خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين دین‌ :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/religion Fri, 24 May 2019 14:10:21 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Fri, 24 May 2019 14:10:21 GMT دین‌ 60 ترجمه‌های قرآن از ابتدای انقلاب رو به‌ رشد بوده است http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/276115/ترجمه-های-قرآن-ابتدای-انقلاب-رو-به-رشد-بوده به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شامگاه چهارشنبه اول خردادماه همزمان با یازدهمین روز از بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، غلامعلی حداد عادل، در حاشیه حضور در نمایشگاه قرآن، از غرفه موسسه خانه کتاب بازدید کرد.   وی در این بازدید به خبرنگار ایبنا، گفت: ترجمه قرآن در کشور رو به رشد است و بعد از انقلاب اسلامی، ترجمه قرآن به زبان فارسی، سیر مثبت طی کرده است. هرچه روبه جلو حرکت کرده‌ایم، ترجمه‌ها روان‌تر و دلپذیرتر شده و به فهم بهتر جامعه از قرآن کمک کرده است.   در این شب، چاپ جدید ترجمه قرآنِ غلامعلی حداد عادل که به همت دفتر نشر فرهنگ اسلامی صورت گرفته، با حضور رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و محسن چینی‌فروشان؛ مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی رونمایی شد.   حداد عادل در این آئین گفت: شایسته است هر جایی که اصل قرآن خوانده می‌شود، ترجمه آن هم خوانده شود. در ایران قرآن زیاد خوانده می‌شود و کمتر فهمیده می‌شود؛ علت آن است که مردم زبان عربی نمی‌دانند تا وقتی قرآن می‌خوانند یا می‌شنوند آن‌را بفهمند.   وی با اشاره به اینکه این ترجمه ۹ سال کار برده، ادامه داد: وقتی نمی‌دانیم مفهوم یک مطلب چیست، چگونه می‌توانیم با آن ارتباط برقرار کنیم. این مسئله تعجب‌آوری است که چرا کسی نمی‌گوید معنی چیزهایی که می‌خوانیم چیست؟   رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار کرد: باید وضعیت کنونی دگرگون شود و ترجمه‌خوانی قرآن در کنار متن قرآن سنت شود. بنده با چنین نیتی ترجمه جدیدی به ترجمه‌های قبلی اضافه کردم و کوشیدم گامی کوچک در این راه نورانی بردارم.    ]]> دین‌ Thu, 23 May 2019 07:19:04 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/276115/ترجمه-های-قرآن-ابتدای-انقلاب-رو-به-رشد-بوده فقهی‌زاده: نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، ترجمه درونی قرآن هستند http://www.ibna.ir/fa/doc/report/276105/فقهی-زاده-نهج-البلاغه-صحیفه-سجادیه-ترجمه-درونی-قرآن-هستند به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین اختتامیه نخستین جشنواره «حکمت و نیایش» با محور آثار علمی و هنری در زمینه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، چهارشنبه اول خرداد‌ماه در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.   عبدالهادی فقهی‌زاده؛ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه، گفت: متأسفانه ما به نام نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه بسنده کرده‌ایم، اما از محتوای این دو اثر خبر نداریم و نمی‌دانیم هدف از بیان این محتوا توسط ائمه (ع) چه بوده است. این دو کتاب عظیم، ترجمه درونی و غیرمستقیم قرآن در حوزه‌های موضوعی گوناگون است. در نهج‌البلاغه مفاهیم ناب اعتقادی، اجتماعی و تربیتی موج می‌زند و در صحیفه سجادیه نیز چگونه سخن گفتن از خدا و با خدا و ادب دینی این گفت‌وگو سخن به میان آمده است.   وی افزود: در طول قرن‌ها نتوانسته‌ایم از این دو اثر استفاده و در حقیقت از آن‌ها محروم بوده‌ایم. به جز معدودی از افراد که توفیق همراهی با این دو اثر را داشته‌اند، می‌توان گفت جامعه دینی از این دو اثر محروم بوده‌اند. دلایل مختلفی برای این مسئله وجود دارد، اما شاید بتوان گفت یکی از دلایل این است که ما این دو کتاب را بسیار دور از دسترس معرفی کرده‌ایم و نهج‌البلاغه را نهج بلاغت دانسته‌ایم، درحالی‌که نهج فکر دینی، تربیت عالی، جامعه‌شناسی، دانش اجتماع و سیاست‌ورزی است.   رئیس بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، تصریح کرد: آیا کتابی می‌توان یافت که بیش از نهج‌البلاغه حاوی مباحث تربیت دینی، تعامل با دیگران، سیاست و اجتماع باشد؟ هرگز چنین کتابی نظیر نهج‌البلاغه نخواهیم یافت. به صحیفه سجادیه نیز در میان فریقین می‌توان بالید. البته قبل از بالیدن، باید آن را خواند، اما متأسفانه ما به داشتن این دو کتاب در کتابخانه‌ها اکتفا کرده‌ایم و همه این مسائل موجب شد لزوم برگزاری جشنواره حکمت و نیایش احساس شود.   معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: اگر بخواهیم دیندارانه زندگی کنیم، باید با مفاهیم این دو کتاب آشنا شویم. برای برجسته کردن مفاهیم این دو کتاب، باید توجه عده دیگری از هنرمندان و پژوهشگران را جلب می‌کردیم و زمینه‌ای فراهم می‌کردیم تا اهتمام هنرمندان و دانشمندان در راستای این دو کتاب هزینه شود.   