خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين ادبیات :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/literature Mon, 27 Mar 2017 11:11:43 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Mon, 27 Mar 2017 11:11:43 GMT ادبیات 60 نگاهی به مجموعه شعر «زندگی خانه‌ای اجاره‌ایست» http://www.ibna.ir/fa/doc/note/246471/نگاهی-مجموعه-شعر-زندگی-خانه-ای-اجاره-ایست به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، متن یادداشت به شرح زیر است:   کتاب «زندگی خانه‌ای اجاره‌ایست» کاندیدای یازدهمین دوره کتاب سال شعر خبرنگاران بود؛ در این نوشتار؛ کتاب حاضر را در دو حوزه فرم و محتوا مورد واکاوی قرار می‌دهیم.   فرم اگر مهمترین مشخصۀ فرم شعر را رویکرد شاعر به زبان بدانیم؛ آنچه در «زندگی خانه‌ای اجاره‌ایست» رخ داده؛ تلاش برای رعایت نُرم جاری در دستور زبان است که به بیان دیگر می‌شود «حسن تألیف»؛ به همین اعتبار، رفتارهای هنجارگریز زبانی را در این اثر نمی‌بینیم؛ آنچه گریز از شکستن ساختارهای معمول دستور زبان؛ اعم از نحو دستور و صرف دستور زبان به شمار می‌رود، برای شاعر این مجموعه دغدغه محسوب نمی‌شود. او بیشتر تلاش برای آفرینش روابط تازه در حوزه معناست. به بیان دیگر، عادات ما در مواجهه با متن در این اثر رعایت شده و بیشتر تلاش شاعر در کشف مضامین و پرداختن به آن‌هاست. اغلب شعرها در ساختار عمودی، انسجامی قابل توجه دارند و روایت متشکل، عامل ارتباط سطرها با هم است؛ «ضعف تالیف» اعم از اشکالات قواعد دستور زبانی بسیار کم در این اثر دیده می‌شود.   محتوا آنچه شاعر این مجموعه به عنوان دغدغه به آن پرداخته؛ توجه به عنصر «خیال» است که به عنوان یکی از مهمترین ویژگی‌های شعر به شمار می‌رود.  در بیشتر شعرها؛ تلاش ذهنی شاعر برای یافتن تصاویر بکر و بدیع؛ آفریدن جهانی تازه آنگونه که شاعر می‌اندیشد؛ خلق ارتباط تازه بین اشیا و طبیعت و انسان به عنوان یک مشخصه بارز قابل درک و دریافت است. و البته همین وجه تمایز این مجموعه با مجموعه‌های دیگر کاندید شده در جایزه شعر خبرنگاران بود.  شاید یکی از ویژگی‌هایی که باعث شد این کتاب به عنوان کاندیدای جایزه مطرح و اعلام شود همین بکر بودن فضاهای شاعرانه‌ای است که در این مجموعه شعر خلق شده بود. به این شعر توجه کنید: «می‌ترسم یک روز باران ببارد/ رنگ سبز درخت‌ها را پاک کند/روی خیابان چروک‌های تازه بیاندازد/و ساختمان‌ها را/ مثل مقوا روی زمین پهن کند» روابطی که بین باران و درخت و خیابان و ساختمان وجود دارد، و نسبت آ‌ن‌ها با چروک و مقوا؛ از همین دست تلاش‌های‌ست که بر شمردم.   یکی دیگر از ویژه‌گی‌های این کتاب که البته باز در حوزه بازآفرینی برخی تصاویر شناخته شده برای مخاطب به حساب می‌آید؛ نگاهی رمانتیک به جهان پیرامون است؛ این نگاه غالب؛ البته در شعر ایران همیشه به عنوان یک احساس مطلق حضور داشته و امپراتوری کرده؛ «زندگی خانه‌ای اجاره‌ایست» هم از این قاعده مستثنی نبوده است. شاعر در این مجموعه وارد فضایی از زیستن با کلمات و اشیا و طبیعت می‌شود که همۀ عناصرش با هم همخوانی دارند؛ تناسب بین این عناصر، شعری را حادث می‌کند که اگرچه ممکن است چندان درخشان به نظر نیاید؛ اما یکدست و قابل دریافت است. شعرهای این کتاب، می‌تواند پیوندی عمیق با مخاطب از منظر آفرینش معنا ایجاد کند. کانون‌ معنایی در این اثر متکثر نیست؛ اغلب شعرها تک کانونی‌ است؛ روایت در آن جریان دارد و همین روایت شعر را به سمت تک‌کانونی در آفرینش معنا می‌برد.»   «زندگی خانه‌ای اجاره‌ایست» سروده علیرضا طالبی‌پور در سه دفتر تدوین شده است. دفتر اول کتاب با عنوان «زندگی خانه ای اجاره ایست» ۱۹ قطعه، دفتر دوم با عنوان «پرنده ای که بال هایی آجری داشت» ۲۷ قطعه و دفتر سوم با عنوان «تنها زمان به احترام جنگ ایستاده است» ۱۱ قطعه را در بر می گیرد. این کتاب در ۱۰۸ صفحه و قیمت 8000 تومان، توسط انتشارات بوتیمار منتشر شده است. ]]> ادبیات Sun, 26 Mar 2017 05:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/note/246471/نگاهی-مجموعه-شعر-زندگی-خانه-ای-اجاره-ایست نگاهی به رمان «لم یزرع» اثر محمدرضا بایرامی http://www.ibna.ir/fa/doc/note/246483/نگاهی-رمان-لم-یزرع-اثر-محمدرضا-بایرامی به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «لم یزرع» اثر محمدرضا بایرامی را باید موفق‌ترین کتاب سال 95 نامید چراکه موفق به دریافت جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، جایزه ادبی جلال آل‌احمد و جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور شده است. این کتاب در 352 صفحه و به بهای 21 هزار تومان توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است. در ادامه این مطلب ابراهیم زاهدی‌مطلق، چهره شناخته شده ادبیات کشور به بررسی این اثر می‌پردازد.   یادداشت ابراهیم زاهدی مطلقبه شرح زیر است:  «خیلی وقت‌ها حرف زدن و بحث کردن هیچ فایده‌ای ندارد. نه تنها مشکل را حل نمی‌کند بلکه بدتر هم می‌کند اوضاع را؛ به‌خصوص که آدم معمولا چیزی در دل دارد و چیز دیگری بر زبان می‌آورد.»  قرارمن با مخاطب این سطور: در این جا فقط به یک فراز – البته به درخشان‌ترینش -  فرصت دارم که شما را مهمان کنم. به گمان من، لم یزرع دو فلش راهنما برای مخاطب دارد؛ اول این‌که تعصب‌های قبیله‌ای نمی‌تواند عشق ممنوعه در دل خود بپروراند. دوم، مرگ، پایانی مختوم و ناگزیر برای چنین عشق‌هایی است. در این وادی، نویسنده لم یزرع که همیشه نشان داده است داستان‌هایش ماجرا محور است، این جا هم ماجرای دیگری را ( حوادث زاییده از دل اختلافات شیعه و سنی و جنگ) دستمایه داستانش می‌کند تا این دو محور را بازگوید. بایرامی حرف زدن را بی‌فایده می‌داند؛ خصوصا در تنهایی پدر و پسر داستان که قرار است به مرگ یکی ختم شود و قبری که به دست پدر کنده می‌شود تا پسری را در آن بگذارد که می‌داند کسی دیگر را جز او نداشته است. جمله‌های آغازین این یادداشت، برای تاکید بر همین نظر بایرامی است. او پیوسته داستان‌هایش را بر شانه حادثه‌ها و ماجراها می‌نشاند؛ شخصیت‌ها را ناچار می‌کند به حادثه تمکین کنند و با آن پیش بروند. درخشان‌ترین صحنه لم یزرع و تکان‌دهنده‌ترین واقعه، فرود آمدن بیل پدر است در تاریکی شب بر شانه و گردن پسر؛ و تاثیرگذارترین گفت‌و‌گوها هم در لحظه‌های پس از فرود آمدن تیزی بیل از پشت سر بر رگ‌های گردن سعدون (پسر) است؛ جایی که پدر و پسر در آغوش هم دارند با مرگ و زندگی گفت‌وگو می‌کنند و می‌دانند پایان راه نزدیک است. همان طور که سوسوی نورهای خانه خلیل (پدر) در دورها، بلکه خیلی دور، و بلکه خیلی خیلی دور (تاکید نویسنده بر خیلی خیلی دور) دیده می‌شود. جایی که قطعا نمی‌تواند پسرش را به دوش بکشد و به آن‌جا برساند. به نظرم در این گفت‌وگوها یک جمله کوتاه از سعدون – که در حال جان کندن است – همه داستان لم یزرع را به چشم مخاطب می‌تاباند. وقتی سعدون از پدرش می‌خواهد که سرش را نزدیک‌تر بیاورد و می‌گوید: «کار تو نبود بابا... تا...