خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين کودک و نوجوان :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/children Wed, 20 Feb 2019 22:05:26 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Wed, 20 Feb 2019 22:05:26 GMT کودک و نوجوان 60 انصاریان: درد آوا درد دخترانی است که نمی‌دانند چگونه سکوت خود را بشکنند http://www.ibna.ir/fa/doc/report/272115/انصاریان-درد-آوا-دخترانی-نمی-دانند-چگونه-سکوت-خود-بشکنند به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا)، معصومه انصاریان، مهدی رجبی و سارا حاصلی در نشستی با عنوان «سکوت بس!» که عصر دوشنبه (29 بهمن 1397) در خانه‌ وارطان برگزار شد به نقد و بررسی رمانی پرداختند که به تازگی ازسوی انتشارات فنی ایران (کتاب‌های نردبان) با موضوع آزار جنسی منتشر شده است. «آوا در آینه» نخستین کتاب فائزه دائمی روایت دختر نوجوانی است که پدر و مادر او تحصیل‌کرده و اهل مطالعه‌اند. آوا و دوستانش نیز اهل مطالعه و روابط اجتماعی‌اند، با این حال آوا مورد تعرض ‌یکی از نزدیکان خود قرار می‌گیرد و حالا مجبور است به درکی از شرایط فعلی زندگی خود برسد و برای ساختن آینده‌اش تلاش کند. در این میان این نوجوان پس از شکستن سکوت در برابر دوستش و به واسطه‌ حمایت‌ دوستان، معلمان و والدینی که در تمام مدت حضور خود در زندگی دخترشان از وی غافل بوده‌اند، راه جدیدی را آغاز می‌کند.   پدرها و مادرها؛ مخاطب اصلی «آوا در آینه» معصومه انصاریان، مترجم، منتقد و پژوهشگر، در این نشست اقدام شجاعانه‌ نویسنده و کتاب‌های نردبان را برای تالیف این اثر نوجوانانه ستود و گفت: زمانی که این اثر را می‌خواندم با ‌یک سوال مهم روبه‌رو بودم و آن را‌ یک ضعف می‌دانستم. چرا آوا در تمام طول داستان سکوت می‌کند؟ او اهل مطالعه و روابط اجتماعی است. چرا او فرد متعرض را از خود نراند؟ این سوال برای من کلیدی بود. تصور می‌کردم نویسنده از پس شخصیت‌پردازی بر نیامده است‌. او چشم و گوش بسته نیست و کتاب‌های جالبی همچون «عقاید‌یک دلقک» و «صدسال تنهایی» را خوانده است. اصلا چنین نوجوانی کافی است ‌یک رمان عاشقانه را بخواند تا  اطلاعاتی را در مورد روابط جنسی کسب کند. اما در میانه‌ داستان به این نتیجه رسیدم که دلیل این سکوت ضعف در شخصیت پردازی نیست، بلکه نکته‌ قابل تامل این کتاب، همین «سکوت» است.   این نویسنده با بیان اینکه کافی نیست مخاطب ما آگاه باشد، افزود: مهم این است که مخاطب در موقعیت‌ خطرناک حرف بزند.  آوا در کتاب سکوت می‌کند و این اشاره به سکوت صدها کودک و نوجوان دیگر است. این شخصیت در اولین واکنشش کتاب‌هایی را که مطالعه کرده است، پس می‌زند. او به ما می‌گوید کتاب‌هایی که خوانده است درد او را درمان نمی‌کنند. درد بزرگ آوا این است که نمی‌داند چطور سکوت خود را بشکند. درد آوا، درد دخترهایی است که در این موقعیت قرار می‌گیرند. این درد‌ یک درد فرهنگی، تاریخی، اجتماعی است.   انصاریان در ادامه به ویژگی‌های آموزشی کتاب «آوا درآینه » پرداخت و گفت: در کتاب با خانواده‌ای فرهنگی مواجه‌ایم اما داستان به ما می‌گوید مشکل تعرض فقط برای خانواده‌هایی با اقتصاد و فرهنگ رو به پایین نیست. در این اثر می‌بینیم آوا تنهاست، این در حالی است که پدر و مادر او همواره حضور دارند. چیزی که رمان به ما می‌گوید حضور والدین، دیدن فرزندان و درعین حال ندیدن آنهاست و این همان زمینه‌ای است که خانه‌ امن را تبدیل به خانه‌ ناامن می‌‌کند.   عضوگروه داوری جایزه ادبی لاک‌پشت پرنده همچنین به تاثیرات این کتاب بر شکستن سکوتی که آسیب دیدگان به آن دچارند، اشاره کرد و گفت: در کتاب آوا ماجرا را به دوستش‌ یاسی می‌گوید.‌ یاسی موضوع را به معلم می‌گوید و معلم آن را به والدین منتقل می‌کند. اما آنچه کتاب به ما گوشزد می‌کند شکسته شدن این «سکوت» است. چیزی که باید درباره‌اش بحث کرد. باید در مجامع فرهنگی و رسانه‌ها به آن پرداخت.   به گفته این منتقد ادبی، مخاطبان این کتاب دختران نیستند، مخاطبان اصلی آن پدرها و مادرها هستند.  آوا زمانی موفق می‌شود که دغدغه‌ او تبدیل به دغدغه‌ دوست و معلمش و درنهایت والدینش می‌شود.   نگاه مستند در‌ یک کتاب داستانی – آموزشی سارا حاصلی، روانشناس، نیز در این نشست با اشاره به اینکه تعرضات جنسی اغلب در زمان و مکانی رخ می‌دهند که انتظار آن نمی‌رود، به بیان رویکردهای روانشناسانه‌ این رمان نوجوان پرداخت و گفت: همانطور که می‌دانید تحقیقات به تعرضاتی اشاره می‌کنند که متجاوزان از نزدیکان و آشنایان‌اند و کودک و نوجوان به آنها وابستگی دارند. عمو کامران در کتاب «آوا در آینه» نیز غریبه نیست. او دوست داشتنی و دوست نزدیک خانوادگی است. نکته‌ برجسته‌ کتاب هم همین است: به عنوان والدین متوجه روابط و نزدیکانمان باشیم.   این سخنران که به عنوان مشاور در شکل گیری رمان «آوا در آینه» مشارکت داشته است، ادامه داد: درچنین رویدادهایی تصور می‌شود که آسیب در جایی رخ می‌دهد که احتمال آن بالاست و گمان هایی درباره‌ آنها داریم. اما در این روایت با خانواده‌ای فرهنگی و پر از آگاهی روبه‌رو هستیم.   