خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين علوم انسانی :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/history_politic Sun, 22 Sep 2019 14:36:18 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Sun, 22 Sep 2019 14:36:18 GMT علوم انسانی 60 نگاه روان‌شناسی به مقوله تکامل و تحول گونه بشر http://www.ibna.ir/fa/doc/book/280750/نگاه-روان-شناسی-مقوله-تکامل-تحول-گونه-بشر به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «مروری بر روان‌شناسی فرهنگی ـ تاریخی» با گردآوری و ترجمه سعید شجاع‌شفتی نخستین کوشش برای معرفی اندیشه‌ها و آثار ویگوتسکی در ایران به شمار می‌رود. شالوده روان‌شناسی تاریخی ـ فرهنگی را روان‌شناسی تجربی به نام لف سیمیونویچ ویگوتسکی پی‌ریزی کرد. وی و شاگردانش، مبانی نظری و عملی مکتبی را بنا نهادند که خود زیربنای دیدگاه‌های دیگری همچون مکتب روان‌شناسی رفتاری، روان‌شناسی شناختی، روان‌شناسی تربیتی، روان‌شناسی انتقادی، محیط‌گرایی، رفتاردرمانی، محیط‌درمانی و نظریع فعالیت شد. هسته اصلی روان‌شناسی فرهنگی ـ‌ تاریخی را می‌توان حول محور اجتماع، فرهنگ و تکامل جستجو کرد که به ویژه در مقاله ویگوتسکی در باب روان‌شناسی بدوی و تا حدودی روان‌شناسی هنر قابل مشاهده است. لف سیمیونویچ ویگوتسکی در سال ۱۹۱۷ در رشته حقوق از دانشگاه دولتی مسکو فارغ‌التحصیل شد، اما در مباحثی همچون جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و فلسفه نیز مطالعاتی داشت. با این حال، کار رسمی‌اش در روان‌شناسی عملا از سال ۱۹۲۴ آغاز شد، یعنی زمانی که انستیتو روان‌شناسی مسکو با الکسی لئونتیف و الکساندر لوریا شروع به همکاری کرد. او طی ده سال شش کتاب در زمینه مباحث مختلف روان‌شناسی منتشر کرد و با اینکه به مباحث گوناگون در این حوزه علاقه داشت، تحقیقاتش عمدتا حول محور رشد و تربیت کودک بود و نظریات مهمی نیز در خصوص روان‌شناسی هنر و تکامل زبان داشت. بنا بر نظر برخی روان‌شناسان او پدر علم روان‌شناسی شوروی محسوب می‌شد و رویکردهای ویگوتسکی به رفتار اجتماعی و سپس به سبکی تماما فرهنگی ـ تاریخی تغییر مسیر یافت. از سویی، هر تلاشی برای یافتن ردپای نظریه فرهنگی ـ تاریخی در آثار منتشر شده‌اش در سال‌های قبل از ۱۹۲۸ عموما با ناکامی مواجه می‌شود و درواقع نخستین بینش‌هایش در باب مقوله شخصیت و خودآگاهی انسان، به عوض روان‌شناسی، بیشتر فلسفی بود. می‌توان گفت دیدگاه‌های افرادی همچون سولوویوف، بیلی، و نویسندگانی مثل شکسپیر و ماندلشتام خیلی بیش از پاولف و مارکس، فضای اجتماعی و فرهنگی‌اش را شکل داده و در مباحث علمی‌اش نقش داشته است. نویسنده در بخشی با عنوان «تحول اجتماعی در انسان» درباره نگاه روان‌شناسی به مقوله تکامل و تحول گونه بشر می‌نویسد: روان‌شناسی علمی این امر را مبنای نظریاتش قرار داده که گونه مدرن انسان ماحصل دو نیروی تکاملی است. از یک طرف، این نوع بشر امروزی طی فرآیندی طولانی و زیستی‌ای برخاسته که سرانجام به گونه هموساپینس ختم شده است؛ آن هم با تمامی خصایص ذاتی‌اش از حیث اسکلت بدن، عملکرد اعضای مختلف، رفلکس‌ها و غرایز که به طور ذاتی در او نهادینه و از نسلی به نسل بعد منتقل می‌شود. از طرف دیگر همگام با آغاز زندگی اجتماعی و تاریخی بشر و وقوع تغییرات اساسی در شرایطی که او می‌بایست خود را با آنان وفق می‌داد، ویژگی‌های خط سیر تکامل اجتماعی انسان نیز به‌طور اساسی تغییر کرد. شجاع‌شفتی در ادامه توضیح می‌دهد که در چارچوب نظریات روان‌شناسی معاصر، دلایل متقنی برای این فرض وجود دارد که خصایص زیستی انسان، در اثنای تکامل تاریخی ـ‌ فرهنگی‌اش مشخصا تغییرات اندکی داشته است. هرچند او این حرف به معنای به اتمام رسیدن تکامل زیستی و ثابت و تغییرناپذیر شدن گونه بشری نمی‌داند. بلکه معتقد است این مسئله نشانگر این کیفیت است که قوانین بنیادین و عومل اصلی‌ای که فرآیند تکامل زیستی را به پیش می‌راند در موضعی فرعی‌تر، نسبت به قواعد جدیدتر و پیچیده‌تری که تکامل اجتماعی انسان را سبب می‌گردند، واقع می‌شوند.  سرفصل‌های کتاب نیز عبارتند از: روان‌شناسی هنر، روان‌شناسی انسان بدوی، مسئله خودآگاهی، خودآگاهی به‌مثابه مسئله‌ای در روان‌شناسی رفتار، بحثی درباب نقش محیط در زندگی انسان، تحول اجتماعی در انسان، تفکر و تکلمف مقدمه‌ای بر ترجمه روسی کتاب «ماورای اصل لذت» و رفتار فرهنگی کودک.   کتاب «مروری بر روان‌شناسی فرهنگی ـ‌ تاریخی» با گردآوری و ترجمه سعید شجاع‌شفتی در ۳۱۹ صفحه، شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و به قیمت ۳۲۰۰۰ تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است. ]]> علوم انسانی Sat, 21 Sep 2019 05:30:40 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/280750/نگاه-روان-شناسی-مقوله-تکامل-تحول-گونه-بشر ​معرفی بیش از 230 گونه از کمیاب‌ترین عنکبوت‌ها و عقرب‌های ایران http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/281003/معرفی-بیش-230-گونه-کمیاب-ترین-عنکبوت-ها-عقرب-های-ایران به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- کتاب «راهنمای میدانی عنکبوت‌ها و عقرب‌های ایران» نوشته علیرضا زمانی در بخش زیست‌شناسی کتاب سال جوانان برگزیده شد. این کتاب براساس معرفی گونه‌هایی با پراکنش بیشتر و جالب توجه از نظر ظاهری برای طبیعت‌گران نگارش شده است. در این اثر نخستین تصاویر از نمونه‌های زنده برای برخی گونه‌های عنکبوتیان ارائه شده است. همچنین این کتاب براساس آخرین آمار و اطلاعات علمی و داده‌های پراکنش گونه‌ها در ایران تهیه شده است.   