خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين دین‌ :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/religion Thu, 18 Oct 2018 17:33:50 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Thu, 18 Oct 2018 17:33:50 GMT دین‌ 60 مهدوی‌راد: بُن‌مایه اصلی قیام امام حسین (ع) بیداری جامعه اسلامی است http://www.ibna.ir/fa/doc/report/266523/مهدوی-راد-ب-ن-مایه-اصلی-قیام-امام-حسین-ع-بیداری-جامعه-اسلامی به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دومین نشست هم‌اندیشی «اربعین تجلیگاه آموزه‌های قرآن»، عصر چهارشنبه 25 مهرماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی در سالن جلسات معاونت قرآن و عترت برگزار شد.   مهدوی‌راد در این نشست اظهار کرد: در فرهنگ شیعه و به‌ویژه آموزه‌های شیعه، جریان‌هایی داریم که به لحاظ نقش‌آفرینی در هدایت زندگی مومنان، جایگاه ویژه‌ای دارند که به معارف مکتوب و ملحوظ آن‌ها آنچنان که باید توجه نکرده‌ایم و بیشتر به جنبه‌های عملی آن آموزه‌ها توجه داریم.   وی ادامه داد: یکی از متون مهم معارفی ما، زیارت‌ها است که به لحاظ تأمل در درون‌مایه‌ها، نوعا مورد غفلت واقع شده‌اند. در آداب دینی ما در اماکن مقدس و مضاجع شریف و مطهر اهل بیت (ع) زیارت‌نامه می‌خوانیم و با مجموعه‌ای از جملات با آن بزرگوار گفت‌وگو می‌کنیم. این زیارت‌نامه‌ها بر سه گونه است؛ برخی مأثور است به این معنی که مستقیم از ائمه نقل شده مانند زیارت جامعه کبیره یا زیارت امین‌الله. برخی مأثور نیستند و عالمان بزرگوار به نقل از زیارت‌نامه‌های مأثور آن‌ها را نوشته‌اند و بخش دیگر نیز زیارت‌هایی است که در انسان آن ارتباط معنایی را ایجاد نمی‌کنند.   این نویسنده و قرآن‌پژوه در ادامه گفت: در سال‌های اخیر پژوهش عالمانه‌ای در قم انجام شده که مجموعه زیارت‌های معصومان و دیگر بزرگواران مانند حضرت عباس (ع) و حضرت زینب (س) را دسته‌بندی کرده است. به‌عنوان نمونه حضرت عباس (ع) سه نوع زیارت‌نامه دارد که یکی از آن‌ها مأثور و نقل شده از امام صادق (ع) است. آنچنان که در روزگار انقلاب اسلامی به محتوای دیگر متون از جمله دعاها تأمل می‌شود و رویکرد خوبی نسبت به آن‌ها صورت گرفته، در محتوای زیارت‌ها آنچنان تأمل نمی‌شود.   دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: یکی از زیارت‌های مأثور اربعین، زیارت منقول از امام صادق (ع)، معروف به زیارت اربعین با محتوای بسیار عمیق، دقیق و مهم و نقش‌آفرین است. در این مجال به دو بخش از این زیارت به‌طور اجمال می‌پردازم. یک بخش، گزارش حضرت صادق (ع) از کسانی است که در کربلا رویاروی امام حسین (ع) قرار گرفتند. در واقع یک نوع تیپ‌شناسی و گونه‌شناسی از این افراد صورت گرفته است. بخش دوم، نشانگر هدف‌گیری امام حسین (ع) از اهداف قیامش است.   مهدوی‌راد در این‌باره توضیح داد: در زمینه هدف‌گیری قیام امام، مطالب مختلف با قرائت‌های متفاوت بیان شده ازجمله اینکه امام برای شهادت رفته، امام برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده و یا اینکه امام برای برانداختن حکومت اموی و احیای حکومت علوی قیام و حرکت کرد. البته معتقدان به رویکر سوم نباید اشتباه کنند که امام از ابتدا با این هدف حرکت کرده، بلکه در بین مسیر و به دلایلی این هدف شکل گرفت.   