وی آوا را ‌یک نمونه‌ مستند از نوجوانان آسیب خورده در این زمینه خواند و افزود: روال داستان منطقی است. عمو کامران ‌یک دوست است. او می‌داند چه کار می‌کند. می‌داند چطور مخفی بماند. در ادامه آوا را خشمگین می‌بینیم. او از والدینش خشمگین است که درد او را نمی‌فهمند. سکوت می‌کند. تغییر می‌کند. ناهنجاری دارد و در نمونه‌های مستند تمام این مراحل را می‌بینیم. در تمام فصل‌های کتاب ترس، خشم و انکار را می‌بینیم. آوا مسیر را طی می‌کند تا زمان بگذرد و بالاخره به دیدن خود و دوباره دیدن خود دست می‌زند.   حاصلی ادامه داد: ‌به عنوان مشاوری که متمرکز بر حوزه‌ کودک و نوجوان است می‌توانم بگویم این کتاب قابل پیشنهاد به نوجوانان و والدین است. چه آنها تفکر پیشگیرانه داشته باشند. چه در دل ماجرا باشند.   نگاه بینامتنی و دغدغه‌مند، نشانه ‌هوشمندی نویسنده است مهدی رجبی دیگر سخنران نشست «سکوت بس!» نیز سخنان خود را این‌طور آغاز کرد: تونی موریسون در جایی گفته است که دوست داشته کتابی درمورد آزار  و اذیت دختران سیاه پوست بخواند. او در جست‌وجوهایش چیزی نمی‌یابد و درنهایت می‌فهمد که خود اوست که باید نوشتن را آغاز کند. این نکته‌ مهمی است که در تالیف اثر باید به آن توجه داشت. فائزه دائمی نیز قطعا برای چاپ‌یک اثر داستانی اقدام به نوشتن چنین اثری نکرده است. او می‌خواسته درباره‌ این موضوع حرف بزند و این شیوه را انتخاب کرده است.   نویسنده‌ رمان «کنسرو غول» همچنین به استفاده از روایت‌‌ها و نام آثار مهم ادبی در کتاب «آوا در آینه» اشاره کرد و گفت: آوا با تکیه بر اثر «آنتیگونه» دست به تغییر زندگی خود می‌زند. بارها شاهد این بوده‌ایم که در‌یک اثر جملاتی از آثار مطرح نقل شده و از آن گذر شده است. اما «آوا در آینه» نگاه بینامتنی دقیقی دارد و جملات در ساختار داستان نقش دارند.   رجبی در ادامه به ظرافت‌هایی در این اثر اشاره کرد و گفت: در آنتیگونه شخصیت ایسمنه را داریم که دعوت به سکوت می‌کند. اما ‌یاسی سکوت آوا را می‌شکند. آوا به خاطر ترس سکوت کرده و از سر دردل ماجرایش را با‌ یاسی مطرح می‌کند و تصور نمی‌کند این مکالمه تاثیری در سرنوشتش داشته باشد، اما شکستن سکوت به نفعش تمام می‌شود. در سوی دیگر ما تشابه اسمی «آوا در آینه» و «آیدا درآینه » را داریم. می‌گویند احمد شاملو پیش از ملاقات آیدا تصمیم به خودکشی داشته است. مواجهه‌اش با آیدا او را تغییر می‌دهد چون بالاخره نیمه‌ گمشده‌ خود را پیدا می‌کند. آوا نیز همین است. او با پذیرش خود زندگی جدیدی می‌سازد که این روند را در دل داستان می‌بینیم. از این روست که این نام گرته‌برداری نیست و خود معنای مستقل دارد.   ]]> کودک و نوجوان Tue, 19 Feb 2019 07:00:18 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/272115/انصاریان-درد-آوا-دخترانی-نمی-دانند-چگونه-سکوت-خود-بشکنند قصه‌گویی بهترین ابزار انتقال ارزش‌های انسانی به کودکان است http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/272137/قصه-گویی-بهترین-ابزار-انتقال-ارزش-های-انسانی-کودکان به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، منصور کوهی رستمی در نخستین جشنواره قصه گویی منطقه ای 29 بهمن ماه که صبح امروز در تالار مهتاب اهواز برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت: قصه‌گویی یکی از قدیمی‌ترین هنرهاست و از زمانی که انسان اندیشه‌ورز، پابه عرصه وجود گذاشت، قصه‌گویی همراه او بوده و انسان را سیراب کرده است. وی قصه‌گویی را عنصر ارتباط بین والدین و کودکان دانسته و اظهار کرد: با ورود به دنیای مدرن و جذابیت فضای مجازی از اهمیت قصه‌گویی کاسته شده و باید تلاش کنیم هنر قصه‌گویی را دوباره زنده کنیم. کوهی رستمی یکی از ضعف‌های شناسه نشدن قصه‌گویی در کشور را نشناختن ادبیات کودک ذکر و تصریح کرد: نشناختن دوران کودکی، ویژگی و شاخصه‌های این دوران، از مهمترین مشکلات در بخش کودک و نوجوان است که تنها راه نجات برگشت به قصه‌گویی است. وی گفت: نزدیکترین عامل به دنیای کودک قصه و قصه‌گویی است و بر همین اساس قصه‌گویی و کتاب هیچ تعارضی با هم ندارند و از طریق قصه گویی فرهنگ کتاب و کتابخوانی را می‌توانیم به نسل آینده بیشتر انتقال دهیم. مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان ویژگی این جشنواره را انتخاب داوران کتابدار قصه‌گو در مرحله اول گزینش قصه‌گو‌ها برشمرد. یادآوری می‌شود، اولین جشنواره قصه‌گویی خوزستان با حضور 32 کتابدار قصه‌گو از استان‌های لرستان، کهگلویه بویراحمد، چهار محال بختیاری و خوزستان از 29 بهمن ماه به مدت دو روز در اهواز برگزار می‌شود. ]]> استان‌ها Tue, 19 Feb 2019 16:38:07 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/272137/قصه-گویی-بهترین-ابزار-انتقال-ارزش-های-انسانی-کودکان نکوداشت علی‌اصغر سیدآبادی در «مهرآیین» http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272128/نکوداشت-علی-اصغر-سیدآبادی-مهرآیین به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در برنامه‌ای با عنوان مهرآیین از یکشنبه آینده تا چهارشنبه، هر روز نکوداشت یکی از نویسندگان کودک و نوجوان را برگزار خواهد کرد که نخستین مهرآیین به علی‌اصغر سیدآبادی اختصاص دارد.   