از میان حدود 600 گونه عنکبوت و 53 گونه عقرب که تاکنون از ایران گزارش شده در این کتاب توضیحاتی درباره بیش از 230 گونه از فراوان‌ترین،کمیاب‌ترین و تعدادی از گونه‌های اندمیک آورده شده است. این کتاب متنی بر به‌روزترین اطلاعات پایه‌ای موجود و تجربیات شخصی نگارنده و حاصل تلاش و همکاری جمع بسیاری از همکاران و علاقه‌مندان ایرانی و خارجی است. مطالعه این کتاب می‌تواند هم برای علاقه‌مندانی که تازه قدم به این عرصه گذاشته‌اند و هم برای متخصصان مفید باشد. در بخش «عنکبوت‌ها» 33 خانواده عنکبوت با نام‌های عنکبوت‌های تور کیفی، درزباف، لانه جناغی، منزوی، خیوانداز، بابا لنگ دراز، مجراباف، خرخاکی خوار، کوتوله، گیره پا، مخملی، پاستاره‌ای، سنگی، تور مدور پشمین، تور داربستی، تور صفحه‌ای، آرواره دراز، تور مدور، گرگی، تور گهواره‌ای، گربه وحشی، تور قیفی، برکه‌ای، توری باف، سنگ آهک، کیسه‌ای پادراز، کیسه‌ای، مقلد مورچه، زمینی، میرشکار، خرچنگی دونده، خرچنگی و جهنده معرفی می‌شوند.   در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «عنکبوتیان تقریبا تمامی زیستگاه‌های خشکی را فتح کرده‌اند و در تعداد کمتر در زیستگاه‌های آب شیرین و آب شور نیز یافت می‌شوند. بخش قابل توجهی از تنوع عنکبوتیان مربوط به جنگل‌های بارانی در مناطق استوایی است. هرگونه خاص غالبا پراکنشی محدود به زیستگاهی با ویژگی‌های محیطی مشخص دارد؛ که از بین آنها می‌توان به نیازهای رطوبتی، حرارتی و تغذیه‌ای خاص اشاره نمود.»   علیرضا زمانی متولد سال 1372، دانش‌آموخته رشته زیست‌شناسی جانوری از دانشگاه تهران، مدرس درس آشنایی با عنکبوتیان ایران در دوره‌های راهنمایان حیات‌وحش و عضو هیأت مدیره گروه جانورشناسان فلات پارس است. انتظام نمونه‌های عنکبوت واقع در موزه ملی جانورشناسی در مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، هماهنگی بانک اطلاعاتی ایران در پروژه World Spider Catalog واقع در موزه تاریخ طبیعی برن (سوئیس) و همکاری به‌عنوان نویسنده ارشد در گردآوری و به‌روز‌رسانی سالانه کاتالوگ عنکبوت‌های ایران از جمله مهمترین فعالیت‌های این پژوهشگر جوان است. وی در حال حاضر در دانشگاه تورکو فنلاند مشغول تحصیل در مقطع دکتری است.  ]]> علوم انسانی Sat, 21 Sep 2019 13:03:27 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/281003/معرفی-بیش-230-گونه-کمیاب-ترین-عنکبوت-ها-عقرب-های-ایران نشریه بخارا شبی برای نقشه برگزار می‌کند http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/281019/نشریه-بخارا-شبی-نقشه-برگزار-می-کند به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «شب نقشه» در ساعت سه بعد از ظهر یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ در محل موزه نقشه با سخنرانی سید محمد بهشتی، غلامرضا سحاب، احمد محیط طباطبایی و فخار تهرانی برگزار می‌شود. موزه نقشه تهران حاوی مجموعه‌ای بی‌نظیر از نقشه‌های قدیمی و اصیل شهر تهران به انضمام مستندات قدیمی و کتب مرتبط تا جدیدترین عکس‌های ماهواره‌ای است. این موزه و یا به عبارتی گنجینه در دو طبقه با زیربنایی حدود ۸۰۰ متر مربع در ساختمان مرکز اطلاعات جغرافیایی شهر تهران (TGIS) در سال ۱۳۷۹ با حضور آقایان پرفسور محمدحسن گنجی، مهندس پورکمال، مهندس عباس سحاب و افراد صاحب‌نام و صاحب‌نظر دیگر در این زمینه آغاز به کار کرد. سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان متولی اصلی احیای مجدد این گنجینه از سال ۹۰ است. نقشه در پژوهش‌های جغرافیایی هم منبع اطلاعات، هم ابزار مشاهده و هم وسیله ثبت مشاهدات است، هم وسیله تجزیه و تحلیل و بالاخره نقشه قسمتی از زبان فنی جغرافیاست که آن را نشان ویژه جغرافیا نامیده‌اند. اهمیت نقشه از دیدگاه تحقیقات و پژوهش‌های علمی و فنی، در همه نهادهای کشوری و همچنین در مورد مسائل و مشکلات عمرانی و بازرگانی و اقتصادی در خور توجه است و از این رو همه ساله صدها نقشه در مقیاس‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. موزه نقشه انتهای اتوبان امام علی، میدان ارتش به سمت سه راه اقدسیه روبه‌روی مسجد امام جعفر صادق واقع شده است. ]]> علوم انسانی Sat, 21 Sep 2019 12:36:39 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/281019/نشریه-بخارا-شبی-نقشه-برگزار-می-کند آیا دموکراسی پایان کار تمدن بشری است؟ http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/280906/آیا-دموکراسی-پایان-کار-تمدن-بشری به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «ویکو و هردر: دو بررسی در تاریخ اندیشه‌ها» نوشته آیزیا برلین یکی از برجسته‌ترین فیلسوف ـ تاریخ‌نگاران در جهان انگلیسی‌زبان، از دو چهره عصر روشنگری می‌گوید که آثارشان نمایانگر نقطه عطفی میان تصور کهن از تاریخ به منزله وقایع‌نگاری و چشم‌اندازهای نوین تاریخ در مقام رشته‌ای علمی است، امری که به «برداشتن موانع برای بسط عظیم روح انسان» انجامید.   