تاریکی باعث شد.» گویی این نویسنده است که به مخاطبش می‌گوید سرت را پایین بیاور و خوب گوش بده تا بدانی چرا این پدر، پسرش را کشت و چه چیزی باعث آن شد. این را محمدرضا بایرامی در ایستگاه‌های پایانی دو شخصیت لم یزرع به زیبایی طراحی و اجرا می‌کند؛ او با‌دقت و ظرافت صحنه مرگ پسر را جایی که دیگر نه پدر زنده است و نه فرزند؛ یعنی در مرحله‌ای که تراژدی رخ داده و صحنه بعدی – درست مثل داستان رستم و سهراب – در آغوش هم افتادن پدر و پسر است، روایت کرده است. پدری که باور نمی‌کند فرزندش را کشته و به دیار نیستی فرستاده است. بایرامی داستان را با عشق آغاز می‌کند؛ عشق ممنوعه‌ای که نمی‌تواند دو قبیله را کنار هم ببیند. سپس با کینه ادامه‌اش می‌دهد و آتش جنگ را به جان عشق بانان داستانش می‌اندازد تا بگوید وقتی عشق ممنوعه می‌شود، از دلش تاریکی‌هایی جوانه می‌زند که سرانجام به پسر‌کشی می‌رسد. من روایت لم یزرع را سرودن آواز عشق‌های ممنوعه نمی‌دانم؛ بلکه سر به جنون زدن عشق‌های سرخورده می‌بینم. جنونی که به تراژدی می‌انجامد. عشق سعدون به دختری که قانون‌های عشیره‌ای نمی‌تواند رسمیت‌شان را تایید کند. عشق خلیل به سعدون که شرافتش اجازه نمی‌دهد پسرش را از جنگ فراری دهد. (تکمله‌: در این جا به نظرم بایرامی می‌خواهد تاکید کند که عراقی‌ها هم برای حفظ شرافت‌شان به جنگ قدم می‌گذاشتند. او با احترام گذاشتن به جبهه مقابلش که خودش در جبهه‌ها به جنگش رفته است، شرافت سربازی‌اش را به رخ می‌کشد). ]]> ادبیات Sun, 26 Mar 2017 05:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/note/246483/نگاهی-رمان-لم-یزرع-اثر-محمدرضا-بایرامی پیکر غلامحسن اولاد سه شنبه تشییع می شود http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/246531/پیکر-غلامحسن-اولاد-سه-شنبه-تشییع-می-شود به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم تشییع زنده‌یاد غلامحسن اولاد شاعر  پیش کسوت مشخص شد و قرار است ساعت 9 صبح سه‌شنبه (8 فروردین‌ماه) با حضور و همراهی اصحاب فرهنگ، ادب، هنر و رسانه از مقابل تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس برگزار شود. غلامحسن اولاد روز شنبه (5 فروردین) پس از یک دوره بیماری درگذشت. اولاد متولد سال 1329 بود و آخرین اثر وی نیز «صحرای بایزیدی» نام دارد که در سال ۹۵ رونمایی شده بود.     ]]> ادبیات Sun, 26 Mar 2017 13:26:16 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/246531/پیکر-غلامحسن-اولاد-سه-شنبه-تشییع-می-شود رئیس جمهور درگذشت آیت‌الله ابن‌الرضا را تسلیت گفت http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/246529/رئیس-جمهور-درگذشت-آیت-الله-ابن-الرضا-تسلیت-گفت به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور در پیامی رحلت عالم ربانی حضرت آیت‌الله حاج سید مهدی ابن‌الرضا خوانساری را تسلیت گفت و از درگاه خدای سبحان برای ایشان علو درجات و برای عموم بازماندگان صبر و أجر مسألت کرد. متن پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به این شرح است: «بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون  رحلت عالم ربانی حضرت آیت‌الله حاج سید مهدی ابن‌الرضا خوانساری، موجب تأثر و تألم فراوان شد. این روحانی پرهیزکار پس از سال‌ها مجاهدت، با فعالیت‌های علمی گوناگون و تأسیس حوزه علمیه خوانسار، عمر پر برکت خود را وقف تربیت طلاب و تبیین و ترویج معارف مکتب اهل بیت(ع) کرد. اینجانب این ضایعه را محضر مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، شاگردان و علاقمندان، بیت مکرم آن مرحوم و به ‌ویژه مردم شریف خوانسار تسلیت می‌گویم و از درگاه خدای سبحان برای ایشان علو درجات و برای عموم بازماندگان صبر و أجر مسألت دارم.  حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران»     ]]> ادبیات Sun, 26 Mar 2017 13:28:35 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/246529/رئیس-جمهور-درگذشت-آیت-الله-ابن-الرضا-تسلیت-گفت فروش بيش از 400هزار نسخه كتاب در «عيدانه كتاب» http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/246530/فروش-بيش-400هزار-نسخه-كتاب-عيدانه به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومي خانه كتاب، طرح «عيدانه كتاب» با شعار «امسال هم كتاب عيدي دهيم» از 15 اسفندماه با عضويت 766 كتابفروشي در سراسر كشور اجرا شد و علاقه‌مندان مي‌توانند تا 15 فروردين كتاب‌هاي عمومي را با 20 درصد تخفيف و كتاب‌هاي حوزه كودك و نوجوان را با 25 درصد تخفيف خريداري كنند. در اين طرح، استان تهران با «84245 » نسخه كتاب تاكنون در صدر پرفروش‌ترين استان بر اساس تعداد كتاب‌هاي فروخته شده قرار دارد و استان‌هاي خراسان رضوي با «50726»، اصفهان با «44363»،  قم با «‌31303»، خوزستان با «‌28888»، فارس با «‌21448»، آذربايجان شرقي با «‌21173»، گيلان با «‌18413»، مازندران با «‌17067»، يزد با «‌12643»، كرمانشاه با «11930»، كرمان با «‌10452»، همدان «‌10134» و  كردستان «9956» به ترتيب رتبه‌هاي بعدي پرفروش‌ترين استان‌ها بر اساس تعداد كتاب‌هاي به فروش رسيده در سطح كشور را از آن خود كرده‌اند.  با باقي ماندن 10 روز تا پايان طرح«عيدانه كتاب» استان‌هاي تهران با «32519» خريدار، خراسان رضوي با «18842»، اصفهان با «18548»، قم با «14846»، آذربايجان شرقي با «10190»،  گيلان با «9580»،  خوزستان با «9421»، فارس با «8587» و مازندران با «6759» جزو پُرخريدارترين استان‌ها قرار گرفته‌اند. در طرح «عيدانه كتاب» تاكنون داستان‌هاي فارسي و آمريكايي جزو موضوعات پرفروش قرار گرفته‌اند و شعر فارسي‌، داستان‌هاي انگليسي ، داستان‌هاي فرانسه، شعر كودك و نوجوان و داستان‌هاي كوتاه فارسي  در جايگاه هاي بعدي قرار دارند. تاكنون انتشارات«هوپا»، «چشمه»، «ققنوس»، «آموت»، «قدياني»، «نيلوفر»، «افق» و «نشرمركز» از جمله ناشران پرفروش طرح «عيدانه كتاب»  شناخته شده‌اند. در طرح «عيدانه كتاب» تاكنون 427هزار و 548نسخه كتاب از سوي 177 هزار و 444 نفر خريداري شده است و استان‌هاي تهران با 142 كتابفروشي، اصفهان با 92 كتابفروشي، قم با 91 كتابفروشي، خراسان رضوي با 70 كتابفروشي، فارس با 45 كتابفروشي و آذربايجان شرقي با 33 كتابفروشي  در صدر بالاترين ميزان مشاركت كتابفروشي‌ها قرار گرفته‌اند.   ]]> ادبیات Sun, 26 Mar 2017 13:26:54 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/246530/فروش-بيش-400هزار-نسخه-كتاب-عيدانه بازدید سید عباس صالحی از روند آماده‌سازی شهرآفتاب http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/246532/بازدید-سید-عباس-صالحی-روند-آماده-سازی-شهرآفتاب به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از ستاد امور رسانه‌ای و خبری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مهدی اسماعیلی‌راد با اعلام خبر بازدید معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از روند آماده‌سازی شهر آفتاب گفت: تیم اجرایی نمایشگاه سی‌ام به جز روز نخست فروردین، در روزهای تعطیل پایان سال 95 و آغاز سال جدید مشغول انجام کارهای اجرایی نمایشگاه بود و دکتر صالحی هم برای بازدید از روند انجام امور و خسته نباشید به دست اندرکاران اجرایی، در اولین روز کاری سال 96 در شهر آفتاب حاضر شدند.   