خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين تاریخ و سیاست :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/history_politic Sat, 20 Jul 2019 15:23:16 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Sat, 20 Jul 2019 15:23:16 GMT تاریخ و سیاست 60 نقش موثر صفویان در شکل‌گیری هویت جمعی ایرانیان http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/278409/نقش-موثر-صفویان-شکل-گیری-هویت-جمعی-ایرانیان به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مباحث فرهنگی ایران در عهد صفوی حوزه‌ای وسیع و درازدامن است و پژوهش در این باره صرف‌نظر از اهمیت و تنوع موضوعی آن با کثرت منابع نیز همراه است. اگر چه این مساله امتیاز بزرگی برای پژوهندگان این مسیر به شمار می‌رود اما جستجو و بررسی در این راه همواره دشواری‌ها و پیچیدگی‌های ویژه خود را داشته است. بهرام‌نژاد در این کتاب تلاش کرده است با استفاده از منابع اصلی و تحقیقات جدید فراتر از یک منبع درسی، پژوهشی مبنایی و بنیادی انجام دهد. «تاریخ فرهنگ و تمدن ایران در دوره صفویه» در هشت فصل تنظیم شده است. فرهنگ و بنیادهای فرهنگ ایرانی در عهد صفوی، تعلیم و تربیت در عصر صفوی، دانش‌های دینی ـ مذهبی در عصر صفوی، علوم عقلی و عملی در عصر صفوی، ادبیات فارسی و تاریخ‌نگاری در عهد صفوی، هنر در عصر صفوی، معماری در عصر صفوی و آداب و رسوم فرهنگی در عصر صفوی فصل‌های کتاب را دربرمی‌‌گیرد. نویسنده در مقدمه کتاب به این نکته اشاره می‌کند که ایران عصر صفوی از حیث آداب و رسوم فرهنگی درخور توجه است. این خاندان پس از تشکیل حکومتی با کارکردهای سیاسی و مذهبی وحدت‌گرایانه در مسیر ایجاد جامعه‌ای با هویت واحد فرهنگی تلاش‌های گسترده‌ای را آغاز کردند. آنان با آشتی دادن سنت‌های قدیم فرهنگی و رسوم مذهب رسمی کشور در شکل‌گیری هویت جمعی ایرانیان نقش موثری ایفا کرده‌اند. وی سپس به مذهب در دوره صفوی نیز می‌پردازد و بر این باور است که مذهب اساس تعریف فرهنگ در معنای عمومی قرار گرفته و آیین‌های قدیم موج و تفسیری مذهب‌مدارانه یافت، و به طور کل مذهب رسمی یعنی تشیع، شیرازه و سنگ بنای سامان رسم‌ها و آیین‌های فرهنگی شناخته شد. آنچه امروزه در ظرف فرهنگ آداب و رسوم ایرانی شاهد هستیم مواردی هستند که قبض و بسط آن در جامعه ایرانی مشروعیت مذهبی یافته و انفکاک آن نیز از تاریخ و فرهنگ این سرزمین به امری غیرممکن تبدیل شده است. این پژوهشگر تاریخ در مقدمه کتاب این چنین نوشته است: «پیشرفت معنایی و کمی هنر در عهد صفوی که با خلق آثاری برجسته و نمایان همراه بود یکی دیگر از شاخصه‌های مهم فرهنگ ایرانی در این دوره محسوب می‌شود. در نگاه عمومی، رسمیت یافتن مذهب تشیع در ایران نه تنها هیچ مانعی برای این نوع تحرکات هنری به وجود نیاورد، بلکه در قالب گفتمانی پویا به عنصری حیا‌بخش و نیرودهنده برای هنر و هنرمندان تبدیل شد. این رویداد تاریخی فصل تازه‌ای از هنر اسلامی را در ایران رقم زد که بی‌شک باید آن را آخرین دوران طلایی هنر اسلامی یاد کرد. اگر چه دست‌مایه‌های این تحول هنری از اعصار قبل از خود به ویژه از عهد تیموری اقتباس شده بود، اما به تدریج با تاثیرپذیری از فضای فکری جدید، استقلالی معنادار یه دست آورد و هنرمند از طریق تولیدات کثیر خود نشان داد که گفتمان جدید از توانایی بالایی برای تاثیرگذاری بر احساسات و رفتار و اندیشه‌های آدمی بهره‌مند است.» «تاریخ فرهنگ و تمدن ایران در دوره صفویه» در 522 صفحه، شمارگان 500 نسخه و بهای 43 هزار تومان از سوی انتشارات سمت منتشر شده است.   ]]> تاریخ و سیاست Fri, 19 Jul 2019 03:44:14 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/278409/نقش-موثر-صفویان-شکل-گیری-هویت-جمعی-ایرانیان ​ایران از نگاه سفرنامه‌های فرانسوی قرن نوزدهم بررسی می‌شود http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/278475/ایران-نگاه-سفرنامه-های-فرانسوی-قرن-نوزدهم-بررسی-می-شود به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «ایران از نگاه سفرنامه‌های فرانسوی قرن نوزدهم» یکشنبه 30 تیرماه ساعت 16 تا 18 در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب نقد و بررسی می‌شود. در این نشست ایلمیرا دادور، بهمن نامورمطلق، سهراب فتوحی، محمود جعفری‌دهقی درباره سفرنامه‌های فرانسوی سخن می‌گویند. یکی از سفرنامه‌نویسان مشهور فرانسوی ژان شاردن (۱۶۴۳-۱۷۱۳) است که کتاب ۱۰ جلدی «سفرهای سِر ژان شاردن» به عنوان یکی از بهترین کارهای پژوهشگران غربی درباره ایران و شرق نزدیک برشمرده می‌شود. این کتاب در ایران با نام «سیاحتنامه شاردن» با ترجمه محمد عباسی توسط مؤسسه مطبوعاتی امیرکبیر در سال ۱۳۳۵ منتشر شده است. سرای اهل قلم در خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر پلاک 2 واقع شده است.  ]]> تاریخ و سیاست Sat, 20 Jul 2019 04:28:39 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/278475/ایران-نگاه-سفرنامه-های-فرانسوی-قرن-نوزدهم-بررسی-می-شود ​بررسی تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شهر دزفول در دوره پهلوی http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/278483/بررسی-تحولات-اجتماعی-فرهنگی-اقتصادی-شهر-دزفول-دوره-پهلوی به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب چهارشنبه دوم مردادماه ساعت 16 تا 18 کتاب «تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شهر دزفول در دوره پهلوی» را نقد و بررسی می‌کند. در این نشست غلامرضا درکتانیان، علی‌محمد طرفداری و مطلب مطلبی درباره این کتاب سخنرانی می‌کنند. این نشست ساعت 16 تا 18 در سرای اهل قلم برگزار می‌شود. با شروع سلطنت پهلوی دوم، با مشارکت مردم و رجال شهر با دولت و تشکیل موسسه‌های مردم‌نهاد در اجرای برنامه‌های اصلاح و بهبود وضعیت بهداشت، اقدامات مؤثری انجام شد که تا آن زمان در دزفول بی‌سابقه بود و باعث ریشه‌کنی بیماری‌های واگیردار ازجمله تراخم شد. سرای اهل قلم در خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر پلاک 2 واقع شده است.    ]]> تاریخ و سیاست Sat, 20 Jul 2019 06:18:39 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/278483/بررسی-تحولات-اجتماعی-فرهنگی-اقتصادی-شهر-دزفول-دوره-پهلوی ​بررسی کُردها و خاستگاه آن‌ها در سرای اهل قلم http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/278480/بررسی-ک-ردها-خاستگاه-آن-ها-سرای-اهل-قلم به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب دوشنبه 30 تیرماه ساعت 15 تا 17 میزبان کتاب «کُردها و خاستگاه آن‌ها» (روش‌شناسی مطالعات کردی) است. در این نشست گارنیک آساطوریان، کاوه بیات، پیمان متین و احسان هوشمند سخنرانی می‌کنند. کردشناسی یکی از سیاست‌زده‌ترین شاخه‌های ایران‌شناسی است که نقش متفننین بومی در آن بسیار چشمگیر است. در این کتاب تعاریف، مطالعات تاریخی، روش‌شناسی و به‌طور کلی همه آن چیزی که کردها را به عنوان بخش مهمی از مردمان این سرزمین تعریف می‌کنند، گردآوری شده‌اند. سرای اهل قلم در خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر پلاک 2 واقع شده است.      ]]> تاریخ و سیاست Sat, 20 Jul 2019 05:18:34 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/278480/بررسی-ک-ردها-خاستگاه-آن-ها-سرای-اهل-قلم دخالت‌های انسانی که در طول تاریخ منجر به تعادل زیستی شده است http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/278487/دخالت-های-انسانی-طول-تاریخ-منجر-تعادل-زیستی-شده به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی خانه اندیشمندان علوم انسانی پنجشنبه ۲۷ تیرماه 1398 پنجمین نشست از سلسله نشست‌های نقد و ارزیابی آثار تالیفی و ترجمه در حوزه «توسعه، نظم و فروپاشی سیاسی» به کتاب فروپاشی: چگونه جوامع، راه بقا یا فنا را بر می‌گزینند، اثر برجسته استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی پرفسور جرد دایموند و ترجمه فریدون مجلسی اختصاص داشت. این نشست با همکاری مرکز پژوهشی توسعه اجتماعی آفرینش، خانه اندیشمندان علوم انسانی و انجمن علوم سیاسی ایران برگزار شد.   در این نشست فریدون مجلسی دیپلمات سابق، مترجم و پژوهشگر روابط بین‌الملل، محمد فاضلی عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی، محمد درویش عضو هیأت علمی موسسه تحقیقاتی جنگل و مراتع کشور و بهمن سرلک پژوهشگر حوزه روابط بین‌الملل حضور داشتند.   بهمن سرلک مدیر سلسله نشست‌­های نقد و ارزیابی آثار تالیفی و ترجمه در حوزه «توسعه، نظم و فروپاشی سیاسی» در آغاز نشست با مقدمه‌­ای از چرایی و ایده برگزاری این نشست­‌ها و با طرح مسئله اصلی نشست، به ارتباط و کاربست شاخص­های نظری کتاب برای تحلیل مسائل ایران و جهان که به نوعی امروز تمامی دولت- ملت­‌ها را با چالش عمیق روبه رو ساخته است پرداخت. وی جایگاه این آثار را در کمک به فهم مسائل پیچیده­ پیش روی جامعه علمی و نهادهای مدیریتی با اهمیت دانست و تولید ادبیات در این حوزه را نیازمند تمرکز محافل علمی- دانشگاهی کشور و مطالعه و پژوهش آثار برجسته بین المللی که محل ارجاع و اجماع نخبگان علمی هستند دانست. سرلک ضمن ارائه­ای مختصری از مسئله اصلی کتاب، نشست را با طرحی سوال محور شروع کرد. اهمیت و ضرورت ترجمه این اثر، رابطه بین نظم سیاسی و محیط زیست، ارتباط بین فرهنگ و محیط زیست و عوامل جامعه شناختی فروپاشی در جوامع مختلف سوالاتی بودند که سخنرانان ضمن ارائه کتاب و دیدگاه­ها شخصی خود به آنها پاسخ دادند. ادامه این نشست با دعوت از فریدون مجلسی مترجم کتاب ادامه پیدا کرد.   