کتاب درواقع از درس‌گفتارهایی گرفته شده که به ترتیب در سال‌های ۱۹۵۸-۱۹۵۷ در انستیتوی ایتالیایی مستقر در لندن و در سال ۱۹۶۴ در دانشگاه جان هاپکینز ایراد شدند. نسخه اولیه جستار آیزیا برلین درباره ویکو در کتاب جنبه‌های هنر و اندیشه در ایتالیای قرن هجدهم منتشر شد؛ جستار مربوط به هردر نیز در کتاب جنبه‌های قرن هجدهم ویراسته ارل آر.وسرمن و سپس با اصلاحات جزئی در مجله اینکانتر در ژوئیه سال ۱۹۶۵ منتشر شد.   ادریس رنجی (مترجم اثر) در گفت‌وگو با ایبنا از چرایی اهمیت اندیشه‌های این دو فیلسوف می‌گوید و به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد که منظور از گزاره «سازنده تاریخ واقعی یک گذشته واحد نیست» چیست؟ و پیامدهای رنج‌های انسان‌ها در ساخت این تاریخ و گذشته واقعی چگونه تبیین می‌شود؟   چرا ترجمه جستارهایی درباره اندیشه‌های این دو فیلسوف را قابل تامل یافتید؛ اندیشه‌های هردر و ویکو قرار است چه خلاء‌ از حوزه اندیشه در ایران آن هم با توجه به گسستی که میان تاریخ و جامعه ما رخ داده را پر کنند؟  با توجه به اینکه اکثر کارهایی که آیزیابرلین انجام داده خواندنی بوده و جز چندین موردی که در حد نام‌بردن بوده در ایران اثری درباره اندیشه‌های این فلاسفه در دست نبود به نظرم آمد که ترجمه چنین کتابی برای علاقه‌مندان مفید خواهد بود. همین اشاره در حد نام هم اغلب در دیگر کارهای خود برلین بوده است. از طرف دیگر این دو فیلسوف و به ویژه ویکو با اندیشه‌هایشان سنگ‌بنای مخالفت با روشنگری و سرآغاز فلسفه جدید در غرب بوده‌اند؛ نیاز داشتیم در ایران هم کاری درباره اندیشه‌های آن‌ها ترجمه و منتشر شود.   در کتاب شرح داده می‌شود این دو فیلسوف در حوزه شناخت تاریخ؛ روی تاریخ اجتماعی و کنش‌ها و واکنش‌هایی که نیروهای اجتماعی در زمان‌ها و مکان‌ها خاص داشته‌اند دست می‌گذارند. خوانش این دو از تاریخ اجتماعی برای جامعه‌ای مثل ایران که مدام از گستت تاریخ و جامعه در آن صحبت می‌شود و برخی معتقدند ما حال را فراموش کرده‌ایم و یا درگیر گذشته‌ای نوستالوژیک هستیم یا منتظر آینده‌ای اتوپیایی؛ چه کمکی برای گذر از این انقباض زمان به جامعه ما می‌کند و چقدر اهمیت حال و کنش‌های واقعی موجود را برایمان روشن می‌کند؟ نگرش ویکو و هردر به تاریخ نگرشی کلی‌ست. بازه‌ای که این‌ها برای تاریخ بشری در نظر می‌گیرند خیلی گسترده‌تر از این است که به زمان حال یا جنبش‌های گذران اجتماعی محدود شود. در مورد انقلاب و نگاه نوستالوژیک به گذشته هم باید اشاره کنم که نکته جالب در مورد این دو فیلسوف این است که از بنیان‌گذاران باور به تکثر هستند. در نتیجه در اغلب نظرات آن‌ها و به ویژه نظرات هردر نگاه نوستالوژیک به گذشته وجود ندارد. بین این دو ویکو مقداری بیشتر به گذشته باورمند است. البته او هم هرگز هیچ دوره‌ای را آرمانی نمی‌بیند. این دو از این زوایه به گذشته باور دارند که طبق یک نظریه چرخه‌ای تاریخ بشریت و تاریخ تمدن درکل، سه دوره را از سر می‌گذرانند. دوره اول همه چیز شاعرانه است، دوره دوم عصر خردگرایی‌ست و دوره سوم هم عصر دموکراسی، منطق و فلسفه و حکومت مردم است.   ویکو البته با حکومت مردم مخالف است و می‌گوید زمانی که دموکراسی به وجود بیاید و حکومت عوام حادث شود ما به آخرین مرحله تاریخ بشر رسیده‌ایم و به احتمال قوی تمدن بشری یا با یک عامل خارجی یا با فاسد شدن از درون از بین می‌رود. هردر هم اعتقاد دارد باید به تک‌تک فرهنگ‌ها و پیشرفت‌های تاریخی در جای خودش احترام گذاشت و لزومی ندارد کسی بخواهد آرمانی را زور در جامعه‌ای پیاده کند یا ایده‌آل خودش را از پیشرفت به دیگران  با اجبار تحمیل کند. برلین می‌گوید اگر تنها یک چیز باشد که هردر نمی‌تواند آن را بپذیرد، تلاش برای برگشتن به گذشته است. یعنی از نگاه او تاریخ انسان رو به پیشرفت است و مسیر خودش را می‌رود و هیچ چیزی مضحک‌تر از این نیست که انسان‌ها بخواهند به گذشته بازگردند. دوره تاریخی‌‌ای گه گذشته ویژگی‌های خودش را داشته و دیگر امکان تکرار آن وجود ندارد.   به عبارت دیگر نه ویکو و نه هردر نسبت به گذشته حس نوستالوژی ندارند و معتقد هستند هرآنچه که قرار است اتفاق بیفتد طبق مشیت الهی و منطق تاریخ تمدن اتفاق خواهد افتاد. بنابراین لزومی ندارد که ما بخواهیم مسیر تاریخ را تغییر بدهیم یا نگاه پردریغ یا نوستالوژیک به گذشته داشته باشیم.   منظور برلین از گزاره «سازنده تاریخ واقعی یک گذشته واحد نیست» چیست؟ یعنی این گزاره آیا بیانگر همان‌چیزی است که شما از آن به عنوان نگاه متکثر به فرهنگ‌های انسانی نام بردید؟  این قضیه چندان ارتباطی به نوع نگرش این دو فیلسوف نیست و به این مسئله برمی‌گردد که طبق باور برلین چارچوب‌هایی که هر رشته یا نظام فلسفی و معرفت‌شناختی نسبت به تاریخ ایجاد می‌کند، باعث می‌شود تاریخ بشریت و گذشته بشری یک معنای خاص پیدا کند و در نتیجه نظر و نگاه اندیشمندان و مکاتب متفاوت در ساخت گذشته همگی دخیل بوده‌اند و بله گذشته برای مارکس یک تعریفی دارد و برای یک اندیشمند دینی یا متفکر پست‌مدرن تعریفی دیگر؛ ولی همه این چارچوب‌های شناختی در شناخت گذشته موثر است و ما نمی‌توانیم گذشته را دارای یک تعریف یا موجودیت واحد بدانیم.    پیامدهای رنج‌های انسان‌ها در ساخت این تاریخ و گذشته چگونه تبیین شده است؟ اصولا رنج‌های انسانی با چه ملاک و معیاری و به عنوان چه متغییری در نگاه این دو فیلسوف به تاریخ جای دارد؟  