خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين اندیشه و علوم اجتماعی :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/social Thu, 21 Feb 2019 14:29:20 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Thu, 21 Feb 2019 14:29:20 GMT اندیشه و علوم اجتماعی 60 مصطفی ملکیان در موضوع «گفت‌وگو و اعتماد» سخنرانی می‌کند http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/272194/مصطفی-ملکیان-موضوع-گفت-وگو-اعتماد-سخنرانی-می-کند به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هفتمین گردهم‌آیی سالانه کانون گفت‌وگو از ساعت ۱۶ تا ۲۰ شنبه چهارم اسفند ۱۳۹۷ با سخنرانی مصطفی ملکیان و محمد مهدی مجاهدی در تالار ایوان شمس برگزار می‌شود. موضوع مورد بحث سخنرانان «گفت‌وگو و اعتماد» است.  در این گردهم آیی اعضای کانون گفت‌وگو و راهنمایان این کانون نیز حضور دارند. حضور در این گردهم آیی برای عموم علاقه‌مندان آزاد است. تالار ایوان شمس در تهران، بزرگراه جلال آل احمد، ابتدای بزرگراه کردستان واقع است. کانون گفت‌وگو، سازمان مردم نهادی است که برای توسعه و اشاعه فرهنگ گفت‌وگو ایجاد شده است. کانون گفت‌وگو، عضو مؤسسه امام موسی صدر است که با الهام از اندیشه‌های امام موسی صدر در سال ۱۳۸۲ تاسیس شد. در پی پژوهش و بررسی معضلات اجتماعی ایران و همچنین رایزنی با افراد مختلف صاحب‌نظر، اعتلا و اشاعه فرهنگ گفت‌وگو با هدف توسعه تفاهم اجتماعی از اهداف اولیه کانون قرار گرفت و به دنبال آن طرح بازآفرینی مهارت‌های گفت‌وگو «گفتن و شنیدن» تدوین شده و اجرای آن در کانون آغاز شد. اعضای هیات موسس کانون گفت‌وگو خط مشی آن را به شرح زیر تدوین کرده‌اند: شناخت نارسایی‌های گفت‌وگو مطالعه و تحقیق در مورد تجارب مرتبط شناخت سرمایه‌های اجتماعی و نهادهای مشابه بهره‌گیری از تجارب و دانش صاحب‌نظران در این راه ایجاد امکان یادگیری گفت‌وگو برای توسعه فرهنگ گفت‌وگو و تربیت افراد کمک به تفاهم در عرصه‌های مختلف اجتماع ]]> اندیشه و علوم اجتماعی Wed, 20 Feb 2019 09:05:38 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/272194/مصطفی-ملکیان-موضوع-گفت-وگو-اعتماد-سخنرانی-می-کند نخستین کتاب تألیفی حوزه فلسفه به زبان کردی http://www.ibna.ir/fa/doc/book/272174/نخستین-کتاب-تألیفی-حوزه-فلسفه-زبان-کردی به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشر لوگوس به تازگی کتاب «میتۆدناسی» را به زبان کردی منتشر کرده است. «میتۆدناسی»، اثر جدید احمد محمدپور، پژوهشگر و مدرس بخش مردم‌شناسی دانشگاه ماساچوست است که به زبان کردی به رشته تحریر درآمده است. این کتاب از حیث موضوع و رهیافت، نخستین کتاب تألیفی است که تاکنون به زبان کردی در حوزه فلسفه و روش تحقیق منتشر می‌شود. «میتۆدناسی» اثری است پیشرو به منظور شناساندن و واکاوی بنیان‌های فلسفی روش‌های کمی و کیفی تحقیق در علوم اجتماعی. تلاش و توانایی تحسین برانگیز نویسنده برای کاربست زبان کردی و استفاده از امکانات زبانی، معنایی و نحوی آن در حوزه فلسفه و روش پژوهش از یک سو و خلق و ابداع معادل‌های مناسب و گویا برای مفاهیم و واژه‌های روش‌شناسی از مهم‌ترین مشخصه‌های این کتاب است. کتاب «میتودناسی» را باید مشارکتی نظری، عملی و از همه مهمتر زبان شناختی در چارچوب فرهنگ و جامعه کردی معاصر تلقی کرد. از مهم‌ترین و خواندنی‌ترین فصل های کتاب می‌توان به فصل هشتم، چگونگی نوشتن طرح یا پروپوزال پژوهش و فصل نهم فرهنگ تفصیلی واژگان روش شناختی از انگلیسی به کردی اشاره کرد. مطالعه این کتاب به همه کسانی که علاقمندند به زبان کردی به تحقیق و پژوهش پرداخته و با یک متن تخصصی و جدی علمی به این زبان آشنا شوند، توصیه می‌شود. «میتۆدناسی» متشکل از نه فصل است که نشر لوگوس آن را در قطع رقعی با جلد شومیز و در 230 صفحه به قیمت 36000 تومان به بازار نشر عرضه کرده است. ]]> اندیشه و علوم اجتماعی Wed, 20 Feb 2019 10:21:23 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/272174/نخستین-کتاب-تألیفی-حوزه-فلسفه-زبان-کردی صاحبی در هیات نظارت با کتاب‌ها منصفانه برخورد می‌کرد/ تاکید بر کار علمی بدور از هیاهو http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/272214/صاحبی-هیات-نظارت-کتاب-ها-منصفانه-برخورد-می-کرد-تاکید-کار-علمی-بدور-هیاهو محمد مهدی احمدی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره ویژگی‌های علمی و شخصیتی مرحوم جواد صاحبی بیان کرد: مرحوم صاحبی ویژگی‌های خاصی داشت که او را از سایر پژوهشگران متمایز می‌کند؛ او شخصیت علمی بدون ادعا داشت یعنی انسانی نبود که اهل سر و صدا باشد و عمده وقت خود را صرف تحقیق و مباحث علمی می کرد به همین دلیل ماحصل کارش 30 مقاله و 23 کتاب علمی بود و در مراکز دانشگاهی و حوزوری تدریس می‌کرد.   او ادامه داد: موضوعاتی که در کتاب‌هایش به آن‌ها پرداخته شده متناسب با نیازهای جامعه و موضوعات روز بوده است به طور مثال در کتاب‌های او به مصلحان تاریخ مانند سید جمال الدین اسد آبادی، محمد عبده و ... جنبش‌های اسلامی هدف دار و نقش ائمه اطهار بویژه امام حسین(ع) و ... بررسی می‌شود. این کتاب‌ها همگی به موضوعاتی می‌پردازند که با جامعه مسلمانان مرتبط است.   احمدی با تاکید بر اینکه صاحبی پژوهشگری مستقل و آزاد اندیش بودند افزود: او انسانی خوشفکر و واقع گرا بود و در تحلیل‌های علمی، دینی و اجتماعی خود از مستندات تاریخی بهره می‌برد و بر اساس سلایق شخصی یا گرایش‌های سیاسی عمل نمی‌کرد.   او تاکید کرد: به همین دلیل بود که در آثار او واقعیت‌های تاریخی و دینی تحریف نمی‌شدند و بر اساس مستندات تاریخی صورت می‌گرفتند.   احمدی با اشاره به سابقه همکاری خود با صاحبی در دبیرخانه دین‌پژوهان کشور افزود: ایده تاسیس این دبیرخانه را من ارائه کردم و از ایشان خواستیم تا دبیر این دبیرخانه باشد پس از آن نیز مرحوم صاحبی ریاست این دبیرخانه را بر عهده گرفت.   