فریدون مجلسی گفت: این کتاب در حال حاضر از شهرت جهانی برخوردار است به طوری که اخیرأ انتشار کتاب جدیدی از این جرد دایموند بسیار پرفروش بوده است. یکی از ویژگی‌های جالب این کتاب فروپاشی: چگونه جوامع، راه بقا یا فنا را برمی‌گزینند، این است که خواننده عادی با مطالعه کتاب شاید در ابتدا احساس نکند که کتاب مهمی را می‌خواند به گونه‌ای که فحوای کتاب داستان مزرعه‌ای در یکی از ایالت‌های آمریکا را روایت می‌کند اما با ادامه روند خوانش آن ایالت با مشکلات زیست‌محیطی روبرو می‌‌شود که بحث توسعه را بازگو می‌‌کند. به طور کلی موضوع اصلی این کتاب دخالت‌های انسانی و فعالیت‌هایی است که در طول تاریخ به عدم تعادل زیستی در دنیا منجر شده است.   مجلسی سپس به قسمتی از مناطق مختلف دنیا اشاره کرد که نویسنده به آنها سفر کرده و از نزدیک روند تخریب محیط زیست و دلایل اضمحلال یا بازسازی زیستی آن نواحی مشاهده کرده است. مناطقی مانند جنگل‌های محل سکونت اقوام مایا در آمریکای جنوبی، گینه و روآندا در آفریقا و همچنین گرینلند در  اروپا. در برخی از این مناطق رقابت برای بهره‌برداری از منابع طبیعی و غذا موجب درگیری و کشتار انسانی شد. به عنوان نمونه درگیری‌ها در روآندا میان اقوام "هوتو" و "توتسی" بر سر استفاده از منبع غذایی به کشته شدن انسان­‌ها منجر شد. در این کشورها حتی یک درخت هم یافت نمی‌شود زیرا تمام درختان را قطع کردند تا از آن به عنوان منبع انرژی استفاده نمایند. در همسایگی خودمان یعنی در کشور افغانستان زمینه اصلی درگیری میان اقوام پشتو و تاجیک آن گونه که تصور می‌شود تعلق داشتن به مذهب شیعه یا سنی ملاک اختلاف محسوب نمی‌گردد بلکه جمعیت‌های سرازیر شده‌ای که برای دسترسی به منابع طبیعی⁦ امکان بقا نداشتند چاره‌ای جز کشتن همدیگر نیز ندارند.   وی با ذکر مثال دیگری از کشور خودمان که دیر زمانی به عنوان انبار غله ایران شناخته می‌شد به ذکر دلایل تغییرات زیستی و بیان ظرفیت‌های محیطی آن پرداخت. سیستان (زابل) از ظرفیت توان تولیدی گندم برای جمعیت بین ۹ تا ۱۰ میلیون نفر برخودار بود. در این منطقه می‌توان از ظرفیت بادهای ۱۲۰ روزه که با سرعت ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در حال وزش هستند برای بهره‌مندی از انرژی بادی آن استفاده کرد. طرز آبیاری در این مناطق بسیار مهم است و با ایجاد کشت‌های وسیع در مکان‌های سرپوشیده (کشت گلخانه‌ای) هنوز هم می‌توان خوراک جمعیت زیادی را تأمین کرد. مانند منطقه‌ای در جنوب اسپانیا (آلمریا) که با این سیستم، علیرغم نبود آب کافی و خاک مناسب، سالانه تا ۲،۳ میلیارد دلار میوه و سبزی برای ارسال به بازار اروپا تولید می‌شود. از پنل‌های خورشیدی در این منطقه می‌توان برای تأمین انرژی‌ برای آبیاری بهره برد. تمام این کارها با ایجاد خوشه‌های شهری و ارائه خدمات زیستی می‌تواند توسعه پیدا کند و جمعیت را در این مناطق حفظ نمود و از مهاجرت‌های اقلیمی جلوگیری نمود. البته این راه حلی است که در این کتاب به آنها اشاره نشده است اما نمونه‌هایی فراوان از چنین مثال‌هایی در این کتاب وجود دارد.   سخنران بعدی نشست محمد درویش چهره شناخته شده محیط زیستی کشورمان که سابقه معاونت مشارکت‌های مردمی در سازمان محیط زیست را دارد بود. وی با رویکردی زیست محیطی به ارزیابی کتاب فروپاشی: چگونه جوامع، راه بقا یا فنا را بر می‌گزینند، پرداخت. محمد درویش گفت: این کتاب به راحتی آینده را پیش روی دیدگان ما قرار می‌دهد و این کار را به زبانی بسیار ساده و عامه پسند انجام می‌دهد. درویش به مفهوم فروپاشی اشاره نمود و افزود: هفته گذشته سازمان ملل متحد اعلام نمود تا تاریخ ۲۹ جولای (۷ مردادماه) به مرحله می‌رسیم به این معنا که جمعیت ۷،۵ میلیارد نفری دنیا تمام منابع کره زمین را در مدت زمان کمتر از ۷ ماه به پایان می‌رسانند. در سال ۱۹۸۰ میزان منابع غذایی تمام ساکنان زمین که جمعیتی حدود ۴ میلیارد نفر را شامل می‌شد در طول یکسال به پایان می‌رسید اما در حال حاضر که چهل سال از آن زمان می‌گذرد این کار در کمتر از ۷ ماه صورت می‌گیرد. به عنوان مثال خانواده‌ای را تصور کنید که در ابتدا میزان دخل و خرجش متعادل است اما به مرور زمان خرجش بر دخلش پیشی می‌گیرد. این خانواده در آغاز شروع به فروش دارایی خود و سپس اسباب و وسایل زندگی خود می‌کند تا زمانی که دیگر چیزی برای فروختن نداشته باشد در این حالت به مرحله فروپاشی می‌رسد. کاری که "جرد دایموند" نویسنده این کتاب به زیبایی انجام داده هشدار فروپاشی به مردمان دنیاست.   درویش ضمن انتقاد به ترامپ و رویکردهای ضد محیط زیستی دولت کنونی آمریکا افزود: ۲۵ درصد مصرف کره زمین مربوط به کشور آمریکاست و انتظار می‌رفت این کشور چیدمان توسعه خود را بازطراحی کند اما در عوض ترامپ از توافقنامه اقلیمی پاریس خارج شد. ترامپ چند سال پیش و زمانی که هوای مناطق شمالی آمریکا خیلی سرد شده بود با انتقاد به دولت اوباما که ۳۰ میلیارد دلار را صرف مبارزه با تغییرات اقلیمی کرد، گفته بود؛ بجای هزینه ۳۰ میلیاردی برای تغییرات اقلیمی می‌توانستیم با کمی پول پالتو بخریم و برای ساکنان این مناطق بفرستیم! ۷ ماه پیش دانشمندان اقلیمی در سئول دور هم جمع شدند و هشدار دادند تا سال ۲۰۷۰ میلادی، ۷۵ درصد اکوسیستم دنیا منقرض می‌‌شود. مهندس درویش در بخش دیگری از سخنرانی خود با ذکر نمونه‌های متعدد از مشکلات زیست