خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/technology_science Mon, 23 Oct 2017 12:58:59 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Mon, 23 Oct 2017 12:58:59 GMT دانش‌و‌فناوری 60 باید مسیرمان را اصلاح کنیم http://www.ibna.ir/fa/doc/report/253129/باید-مسیرمان-اصلاح-کنیم به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دوازدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی پیش از ظهر امروز یکشنبه (30 مهرماه) باحضور دکتر سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دکتر محمود امانی تهرانی، مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی و جمعی از مولفان کتاب‌های درسی آموزش و پرورش در مدرسه دارالفنون برگزار شد.   سیدمحمد بطحایی با توصیف مولفان کتاب درسی به‌عنوان تمدن‌سازان و خادمان فرهنگ کشور گفت: کتاب درسی به‌عنوان سند رسمی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است که بخشی از وجوه افتراق آن با سایر کتاب‌ها به انعکاس ارزش‌های حاکمیت و رویکردها و جهت‌گیری‌های نظام در این کتاب‌ها مربوط می‌شود. بنابراین کتاب‌ها به‌‌نام مولفان آنها نامیده نمی‌شوند.   وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم در ادامه با تاکید بر کتاب‌های درسی به‌عنوان سند رسمی کشور افزود: ویژگی‌های کتاب‌های درسی همواره از سوی مراجع مختلف علمی، مدیران ارشد و حتی اولیای دانش‌آموزان رصد می‌شود. بنابراین فشار فراوانی به مجموعه تالیف کتاب‌های درسی وجود دارد. کوچک‌ترین خطا در 138 میلیون جلد کتاب درسی واکنش بسیاری را برمی‌انگیزد و می‌توان به این موضوع حق داد.   به‌گفته بطحایی در حوزه کتاب‌های درسی با چند پرسش عمده مواجه هستیم که ماهیت و فرایند برنامه ریزی درسی از جمله آنهاست. این وزیر کابینه دولت تدبیر و امید کندی سرعت پاسخگویی برنامه درسی به نیازهای فردی و اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و گفت: کتاب درسی از مهمترین جایگاه برخوردار است. اگر نتوانیم برای این چالش راه‌حل پیدا کنیم همچنان باید با موج انتقادات مواجه شویم.   وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این موضوع که وسعت نیازهای فردی و اجتماعی به‌قدری است که نمی‌توان در کتاب‌های درسی برای آنها پاسخی ارایه کرد ادامه داد: ظرفیت برنامه درسی اجازه اجابت به همه درخواست‌ها را نمی‌دهد. بخشی از فعالیت‌های سازمان پژوهش مانند تولید کتاب‌های گویا توانسته در این مسیر گام‌هایی بردارد که به نظر می‌رسد کافی نیست.   بطحایی خطاب به مولفان افزود: در جمع متخصصانی مانند شما باید با احتیاط سخن گفت اما تا جایی که اطلاع دارم اهداف دوران تحصیلی را که می‌تواند ارتباط طولی بین پایه‌های تحصیلی ایجاد کند به اجرا درنیامده است.   این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی منابع کمک‌آموزشی را تهدیدی جدی برای کتاب‌های درسی عنوان کرد و بر استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای پیشگیری از آسیب‌های این منابع را مورد تاکید قرار داد.   