در نخستین مهرآیین که روز یکشنبه ساعت 15 تا 17 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود، فریدون عموزاده خلیلی و تعدادی از نویسندگان و مروجان کتابخوانی درباره کارنامه سیدآبادی به عنوان نویسنده، پژوهشگر و مروج کتابخوانی سخن خواهند گفت و سپس سیدآبادی به پرسش‌های حاضران پاسخ می‌گوید.   در این برنامه فیلم کوتاهی که درباره او تهیه شده است به نمایش درمی‌آید. همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ویژه نامه‌ای به زبان فارسی و انگلیسی تهیه کرده است که در علاوه بر کتابشناسی و زندگینامه، مرتضی خسرونژاد، مریم جلالی، انسیه موسویان، فرمهر منجزی و مریم محمدخانی درباره کارنامه سیدآبادی نوشته‌اند. ]]> کودک و نوجوان Tue, 19 Feb 2019 09:33:32 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272128/نکوداشت-علی-اصغر-سیدآبادی-مهرآیین شاعران نوجوان دغدغه‌های سیاسی، اجتماعی دارند http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272144/شاعران-نوجوان-دغدغه-های-سیاسی-اجتماعی به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حسین تولایی با اشاره به معیارهای داوری نخستین مهرواره‌ شعر آفرینش گفت: «تخیل، عاطفه، اندیشه، زبان، خلاقیت، معیارهایی بود که سه داور این مهرواره در آثار بررسی کردند. هر کدام از این معیارها ۲۰ امتیاز داشت و سبب شد تا از میان آثار رسیده که به تفکیک ۴۰۷ عنوان ازآن‌ها از سوی شاعران دختر، و ۱۲۲ عنوان آن‌ها از سوی شاعران پسر خلق شده بود، آثاری برای ارائه در مهرواره انتخاب شود.» این شاعر با اشاره به استعدادیابی در بین شاعران نوجوان گفت: «باید اضافه کرد در کنار معیارهای فنی، ما صرفا به دنبال اختصاص امتیاز به افراد نبودیم. از همین رو به استعداد شاعران نیز توجه داشتیم. در این میان آثاری بودند که مشکلات فنی داشتند با این حال از استعداد شاعر سخن می‌گفتند. با همین نگاه از این شاعران نیز دعوت کردیم تا در میان شاعران حاضر در مهرواره باشند.» این کارشناس ادامه داد: «همان‌طور که می‌دانید انجمن‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ۲۶ استان کشور فعال‌اند. در این مهرواره و با توجه به کیفیت آثار از تمامی این استان‌ها شاعر نوجوانی حضور خواهد داشت. در داوری از چشم‌پوشی صرف نظر کردیم و به صورت تخصصی آثار را که کلاسیک یا سپید و... بودند به داوری گذاشتیم.» وی درباره‌ خصوصیات این انجمن‌ها سخن گفت: «در این انجمن‌ها هم شاعران نوجوان حضور دارند و هم اعضای ارشد کانون که بین ۱۸ تا ۲۲ سال سن دارند. از آنجا که انجمن‌ها به نقدهای حرفه‌ای می‌پردازند بنابراین امکان حضور شاعران جوان نیز در آن مهیاست و از آنجا که نقدپذیری در کنار ابعاد ادبی در این جلسه‌ها آموزش داده می‌شود و کانون درصدد تربیت کارشناسان ادبی برای آینده است، این شرایط فراهم آمده است تا علاقه‌مندان ۱۴ تا ۲۲ سال در آن‌ها حاضر باشند.» عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان افزود: «به قطع و یقین می‌توان گفت که فضای این انجمن‌ها از سالم‌ترین و امن‌ترین فضاهای ادبی کشور است و نقد پاکیزه در آن رواج دارد.» این شاعر به تحلیل محتوایی آثار رسیده به این مهرواره اشاره کرد: «آثار برای ما شگفت‌انگیز بودند. اندیشه و تحلیل داشتند. و گمان می‌برم این آثار می‌توانند راهنمایی برای شاعران حرفه‌ای باشند تا با دغدغه‌های نوجوانان آشنا شوند. در این آثار دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی وجود داشت. در تصویرسازی‌هایشان خلاق بودند و داوری این آثار واقعا سخت بود.» تولایی که به تازگی به عنوان شاعر تقدیری جشنواره شعر فجر برای اثر «پرنده‌ها پای سفره‌ صبحانه‌اند» معرفی شده است درباره‌ تاثیرهای انجمن‌ها گفت: «از آنجا که این شاعران نوجوان از کودکی عضو کانون بوده‌اند، زبان پخته‌ آن‌ها و شناخت درست‌شان از شعر گواه راه درستی است که انجمن‌ها طی کرده‌اند. مطمئنم تا چندسال دیگر نام بسیاری از ۷۰ شرکت کننده در این مهرواره را در بین شاعران مطرح کشور خواهیم دید.» گفتنی است نخستین مهرواره‌ شعر آفرینش از ۱ اسفند تا ۳ اسفند در تهران برگزار می‌شود. در این مهرواره نوجوانان ضمن قرائت آثار خود در کارگاه‌های تخصصی آموزش می‌بینند. ]]> کودک و نوجوان Tue, 19 Feb 2019 12:34:15 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272144/شاعران-نوجوان-دغدغه-های-سیاسی-اجتماعی استانداردهای لازم برای کتابخانه کودک بررسی شد http://www.ibna.ir/fa/doc/report/272142/استانداردهای-لازم-کتابخانه-کودک-بررسی به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فرزانه طاهری قندهاری کارشناس ارشد کتابداری در ابتدای نشست هفتادوچهارمین نشست توسعه و ترویج کتاب‌خوانی، گفت: با تولد هر کودک در نهاد خانواده طفل از جنبه‌های مختلف جسمی و حرکتی، عاطفی، شناختی، کلامی(زبان‌آموزی) و اجتماعی شروع به رشد می‌کند. وی افزود: بعد از خانواده که در آن کودک در همه رکن‌ها رشد می‌کند نهاد دوم می‌تواند کتاب‌خانه باشد که به رشد شناختی و اجتماعی کودکان کمک زیادی می‌کند چرا که در