خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين دين‌واندیشه :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/religion Tue, 24 Jan 2017 14:47:25 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Tue, 24 Jan 2017 14:47:25 GMT دين‌واندیشه 60 کتاب قرآن‌پژوهی در نیم قرن اخیر را می‌نویسم http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/244482/کتاب-قرآن-پژوهی-نیم-قرن-اخیر-می-نویسم استاد بهاء‌الدین خرمشاهی در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره ارزیابی خود از وضعیت قرآن‌پژوهی در کشور، عنوان کرد: وضعیت قرآن‌پژوهی در کشور ما عالی است و می‌توانم 100 عنوان کتاب درجه یک یا در حد درجه یک بشمارم که در روزگار ما تالیف، ترجمه یا از آثار قدما تفسیر شده است. این مربوط به یک یا چند سال نیست، بلکه قرن‌ها انباشته شده و نسل‌ به نسل منتقل شده تا به روزگار ما رسیده است.   وی افزود: از دوره مشروطیت و بصیرالملک شیبانی که در دوره ناصرالدین شاه بودند تا امروز که بیش از یک قرن می‌گذرد، عصر شکوفایی پژوهش‌های قرآنی در کشور بوده است.   این نویسنده و قرآن‌پژوه در معرفی برخی از بهترین ترجمه‌های قرآن نیز گفت: برخی از من می‌پرسند که بهترین ترجمه قرآن کدام است که در پاسخ می‌گویم که بهترین ترجمه قرآن نداریم، بلکه می‌توانم 10 ترجمه برتر را نام ببرم که هر کس به تناسب یک مورد را برای پژوهش و مطالعه انتخاب کند. نه اینکه در معرفی ترجمه برتر بُخل داشته باشم، بلکه هنوز به ترجمه‌ای که برتر باشد، نرسیده‌ام، اما ترجمه‌های خوب را تا 10 نیز می‌توانم بشمارم که ترجمه استاد انصاری و شاید ترجمه من هم جزو آنها باشد. از نظر ترجمه نیز آثار قرآنی بسیار ارزشمندی داریم که می‌توان به ترجمه «تفسیر مجمع‌البیان» و ترجمه «تفسیر کشاف» اشاره کرد.   خرمشاهی در ادامه با طرح یک گلایه اظهار کرد: متاسفانه در تمام کشور یک ناشر تخصصی قرآنی نداریم. برخی آثار قرآنی خود را پیش از چاپ نزد من می‌آورند و با شرمساری نمی‌دانم بگویم اثرشان را برای چاپ کجا ببرند. یک ناشر قرآنی در قم وجود داشت که گاهی 200 یا 300 عنوان کتاب از آن‌ها می‌خرید که آن ناشر هم سراغ حوزه چاپ کتاب‌های عمومی رفت.   وی گفت: در آینده نزدیک کتابی درباره شکوفایی پژوهش‌های قرآنی و قرآن‌پژوهی در 50 سال اخیر ایران، بنویسم که نگویند فقط آن‌ را به انقلاب نسبت داده‌ام.   بهاءالدین خرمشاهی، نویسنده، مترجم، پژوهشگر ادبی، قرآن‌پژوه و حافظ‌پژوه، در سال 1324 در قزوین متولد شد. وی ده‌ها عنوان کتاب در زمینه‌های تالیف، ترجمه و تصحیح دارد که از آن‌جمله می‌توان به ترجمه‌های «علم و دین» اثر ایان باربور، «اندیشه سیاسی در اسلام معاصر» اثر حمید عنایت، «تاریخ فلسفه» اثر فردریک کاپلستون، «خدا در فلسفه» و «قرآن کریم» و همچنین تالیف کتاب‌های «فرهنگ موضوعی قرآن»، «ذهن و زبان حافظ» و «دانشنامه قرآن و قرآن‌پژوهی» اشاره کرد. ]]> دين‌واندیشه Mon, 23 Jan 2017 06:30:21 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/244482/کتاب-قرآن-پژوهی-نیم-قرن-اخیر-می-نویسم 263 هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های بقاع متبرکه اصفهان موجود است