نگرش ویکو به تاریخ و شکل‌گیری تمدن بشری به خیلی از اندیشمندان پس از خودش به‌ویژه هردر تسری یافته است. هرچند شواهدی نیست که نظرات او مستقیما بر هردر تاثیر گذاشته باشد ولی به هر حال فلسفه تاریخ این دو بسیار به هم شبیه است. از طرف دیگر هم بسیاری از مفاهیمی که ویکو به کار می‌برد و برای اولین بار مطرح می‌کند و هردر هم بر آن‌ها تاکید دارد از سوی دیگر فیلسوفان شناخته‌شده‌تری مثل هگل هم خیلی تاثیر گذاشته است. هرچند خود هگل هم تاحدی پیش می‌رود که گرچه به رنج‌های انسان‌ها بی‌توجه نیست و موارد انفرادی را هم مد نظر دارد اما در نگرش کلی‌اش به تاریخ رنج را امری اجتناب‌ناپذیر می‌داند و معتقد است که تاریخ بشری به سوی آگاهی پیش می‌رود و تا جایی پیش می‌رود که می‌توان از اندیشه‌های استنباط کرد که حتی اگر بشر هم وجود نداشت باز این تاریخ توسط عاملی دیگر به پیش می‌رفت و به غایت خودش می‌رسید.   هردر و ویکو هم معتقد بودند درست است که انسان‌ها در ساختن تاریخ و جهان فرهنگی خودشان دخیل هستند ولی همزمان هم به یک تاریخ آرمانی همیشگی معتقد بودند که الگوی مشیت الهی طراحی کرده و انسان‌ها خواسته یا ناخواسته در تمدن‌های خود این مراحل را پشت سر می‌گذارند و آنچه باید رخ بدهد قطعا رخ می‌دهد. یعنی نقش چندانی برای کنش‌های آگاهانه انسان‌ها در تحلیل به مسیر تاریخ قائل نیستند و مراحل مختلف تاریخی را چیزی می‌دانند که به هر روی باید به وجود می‌آمدند.   موضوع دیگری که کتاب به آن پرداخته، اسطوره است. ویکو و هردر در چه چارچوب تاریخی فرهنگ، کارکرد اجتماعی اسطوره که از آن به عنوان خرافه تعبیر می‌کنند را جای می‌دهند؟   یکی از آرای ویکو که باعث شد من کاملا مطمئن شوم که باید این کتاب را ترجمه کنم همین نظراتش درباره اسطوره‌هاست. ویکو جزو نخستین اندیشمندان مدرنی بود که اسطوره‌ها را تفسیر تاریخی و اقتصادی کرد و برخلاف اندیشمندان نگرش غالب روشنگری، اسطوره را خرافه نامید. درواقع ویکو می‌گوید چون بشر هنوز  شعور درک واقعیت به صورت عقلانی را نداشته این مقولات عجیب و غریب و بعضا مضحک را سرهم می‌کردند. البته او همین اسطوره و شعر باستان و نگرش هنری به جهان را تنها راه تصور و بیان احساسات این آدم‌ها نسبت به واقعیت جهان بوده است.   تاریخ‌گرایی که تا این اندازه به مسئله مهمی تبدیل شده هم یکی از کشف‌های بزرگ و نوآوری‌های ویکو است. تاریخ‌گرایان دیگر امروز و از جمله اریش اور باخ هم تاکید می‌کنند که دیگر منتقدان هنر و ادبیات به هیچ‌وجه تفاوتی میان یک شعر چینی باستانی و یک مینیاتور ایرانی یا نقاشی‌های عصر یخبندان قائل نیستند. چون ویکو به منتقدان و اندیشمندان آموخت که هر اثری را نسبت به دوره تاریخی خودش و با توجه به میزان دانش و طرز فکر و تخیل انسان‌های همان دوره و در ظرف زمان و مکان خودش باید سنجید. اگر ما اثری از یک نویسنده آمریکایی قرن بیستمی را با مثلا قطعه شعری که در یونان باستان سروده شده مقایسه کنیم و نتیجه بگیریم که داستان قرن بیستمی خیلی عاقلانه‌تر و آراسته‌تر و زیباتر است، یعنی فاقد حس تاریخی هستیم و نادیده گرفتیم که شاعر یونانی در عصر خودش همان کارکردی را داشته که انسان معاصر آمریکایی قرن بیستم دارد. این آثار و خالقانشان را باید نسبت به پیشرفت آگاهی و تصور و ادراک و تخیل انسان‌ها در زمان خودشان سنجید.   دید ویکو نسبت به اسطوره هم این است که انسان‌‌ها چون در دوره ابتدایی تاریخ ساختاری ذهنی‌شان عقلانی و انتزاعی نبود و بر پایه تخیل و جاندارانگاری و شخصیت‌بخشی به عناصر طبیعی کار می‌کرد، زمانی که نیاز به بیان یک مسئله بودند چاره نداشتند جز اینکه آنقدر تخیل قوی‌ای داشته باشند تا مسئله را تصویرسازی کنند. مثلا بیرون رانده شدن خدایان پایین‌دست‌تر از کوه المپ به دست خدایان برتر صرفا یاوه نیست و نشان‌دهنده این است که طبقه اشرافی و ثروتمند همیشه موفق می‌شدند تا زمان خاصی طبقه پایین‌دست را سرجای خودشان بنشانند و اجازه ندهند که آن‌ها از حقوق خودشان برخورد شوند. تک‌تک اسطوره‌ها را هم همینگونه اجتماعی و اقتصادی تفسیر می‌کند و از این روست که اندیشمندان سوسیالیست و خود مارکس خیلی احترام زیادی برای او قایل بودند. چون از دید آن‌ها ویکو اولین فردی بوده که فرهنگ انسان را طبق درگیری‌ها و کشمکش‌های اقتصادی و اجتماعی تفسیر کرده است.   جالب اینجاست که ویکو یک اندیشمند دینی بوده و مسلما روی حقایق مسیحی تاکید داشته اما تمام اشارت سخنانش به گفته برلین ما را به این منطق می‌رساند که کلا بشر چنین ساختار ذهنی‌ای دارد و حتی تک‌تک عصرهای پیشرفته‌تر و دوره زمانی خود ما هم باورها و علوم و پیشرفت‌ها و ایدئولوژی حاکمه‌شان چیزی جز اسطوره نیست. اسطوره‌ای که ما امروز به آن رسیدیم را بارت بسط داده و مفهوم ایدئولوژی مارکسیستی را دقیقا به نام اسطوره بازخوانی کرد. نگاهی که از اندیشه ویکو نشات گرفته هرچند که او مستقیما به این مسئله اشاره‌ای ندارد.       ]]> علوم انسانی Sat, 21 Sep 2019 05:26:58 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/280906/آیا-دموکراسی-پایان-کار-تمدن-بشری کنفرانس بین‌المللی مکتب فرانکفورت و روشنگری برگزار می‌شود http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/280985/کنفرانس-بین-المللی-مکتب-فرانکفورت-روشنگری-برگزار-می-شود به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کنفرانس بین‌المللی مکتب فرانکفورت و روشنگری در روزهای ۱۵ و ۱۶ آگوست ۲۰۲۱ در بارسلونا ، اسپانیا برگزار می‌شود. محور موضوعات کنفرانس شامل مکتب فرانکفورت، تاریخ، نظریه پردازان، کار نظری، نظریه و ایدئولوژی انتقادی، روش دیالکتیکی، تأثیرات و کارهای اولیه، نقد تمدن غربی، نظریه و سلطه انتقادی، نقد نظریه پردازان مکتب فرانکفورت بدبینی هورکهایمر و آدورنو، راه‌حل‌های هابرماس: نظریه انتقادی «بین گذشته و آینده» و... است. از علاقه‌مندان به موضوعات فوق دعوت می‌شود چکیده آثار خود را به آدرس https://waset.org/apply/۲۰۲۱/۰۸/Barcelona/ICFSEN?step=۲ ارسال کنند. مهلت ارسال آثار ۲۰ نوامبر ۲۰۲۰ است. برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس https://waset.org/conference/۲۰۲۱/۰۸/Barcelona/ICFSEN مراجعه شود. ]]> علوم انسانی Sat, 21 Sep 2019 06:36:20 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/280985/کنفرانس-بین-المللی-مکتب-فرانکفورت-روشنگری-برگزار-می-شود ​بزرگداشت جهانگیرخان قشقایی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/280977/بزرگداشت-جهانگیرخان-قشقایی-انجمن-آثار-مفاخر-فرهنگی به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، جهانگیرخان قشقایی از حکیمان و فیلسوفان بنام سده‌های سیزدهم و چهاردهم هجری (نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی) است که تذکره‌نویسان و کتب تراجم و تواریخ به شرح احوال او پرداخته‌اند. زندگانی جهانگیرخان را در کلّ می‌توان به سه دوره تقسیم کرد: مرحله نخست از آغاز تولد تا حدود سی‌سالگی یا کمی بعد از آن امتداد می‌یابد. در این دوران او افزون بر یادگیری سواد فارسی و آموختن برخی کتب نثر و نظم، شماری از مهارت‌ها و فنون عملی مانند موسیقی، تارزنی، کوه‌گردی و تیراندازی را نیز فرا گرفت.   مرحله دوم با ورودِ خان به اصفهان و ماندنِ همیشگی او در این شهر آغاز می‌شود. انگیزه و سبب اقامت در اصفهان هر چه که بود، شوق و شور بسیار به تحصیل و یادگیری علوم و معارف اسلامی در او برانگیخته شد. مدرسه فقهی ـ فلسفی اصفهان که در آن سال‌ها از مهم‌ترین مراکز علمی جهان تشیع بود، برجسته‌ترین مدرّسان علوم نقلی و عقلی را در خود جای داده بود و جهانگیرخان از محضر آنان بهره‌های کافی برد. سومین مرحلۀ حیاتِ خان، دوران زعامت، تدریس و استادی او در حوزه اصفهان بود. تبرّز و چیره‌دستی در دانش‌های گوناگون به‌ویژه حکمت الهی، حُسن خُلق، صفات پسندیده، فضایل نیکو و تقیّد به احکام شرع، در نفسی پاک و روحی قدسی ممزوج شد و از او چهره‌ای ماندگار در تاریخ علوم و معارف اسلامی به‌ویژه حکمت الهی شیعی پدید آورد.   در این مراسم که از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ یکشنبه ۳۱ شهریورماه در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار خواهد شد، استادان حاضر در جلسه، احوال و اندیشه‌های این حکیم متاله را مورد مداقه و بررسی قرار خواهند داد.   حسن بلخاری، رئیس انجمن؛ مهدی محقق، رئیس هیأت مدیره انجمن؛ حجت‌الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، حسین کلباسی اشتری، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و منوچهر صدوقی‌سها، مدرس حکمت و عرفان اسلامی در این مراسم سخنرانی می کنند.   انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در خیابان ولی عصر(عج)، پائین‌تر از میدان منیریه، پل امیربهادر، خیابان سرلشکر بشیری، پلاک ۷۱ واقع است. ]]> علوم انسانی Sat, 21 Sep 2019 05:35:14 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/280977/بزرگداشت-جهانگیرخان-قشقایی-انجمن-آثار-مفاخر-فرهنگی نکوداشت باربارا کائم، باستان‌شناس لهستانی برگزار می‌شود http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/280974/نکوداشت-باربارا-کائم-باستان-شناس-لهستانی-برگزار-می-شود به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین نکوداشت پروفسور باربارا کائم باستان‌شناس و ایران‌پژوه لهستانی به پاس یک عمر پژوهش در حوزه باستان‌شناسی ایران دوره‌ ساسانی از سوی دبیرخانه‌ دائمی همایش‌ها و همکاری‌های علمی دانشکده‌ ادبیات دانشگاه تهران برگزار می‌شود. این باستان‌شناس لهستانی که استاد تمام دانشگاه ورشو لهستان در حوزه‌ باستان‌شناسی است به پژوهش در حوزه‌ ایران باستان، ایدئولوژی در هنر ایرانی، معماری دوره ساسانی، دوره باستان‌شناسی آسیای مرکزی کهن و مذهب در دوره باستان نیز دلبستگی دارد و تا کنون پژوهش‌های گوناگونی در این حوزه‌ها انجام داده است. وی که عضو هیات‌های مشترک گوناگون باستان‌شناسی در ایران و کشورهای همسایه است، در کاوش‌هایی مانند هیات مشترک ایران و لهستان در پروژه‌ سد سیوند و منطقه سرخس در ترکمنستان شرکت داشته و کتاب‌هایی مانند «بناهای تاریخی آبادی سرخس» در سال ۲۰۰۸، «هنر در ایران باستان» و «ایدئولوژی پادشاهان ایرانی در دوره ساسانیان» را نوشته است.   