محیطی کشورمان به انتقاد از وضع موجود پرداخت. وی با اشاره به تالاب انزلی و رویکرد تازه سازمان محیط زیست برای تزریق "تیتانیوم" به این تالاب، اثرات آن را مشابه جاری ساختن میلیون‌ها مترمکعب فاضلاب در تالاب انزلی ارزیابی نمود. مهندس درویش با اشاره به وضعیت نامناسب جنگل‌های زاگرس در غرب کشور آن را نتیجه حذف دارکوب سرسرخ در مناطقی مانند ایلام دانست که نبودش موجب گسترش لارو سوسک‌های بلوط و نابودی جنگل‌های زاگرس در این منطقه شد. وی با اشاره به وقایع سیل اخیر به واکنش برخی نهادهای دولتی به فعالیت‌های کنش‌گران محیط زیست کشور و مقایسه آن در کشورهایی نظیر آمریکا اشاره کرد و گفت: بزرگترین مصیبت کشور در جریان سیل اخیر اتفاق افتاد و در وزارت نیرو به ما را جدی نگرفتند و گفتند شما احساساتی هستید! اما چرا در جامعه آمریکا که ییل و هاروارد را دارد بایستی چنین واکنش‌هایی را شاهد باشیم؟! آسمان هرکجا در دنیا انگار همین رنگ است.   مهندس درویش با ذکر مثالی از منطقه خاورمیانه، برخی شواهد عینی از گسترش جنگ و نفوذ داعش در مناطقی مانند عراق و سوریه را برشمرد. وی عدم توجه به میان رودان را عامل فروپاشی این منطقه دانست. پروژه گاپ ترکیه و احداث ۲۱ سد بر روی سرشاخه‌های دجله و فرات باعث گردید که تعداد چشمه‌های تولید گرد و خاک به شدت افزایش یابد. در این بین ۴ میلیون هکتار از اراضی عراق از بین رفت. بیکاری مردم در کشورهای عراق و سوریه باعث سوء استفاده داعش برای یارگیری نظامی مناسب گردید. اما آیا مردم ما در منطقه اکنون آگاه تر شده‌اند؟!.   سخنران پایانی این نشست دکتر محمد فاضلی عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی و مشاور وزیر نیرو بود. وی با اشاره به دو زمینه مورد توجه در این کتاب که شامل خود کتاب و مسأله فروپاشی می‌شود، به تشریح نظریه‌های مختلف در باب فروپاشی پرداخت. وی با اشاره به مفهوم فروپاشی در نظریه "بوتزر" وقوع این پدیده را مربوط به زمانی دانست که در کشوری تمرکز زدایی از ساختارهای قانونی صورت گرفته، آن کشور غیرتخصصی می‌شود، جمعیت زدایی انجام می‌شود و امکان بازتولید منابع در آن کشور وجود ندارد. برای اینکه فروپاشی رخ دهد باید چندین شرط وجود داشته باشد؛ فساد نخبگان، مالیات گیری سود جویانه ناکارآمد، گله داری کنترل نشده و بی ثباتی از جمله این شرایط محسوب می‌‌شوند. از دست دادن شبکه‌های اقتصادی و تغییرات اقلیمی از جمله عواملی محسوب می‌شوند که موجب تشدید یافتن جریان فروپاشی می‌شوند. فاضلی با اشاره به آثار و پیامدهای فروپاشی افزود: اگر کشورها در برابر تغییرات زیستی تاب آوری کمی داشته باشند مهاجرت‌های داخلی تشدید می‌شود، حافظه فرهنگی از بین می‌رود، یکجانشینی تضعیف می‌گردد و امکان آن کم می‌شود و یک چرخه خودتقویت شونده فروپاشی ایجاد می‌شود. فاضلی به زمینه دیگری از دیدگاه خود راجع به کتاب فروپاشی اشاره کرد و تمرکز جرد دایموند بر اکولوژی و فروپاشی را مورد بررسی قرار داد. از لحاظ اکولوژی ۸ متغیر مورد توجه جرد دایموند در این کتاب بوده است؛ جنگل زدایی و تخریب زیست‌بوم، معضلات خاک، مسائل مدیریت آب، شکار بیش از حد، ماهیگیری فراتر از نیاز، تأثیر گونه‌های وارد شده بر گونه‌های بومی (مانند ماهی تیلاپیلا و درخت کپور آمریکایی که هیچ تناسب و سازگاری با زیست بوم ایران ندارند) و در نهایت رشد جمعیت انسانی که مهمترین عامل شمرده می‌شود.   مشاور وزیر نیرو به برخی دیدگاه‌های اشتباه سیاسیون اشاره کرد که منابع طبیعی کره زمین را پایان ناپذیر تلقی می‌کنند و اعتقادی به تراژدی منابع طبیعی ندارند. به عنوان نمونه سال گذشته شاهد یک ترسالی بودیم که از منظر علوم آب و هیدرولوژی سالی است که میزان بارندگی در آن بیشتر از میانگین بلندمدت باشد. بسیاری از سیاسیون این پدیده را که در یک سال رخ داده است را به یک دوره ترسالی ارزیابی می‌کنند و بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌‌کنند. فاضلی به برخی مثال‌های امیدوارکننده در کتاب فروپاشی که نمونه‌های عینی موفقیت برای بازسازی زیستی و توقف روند فروپاشی محسوب می‌شوند اشاره نمود. ژاپن در سال ۱۶۵۰ میلادی کشوری بود که به طور گسترده‌ای با جنگل زدایی مواجه گردید. آلمان نیز یک نمونه دیگر برای اصلاح روند زیستی است به طوری که این کشور از سال ۱۸۰۰ دست به اصلاحات در این زمینه زد. کره‌جنوبی نیز از سال ۱۸۶۰ این مسیر را طی کرده است. متغیرهای سیاسی و حکمرانی عوامل اصلی تغییرات روند فروپاشی و اصلاحات زیستی محسوب می‌شوند. موفقیت برخی کشورها مرهون حکمرانی کارآمد است.   به طور کلی دو نوع رویکرد برای اصلاحات حکمرانی وجود دارد: رویکرد از پایین به بالا که مختص جوامع محلی و کوچک است و رویکرد از بالا به پایین که مختص جوامع بزرگ محسوب می‌شود. یک رویکرد با کیفیت حکمرانی مانند ژاپن بعد از سال ۱۶۵۰ است که حکومت شوگان‌ها در طول ۲۰۰ سال به این امر منجر شد در حالی که حکومت های کوتاه‌مدت همواره باعث نابودی منابع می‌گردند زیرا تنها در فکر بهره‌برداری کوتاه از موقعیت‌ها و امکانات طبیعی هستند. صلح، ثبات و امنیت باعث شد ژاپن در روند اصلاحات زیستی و احیای جنگل‌ها موفق گردد. همین مسأله در آلمان سال‌های ۱۸۰۰ نیز صدق می‌کند.   