خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين نشست‌کتاب :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/rokhdad_ketabi Sat, 13 Jul 2019 21:18:40 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Sat, 13 Jul 2019 21:18:40 GMT نشست‌کتاب 60 زائری: «سی و ده» تمرکزی است بر وجه ممیزه روحانیت با استفاده از زبان درام http://www.ibna.ir/fa/doc/report/278159/زائری-سی-ده-تمرکزی-وجه-ممیزه-روحانیت-استفاده-زبان-درام به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آئین رونمایی از کتاب «سی و ده» نوشته سیداحمد بطحائی در دومین عصرانه کاغذی نشر معارف با حضور وحید یامین‌پور عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران، محمدرضا زائری مدیرمسئول ماهنامه خیمه و بطحایی، نویسنده این اثر و نیز جمعی از علاقه‌مندان در دانشگاه معارف در قم برگزار شد. مجموعه داستان «سی و ده» دربرگیرنده کشمکش‌های یک طلبه در دو محیط تبلیغی در چهل قابِ روایی است. نویسنده با استفاده از تجربیات شخصی و حضور در میان مردم سعی کرده با روایت و لحنی جذاب و در عین حال داستان‌پردازی دقیق، چالش‌های یک روحانی را در محیطی غریب و تازه روایت کند. وحید یامین‌پور عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران در ابتدا با اشاره به فرم این اثر و تأثیر آن بر محتوا گفت: نشان دادن زیبای فرم دین آنقدر مهم است که بدون آن معنای دین باقی نمی‌ماند. آن چیزی که کتاب «سی و ده» را برای من ارزشمندتر کرد، این بود که با فرم درست و مناسب دین را به زیبایی نشان می‌دهد. مطالعه «سی و ده» را به کسانی که به پستوی زندگی طلبه‌ها علاقه دارند، توصیه می‌کنم وی اضافه کرد: پیش‌تر از این مواردی که از تبلیغ منتشر می‌شد محتوای امر تبلیغ بود؛ مثلاً متن سخنرانی اما اینکه شما بیایید حاشیه این اتفاق را به‌صورت یک سبک زندگی روایت کنید و ارائه دهید هم، نوعی تجربه‌نگاری ارزشمند است برای دیگران که ملبس به لباس روحانیت‌اند و هم برای عموم دین‌دارانی که به پستوی زندگی طلبه‌ها علاقه دارند. یامین‌پور ادامه داد: خیلی وقت است منتظر چنین آثاری هستیم. به نظر می‌رسد که این کارها دارد شکل می‌گیرد. روایت‌ها و داستان‌هایی قدرتمند که نشان می‌دهد یک سواد فکری ادبی پشتِ‌ کار است و نویسنده مطالعه جدی داشته است.   منبر ریشه و اصل ممیزه ماست  محمدرضا زائری، مدیرمسئول ماهنامه خیمه نیز با اشاره به اهمیت منبر به‌عنوان یک ظرفیت و قدرت غیرقابل کتمان، گفت: متأسفانه ما نسبت به داشته‌های خودمان غافلیم و ظرفیت و توان خودمان را دست‌کم می‌گیریم. بعد از انقلاب یک احساس نگرانی مشترک به وجود آمد و این سؤال مطرح شد که با وجود رسانه‌های جدید و ظرفیت‌های نو در این دنیای آشفته، آیا ما ماندنی هستیم یا نه؟ لذا این تصور ایجاد شد که مثلاً دوران منبر گذشته است. وی با اشاره به‌افراط و تفریط‌های به وجود آمده در این حوزه، افزود: ما حواسمان نیست که در برابر فضاهای جدید، منبر ریشه و اصل ممیزه ماست. در این سال‌ها دچار افراط‌وتفریط هوایی شده‌ایم و فضایی ایجاد شده که منِ طلبه باید بروم سینما، تئاتر و ... استدلال من هم این است که این‌ها زبان جدید است. یک جریان کلاً نخواستند واقعیت‌های موجود و جدید را بپذیرند و در مقابل یک تفریطی بود که بدون توجه به داشته‌ها و ظرفیت‌ها و ممیزه‌های خودش عمل می‌کرد. این افراط‌ و تفریط مثل گوی داخل تنگ هی غلط می‌خورد و باید یک جایی بایستد. «سی و ده» شاید به نظر من آن نقطه‌ای است که گوی ایستاده است. جایی که نویسنده روی ممیزه روحانیت تمرکز دارد و از ابزار و زبان درام استفاده می‌کند. تصویری که بعد از انقلاب از روحانیت در تلویزیون نمایش داده شد، ناقص بود حجت‌الاسلام‌ و المسلمین زائری با انتقاد از روند ارائه چهره و شخصیت روحانیت در سینما و تلویزیون تصریح کرد: یکی از اشتباهات ما بعد از انقلاب این بود که در مدیوم و قاب تلویزیون روحانیت را فقط در مقام خطبه نماز جمعه نشان دادیم و این در حالی بود که سریال‌های ما هر صنفی اعم از پرستار، دکتر، قاچاقچی، دزد، سرباز و همه را داشتند. در این فضا مردم ناخودآگاه احساس می‌کنند آنجایی که زندگی را می‌بینند، روحانیت غایب است؛ و این تصویری ناقصی بود که رسانه ناخواسته القا کرد.   این فعال فرهنگی با تأکید بر به‌روز شدن منبر و نوآوری در ارائه محتوای منبر یادآور شد: برخلاف قرائن و شواهدی که وجود دارد، قالب منبر از بین رفتنی نبوده و نیست. اینکه ما این ظرفیت، قابلیت و موقعیت را بشناسیم و بدانیم که منبر ظرفیتی را که مال خودمان است و ارتباط چهره به چهره و نزدیک ایجاد می‌کند، مهم است. یامین‌پور هم در بخش دیگر از سخنان خود ضمن اشاره به کنجکاوی مردم در اطلاع پیدا کردن از پستوی زندگی طلبه‌ها، گفت: مردم دوست دارند بدانند توی سر آخوندها چه می‌گذرد، پشت این چشم‌ها چه وجود دارد و توی دلشان آیا راست می‌گویند یا نه؟! دوست دارند مطلع شوند که یک روحانی با زن و بچه‌هایشان چگونه برخورد می‌کنند. وی گفت: این اتفاق صرفاً سؤال و مسئله ما نیست. مثلاً در «خوشه‌های خشم» جان اشتاین‌‌بک مهم است برای مردم کشیشی که از کشیش بودنش توبه کرده، در سرش چه می‌گذرد و به‌راحتی توبه او را نمی‌پذیرند. پس حالت درونی روحانیت برای مردم جذاب است. اگر در حد متعارف این‌ها را با مردم در میان بگذاریم و مردم مطلع شوند، قطعاً به رابطه و تعامل مردم و روحانیت کمک خواهد کرد.    زائری هم در بخش دیگری از سخنان خود به مطرح‌شدن سبک زندگی توسط رهبر انقلاب پرداخت و بیان کرد: رهبر انقلاب در سفر خراسان شمالی بحث سبک زندگی را به‌طورجدی مطرح کردند. بعد از آن بارها و بارها مؤسسات و مراکزی که پول هم داشتند، تماس می‌گرفتند و می‌گفتند شما درباره سبک زندگی کتاب بنویس. من همیشه برای خودم سؤال بود که آیا می‌شود سبک زندگی را با کتاب ترویج کرد؟ با مد، صنعت پوشاک، فیلم سینمایی و بازی کامپیوتری به‌مرور سبک زندگی شکل می‌گیرد؛ اما در حوزه نوشتاری اگر بخواهیم کاری انجام دهیم با کتاب‌های مثل «سی و ده» می‌توانیم موفق شویم. روایتی اثرگذار، جذاب و مؤثر که می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم سبکی را ارائه کند و اگر مخاطب پسندید، دست به انتخاب بزند. تجربه نویسنده از بازخوردهای «سی و ده» در میان مخاطبان  سیداحمد بطحایی نویسنده کتاب «سی و ده» هم درباره بازخورد مخاطبان از این اثر و تجربه مواجهه مردم با روایت‌های این کتاب، گفت: مواجه جذابی شکل گرفته است. کسانی که به‌ظاهر ارتباطی با دین و روحانیت ندارند، با خواندن روایت بنده یک احساس قرابت به آن‌ها دست می‌دهد و احساس می‌کنند که می‌شود با یک روحانی هم حرف زد و ارتباط گرفت و تعامل ایجاد کرد. ]]> استان‌ها Sat, 13 Jul 2019 05:08:06 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/278159/زائری-سی-ده-تمرکزی-وجه-ممیزه-روحانیت-استفاده-زبان-درام شعاعیه؛ مدرسه بزرگان شیراز و تاریخی که از سر گذراند http://www.ibna.ir/fa/doc/report/278152/شعاعیه-مدرسه-بزرگان-شیراز-تاریخی-سر-گذراند به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، رونمایی از این کتاب همزمان بود با 110 سالگی ساخت دبیرستان «شاهپور» در شیراز که با نام «شعاعیه» در سال 1287 خورشیدی بنیان‌گذاری شد، با نام «شاهپور» به شهرت رسید و سپس با نام دبیرستان «ابوذر» تا سال 1380 به فعالیت خود ادامه داد. بخش مهمی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی شیراز دانش آموخته این مرکز آموزشی هستند. در این رویداد که به میزبانی مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد، کوروش کمالی سروستانی، مدیر این مرکز، منوچهر فتوت به نمایندگی از دبیران و اکبر رجایی به نمایندگی از دانش آموختگان دبیرستان و همچنین‌ هاشم فریدونی نویسنده کتاب، سخنرانی کردند.   تاسیس شعاعیه کمالی سروستانی درباره این مدرسه و شکل‌گیری آن گفت: هر واقعه‌ای، طلیعه‌ای دارد و نقطه آغازینی؛ نقطه‌ای با زیربنیانی قابل تامل، که اگر به گاه و به درستی سامان یابد؛ مانایی‌ای خواهد یافت به قدمت تاریخ و به عمر انفسی و آفاقی نوع انسانی و اگر به نادرستی پی ریخته شود، در نطفه، خاموش خواهد شد؛ پدیداری‌اش را نه خود به یاد خواهد سپرد و نه حافظه تاریخی آن شهر و دیار و سرزمین. وی افزود: پدیداری این قانون، در هر امری ساری و جاری است و برونداد آن امری انکارناپذیر؛ چنانکه زیربنای خشتِ نخستِ «شعاعیه» در 1287 خورشیدی به همت جعفرقلی خان جلیلوند، حکمران فارس، در عمارت قورخانه دولتی، در میدان توپخانه، در ضلع شمالی ارگ کریم‌خانی و به مدیریت عبدالعلی تهرانی، دومین رئیس معارف فارس، به سزاواری و شایستگی بنیان نهاده شده و تا به اینکِ امروز مهر دوام یافته و اگرچه فراز و فرودهای بسیاری را بر خامه جان، متحمل شده، پسِ پشت نهاده است، اما کارستان ماندگاری و صبوری و دوام، امروز، 110 سالگی آن را به کنکاش، تحسین و الگوپذیری نشسته است. مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس افزود: بی‌شک برآمدن چنین رویدادی، در سرزمینی که هماره و هر