در آیین سپاس‌داری از پروفسور بارباراکائم متخصصانی چون ماچئی فالکووسکی، ژاله آموزگار، روزبه زرین‌کوب، دوید مایر، میثم لباف خانیکی، آناهیتا شاهرخی، علیرضا دولتشاهی و علی شهیدی سخنرانی می‌کنند. این آیین یکشنبه ۳۱ شهریورماه 1398،  ساعت ۱۵ در دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار می‌شود. ]]> علوم انسانی Sat, 21 Sep 2019 05:20:52 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/280974/نکوداشت-باربارا-کائم-باستان-شناس-لهستانی-برگزار-می-شود منصوره اتحادیه درباره عظمی عدل(نفیسی) سخن می‌گوید http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/281033/منصوره-اتحادیه-درباره-عظمی-عدل-نفیسی-سخن-می-گوید به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشر تاریخ ایران، آیین نکوداشت بانو عظمی عدل (نفیسی)، نخستین بانوی مترجم ایران را از ساعت ۱۷:۳۰ سه‌شنبه دوم مهر ۱۳۹۸ در محل این انتشارات برگزار می‌کند.   در این مراسم که عنوان «در ستایش فرزانگی» را با خود دارد، منصوره اتحادیه، حامد فولادوند و سعاد پیرا سخنرانی خواهند کرد.   عظمی عدل (نفیسی) فرزند یوسف خان مکرم‌الملک (عدل) و همسر حبیب نفیسی (مدرس مدرسه عالی تکنیکوم و موسس دانشگاه‌های علم و صنعت و مازندران) است. او تحصیلات فارسی و فرانسه‌ خود را از مدرسه‌ ژاندارک تهران آغاز کرد. پس از اتمام آن به مطالعه‌ ادبیات ایران و آثار نویسندگان فرانسه پرداخت. وی از مترجمان صاحب ذوق به شمار می‌آمد.   بانو عظمی گذشته از زبان فرانسه به زبان انگلیسی نیز آشنایی داشت. از میان مهم‌ترین ترجمه‌های او می‌توان به «جامه پشمین» اثر هانری بوردو، «داستان‌های دوشنبه» اثر آلفونس دوده، «سرخ و سیاه» اثر استاندال و «عشق سوان» اثر مارسل پروست، اشاره کرد. در پروژه تاریخ شفاهی دانشگاه هاروارد نیز گفت‌وگوهای مفصلی با او انجام شده است.   عموم علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در این نشست در روز و ساعت مقرر شده به نشانی تهران، خیابان فلسطین، پایین‌تر از میدان فلسطین، جنب دانشکده هنر، ساختمان ۱۱۰ (پلاک ۳۷۲)، طبقه سوم، شماره ۳۰۴، نشر تاریخ ایران مراجعه کنند. ]]> علوم انسانی Sun, 22 Sep 2019 06:37:56 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/281033/منصوره-اتحادیه-درباره-عظمی-عدل-نفیسی-سخن-می-گوید محمدجواد درودگر با دوکتاب جدید در حوزه عرفان آمد http://www.ibna.ir/fa/doc/book/280855/محمدجواد-درودگر-دوکتاب-جدید-حوزه-عرفان-آمد به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دو کتاب «مبانی و قواعد تفسیر عرفانی» و «مبانی عرفان وحیانی» از محمدجواد درودگر به تازگی منتشر شده‌اند.   آنچه در کتاب «مبانی و قواعد تفسیر عرفانی» نوشته محمدجواد رودگر با آن مواجه هستیم عبارتند از: مبانی تفسیر عرفانی اعم از مبانی وجودشناختی، انسان‌شناختی، معرفت‌شناختی، زبان‌شناختی و غایت‌شناختی و نحوه و روش به‌کارگیری این مبانی در تفسیر عرفانی و همچنین معرفی تفسیر عرفانی به عنوان تفسری قاعده‌پذیر و تحلیل و تبیین قواعد خاص و وضع الفاظ برای ارواح معانی. نویسنده در مقدمه کتاب ضرورت و بایستگی‌های این اثر را فقدان تحقیقی درخور، منسجم و نظام‌مند درباره مبانی و قواعد تفسیر عرفانی قرآن کریم دانسته و می‌گوید که اگرچه از مبانی‌ها یا معیارها یا قواعد تفسر عرفانی ـ اشاری مباحثی صورت گرفته، لکن در لا‌به‌لای کتب علوم قرآنی، مقدمات تفاسیر قرآنی، قواعد عام و کلی تفسیر، منطق و روش‌ها و گرایش‌های تفسیری و حتی تفاسیر عرفانی به صورت پراکنده صورت گرفته ولی کتاب مستقل جامع و دربردارندده مبانی و قواعد تفسیر عرفانی در این خصوص نداریم.  از نگاه او عرفان و شهود دارای هسته‌های مشترکند و تفسیرهای عرفانی با هر تعریفی بازتاب شهود و مکاشفه یا تداعی معانی است و به شکل یک دانش درآمده و مثل همه دانش‌ها منطق‌پذیر و معیاربردار است و تحت ضوابط عام تفسیر قرآن و ضوابط خاص تفسیر عرفانی قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر تفسیر عرفانی سطوح و ساحات معنایی آیات را از راه تدبر یا عقل قویم و شهود از طریق قلب سلیم در معرض افکار و انظار اهالی معرفت قرآنی قرار می‌دهد. سه نکته اساسی در تفسیر عرفانی عبارتند از: تفسر عرفانی عبور از ظاهر به باطن آیات با تحفظ بر ظاهر خواهد بود، تفسیر عرفانی همانا تاویل قرآن است و در تفسیر عرفانی دو عنصر زیرساختی تدبر و سیر و سلوک حضور فعال دارند. روش تحقیق در این اثر نیز روشی توصیفی-تحلیل از یک منظر و روشی تبیینی ـ تنقیدی از منظری دیگر است و از حیث جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های علمی در زمینه مبانی و قواعد تفسیر عرفانی به روش کتابخانه‌ای اثر پیش روی تحقق یافته و سامن‌دهی شده‌ است. کتاب «مبانی و قواعد تفسیر عرفانی» نوشته محمدجواد رودگر در ۴۲۷ صفحه، شمارگان ۳۰۰ نسخه و به قیمت ۳۸۰۰۰ تومان از سوی موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر منتشر شده است. نگاهی به «مبانی عرفان وحیانی» درودگر همچنین در کتاب «مبانی عرفان وحیانی» یکی از چالش‌های تاریخی ـ معرفتی در مقوله عرفان اسلامی را نسبت عرفان با اسلام می‌داند که انظار و آرای متفاوت و متهافتی به خود اختصاص داده و خود ریشه تضادهای معرفتی و نظری و ماجراهای تاریخی در میان عالمان اسلامی و عرفان‌پژوهان شرقی و غربی شده است.  از مزایای این تحقیق این است که زبان تاویلی ـ اشارتی متناظر با زبان تنزیلی ـ عبرتی عرفان وحیانی بیان و تبیین شده است تا برخورداری عرفان وحیانی در ساحت زبان‌شناختی از امتیازات نزاهت از گزافه‌گویی و شرک و شبهه آلودگی نیز توصیف و تبیین شده باشد.  