ارسال سه هزار 750 اثر به نخستین دوره جشنواره به بیان احد جاودانی؛ مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، سه هزار و ۷۵۰ اثر به دبیرخانه جشنواره که به‌صورت دوسالانه برگزار خواهد شد، ارسال شده است.   تجلیل از برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره و تجلیل ویژه از محمد اصفهانی و علیرضا افتخاری، پایان‌بخش این برنامه بود. ]]> دین‌ Thu, 23 May 2019 08:21:40 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/276105/فقهی-زاده-نهج-البلاغه-صحیفه-سجادیه-ترجمه-درونی-قرآن-هستند دعای هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/276106/دعای-هفدهمین-روز-ماه-مبارک-رمضان به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ماه رمضان، ماه مهمانی خدا و هر روز و هر لحظه‌اش پر از خیر و برکت و سراسر نور و معرفت است. برای هر روز از این ماه مبارک، دعایی ذکر شده که ابن عباس از پیامبر (ص) نقل کرده است و علمای بزرگ اسلام آن‌ها را در کتاب‌های خود آورده‌اند.  دعای روز هفدهم رمضان «بسم‌الله الرَّحمن الرَّحیم «اللهمّ لاتؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولاتَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین. «خدایا مؤاخذه نکن مرا در این روز به لغزش‌ها و درگذر از من در آن از خطاها و بیهودگی‌ها و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها و آفات، ای عزت دهنده مسلمانان.» شرح دعای روز هفدهم رمضان به بیان آیت‌الله مجتهدی تهرانی «اللهمّ لاتؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ» خدایا من را به لغزش‌ها مؤاخذه نکن. گاهی آدم می‌لغزد و ایمانش ضعیف می‌شود و تقوایش از بین می‌رود. گناهان آدمی همان لغزش است و باید از خدا بخواهد که مؤاخذه نشود. خدا در اثر گناه به غضب می‌آید و سیل و زلزله و بلایای طبیعی همه آثار گناه است. مردم را توجه نمی‌دهند که غالب این اتفاقات و تصادفات به علت انجام گناه است. کسی که نماز اول وقت نمی‌خواند و اتومبیل خود را در جاده می‌راند، مورد نفرین نماز قرار می‌گیرد و تصادف می‌کند. نماز اول وقت انسان را نفرین می‌کند و می‌گوید «خدا ضایع کند تو را که من را ضایع کردی!» اگر مسلمانی اول وقت نماز بخواند، نماز او را دعا می‌کند و می‌گوید: «خدا حفظ کند تو را که من را حفظ کردی» و زندگی رو به روال می‌افتد. اگر کسی با خدا باشد، هیچ‌کس نمی‌تواند علیه او توطئه کند، چون او خدا را دارد. «واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ» خدایا «اقاله» کن و گناهان ما را بیامرز. در دعای کمیل هم این لفظ است که خدایا لغزش‌های ما را اقاله کن؛ یعنی ما را بدون هزینه ببخش. در مورد کسب و معامله نیز چنین لفظی در فقه وجود دارد. یعنی فروشنده و خریدار حق فسخ معامله را تا زمانی که با یکدیگر هستند، دارند. اما بعد از جدایی و بدون دلیل نیز اگر مشتری جنس را پس آورد، کاسب مستحب است آن را قبول کند. مثلاً شخصی یک ظرف ماست می‌خرد و به منزل می‌برد و متوجه می‌شود که پیش از وی ظرف ماست دیگری نیز خریداری شده است. در این حالت اگر ظرف ماست را به فروشنده باز گرداند، مستحب است وی آن را بپذیرد و پول آن را عیناً پس دهد. «ولاتَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ» خدایا من را تیر بلا قرار مده. سیل و رانش زمین یعنی همان تیر! هواپیما در آسمان پرواز می‌کند و ناگاه روی ساختمانی فرود می‌آید و همه ساکنان آن از بین می‌روند. این غرض و تیر بلاست که حاصل گناه و خطاهای ماست. تمام پیش‌آمدهایی که می‌شود همه نتیجه گناهان ماست، برای این گفته من مدرک وجود دارد و هم در قرآن آیه دارد و هم در این باره روایت و حدیث داریم. «هر گرفتاری برای شما پیش می‌آید، دسترنج خودتان است.» هر چه بکاری همان را درو می‌کنی. از گندم، گندم و از جو، جو می‌روید. خداوند در قرآن می‌فرماید: «خدا برنامه‌های مردم را عوض نمی‌کند، آنها را گرفتار بلا نمی‌کند مگر اینکه خودشان را تغییر دهند.» مثل ماشین که انحراف به چپ پیدا کند، تصادف می‌کند، ما هم اگر انحراف به چپ داشته باشیم تصادف، عذاب خدا، می کنیم. «بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین» به عزت خودت، این دعاها را درباره ما مستجاب کن! ای کسی که عزت مسلمین با توست. ببینید الان مسلمین چه عزتی دارند! آمریکا غر می‌زند، مسلمانان مقابلش ایستاده‌اند و تمام دنیا علیه آن هستند. ]]> دین‌ Thu, 23 May 2019 08:23:32 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/276106/دعای-هفدهمین-روز-ماه-مبارک-رمضان قرآن را در سایه‌سار رهنمودهای اهل‌بیت عصمت و طهارت می‌خواهیم http://www.ibna.ir/fa/doc/report/276103/قرآن-سایه-سار-رهنمودهای-اهل-بیت-عصمت-طهارت-می-خواهیم به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین تجلیل از برگزیدگان آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم و طرح ملی بشارت ۱۴۵۲، شامگاه چهارشنبه اول خردادماه، با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده؛ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی؛ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی دیگر از مسئولان فرهنگی و قرآنی کشور، در نمایشگاه بین‌ المللی قرآن کریم برگزار شد. فقهی‌زاده در این آئین گفت: برگزاری آزمون سراسر حفظ و مفاهیم قرآن کریم فرصتی فراهم کرده تا جریان قرآنی حضور جدی داشته باشد و در منظر همگان شاهد سیل جمعیت قرآنی باشیم؛ حضوری که بی‌هیچ چشم‌داشتی صورت گرفت.   