او گفت: از سوی دیگر زمانی که من مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان قم بودم به ایشان پیشنهاد همکاری در هیات نظارت بر کتاب این استان را دادم که تا مدت‌ها نیز در اینجا با هم همکار بودیم.   احمدی با تاکید بر اینکه مرحوم صاحبی منصفانه با کتاب‌ها در هیات نظارت برخورد می‌کرد عنوان کرد: از همین رو بود که نویسندگان در این باره احساس امنیت می‌کردند چون نظارت ایشان و ارزیابی‌اشان به دور از خط بازی و گرایش‌های سیاسی و بر اساس مستندات، عقلانیت و حقوق مولف بود.   او با اشاره به زمینه‌هیا فکری و علمی مرحوم صاحبی یادآور شد: ایشان در حوزه الهیات و معارف اسلامی تحصیل کرده بود و موضوعاتی چون فرهنگ عمومی، جنبش‌های اسلامی، بررسی وضعت فکری مسلمانان در طول تاریخ و ... دغدغه فکری‌شان بود. از سوی دیگر او در حوزه کلام نیز فعالیت داشت و در این باره تدریس می‌کرد.   احمدی در پایان با بیان اینکه تواضع مرحوم صاحبی مانع دیده شدن او بود، گفت: ایشان از سر تواضع و فروتنی تحقیقات را در بدور از هیاهو دنبال می‌کردو علم را برای خودنمایی و تکبر نمی‌دید بلکه علم برای او ابزاری برای اصلاح جامعه به کار می رفت. ]]> اندیشه و علوم اجتماعی Thu, 21 Feb 2019 04:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/272214/صاحبی-هیات-نظارت-کتاب-ها-منصفانه-برخورد-می-کرد-تاکید-کار-علمی-بدور-هیاهو غزالی با فیلسوفان مخالفت کرده نه با فلسفه http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/272171/غزالی-فیلسوفان-مخالفت-کرده-نه-فلسفه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یکی از تابناک‌ترین اندیشمندان ایران، جهان اسلام و تاریخ تمدن اسلامی بدون شک امام محمد غزالی است. او زندگی بسیار شگفت انگیز و جست‌وجوگری داشت و به روایتی در ۱۴ جمادی الثانی سال ۵۰۵ هجری درگذشت. غزالی فقیهی اشعری مذهب بود، اما در دوران خود در سایر حوزه‌های اندیشه اسلامی نیز سرآمد دانشمندان به شمار می‌رفت. غزالی نظام معرفت شناسی نوینی را با نقد اندیشه‌های فیلسوفان پیش از خود درانداخت، نظامی که پیش از هرچیز مبتنی بر دو مفهوم «وحی» و «منطق» بود. نقد او بر فیلسوفان نیز بیشتر به ضدیتش با تفکرات یونانی باز می‌گردد و به همین دلیل هم او تلاش دارد تا علم منطق را نه به ارسطو که به وحی نسبت دهد. به مناسبت سالروز درگذشت او در تقویم قمری با ابوذر رجبی به گفت‌وگو نشستیم.  ابوذر رجبی، استادیار دانشگاه معارف اسلامی قم است. او در پایان‌نامه مقطع دکتری خود به اندیشه‌های امام محمد غزالی پرداخت و مقالات مهمی نیز درباره غزالی در نشریات معتبر علمی منتشر کرد که از آن میان می‌توان به «چیستی و چرایی تاویل نصوص دینی از منظر غزالی» اشاره کرد. از میان کتاب‌های منتشر شده او می‌توان این عناوین را برشمرد: «درآمدی بر جنبش نرم افزاری و تولید علم»، «جایگاه روح در معارف اسلامی» و... امام محمد غزالی هرچند «تهافت الفلاسفه» را نوشت و به شدت در قالب یک متکلم اشعری به فلسفه تاخت، اما برخی تالیفاتش در حوزه منطق نشان از دانش والای او از این علم است. به عبارتی او اگر با فلسفه همراه نمی‌شود اما در مقابل مسلح به سلاح منطق است. هرچند که در منابع علمی منطق به عنوان یک ابزار مطرح بوده، اما بفرمایید که چگونه ممکن است که یک انسان منطقی باشد و به همان اندازه مخالف فلسفه؟ این تناقضی دربر ندارد؟ غزالی را نباید در کانتکس یک اشعری صرف دید. در گرایش فکری اشعری و بزرگان این نحله مخالفت با فلسفه اصلی اساسی است. مخالفت غزالی با فلسفه هم در دوره نخست فکری‌اش شکل می‌گیرد که متکلمی اشعری است، اما در همین دوران هم فهمی از فلسفه بویژه فهمی از طریق مشاییِ‌ سینوی دارد و حتی کاری که در کتابش با عنوان «مقاصد الفلاسفه» انجام داده در اصل تلخیصی است از کتاب «دانشنامه علایی» ابن‌سینا. بنابراین او فهم درخوری از فلسفه دارد. البته ما می‌دانیم که فلسفه بدون منطق معنا ندارد. اساس معرفت شناسی غزالی وحی است و البته همه می‌دانیم که معرفت از منطق جدا نیست و هر معرفتی منطقی دارد. این موارد شاید نشان دهنده تناقضی در نظام فکری غزالی باشد. معمولا مخالفان فلسفه به منطق نیز روی خوشی نشان نمی‌دهند. برخی از متفکرانی که در عصر جدید روی غزالی کار کرده‌اند مانند دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در کتاب «منطق و معرفت در نظر غزالی»، به این شبهه این گونه پاسخ می‌دهند که غزالی از نظر تفکر به فلسفه نزدیک است و دوره دوم منظومه فکری‌اش نیز این نکته را به خوبی نشان می‌دهد. او با رویکرد تفکر اشعری به مخالفت با فلاسفه مانند ارسطو و ابن سینا می‌پردازد و بسیار واضح در «تهافت الفلاسفه» می‌گوید که من فلسفه را رد نمی‌کنم. او در این کتاب فلاسفه را به ۲۰ دلیل رد کرده و در سه مساله آن‌ها را تکفیر می‌کند. بنابراین غزالی با اندیشه‌ و عقلانیت مخالفتی ندارد، بلکه با آرای فلاسفه مخالف است و همین مخالفت‌ها و نقادی‌ها بوده که باعث رشد فلسفه شده است. عدم نقادی فلسفه مخالفتی را برای غزالی به همراه نیاورد؟ بله. شاید مهم‌ترین وجه مخالفت متفکران و متکلمان اشعری در نسل‌های بعد با اندیشه غزالی در همین نکته نهفته باشد که او صرفا به نقد فیلسوفان پرداخت و خود علم فلسفه را نتوانست نقد کند و از بنیان براندازد. یک کار مهم فکری فیلسوفانی چون فارابی، ابن‌سینا و... در عدم تناقض میان فلسفه و وحی و اندیشه دینی است. در نظام فکری غزالی شاهد هستیم که او علم منطق را سعی دارد منطبق بر کلام الله مجید کند و البته در این راه هم موفقیت‌هایی به دست آورده است. غزالی سه کتاب مهم در علم منطق با عناوین «القسطاس المستقیم»، «معیار العلم» و «محک النظر» دارد که مباحث طرح شده در این آثار به هیچ عنوان کمتر از اندیشه‌های فلاسفه مشا نیست. غزالی هرچند در این کتاب‌ها تعبیرها را از منطق ارسطویی گرفته، اما در اسلوب و تنظیم مطالب با مشائیون تفاوت ماهوی دارد. او بحث استخراج موازین منطقی از قرآن مجید را مطرح می‌کند چرا که خود قرآن نیز ساختاری کاملا منطقی دارد. غزالی حتی اصطلاحات رایج علم منطق را هم تغییر  داده و کتاب‌های الفاظ و اسامی را با اسامی مشهور در علم جا به جا می‌کند. شاید بتوان گفت که غزالی محتوای منطق ارسطویی را حفظ کرده اما عناوین و ساختار آن را از قرآن گرفته است. در منظومه فکری غزالی تمام قیاس‌های منطقی قابلیت پیاده شدن در آیات قرآن را دارند. البته غزالی هدفش این بود که منطق را وحیانی و منبعث از قرآن جلوه دهد نه علمی از مواریث علمی ارسطو. متفکران پس از غزالی از این ایده او بسیار بهره برده‌اند. متاسفانه علیرغم اهمیت بسیار غزالی و تاثیری که او بر مسیر تحولی دانش در جهان اسلام و ایران گذاشت، اما پژوهش‌های درباره او بسیار اندکند و تمام وجوه علمی‌اش را دربر نمی‌گیرند. نظر شما درباره سیستم غزالی شناسی در عصر جدید چیست؟ پژوهش‌ها درباره غزالی به دو دسته پژوهش‌های در ایران و جهان اسلام و پژوهش‌ها در بعد جهانی تقسیم می‌شوند. اقبال نظام‌های آکادمیک جهان به غزالی را نیز می‌توان در دو دسته طبقه بندی کرد: دسته نخست پژوهش‌هایی است که بر غزالی مخالف با فلاسفه رسمی مسلمان دست گذاشته و این وجه از منظومه فکری او را برجسته می‌کنند. برای این دسته از پژوهش‌ها نگاه غزالی در «تهافت الفلاسفه» که مخالف با فلسفه و جریان‌های فکری متنوع کلامی است، اهمیت دارد. در دومین نهضت ترجمه مغرب زمین که آثار متنوع جهان اسلام به زبان‌های اروپایی ترجمه شدند، این وجه از منظومه فکری امام محمد غزالی اهمیت خاصی پیدا کرده بود. دسته دوم مطالعات جهانی درباره غزالی بر شخصیت عارف او که مخالف کلام و رویکرد فقهی اشعری است، مورد توجه قرار می‌گیرد. تقریبا همین فضایی که در مغرب زمین رواج دارد و مدام بر آثار ضدفلسفی غزالی تاکید می‌شود، در جهان اسلام نیز وجود دارد. متاسفانه پژوهشگران شیعه و اهل سنت توجه تام و تمام به غزالی نداشته‌اند. علت عدم توجه متفکران اهل سنت به غزالی در این است که او در دوره دوم فکری خود به تفکر شیعی نزدیک شده بود. کسانی چون ملاصدرا و آقابزرگ تهرانی به مستبصر شدن غزالی اشاره کرده‌اند و البته در برخی از آثار غزالی هم شواهدی مبنی بر نزدیک شدنش به عقلانیت شیعی وجود دارد. البته فراموش نکنیم که او تا آخر عمر هم گرایش‌های اشعری خود را فراموش نکرد. به عنوان مثال کتاب «احیا علوم دین» که متعلق به دوره دوم تفکر غزالی است و او آن را تقریبا در اواخر عمر خود تالیف کرد، با گرایشی اشعری نوشته شده است. به طور کل هم رویکردهای مثبت و هم رویکردهای منفی نسبت به غزالی وجود دارد. متفکران برجسته شیعی که به او نگاهی مثبت داشتند و ملاصدرا در بسیاری از آثار خود و فیض کاشانی در کتاب «مهج البیضا» تحت تاثیرش بوده‌اند. شاید برای شما عجیب باشد که امام خمینی (ره) هم هرچند که اشاره مستقیمی به نام غزالی نمی‌کند اما در اندیشه‌های اصولی و عرفانی خود متاثر از غزالی است. ]]> اندیشه و علوم اجتماعی Wed, 20 Feb 2019 09:26:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/272171/غزالی-فیلسوفان-مخالفت-کرده-نه-فلسفه نشست معرفی و بررسی کتاب «زیباشناسی و فلسفه هنر» برگزار می‌شود http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272180/نشست-معرفی-بررسی-کتاب-زیباشناسی-فلسفه-هنر-برگزار-می-شود به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست معرفی و بررسی کتاب «زیباشناسی و فلسفه هنر» نوشته محمود بهفروزی در سرای اهل قلم برگزار می‌شود. مولف اثر، جمشید کیانفر و محمد حسین ساکت درباره این کتاب سخن خواهند گفت. علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند چهارشنبه 8 اسفند از ساعت 16 تا 18 به سرای اهل قلم به نشانی خیابان انقلاب اسلامی، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر شماره دو مراجعه کنند. ]]> اندیشه و علوم اجتماعی Wed, 20 Feb 2019 09:10:07 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272180/نشست-معرفی-بررسی-کتاب-زیباشناسی-فلسفه-هنر-برگزار-می-شود کتاب «تمنای رفتن: مهاجرت به خارج در میان ذهنیت ایرانی» روی میز منتقدان http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272170/کتاب-تمنای-رفتن-مهاجرت-خارج-میان-ذهنیت-ایرانی-روی-میز-منتقدان به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست معرفی و بررسی کتاب «تمنای رفتن: مهاجرت به خارج در میان ذهنیت ایرانی» نوشته مهرداد عربستانی سه شنبه 7 اسفندماه در سرای اهل قلم برگزار می‌شود. مولف اثر، سعیده سعیدی و رسول صادقی در این جلسه درباره این کتاب سخن خواهند گفت. علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند از ساعت 15 تا 17 به نشانی خیابان انقلاب اسلامی، خیابان فلسطین جنوبی کوچه خواجه نصیر شماره دو مراجعه کنند. كتاب تمناي رفتن (مهاجرت به خارج در ميان ذهنيت ايرانی)، بی بهرگی در نظام اقتصادي اميد، محروميت از برخی تمناها و به رسميت شناخته نشدن تمناهای ديگر از معيشت گرفته تا حرمت انسانی، آزادی انتخاب، و حق بهره مندی از حقوق مدنی چيزهايی هستند كه تمنا و آرزومندی سوژه ايرانی را به ورای مرزها فرا می‌‌افكند. ]]> اندیشه و علوم اجتماعی Wed, 20 Feb 2019 11:15:32 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272170/کتاب-تمنای-رفتن-مهاجرت-خارج-میان-ذهنیت-ایرانی-روی-میز-منتقدان مراسم یادبود محمد جواد صاحبی برگزار می‌شود http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272176/مراسم-یادبود-محمد-جواد-صاحبی-برگزار-می-شود به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی موسسه خانه كتاب، آیین یادبود محمدجواد صاحبی، استاد حوزه و دانشگاه شنبه (۴ اسفندماه) از ساعت ۱۶ تا 17 و 30 دقیقه در مسجد نور