http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/244489/263-هزار-جلد-کتاب-کتابخانه-های-بقاع-متبرکه-اصفهان-موجود به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام رضا صادقی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، اظهار کرد: تعداد کتاب‌ها و کتابخانه‌ها در عصر شکوفایی تمدن اسلامی و آثار مکتوب نام‌آوران و دانشمندان مسلمان ایرانی همه ناظر بر اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی در ایران و اسلام است و این حقیقت را بر ما آشکار می‌کند که آیین اسلام پرچم‌دار کتاب و کتاب‌خوانی در زمین است.   وی افزود: در همین راستا و در جهت پیروی از این فرمایش مقام معظم رهبری(حفظ الله تعالی) که فرمودند: «امروز کتابخوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی که یک واجب دینی است»، با تلاش و پیگیری‌هایی که انجام شده، در حال حاضر 16 کتابخانه در جوار بقاع متبرکه سراسر استان اصفهان ایجاد شده که به مراجعه‌کنندگان خود خدمات لازم را ارائه می کنند.   مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، تصریح کرد: همچنین پنج مسجد استان و دو مدرسه امام صادق (ع) و مدرسه صدر بازار نیز دارای مخازن غنی از کتاب‌های مهم هستند که به اعضای خود خدمات‌رسانی می‌کنند.   حجت‌الاسلام صادقی گفت: در مجموع 23 کتابخانه عمومی و تخصصی در مساحتی به متراژ 6 هزار و 931 متر مربع در بقاع متبرکه و اماکن مقدس سراسر استان ایجاد شده که در مخزن این کتابخانه‌ها، 263 هزار و 890 جلد کتاب نفیس نگهداری می‌شود و بیش از شش هزار نفر نیز از خدمات این کتابخانه‌ها بهره‌مند می‌شوند.   ]]> دين‌واندیشه Mon, 23 Jan 2017 08:53:35 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/244489/263-هزار-جلد-کتاب-کتابخانه-های-بقاع-متبرکه-اصفهان-موجود اهدای قرآن دست‌نويس دانشگاه فنی گلپايگان به موزه آستان قدس رضوی http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/244515/اهدای-قرآن-دست-نويس-دانشگاه-فنی-گلپايگان-موزه-آستان-قدس-رضوی به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از آستان نيوز، قرآن دست‌نويس دانشجويان و استادان دانشگاه فنی مهندسی گلپايگان اصفهان، طی مراسمی با حضور معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی، رئيس اداره ارتباطات مردمی آستان قدس رضوی، استادان و دانشجويان اين دانشگاه به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد.   در اين مراسم محسن جعفری، نماينده دانشگاه فنی مهندسی گلپايگان اظهار كرد: سال گذشته طرح كتابت قرآن كريم به‌صورت دست‌نويس به همت دانشجويان، استادان و كارمندان دانشگاه فنی مهندسی گلپايگان با حضور زائران حضرت رضا(ع) در دارالقرآن كريم حرم مطهر آغاز شد و پس از آن برای ادامه كتابت به دانشگاه فنی گلپايگان انتقال يافت.   