کتاب‌خانه، «کودک دیگر را می‌شناسد»، «دیگر بودن را تجربه می‌کند» و «دیگری را خلق می‌کند». براساس خبر روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عضو انجمن کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی در ادامه یادآور شد به جز موارد گفته شده موضوع مهمی دیگری نیز وجود دارد که کتابخانه‌ها باید توجه ویژه به آن داشته باشند و آن بحران‌هایی از قبیل: شرایط کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، بحران پس از بیماری، چالش‌های روحی و عاطفی دوران کودکی، جنگ، مهاجرت و این اواخر کودک همسری است که روی زندگی آن‌ها تاثیر زیادی دارد. وی ادامه داد: کتابخانه‌ها می‌تواند فرآیند جامعه‌پذیری را پشتیبانی کنند از سوی دیگر هر کشوری شرایط ویژه‌ی خود را دارد و از آن جایی که کودکان در نقاط مختلف ایران تا ۷ سالگی با زبان مادری خود بزرگ می‌شوند تنوع زبانی، قومی، انگیزش و درک خواندن، بحران‌هایی است که کتاب‌خانه‌ها می‌توانند فضایی امن برای عبور از این چالش‌ها و مسوولیت‌پذیر کردن کودکان فراهم کنند. طاهری خاطرنشان کرد: اگر در گذشته شاهد بودیم که می‌گفتند بچه‌های فلان محله یا فلان مدرسه به خاطر این بود که این بچه‌ها شرایط خاصی دارند که به شیوه‌ خاصی همه اعضای آن محله یا مدرسه با رویدادها برخورد می‌کنند، نه خیلی یکسان ولی نزدیک به هم، این‌ها رویکرد متفاوت تعلیم و تربیت را تجربه کرده‌ بودند و به رویدادها نگاه یکسانی داشتند، اما هرگز نشنیده‌ایم کسی بگوید بچه‌های فلان کتابخانه‌اند، شاید به خاطر این است که مجموعه‌های با کیفیت نداریم یا فهرست‌های توصیفی و تحلیلی خوبی نداریم و مهمتر این‌که ما از خدمات کتابخانه‌ای تنها کارهای پایه‌ای مثل امانت کتاب، عضویت و... را انجام داده‌ایم و مانند کتابخانه بزرگ‌سال فعالیت دیگری را در روند کتابداری نداریم. وی با بیان این‌که سهیم شدن کودکان با کتاب‌ها به شیوه بزرگ‌سالانه‌ نیست و دنیای آن‌ها و شیوه کتاب‌خوانی‌شان با بزرگ‌سال متفاوت است اظهار داشت: کودکان از نظر نیازها و نگاه‌شان به جهان پیرامون و دیگران با بزرگ‌سالان تفاوت دارند و نمی‌توان با ساده کردن اطلاعات توصیفی و تحلیلی و فهرست‌نویسی‌ها در روند کتابداری کتابخانه بزرگسال راهکاری برای کودک پیدا کرد. کارشناس ارشد کتابداری در ادامه بیان داشت: بچه‌ها بیشتر مایلند مشارکتی ماجراجویانه و اکتشافانه عمل کنند و کسی با آن‌ها همراه باشد و دوست دارند شاد باشند پس حق دارند کتابخانه ویژه خود با استانداردهای لازم را داشته باشند. طاهری افزود: بر اساس پنج اصل رانگاناتان یک کتابخانه استاندارد «کتاب برای استفاده دارد»، «هر خواننده کتابش را دارد»، «هر کتاب خواننده‌اش را دارد»، «در وقت خواننده صرفه‌جویی می‌شود» و «کتابخانه نهادی زنده و پویا است». عضو شورای کتاب کودک اضافه کرد: در فرایند کتابداری برای داشتن چنین کتابخانه‌ای گام اول مجموعه‌سازی است که در این مرحله با توجه به اهداف کتاب‌خانه‌ و نیاز مخاطب کتاب روزآمد تهیه می‌شود، گام دوم سازماندهی است که با نشانه‌گذاری‌ها و کدگذاری‌ها دسترسی‌ها آسان می‌شود تا در کمترین زمان کتاب به دست خواننده‌اش برسد و بخش خدمات کتابخانه بتواند از این دانش و راه‌کارها بتواند خدمات عمومی بهتری ارایه دهد. وی خاطرنشان کرد: بر اساس استانداردهای خدمات کتابخانه‌های عمومی که از سوی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی با همکاری هیات‌ امنای کتابخانه‌های عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیش‌نویس آن تدوین شده در بخش خدمات عمومی کارکردهای این بخش تعریف شده است که کارکردهای سه‌گانه بخش خدمات عبارتند از: خدمات اطلاع‌رسانی که ماهیت و موضوع آن اطلاعات است، خدمات آموزشی که وظیفه‌ آموزش کاربران برای بهره‌گیری از کتابخانه است و خدمات فرهنگی که به قصد لذت‌بردن از خواندن و فعالیت‌های کتابخانه است. او سازماندهی و آماده‌سازی، توصیف و تحلیل محتوا، نظم و ترتیب، توجه به متغیرها در فهرست‌نویسی، توجه به کودکان دارای نیاز ویژه، تدوین مسیریاب‌های موضوعی، تهیه فهرست بسته‌های پشتیبان و... را از دیگر ضرورت‌های استانداردهای کتاب‌خانه‌های عنوان کرد که باید مورد توجه کتاب‌داران باشد. طاهری همچنین یادآور شد کتاب‌دار باید تحلیل محتوایی کامل از کتاب‌های کودکان داشته باشد تا بتواند پاسخ‌گوی نیازهای گروه‌های مختلف باشد. فرامرز مسعودی مدیر طرح استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران دیگر سخنران هفتادوچهارمین نشست توسعه و ترویج کتابخوانی کتابخانه‌ مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود که با موضوع استانداردهای کتابخانه‌های کودک برگزار شد. وی در ابتدای این نشست گفت: من در کودکی و نوجوانی عضو کانون بودم و فرزندانم هم عضو این مجموعه فرهنگی‌بوده‌اند و به نظرم امروز سومین نسلی است که کودکی خود را در کتاب‌خانه‌های کانون سپری می‌کند و همه ما از کانون خاطرات خوشی داریم. مسعودی در ادامه یادآور شد: در سال‌های اخیر فعالیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف کتابداری و کتابخانه‌ها در ایران صورت گرفته و دست‌آوردهای خوبی