بطحایی افزود: چه نقاط ضعفی در برنامه درسی وجود داشته که راه را برای این مهمان ناخوانده باز کرده است بنابراین ریشه‌ها باید شناسایی شود. در هیچ کشوری کتاب‌های درسی وضعیت مشابهی مانند ما ندارد. بنابراین کتاب‌های کمک‌آموزشی غیراستاندارد دومین مشکل آموزش و پرورش است که برای رفع این مشکل تابه‌حال موفق عمل نکرده‌ایم.   به گفته بطحایی در کلاس اول ابتدایی چندین کتاب کمک آموزشی غیراستاندارد به اولیا معرفی می‌شود و معلمان، دانش‌آموزان را به محتوای این منابع ارجاع می‌دهند نقیصه‌ای که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.   این وزیر کابینه دولت دوازدهم از همه اعضای دست‌اندرکار در جریان تالیف کتاب‌های درسی خواست تا برای رفع این مشکل راه‌حلی بیاندیشند. به گفته بطحایی حل مساله کتاب‌های کمک‌آموزشی غیراستاندارد خارج از توان نظام آموزشی نظامی نیست. در پایان این آیین تعدادی از مولفان برتر آموزش و پرورش از دست وزیر لوح‌تقدیر دریافت کردند. در بخش‌های مختلف از مولفان برتر گروه‌های آموزشی تجلیل به‌عمل آمد: علیرضا حجرگشت به نمایندگی از گروه مولفان رشته الکترونیک محمود شبانی به نمایندگی از گروه مولفان رشته الکترونیک علی سلیمان‌اوغلی به نمایندگی از گروه مولفان الکترونیک و مخابرات حسین رادنیا به نمایندگی از گروه مولفان رشته امور باغی اردیس ارمغانی به نمایندگی از گروه مولفان پویانمایی ابراهیم ریحانی به نمایندگی از گروه مولفان کتاب ریاضی حسن حذرخانی به نمایندگی از گروه مولفان کتاب علوم تجربی حسین قاسم پورمقدم به نمایندگی از گروه مولفان کتاب زبان سیدبهنام علوی مقدم به نمایندگی از گروه مولفان زبان خارجی وحید گلستان به نمایندگی از طرف تولیدکنندگان فیلم و نرم‌افزار آموزشی حمیدرضا شاه‌آبادی مدیر انتشارات مدرسه تولیدکنند کتاب‌های کمک آموزشی زهره بهشتی شیرازی به نمایندگی از طرف همکاران اداره‌کل چاپ رعنا فرج‌زاده به نمایندگی از طرف همکاران اداره‌کل چاپ یزدان دشتیان کارشناس گروه تحلیل محتوای استان فارس سیدمنصور موسی کارشناس گروه تحلیل محتوای شهرستان‌ها یوسف گرشاسبی به نمایندگی از طرف گروه تالیف در رشته تربیت بدنی فرشته مُجیب به نمایندگی از طرف گروه تالیف در رشته تربیت کودک گیتا آمیلی به نمایندگی از طرف گروه تالیف در رشته تولید برنامه‌های تلویزیونی حسین زارع به نمایندگی از طرف گروه تالیف در رشته روانشناسی مجید حسنی هوشیار به نمایندگی از طرف گروه تالیف در رشته چاپ افشین شهپر افراشته به نمایندگی از طرف گروه تالیف در رشته حمل‌ونقل مهندس مهدیزاده به نمایندگی از طرف گروه تالیف در رشته صنایع چوب و مبلمان یوسف صمدی بهرامی به نمایندگی از طرف گروه تالیف در رشته صنایع دستی (فرش) سیدرضا سیف محدثی به نمایندگی از طرف گروه تالیف در رشته صنایع شیمیایی سمیه نسیما صفت به نمایندگی از طرف گروه تالیف در رشته فتوگرافیک مسعود عروجلو به نمایندگی از طرف گروه تالیف در رشته ماشین‌آلات کشاورزی ناهید خیام‌باشی به نمایندگی از همکاران پرتلاش اداره‌کل چاپ مهرداد طالش رمضانی به نمایندگی از تولیدکنندگان فیلم و نرم‌افزار ناوبری علیرضا پورالبشریعه به نمایندگی از تولیدکنندگان ناوبر ]]> دانش‌و‌فناوری Sun, 22 Oct 2017 09:11:47 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/253129/باید-مسیرمان-اصلاح-کنیم توجه به مصادیق ارزش‌ها در