اسماعیلی‌راد ادامه داد: رئیس نمایشگاه ابتدا از بخش‌های گوناگون بازدید کرده و در جریان روند پیشرفت کار اجرایی و آماده سازی سالن‌ها قرار گرفت.   وی گفت: سپس در جلسه‌ای که علاوه بر مدیران تعدادی از کمیته‌ها، مدیر مجموعه شهر آفتاب هم حضور داشت مشکلات اجرایی بررسی شد.   معاون اجرایی نمایشگاه کتاب اظهار داشت: مساله ترافیک و بررسی موانع ترافيکي از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت و مقرر شد موضوع کاهش فاصله زمانی بین حرکت قطارهاي مترو، اختصاص تعداد بیشتری اتوبوس و تاکسی از ميادين شهر و اطلاع رسانی حرکت اتوبوس و تاکسی‌ها در پايانه‌های شهری پی‌گیری شود.   اسماعیلی‌راد افزود: همچنین در نظر گرفتن اماکن رفاهی بیشتر همچون فضای استراحت و نمازخانه در نمایشگاه از دیگر موضوعات مورد تاکید در این بازدید و جلسه بود.   وی اظهار داشت: توجه به ارتقای کیفیت اسکان ناشران و دانشجویان، تقویت حمل و نقل درون نمایشگاه، افزایش تعداد پارکینگ ناشران و ارتقای ایمنی سالن‌ها و بخش‌های گوناگون نمایشگاه از دیگر موضوعاتی بود که در جلسه با معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح و بررسی شد.   به گفته اسماعیلی‌راد در این جلسه همچنین از میزان ثبت نام و ورود کتاب های ناشران خارجی و استقرار گمرک، جزئیات اختصاص غرفه‌ها به ناشران در سالن‌ها، چگونگی استقرار واحدهای اجرایی و اداری نمایشگاه در شهر آفتاب، اقدامات انجام شده در حوزه تامین و ارتقای سطح امنیت نمایشگاه و ... به رئیس نمایشگاه کتاب تهران گزارش داده شد.   گفتنی است در بازدید دکتر سید عباس صالحی و جلسه‌ی بعد از آن علاوه بر مهدی اسماعیلی راد؛ معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران، دکتر سیدی، مدیر مجموعه شهر آفتاب، حسین صفري؛ مدیر کمیته اجرایی و رفاهی، محسن نصرالله؛ مدیر کمیته پشتیبانی و سید محمد طباطبائی؛ مدیر ستاد امور رسانه‌ای نمایشگاه کتاب حضور داشتند.   بر اساس این گزارش، سی‎اُمین نمایشگاه کتاب تهران از تاریخ 13 تا 23 اردیبهشت ماه در شهر آفتاب برگزار خواهد شد.  ]]> ادبیات Sun, 26 Mar 2017 13:17:07 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/246532/بازدید-سید-عباس-صالحی-روند-آماده-سازی-شهرآفتاب درباره مجموعه شعر «مسافرت از اتاق تا بیرون...و بالعکس» http://www.ibna.ir/fa/doc/note/246472/درباره-مجموعه-شعر-مسافرت-اتاق-بیرون-بالعکس به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،  متن یادداشت به شرح زیر است:   دنیای وقفی پور در «مسافرت از اتاق تا بیرون...و بالعکس» دنیای شخصی مبتنی بر تجربیات نویسنده است که البته از وسعت دید بالایی برخوردار است و انبان تجربه و ظرافت‌های زبانی‌اش از شاعران کلاسیک و معاصر مملو است. تک جمله‌ها و عبارت‌های شاعر در میانه آثارش مخاطب را به شعری از حافظ و سعدی و مولوی از یک‌سو، و نیما و دیگر شاعران معاصر از سوی دیگر متصل می‌کند.   «که در ساحل کشتی شکستگان بادی وزد بادی وزان از سر دیوی که ایستاده در سمت سوسوی خاموشی افق» یا «از این همرهان سست عناصر دلم گرفت از این زن‌هایی که عقرب است زلف سیاهشان و زهر عقرب است شب موهای زردشان» یا «آی آی اسمی که ثابت مانده‌ای این بار یک بار با باد آداب استقامت نامت مبارک باد»   به طور کلی زبان شعر وقفی پور در این مجموعه زبانی است که شاید مجموعه‌ای از شاعران و بزرگان ادبیات را به یاد مخاطب آورد اما عبارت‌سازی‌ها و ترکیب‌های شخصی شاعر بیش از هر چیز یادآور شعرهایی از رضا براهنی است. عبارت‌های طولانی با ترکیب‌هایی که شاید در نگاه اول کمی برای مخاطب نامانوس و گیج کننده باشد اما منطق درونی  و نگاه شخصی شاعر آن را معناپذیر می‌کند و از این رو خواندن دوباره شعرها برای درک مفهومی که منظور و نظر اصلی شاعر بوده می تواند راهگشا باشد. شعرهای این مجموعه دارای عنوان هستند و اغلب آنها با «شب» آغاز می‌شوند. شاعر تا پایان این دفتر هفت شب را می‌شمارد و بر هر یک به عنوان تیتر نامی انتخاب کرده که بیشتر می‌تواند شرح فضا و اتمسفر آن شعر به حساب آید.   «ای زن آیا تا خروس سه بار ناله کند با نمایش سحر در کنج این قفس، تو میمانی؟ ای زنی که توصیفت نمی‌کنم مبادا شناخته شوی»   برخی از بخش‌های شعر وقفی‌پور از منطقی پیروی می‌کند که شاعر در عبارت بالا ذکر کرده. یعنی توصیف‌هایی که به جای شناخت بیشتر به ابهام منجر می‌شود و شاید از همین باشد که شاعر در شب دوم در عنوان آن قطعه می‌نویسد: "چه سخت است شعری نوشتن".»   «مسافرت از اتاق تا بیرون...و بالعکس» سروده شهریار وقفی‌پور، در 64 صفحه، به بهای 7500 تومان توسط نشر افراز منتشر شده است. این کتاب به تازگی نامزد دریافت جایزه شعر خبرنگاران شده بود. «عادت داریم نام شهریار  وقفی‌پور را به عنوان نویسنده و مترجم بر جلد کتاب‌ها ببینیم تا آنکه دفتری شعر از او در دست بگیریم. اما او اخیرا مجموعه شعرهایی را که در زمستان سال 1392 سروده در قالب کتاب «مسافرت از اتاق تا بیرون...و بالعکس» منتشر کرده است.   وقفی‌پور با وجود آنکه از نویسندگان و مترجمان جوان کشورمان به حساب می‌آید و متولد خرداد 1356 است اما تاکنون سه رمان و ده‌ها اثر ترجمه کرده است و از این حیث به عنوان نویسنده و مترجمی فعال شمرده می‌شود. هر چند خودش این موضوع را به پای کار نکردن دیگران و تنبلی‌های مرسوم ایران می‌گذارد و تعداد آثارش را قابل توجه نمی‌داند.   پیش از این وقفی‌پور با سه رمان «دهِ مرده»، «کودتا در سه ضرب» و «کتاب اعتیاد» خود را به عنوان نویسنده به جامعه فرهنگی کشور معرفی کرد و از سوی دیگر ترجمه‌های زیادی از او منتشر شد، از جمله این ترجمه‌ها می‌توان به «در ستایش مرگ» اثر ژزه ساراماگو، نویسنده پرتغالی اشاره کرد.   همچنین «مرگ و پنگوئن» آندری کورکف نیز او را به عنوان مترجمی قابل معرفی کرد. اما حکایت شعرهای او ماجرایی دیگر است.   وقفی پور که فعالیت‌های هنری- فرهنگی خود را از دوران نشریه کارنامه و بهره‌جویی از حضور افرادی چون رضا براهنی و هشنگ گلشیری آغاز کرده بود امروز با گذشت سال‌ها رد و اثر معلمان نخست خود را در شعرش به نمایش گذاشته است. ]]> ادبیات Mon, 27 Mar 2017 05:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/note/246472/درباره-مجموعه-شعر-مسافرت-اتاق-بیرون-بالعکس ​نگاهی به مجموعه داستان «روباه شنی» اثر محمد کشاورز http://www.ibna.ir/fa/doc/note/246391/نگاهی-مجموعه-داستان-روباه-شنی-اثر-محمد-کشاورز به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در آیین اختتامیه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، کتاب «روباه شنی»، اثر محمد کشاورز، به عنوان اثر برگزیده بخش مجموعه داستان معرفی شد. «روباه شنی»، در 112 صفحه و به‌بهای 8 هزار تومان توسط نشرچشمه منتشر شده است. در همین راستا پیمان