نیز به همراه داشته، اما استانداردهای ما بیشتر از خارجی‌ها ترجمه شده است در حالی که ترجمه تمام مشکل ما را حل نمی‌کند و گاهی بایدها با هم متفاوت است به عنوان مثال بایدهای کتابخانه مونیخ و نورنبرگ با باید ما در ایران یکی نیست. وی اضافه کرد یکی از متغیرهای مهم در کتابخانه‌ها سن مجموعه است یعنی بر اساس قانون ایفلا ۲۵ درصد کتاب‌های هر کتابخانه باید از انتشارات ۵ سال اخیر باشد و در استرالیا ۵۰ درصد منابع باید از تولیدات ۵ سال گذشته باشد آیا این در ایران عملی است. عضو هیات علمی انجمن کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی تامین بودجه برای تامین منابع کتابخانه‌ها را یکی از چالش‌های بزرگ کتابداران از گذشته تا به‌حال در ایران عنوان کرد و افزود: هیچ استانداردی قابلیت استفاده یکسان در شرایط مختلف  را ندارد. وی خاطرنشان کرد: امروز در ایران از یک قفسه کتاب تا یک فضای بزرگ هزار متری را کتابخانه می‌نامیم در این شرایط استانداردها را بر چه اساسی باید قرار داد، جمعیت خدمت‌گیر، اعضای کتابخانه یا... این‌ها پرسش‌هایی است که استاندارد باید به آن پاسخ دهد. مسعودی در پایان اظهار داشت: سطح‌بندی در استانداردهای کتابخانه‌ها باید صورت گیرد و با توجه به شرایط هر منطقه استانداردهای متفاوت در سطوح مختلف تدوین شود که تلاش شده در طرح استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران با مطالعه‌های آماری در حد امکان به این پرسش‌ها پاسخ داده شود. هفتادوچهارمین نشست توسعه و ترویج کتاب‌خوانی کتاب‌خانه‌ مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ در محل این کتابخانه در خیابان خالد اسلامبولی تهران برگزار شد. ]]> کودک و نوجوان Tue, 19 Feb 2019 12:31:27 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/272142/استانداردهای-لازم-کتابخانه-کودک-بررسی کمبود منابع پژوهشی مانع رشد ادبیات کودک است http://www.ibna.ir/fa/doc/report/272168/کمبود-منابع-پژوهشی-مانع-رشد-ادبیات-کودک به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «هم‌اندیشی فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان» با هدف تولید محتوا و کتاب برای مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها (29 بهمن 1397) از سوی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.   در این همایش نمایندگان دانشگاهی، اعضای شورای کتاب کودک، اعضای کانون پرورش فکری نوجوان، اعضای انجمن نویسندگان کودک و نماینده علوم انسانی صندوق حمایت از پژوهشگران و دیگر علاقه‌مندان این حوزه حضور داشتند.   مریم جلالی دبیر هم‌اندیشی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در این نشست درباره تلاش‌های مسئولان انجمن ترویج زبان و ادب فارسی خصوصا ریاست انجمن، دکتر علی‌اصغر میرباقری فرد در آکادمیک کردن ادبیات کودک اشاراتی داشت.   وی در ادامه اهداف اصلی برگزاری نشست، را هم‌افزایی در بخش‌های علمی و کاربردی کردن دانش ادبیات کودک اعلام کرد و گفت: توجه به مباحث میان رشته‌ای و مشارکت گروه‌های علمی و تجربی در پیشبرد حوزه کودک و نوجوان از توصیه‌های علی‌اصغر میرباقری‌فرد، ریاست انجمن، در این هم‌اندیشی بود.   فاطمه نکویی، نماینده شورای کتاب کودک، نیز در ادامه این نشست به قدمت و فعالیت‌های چند جانبه این مرکز مردم نهاد با هدف گسترش ادبیات کودک اشاره کرد.   افسون امینی، معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن اشاره به خدمات و امکانات این نهاد، در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، بر تداوم حمایت این نهاد نسبت به فعالان حوزه ادبیات کودک خصوصا بخش دانشگاهی و دانشجویان این گرایش، تاکید کرد.   معصومه صادقی، استاد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن اشاره به مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی در پرورش پژوهشگران جوان، به پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه ادبیات کودک و نوجوان با رویکردهای مختلف پرداخت و مشکل  و مانع رشد ادبیات کودک را  کمبود منابع پژوهشی عنوان کرد. صادقی همچنین بر ترجمه منابع علمی کودک و نوجوان دیگر کشورها به زبان فارسی تاکید کرد و گفت: نهادها و موسسات آموزشی و پژوهشی می‌توانند نقش مهمی در تامین منابع علمی در این حوزه داشته باشند.   ]]> کودک و نوجوان Wed, 20 Feb 2019 11:18:40 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/272168/کمبود-منابع-پژوهشی-مانع-رشد-ادبیات-کودک شعر سرنوشت فرهنگی نوجوانان و جوانان را تغییر می‌دهد http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/272183/شعر-سرنوشت-فرهنگی-نوجوانان-جوانان-تغییر-می-دهد به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، داور نخستین مهرواره شعر آفرینش، گفت: از آنجا که امکان حضور تمام اعضای انجمن‌های شعر در یک گردهم‌آیی فراهم نبود، در گام اول از انجمن‌های شعر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور درخواست کردیم تا آثار برگزیده‌ خود را که در قالب برنامه‌ای با عنوان «آهنگ بهاران» ارایه می‌شود، ارسال کنند. آهنگ بهاران فرصتی برای جمع‌بندی سالانه‌ عملکرد انجمن‌های شعر و داستان است. پس از اعلام این فراخوان آثار برتر به دست ما رسید. پس از این مرحله ما به انتخاب آثار دست زدیم و در پایان فرصتی برای حضور ۷۰ نوجوان از سراسر کشور فراهم شد.   