وی در ادامه به مبحث پیچیدگی اشاره کرد و آن را نتیجه بزرگ شدن جوامع دانست. اگر کشورها نتوانند بر هزینه پیچیدگی خود غلبه کنند به سمت فروپاشی می‌روند. پیچیدگی مزایایی هم دارد؛ جوامعی که نتوانند از این مزایا بهره‌برداری نمایند روند فروپاشی در آنها تسریع می‌شود. به عنوان مثال چین و هند از جمله کشورهایی هستند که علیرغم مشکلات زیست محیطی و آلودگی­های گوناگون از مزیت بزرگی و پیچیدگی برای رشد اقتصادی خود استفاده کرده‌اند. جرد دایموند نیز هم از جنبه اکولوژیکی و هم حکمرانی به این مسأله پرداخته که جوامع هم به سمت فروپاشی و هم بازسازی، نظم و توسعه حرکت می‌کنند. این نشست با پرسش و پاسخ مخاطبین علاقه‌مند پایان یافت. ]]> تاریخ و سیاست Sat, 20 Jul 2019 06:27:05 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/278487/دخالت-های-انسانی-طول-تاریخ-منجر-تعادل-زیستی-شده ​پنجمین جلد «فهرست اسناد کتابخانه دانشگاه تهران» منتشر شد http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/278494/پنجمین-جلد-فهرست-اسناد-کتابخانه-دانشگاه-تهران-منتشر به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پنجمین جلد از مجموعه «فهرست اسناد تاریخی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران» به کوشش شیوا تقوایی زحمتکش و زیر نظر حجت‌الاسلام رسول جعفریان، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران منتشر شد.   جعفریان در مقدمه این جلد با اشاره به رسالت‌های کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران می‌نویسد: «کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران تا این زمان دو رسالت داشت؛ اما این سال‌ها، سه رسالت شده است. تنوع در رسالت، بسته به نوع منابع و شیوه خدمات‌رسانی متناسب با آن است. نخستین مورد، حفظ میراث کهن است، میراثی که مهم‌ترین آنها در کتابخانه، نسخ خطی، و در مراحل بعد، اسناد، عکس‌ها، نشریات قدیمی، کتاب‌های چاپ سنگی و سربی است. مورد دوم، تهیه کتاب‌ها و منابع روز چاپی برای مراجعان محترم از استادان، دانشجویان و کارمندان عزیز و آماده کردن تالارهای متنوع برای آن‌ها است. کتابخانه باید بهترین کتاب‌های روز را در اسرع وقت، تهیه کرده و در اختیار دانشجویان قرار دهد. طبعاً در هر دو مورد، یکی از مهم‌ترین کارها، پس از تهیه منابع، فهرست کردن آن‌هاست. یعنی هم در زمینه متون کهن و هم کتاب‌های جدید، می‌باید با سرعت و دقت، فهرست‌نویسی شود تا مراجعان بتوانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند. رسالت سوم در حوزه منابع دیجیتال است.»   وی در ادامه می‌نویسد: «در مورد منابع چاپی جدید و قدیم، و نیز اسناد چنان که اشارت رفت، مهم‌ترین مسأله فهرست‌نویسی است. می‌دانیم در بخش خطی، کتابخانه، با تلاش‌های مرحوم استاد دانش‌پژوه و افشار، توانست به مقدار زیادی کار را به اتمام برساند. اندکی هم که مانده بود به یاری یکی دو تن از همکاران پس از انقلاب به اتمام رسید. اما در بخش‌های دیگر، مانند منابع سنگی، سربی و نشریات، هنوز در نیمه راه هستیم. در بخش اسناد، آنچه که اکنون نمونه‌ای از آن را شاهدیم، کار با جدیت پیش نرفته بود. طی یک سال گذشته، این وظیفه، با همت تنی چند از همکاران کتابخانه این کار به نهایت خود نزدیک شد.»   شیوا تقوایی زحمتکش، دانشجوی دکتری تاریخ، تدوین‌کننده جلد پنجم فهرست اسناد کتابخانه دانشگاه تهران، مجلد چهارم این مجموعه را نیز که پیش از این منتشر شده فراهم آورده بود. ]]> تاریخ و سیاست Sat, 20 Jul 2019 07:57:39 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/278494/پنجمین-جلد-فهرست-اسناد-کتابخانه-دانشگاه-تهران-منتشر دلتنگی‌هایی که شاهزاده خانم را به عزیمت مکه و عتبات مصمم می‌کند http://www.ibna.ir/fa/doc/book/278486/دلتنگی-هایی-شاهزاده-خانم-عزیمت-مکه-عتبات-مصمم-می-کند به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «سه روز به آخر دنیا» تنها ماجرای یک سفر زیارتی نیست، بلکه داستان یک زندگی است. زندگی یک زن درباری که لایه‌ای ناپیدا را آشکار می‌کند. نام او را نمی‌دانیم، چون در تمام کتاب هیچ‌وقت او را به نام خطاب نمی‌کنند، اما براساس نوشته خودش از اصل و نسبش به خوبی آگاهیم. او دختر شاهزاده مبارک‌میرزا، نوه شاهزاده محمودمیرزا و نوه فتحعلی شاه قاجار است و از سمت مادر نوه نادرشاه افشار محسوب می‌شود. «سه روز به آخر دنیا» در آغاز به نسب‌نامه و اذن حضرت والا اشاره می‌کند. سپس در چهار فصل به بی‌تماشا نبود، قطعه‌ای از جهنم، عمارت روی ناف حوا است، نه صدای شتری و نه تعال عربی می‌پردازد. در پایان نیز حاشیه ابوالقاسم عمادالملک بر سفرنامه شاهزاده خانم آمده است. شاهزاده خانم قاجاری زنی است باسواد، آشنا به شعر و ادبیات، هنرمند و