نویسنده در مقدمه کتاب توضیح می‌دهد که عرفان وحیانی به معنای عرفان برساخته و برخاسته از متن کتاب و سنت، در مقام ثبوت از ظرفیت والایی برخوردار است که لازم است در مقام اثبات نیز عیان و بیان شود. همچنین منطق حاکم بر عرفان وحیانی منطق اکتشاف از منابع وحیانی است، به این معنا که عرفان وحیانی از طریق مراجعه بع نصوص دینی با روش اجتهادی-تبیینی کشف و تولید گشته و در تبیین گزاره‌ها آموزه‌های عرفانی از ره‌آورد و بروندادهای عارفان اسلامی استفاده شده است. در تحقیق حاضر مبانی تصدیقی با دو مسئله بنیادین عرفان نظری یعنی توحید وجودی ـ شهودی و انسان کامل معصوم از رهگذر آیات و احادیث و با بهره‌گیری از تراث عظیم عرفان اسلامی و در مبانی تحصیلی امکان استعدادی حصول کشف و شهود مورد تحلیل و تبیین قرار گرفت. هدف اصلی کتاب نیز تبیین توحید صمدی قرآنی و محوریت انسان کامل (پیامبر اعظم (ص) و عترت پاکش) در عالم وجود است.   کتاب «مبانی عرفان وحیانی»  نیز در ۱۴۲ صفحه، شمارگان ۳۰۰ نسخه و به قیمت ۳۳۰۰۰ تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ اندیشه اسلامی منتشر شده است.  ]]> علوم انسانی Sun, 22 Sep 2019 07:21:29 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/280855/محمدجواد-درودگر-دوکتاب-جدید-حوزه-عرفان-آمد ابعاد شکایت فرودستان از دولتمردان در «قانون اساسی مردم» http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/281032/ابعاد-شکایت-فرودستان-دولتمردان-قانون-اساسی-مردم به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «قانون اساسی مردم» نوشته روهیت دِه (Rohit De) در ۳۱۲ صفحه، توسط انتشارات Princeton University Press منتشر شد. روهیت دِه، وکیل دادگستری و استادیار رشته تاریخ در دانشگاه ییل است. حوزه فعالیت او تاریخ وقایع و رویدادهای حقوقی در شبه قاره هند (یعنی هند، پاکستان،سری لانکا و بنگلادش) است. روهیت ده در این کتاب قابل توجه درباره نقش شهروندان عادی در توسعه مصوبات قانون اساسی هند بحث مفصلی کرده است. وی به عنوان یک تاریخدان وقایع قضایی، سوالاتی فراتر از حدود کیفی و کمی قوانین و مقررات قضایی اعم از مشمولیت قوانین به طبقات مختلف جوامع قضایی و طرز تفکر و اقدامات مردمی نسبت به این قوانین را مطرح می‌کند. نویسنده در سال‌های اخیر محدوده تحقیقات خود را فراتر از  خطه جنوب آسیا گسترش داده و موفق به کشف مشترکات حقوقی میان کشورهای آفریقا، جنوب آسیا و کشورهای دریای کاراییب شده است. او همچنین در مورد نقش حقوق‌دان‌ها و افراد ذیربط به شبکه‌های حقوق در شکل دهی موضوعاتی مانند قوانین شرعی اسلامی، تنظیم قوانین بازار، آزادی و حقوق مدنی در دوران استعماری شبه قاره پرداخته است. روهیت ده در کتاب «قانون اساسی مردم» به بررسی پرونده‌هایی می‌پردازد که در آن شاکیان (که از اقشار مختلف و طبقات متوسط و پایینی جامعه هستند) علیه دولتمردان سرشناس، صاحب اختیار و صاحب منصب هند تنها با سلاح قانون دادخواهی می‌کنند و بعدها رای قاضی نسبت به این پرونده‌ها الگویی برای پرونده‌های امروزی در دایره‌های قضایی هند می‌شود. محققان امور قضایی و حقوقی غالباً از روش‌های نتیجه بخش و موثر برای بررسی و واکاوی توسعه مصوبات مرتبط به قانون اساسی استفاده می‌کنند. این اساساً بدان معنا است که توجه بیشتری به تحلیل نحوه صدور رای و حکم‌های صادره توسط دادگاه‌های مشروطه نشان داده می‌شود. با این حال ، در گزارشات مستند خود نحوه درج شکایات و دادخواست قضایی عوام و مردم طبقات متوسط و پایین دست هند، از طریق مراجعه مستقیم به دادگاه‌های عالی، ارائه کتبی دادخواست جهت تحفظ حقوق اساسی و طرح های حقوق خود که در قانون اساسی تعریف شده و اعمال این قوانین را تشریح می‌کند. میزان و شدت انزجار رهبران [سیاسی] منتخب و اداری علیه این نوع شکایات و دادخواهی‌ها را می‌توان با بررسی نامه‌ای کتبی مورخ ۱۹۵۱ میلادی از سروزیرحیدرآباد به خطاب به دولت مرکزی که ده در گزارش خود آن را نقل کرده، درک کرد. در این نامه سروزیر صریحاً از توانایی درج شکایت علیه دولتمردان توسط مردم هر قشر و طبقه‌ای که شهروند هند هستند ابراز تحیر می‌کند. در چهار فصل از این کتاب، چهار پرونده مهمی که بعدها به الگوی حقوقی تاریخی در هند تبدیل شد مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. در فصل اول وی تاثیرات اعمال ممنوعیت  در ایالت بمبئی را بررسی می‌کند. فصل دوم به واکاوی سلسله چالش‌های حقوقی مدیریتی در مورد قانون کالاهای ضروری می‌پردازد. فصل سوم  به مصوبات و قوانین مربوط به ممنوعیت ذبح گاو و تاثیرات آن بر حقوق مذهبی هندوها و مسلمانان می‌پردازد و در نهایت فصل چهارم مطالعه دعاوی قضایی قوانین مقابله با فاحشگی و کارگران جنسی است. در هر کدام از این فصول نویسنده ابعاد مختلف و ژرفای پیامدهای اجتماعی و تجاری ناشی از قوانین فوری و روال عادی را که به مرور زمان به چالش کشیده شد، بررسی می‌کند. برای مثال در فصل اول وی تاریخچه‌ای از قوانین مرتبط به ممنوعیت‌های مختلف را که در واقع از دوران استعماری و قوانین اجرایی قانون ۱۸۷۸ اکبری بمبئی را ارائه می‌دهد. وی همچنین به نقش جامعه پارسیان در تجارت مشروبات  و مناظره‌های دوران مبارزات استقلال طلبی و پس از آن مناظرات مجلس شورای هند که با هدف تادیب شهروندان