سودابه امینی درباره‌ سطح کیفی این آثار سخن گفت: کیفیت این آثار بالا بود و باید اشاره کرد که از خراسان رضوی، زنجان، قزوین و گیلان آثار قابل تاملی به دست ما رسید. قرار است این ۷۰ شاعر منتخب طی سه روز در نشست‌ها و کارگاه‌هایی شرکت کرده و در برنامه‌ی «دیدار ماه» فرصتی برای دیدار آنان با شاعران مطرح کشور فراهم آمده است. دبیر نخستین مهرواره شعر آفرینش تربیت شاعران و ادیبان را یکی از اهداف این انجمن‌ها بیان کرد و گفت: برنامه‌ دیدار ماه فرصتی است برای دیدار شاعران نوجوان با شاعران حرفه‌ای. هدف از این برنامه ملاقات رودر رو با شاعران است تا نوجوانان با افرادی روبه‌رو شوند که سرودن را در برنامه‌ جدی زندگی خود قرار داده‌اند. چنین رویکردی سبب می‌شود اگر این نوجوانان نگاه تفریحی به شعر داشته‌اند به اهمیت و جایگاه اصلی شعر پی ببرند. اما اگر بخواهیم به طور ویژه رویکرد انجمن‌ها را معرفی کنیم، باید گفت در حوزه‌ تربیت شاعران، گام به گام و دیربازده عمل خواهیم کرد. ‌ مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون ادامه داد: سرمایه‌گذاری ما روی ورود نوجوانان به کارگاه‌های ادبی و سپس به انجمن‌هاست. طبعا آن‌ها پس از این دوره ممکن است فضا را ترک کنند اما در هر حال تغییرهایی در آن‌ها رخ خواهد داد. ما معتقدیم شعر سرنوشت فرهنگی نوجوانان و در نهایت جامعه را تغییر می‌دهد. تربیت یک شاعر افزودن برگی به شعر و ادبیات است. از همین رو در ادامه‌ کار توجه داریم که برخی استان‌ها به طور متعادل و یکسان و همسو با اهداف، کارگاه‌های ادبی را برگزار نکرده و نمی‌کنند. این نقصی است که با نظارت، آموزش، و تدوین سیر مطالعاتی از بین خواهد رفت. اعتقاد داریم مربیان باید جلوتر از اعضا حرکت کنند و راه رشد آن‌ها تمرکز بر دوره‌های آموزشی در هر استان است. وی در ادامه به کارگاه یک روزه‌ای اشاره کرد که در این مهرواره برای نوجوانان و جوانان شاعر برگزار می‌شود و گفت: سه کارگاه با مباحث شعر کلاسیک، نیمایی، شعر سپید، ترانه و شعر آزاد از سوی سه استاد برگزار می‌شود. اساس طراحی این کارگاه‌ها با توجه به آثار رسیده است. ‌پس از نقد و بررسی آثار طراحی کارگاه و موضوع آن شکل گرفت. حاضران این کارگاه با رویکرد خلق اثر ادبی گردهم می‌آیند و اگر این کارگاه‌ها با حضور اعضای منتقد بود با توجه به نیازمندی آن‌ها طراحی کارگاه متفاوت بود. امینی به محتوای آثار رسیده به این مهرواره اشاره کرد: مهرورزی، خانواده، ارتباطات انسانی و اشعار آیینی بخشی از موضوع‌هایی بود که در این آثار به چشم می‌خورد. اما آنچه مورد تامل بود تسلط این شاعران بر قالب‌های متنوع شعر بود. این آثار قابل اعتنا بودند و می‌توان گفت نقطه قوت ادبیات خلاق ما محسوب می‌شدند. این کارشناس، سرمایه‌گذاری بر روی این استعدادها را ضروری خواند و گفت: فکر می‌کنم در حوزه‌ هنر کشورمان، ادبیات ‌پایه‌ اصلی همه‌ هنرهاست و تربیت اعضا در حوزه‌ ادبی نیازمند یک فضای هنری است که بتوانند در آن تنفس بکند. این بیان کردن خویشتن در ارتباطاتی که بچه‌ها در این کارگاه‌ها و انجمن‌ها دارند اهمیت دارد. ادبیات اخلاق می‌آموزد، خشونت را از بین می‌برد. بنابراین چنین فضایی چه به لحاظ ادبی و چه به لحاظ شخصیتی در ساخت زندگی بچه‌ها تاثیر دارد. اتفاقی که در این فضا می‌افتد فراتر از خلق اثر است. این آثار برون‌دادی از شخصیت افراد است. این فضا قرار است فرصتی برای تمرین فرهیختگی باشد و تغییرها به واسطه‌ی زبان ادبی رخ دهد. وی ادامه داد: در کنار این موضوع و فراهم کردن این فضا، ابعاد ادبی این انجمن‌ها ضمن آموزش به مربیان قرار است امکانات حرفه‌ای برای علاقه‌مندان هم فراهم بیاورد. با این نگاه تصمیم داریم برای برخورد حرفه‌ای‌تر با این شاعران، از مشارکت شاعران حرفه‌ای نیز استفاده کنیم. ۷۰ شاعر حاضر در این مهرواره از این پس ضمن حضور مجدد در انجمن‌ها می‌توانند از نگاه منتقدانه‌ شاعران مطرح برخوردار شوند. هر ۱۵ روز آثار آنان نقد خواهد شد و این نقد به صورت کتبی در اختیار این شاعران قرار می‌گیرد. امیدواریم در این راه با محدودیت‌های اقتصادی روبه‌رو نشده و بتوانیم تمام این شاعران را از این نگاه حرفه‌ای بهره‌مند کنیم. براساس خبر روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نخستین مهرواره شعر آفرینش با حضور اعضای نوجوان، ارشد، مربیان و کارشناسان از اول تا سوم اسفند ۱۳۹۷ در تهران برگزار می‌شود. ]]> کودک و نوجوان Wed, 20 Feb 2019 09:40:58 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/272183/شعر-سرنوشت-فرهنگی-نوجوانان-جوانان-تغییر-می-دهد آموزش کنترل خشم به کودکان http://www.ibna.ir/fa/doc/book/272181/آموزش-کنترل-خشم-کودکان به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بسیاری از بزرگ‌ترها نمی‌توانند مواقعی که عصبانی می‌شوند، خشم خود را کنترل کرده و رفتار صحیحی داشته باشند چون از کودکی، یاد نگرفته‌اند چگونه خود را به سرعت آرام کنند. کودکانی که در اثر عوامل مختلف، به شدت عصبانی می‌َشوند و نمی‌توانند خشم خود را کنترل کنند، اغلب پرخاشگر و جنگجو می‌َشوند. در این شرایط یکی از مراحل مهم مدیریت خشم این است که کودک یاد بگیرد وقتی عصبانی می‌شود چه کارهایی انجام دهد تا آرام شود.   