وی با بيان اينكه مهم‌ترين هدف از كتابت اين قرآن به‌صورت دست‌نويس، افزايش انس و الفت ميان دانشجويان با قرآن كريم بوده، گفت: تمامی مراحل از جمله صحافی و كتابت، توسط 400 نفر از دانشجويان، استادان و كارمندان دانشگاه گلپايگان اصفهان انجام شده و مدت زمانی كه برای كتابت اين قرآن صرف شد، يک سال بوده است. همچنین جلد صحافی شده اين قرآن كريم از چرم اصفهان تهيه شده است. ]]> دين‌واندیشه Mon, 23 Jan 2017 08:56:38 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/244515/اهدای-قرآن-دست-نويس-دانشگاه-فنی-گلپايگان-موزه-آستان-قدس-رضوی اخگری: پدیده کتابسازی در حوزه دین و عرفان آسیب بیشتری دارد http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/244421/اخگری-پدیده-کتابسازی-حوزه-دین-عرفان-آسیب-بیشتری خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- نگاهی به تالیفات حوزه دین، عرفان و پژوهش‌های قرآنی در بازار نشر کشور نشان می‌دهد که در عین وجودِ آثار فاخر و ارزشمند پژوهشی، بسیاری از آثار موجود که با عنوان تالیفی منتشر شده‌اند، دارای موضوعات تکراری و یا صرفا مجموعه‌ای درهم از اطلاعات گردآوری شده از دیگر آثار است. کتابسازی آفتی است که این حوزه را نیز بی‌نصیب نگذاشته و ویترین بسیاری از کتابفروشی‌ها انباشته از این‌دست کتاب‌هاست. به این بهانه برآن شدیم تا در گفت‌و‌گو با برخی از صاحب‌نظران و نویسندگان شاخص این حوزه، به تعریف درستی از کتابسازی در این حوزه دست یافته و علل و ریشه‌های این پدیده و برخی از راه‌های برون‌رفت و یا کاهش آن را شناسایی کنیم.   دکتر محمد اخگری، نویسنده، مترجم، پژوهشگر و دارای مدرک دکترای عرفان اسلامی و مسلط به زبان‌های آلمانی، انگلیسی و عربی است. در کارنامه علمی و پژوهشی وی، تالیف ده‌ها عنوان مقاله و کتاب به چشم می‌خورد که از جمله کتاب‌های محمد اخگری می‌توان به ترجمه آلمانی به فارسی کتاب‌های «ژورنالیسم رادیویی» نوشته والتر فن لاروش و اکل بوخهلتس، «نویسندگی برای شنیدن» اثر اشتفان واختل، «حدیث نامکرر عشق، سفرنامه تازه مسلمانی اروپایی به مکه» نوشته آنه‌ماری شیمل، «ادبیات فولکلور ایران» تالیف ییری سیپک، همچنین کتاب‌های ترجمه از فارسی به آلمانی «تفسیر سوره حمد امام خمینی(ره)به زبان آلمانی» و «سرالصلوه حضرت امام خمینی(ره) به زبان آلمانی» اشاره کرد. «حدیث سرو و گل و لاله (قند فارسی از لاهور تا داکا)»، «کتاب شنیداری»، «نغمه محمد، نگاهی به تاثیرپذیری گوته از شخصیت پیامبر اسلام» و «ماه برج عصمت، ترکیب بندی در کرامت قم و حضرت معصومه، شعر هدایت رفیعی» نیز آثار وی به زبان فارسی است.  چه تعریفی از کتابسازی به‌ویژه در حوزه دین، عرفان و پژوهش‌های قرآنی دارید؟   منظور از کتابسازی، این است که هر کتابی فی‌نفسه تالیف یا تدوین فرد به حساب نمی‌آید، بلکه ممکن است گردآوری مطالب از منابع مختلف و دسته‌بندی آنها باشد که چیزی را به دانش مخاطبان نمی‌افزاید و همان حرف‌های گذشته دیگران در قالبی جدید است که بیشتر مطالب ناقص بوده و ربطی به هم ندارند. کتابسازی در واقع مطالب و مفاهیمی است که کمتر با هم ارتباط دارند و با تحقیق و پژوهش علمی هم به دست نیامده‌اند و تنها پیوند مطالب است. باید دید یک اثر چقدر در حوزه موردنظر به علم کمک کرده و چه اندازه بر مبنای پژوهش بوده، تنها در این‌صورت است که می‌توان درباره آن نظر داد که آیا واقعا تالیفی صورت گرفته یا کتابسازی است.   مصادیق انواع کتابسازی در این حوزه چیست؟   امروزه اینترنت و فضای مجازی، متون و اطلاعات بسیاری را به سهولت در دسترس افراد قرار می‌دهند و افراد بدون توجه درست به اعتبار منابع و یا بدون توجه به ذکر منبع، به گردآوری و تدوین کتاب دست می‌زنند.   