برومند، نویسنده به بررسی این اثر پرداخته است. یادداشت به شرح زیر است:                                                                                            مجموعه داستان «روباه شنی»، برنده جایزه کتاب سال و جشنواره جلال آل احمد، سومین کتاب مستقل محمد کشاورز پس از دو اثر «پایکوبی» و «بلبل حلبی» است که توسط نشر چشمه روانه بازار شد. مجموعه‌ای شامل نه داستان کوتاه که به لحاظ سبک و ساختار روایی، کماکان پیرو همان شیوه معهود ِداستان‌پردازی کشاورز است. اکثر داستان‌ها بر اساس ایجاد ناپایداری در موقعیت‌هایی که خود از کِشاکِشِ تقابل میان شخصیت‌ها و شرایط حاکم بر زیست  بوم آنها سر چشمه می‌گیرند، پرداخته می‌شوند. اینگونه است که آثار کشاورز، آیینه‌ای‌ از جایگاه مخاطب در جامعه است. در واقع اهمیتی که کشاورز همواره برای دو مقوله انسان و جامعه قائل است، در کنار رئالیسم آثار وی، نقد و نقبی بر عصری مدرن با تمام تناقضاتش است. تناقضاتی که در دنیای اطراف رویت و در درون شخصیت‌ها منعکس‌می‌شود. تناقضاتی که از نگاه کشاورز اغلب خود را در حس تنهایی، اضطراب، تشویش و واهمه بروز می‌دهند. و راه گریز؟ در حقیقت نویسنده که پیشتر، در اکثر داستان‌های خود میل به زیبایی‌شناسی را امید برون رفت از تنگناهای زندگی مدرن قلمداد می‌کرد، این بار «دیگری» را  ابژه میل شخصیت‌های داستانش قرار می‌دهد. «دیگری» که گاه در هییت موجود زنده‌ای چون یک روباه شنی در داستانی با همین نام ، گاه پلاک شهادت همسری غایب در داستان «غار را روشن کن»، گاه کودک‌درون در داستان «زمین بازی» و گاه همسری مهربان در داستان «گلدان آبی، میخک‌های سفید» نمود می‌یابد، که شاید، جز داستان آخر، در مابقی به پوزخندی تلخ بر لبان مخاطب بیانجامد. پوزخندی که در پایان داستان  «راه رفتن روی آب» و «آهنگ پلنگ صورتی را سوت بزن» نیز بر لبان خواننده می‌نشیند. از این حیث این کتاب راوی فقدان‌هاست. فقدان هر آنچه انسان امروزی را از جایگاه راستینی که شعار جامعه مدرن ماست دور کرده و نهایتا او را به سیلاب اضطراب و تشویش می‌افکند. آنگونه که در داستان «هشت شب، میدان آرژانتین» و «روز متفاوت» شاهدش هستیم. ایجاد حس نا امنی، توسط همان «دیگری»های پیرامون‌مان، فضایی ملتهب و مضطرب را منجر می‌شود. فضایی که نویسنده با نثر موجز و منقطع خود به خوبی تصویر کرده و علیرغم حرکت یکنواخت و خطی در طول روایت، خواننده را متوجه عمق فاجعه می‌سازد. با این همه کشاورز در این مجموعه نیز طنز جاری در اکثر داستان‌های پیشین خود را فراموش نکرده و نه تنها در دو داستان این کتاب، «پرنده باز» و «آهنگ پلنگ صورتی را سوت بزن»، مشخصا فضای طنز آلودی را به تصویر کشیده، که در داستان‌های دیگر نیز رگه‌های طنز معهود وی را می‌توان مشاهده کرد. گویی کشاورز همچنان بر این عقیده فیلسوف اگزیستانسیال، سورن کرکگور، پافشاری دارد که «‌ژرف‌ترین جدیت مدرن باید خود را از رهگذر طنز و کنایه بیان کند.»  ]]> ادبیات Mon, 27 Mar 2017 05:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/note/246391/نگاهی-مجموعه-داستان-روباه-شنی-اثر-محمد-کشاورز یادداشتی درباره مجموعه «لشکر شکست‌‌خورده» اثر آیدا عمیدی http://www.ibna.ir/fa/doc/note/246182/یادداشتی-درباره-مجموعه-لشکر-شکست-خورده-اثر-آیدا-عمیدی به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،  متن یادداشت به شرح زیر است:  در این کتاب زندگی را از دریچه جهان­بینی و هستی‌شناسی زنی ببینیم که در زمان و مکانی یگانه و ویژه ایستاده و تاریخ پست سرش و آینده پیش رویش را نظاره می کند. برای من خواندن هر کتاب از لحظه­ای آغاز می­شود که آن را در دست گرفته­ام پس پیش از ورق زدن و خواندن، یک نام مقابل من است و یک طرح جلد. «لشگر شکست­‌ خورده‌­ی کلمات» اثر آیدا عمیدی به همراه طرح جلدی که بعدا می­فهمم اثر فرزاد ادیبی­‌ست. در مورد طراحی جلد در انتها خواهم نوشت اما می‌خوام مطلبم را با پرداختن به عنوان کتاب آغار کنم.   