وی با اشاره به آیه مبارکه «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»، افزود: مرحوم فاضل لنکرانی در کتاب خود درباره این آیه بیان کرده که مراد از «ذکر» شخص پیامبر(ص) نیست. دیدگاه دیگری در این زمینه وجود دارد که معتقد است مراد از ذکر در این آیه شریفه قرآن کریم است. مراد از «اهل الذکر» اهل بیت (ع) هستند و نه اهل ذکر تورات و انجیل.   رئیس بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بیان کرد: بیشتر ما تصور می‌کنیم مراد از «حفظ» حفظ عبارات و کلمات و سوره‌های کوتاه و بلند قرآن کریم است، حتماً این معنا نهفته است، اما مهم‌تر از آن حفظ قرآن کریم و حفظ حریم معانی و آموزه‌های قرآن است. به این معنا که خداوند وعده می‌دهد که ما قرآن را خود نازل کردیم. پیامبر(ص) دخالتی در وجود قرآن و چند و چون معانی قرآن ندارند، خداوند متعال نازل‌کننده قرآن است و پیامبر(ص) تنها دریافت‌کننده و مفسر و مبین است، یعنی ما قرآن را از گزند حوادث حفظ می‌کنیم.   فقهی‌زاده تاکید کرد: عبارات قرآن تا دنیا دنیاست، دست‌نخورده باقی خواهد ماند و دست هیچ‌کسی به حریم اهل قرآن نخواهد رسید. اما به نظر من مهم‌تر از این نکته، این است که حوزه مفاهیم قرآن کریم نیز آن‌گونه که خدا اراده فرموده و به پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت (ع) الهام کرده، تا دنیا دنیاست باقی خواهد ماند.   معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: همچنان که پیامبر (ص) بزرگ‌ترین حافظ عبارات قرآن کریم است، بزرگ‌ترین مفسر و بزرگ‌ترین حافظ حریم معانی نیز هست. اهل‌بیت (ع) نیز این‌گونه هستند و به انحرافات دچار نخواهند شد و اگر ما از اهل‌بیت (ع) و علمای اهل‌بیت جدا شویم، انحراف در کمین است.   وی همچنین گفت: اگر با مشارکت وزارت آموزش و پرورش و سازمان اوقاف و امور خیریه، آزمون سراسری حفط و مفاهیم قرآن کریم را برگزار کرده‌ایم، با این دید و نگرش بوده که حفظ قرآنی که گسترش می‌دهیم، باید حفظ معناگرا و حفظی باشد که علاوه بر عبارات به پاسداری از حریم آموزه‌ها و حرمت معانی متعالی قرآن نیز بیندیشد. ما قرآن را در سایه‌سار رهنمودهای اهل‌بیت عصمت و طهارت می‌خواهیم. ما عبارات خشک و خالی را به‌عنوان موسیقی‌های گوش‌نوازی که آن‌سوی آن خردی برانگیخته نشود و اراده‌ای در پاسداری از حریم قرآن تحریک نکند را نمی‌خواهیم.   معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه قرآنی که امروز مستمسک داعش و امثال آن قرار گرفته است، مورد احترام هیچ‌کس نیست، گفت: قرآن در خدمت اندیشه‌ورزی و پاک‌دستی و دیگر‌خواهی و در خدمت پاسداری مفاهیم متعالی و عترت طاهره و برای ترویج دیگرخواهی و مسلمان‌دوستی در اقصی نقاط جهان اسلام است. موسسات برگزیده آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم   حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمیدرضا مطهریان؛ مدیر مهد قرآن یزد حجت‌الاسلام‌والمسلمین منصور برزگر؛ مدیر مکتب‌القرآن ثارالله شیراز صدیقه لوویمی؛ مدیر موسسه تبیان خوزستان حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضازاده جویباری؛ مدیر موسسه قرآن و نهج‌البلاغه قم نیره عامریان؛ مدیر موسسه جامعةالقرآن خواهران شاهرود استان سمنان مجتبی بیابان‌پور؛ مدیر مجمع قاریان و حافظان آران و بیدگل زهرا افشاری؛ مدیر موسسه جامعة‌القرآن خراسان جنوبی حوا شکاری؛ مدیر موسسه حکمت پویان خلیل‌آباد خراسان رضوی   بقاع متبرکه برگزیده   از ساعد نیکبخت؛ مدیر امامزاده جماالدین قم حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالعلی گواهی؛ مدیر امامزاده صالح تهران محمدرضا بیات؛ مدیر امام‌زاده عبدالله همدان   تجلیل از دانش‌آموزان حافظ کل قرآن در طرح ملی بشارت   محمد اسلامی، محمدمهدی اخگری، نرگس نوروزی، هلیا اورنی، فاطمه شاه ویسی، نازنین زهرا سقادان و سجاد ورزی   دستگاه‌های برگزیده در بخش کارکنان دولت   یارمحمد حسین گل به نمایندگی از وزارت آموزش و پرورش سید سعید سرابی به نمایندگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روح‌الله شاه‌مرادیان به نمایندگی از وزارت جهاد کشاورزی رشید جعفرپور به نمایندگی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متولیان به نمایندگی از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور حمیدرضا حدادیان به نمایندگی از شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران   رسانه برتر   تجلیل از احمد ابوالقاسمی؛ مدیر رادیو قرآن ]]> دین‌ Thu, 23 May 2019 10:23:22 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/276103/قرآن-سایه-سار-رهنمودهای-اهل-بیت-عصمت-طهارت-می-خواهیم استاندار قم از نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه دیدن کرد http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/276108/استاندار-قم-نمایشگاه-دستاوردهای-قرآنی-دفتر-تبلیغات-اسلامی-حوزه-علمیه-دیدن به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، بهرام سرمست در این بازدید با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان بهار قرآن است گفت: انجام فعالیت‌های فرهنگی در زمینه‌های قرآنی در این ماه از اهمیت ویژه برخوردار است.   