انجام شد، ارائه می‌دهد. به طور مشابه در فصل دوم ده جزئیات سیستم کنترل رای‌ها و حکم‌های قضایی در خصوص  کالاهای مختلف و تاثیر قوانین صدور پروانه موسوم به «لیسانس راج» بر زندگی شهروندان و به خصوص تجار هندی که پیرو فرقه  مارواری هستند، می‌پردازد. در ادامه پژوهش خود ده جزئیات قوانین محافظت از گاو را که از سوی قصاب‌های مسلمان به چالش کشیده شده بود، بسط می‌دهد و پافشاری آنها در تحفظ حقوق اقتصادی به جای حقوق آزادی مذهبی را برای خواننده تشریح و ترسیم می‌کند. قطعاً این کتابی منحصر به فرد است زیرا تحلیل هر فصل با دیدگاه یک وکیل و یک تاریخدان ترکیب شده است. صفحات متعددی از یادداشت‌های پایانی حاکی از تلاش‌های گسترده‌ای است که برای تالیف این کتاب بکار گرفته شده است. تحقیقات مشقت بار توام با محتویات سازمان یافته، جامع و  دقیق مطالعه این کتاب را در واقع مفرّح می‌کند. نکته قابل توجه و شایان ذکر این است که در کنار تلاش‌های روهیت ده این اثر دارای قهرمانان گمنامی است که با تنظیم دادخواست برای تحفظ حقوق بنیادی و اساسی اعمال عدالت برای خود منجر به شکل گیری و تصویب مصوبات و قوانینی فراگیر و همگانی در قانون اساسی هند شده است  که متعاقباً حفظ جان و آزادی میلیون‌ها نفر را تضمین کرده است. و در نهایت قانون اساسی هند بواقع قانونی برای مردم شده است.  این خبر را رایزنی فرهنگی ایران در هند برای ایبنا ارسال کرده است. ]]> علوم انسانی Sun, 22 Sep 2019 08:21:31 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/281032/ابعاد-شکایت-فرودستان-دولتمردان-قانون-اساسی-مردم کابوس بازنشستگی؛ تأملی بر تجربه بازنشستگی در ایران http://www.ibna.ir/fa/doc/book/281056/کابوس-بازنشستگی-تأملی-تجربه-ایران به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در کتاب «کابوس بازنشستگی» تلاش شده تا با نگاه تحلیلی، سویه دیگر واقعیت یعنی بحران‌زایی بازنشستگی نشان داده شود؛ بحران‌هایی گاه عمیق، پردامنه و مخرب‌ که در برخی موارد از فرد بازنشسته انسانیت‌زدایی می‌کند. اگرچه این باور درخصوص برخی از بازنشستگان صادق است، واقعیت بازنشستگی در بیشتر موارد چیز دیگری است و جنبه‌های نامناسبی همراه با پیامدهای بحران‌زا دارد که تنها مواجهه مستقیم، بی‌واسطه و پدیدارشناسانه نشان‌دهنده آن‌هاست. این بحران‌ها صرف‌نظر از جایگاه اقتصادی ـ اجتماعی فرد بازنشسته، وی را با آن‌ها مواجه می‌کند. متأسفانه به این بحران‌های ذاتی بازنشستگی توجه کمتری شده است. واقعیت دردناک این است که بازنشستگی در عموم کشورها، به‌ویژه کشورهای درحال‌توسعه، به مقوله‌ای اقتصادی و وابسته به معاش فروکاسته شده و به ابعاد اجتماعی و روانی آن کمتر توجه شده است. به بیان دیگر، بعد اقتصادی دولت‌های رفاهی بازنشستگی بیشتر مورد توجه واقع شده که در قالب پرداخت مستمری دوره بازنشستگی نمود یافته است؛ البته بازنشستگی سویه‌های اجتماعی، فرهنگی و روانی زیادی دارد؛ یعنی نظام‌های بازنشستگی به پیامدهای اجتماعی و روانی بازنشستگی که با از دست دادن شغل فرد نمایان می‌شود بی‌توجه یا کم‌توجه هستند و بازنشسته را با همه مخاطرات اجتماعی و روانی بازنشستگی رها می‌کنند.   این نگاه عموماً اقتصادی به بازنشستگی و نادیده گرفتن ابعاد اجتماعی و روانی آن نگاهی کالایی‌ را از نظر دولت‌های رفاهی بازتولید می‌کند. این نگاه از آدمی انسانیت‌زدایی، و فرد بازنشسته را به فردی بدون کارکرد در جامعه تبدیل می‌کند. حال آنکه بازنشسته همان فردی است که پیش از این معمولی و حتی گاه خاص و مهم بود، اما امروز انسانی است که مهم‌ترین کارش وقت‌گذرانی است. در کتاب «کابوس بازنشستگی» تلاش شده تا با نگاه تحلیلی، سویه دیگر واقعیت یعنی بحران‌زایی بازنشستگی نشان داده شود؛ بحران‌هایی گاه عمیق، پردامنه و مخرب‌ که در برخی موارد از فرد بازنشسته انسانیت‌زدایی می‌کند. همچنین با بررسی ابعاد اقتصادی زندگی بازنشستگان در کشور درمی‌یابیم که درآمیختن بحران اقتصادی و به‌دنبال آن بحران اشتغال دوباره به آشوب‌های ذاتی بازنشستگی در ایران، آن را به پدیده‌ای کابوس‌زا بدل کرده است. به همین دلیل شاید بتوان از واژه کابوس بازنشستگی برای توصیف وضعیت بسیاری از بازنشستگان در کشور استفاده کرد. برای رسیدن به این هدف، در ابتدا بیان می‌شود که بازنشستگی مرحله گذار در زندگی افراد است که همانند بسیاری از مراحل زندگی فرد، نیازمند مناسک گذار خاص خود است، اما به‌دلیل نگاه تقلیل‌گرایانه دولت‌های رفاهی و تقلیل آن به بعد اقتصادی، این گذار بحران‌های بسیاری را برای بازنشستگان رقم زده است. پس از این، ماهیت بحران‌ها و پیامدهای آن برای بازنشستگان بررسی خواهد شد سپس با برجسته کردن بحران‌های ذاتی بازنشستگی و بحران‌های مختص بازنشستگی در ایران، بیان می‌شود که بازنشستگی در کشور ما برای بسیاری از افراد یک کابوس است. در بخش آخر نیز راهکارهایی برای مواجهه و مدیریت بحران‌های یادشده ارائه خواهد شد. این کتاب به کوشش فرهاد نصرتی‌نژاد، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی تالیف شده و نسخه الکترونیکی آن در سایت مؤسسه راهبردهای بازنشستگی صبا (ناشر کتاب) قابل دسترسی است. ]]> علوم انسانی Sun, 22 Sep 2019 10:10:53 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/281056/کابوس-بازنشستگی-تأملی-تجربه-ایران