روزه، آبشخور حوادث و رخدادهای گوناگونی است، بی‌اصل و اساسی دقیق، درست و محتوم، روی نخواهد داد؛ دیری نپایید که این مدرسه چند کلاسه کوچک در سال 1309 خورشیدی توسعه یافت؛ در سویی دبستان باقریه و در سویی دیگر دبیرستان شاهپور احداث شد با حفظ همان هویت پیشین؛ مدرسه‌ای طراز اول و خوش‌آوازه در شیراز. از آن پس این روند توسعه با توجه به امکانات مالی و مقتضای شرایط اجتماعی و فرهنگی ادامه یافت. در آن روزگار مدارس تازه بنیاد نهاده شده یکی از نمادهای اصلی فرهنگ و هنر و دانش شیراز بود. کمالی در ادامه گفت: کنکاشی کوتاه پیرامون ویژگی‌های علمی، فرهنگی و هنری این مدرسه چند کارکردی؛ آن هم در سده‌ای پیش از این و در دورانی که تعریف و بازخورد این مفاهیم، امری دشوار، نایاب و زودگذر محسوب می‌شود؛ نشان از اهمیت آن و شیوه‌های درست کاربردی و مدیریتی در آن است که بازتاب آن در چهار حلقه مورد بررسی است. مدیر دانشنامه فارس درباره حلقه مدیران این مدرسه گفت: یکی از مهم‌ترین زنجیره‌های این سلسله که درایت، تدبیر، دوراندیشی و خردورزی از شاخصه‌ای بارز آن در حضور و عملکرد سرانی بوده که حافظه تاریخی، نام نیک آنها را به بزرگی در کارنامه خویش ثبت نموده است؛ بزرگانی چون: علی‌محمد شعله، شیخ محمدحسین سعادت، بهاءالدین حسام‌زاده پازارگاد، حاج سیدقاسم دستغیب، سیدمحمد مصباحی و... حلقه معاونان و کارمندان مدرسه وی سپس به حلقه معاونان و کارمندان این مدرسه پرداخت و در معرفی آنان توضیح داد: بازوان توانمند اجرایی مدرسه با فراست رای و نیک‌محضری خویش، راهکارهای خردورزانه اصولی و نظری را به گونه عملی و کاربردی هدایت می‌نمودند؛ نام‌آوران ارزشمندی چون: علی‌نقی بهروزی، محی‌الدین حدائق، عبدالعلی زمردیان. مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس درباره حلقه دبیران این مدرسه گفت: این حلقه، تاثیری بسزا و مستقیم در روند پرورش و پویش دانش‌آموختگانی داشتند که هریک فردایی درخشان و ماندگار را رقم زدند؛ استادانی مجرب که هریک خود صاحب آثاری درخور و مانا در زمینه‌های مختلف علمی و ادبی و فرهنگی هستند؛ شماری اندک از این نام‌ها، نشان از بی‌شمار دانشمندانی است که در این عرصه خوش درخشیده‌اند؛ میرزابزرگ سامی، دکتر لطفعلی صورتگر، میرزامحمد اشرف‌الکتاب ارسنجانی، استاد محمدخلیل رجایی، علی سامی، کرامت‌الله افسر، محمدجواد بهروزی، جهانشاه سی‌سختی، دکتر مهدی حمیدی، دکتر جهانبخش نوروزی، علی‌اصغر سیف، احمد آرام، منوچهر فتوت، بهمن کریمی، کریم محمود حقیقی، غلامحسین صابر، شیخ محمدتقی فیلسوف روانشاد، دکتر محمدعلی دانشور، استاد حسن امداد، و....  