استاندار قم بر تولید محتوای غنی و متناسب با نیازهای نسل جوان در حوزه قرآن و معارف تاکید کرد و یادآور شد: رویکرد پژوهشی و نوآورانه نسبت به مفاهیم قرآن و نیز تولید نرم‌افزارهای قرآنی موارد مهمی است که در حوزه معارف قرآنی ضروری است. سرمست به کار در حوزه کودک و نوجوان اشاره و تصریح کرد: تهیه آثار پرمحتوا و توجه به نسل کودک و نوجوان در این حوزه امری حیاتی است. استاندار قم با بیان این که ظرفیت‌های مناسبی در قم وجود دارد گفت: در صورت همگرایی نهادهای مختلف دینی و فرهنگی، نمایشگاه‌هایی با محتوای غنی تر و جذابیت بیشتر برای مخاطبین می‌توان ایجاد کرد. ]]> استان‌ها Thu, 23 May 2019 12:32:28 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/276108/استاندار-قم-نمایشگاه-دستاوردهای-قرآنی-دفتر-تبلیغات-اسلامی-حوزه-علمیه-دیدن دعای هجدهمین روز از ماه مبارک رمضان http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/276125/دعای-هجدهمین-روز-ماه-مبارک-رمضان به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ماه رمضان، ماه مهمانی خدا و هر روز و هر لحظه‌اش پر از خیر و برکت و سراسر نور و معرفت است. برای هر روز از این ماه مبارک، دعایی ذکر شده که ابن عباس از پیامبر (ص) نقل کرده است و علمای بزرگ اسلام آن‌ها را در کتاب‌های خود آورده‌اند.  دعای روز هجدهم رمضان «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ «اللّهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین خدایا آگاهم کن در آن برای برکات سحرهایش و روشن کن در آن دلم را به پرتو انوارش و بکار به همه اعضایم به پیروی آثارش، به نور خودت، ای روشنی‌بخش دل‌های حق‌شناسان.» شرح دعای روز هجدهم رمضان به بیان آیت‌الله مجتهدی تهرانی «اللّهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ» خدایا متوجه کن من را تا از برکات سحر ماه رمضان استفاده کنم. مردم از برکات سحر غالباً استفاده نمی‌کنند. در طول سال از سحر باید استفاده کرد به خصوص در ایام ماه رمضان. حافظ می‌گوید «‌آن گنج خداداد که خدا داد به حافظ / از ورد شب و روز و دعای سحری بود. من مرید حافظ نیستم، برخی این شاعر را رد می‌کنند و برخی دیگر او را تایید. در موارد مشکوک نظریه ندهید. من طرفدار و مرید حافظ نیستم؛ ولی اشعار او را می‌خوانم و گاهی تفأل هم می‌زنم. اگر هم حافظ، رد شود به این معنی نیست که کتاب او را نخوانیم. در شب اول قبر ملائکه نمی‌پرسند «من حافظ»؟ اگر هم پرسیدند؛ می‌گویم نمی‌دانم. ولی ملائکه می‌پرسند که «من ربّک»، رب تو کیست؟ که در پاسخ باید گفت: «الله جل جلاله ربّی» اگر پرسیدند «من نبیّک» می‌گویم: «محمدٌ نبیی». نکیر و منکر این سوال‌ها را می‌پرسند. سوال دیگر «من امامک» است که در پاسخ باید گفت: «علیٌ امامی.» وقتی که امیرالمومنین حضرت زهرا (س) را دفن کرد، بالای قبر ایستاده بود. نکیر و منکر این سوالات را از حضرت زهرا (س) سوال کردند و حضرت زهرا (س) خدا و پیامبر (ص) را معرفی کرد. گفتند؛ «من امامک» که در جواب گفت: «هذا فتی، هذا امامی» این جوانی که بالای سر من ایستاده، امام من است. خدا کند که خوب بتوانیم جواب بدهیم و اگر موفق نشویم به خوبی جواب دهیم چه کار باید کرد؟ یکی از دعاهایمان این باشد که خدایا هنگام مردن لال نمیریم، شهادتین را به زبان بیاوریم و دعای عدیله بخوانیم. از برکات سحر استفاده کنید و حتی آن‌ها که به دلایل شرعی روزه نمی‌گیرند نیز هنگام سحر بیدار شوند و دعا کنند و از برکات سحر بهره ببرند. «ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ» خدایا قلبم را به ضیاء سحر نورانی کن. سحر یک نور و روشنایی دارد و خدایا به آن روشنایی سحر قلبم را روشن کن. قلب‌های ما زنگ زده و چشم و گوش ما آلوده شده است؛ دیگر مانند گذشته با شور عبادت نمی‌کنیم. در ماه رمضان از خدا بخواهیم تا قلبمان را نورانی کند. «وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ» خدایا کاری کن تا تمام اعضای من از آثار تو پیروی کند. در دعا هر دو دستتان را بلند کنید و هرچه می‌توانید دستان خود را بلند کنید. در این حالت خدا زودتر حاجت می‌دهد. «بِنورِکَ» یعنی به نور خودت این دعای من را مستجاب کن. حال مگر خدا نور دارد؟ بله «الله نور سماوات والارض». در آخر هم می‌گوییم؛ «یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین» ای خدایی که قلب عارفین را نورانی کردی. اینها که عارف حقیقی هستند نه عارف زبانی. برخی ریش خود را می‌تراشند و سبیل می‌گذرانند و می‌گویند که من عارف هستم. از دل و عرفان و عشق دم می‌زنند. اینها بچه‌بازی است. عرفانی که توسط شخص تاریک چهره بیان می‌شود، چه عرفانی است؟ یک وقت امام (ره) از عرفان صحبت می‌کند و یک وقت آدمی که محاسن ندارد از عرفان صحبت می‌کند. اینها با هم متفاوت است. به هر حال، ای خدایی که قلب عارفین را نورانی کردی، این دعاها را درباره من مستجاب کن. ]]> دین‌ Fri, 24 May 2019 05:59:36 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/276125/دعای-هجدهمین-روز-ماه-مبارک-رمضان منبع وحی، علم بی‌نهایت است http://www.ibna.ir/fa/doc/report/276099/منبع-وحی-علم-بی-نهایت به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست «پژوهش‌های علمی در قرآن»، شامگاه چهارشنبه 1 خرداد، با سخنرانی میکائیل بهاری، در غرفه موسسه خانه کتاب در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.   وی در این نشست با این طرح این پرسش که چرا با وجود پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی، بازهم نابسامانی‌های فکری و روحی وجود دارد و بشر احساس آرامش نمی‌کند؟، گفت: این چراها، نیاز به یک بازنگری در جهان‌بینی را بوجود می‌آورد. اصلاح نگرش‌ها و ارزش‌ها، یک ضرورت برای اصلاح نابسامانی‌های روحی است. اولین مسئولیت انسان در این زمینه، کسب علم و آگاهی است که زیربنای تمام شئونات زندگی انسان است.   اسلام برای علوم ارزش بسیار قائل است این نویسنده و پژوهشگر حوزه دین و علوم قرآنی، ادامه داد: حال این سوال مطرح است که آیا بشر با عقلانیت خود می‌تواند به علم و آگاهی برسد؟ کلام وحی در آیه 18 سوره آل عمران، این‌گونه پاسخ داده است: «شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿۱۸﴾ خدا كه همواره به عدل قيام دارد، گواهى مى‏‌دهد كه جز او هيچ معبودى نيست و فرشتگان [او] و دانشوران نيز گواهى مى‏‌دهند كه جز او كه توانا و حكيم است، هيچ معبودى نيست.» مقام علم آنقدر بالاست که خداوند متعال در این آیه، نام ارباب علم و دانشمندان را در کنار نام خود و فرشتگان آورده است.   بهاری تصریح کرد: همچنین در آیه 78 از سوره مبارکه نحل آمده: «وَ اَللّٰهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهٰاتِكُمْ لاٰ تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ اَلسَّمْعَ وَ اَلْأَبْصٰارَ وَ اَلْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿٧٨﴾ خداوند شما را از شکم مادرانتان خارج نمود درحالى‌که هیچ‌چیز نمى‌دانستید و براى شما، گوش و چشم و عقل قرار داد، تا شکر نعمت او را به جا آورید.» این آیه نشان می‌دهد که پایه‌گذار تمام علوم بشری، ذات مقدس پروردگار است. یک نکته ظریف علمی در این آیه این است که چرا سمع (شنوایی) به‌صورت مفرد و ابصار (بینایی) به‌صورت جمع آمده است؟ با تحقیقات دانشمندان مشخص شد که سیگنال‌های شنوایی در یک نقطه از مغز پردازش می‌شود، ولی سیگنال‌های بینایی در چندین نقطه از مغز پردازش می‌شوند. خداوند علاوه بر حواس پنجگانه بشر، «افئده» را هم ذکر کرده است. هنوز دانشمندان متوجه نشده‌اند که چرا عقل یکی از ورودی‌های انسان مطرح شده، البته روانشناسان بحث‌هایی را درباره تله‌پاتی مطرح کرده‌اند.   وی با بیان اینکه اسلام برای علوم ارزش بسیار قائل است، افزود: شروع اسلام با خواندن بوده است: «اقرأ باسم ربک الذی خلق ...». در بسیاری از آیات، خداوند معیار زندگی را معرفت ذکر کرده است. ازجمله در آیه 2 سوره جمعه که می‌فرماید: «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَةَ و َإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ. اوست آن کس که در میان بی‏سوادان فرستاده‏اى از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت بدیشان بیاموزد و آنان قطعا پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند.» یک معجزه بزرگ الهی است که از یک جامعه امی، پیامبری برمی‌خیزد که پرچم‌دار علم و معرفت است.   پیامبران آمده‌اند تا عقل و علم بشر را تکمیل و رشد دهند این پژوهشگر در ادامه گفت: با آن پیشینه درخشان علمی، امروز چرا ما مسلمانان با جمعیتی بیش از یک میلیارد، عقب مانده‌ایم و به انواع گرفتاری‌ها دچار شده‌ایم؟ اینها همه ناشی از آن است که از قرآن و تعالیم آن فاصله گرفته‌ایم. پس ضرورت است که به این کتاب آسمانی روی آوریم و گوشه‌هایی از تذکرات علمی قرآن را بیان و به‌کار بندیم. قرآن دریای بیکرانی است که عمق ندارد و هرکس به ‌قدر ظرفیت خود می‌تواند از آن بهره گیرد. کسی که به قرآن روی آورد، لذت و شیرینی وصف‌نشدنی نصیبش می‌شود. خداوند در آیه 9 سوره اسراء می‌فرماید: «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَ یُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً کَبِیراً. این قرآن، به راهى که استوارترین راه‌هاست، هدایت مى‌کند و به مؤمنانى که اعمال صالح انجام مى‌دهند، بشارت مى‌دهد که براى آن‌ها پاداش بزرگى است.»   