صاحبان نظر و فن باید درباره مجموعه مطالبی که به‌عنوان کتاب تدوین می‌شود، دقت کرده و نظر بدهند. البته همیشه گردآوری کار بدی نیست؛ مثلا برای معرفی نمونه کارهای بزرگان، شخص گزیده‌ای از این آثار را در قالبی خاص جمع‌آوری می‌کند، مانند برخی تذکره‌نامه‌ها. گاهی هم لازم است کتابی به‌صورت تلخیص از منابع دیگر تدوین شود که این‌کار باید با روش‌های علمی باشد، در غیر این‌صورت تلخیص انجام شده، گویای مطالب کتاب نیست.   آسیب‌های پدیده کتابسازی در حوزه دین و عرفان نمود بیشتری دارد،‌ چراکه ممکن روی اعتقاد و باورهای مخاطبان تاثیر گذاشته و مخاطب ره به اشتباه برود. پدیده‌ای که امروزه بسیار در بین کتاب‌های این حوزه دیده می‌شود، پیوند آن با دیگر زمینه‌های علمی از جمله پزشکی و سلامت است. کسی که می‌خواهد بین علم پزشکی و عرفان پیوندی برقرار کرده و آن‌را در قالب کتاب منعکس کند، باید براساس مساله، فرضیه و روش علمی عمل کرده و به نتیجه برسد و پایان آن پژوهش نیز به اثبات رسیده باشد،‌ که در این حالت می‌توان گفت که کار نوآورانه‌ای انجام گرفته است.   نوع دیگر کتابسازی ممکن است در آثار ترجمه رخ دهد که موجب می‌شود انتقال مفاهیم به درستی انجام نشود و صحت مطالب منبع اصلی نیز خدشه‌دار شود. کتاب‌هایی با موضوع عرفان‌های نوظهور نیز بیشتر حاصل ترجمه هستند و در بسیاری موارد مترجم و ناشر به مفاهیم در پس‌زمینه اثر توجهی نمی‌کنند و تنها ترجمه واژه به واژه است.   به‌نظر شما علل و ریشه‌های اصلی بروز پدیده کتابسازی چه به‌صورت آگاهانه و یا ناآگاهانه در حوزه دین و عرفان کدامند؟   قلم از قدیم‌الایام در فرهنگ ایرانی و اسلامی ارزش طلایی داشته و در قرآن از قلم، به قسم یاد شده است. در بزرگان و پیشینیان آمده که آنچه انسان می‌نگارد، باید حتما همراه با ضوابط و برمبنای پژوهش بوده و حتی باید مخاطب‌شناسی مدنظر قرار گیرد.   شهید ثانی در کتاب «منیة‌المرید» درباره آداب مولفان و ویژگی‌های تالیف کتاب سخن گفته است. نخستین نکته‌ای که در این کتاب هم بر آن تاکید شده، «تقوای مولف» بوده که در تالیف اثر بسیار تاثیرگذار است. یعنی شخص باید آن چیزی را به جامعه عرضه کند که تولید خودش است.   مورد مهم دیگر درباره کتابسازی به «ناشر» برمی‌گردد. برخی ناشران و مراکز چاپ و نشر به وضوح در خیابان‌ها و حتی فضای مجازی برای چاپ کتاب در مدتی کوتاه تبلیغ می‌کنند. آیا نباید آثاری که برای چاپ به ناشر سپرده می‌شوند، از نظر صحت علمی مطالب، مورد داوری قرار گیرند. برخی ناشران بدون دقت در موضوع و محتوای اثر و نیاز مخاطب و جامعه، هر نوع اثری را در شاخه‌های مختلف از عرفان تا آشپزی منتشر می‌کنند و تعداد ناشران تخصصی در مقایسه با این‌گونه ناشران بسیار اندک است.   «نظارت» سومین عاملی است که در این زمینه باید مورد توجه واقع شود. نظارت‌هایی که روی کتاب‌ها صورت می‌گیرد، چندان علمی نیست. هرچند عقیده دارم که نباید نظارت و داوری کتاب‌ها برعهده ارشاد باشد، بلکه باید این امر را به ناشران سپرد تا پیش از چاپ کتاب، نظارت روی آن انجام دهند.   