به نشانی تهران، میدان فاطمی برگزار می‌شود. مرحوم محمدجواد صاحبی در سال ۱۳۳۳ به دنیا آمد. وی سال‌ها از درس خارج فقه آیت الله العظمی مرحوم سید عبد الكریم موسوی اردبیلی و خارج فقه واصول آیت الله العظمی محمدابراهیم جناتی استفاده كرد. او در فلسفه نیز از شاگردان آیت‌الله حسن زاده آملی و مرحوم سیدجلال الدین آشتیانی بود. محمدجواد صاحبی استاد حوزه و دانشگاه، شامگاه سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ دار فانی را وداع گفت. مرحوم صاحبی عضو شورای دین پژوهان كشور و رییس انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم، موسس نشریه كیهان اندیشه و مولف كتاب‌های مهمی در تاریخ اسلام و تاریخ جنبش‌های اسلامی معاصر بود. ]]> اندیشه و علوم اجتماعی Wed, 20 Feb 2019 06:40:14 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272176/مراسم-یادبود-محمد-جواد-صاحبی-برگزار-می-شود نشست سالانه انجمن فلسفه و روانشناسی برگزار می‌شود http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272192/نشست-سالانه-انجمن-فلسفه-روانشناسی-برگزار-می-شود به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چهل و پنجمین نشست سالانه انجمن فلسفه و روانشناسی در روزهای ۱۰ تا ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۹ در دانشگاه کالیفرنیا، سن‌دیگو برگزار می‌شود. انجمن فلسفه و روانشناسی، سازمان علمی و آموزشی برتر برای روانشناسان علاقه مند به فلسفه و فیلسوفان علاقه مند به روانشناسی در آمریکای شمالی است. هدف این انجمن این است که میان  فیلسوفان، روانشناسان و دیگر اندیشمندان شناختی پیرامون موضوعات و دغدغه‌های مشترک تعامل ایجاد کند. علاقه‌مندان به موضوع کنفرانس می‌توانند با ارسال آثار خود به نشانی https://easychair.org/account/signin.cgi?key=۸۴۴۸۱۲۷۰.hRAOFDpvE۲۹Oy۱R۶ مراجعه کنند. مهلت ارسال آثار تا پایان روز ۲۲ فوریه ۲۰۱۹ است. برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس https://philevents.org/event/show/۶۸۷۵۸ مراجعه شود. ]]> اندیشه و علوم اجتماعی Wed, 20 Feb 2019 09:08:08 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272192/نشست-سالانه-انجمن-فلسفه-روانشناسی-برگزار-می-شود خودشناسی از زبان شوپنهاور http://www.ibna.ir/fa/doc/book/272136/خودشناسی-زبان-شوپنهاور به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «هنر خودشناسی» چهارمین مجلد هنرهای معروف شوپنهاور است در باب هنر شناخت خویشتن یا معرفت نفس. این کتاب در میان آثار شوپنهاور جایگاه ویژه‌ای دارد و هم از دیدگاه موضوع و درونمایه و سبک نگارش، دفتری یگانه و منحصر به فرد است، هم به خاطر ماجراهای شگفتی که در پس‌زمینه تدوین آن قرار دارد. تدوین این اثر به اهتمام شوپنهاورشناسان آن هم سال‌ها پس از مرگ فیلسوف خود ماجرایی است. به کوتاه سخن آنکه فیلسوف آلمانی قصد داشت کتابی خاص  و خودمانی درباره خودش بنویسد و در آن هم به سبک زندگی خودش بپردازد هم به سیر تحولش در اشاره به تجربه‌های شخصی خود از مراوده با آدمیان، با جامعه زمانه خود و با آثار بزرگانی که پیش‌تر از وی در باب معرفت نفس آثاری نگاسته بودند و از هوراس و سنکا و جوردانو بروتو گرفته تا لاروشفوکو بالتاسار گراسیان، گوته و دیگران. شوپنهاور در این اثر، ضمن اشاره دقیق به تجربه‌های شخصی خود در زمینه‌های گوناگون، کتاب را با ضمیر اول شخص مفرد می‌نویسد و می‌کوشد در روند شکل‌گیری آن، به گونه‌ای خودشناسی ویژه برسد. فیلسوف شهیر آلمانی با رک‌گویی همیشگی و به دور از پرده‌پوشی بیشتر جاها از تجربه‌های خود و تحلیلش از وقایع و افکار می‌نویسد و هرجا درمی‌یابد همان معنا در آثار دیگران پیشتر به باریک‌بینی و ایجاز بیان شده، دقیقا خود آن نقل قول را به زبان اصلی می‌آورد.  گزین‌گویه‌ها و گفتاوردهای این کتاب از زبان‌های لاتین، یونانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی، انگلیسی و ... بیشتر به زبان اصلی آمده و بعدها شوپنهاورشناسان و مصححان برخی از آن‌ها را ترجمه کرده‌اند و داخل گیومه آورده‌اند. برخی اصطلاحات لاتینی هم ترجمه نشده که عبدالهی آن‌ها را هم به فارسی برگردانده و در موارد لزوم عین اصطلاح را نیز در پانوشت آورده یا توضیح داده است. خود شوپنهاور نیز می‌دانسته که هنر خودشناسی به احتمال بسیار، پس از مرگش منتشر خواهد شد یا حتی می‌خواسته چنین شود و از این رو در تدوین آن شتاب به خرج نداده و در طول زندگی مدام سطرها و برگ‌هایی بر آن می‌افزوده اما پیوسته و در تمام مراحل تدوین آن را به جز از چند دوست بسیار صمیمی و آن هم فقط با ذکر نیت خود از نگارش آن نه خواندنش از دید دیگران پنهان می‌داشته است. از این رو کتاب در میان شوپنهاورشناسان به کتاب پنهان یا دفتر رازآلود معروف است.  فرانکو وولپی شوپنهاورشناس و گردآورنده مجموعه کتاب‌های «هنر رفتار با زنان»، «هنر خوشبختی»، «هنز رنجاندن» و ... در مقدمه‌اش بر کتاب نیز تاکید می‌کند: «شناخت شوپنهاور از افلاطون تا کانت، انس و الفتش با منابع کلاسیک عهد باستان، مشخصا با مولفان «مراقبت از خویش» نظیر سنکا، اپیکتت و مارک اورل، پژوهش‌های هر روزه‌اش در امور اخلاقی و اخلاقیت دوران نو از مونتنی گرفته تا بالتازار گراسیان، وی را به این موضوع نزدیک و مانوس کرد. به خوبی آشکار است که وی خود را به این محدود نمی‌کند که به خودشناسی همچون موضوعی انتزاعی، نگرشی نظری بیندازد، بلکه این را به مثابه اصل حکمت عملی زندگی جدی می‌گیرد و در عمل به آن می‌پردازد.»  درواقع شوپنهاور به مرور زمان، در همانندی با خودنگری‌های مارک اورول، که عبارت یونانی‌اش می‌شود «تا اس هیتون» تاملات، مکاشفات و پاره‌فکرهای «معطوف به خود» را تحت عنوان «ائیس هیتون» یا «خودشناسی» جمع‌آوری کرد و این نام را برایش برگزید. بعدها از میان همین‌ها، یک «کتابچه نهان رازآمیز» شخصی سامان داد که پس از مرگ وی گم شد که اینجا و در این کتاب با ساختاری احتمالا مشابه بازسازی شده است.  