نویسنده کتاب «سیر نگارش‌هاى علوم قرآنى» افزود: تمامی این بزرگان با رویکردهای متفاوت این را انکار نمی‌کنند که بن‌مایه اصلی قیام امام حسین (ع)، بیداری جامعه اسلامی است. امام احساس کرده بود پیکره جامعه را زخمی عمیق گرفته که هرلحظه امکان دارد جامعه را از هم بپاشاند و نیاز به خون تازه داشت. یک نوع گمراهی و سیاهی بر جامعه آن روز حاکم بود. جمع‌بندی از هدف‌گیری همه انبیاء و اولیاء در این خلاصه می‌شود که ارسال رُسُل و نزول کُتُب، برای بیداری انسان و نشان دادن جایگاه و شخصیت اوست. وی گفت: کسانی که در کربلا روبه‌روی امام قرار داشتند، دین و انسانیت و کرامت و زندگی و دنیا و آخرت خود را به پست‌ترین چیزها فروخته بودند. این افراد از چند طیف بودند؛ فرصت‌طلبان، فریب‌خورده‌های تبلیغات عجیب اموی، جیره‌خواران آزمند، ترسویان ناخوشایند و بزدلانی که با یک هوی صحنه را خالی می‌کنند. درباره اصحاب امام نیز کارها و پژوهش‌‌های خوبی صورت گرفته است. در این منابع آمده که در بین یاران امام از بچه 13 ساله تا پیرمرد 90 ساله چنان حرف می‌زنند و رجز می‌خوانند که انگار حضرت محمد (ص) و امیرالمومنین (ع) حرف می‌زنند. این نشانه آگاهی‌آفرینی و بیداری است که امام در ذهن و دل و زبان آن‌ها ایجاد کرده بود. به بیان دکتر شریعتی، حُر از تاسوعا تا عاشورا نه کتاب و فلسفه خواند و نه هیچ کاری دیگر کرد بلکه فقط امامش عوض شد و از نار به نور رفت و این نتیجه همان آگاهی است که در او ایجاد شد.   این قرآن‌پژوه و استاد دانشگاه اظهار کرد: امام حسین (ع) قیام کرد که انسان را از جهالت و غفلت نجات دهد و آگاهی و بیداری در ذهن او بریزد. همه شهدای کربلا، نمونه کامل آگاهی و بیداری و رشد فکری هستند و به هرآنچه اسمش دنیاست و برای انسان دام درست می‌کند، پشت کردند. اربعین یادآور جریانی است که این جریان تا روز قیامت هر روز پرفروغ‌تر خواهد شد. امروز تاریخ را نگاه کنیم نه فقط مسلمانان و شیعیان، بلکه هرکسی به ارزش و شرافت فکر کند، حسین (ع) را به عظمت یاد می‌کند. اربعین تجلی این حقیقت است که درون‌مایه‌ کل قرآن این است که حق می‌ماند و باطل می‌رود. جمال معنوی حسین (ع) پس از 1400 سال همچنان باقی است   حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه اربعین حسینی هیچ ربطی به واژه اربعینی که در قرآن آمده، ندارد، گفت: در قرآن، اربعین به معنای سن رشد آمده است. گاهی اربعین به معنای 40 روز ریاضت برای تکامل نفس است. کتاب‌هایی هم با عنوان چهل حدیث داریم که علما در آن‌ها 40 حدیث سازنده را جمع‌آوری کرده‌اند که بازهم هیچ ربطی به اربعین حسینی ندارد و تنها یک تشابه اسمی است. منشأ اربعین حسینی هیچکدام از این معانی نبوده، بلکه به این دلیل که جابربن عبدالله انصاری و عطیه اوفی به‌عنوان اولین زائران قبر امام حسین (ع) چهل روز پس از شهادت آن حضرت به آنجا رسیدند، به این نام نامگذاری شده است. چنانچه آن‌ها سی روز بعد از عاشورا به آنجا می‌رسیدند، بجای اربعین، ثلاثین می‌گرفتیم.   وی افزود: منشأ اصلی این زیارت‌نامه‌ها و خروشی که امروز می‌بینیم مبنی بر اینکه میلیونها عاشق در اربعین به سوی مرقد امام حسین (ع) می‌شتابند در دنیا نظیر ندارد، معنای آیه شریفه مودت است که درباره آن صدها کتاب نوشته شده است؛ ای پیامبر بگو من از شما هیچ مزدی برای رسالت نمی‌خواهم مگر یک مُزد؛ عشق و محبت به ذوی‌القُربی. زمخشری در کتاب «کشاف» می‌نویسد، وقتی آیه مودت نازل شد، پرسیدند: یا رسول‌الله، ذوی‌القربی چه کسانی هستند؟ فرمود: علی و زهرا و دو فرزندش. جالب اینجاست که اهل سنت هم محبت اهل‌بیت را واجب می‌دانند. بالای قبر امام شافعی نوشته شده که ای اهل‌بیت پیامبر (ص)، محبت شما فرض و واجب است و این واجب در قرآن آمده است. در نماز که رکن دین است،‌ باید با صلوات، مُزد رسالت را بپردازیم. بنابراین مودت و محبت اهل‌بیت (ع)، مُزد رسالت شد. مدیرکل دفتر آموزش و برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت، بیان کرد: پیامبر (ص) انسانیت را زنده کرد و انسان را به کرامت رساند. زحمات پیامبر (ص) فوق‌العاده بود و مزد این رسالت، مودت اهل‌بیت (ع) است. رسالت پیامبر (ص) برای تربیت انسان بود و مهم‌ترین عنصر تربیت انسان، محبت و عشق است. محبت ذوی‌القربی، اساسی‌ترین عنصر برای تربیت انسان است. محبت ریشه تربیت است. ناپایدارترین محبت‌ها، محبتی است که از جمال ظاهری برخاسته باشد و پایدارترین آن‌ها محبتی است که از جمال معنوی بروید. جمال حسین (ع) معنوی است که هنوز پس از نزدیک به 1400 سال همچنان باقی است.   خسروی در پایان گفت: به بیان معصوم، محبت اهل‌بیت (ع)، محبت و شوق می‌آورد و امروز تجلی آن‌ را در اربعین می‌بینیم. اربعین، تجلی پرداختن مزد رسالت است. ]]> دین‌ Wed, 17 Oct 2018 14:50:57 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/266523/مهدوی-راد-ب-ن-مایه-اصلی-قیام-امام-حسین-ع-بیداری-جامعه-اسلامی فضائل، آداب و آثار زیارت امام حسین (ع) http://www.ibna.ir/fa/doc/book/266498/فضائل-آداب-آثار-زیارت-امام-حسین-ع به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «اربعین» براساس اسرار خاص، حقایق ویژه و آثار چشمگیری که دارد، دارای ابعاد بسیار گسترده‌ای است و به این جهت «قبله‌گاه اهل یقین» و میعادگاه عاشقان حسینی است، به نحوی که امروزه میلیون‌ها نفر از سراسر جهان در راهپیمایی اربعین حضور پیدا می‌کنند. اهل معرفت، نسبت به بیان جلوه‌های معرفتی در زیارت، اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند. در این راستا محمدعلی ارزیده در کتاب «اربعین قبله‌گاه اهل یقین»، ضمن اشاره به گوشه‌هایی از فضائل، آداب و آثار زیارت امام حسین (ع)، حقایق اربعین را از دیدگاه لُغَوی، قرآنی، روایی، عرفانی، تاریخی و ادبی مورد بررسی قرار می‌دهد.   کتاب حاضر در 10 فصل با عنوان‌های «جایگاه عدد در معارف اسلامی و دیدگاه عرفانی»، «اربعین در قرآن، حدیث و عرفان»، «جلوه‌های عاشورایی اربعین»، «اربعین در افق کربلا»، «اعمال، آداب و آثار زیارت اربعین»، «جلوه‌های زیارت اربعین»،‌ «اربعین در انحصار عاشورا»، «حضرت زینب کبری (ع) خورشید اربعین»، «عوامل عظمت و جاودانگی عاشورا و اربعین» و «اربعین در آینه شعر» تدوین شده است.   مشروح مطالب مطرح شده در کتاب، سال‌ها در مجالس سخنرانی و کلاس‌های درسی محمدعلی ارزیده بیان شده که چکیده‌ای از آن‌ها در این کتاب ارائه شده است.   «اربعین تجلی کمالِ عاشورا» یکی از موضوعات فصل سوم کتاب است که در ذیل آن اشاره می‌شود: «بنابر آیات قرآن و روایات معصومین (ع) و بیان عُرفاء بالله، «اربعین» عدد کمال بوده و خاصیت اِکمال دارد، لذا «عاشورا» با «اربعین» به کمال نائل می‌گردد؛ و اصولا عطر جان‌بخش و عزت‌آفرین عاشورا با پیوند به اربعین، در تمام هستی جاری و منتشر شده است. در عاشورا حقیقت «شهادت» تولد یافت و جلوه واقعی گرفت و با یک اربعین «اسارت»؛ حقیقت آن بالغ گردید و به کمال رسید و عالم‌گیر شد؛ و با توجه به این‌که عاشورا قبله هستی و اُسوه و الگویی برای سلوک حقیقی اِلیَ‌الله و عزت و آزادی است، لذا سیر عاشورایی با وصول به اربعین کمال یافت و به‌عنوان یک دوره سلوک برای سالکان کوی توحید، برای فنای در ذات اقدس خداوند، جلوه کرد؛ زیرا بهترین تابلوی سلوک اِلیَ‌الله که همه زوایای ریز و درشت آن‌ را به‌خوبی و به زیبایی نشان می‌دهد، تابلوی عاشورا در پیوند با اربعین است.»   