «مقایسه سبک ادبی نهج‌البلاغه با قرآن: محسنات لفظی و معنوی»، «کاربرد آیات قرآن در نهج‌البلاغه»، «علوم قرآنی در نهج‌البلاغه»، «علوم قرآنی در نهج‌البلاغه: تفسیر آیات قرآن کریم در نهج‌البلاغه»، «معارف قرآنی در نهج‌البلاغه: توحید و خداشناسی»، «معارف قرآنی در نهج‌البلاغه: نبوت» و «معارف قرآنی در نهج‌البلاغه: اهل‌بیت (ع) در قرآن و نهج‌البلاغه» فصل‌های کتاب حاضر هستند.   در بخشی از پیشگفتار کتاب آمده است: «نهج‌البلاغه از دو منظر سبک و اسلوب و نیز معنا و محتوا، اشتراکات زیادی با قرآن دارد. این اشتراکات خود از مبانی چندی ناشی می‌گردد که دریافت معارف قرآنی علی (ع) از رسول خدا (ص) و علم الهی وی به ظاهر و باطن قرآن، از جمله آن مبانی است. از جهت سبک و اسلوب نیز عناصر بیانی متعددی مانند سبر و تقسیم، سجع و فاصله و نیز عناصر بدیعی مانند انواع تشبیه و استعاره، جناس، التفات و غیره و از جهت معنوی اشتراکات دو کتاب در موارد بسیاری از جمله معارف اعتقادی و اخلاقی قابل ملاحظه است. همچنین همسویی مباحث معنوی نهج‌البلاغه با قرآن به‌گونه‌ای است که نهج‌البلاغه به‌مثابه تفسیری برای قرآن به‌شمار می‌رود.» «اوصاف قرآن در نهج‌البلاغه» از موضوعات مورد بحث در فصل چهارم کتاب است که در این زمینه در صفحه 54 می‌خوانیم: «اوصافی که امام علی (ع) در نهج‌البلاغه برای قرآن ذکر می‌کند، یا ناظر به یک ویژگی از ویژگی‌های کلی قرآن کریم است (از قبیل معجزه بودن آن) و یا اینکه آن حضرت به بان برخی ویژگی‌های اختصاصی قرآن (از قبیل «نورالمبین» و «ذکر») پرداخته‌اند. برخی از این اوصاف مستقیما آیه‌ای از ایات قرآن است و برخی دیگر که بیشتر این اوصاف است، برگرفته و الهام‌یافته از آیات قرآن، یا به عبارت دیگر استنباط امام علی (ع) از قرآن کریم است که بر لسان مبارکش جاری شده است.»   نویسندگان کتاب در صفحه 137 در تشریح موضوع «مقایسه سبک ادبی نهج‌البلاغه با قرآن» نوشته‌اند: «در سراسر نهج‌البلاغه چه در قسمت خطبه‌ها، نامه‌ها یا کلمات قصار، انواع و اقسام تشبیهات را می‌توان مشاهده کرد که غالب آن‌ها به لحاظ سبک و مضمون، همخوانی فوق‌العاده‌ای با تشبیهات قرآنی دارد و از آن اثر پذیرفته است؛ برای نمونه، امام علی (ع) در وصف کسی که بر مسند قضاوت و داوری می‌نشیند، در حالی‌که صلاحیت آن‌را ندارد، می‌فرماید: «پس مَثَل او در بافتن شبهات به یکدیگر به مانند تنیدن عنکبوت است، نمی‌داند که آیا به صواب رفته یا آنکه خطا کرده است.» تار عنکبوت در زبان عرب، مثالی برای بیان امور سست، واهی و بی‌اساس است و همان‌گونه که خداوند متعال در قرآن کریم از خانه عنکبوت به سست‌ترین خانه‌ها تعبیر فرموده و کسانی را که به‌غیر خدا برای خود اولیایی برمی‌گزینند، به عنکبوت تشبیه می‌کند، در این عبارت نیز امام علی (ع)، سستی آراء قاضی فاقد صلاحیت را تار عنکبوت تشبیه فرموده، به‌طوری که این شبهات در ذهن او تکثیر شده است و مانند تار عنکبوتی آن‌را فرا می‌گیرد و ذهن وی مانند مگسی در دام این شبهات گرفتار می‌آید و توانایی رها ساختن خود از آن  را ندارد و قدرت تشخیص حق را از دست می‌دهد.»   