بهاری با اشاره به اینکه در زمینه نیاز به بهره‌گیری از آیات قرآن برای پیشرفت و سعادتمندی، شبهاتی نیز مطرح است، بیان کرد: ازجمله شبهات این است که، با وجود عقل و علم، چه نیازی به وحی است؟ هیچ دینی مثل اسلام، برای عقلانیت اهمیت قائل نشده است. عقل و علم برای تکمیل شدن، به وحی نیاز دارند. گرایش به اصول دین هم در اسلام، تحقیقی و مبتنی بر عقلانیت است. پیامبران آمده‌اند تا عقل و علم بشر را تکمیل و رشد دهند. کسانی که نسبت به وحی بی‌اعتنا هستند، از شناخت بسیاری از علوم هستی محروم می‌مانند. منبع وحی، علم بی‌نهایت است.   کتاب آسمانی، مانند دفترچه راهنما است وی ادامه داد: این سوال نیز از سوی برخی مطرح می‌شود که بشر چه نیازی به کتاب آسمانی دارد؟ کتاب آسمانی، مانند دفترچه راهنما است. در سوره الرحمن آمده «الرَّحْمَنُ (1) عَلَّمَ الْقُرْآنَ (2) خَلَقَ الْإِنْسَانَ (3)...» یعنی ابتدا خداوند رحمان،‌ قرآن را آموخت و در ادامه به خلقت بشر می‌رسد. کسانی که به‌جای قانون خداوند، به سراغ قوانین بشری می‌روند، مانند این است که دفترچه راهنمای خداوند را کنار می‌گذارند.   این نویسنده و پژوهشگر حوزه دین و علوم قرآنی در بخش پایانی سخنانش، نظر برخی دانشمندان و علمای مطرح جهان ازجمله گوته، ولتر، توماس کارلایل و جِرنیه را در مورد قرآن، بیان کرد. ]]> دین‌ Thu, 23 May 2019 11:25:39 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/276099/منبع-وحی-علم-بی-نهایت منبع وحی، علم بی‌نهایت است http://www.ibna.ir/fa/doc/report/276122/منبع-وحی-علم-بی-نهایت به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست «پژوهش‌های علمی در قرآن»، شامگاه چهارشنبه 1 خرداد، با سخنرانی میکائیل بهاری، در غرفه موسسه خانه کتاب در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.   وی در این نشست با این طرح این پرسش که چرا با وجود پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی، بازهم نابسامانی‌های فکری و روحی وجود دارد و بشر احساس آرامش نمی‌کند؟، گفت: این چراها، نیاز به یک بازنگری در جهان‌بینی را بوجود می‌آورد. اصلاح نگرش‌ها و ارزش‌ها، یک ضرورت برای اصلاح نابسامانی‌های روحی است. اولین مسئولیت انسان در این زمینه، کسب علم و آگاهی است که زیربنای تمام شئونات زندگی انسان است.   این نویسنده و پژوهشگر حوزه دین و علوم قرآنی، ادامه داد: حال این سوال مطرح است که آیا بشر با عقلانیت خود می‌تواند به علم و آگاهی برسد؟ کلام وحی در آیه 18 سوره آل عمران، این‌گونه پاسخ داده است: «شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿۱۸﴾ خدا كه همواره به عدل قيام دارد، گواهى مى‏‌دهد كه جز او هيچ معبودى نيست و فرشتگان [او] و دانشوران نيز گواهى مى‏‌دهند كه جز او كه توانا و حكيم است، هيچ معبودى نيست.» مقام علم آنقدر بالاست که خداوند متعال در این آیه، نام ارباب علم و دانشمندان را در کنار نام خود و فرشتگان آورده است.   بهاری تصریح کرد: همچنین در آیه 78 از سوره مبارکه نحل آمده: «وَ اَللّٰهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهٰاتِكُمْ لاٰ تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ اَلسَّمْعَ وَ اَلْأَبْصٰارَ وَ اَلْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿٧٨﴾ خداوند شما را از شکم مادرانتان خارج نمود درحالى‌که هیچ‌چیز نمى‌دانستید و براى شما، گوش و چشم و عقل قرار داد، تا شکر نعمت او را به جا آورید.» این آیه نشان می‌دهد که پایه‌گذار تمام علوم بشری، ذات مقدس پروردگار است. یک نکته ظریف علمی در این آیه این است که چرا سمع (شنوایی) به‌صورت مفرد و ابصار (بینایی) به‌صورت جمع آمده است؟ با تحقیقات دانشمندان مشخص شد که سیگنال‌های شنوایی در یک نقطه از مغز پردازش می‌شود، ولی سیگنال‌های بینایی در چندین نقطه از مغز پردازش می‌شوند. خداوند علاوه بر حواس پنجگانه بشر، «افئده» را هم ذکر کرده است. هنوز دانشمندان متوجه نشده‌اند که چرا عقل یکی از ورودی‌های انسان مطرح شده، البته روانشناسان بحث‌هایی را درباره تله‌پاتی مطرح کرده‌اند.   وی با بیان اینکه اسلام برای علوم ارزش بسیار قائل است، افزود: شروع اسلام با خواندن بوده است: «اقرأ باسم ربک الذی خلق ...». در بسیاری از آیات، خداوند معیار زندگی را معرفت ذکر کرده است. ازجمله در آیه 2 سوره جمعه که می‌فرماید: «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَةَ و َإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ. اوست آن کس که در میان بی‏سوادان فرستاده‏اى از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت بدیشان بیاموزد و آنان قطعا پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند.» یک معجزه بزرگ الهی است که از یک جامعه امی، پیامبری برمی‌خیزد که پرچم‌دار علم و معرفت است.   این پژوهشگر در ادامه گفت: با آن پیشینه درخشان علمی، امروز چرا ما مسلمانان با جمعیتی بیش از یک میلیارد، عقب مانده‌ایم و به انواع گرفتاری‌ها دچار شده‌ایم؟ اینها همه ناشی از آن است که از قرآن و تعالیم آن فاصله گرفته‌ایم. پس ضرورت است که به این کتاب آسمانی روی آوریم و گوشه‌هایی از تذکرات علمی قرآن را بیان و به‌کار بندیم. قرآن دریای بیکرانی است که عمق ندارد و هرکس به ‌قدر ظرفیت خود می‌تواند از آن بهره گیرد. کسی که به قرآن روی آورد، لذت و شیرینی وصف‌نشدنی نصیبش می‌شود. خداوند در آیه 9 سوره اسراء می‌فرماید: «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَ یُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً کَبِیراً. این قرآن، به راهى که استوارترین راه‌هاست، هدایت مى‌کند و به مؤمنانى که اعمال صالح انجام مى‌دهند، بشارت مى‌دهد که براى آن‌ها پاداش بزرگى است.»   بهاری با اشاره به اینکه در زمینه نیاز به بهره‌گیری از آیات قرآن برای پیشرفت و سعادتمندی، شبهاتی نیز مطرح است، بیان کرد: ازجمله شبهات این است که، با وجود عقل و علم، چه نیازی به وحی است؟ هیچ دینی مثل اسلام، برای عقلانیت اهمیت قائل نشده است. عقل و علم برای تکمیل شدن، به وحی نیاز دارند. گرایش به اصول دین هم در اسلام، تحقیقی و مبتنی بر عقلانیت است. پیامبران آمده‌اند تا عقل و علم بشر را تکمیل و رشد دهند. کسانی که نسبت به وحی بی‌اعتنا هستند، از شناخت بسیاری از علوم هستی محروم می‌مانند. منبع وحی، علم بی‌نهایت است.   وی ادامه داد: این سوال نیز از سوی برخی مطرح می‌شود که بشر چه نیازی به کتاب آسمانی دارد؟ کتاب آسمانی، مانند دفترچه راهنما است. در سوره الرحمن آمده «الرَّحْمَنُ (1) عَلَّمَ الْقُرْآنَ (2) خَلَقَ الْإِنْسَانَ (3)...» یعنی ابتدا خداوند رحمان،‌ قرآن را آموخت و در ادامه به خلقت بشر می‌رسد. کسانی که به‌جای قانون خداوند، به سراغ قوانین بشری می‌روند، مانند این است که دفترچه راهنمای خداوند را کنار می‌گذارند.   این نویسنده و پژوهشگر حوزه دین و علوم قرآنی در بخش پایانی سخنانش، نظر برخی دانشمندان و علمای مطرح جهان ازجمله گوته، ولتر، توماس کارلایل و جِرنیه را در مورد قرآن، بیان کرد. ]]> دین‌ Thu, 23 May 2019 06:09:29 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/276122/منبع-وحی-علم-بی-نهایت محمدعلی: امیرالمومنین (ع)، مدیریت را امانتی الهی معرفی می‌کند http://www.ibna.ir/fa/doc/report/276126/محمدعلی-امیرالمومنین-ع-مدیریت-امانتی-الهی-معرفی-می-کند به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست تخصصی با دو محور «مدیریت خانواده مبتنی بر عهدنامه مالک اشتر» و «مهارت‌های زندگی در نهج‌البلاغه»، شامگاه پنجشنبه دوم خردادماه با سخنرانی فرشته محمدعلی و مهناز آل علی در غرفه موسسه خانه کتاب در بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.   فرشته محمدعلی به‌عنوان سخنران نخست این نشست، با اشاره به اینکه برای چشم‌انداز زندگی علوی می‌توانیم از عهدنامه مالک اشتر بهره بگیریم،‌ گفت: امام علی (ع) در این عهدنامه، از سطح کلان جامعه یعنی حکومت سیاسی تا پائین‌ترین جزء که خانواده است را مدنظر قرار می‌دهد. مطابق عهدنامه، خانواده متعادل را خانواده علوی می‌گوییم، خانواده‌ای که افراد در آن رشد پیدا کرده و با مدیریت جلو می‌روند.   مدیریت ابزار تسلط بر آدم‌ها نیست   وی ادامه داد: امیرالمومنین (ع)، مدیریت را امانتی الهی معرفی می‌کند. به بیان حضرت، مدیریت طعمه و ابزار تسلط بر آدم‌ها نیست. مدیریت یک فرایند است که برای رسیدن به هدف، مرحله به مرحله تغییراتی دارد. عهدنامه، مدیریت را یک منشور حکومتی می‌داند که توسط انسان‌هایی که به درجه‌ای از کمال می‌رسند، به اجرا درمی‌آید. عهدنامه مالک اشتر را یک انسان کمال‌یافته که به تمام سطوح نیاز بشر آگاه بوده، نوشته است. این دستورالعمل مدیریتی را یک معصوم ارائه داده است.   این نویسنده و پژوهشگر در ادامه با معرفی برخی از اهداف مدیریت از دیدگاه امیرالمومنین (ع)، اظهار کرد: پرداختن به اقتصاد، امنیت فرد و جامعه، امور فرهنگی و آبادی سرزمین ازجمله این اهداف است. حضرت علی (ع) هرگز در زمان حیات پیامبر (ص) خطبه‌ای نخواند و در مدت چهار و نیم سال حکومت خود باید هرآنچه را لازم بوده، بگوید. عهدنامه را مطرح کرد تا در حوزه‌های مختلف از آن بهره گرفته شود که یکی از موارد آن بهره‌برداری برای مدیریت در خانواده است. وقتی ایشان عهدنامه را به‌عنوان یک فرمان حکمتی بیان کرده، باید آن‌را عام و مطلق برشمرد.   مدیران باید نگاهشان را درست کنند   فرشته محمدعلی افزود: حضرت در عهدنامه ابتدا جای آدم‌ها و سپس نقش آن‌ها را مشخص می‌کند و در ادامه به طرح چشم‌انداز می‌پردازد. علت ناکامی الگوهای مدیریتی و ناکارآمدی آن‌ها این است که یک مدیر خود را متصل به مبدأ اصلی معرفی نمی‌کند. در حالی‌که امیرالمومنین (ع) در نخستین کلمات خود در عهدنامه، خود را عبدالله می‌نامد. در حوزه مدیریت خانواده هم وقتی پدر خود و آدم‌ها را در اتصال با مبدأ ببیند، نمی‌تواند رفتار نادرستی با خانواده خود داشته باشد. مدیران باید نگاهشان را درست کنند و درنظر داشته باشند که نمی‌توانند هر رفترای انجام دهند، چون به مبدأیی اتصال دارند که مراقب رفتار آن‌هاست. یک مدیر همواره باید خود را زیر یک چتر توحیدی ببیند.   