این نام وعده مواجهه با چه دنیایی را به ما می‌دهد؟ برداشت من این است که مجموعه شعری با این نام قرار است بیش از هر چیز من را به خودِ زبان دعوت کند. جهانی که به یک تعبیر می‌تواند سنگ بنای هستی انسان باشد و حالا انگار در نگاه آیدا عمیدی چندان دورنمای روشنی نخواهد داشت. کلمات شکست‌خورده، زبان شکست‌خورده، لشکر شکست‌خورده، انسان شکست‌خورده؟    مجموعه به پنج فصل جداگانه تقسیم شده به‌همراه یک شعر که به نوعی پیش­درآمد کتاب است. «بعد از جنگ1» ، «بعد از جنگ2» ، «منوچهر آتشی» ،«نرجس بهرامی» ، «شیوه‌­های جادویی هم‌دردی». بعد از آن‌که کتاب را خواندم اولین نکته‌­ای که توجه‌­ام را جلب کرد انتخاب درست و به‌جای عنوان مجموعه بود نکته دیگر فصل‌­بندی درست کتاب و نکته بعدی که به نوعی مهم‌ترین ویژگی کتاب محسوب می­‌شود، زبان اثر است. شرایط جغرافیایی، تاریخی و اجتماعی، جنسیت و چیزهایی از این دست که در نهایت همه در کنار هم به نوعی معنایی از زندگی را می‌سازند بی­شک بر هستی‌شناسی و جهان­بینی یک شاعر تاثیر خواهند گذاشت و می‌توانند مسبب شکل­گیری یک زبان خاص باشند که اتفاق ساده­ای در شعر نیست. اینجا و در این مجموعه تا حدود بسیار زیادی ما با همین زبان خاص روبه‌رو می‌شویم، با یک شاعر که با زندگی و هستی مواجه شده و حالا به شیوه شخصی خودش می‌خواهد به این مواجهه واکنش نشان بدهد. در زبان کندوکاو می‌کند. دنبال سرزمینش، تن­اش، زخم‌هایش می‌گردد. به خواب‌­ها سرک می‌­کشد به اسطوره‌­ها و در این راه از همه واژه­‌هایی که زندگی‌­شان کرده و بومی‌­اش شده‌اند کمک می‌گیرد و در نهایت ما در مواجهه با همین کیفیت زبانی‌­ست که می‌توانیم جهانی را که شاعر ما را به آن دعوت می‌کند یا به نوعی ما را در مقابل آن قرار می‌دهد بشناسیم و بسازیم و در این کتاب زندگی را از  دریچه جهان­‌بینی و هستی‌شناسی زنی ببینیم که در زمان و مکانی یگانه و ویژه ایستاده و تاریخ پست سرش و آینده پیش رویش را نظاره می‌کند. جهانی که شاید از مشخصه­‌های اصلی‌­اش یکی تلخی باشد و دیگری پریشانی اما در عین حال و با تمام این اوصاف در رگه‌­هایی کمرنگ از امیدواری جهانی‌­ست که هنوز زنده است و دنبال زندگی می‌گردد. «من محکومم و آشوب جهان نجاتم نمی­‌دهد چاره‌­ای نیست  جز  آن‌­که از نقش چروکیده­‌ام بر سنگ بیرون بیایم عصایم را بردارم و به لشگر شکست خورده کلمات پناه ببرم» ص33   و درنهایت لازم است کوتاه در مورد طرح جلد بگویم که به نظرم از نقاط ضعف کتاب است و در آن از کیفیت زبان و جهانی که من به طور خیلی خلاصه در باره­اش حرف زدم هیچ اثری دیده نمی شود. از جناب ادیبی طرح‌های درخشانی دیده بودم که متاسفانه این طرح جزو آن­ها نیست. مجموعه شعر «لشکر شکست‌خورده کلمات» جایزه دومین دوره شعر شاملو را کسب کرد. این مجموعه سروده آیدا عمیدی، در 87 صفحه، به بهای 8000 تومان توسط نشر مرواید منتشر شده است.  ]]> ادبیات Mon, 27 Mar 2017 05:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/note/246182/یادداشتی-درباره-مجموعه-لشکر-شکست-خورده-اثر-آیدا-عمیدی