چهارمین نکته مهم در بروز پدیده کتابسازی در حوزه دین و عرفان، «نبود فضای نقد» است. وقتی مولف و تدوین‌کننده کتاب به فکر شهرت و ارتقای درجه علمی باشد، ناشر فقط به فروش فکر کند، نظارت درست و اصولی صورت نگیرد و پس از انتشار هم مجالی برای نقد وجود نداشته باشد، در نهایت منجر به این خواهد شد که هر چیزی تحت عنوان کتاب، چاپ و منتشر شود.   چه راهکاری کمرنگ شدن این پدیده در بازار نشر و در بین جامعه علمی و دانشگاهی پیشنهاد می‌کنید؟   مردم ما به موضوعات مرتبط با زندگی عامه و مباحث سبک زندگی علاقه‌مندند و این‌‌گونه کتاب‌ها به نوعی مطالبه جامعه محسوب می‌شوند، ‌ولی شاید فقط در مقطعی بازار داشته باشند؛ اما کتاب‌های اصیل در همه حوز‌ه‌های دانش از جمله دین و عرفان که حاصل پژوهش و سال‌ها کار و تحقیق مولف هستند،‌ در میان جامعه علمی شناخته شده و دارای ارزش بوده و با استقبال هم مواجه و ماندگار خواهند شد.   نظام آموزش عالی و نخبگان ما می‌توانند به‌طور فعال و جدی در مقابل تالیف و انتشار کتاب‌های غیرعلمی و با کیفیتی پایین، نقد بنویسند که البته در این زمینه ساز و کار قانونی هم لازم است. در گذشته اگر کتابی در زمینه دین و عرفان مشکل داشت، بزرگان و اندیشمندان در مقابل انتشار آن موضع گرفته و یا آن را به‌صورت جدی نقد می‌کردند.   در زمینه مبارزه با کتابسازی در حوزه دین نباید از نقش رسانه‌ها نیز غافل شد. رسانه‌ها با رصد تازه‌های نشر این حوزه، می‌توانند نظر نقادانه صاحبنظران را جویا شوند، چراکه این حوزه علاوه بر جنبه علمی و آموزشی و دانشگاهی، با اخلاقیات و اعتقادات مردم مرتبط است و ایراد در محتوا و حتی شکل انتشار آثار، می‌تواند روی باور مردم نسبت به دین و حتی سبک زندگی و نگرش افراد تاثیر بگذارد. ]]> دين‌واندیشه Mon, 23 Jan 2017 07:51:47 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/244421/اخگری-پدیده-کتابسازی-حوزه-دین-عرفان-آسیب-بیشتری رئیس بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن منصوب شد http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/244574/رئیس-بیست-وپنجمین-نمایشگاه-بین-المللی-قرآن-منصوب به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی حکمی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت این وزارتخانه را به‌عنوان رئیس بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم منصوب کرد.   در متن حکم سیدرضا صالحی امیری آمده است: «بسم الله الرحمن الرحیم انه لقرآن کریم فی کتاب مکنون لا یمسه الا المطهرون   حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای محمدرضا حشمتی اکنون که در طلیعه ربع قرن از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم قرار داریم، ضرورت برنامه‌ریزی مطلوب، به هنگام و بلندمدت بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. با توجه به شایستگی و تجارب مفید جنابعالی به موجب این حکم به سمت رئیس بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم منصوب می‌شوید.   امید است با تلاش مجدانه و بهره‌گیری پیوسته از تجارب گذشته و ظرفیت‌های حوزه‌های مختلف قرآن و عترت به‌ویژه تشکل‌های صنفی و نهادهای مردمی، موید و موفق باشید.»   ]]> دين‌واندیشه Tue, 24 Jan 2017 11:00:10 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/244574/رئیس-بیست-وپنجمین-نمایشگاه-بین-المللی-قرآن-منصوب