جریان روز‌آمدی کتاب‌های درسی ضروری است http://www.ibna.ir/fa/doc/report/253134/توجه-مصادیق-ارزش-ها-جریان-روز-آمدی-کتاب-های-درسی-ضروری به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دوازدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی پیش از ظهر امروز یکشنبه (30 مهرماه) باحضور سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام والمسلمین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، محمود امانی تهرانی، مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی و جمعی از مولفان کتاب‌های درسی آموزش و پرورش در مدرسه دارالفنون برگزار شد.   محمدیان با اشاره به برنامه تالیف کتاب‌های پایه یازدهم و آغاز تالیف کتاب‌های پایه دوازدهم گفت: در حالی تالیف کتاب‌های پایه دوازدهم را شروع می‌کنیم که زمانی که تعداد کتاب‌ها از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی‌کرد. بحث تدوین سند تحول آموزش و پرورش در دهه 80 در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد که اجرای آن در زمان طولانی به سرانجام رسید؛ به‌‌طوری که در آغاز دهه 90 سند به تدوین نهایی رسید و برنامه درسی ملی نیز همزمان با این سند ارائه شد.  به گفته این مقام مسئول در آموزش و پرورش کتاب‌های درسی با مشارکت و نظرخواهی دانشگاهیان و حوزویان و همچنین صاحبان حِرف و بنگاه‌های صنعتی تالیف می‌شود. بیش از هزار مولف در جریان تدوین کتاب‌های درسی مشارکت دارند.   رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به توجه این سازمان به ابزارهای کمک‌آموزشی مانند فیلم‌های آموزشی و نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای همچنین کتاب‌های گویا به تغییر محیط‌های آموزشی برمبنای مولفه‌های جریان یادگیری و یاددهی اشاره کرد.   به گفته محمدیان توجه به تکنولوژی در جریان آموزش موجب شده تا راه‌های نرفته را تجربه کنیم؛ بنابراین در بخش برنامه درسی در موقعیت آزمایشی قرار داریم و در سال‌های آینده با جمع‌آوری دیدگاه‌های مختلف از کارشناسان حوزه‌های گوناگون به اجرای برنامه درسی ملی توجه بیشتری خواهد شد.   محمدیان با تاکید بر لزوم بازبینی  4سال یکبار کتاب‌های درسی ادامه داد: کتاب درسی یک کتاب برای همیشه نیست و عمر مفید آن 5 سال است بنابراین اجازه دهیم مولفان کتاب‌ها با توجه به نیازهای روز کتاب‌های درسی را بازبینی کنند. این در حالی است که تحول تکنولوژی را نیز نباید فراموش کنیم.   رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به واکنش‌های رسانه‌ای درباره حذف و تغییر محتواهای درسی در سال‌های گذشته گفت: حذف مطالب یا تغییر عکس به‌ویژه درباره مقدسات به‌معنای بی‌توجهی به آن‌ها نیست، بلکه هدف بهینه‌سازی کتاب  است که با توجه به شرایط زمان و تشخیص متخصصان انجام می‌شود.      معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر تغییرناپذیری پایه و اساس مقدسات افزود: مصادیق مقدسات متنوع است و به‌نظر می‌رسد برخی فقط ظاهر کتاب را می‌بینند درحالی‌که کتاب، جزوی از یک بسته آموزشی است. ]]> دانش‌و‌فناوری Sun, 22 Oct 2017 10:13:10 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/253134/توجه-مصادیق-ارزش-ها-جریان-روز-آمدی-کتاب-های-درسی-ضروری اپیدمی افست خطر جدی نشر بین‌الملل http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/250708/اپیدمی-افست-خطر-جدی-نشر-بین-الملل به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مجید میری، معاونت اجرایی و روابط عمومی انجمن ناشران بین‌المللی در حاشه برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب‌های کاربردی و دانشگاهی ایرانیان گفت: هدف اصلی و عمده برگزاری این نمایشگاه که 21 تا 24 آبان ماه سال جاری در سالن علامه امینی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد، چاره اندیشی در مورد یکی از مشکلات و معضلات عمده بازار نشر و تولید محصولات فرهنگی به ویژه کتاب‌های لاتین، یعنی انتشار غیر مجاز آنها (افست) است، پرداختن همه جانبه و جدی به این مسئله با استفاده از اطلاع رسانی عمومی و کمک گرفتن از ظرفیت رسانه‌هاست . به گفته میری شعار( نه به افست )،برای این منظور در نظر گرفته شد تا ضمن جلب توجه اذهان عمومی به این موضوع ملی و آشنائی مخاطبان با کتاب‌های زبان اصلی، در بخش لاتین موجب ایجاد ظرفیت‌های جدید شویم. این ظرفیت‌ها را در بازار نشر کتاب‌های لاتین به کمک قیمت‌های مناسب و خدمات در خورشان بالا برده‌ایم تا با استفاده از رشد تقاضا ناشران بین‌المللی و نیز توجه بیشتر به بازار بزرگ ایران افزایش یابد. این معاون اجرایی انجمن ناشران بین‌المللی گفت: از جمله برتری‌های اصلی کتاب‌های زبان اصلی نسبت به نسخه افست در بسیاری از کتاب‌ها خصوصا در زمینه پزشکی ارائه نسخه کتاب الکترونیک همراه با نسخه اصلی به خریداران کتاب است، از جمله تفاوت‌های دیگر کیفیت کاغذ و چاپ و دوام کتاب‌های نسخه اصلی است. مجید میری درباره ماهیت افست کتاب‌های بین‌المللی خاطر نشان کرد: افست ناشی از یک کم‌توجهی و خلاء قانونی است(عضویت نداشتن جمهوری اسلامی ایران در سازمان تجارت جهانی) که باعث شده برخی افراد اقدام به سوء استفاده کرده و در زمینه‌هایی چون موسیقی، فیلم و حتی کتاب به تکثیر و کپی غیر مجاز محصولات فرهنگی بپردازند. در صورتی‌که با این معضل به صورت جدی برخورد نشود به سرعت تبدیل به یک اپیدمی خواهد شد و خسارات بسیار آن گریبان همه بخصوص بدنه نشر بین‌المللی و روابط دو سویه ما در تعامل با ناشران سایر کشورها را خواهد گرفت. در واقع هدف دوم از برگزاری این نمایشگاه بررسی آثار و نتایج این پدیده در ارتباطات بین المللی صنعت نشر است. مدیر روابط عمومی انجمن ناشران بین‌المللی درباره مزایای حذف افست از کتاب‌های زبان اصلی گفت: بدیهی است که در صورت حذف افست و تغییر جهت تقاضا از بازار افست به سمت کتاب‌های زبان اصلی قدرت چانه‌زنی و اخذ امتیاز در زمینه قیمت، نحوه و زمان توزیع کتاب‌های لاتین در نزد ناشران ایرانی به شدت افزایش خواهد یافت و موجب خواهد شد تا مخاطبان هم‌زمان با سایر نقاط جهان، قیمتی رقابتی کتاب‌ها را در اختیار داشته باشند و در دراز مدت چاپ و ترجمه این کتاب‌ها با بهره‌گیری از توانمندی‌های استادان دانشگاه در داخل و با استفاده از مجوزهای بین‌المللی و حتی صادرات آن به کشورهای منطقه میسر خواهد بود. بنابراین بالطبع و به تدریج مسیر صادرات آثار و تالیفات کشور به زبان لاتین نیز فراهم شده، علاوه بر اشتغال‌زائی درآمد ارزی نیز حاصل خواهد شد. ضمن اینکه موجب توجه و رغبت هر چه بیشتر ناشران بین‌المللی به بازار ایران و تعامل با آن خواهد شد.   