خلاصه آنکه در این کتابچه می‌توان اصول بنیادین فلسفه زندگی شوپنهاور را بازشناخت، اصولی چون خودبسندگی، خودنگری، خویشتن‌دوستی، تنهایی، اشرافیت هوش، مردم‌گریزی سلیم، امساک و خودداری در مراوده با جنس مخالف و سایر معانی دیگر. بنیاد تمام این اصول همانا باور خدشه‌ناپذیر و مانای وی به این نکته است که جهان ما گونه‌ای جهان بدبینانه است و در انواع تردیدها و ناامنی‌های فراروی زندگی، همیشه بهتر و اولاتر آن است که برون‌شدگی از شوم‌ترین وقایع و امور بیابیم تا اینکه دل به فریب سراب خوش‌ جلوه جهانی خوشبینانه بدهیم. کتاب «هنر خودشناسی» با ترجمه علی عبداللهی در ۹۶ صفحه و شمارگان ۱۲۰۰ نسخه و به قیمت ۱۷۸۰۰ تومان از سوی نشر مرکز منتشر شده است.  ]]> اندیشه و علوم اجتماعی Thu, 21 Feb 2019 07:41:04 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/272136/خودشناسی-زبان-شوپنهاور اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال برگزار می‌شود http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272167/اختتامیه-پانزدهمین-جشنواره-پژوهش-فرهنگی-سال-برگزار-می-شود به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. این مراسم یکشنبه 12 اسفند 97 ساعت 10 در تالار همایش‌های پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری میزبان پژوهشگران خواهد بود. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، با هدف ارتقای «فرهنگ پژوهش» و شناسایی و معرفی آثار برتر پژوهشی در حوزه فرهنگ، هنر و ارتباطات، «پانزدهمين جشنوارة پژوهش‌ فرهنگي سال» را برگزار و از پژوهشگران برتر حوزه فرهنگ و هنر تقدیر می‌کند. محورهای اصلی جشنواره شامل مطالعات دین، آئین‌ها و مناسک؛ ابعاد اجتماعي فرهنگ و دین؛ مطالعات انتقادی فرهنگ؛ مطالعات هنری؛ سیاستگذاری فرهنگی؛ مطالعات رسانه؛ صنایع فرهنگي و رسانه‌اي؛ ابعاد فرهنگی مطالعات ادبی و زبان؛ ابعاد فرهنگی مطالعات علم و آموزش و پرورش و ابعاد فرهنگی مسائل زنان و جوانان است. ]]> اندیشه و علوم اجتماعی Wed, 20 Feb 2019 05:13:51 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272167/اختتامیه-پانزدهمین-جشنواره-پژوهش-فرهنگی-سال-برگزار-می-شود ​ گردهمایی مدیران گروه‌های تخصصی «سمت» برگزار شد http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272182/گردهمایی-مدیران-گروه-های-تخصصی-سمت-برگزار به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی «سمت»، نشست مشترک مدیران، دبیران، مشاوران و اعضای گروه‌های تخصصی و پژوهشی سازمان مطالعه و تدوین (سمت)، دوشنبه 29 بهمن‌ماه و با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد ذبیحی سرپرست سازمان «سمت» و معاونان و برخی مدیران مجموعه، در سالن جلسات این سازمان برگزار شد. در این جلسه حجت‌الاسلام محمد ذبیحی سرپرست سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، خطاب به مدیران گروه‌های تخصصی «سمت»، گفت: «در این مراسم، در حقیقت ما مهمان شما هستیم و شما صاحبان اصلی این سازمان هستید و «سمت» هر آوازه‌ای که دارد، مرهون تلاش‌های عالمانه و دلسوزانه شما استادان عزیز است».  وی در ادامه با اشاره به چهلمین فجر انقلاب اسلامی ایران، گفت: «من همواره گفته‌ام انقلاب کار مهمی کرد، اما ما نتوانستیم به طور شایسته از آن میراث بزرگ قدردانی کنیم. انقلاب، ما را صاحب رأی کرد. مرحوم امام خمینی (ره)، ملت ایران را به جایگاه تاریخی خودش رساند و کاری ماندگار و پاینده انجام داد. در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، وظیفه ما سنگین‌تر خواهد بود. امیدواریم از دیدگاه‌ها و نظرات استادان بزرگی که اینجا هستند استفاده کنیم و بتوانیم چهره اسلام ناب را که تبلور آن را در انقلاب اسلامی می‌بینیم، به دنیا معرفی کنیم». ذبیحی یاد و نام مرحوم دکتر احمدی را گرامی داشت و افزود: «یاد و نام مرحوم دکتر احمدی همیشه برای ما زنده و پاینده خواهد بود و «سمت» با نام و یاد او زنده است. ما مشکلات فراوانی داشتیم، ولی به لطف خداوند و دعای آن عزیز سفر کرده، بسیاری از مشکلات را پشت سر گذاشتیم. ان‌شاءالله «سمت» بتواند در تمام زمینه‌هایی که عهده‌دارش است، کارش را به خوبی انجام دهد». مهدی زارع بهرام‌آبادی مدیر پژوهشی «سمت» در این جلسه، ضمن تبریک ورود انقلاب اسلامی ایران به پنجمین دهه خود، گفت: «سازمان «سمت» یکی از نهادهای مولود انقلاب است و 7 اسفندماه، 34 امین سالگرد تأسیس این سازمان را پیش‌رو داریم و همه اینها مرهون تلاش‌های نیروهای متخصص و متعهد از جمله کارکنان، اعضای هیأت علمی، مؤلفان، مترجمان، مدیران، دبیران و مشاوران گروه‌هاست، که همّ و غم‌شان تولید کتاب‌های درسی دانشگاهی است». زارع در ادامه به ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های پژوهشی «سمت» پرداخت و گفت: «35 درصد کتاب‌های امسال، به صورت مشترک با سایر نهادهای علمی تولید شده است. یکی از سیاست‌های مهم سازمان «سمت»، بهره‌مندی از ظرفیت‌ و توان علمی علوم انسانی‌ نهادهای دانشگاهی و پژوهشی کشور است. همچنین با شورای تحول و ارتقای علوم انسانی نیز ارتباطی تنگاتنگ داریم و در سال جدید، فرایند همکاری شورای تحول و «سمت»، تسهیل شده است».  