در صفحه 118 کتاب موضوع بحث مهمی درباره «منکران حضور کاروان حسینی در کربلا در اولین اربعین حسینی» مطرح شده است: «برای اولین‌بار مرحوم سیدبن طاووس در کتاب «الاقبال بالعمال الحسنه» این امر را مورد شک و شبهه قرار داده است. مرحوم علامه مجلسی حضور کاروان حسینی را در روز اربعین در کربلا، بعید دانسته است. مرحوم میرزا حسین نوری مشهور به «محدث نوری» صاحب کتاب «مستدرک الوسائل»، در کتاب «لؤلؤ و مرجان» بعد از نقل عبارت سید بن طاووس در لُهوف (مبنی بر آمدن اسرا به کربلا در روز اربعین)، آن‌ را نقد و انکار کرده است. مرحوم شیخ عباس قمی صاحب «مفاتیح‌الجنان» نیز به پیروی از استادش مرحوم محدث نوری، حضور اهل‌بیت حسینی (ع) را در روز اربعین در کربلا انکار نموده است. مرحوم میرزا ابوالحسن شعرانی در کتاب «دَمعُ‌السجوم»، منکر حضور اهل‌بیت امام حسین (ع) در روز اربعین شده است. استاد شهید مرتضی مطهری خبر ملاقات جابر با اهل‌بیت (ع) را منکر شده و همچنین حضور اهل‌بیت امام حسین (ع) در بیستم صفر سال 61 هجری در کربلا را انکار کرده است. مرحوم محمدابراهیم آیتی ورود اهل‌بیت (ع) را به کربلا در روز اربعین سال 61 هجرِی، افسانه‌ای تاریخی خوانده و اسناد آن را غیرقابل اعتماد اعلام کرده است. دکتر سید جعفر شهیدی نیز ضمن بیان شبهه درباره ملاقات جابر با کاروان حسینی در کربلا، حضور اهل‌بیت (ع) در روز اربعین سال 61 هجری در کربلا را منکر شده است.»   نخستین چاپ کتاب «اربعین قبله‌گاه اهل یقین» در 402 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه به بهای 50هزارتومان از سوی انتشارات شفیعی راهی بازار نشر شده است. ]]> دین‌ Wed, 17 Oct 2018 06:44:14 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/266498/فضائل-آداب-آثار-زیارت-امام-حسین-ع «ستون ۱۴۵۳» رونمایی شد http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/266511/ستون-۱۴۵۳-رونمایی به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی انتشارات کتاب جمکران، مسلم ناصری؛ نویسنده رمان «ستون ۱۴۵۳» در آئین رونمایی از این کتاب که سه‌شنبه شب (24 مهرماه) در خلال مراسم دعای توسل در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، سفر اربعین را سفر عشق دانست و هدف از نگارش کتاب را قدم گذاشتن دل در مسیر این سفر معنوی برشمرد.   وی در این رمان ضمن نقل وقایع تاریخی و بیان حال و هوای راهپیمایی اربعین در سال‌های اخیر، سفری تاریخی نیز به زمانه اثیب یمانی داشته و در ادامه این دو سفر مکانی و زمانی با هم تلاقی پیدا کرده و نهایتاً در عشق پاگیر شدند.   از مسلم ناصری پیش از این داستان موفق «باغ طوطی» در انتشارات کتاب جمکران به چاپ رسیده است. این انتشارات، نخستین رمان درباره پیاده‌روی اربعین با عنوان «اربعین طوبی» را نیز در سال ۹۵ روانه بازار کرده است.   رمان «ستون ۱۴۵۳» در ۱۶۳ صفحه در قطع رقعی چاپ و منتشر شده است.   در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «هوای داغ را از گلویم بیرون می‌دهم و به سختی نفس می‌کشم. لحظه‌ای بعد خنکای آب را حس می‌کنم که از لابه‌لای ریشم، چاک سینه‌ام را تسلی می‌دهد. بعد خود را زیر نخلی می‌بینم که شتر سفیدی در سایه آن خوابانده شده و تابوتی آن سوتر در سایه نخلی دیگر روی خاک نرم قرار گرفته است. دو مرد آشنا که لباس‌های بلند آبی رنگ با خط‌های سفید بر تن دارند، آهسته با خود حرف می‌زنند. من کجا هستم... مردی که گوشه چشمش کمی خراش برداشته، لبخندی می‌زند. آرام باش مرد جوان! خطری نیست.» ]]> دین‌ Wed, 17 Oct 2018 10:37:24 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/266511/ستون-۱۴۵۳-رونمایی