میری در باره شرکت‌کنندگان در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب‌های کاربردی و دانشگاهی ایرانیان افزود: شرکت کنندگان در این نمایشگاه همگی از اعضاء انجمن ناشران بین المللی ایرانیان هستند  ضمن اینکه انجمن نیم نگاهی نیز به جذب اعضاء جدید و توانمند برای کسب سهم بیشتری از بازار کتاب‌های لاتین دارد در این دوره سعی بر این شده تا با رایزنی و استفاده از ظرفیت‌های شهرداری‌های منطقه 6 و 11 تهران اطلاع رسانی مناسبی در این خصوص صورت پذیرد که تا این لحظه منتظر پاسخ رسمی این دو مرکز هستیم. طبق گفته میری درباره تفاوت‌های این نمایشگاه با سال‌های گذشته در این دوره نمایشگاه نسبت به ادوار گذشته تاکید بیشتر بر ارائه آثار و کتب جدید است ( 2017 ، 2018 ) همچنین تلاش گردیده تا علیرغم افزایش ناگهانی نرخ ارز  اختلاف قیمت‌ها بین کتاب‌های زبان اصلی و نسخه‌های افست موجود کاهش چشمگیر یابد و یا از بین برود. همچنین امسال نسبت به سال گذشته تغییری در مساحت محل برگزاری نمایشگاه نخواهیم داشت و  مانند چند دوره قبلی این رویداد در سالن علامه امینی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد البته دسترسی بسیار مطلوبی برای بازدیدکنندگان وجود دارد وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به شروع این نمایشگاه گفت: امیدوارم تا زمان باقی‌مانده به سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شاهد حرکت و جنبشی جدید در جهت حمایت از حقوق مولفان و ناشران در همه زمینه‌ها باشیم و توجه آحاد جامعه را به این معضل و پدیده زشت جلب کنیم تا مسئولان نیز هر چه بیشتر در این مسیر گام بردارند.     ]]> دانش‌و‌فناوری Sun, 22 Oct 2017 07:06:58 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/250708/اپیدمی-افست-خطر-جدی-نشر-بین-الملل «مسئله علم در ايران» در بوته نقد http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/253168/مسئله-علم-ايران-بوته-نقد به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از روابط عمومی خانه كتاب، كتاب «مسئله علم در ايران» با همكاري پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم سه‌شنبه (دوم آبان‌ماه) در سراي اهل قلم خانه كتاب  نقد و بررسی می‌شود. دکتر موسی اکرمی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، و نویسنده کتاب، اسمعيل خليلی، حنیف قلندری، عضو هیات علمی پژوهشكده تاريخ علم دانشگاه تهران در این نشست حضور دارند. علاقه‌مندان براي حضور در اين نشست می‌توانند سه‌شنبه‌(دوم آبان ماه) ساعت 15تا ۱۷ به سرای اهل قلم واقع در خيابان انقلاب، خيابان برادران مظفر جنوبی، كوچه خواجه‌نصير، شماره ۲ مراجعه كنند. ]]> مدیریت‌کتاب Mon, 23 Oct 2017 09:02:42 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/253168/مسئله-علم-ايران-بوته-نقد کامران شهبازی «دختری از تبار ما» را روایت کرد http://www.ibna.ir/fa/doc/note/251819/کامران-شهبازی-دختری-تبار-روایت خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)-کامران شهبازی- پژوهشگر علم:چهارشنبه 22 مرداد 1393 روزی بزرگ و نویدبخش هم برای جامعه علمی و دانشگاهی ما، و هم برای جامعه زنان در سراسر دنیا بود. در آن روز کمیته اهدای نشان فیلدز در مقابل نبوغ و پشتکار پروفسور مریم میرزاخانی سر تعظیم فرود آورد و معتبرترین و ارزشمندترین جایزه در وادی ریاضیات را در دستان پرافتخار این نابغه قرار داد. این مدال به همراه دیگر افتخاراتی که پیش از این آفریده بود، باعث شد تا مریم میرزاخانی بدل به یکی از شاخص­‌ترین و محبوب­‌ترین چهره‌­های علمی ایران و جهان شود. نقش مریم میرزاخانی از چند جهت برای جامعه زنان جهان، نقشی حیاتی است، زیرا ایشان تنها زنی بود که سقف شیشه­‌ای تسلط مردان بر قله­‌های ریاضیات را در هم شکست. از این پس، او چشم امید و چراغ راه تمام زنانی شد که از سیطره مردانه در ریاضیات خسته، و از طعنه‌­های کسانی هم‌چون سامرز، که معتقد بودند ریاضیات کلاً حوزه‌­ای مردانه است، آزرده و ملول بودند. مریم میرزاخانی از آن حیث برای ما ایرانیان مهم است که ایشان کسی بود که توانسته بود پس از قرن­‌ها رکود علمی، یک بار دیگر طنین نام ایران در مجامع ریاضیاتی و علمی جهان باشد. او چشم امید و چراغ راه تمام ایرانیان دانش‌­دوستی بود که از طولانی شدن این رکود و عسرت جان به لب شده بودند.   پس از چنین روزی شاهد نقش بستن چهره این نابغه بر جلد مجلات علمی و ریاضیاتی دنیا، عمدتاً در ترکیبی از اعداد و فرمول‌ها بودیم. حتی سایت‌­ها و مجلات غیرعلمی نیز از قافله عقب نماندند و هر کدام سعی کردند تا بخشی از زوایای شخصیتی و تکه­‌هایی از پازل زندگی او را در دسترس خوانندگان قرار دهند. مریم میرزاخانی در اوج شهرت، محبوبیت و افتخار بود، اما کسی از رازی که او در پشت دیوار محکم حریم خصوصی­اش پنهان کرده بود، خبردار نشد. این راز همان بیماری سرطان او بود که نهایتاً در 21 تیر 1396 در میان بهت و اندوه همگان، باعث درگذشت او شد. این خبر چنان غمی و چنان حسرتی را بر جامعه مستولی کرد که به جرأت می­‌توان گفت جامعه علمی ایران هرگز شاهد چنین تکریمی به جهت از دست دادن یکی از اعضای خود نبود. خبر درگذشت او تیتر بسیاری از روزنامه­‌ها، هفته‌­نامه­‌ها، ماهنامه­‌ها و نشریات معتبر جهان شد. تمامی مردم، اعم از دانشگاهیان و غیردانشگاهیان، چهره­‌های علمی، هنری، فرهنگی و حتی سیاسیون کشور، حزن و اندوه خود را از این ضایعه اسف‌بار اظهار کردند.   در چنین حال و هوایی، همگان تشنه­‌ی دانستن و خواندن مطالبی در مورد زندگی و آثار او بودند. هر کسی به نوبه خود سعی می­‌کرد تا آنجا که می­‌تواند از او نحوه زیست و پژوهش‌­های او سراغی بگیرد. از این رو مجلات و سایت­‌های گوناگون به دنبال گردآوری مصاحبه­‌ها، خاطرات و مطالبی در باب وی و پژوهش‌های ریاضیایی او بودند. در همان ایام بود که دکتر بیژن عبدالکریمی، فیلسوف مشهور و مدیر مسئول انتشارات نقد فرهنگ مأموریت پژوهش بر زندگی و آثار و دستاوردهای این گوهر کم‌یاب را بر عهده حقیر گذاشت. اما در این راستا چندین مشکل خاص وجود داشت. نخستین مشکل مربوط به ماهیت ریاضیات می‌­شد. ریاضیات و مخصوصاً آن سطحی از ریاضیات که پروفسور میرزاخانی در آن پژوهش می­‌کرد، به