قطعا زیبا؛ چون آوازه‌اش به ناصرالدین‌شاه می‌رسد و در پانزده سالگی به نامزدیِ شاه درمی‌آید. این نامزدی به انجام نمی‌رسد و آن‌طور که خودش می‌نویسد «بغض بزرگان مانع گردیده» پس از سه سال نامزدی به هم می‌خورد و شاهزاده خانم در سن هجده سالگی به دستور ناصرالدین‌شاه به عقد عمادالملک حاکم پنجاه و چند ساله بسیار ثروتمند و معتبر تون و طبس درمی‌آید. پس از چند سال دشمنی‌های زنان دیگر عمادالملک و مرگ دو برادرش و دلتنگی‌های شاهزاده خانم او را به عزیمت به مکه و عتبات مصمم می‌کند. خودش در این باره می‌نویسد: «به التماس خدمت سرکار عماد‌الملک عرض کردم که گر ترحم می‌کنی، وقت است وقت چون معزی‌الیه هم پیرو شکسته شده بودند و در نهایت اُنس را به من داشت و جداییِ من خیلی برایشان ناگوار شود، از راه بزرگ‌منشی و کوچک‌نوازی که شیوه ذات حمیده صفات است، نمی‌خواست دلِ شکسته را بشکند. در ظاهر اذن مرخص و در باطن به توسط تمام مردم ممانعت می‌فرمود ولی ابدا از شدت دلتنگی گوش به حذف ناصحین نمی‌توانستم کرد.» شاهزاده خانم اذن سفر از همسر می‌گیرد و با تعداد اندکی همراه در 21 شعبان 1303 هجری قمری (4 خرداد 1256) طبس را برای یک سال یه قصد عتبات و سپس مکه ترک می‌کند. از همان آغاز سفرنامه می‌فهمیم راوی زنی باسواد و نکته‌سنج و تیزبین است که تمایلی به زیاده‌گویی ندارد. هر چند ثروتمند و سرشناس است اما جاده با او همان می‌کند که با دیگران. وی می‌نویسد: «از شدت گرما مثل ماهیِ بی‌آب می‌طپم. خودم و تمام مردم نزدیک است هلاک شویم. هم ریگ است، هم کویر. ماه جوزا در گرمسیر بی‌آب میان کویرنمک، شنیدن کی بود مانند دیدن.» سفرنامه شاهزاده خانم با ورود زائران به کشتی و سپس در راه بازگشت که از مسیر جبل اتفاق می‌افتد، رنگ و بویی دیگر پیدا می‌کند. ازدحام مسافران و به گِل نشستن‌های مکرر کشتی و بدتر از همه مرگ و میر زائران و انداختن اجساد به دریا تا حمله راهزنان به کاروان در راه جبل، چنان دقیق و شفاف توسط شاهزاده خانم توصیف شده که می‌توان تمام آن وقایع را بسیار واضح در ذهن مجسم کرد. استفاده درست و به موقع مولف از شعر، ضرب‌المثل و طنز و ذکر وقایع تاریخی با نثری ساده و روان را باید از جمله دلایل جذابیت سفرنامه دانست. در آخرین صفحه سفرنامه، یادداشتی به قلم ابوالقاسم عمادالممالک پسر محمدباقر عمادالملک، همسر شاهزاده خانم به تاریخ 1317 هجری وجود دارد که در آن تصریح می‌کند این سفرنامه، روزنامه سفر حاجیه شاهزاده خانم به مکه معظمه است که به قلم خود شاهزاده خانم نوشته شده است. از سویی در انتهای سفرنامه آمده که این نسخه به دستور شاهزاده خانم توسط میرزا محمدعلی الموسوی به تاریخ ذیقعده 1317 هجری قلمی شده است. با توجه به تاکید شاهزاده خانم در برخی صفحه‌های سفرنامه و دستخط ابوالقاسم عمادالممالک مشخص است که اصل سفرنامه توسط شاهزاده خانم و در طول سفر نوشته شده اما بنا به دلایلی در سال 1317 هجری چندسال پس از درگذشت همسر شاهزاده خانم، کاتبی به نام میرزا محمدعلی موسوی، نسخه اولیه را به دستور شاهزاده خانم رونویسی‌ می‌کند. یکی از ویژگی‌های سفرنامه شاهزاده خانم حاشیه‌نویسی‌هایی است که با توجه به شباهت خط، بایست توسط ابوالقاسم عمادالملک، پسر همسر شاهزاده نوشته شده باشد و بنابراین اهمیت بسیاری دارد. در این حاشیه‌ها اطلاعات بسیار کامل و دقیقی درباره شهرهای نام برده در متن آمده که نه تنها ارزش این سفرنامه را چند برابر می‌کند، بلکه منبع و ماخذ مفیدی برای آشنایی با موقعیت و تاریخ و اسامی قدیمی شهرهایی است که در مسیر این سفر قرار گرفته‌اند. به دلیل اهمیت این حاشیه‌ها محل ارجاع آن‌ها را با اعدادی مجزا از اعداد پانویس در متن و داخل پرانتز مشخص کرده‌ایم و توضیحات را انتهای کتاب آورده‌ایم. این سفرنامه یکی از اولین سفرنامه‌های زنان قاجاری است که در دست داریم. تا این زمان در فهرست سفرنامه‌های زنان دوره قاجار یک سفرنامه دیگر متعلق به شاهزاده مهرماه خانم، دختر فرهاد میرزا و ملقب به عصمت‌السلطنه به تاریخ 1258 قمری وجود دارد که تاریخش به پیش از این سفرنامه بازمی‌گردد. بنابراین سفرنامه شاهزاده خانم از لحاظ قدمت در مرتبه دوم قرار دارد. این کتاب براساس نسخه خطی سفرنامه شاهزاده خانم به شماره 18422 با عنوان «روزنامه سفر مکه» موجود در بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران استنساخ، تصحیح و در چهار فصل تنظیم شده است. چون نام «روزنامه سفر مکه» عنوانی تکراری و مورد استفاده بسیاری از سفرنامه‌هایی از این دست بوده است، «سه روز به آخر دریا» را برای کتاب برگزیدیم. این سفرنامه پیش از این تصحیح و منتشر نشده است، بنابراین در تصحیح به متن اصلی وفادار مانده‌ایم و جز افزودن سجاوندی‌های ضروری و نشانه‌گذاری‌های لازم هیچ تغییری در کتاب داده نشده است. در بخشی که نامش «بی‌تماشا نبود» می‌خوانیم: امشب یکشنبه بیست و پنج شعبان سوار شده رفتیم به منزل موسوم به نِکو. بسیار جای بد، گرم بی‌آبادی. بسیار بد گذشت. آن جا شنیدیم، رجب نوکر، یک