وی گفت: امیرالمومنین (ع) را باید از الگویی که صرفا قابل تقدیس است، به مدیری که می‌توان از کلام، رفتار و مدیریت او بهره گرفت، تبدیل کنیم. باید نهج‌البلاغه را از مهجوریت خارج و در جامعه کاربردی کنیم.   آگاهی به حقوق فرزندان در مدیریت خانواده   این پژوهشگر در ادامه با اشاره به برخی از اصول مدیریت در خانواده، بیان کرد: تبیین رویکرد سیستمی به اصلاح و ایجاد بینش در مدیریت خانواده، اتصال به مبدأ الهی و اصلاح تفکر ازجمله این اصول هستند. پدر و مادرها مجاز نیستند هرگونه که می‌خواهند با فرزاندانشان رفتار کنند. این فرهنگ را باید در زندگی خود اصلاح کنیم. یکی از اصول مدیریت در خانواده، آگاهی به حقوق فرزندان است. امام علی (ع) می‌فرمایند که عدم رعایت حقوق زیردستان، محاربه با خداست. همچنین در حوزه مدیریتی ازجمله مدیریت خانواده، باید فرنگ قضاوت عادلانه وجود داشته باشد. نسبت به ما آنگونه قضاوت می‌کنند که ما درباره دیگران قضاوت می‌کنیم.   فرشته محمدعلی با بیان اینکه خانواده ابزار آزمایش هستند، افزود: خداوند، خانواده را وسیله آزمایش مدیر خانواده قرار داده است. همچنین یکی دیگر از اصول مدیریت خانواده، فلسفه بخشش است. به بیان امیرالمومنین (ع)، طوری ببخش که دوست داری خدا تو را ببخشد. آن حضرت همچنین می‌گوید که اگر آدمی با تو درست برخورد نکرد، ببین که آیا او شأن و جایگاه خود را می‌داند؟ از آدمی که جایگاه خود را نمی‌شناسد، چگونه انتظار داری که جایگاه تو را بشناسد!   وی در پایان، محبت و مهرورزی، توجه به تمام نیازهای خانواده، پرهیز از عجله در کارها، مدیریت خشم، تشویق و تنبیه، اهمیت مشورت، چگونگی انتخاب و تعامل با معاشران، مدیریت زمان و برنامه‌ریزی، اصل تقسیم کار، توجه به توانایی افراد در تقسیم کارها، وجود الگو و توجه به رفاه اکثریت را از اصول عملی مدیریت در خانواده برشمرد. واکاوی مهارت‌های زندگی در نهج‌البلاغه   مهناز آل علی، دیگر سخنران این نشست نیز با طرح بحث «مهارت‌های زندگی در نهج‌البلاغه»، گفت: مهارت‌های زندگی، توانایی‌هایی هستند که انسان را در برخورد منطقی با خواسته‌ها و مقابله با چالش‌های پیش‌رو کمک می‌کند. این مهارت‌ها، بهتر زیستن را به انسان آموزش می‌دهد.   وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی، 10 مهارت را برای زندگی بهتر فهرست کرده که خودآگاهی، مقابله با فشارهای روانی، تفکر خلاق و تفکر نقاد،‌ ایجاد و حفظ روابط بین فردی، همدلی و مهارت حل مساله ازجمله آن‌هاست. حال می‌خواهیم ببینیم این مهارت‌ها در نهج‌البلاغه چگونه آمده است. یکی از مهارت‌ها، خودآگاهی است. یعنی انسان یک شناخت از خود، ظاهر و یا عواطف خود داشته باشد. این شناخت به او کمک می‌کند که استعدادهایش را رشد داده و به کمال برساند. امام علی (ع) می‌فرمایند که عاقل کسی است که خودش را بشناسد. همچنین در حدیثی دیگر از ایشان آمده که هرکس قدر و ارزش خود را بشناسد، حرمتش باقی است.   هیچ عملی مثل تفکر نیست   این پژوهشگر درباره اهمیت تفکر صحیح نیز اظهار کرد: تفکر تاجی است که خداوند تنها بر سر انسان گذاشته است. تفکر انسان را از خرافات و حرف‌های پوچ و تقلید کورکورانه دور می‌کند. در حدیثی از امام علی (ع) آمده که هیچ عملی مثل تفکر نیست. تفکر خلاق، بخشی از تفکر صحیح است که ایده می‌دهد و تفکر نقاد آن‌را تحلیل و بررسی می‌کند. وقتی انسان می‌خواهد با مشکلات روبه‌رو شود، باید خلاقیت داشته باشد و با تفکر خلاق و نقاد می‌تواند به راحتی مسائل را حل کند. حضرت می‌فرمایند: «زبان عاقل، پشت عقل اوست.» عاقل بودن نتیجه تفکر است.   آل علی همچنین گفت: کنترل هیجانات از دیگر مهارت‌هایی است که بر آن تاکید شده است. امام علی (ع) می‌فرمایند: «خشونت نوعی جنون است که صاحبش را به پشیمانی می‌کشاند.» ایشان اطرافیان و یارانش را از خشونت پرهیز می‌دهد. حضرت فرموده‌اند: «بر حذر باش از غضب که خشم لشکر عظیمی از لشکریان شیطان است. چه کسی می‌گوید اسلام دین خشونت است؟! به بیان امیرالمومنین (ع)، با کسی که با تو درشتی می‌کند، نرمی کن و با دشمن خویش به بخشش رفتار کن، چون من شیرین‌تر از بخشش ندیدم.   تاکید بر میانه‌روی و حُسن خلق در نگاه علوی   وی اعتدال و میانه‌روی را امری پیشگیری‌کننده برشمرد و ادامه داد: اگر میانه‌روی نکنیم، در واقع به حقوق دیگران تجاوز کرده‌ایم. امام علی (ع) نیز تاکید دارند که میانه‌رو باشیم. همچنین یکی دیگر از مهارت‌هایی که آن حضرت بر آن تاکید دارند، حُسن خلق است. امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند: «هیچ همنشینی بهتر از حُسن خلق نیست.» وقتی حُسن خلق داشته باشیم، اعتماد مردم را جلب می‌کنیم. امام صادق (ع) نیز فرموده‌اند: «حُسن خلق یعنی، رفتارت را آمیخته به نرمی و گفتارت را پاکیزه و آمیخته به محبت کنی و هنگام برخورد با برادران دینی‌ات، گشاده‌رو باشی.» ]]> دین‌ Fri, 24 May 2019 08:47:54 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/276126/محمدعلی-امیرالمومنین-ع-مدیریت-امانتی-الهی-معرفی-می-کند