گونه‌ای است که به سختی می‌توان آن را با زبان ساده بیان کرد و در دسترس عموم مخاطبان قرار داد. اصطلاحات تخصصی و نیز سطح انتزاعی بودن تخصص میرزاخانی سبب می­‌شد تا کمتر کسی بتواند به درکی از جزئیات تحقیقات او نائل شود. حتی عناوین حوزه‌­هایی که در آن­‌ها فعالیت می­‌کرد، مانند توپولوژی، هندسه هذلولوی، آنالیز مختلط، هندسه جبری شمارشی و سیستم­‌های دینامیکی، خود گویای این امر است. از طرف دیگر شخصیت اخلاقی و اجتماعی این نابغه به نحوی بود که بسیار از رسانه­‌ها دوری می‌جست و برای حریم خصوصی خود و خانواده‌­اش دیواری مستحکم قائل بود. خوشبختانه مقالاتی که در مورد ایشان در مجلات و سایت‌­های معتبر دنیا به چاپ رسیده بود و همچنین نقل خاطراتی از آشنایان، همکاران و دوستان او باعث شد تا به اندازه کافی از زندگی­نامه و سرشت اخلاقی و اجتماعی او اطلاعاتی کسب کنیم.     کتابی که به معرفی آن می­‌پردازم با عنوان اصلی «دختری از تبار ما»، و با عنوان فرعی «نگاهی به زندگی، آثار و دستاوردهای ملکه ریاضی جهان» سعی می‌­کند تا پاسخگوی سوالاتی در باب نحوه زیست، پژوهش­‌ها و افتخارات پروفسور مریم میرزاخانی باشد. این کتاب در سه بخش اصلی، و 134 صفحه تهیه و در دسترس فارسی‌­زبانان قرار داده شده است. بخش اول این رساله علاوه بر زندگی­‌نامه، به بررسی خصوصیات شخصیتی و اخلاقی او نیز می‌­پردازد. در ادامه­‌ی این بخش، کوشیده شده تا به حواشی و بحث­‌هایی پرداخته شود که در جامعه و حول این اندیشمند به وجود آمد. یکی از مشهورترین این بحث‌­ها، پدیده فرار مغزها بود که حتی تا چندین هفته پس از درگذشت او، نبض صدا و سیما را در دست گرفته بود. علاوه بر این‌­ها، شرحی از نقاط عطف زندگی او، مانند المپیادها، سانحه اتوبوس نخبگان، تحصیل، مهاجرت و جوایز و افتخارات او در بخش اول گنجانیده شده است. بخش دوم این کتاب منحصر به پژوهش‌­های ریاضیاتی او می­‌شود. در این بخش، زندگی علمی میرزاخانی به سه بخش تحصیل در ایران، تحصیل در هاروارد و دوران استادی او در پرینستون و استنفورد تقسیم شده و هر کدام از این دوران­‌ها با زبانی عامه­‌فهم شرح داده می­‌شود. در پایان این بخش و پس از مروری بر تحقیقات ریاضیاتی او، تعبیری فلسفی از پژوهش­های او نیز ارائه می­‌شود. در بخش سوم کتاب نیز آلبوم عکسی رنگی قرار داده شده تا به نیازهای بصری خوانندگان نیز پاسخی درخور داده شده باشد.   هدف اصلی این کتاب اعتلای خودباوری در میان جوانان این مرز و بوم است. امید است که زنان ایرانی با الگو گرفتن از میرزاخانی، گرایش بیشتری به علم و دانش نشان داده و از این طریق در مسیر برابری­‌خواهی گام بردارند. لازم است همگان بدانیم که کلید حل معضلات جامعه زنان را باید از علم، دانش و تفکر جست­‌وجو کنیم، نه ساحت­‌های دروغین، روزمره و مبتذلی که رجزخوانی­‌های بی­‌معنای برخی گرایش­‌های فمینیستی را طلب می­‌کنند. در پایان آرزو دارم که این کتاب توانسته باشد به نیازهای خوانندگان پاسخی کافی دهد و دین خود را به شخصیت بزرگی همچون دکتر مریم میرزاخانی تا حدی ادا کند.   ]]> دانش‌و‌فناوری Mon, 23 Oct 2017 09:11:36 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/note/251819/کامران-شهبازی-دختری-تبار-روایت