غلام بچه بود، بزرگ شده و پسر خوبی است. به مرض تبی گرفتار است، بروز ندادند مبادا از قافله بماند. حال به شدت افتاده، گویا تبد لازم داشته باشد. من که اسم این مرض پدرسگ را نمی‌توانم بشنوم، چون هر دو برادر عزیزم به همین مرض رفته‌اند.» وی در بخشی که به مکه مشرف شده این چنین نوشته است: «هشت روز در مدینه مشرف بودیم. روز پانزدهم محرم حرکت کرده از شهر بیرون آمدیم که برویم، آن روز لنگ شد تا عصر در باغی بودیم شبیه به باغات طبس. تا عصر بودیم. عصر آمدیم میان چادر. دیدم امیر حاج از دست مدعی‌هایش گریخته، آمده در چادر بیرونی ما قایم شده. برای ما قهوه فرستاد، ما هم تعارف کردیم. شب را بود تا اواخر شب بار کردیم. چه نویسم از صفای مدینه منوره و بدی مردمش، در هیچ جای عربستان سنی به تعصب خلق مدینه دیده نمی‌شود.» چاپ دوم «سه روز به آخر دریا» به کوشش نازیلا ناظمی و ویراستاری زهره ترابی در 150 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و بهای 19 هزار تومان از سوی نشر اطراف منتشر شده است. ]]> تاریخ و سیاست Sat, 20 Jul 2019 08:31:14 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/278486/دلتنگی-هایی-شاهزاده-خانم-عزیمت-مکه-عتبات-مصمم-می-کند ​«آبان یشت» سرود اوستایی در ستایش اردویسور آناهید http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/278497/آبان-یشت-سرود-اوستایی-ستایش-اردویسور-آناهید مختاری، مدیر نشر آوای خاور به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: به تازگی کتاب آبان یشت سرود اوستایی در ستایش اردویسور آناهید را به کوشش چنگیز مولایی (اوستاشناس ایرانی) منتشر کرده‌ام. وی ادامه داد: مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی برای نخستین‌بار این کتاب را منتشر کرده و نشر آوای خاور ویراست دوم را با تجدید نظر و اصلاحات به چاپ رساند. طراحی جلد نیز بر عهده قباد شیوا بوده است. ناشر کتاب‌های ایران‌شناسی ادامه داد: یشت پنجم اوستا معروف به «آبان یشت» یا «اردویسور بانو یشت» به ستایش و بزرگداشت اردویسور اناهید، ایزدبانویِ آب‌ها و باروری اختصاص دارد. این یشت از 30 کرده یا فصل و 132 بند (و با احتساب بند پایانی که در انجام همه یشت‌ها تکرار می‌شود، از 133 بند) تشکیل شده و پس از فروردین یشت و مهر یشت، سومین یشت بلند اوستایی به‌شمار می‌آید. به گفته وی، این کتاب دربردارنده یک مقدمه و دو بخش است: در این کتاب درباره آبان یشت و دستنویس‌های آن، پیشینه پرستش ایزدبانو اردویسور اناهید در دوره هند و ایرانیان و گسترش آیین او در ایران و بیرون از مرزهای ایران در ارمنستان و لیدی و پونتوس و کاپادوکیه بحث شده است. در بخش نخست تصحیح انتقادی متن اوستایی آبان یشت و ترجمه فارسی آن آمده و بخش دوم شامل یادداشت‌هایی است که درباره تصحیح متن و ترجمه و مقولات مرتبط دیگر فراهم آمده است. وی به کتاب دیگری با نام «ایران ساسانی از دیدگاه منابع چینی» نوشته پائولو دفینا با ترجمه نازنین خلیلی‌پور اشاره کرد و گفت: در این نوشته از کاربرد حروف چینی به سبب حجمی که اشغال می‌کردند خودداری شده است و در انتهای یان کتاب به ترتیب حروف الفبایی و براساس ارزش آوایی گردآوری شده‌اند. همچنین تاریخ سلسله‌های چین که از آن‌ها استفاده شده و به آن‌ها ارجاع داده شده ویرایش «ای-وِن یین-شو کران» اهل تایپه است. مختاری افزود: «کورش بزرگ دین نام و هویت» نوشته مری بویس، محمد داندامایف، رودبگر اشمیت، امیلی کورت و دیگران برگردان جواد لطفی نوذری کتاب دیگری است که آوای خاور به چاپ رسانده است. این کتاب در واقع ترجمه‌ای از مقالات گوناگون ایران‌شناسان برجسته با موضوعات دین و هویت کورش بزرگ است. شاید همین نکته را بتوان وجه تمایز این اثر با آثار موجود در بازار کتاب ایران دانست.  کورش بزرگ بی‌تردید و به حق یکی از شناخته‌‌شده‌ترین و تاثیرگذارترین شخصیت‌های جهان باستان است. سجایای اخلاقی و شیوه کشورداری او از روزگار باستان تا به امروز همواره مورد توجه گروه‌های گوناگون بوده است. به همین دلیل تاریخ‌نگاران، زبان‌شناسان، باستان‌شناسان و دین‌پژوهان به بحث و تحقیق در زوایای گوناگون زندگی این چهره تاریخ ایران پرداخته‌اند. ]]> تاریخ و سیاست Sat, 20 Jul 2019 09:29:27 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/278497/آبان-یشت-سرود-اوستایی-ستایش-اردویسور-آناهید آشنایی با فیلسوف بزرگ ضدعقل‌گرایی قرن بیستم http://www.ibna.ir/fa/doc/book/278500/آشنایی-فیلسوف-بزرگ-ضدعقل-گرایی-قرن-بیستم به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «درآمدی بر مایکل اوکشات» نوشته پل فرانکو که نشر گام نو آن را به تازگی با ترجمه محسن میرزازاده منتشر کرده است، درآمدی ضروری به همه سویه‌های اندیشه اوکشات است و با قراردادن کار این فیلسوف در زمینه تاریخی،  رابطه آن را با مناقشات فلسفه سیاسی قرن بیست‌ویکم نشان می‌دهد.   