که آثار بسیار از این دانشمندان، در یاد و خاطر بسیاری از ما ماندگار است. از ابراهیم گلستان و علی سامی تا فردیون توللی و صادق همایونی وی سپس درباره حلقه دانش‌آموختگان توضیح داد: آماجگاه تاسیس این بنیاد سترگ، در برونداد دانش‌آموختگانی بود که به واقع، در عرصه علم و دانش و ادب و هنر، تاثیری ماندگار در کارنامه علمی و فرهنگی این مرز و بوم داشته‌اند؛ شماری اندک از آن بسیار، عبارتند از: فریدون توللی، ابراهیم گلستان، عبدالوهاب نورانی وصال، جهانشاه سی‌سختی، سیروس پرهام، پرفسور علی‌اصغر خدادوست، استاد صادق همایونی، محمد تابنده، امیرهمایون یزدان‌پور، حسن مشکین‌فام، مسعود سپهر، دکتر اکبر رجایی، سیدفخرالدین دستغیب، دکتر رضا ملک‌زاده، حسن ناهید، محمدرحیم متقی ایروانی، سیدمحمد عظیمی، محمد قائد و...   اهداف تاسیس دبیرستان شاهپور این فارس‌پژوه سپس به سایر اهداف کاربردی تاسیس این مدرسه پرداخت و گفت: راه‌اندازی کلوپ موسیقی در دو بعد آموزش و اجرا، برگزاری کنفرانس‌های هفتگی، اجرای تئاترهای نمایشی، گردش‌های علمی و بازدید از اماکن تاریخی، برگزاری نشست‌های علمی و فرهنگی مستمر، برگزاری جلسات کتاب‌خوانی، نشست‌های نقد و بررسی آثار و آرا و نظرها،چاپ سالنامه‌های دبیرستان شاهپور، شرکت در مسابقات ورزشی و اخذ رتبه‌ای برتر از دیگر رویدادهایی بود که در این مدرسه دنبال می‌شد. کمالی سروستانی ادامه داد: از دهه 40 و 50 خورشیدی، این دبیرستان، علاوه بر فعالیت‌های علمی و ورزشی، در فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز سرآمد شد؛ تا اینکه در سال 1358، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نام دبیرستان شاهپور به ابوذر تغییر یافت؛ اگر چه همچنان به فعالیت‌های خویش و حفظ هویت طراز اولی خود ادامه می‌داد؛ تا زمانی که سرانجام در سال 1380 با حادثه تلخگون تخریب این دبیرستان و کتابخانه معلم و تبدیل آن به فضای سبز روبه رو شدیم. به بهانه طرح احیای مجموعه زندیه که هنوز هم در خم یک کوچه است. وی تاکید کرد: بی‌شک در این دوران پرافتخار که قرنی از آن می‌گذرد، داشته‌ها و بروندادهای علمی وفرهنگی این مدرسه، کارنامه آن را بسیار سترگ و ماندگار ساخته، به گونه‌ای که شیراز امروز را در عرصه‌های مختلف فرهنگی، علمی و ادبی، مدیون و مرهون خویش ساخته است.   فرصتی برای عبوری دگر بار کمالی درباره کتاب «صد و ده سال؛ از شعاعیه تا شاهپور و ابوذر» گفت: پژوهش درخور آقای هاشم فریدونی؛ فرصتی است برای عبوری دیگربار، از دالان تاریخی شعاعیه، شاهپور و ابوذر؛ بازشناختن لایه‌ها و ادوار گون‌گون آن از میان سطورِ نامه‌ها، اسناد و تصاویر، از سکانس امروز! تلاش درخوری که به گام شوق، به منصه چاپ و انتشار رسیده است تا ما را و همگان را سندی باشد معتبر در داشته‌های فرهنگی این سرزمین.   پژوهشی سه ساله همچنین در این رویداد، منوچهر فتوت به نمایندگی از دبیران این دبیرستان، با ذکر خاطراتی از مدیران و دیگر دبیران این مرکز آموزشی یاد کرد. اکبر رجایی هم به نمایندگی از دانش آموختگان دبیرستان در سخنان با نقل خاطره‌ای، به تجلیل از حاج سیدقاسم دستغیب مدیر وقت این مدرسه پرداخت. همچنین هاشم فریدونی، نویسنده اثر، این کتاب را محصول 3 سال کارپژوهشی ذکر کرد و عنوان کرد: اگر همراهی مدیران، دبیران و دانش آموختگان این دبیرستان نبود این کتاب به ثمر نمی‌نشست. وی از کتاب «تاریخ آموزش و پرورش فارس از عهد باستان تا