نخستین چاپ کتاب «ارتباط نهج‌البلاغه با قرآن» در 368 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 17 هزار تومان با همکاری بنیاد نهج‌البلاغه و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، راهی بازار نشر شده است. ]]> دين‌واندیشه Sun, 19 Feb 2017 05:35:23 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/245421/بررسی-جایگاه-قرآن-نهج-البلاغه پایان مراحل داوری پنجمین جشنواره «نسیم کلمات» تا 15 اسفند http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/245461/پایان-مراحل-داوری-پنجمین-جشنواره-نسیم-کلمات-15-اسفند به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای اخلاق، زهره حبیب‌اله‌پور، دبیر اجرایی جشنواره داستان کوتاه «نسیم کلمات» گفت: در پنجمین دوره جشنواره «نسیم کلمات» که با موضوع «از خود گذشتگی» با محوریت آیات قرآن کریم و احادیث ائمه معصومین(ع) به عنوان ملاک فکر اولیه نگارش داستان که فراخوان آن از اوایل فصل زمستان سال‌جاری انجام شده بود، 324 اثر در قالب داستان کوتاه در سطح شهر تهران به دبیرخانه جشنواره ارسال است.   وی افزود: 324 داستان کوتاه واصله به دبیرخانه جشنواره، در سه مرحله مورد داوری قرار می‌گیرند و 170 اثر که شرایط فراخوان جشنواره را داشته‌اند به مرحله دوم راه یافته و از 23 بهمن‌ماه نیز مرحله دوم داوری که محورهای آن توجه به محتوای داستان و فاکتورهای داوری اعم از توجه به فکر اولیه و محور جشنواره، استفاده از تکنیک و توجه به جذابیت‌های داستانی و مرتبط بودن داستان با موضوع در حال داوری بوده، در حال انجام است. دبیر اجرایی پنجمین جشنواره ادبی «نسیم کلمات» بیان کرد: سومین و آخرین مرحله داوری نیز از 5 اسفندماه آغاز می‌شود که در این مرحله هیات داوران به سرپرستی ابوالفضل درخشنده، دبیر علمی جشنواره، فاکتورهای داوری اعم از جذابیت تکنیک‌های داستان‌نویسی، استفاده از ضرب‌آهنگ متناسب داستانی، زمان و مکان داستانی و توجه تکنیکی به لحن و نثر داستان، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و براساس امتیاز، نفرات برگزیده تا 15 اسفندماه انتخاب می‌شوند. حبیب‌اله‌پور درباره زمان برگزاری آیین اختتامیه جشنواره نیز گفت: آیین اختتامیه پنجمین جشنواره «نسیم کلمات» پنجشنبه 19 اسفندماه خواهد بود. علاوه بر اهدای هدایا، با مشارکت «کانون زنگ داستان» آثار برتر در قالب کتابی توسط فرهنگسرای اخلاق منتشر می‌شوند و به نویسندگانی که اثرشان در کتاب جشنواره منتشرشود نیز لوح تقدیر و هدیه فرهنگی تعلق می‌گیرد. ]]> دين‌واندیشه Sun, 19 Feb 2017 11:26:49 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/245461/پایان-مراحل-داوری-پنجمین-جشنواره-نسیم-کلمات-15-اسفند حضور «دلیل ما» با یک‌هزار عنوان کتاب در دو نمایشگاه کتاب http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/245462/حضور-دلیل-یک-هزار-عنوان-کتاب-دو-نمایشگاه مجتبی دهقانی، مدیر اجرایی انتشارات «دلیل ما» در گفت‌وگو با خبرنگار‌ خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره حضور این انتشارات در نمایشگاه استانی کتاب قم، اظهار کرد: انتشارات «دلیل ما» با برپایی دو غرفه در دوازدهمین نمایشگاه کتاب استانی قم حضور پیدا کرده است. در غرفه اختصاصی «دلیل ما» 650 عنوان کتاب شامل 35 عنوان کتاب چاپ نخست منتشر شده در سال 95، عرضه شده است.   وی با اشاره به این‌که این نمایشگاه از یکم تا هفتم اسفندماه، در مجتمع ناشران قم دایر خواهد بود، ادامه داد: این انتشارات در غرفه‌ای دیگر در این نمایشگاه، به نمایندگی، بیش از 100 عنوان از آثار آیت‌الله وحید خراسانی و انتشارات شمس‌الضحی در حوزه‌های معارف اهل بیت (ع) را ارائه کرده است.     «حدیث غربت در کوچه‌های بنی‌هاشم» در آینه کتاب مدیر اجرایی انتشارات «دلیل ما» درباره برگزاری نمایشگاه کتاب در حاشیه سوگواره «حدیث غربت» همزمان با دهه فاطمیه نیز گفت: سوگواره «حدیث غربت در کوچه‌های بنی هاشم» روایتگر مقاطعی از زندگی حضرت زهرا (س) و فضاهایی از شهر مدینه مانند مسجدالرسول (ص)، خانه امیرالمومنین (ع) و حضرت فاطمه (س)، خانه‌های اصحاب، باغ فدک، قبرستان بقیع، ماجرای مباهله، سقیفه بنی ساعده، بازار مدینه و کوچه بنی هاشم است.   وی افزود: در حاشیه این سوگواره که امسال دهمین دوره آن از دوم تا دوازدهم اسفندماه در شهر قم برگزار می‌شود نیز برترین کتب فاطمی، اعتقادی و حدیثی با تخفیف 70 درصد برای سادات و تخفیف 50 درصد برای عموم مراجعان عرضه خواهد شد.   دهقانی تصریح کرد: دهمین دوره نمایشگاه «حدیث غربت» از دوم تا دوازدهم اسفندماه از ساعت 18 در شهر قم، میدان معلم، جنب مسجد حضرت خدیجه میزبان علاقه‌مندان خواهد بود و خرید کتاب در این نمایشگاه، فقط به‌صورت حضوری امکان‌پذیر بوده و ارائه کارت شناسایی، کد ملی و شماره تلفن همراه برای دریافت بُن الزامی است و هر بُن فقط برای یک شخص تا سقف 100 هزار تومان معتبر است.   مدیر اجرایی انتشارات «دلیل ما» همچنین گفت: نهادها و ارگان‌های مختلفی که درنظر داشته باشند، مسابقه‌های کتابخوانی با موضوع سیره و زندگی حضرت زهرا (س) برگزار کنند، می‌توانند کتاب‌های موردنظر خود را در این نمایشگاه با تخفیف ویژه خریداری کنند. ]]> دين‌واندیشه Sun, 19 Feb 2017 09:38:23 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/245462/حضور-دلیل-یک-هزار-عنوان-کتاب-دو-نمایشگاه ارائه آثار متفاوت و اثرگذار در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/245485/ارائه-آثار-متفاوت-اثرگذار-بیست-پنجمین-نمایشگاه-بین-المللی-قرآن-کریم به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سومین جلسه شورای برنامه‌ریزی بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح یکشنبه یکم اسفندماه در محل ستاد نمایشگاه برگزار شد.   در ابتدای این جلسه هر یک از اعضای شورای برنامه‌ریزی گزارشی از کارگروه‌های تخصصی خود را همراه با ارائه پیشنهادها بیان کردند.   در ادامه نیز معاون قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن تشکر از گزارش‌های صورت گرفته، بر روند تسریع در بخش‌های اجرایی و روابط عمومی نمایشگاه بیست و پنجم تاکید کرد و گفت: ارائه آثار متفاوت و اثرگذار در رویداد قرآنی سال آتی، می‌تواند به فهم هر چه بیشتر قرآن در میان آحاد جامعه کمک کند.   وی با طرح سوالی مبنی بر این‌که «چه کنیم آحاد مردم در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم حضور داشته باشند» به بیان راهکارهای عملیاتی پرداخت و اظهار کرد: قطعا مجموعه فعالیت‌های نمایشگاه قرآن مختص به عموم جامعه است و ارائه آثار جدید و هنری جذاب و طراحی مناسب هنری که منطبق بر فضای معنوی ماه مبارک رمضان باشد، می‌تواند جایگاه این نمایشگاه را در میان آحاد مردم دوچندان کند.   حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حشمتی، ابوالقاسم ایرجی، امیر اشراقی، بهروز فتحی، اصغر امیرنیا، عباس نظری راد، محمدمهدی عزیززاده، غلامرضا نوعی و حمیدرضا شیخ ویسی حاضران در این جلسه بودند. ]]> دين‌واندیشه Sun, 19 Feb 2017 12:11:44 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/245485/ارائه-آثار-متفاوت-اثرگذار-بیست-پنجمین-نمایشگاه-بین-المللی-قرآن-کریم