مایکل اوکشات یکی از مهم‌ترین فیلسوفان قرن بیستم است و سهم مهمی در فلسفه سیاسی و طرح نظریه‌های محافظه‌کاری و لیبرال داشته و علاوه بر آن در فلسفه تاریخ، زیبایی‌شناسی، فلسفه دین و فلسفه آموزش هم بلندآوازه است. از این رو، با دیگر اندیشمندان معاصری همانند هایک، اشتراوس، برلین، رالز و رورتی مقایسه می‌شود.   او در حوزه عمومی به عنوان یکی از پشتیبانان تاچریسم شناخته شده بود و در آمریکا در جریان رقابت انتخاباتی سال 1996، روزنامه نیویورک تایمز مقاله‌ای را منتشر کرد که نشان می‌داد فلسفه عقل‌ناباورانه اوکشات چگونه می‌تواند برای توجیه نبود بینش در هر دو کارزار سیاسی کلینتون و باب دال رقیب او به کار رود. همچنین او را همراه با لئو اشتراوس دو اروپایی والامقامی معرفی کرده بودند که به محافظه‌کاری مدرن آمریکایی سامان دادند.   اوکشات در یکی از آثار اولیه خود تحت عنوان «تجربه و وجوه آن» استدلال می‌کند که طرح روشنگری در خصوص دریافت کل اندیشه و عمل انسان بر حسب مقوله علم ناممکن است، تجربه انسانی را نمی‌توان در چارچوب هیچ مقوله فکری واحدی فهمید، علم فقط یک الگو برای فهم امور است. او چهار جهان اندیشه را نام برده و از یک‌دیگر تمیز می‌دهد: جهان فلسفه، جهان تاریخ، جهان علم و جهان عمل.   اوکشات معتقد است که توتالیتاریسم اوج عقل‌گرایی است. به نظر او در عصر ما شناخت فلسفی در قالب عقل گرایی و ایدئولوژی در عالم عمل رخنه کرده و در اخلاق و سیاست اثری ویران‌گر گذاشته است. از دید او ریشه عقل گرایی در جامعه و سیاست به مساعی گم‌راه‌کننده دکارت و بیکن در جهت دستیابی به شناخت یقینی و قطعی بازمی‌گردد. اوکشات به و‌لتر، بنتام، مارکس و انگلس در مقام بانیان عقل گرایی در سیاست حمله می‌کند. وی حتی به فردریش هایک، که خود عقل‌گرایی معطوف به سازندگی را نقد می‌کند، خرده می‌گیرد و می‌گوید: «طرحی برای مقابله با هرگونه طراحی شاید بهتر از عکس آن باشد، اما خود متعلق به همان نوع از سیاست است.»     این فیلسوف برجسته محافظه‌کار در مقابل عقل‌گرایی و ایدئولوژی از مفهوم خاصی از سنت دفاع می‌کند. سنت در طی زمان و ناآگاهانه رشد می‌کند و مبین تجربه اصیل است، در حالی‌که عقل‌گرایی و ایدئولوژی، ذهنیتی مصنوعی می‌آفرینند. شناخت فقط در سنت و عمل حاصل می‌شود، و شناخت مبتنی بر سنت آموزاندنی نیست و نمی‌توان روشی برای آموزش آن به دست داد. باید در سنتی سیاسی زاده شویم تا آن را بفهمیم، حال آنکه عقل‌گرایان هیچ‌گاه نمی‌توانند وارد عرصه سنت شوند. سنت سیاسی مثل زبان مادری است که با عقل و ادراک پیشینی فرا گرفته نمی‌شود و دانستن قواعد برای کاربرد آن لازم نیست. گویندگان زبان سیاست هم نیازمند قواعد سیاست نیستند؛ بنابراین تحول در سنت نتیجه تعقل و تفکر نبوده‌است و انتخاب اخلاقی نیز هیچ‌گاه ممکن نیست.   پل فرانکو در کتاب «درآمدی بر مایکل اوکشات»، دستاوردهای موثر اوکشات را در همه حوزه‌های یاد شده برجسته می‌کند و به‌ویژه نوشته‌های این فیلسوف را درباره آموزش لیبرال و درک کثرت‌گرایانه از فعالیت بشر با توجه به انگاره‎ جذاب و پر کاربرد «گفت‌وگوی نوع بشر» می‌ستاید.   نویسنده پس از نوشتن فصلی به نسبت بلند با نام «نوای اوکشاتی» که به جوانبی از زندگی اندیشه‌ای فیلسوف مورد بحث در این کتاب می‌پردازد، در فصولی پنج‌گانه سرفصل‌های اندیشه اوکشات از قبیل نوع رویکرد او نسبت به ایده‌ئالیسم، مفهوم فلسفه سیاسی در نگاه اوکشات، عقل‌باوری و نقد بر عقل‌باوری در نگاه این فیلسوف، مفهوم گفت‌وگوی نوع بشر و مقوله آموزش گفت‌وگو در اندیشه اوکشات و رویکرد اوکشات نسبت به انجمن‌های مدنی را مورد مداقه قرار می‌دهد.   این اثر، اولین کتاب پل فرانکو درباره اوکشات نیست. او در پیش‌گفتار کتاب چنین می‌نویسد: «من نخستین کتابم را درباره مایکل اوکشات در 1990 نگاشتم. از آن سال به بعد علاقه به اندیشه اوکشات پیوسته رو به فزونی بوده است. چندین کتاب در کنار رساله‌ها و مقاله‌های بی‌شماری به فلسفه او اختصاص یافته‌اند.   این کتاب درآمدی ضروری به همه سویه‌های اندیشه اوکشات است و بدین‌سان با قراردادن کار این فیلسوف در زمینه تاریخی،  رابطه آن را با مناقشات فلسفه سیاسی قرن بیست‌ویکم نشان می‌دهد.   کتاب «درآمدی بر مایکل اوکشات»، علاوه بر یاری‌رسانی برای آشنایی با اندیشه‌های یکی از فیلسوفان مهم قرن بیستم، برای درک سیر حرکت فلسفه محافظه‌کارانه در آن قرن نیز بسیار پراهمیت است و به ویژه در شناختی دیگرگون از مقوله محافظه‌کاری، فارغ از رویکردهای نومحافظه‌کارانه به ما یاری می‌رساند. احیای اندیشه مایکل اوکشات همچنین در زمینه احیای لیبرالیسم فارغ از اتهاماتی که تحت لوای نولیبرالیسم به آن وارد می‌شود نیز می‌تواند اهمیت داشته باشد.   کتاب «درآمدی بر مایکل اوکشات» نوشته پل فرانکو با ترجمه محسن میرزاده را نشر گام نو با تیراژ 330 نسخه در 357 صفحه، با قیمت 52 هزار تومان در سال 1398 منتشر کرده است. ]]> اندیشه و علوم اجتماعی Sat, 20 Jul 2019 09:41:13 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/278500/آشنایی-فیلسوف-بزرگ-ضدعقل-گرایی-قرن-بیستم