در این جلسه، مدیران گروه‌ها، دبیران و مشاوران، به بیان نظرات خود پرداختند و در پایان، از مدیران گروه‌های تخصصی، دبیران و مشاوران علمی گروه‌های تخصصی «سمت»، تقدیر به عمل آمد ]]> اندیشه و علوم اجتماعی Wed, 20 Feb 2019 07:30:01 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272182/گردهمایی-مدیران-گروه-های-تخصصی-سمت-برگزار نشست «آینده پژوهی فضای سایبری» برگزار می‌شود http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272169/نشست-آینده-پژوهی-فضای-سایبری-برگزار-می-شود به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به همت گروه مطالعات آینده نگر پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نشست تخصصی «آینده پژوهی فضای سایبری» آموزه ها، دلالت ها و یافته ها برای آموزش عالی برگزار می‌شود. سخنران این نشست محمدرضا کریمی قهرودی، هئیت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر است. نشست نامبرده روز دوشنبه ششم اسفندماه ساعت ۱۵ تا ۱۷ در سالن دکتر قانعی راد پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار می‌شود. ]]> اندیشه و علوم اجتماعی Wed, 20 Feb 2019 11:17:29 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272169/نشست-آینده-پژوهی-فضای-سایبری-برگزار-می-شود چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272205/چهاردهمین-جشنواره-ملی-انتشارات-روابط-عمومی به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی برای انتخاب و معرفی بهترین الگوها و عملکردها در زمینه انتشارات روابط عمومی‌ها توسط انجمن متخصصان روابط عمومی تیرماه ۱۳۹۸ برگزار می‌شود.   آشنایی با اصول و استانداردهای نشرالکترونیک و مکتوب در روابط عمومی و ارائه آثار و تجارب موفق، توسعه و ارتقای سطح توانمندی‌ها و مهارت‌های مدیران و کارشناسان روابط عمومی در حوزه فعالیت‌های انتشاراتی، فرهنگ‌سازی مناسب، تکریم و معرفی نخبگان و الگوهای برتر در حوزه انتشارات تبیین نقش تکنولوژیهای نوین ارتباطی و آموزشی در فرآیند انتشارات، دستیابی به راهکارهای مناسب برای اعتلا و ارتقای نشر الکترونیک و مکتوب در روابط عمومی‌ها، ایجاد فضای رقابتی سالم و شور و نشاط علمی و تعامل بین متخصصان و کارشناسان این عرصه، فراهم شدن بستر مناسب جهت عرضه فعالیتهای برتر و شاخص و تحرک بخشیدن به فعالیتهای انتشاراتی به لحاظ کیفی و کمی از اهداف این جشنواره‌اند. چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی در دو بخش رقابتی و آموزشی برگزار خواهد شد. در بخش آموزش کارگاه‌های آموزشی و همایش تخصصی تولید محتوا برگزار می‌شود. همچنین نمایشگاه محدود جشنواره انتشارات برگزار خواهد شد و  تهیه و انتشار کتاب استانداردهای نشر در روابط عمومی و انتشار ویژه نامه جشنواره نیز در دستور کار است. این جشنواره در بخش‌های ادبیات، برنامه انتشاراتی، انتشارات اصلی، هنرهای تجسمی- بصری، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتالی، تبلیغات، تحلیل محتوا، تحلیل محتوای رسانه های درون و برون سازمانی،  کارشناس برتر انتشارات روابط عمومی و نحوه ارائه آثار برگزار خواهد شد. نفرات برگزیده هر بخش تندیس زرین و  دیپلم افتخار  دریافت می‌کنند و از نفرات دوم و سوم با لوح سپاس قدردانی خواهد شد. علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر و شرایط شرکت در جشنواره می‌توانند به سایت انجمن متخصصان روابط عمومی مراجعه کنند. ]]> اندیشه و علوم اجتماعی Wed, 20 Feb 2019 11:08:43 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272205/چهاردهمین-جشنواره-ملی-انتشارات-روابط-عمومی سرگرمی‌سازی خبر برای اثرگذاری بیشتر به ابتذال سیاسی دامن زده است http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/272210/سرگرمی-سازی-خبر-اثرگذاری-بیشتر-ابتذال-سیاسی-دامن-زده به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «رسانه و سیاست در دنیای در حال جهانی‌شدن» نوشته الکسا رابرتسون به دنبال خلق فضایی برای فهم رابطه پیچیده، مبهم و چندبعدی رسانه ـ سیاست است؛ مملو از مثال‌های عینی و به قول نویسنده شاه‌کلیدهایی که سعی در شفاف‌سازی بیشتر موضوع اصلی (رسانه و سیاست در دنیای امروز) دارند. رابرتسون، ضمن استفاده از این شاه‌کلیدها، به انبوهی از مفاهیم، دیدگاه و نظریات حوزه‌های علوم ارتباطات، مطالعات رسانه، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و فلسفه اشاره دارد.   محسن گودرزی (مترجم کتاب و دانش‌اموخته رسانه و علوم ارتباطات) در گفت‌وگو با ایبنا از تاثیر به اصطلاح‌ جهانی‌سازی و شبکه‌های اجتماعی بر تغییر تئوری‌های کلاسیک حوزه رسانه گفته و اینکه چگونه با شفافیت بیشتری که به واسطه شبکه‌های مجازی محقق می‌شود بیشتر و بیشتر شاهد خشونت اجتماعی خواهیم بود. گودرزی در صحبت‌هایش همچنین به سوالاتی درباره چگونگی مقابله با پدیده‌ای به اسم سرگرمی‌سازی خبر پاسخ داده است.   جهانی‌شدن چقدر ماهیت رسانه و روزنامه‌نگاری را به یک روزنامه‌نگاری خنثی سوق داده است؟ روزنامه‌نگاری‌ای که در دنیای واقعی مداخله‌ای ندارد و نهایتا واکنش‌هایی در فضای مجازی را باعث می‌شود؟   کتاب درواقع رویکرد اصلی‌اش فعالان و کنشگران عرصه رسانه است و تعریفی هم که خود خانم رابرتسون از رسانه ارائه داده که اعم از افراد و سازمان‌ها و تکنولوژی‌های درگیر می‌شود بیشترش ناظر بر فعالان و کنشگرانی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند؛ از جمله روزنامه‌نگاران. یکی از نکاتی که مهم هم هست و کتاب هم روی آن تاکید داشته و کنش‌گران حوزه رسانه هم باید به آن توجه کنند همین است که عملا جهانی‌شدن با تعریفی که مدنظر غربی‌هاست تحقق پیدا نکرده و این جهانی‌شدن نهایتا در حال رخ دادن است و اینکه بالاخره قرار است چه اتفاقی بیفتد. از دید خیلی از کارشناسان مسئله‌ای است که هنوز نمی‌توانیم نظر قطعی درباره آن بدهیم. روزنامه‌نگاران و کنش‌گران مختلف عرصه رسانه هم به عنوان یکی از اصلی‌ترین عناصر جهانی‌شدن و فرآیند مربوط به آن باید تلاش خودشان را برای ارتقاء و توسعه جامعه و هرچه بهتر معرفی شدن سیاست و فرهنگ بردارند.   