دوره معاصر» زنده‌یاد حسن امداد به عنوان مرجع مهمی برای نگارش این کتاب یاد کرد. فریدونی همچنین با توجه به اهمیت این مدرسه در سیستم آموزشی شیراز، از تخریب آن ابراز تاسف کرد. ]]> استان‌ها Fri, 12 Jul 2019 08:11:46 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/278152/شعاعیه-مدرسه-بزرگان-شیراز-تاریخی-سر-گذراند پنجره غبارگرفته بین مردم و روحانیت در کتاب «زن‌آقا» تمیز می‌شود http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/278160/پنجره-غبارگرفته-بین-مردم-روحانیت-کتاب-زن-آقا-تمیز-می-شود به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، کتاب «زن آقا» با حضور نویسنده اثر زهرا کاردانی و مرضیه نفری به عنوان منتقد و جمعی از نویسندگان و علاقمندان به داستان در سالن سوره حوزه هنری قم رونمایی شد. در ابتدای این نشست افسانه بختیاری‌نژاد مجری-کارشناس، در سخنانی گفت: این کتاب داستان خانواده چهارنفره یک روحانی است که برای تبلیغ به یکی از روستاهای جنوب ایران سفر کرده‌اند. زهرا کاردانی نویسنده کتاب «زن آقا» هم با معرفی خودش گفت: بیشترین جوایزی که در دوره دانشجویی کسب کردم، در حوزه ادبیات بوده است و اکنون در جامعه الزهرا نویسندگی خلاق تدریس می‌کنم. وی درباره شکل‌گیری ایده این کتاب توضیح داد: کتاب «زن آقا» یک مستندنگاری است. من در ایام سفر هر روز اتفاقات را می‌نوشتم و بخشی از آنها را در فضای مجازی منتشر می‌کردم. وقتی به خانه رسیدم، 10 روز زمان برد تا متن را سر و سامان بدهم و به اسکلت‌بندی کتاب برسم. در ادامه مرضیه نفری منتقد ادبی، در سخنانی کتاب «زن آقا» را روایتی از یک سفر معرفی کرد و افزود: این کتاب یک روایت است و المان‌های کامل یک سفرنامه را ندارد. مثلاً صحبت چندانی از جغرافیا نمی‌کند و یا مکان‌های تاریخی و یا دیدنی را معرفی نمی‌کند، بیشتر خاطرات نویسنده را دربرمی‌گیرد و حتی مستندنگاری هم نیست. این منتقد ادبی ادامه داد: فضای طنز در کل کار جاری است و متن روان و ساده‌ای دارد. نویسنده در دفاع از سبک زندگی روحانیت و تبلیغ شعارهای گل‌درشت نمی‌دهد. خودگویی‌ها و زیرزبانی‌های نویسنده را در کار زیاد می‌بینیم و اتفاقات یک زندگی زورمره را که کمتر در فضای مجازی می‌بینیم یا می‌شنویم، در این کار به وضوح دیده می‌شود. نفری، راوی این اثر را روایت‌کننده فقر فرهنگی دانست و بیان کرد: در این روایت بیشتر شاهد فولکلور و مردم‌شناسی یک منطقه از ایران هستیم. نویسنده در اثرش از فقر فرهنگی می‌گوید اما مردم را متهم نمی‌کند، او به دور از تعصب و داوری روایتگر اتفاقاتی است که به چشم می‌بیند. وی گفت: در این کتاب یک روحانی و سید خوب را هم می‌بینیم. نویسنده یک دستمال دست گرفته و پنجره غبارگرفته بین مردم و روحانیت را تمیز می‌کند و در عین حال به شعور مخاطب هم احترام می‌گذارد. ]]> استان‌ها Sat, 13 Jul 2019 05:04:29 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/278160/پنجره-غبارگرفته-بین-مردم-روحانیت-کتاب-زن-آقا-تمیز-می-شود