اتفاقا خانم رابرتسون هم در این کتاب معتقد است که روزنامه‌نگاران به هیج‌وجه نباید یک کنش‌گری خنثی داشته باشند و خیلی از این مفاهیمی که به عنوان تئوری‌های کلاسیک حوزه رسانه می‌شناسیم مثل اینکه روزنامه‌نگاری باید خنثی و واقع‌گرایانه باشد توسط خانم رابرتسون و آن‌هایی که واقع‌بینانه به عالم رسانه و کنشگری در عرصه جهانی‌شدن نگاه می‌کنند نقد و حتی رد می‌شود. درواقع مفاهیم بی‌طرف بودن و هرآنچه در تئوری‌های کلاسیک مطرح شده صرفا یک توهم است و به هیچ‌وجه در جهان واقع رخ نمی‌دهد و ما در عمل هیچ رسانه خنثی و رسانه بی‌طرفی نداریم. اتفاقا خود روزنامه‌نگاران به جهت اینکه از تجریبات زیسته متعددی برخوردار هستند و در بافت‌های اجتماعی متعددی زیست می‌کنند به هیچ‌وجه نمی‌توانند خنثی باشند.   یکی از موضوعاتی که الکسا رابتسون در این کتاب به آن پرداخته مسئله تاثیر اینترنت و فضای مجازی بر تعریف حوزه عمومی است؛ واقعا تکنولوژی تا چه میزان حوزه عمومی را به یک حوزه یک مجازی و خنثی مملو از غر تقلیل داده و به نوعی انجام و عمل کنش را از سطح واقعیت دور کرده است؟   به فعالیت کنش‌گران اجتماعی در فضای مجازی باید یک نگاه جامع و کلان داشت و نباید صرفا روی نکات مثبت با منفی آن تاکید کرد. اساسا رسانه به طور کلی و شبکه‌های اجتماعی که ما با آن‌ها سرو کار داریم به مثابه یک چاقو عمل می‌کنند. یعنی هم می‌توانند به شما خدمت ارائه بدهند و به شما کمک کنند و از آن طرف هم می‌توانند حتی باعث قتل و جنایت شوند.   نگاهی که رابرتسون در این کتاب دارد یک نگاه واقع‌بینانه است و می‌گوید رسانه‌ها به طور کلی و فضای رسانه‌های اجتماعی به طور مشخص الزاما هم خدمت دارند و هم خیانت. در علوم ارتباطات نظریه‌ای داریم تحت عنوان «تنبآلیت»  که از لفظ انگلیسی slacktivism از ترکیب تنبلی و فعالیت آمده و ناظر به کنشگرانی در فضای مجازی هست که احساس می‌کنند  با هشتگ‌زدن‌ها و مطلب‌نوشتن‌ها در فضای مجازی می‌توانند در دنیای واقعی و عرصه اجتماع تاثیرگذار باشند.   خانم رابرتسون هم در کتاب به این نظریه پرداخته و عملا آمده این کنش‌گران را از این توع کنش‌گری نهی کرده است. کنش‌گری‌ای در عرصه فضای مجازی می‌تواند موثر واقع شود که خروجی‌اش را در عرصه واقعی و دنیای واقعی و توسط کنش‌گرانی که در عالم واقعیت فعالیت می‌کنند هم ببینیم. از آن طرف هم الزاما نباید فضای مجازی یکی رسانه بی‌حاصل درنظر گرفته شود. خیلی از شاهد مثال‌هایی که در این کتاب معرفی می‌شود و ما هم در کشور خودمان می‌توانیم به دنبالش بگردیم ناظر بر این است که فضای مجازی می‌تواند مثمر ثمر باشد و خیلی از محدودیت‌هایی که رسانه‌های جریان اصلی با آن موجه هستند را بشکند و خیلی از افرادی را که پیش از این در حاشیه جامعه قرار داشتند و جزو اقلیت‌های رسانه‌‌ای بودند از طریق فضای مجازی تنوانسته‌اند خودشان را معرفی کنند و حرفشان را به گوش مخاطب برسانند.   درواقع از طریق رسانه‌ای مثل اینستاگرام و تلگرام ما دیگر شاهد ملت رسانه‌ای هستیم و از رسانه ملی فاصله گرفته‌ایم. هرکدام از ما و کاربران این شبکه‌های اجتماعی می‌توانند از طریق آن‌ها یک تلویزیون؛ رادیو یا رسانه مولتی‌مدیا در اختیار داشته باشند.   به‌طورکلی نگاهی که باید به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت باید یک نگاه واقع‌بینانه باشد. یعنی از طرفی ما باید این رسانه‌‌ها را تقویت کنیم چراکه محدودیت‌ بر رسانه‌های حاکم را می‌شکنند و از طرف دیگر باید با سواد رسانه‌ای مانع از ابتذال جنبش‌های اجتماعی، پخش شایعه و تهمت‌ها بشویم و مانع این بشویم که شبکه‌های اجتماعی صرفا کارکرد تنبآلیتی داشته باشند و کاربران احساس کنند همینکه به واسطه شبکه‌های اجتماعی حرفی می‌زنند کفایت می‌کند و دیگر نیازی نیست در دنیای واقعی مشارکت سیاسی و اجتماعی و فرهنگی داشته باشند و به نوعی حتی شاهد بی‌تفاوتی اجتماعی شویم. این‌ها همه جزو کارکردهای منفی شبکه‌های اجتمای مدرن است که باید به آن‌ها هم توجه داشته باشیم و با سواد رسانه‌ای از آن‌ها دوی کنیم.   رسانه‌های نمایشی مدرن که از آن‌ها صحبت می‌کنید خود به دلیل همین نمایشی بودن به نوعی به کالایی شدن امور مرتبط با خبر و رسانه و وقایع اجتماعی دامن می‌زنند، مسئله‌ای که شاید از شکل‌گیری بنگاه‌های بزرگ رسانه‌ای با ماهیت تجاری آغاز شد و امروز با استفاده از ابزار تکنولوژی شدت گرفته است، یعنی عملا فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده‌اند به بستری برای عرضه نمایشی رویدادها.   این جزو مسائلی است که خیلی از صاحب‌نظران مثل بودریار به آن تاکید داشته‌اند. نکته این است که رسانه‌ها هرچقدر توسعه پیدا می‌کنند و هرچقدر جدیدتر می‌شوندو با توجه به ماهیت رسانه‌های اجتماعی و فضای افقی که در عرصه ارتباطات حاکم کرده‌اند و ماهیت تکنولوژیکی که دارند ما هر روز شاهد هستیم که ابزارهای جدید رسانه‌ای ظهور و بروز می‌کنند. خب این شبکه‌های رسانه‌ای و ارتباطی جدید متکثر که  به وجود می‌آیند باعث می‌شوند ما با فزونی اطلاعات روبرو شویم.   یکی از کج‌کارکردهای فزونی اطلاعات هم تخدیر مخاطبان و بی‌تفاوت شدن آن‌ها به خبر است و کارکرد خبر و اطلاعات آنچنان که ما در رسانه‌های سنتی مثل رادیو و تلویزیون سراغ داشتیم در رسانه‌های جدید اتفاق نمی‌افتد و این کارکرد تغییر ماهیت می‌دهد. اینجا موضوع سواد رسانه‌ای مطرح می‌شود و آگاهی‌بخشی به مخاطبان و این بحث به میان می‌آید که باید الگوی صحیح مصرف رسانه‌ای و مواجه انتقادی با محتوای رسانه‌ها  را آموزش بدهیم و بیاموزیم. درواقع تکنیک‌هایی که سواد رسانه‌ای به مخاطبان می‌دهد اینکه در عصر شبکه‌های اجتماعی چگونه با پیام مواجه بشوند کمک می‌کند که پیام و اطلاعات هرچه بیشتر به سمت کیفی شدن و کاربردی‌شدن و الگوی توسعه‌ای سوق پیدا کنند.   اینکه صنایع رسانه‌ای حصر شدند هم درست است و امروز همه می‌توانیم در تلگرام یک کانال ایجاد کنیم و یک صفحه اینستاگرام داشته باشیم و پیام های ویدیویی مختلفی را منتشر بکینم و عملا قدرت رسانه‌ای به یک قدرت چندوجهی تبدیل شده و از دست رسانه‌های سنتی و بنگاه‌های رسانه‌ای خارج شده است. به موازات این مهم هم لزوم تغییر و تحول در ماهیت اطلاعا‌رسانی و کیفیت اطلاع‌رسانی از سوی نهادهای سنتی مد نظر قرار می‌گیرد که آن‌ها هم خودشان را با متناسب با شرایط جدید و عصر رسانه‌های اجتماعی تطبیق بدهند و خبرسانی خود تغییر و تحول ایجاد کنند.   در بخشی از کتاب رابرتسون می‌گوید که فناوری‌های جدید یعنی شفافیت و در نتیجه یعنی خشونت اجتماعی بیشتر؛ چرا که احتمالا در این بستر ما هرچه بیشتر تبعیض‌ها و شکاف‌های اجتماعی و خشونت زیر پوست جامعه را می‌بینیم که در نهایت منجر به خشونت اجتماعی بیشتر می‌شود؛ واقعا شفافیت و خشونت اجتماعی چه ارتباط معناداری با یکدیگر پدا می‌کنند که رسانه مدرن می‌تواند آن را تسهیل کند؟   یکی از اصلی‌ترین کارکردهای شبکه‌های اجتماعی این است که مخاطبان را مجهز می‌کند به داشتن یک رسانه، تولیدهای زیاد پیام و فزونی اطلاعاتی که حرفش شد باعث می‌شود انواع و اقسام پیام با محتواهای متعدد و تنوع بدون اینکه فیلترهای سنتی که پیش‌تر در رسانه‌های سنتی وجود داشته روی آن‌ها اعمال شود منتشر شوند و به مخاطبان عرضه شود و خب اینجا بحث‌هایی مثل سوء‌تفاهم‌های اجتماعی، ترویج شایعه و دروغ به وجود می‌آید که می‌توانند زمنیه‌ای باشند برای شکل‌گیری خشونت و تعارضات اجتماعی. شکی نیست که تعارضات اجتماعی در عصر جدید خیلی بیشتر از عصر رسانه‌های سنتی بوده چون هر یک از کاربران این رسانه‌های مدرن قادر هستند به راحتی هر حرفی را بزنند و آزادی رسانه‌ای به معنی افراطی آن در عصر جدید محقق شده است.   اینجا لزوم سیاست‌گذاری از سوی نهادهای حاکمیتی مطرح می‌شود و لزوم ارتقاء سواد رسانه‌ای کاربران و حاکمیت یک فضای چند بعدی در عرصه جهانی تا ابزاری باشند برای مدیریت ذائقه‌های رسانه‌ای و هدایت آن‌ها به سمت مطلوب تا از سوء‌تفاهم‌ها و تعارضات اجتماعی کاسته شود.   شاهد مثال‌های زیادی وجود دارد از کمک رسانه‌های اجتماعی در جامعه خودمان برای شفافیت رسانه‌ای و این رسانه‌ها کمک کردند خیلی از موضوعات که پیش‌تر به نوعی جزو خط‌قرمزها بوده شکسته شوند و در مورد آن‌ها اظهارنظر عمومی شکل بگیرد. این فضا هرچقدر مبتنی بر الگوی کارکردگرایانه باشد و شکل‌دهی به نظم تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت.   واقعیت این است که رسانه‌های اجتماعی باعث شده‌اند که ما از کارکردگرایی اجتماعی رسانه‌ها فاصله بگیریم و بی‌نظمی‌ها را در سیاست و فرهنگ و اجتماع رقم زده‌‌اند. البته این مسئله با توجه به ماهیت این تکنولوژی اجتناب‌ناپذیر است و نمی‌توان آن‌ها را محدود و فیلترگذاری کرد. اساسا این تکنولوژی ماهیتی پویا دارد و هرچه بیشتر آن را محدود یا فیلتر کنیم سریع آلترناتیو ارائه می‌کند و الگوهای جدیدی از رسانه اجتماعی شکل می‌گیرد. دوباره اینجا به لزوم سواد رسانه‌ای و ارائه الگوهای جدید سیاست‌گذاری برای مدیریت این فضا به میان می‌آید.   تبدیل خبر و اطلاعات به سرگرمی در رسانه‌های مدرن و شبکه‌های اجتماعی حتی مرز سیاست و سرگرمی را مخدوش کرده است و  به واسطه همین سرگرمی‌سازی امر سیاسی به اصطلاح نخبگان سیاسی نظم‌دهی مطلوب سیستم برای حفظ مشروعیت آن را محقق می‌کنند؛ گرفتن زهر و نقد محتوای رسانه‌ها و خبرها با سرگرمی عملا رسانه‌های نوین را خالی از وجه تاثیرگذاری اصیل کرده است؛ مرز میان سرگرمی و اطلاعات را کجا باید خط‌کشی کرد و آیا اساسا امکان چنین خط‌کشی‌ای وجود دارد؟   بحث سرگرمی که یکی از کارکردهای اصلی در عصر رسانه جدید بوده و هست و حالا بحث اطلاعات و سرگرمی را داریم. کتاب هم می‌گوید نه تنها سیاست‌مداران برای آنکه بتوانند اثرگذاری حداکثری را داشته باشند به سمت سرگرمی سوق پیدا می‌کنند بلکه خود کاربران این شبکه‌ها هم برای آنکه بتوانند حرفشان را برای عده بیشتری بگویند به سمت سرگرمی گرایش پیدا می‌کنند.   اساسا بحث سرگرمی در رسانه‌های یکی از موضوعات مهم و پر چالش علوم ارتباطات است. اینکه شما برای اینکه بتوانید اثرگذاری خود را حداکثری کنید باید از چه عناصر اطلاعاتی بهره ببرید و ادبیاتتان باید چگونه باشد یکی از سرفصل‌های مهم این حوزه است که الزاما هم خطاب به سیاست‌گذاران نیست و برای همه کاربران گفته می‌شود و صد البته سیاست‌گذران هم از این مباحث برای پیش‌برد اهداف خودشان و جذب مخاطب بیشتر استفاده می‌کنند. خیلی از این برنامه‌های مشارکتی که در صداو سیما پخش می‌شود از همین قابلیت سرگرمی استفاده می‌کند برای اینکه یک مسئله سیاسی و اجتماعی و فرهنگی را در ذهن مخاطب بکارد و ماندگاری اطلاعات را افزایش بدهد. از آن طرف هم کاربران به واسطه رسانه‌های اجتماعی که اساسا رسانه‌هایی سرگرم‌کننده هستند به قابلیت‌هایی دست پیدا کرده‌اند که بتوانند حرفشان را با تاثیر حداکثری بزنند.   این حرکت به سوی سرگرمی و اینکه همه چیز را با مولفه‌های سرگرمی ببینیم اتفاقا یکی از کج‌کارکردهای شبکه‌های اجتماعی است که در عصر جدید رسانه‌ای می‌تواند تاثیرات منفی داشته باشد چراکه سرگرمی بیش از حد هم باعث ابتذال و سطحی‌نگری مخاطبان می‌شود. منتها عملا چاره‌ای جز حرکت به این سمت نداریم چون خود شبکه‌های اجتماعی رسانه‌های سرگرم‌کننده هستند. مضاف بر اینکه رسانه‌های سنتی هم کارکرد سرگرمی داشتند ولی از آنجایی که تعدادشان محدود بود چندان باز ابتذال را سنگین نمی‌کرد. اینجا دوباره بحث سواد رسانه‌ای مهم می‌شود و اینکه یک رسانه در کنار کارکرد سرگرمی کارکردهای دیگری مثل انتقال میراث فرهنگی و اطلاع‌رسانی هم مد نظر قرار بگیرد و سرگرمی اصل و محور نباشد. اگر کاربران سعی کنند به سمت الگوهای جدید اطلاع‌رسانی مبتنی بر آگاهی‌بخشی حرکت کنند و سرگرمی را در اولویت بعدی خودشان قرار بدهند قطعا سیاست‌مداران و ... هم به این سمت سوق پیدا می‌کنند که مقوله سرگرمی را از الویت خود کنار بگذارند.   ]]> اندیشه و علوم اجتماعی Thu, 21 Feb 2019 07:42:15 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/272210/سرگرمی-سازی-خبر-اثرگذاری-بیشتر-ابتذال-سیاسی-دامن-زده