لوری لایت در کتاب «هشت پای عصبانی» در قالب داستانی ساده دو روش روانشناسانه «تنفس عمیق» و «آرمیدگی» را برای آرام شدن به کودکان می‌آموزد. به اعتقاد این نویسنده، اگر کودک این توانایی را کسب کند که وقتی عصبانی است به جای داد و هوار راه انداختن به آرامی نفس بکشد و عضلات خود را شل کند خواهد توانست که از پرخاشگری خود جلوگیری کند.   در این کتاب که با تصویرگری مکس استاسویک و ترجمه عرفانه جوادپور از سوی انتشارات فنی ایران منتشر شده، داستان هشت‌پایی بیان می‌شود که وقتی از خواب بیدار می‌شود، خوب و سرحال است اما وقتی بیرون خانه را نگاه می‌کند، متوجه می‌شود، خرچنگ‌ها هنگام عبور، باغچه‌اش را خراب کرده‌اند و از این موضوع بسیار عصبانی می‌شود تا جایی‌که جوهر آبی‌رنگی از بدنش خارج می‌شود. در این لحظه پری دریایی مهربانی به دادش می‌رسد و روش‌هایی را به او می‌آموزد که در کنترل خشمش موثر است و او می‌تواند آرام شود.   در پشت جلد این کتاب آمده است: «کودکان از تمرین‌های مربوط به استراحت و آرامش عضلانی لذت می‌برند. آن‌ها می‌توانند با هشت‌پای عصبانی این داستان همزادپنداری کنند و هنگامی‌که پر دریایی حفظ آرامش و مدیریت خشم را به او آموزش می‌دهد او را همراهی کنند. تمرکز این روش مفید مدیریت خشم و استرس بر آگاهی‌بخشی درباره دسته‌های عضلات مختلف است تا بتواند آرامش کامل را د رذهن و بدن ایجاد کند. آرامش عضلانی از میزان استرس و اضطراب می‌کاهد و درد و خشم را کاهش می‌دهد. این داستان گیرا می‌تواند ذهن و بدن کودک را آرام کند و به او آرامش بدهد.»   انتشارات فنی ایران (کتاب‌های نردبان)، کتاب «هشت پای عصبانی» را با شمارگان دو هزار نسخه و قیمت 55 هزار ریال منتشر کرده است.     ]]> کودک و نوجوان Wed, 20 Feb 2019 09:43:31 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/272181/آموزش-کنترل-خشم-کودکان ​کتاب به عنوان یک تجلی از مواد آموزش در برنامه درسی بررسی می‌شود http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272173/کتاب-عنوان-یک-تجلی-مواد-آموزش-برنامه-درسی-بررسی-می-شود به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نهمین نشست علمی – تخصصی گروه برنامه درسی پیش‌دبستان و دبستان با موضوع «کتاب به عنوان یک تجلی از مواد آموزش در برنامه درسی» با حضور ابراهیم طلایی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و نوش‌آفرین انصاری شنبه (٤ اسفندماه) از سوی انجمن مطالعات برنامه درسی ایران با همکاری گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس، برگزار می‌شود.   نوش‌آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک، نویسنده و پژوهشگر علوم کتابداری و اطلاع رسانی در این نشست به بررسی و تشریح اهمیت کتاب به عنوان مواد آموزشی در برنامه درسی می‌پردازد.   علاقه‌مندان به حضور در این نشست، می‌توانند ساعت 16 تا 18 شنبه (٤ اسفندماه) به دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی، طبقه چهارم، سالن علامه جعفری واقع در پل گیشا، مراجعه کنند. ]]> کودک و نوجوان Wed, 20 Feb 2019 09:41:55 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272173/کتاب-عنوان-یک-تجلی-مواد-آموزش-برنامه-درسی-بررسی-می-شود بچه‌ها به جشن امضای مجموعه «باور کن» می‌روند http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272141/بچه-ها-جشن-امضای-مجموعه-باور-کن-می-روند به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم جشن امضای مجموعه «باور کن» نوشته الیزپارسلی پنجشنبه 2 اسفندماه در فروشگاه دنیای ماه‌پیشونی واقع در باغ کتاب تهران برگزار می‌شود. مجموعه کتاب «باور کن» که با ترجمه سارا قربانی از سوی انتشارات میچکا منتشر شده، شامل کتاب‌های «بردن سیرک به کتابخانه؟ هرگز!»، «بردن تمساح به مدرسه؟ هرگز!» و «بردن پیانو به ساحل؟ هرگز!» است که هرکدام در ۳۶ صفحه مصور برای گروه سنی الیز پارسلی در این مجموعه کتاب‌ها دردسرهای خنده‌دار کودکی به نام مگنولیا را نشان می‌دهد که در راه شناخت دنیای اطراف خود به آزمون و خطا می‌پردازد، دردسرهایی که می‌تواند دردسر خیلی از بچه‌ها باشد. این مراسم قرار است از ساعت 4 تا 6 بعدازظهر پنجشنبه 2 اسفند، با حضور سارا قربانی، مترجم این کتاب‌ها و دیگر اهالی ادبیات کودک و نوجوان در باغ کتاب تهران برگزار شود. در حاشیه این مراسم نیز برنامه قصه‌خوانی و بازی گروهی برای بچه‌ها انجام می‌شود.  ]]> کودک و نوجوان Tue, 19 Feb 2019 12:49:31 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272141/بچه-ها-جشن-امضای-مجموعه-باور-کن-می-روند نخستین «مهرواره شعر آفرینش» آغاز شد http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272222/نخستین-مهرواره-شعر-آفرینش-آغاز به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین مهرواره‌ شعر آفرینش با هدف تقویت انجمن‌های شعر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور با برگزاری سه کارگاه تخصصی آغاز شد. این شاعران نوجوان و جوان ضمن آشنایی با سبک‌های متنوع شعر طی این کارگاه‌ها، در روز اول اسفند در نشستی با حضور عبدالجبار کاکایی حضور می‌یابند. این نشست صمیمانه که کاکایی در آن به نقد و بررسی اشعار مربیان و کارشناسان ادبی سراسر کشور می‌پردازد، از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پ‍رورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود. در روز دوم این مهرواره فرصتی فراهم آمده است تا این هنرمندان به خوانش آثار خود بپردازند و در همین شب در نشست «دیدار ماه» حاضر شوند. «دیدار ماه» که با حضور شاعران نام‌آشنای فارسی زبان برگزار می‌شود فرصت مناسبی برای شرکت کنندگان در مهرواره است تا برای نخستین بار در فضای حرفه‌ای ادبیات ایران قرار گرفته و با شاعران محبوب خود به گفت‌وگو بپردازند. بر اساس اعلام دبیرخانه‌ این مهرواره، آیین پایانی در صبح روز جمعه ۳ اسفند برگزار می‌شود. در این مراسم دبیر جشنواره ضمن خوانش گزارشی از انجمن‌های شعر و اهداف مهرواره، کتاب جشنواره را به علاقه‌مندان معرفی خواهد کرد. این مراسم با حضور فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی کانون برگزار می‌شود. براساس خبر روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در ادامه‌ این مهرواره قرار است تیر 1398 مهرواره‌ داستان با حضور نویسندگان نوجوان و جوان سراسر کشور برگزار شود. ]]> کودک و نوجوان Wed, 20 Feb 2019 18:26:12 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272222/نخستین-مهرواره-شعر-آفرینش-آغاز نکوداشت چهار نامزد جایزه‌ آستریدلیندگرن http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272221/نکوداشت-چهار-نامزد-جایزه-آستریدلیندگرن به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چهار نامزد دریافت جایزه‌ جهانی آستریدلیندگرن در آیین‌های جداگانه‌ در روزهای ۵ تا ۸ اسفند ۱۳۹۷ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تجلیل می‌شوند.  در این نکوداشت‌ها قرار است از علی‌اصغر سیدآبادی، فرهاد حسن‌زاده، جمشید خانیان و هوشنگ مرادی کرمانی چهار نویسنده کودک و نوجوان  تجلیل شود.   بر اساس خبر روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، پنجم اسفند از ساعت ۱۵ تا ۱۷ ویژه‌برنامه‌ مهرآیین نکوداشت علی‌اصفر سیدآبادی برگزار می‌شود و در ادامه روزهای ششم، هفتم و هشتم اسفند نیز در همین ساعت به ترتیب از فرهاد حسن‌زاده، جمشید خانیان و هوشنگ مرادی‌کرمانی قدردانی خواهد شد. این ویژه‌برنامه‌ها به همت اداره‌کل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون برپا می‌شود و در آن شاعران، نویسندگان و مسوولان فرهنگی کشور به ایراد سخن خواهند پرداخت. مهرآیین‌های نکوداشت نامزدهای جایزه‌ جهانی آسترید لیندگرن در سالن کنفرانس شماره یک مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران برگزار خواهد شد. ]]> کودک و نوجوان Wed, 20 Feb 2019 18:27:03 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272221/نکوداشت-چهار-نامزد-جایزه-آستریدلیندگرن فراخوان دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا ۲۰۱۹ تمدید شد http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272225/فراخوان-دوسالانه-تصویرگری-براتیسلاوا-۲۰۱۹-تمدید به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مهلت ارسال آثار ناشران و تصویرگران کتاب کودک و نوجوان برای دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا ۲۰۱۹ که تا ۳۰ بهمن اعلام شده بود با توجه به درخواست‌های علاقه‌مندان تا هفتم اسفند ۱۳۹۷ تمدید شد. علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد باید حداکثر دو عنوان کتاب (۱۰ تصویر) را برای بررسی و انتخاب ۱۵ تصویرگر برتر ایرانی حاضر در دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا ۲۰۱۹ به موزه کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تحویل دهند.   بر اساس خبر روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، با پایان زمان اعلام‌ شده این آثار داوری می‌شود و از میان کارهای دریافت شده، آثار ۱۵ تصویرگر برتر (متعلق به یک یا دو کتاب) انتخاب و برای رقابت با آثار تصویرگران سایر کشورهای جهان به دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا ارسال می‌شود. بر اساس فراخوان این مسابقه، هر تصویرگر می‌تواند در نهایت ۱ و یا ۲ کتاب چاپ‌شده (حداکثر ۱۰ تصویر) را در مسابقه شرکت دهد. همچنین تصویرگرانی که برای بار اول در این نمایشگاه شرکت می‌کنند می‌توانند آثار خود را که از پنج سال گذشته به این‌ طرف به تصویر کشیده‌اند و تصویرگرانی که قبلاً در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند آثاری را که از اول ژانویه ۲۰۱۷ به بعد خلق کرده‌اند در این مسابقه شرکت دهند. این تصویرگران باید ملیت همان کشور را داشته باشند. بر این اساس، آثار اصلی به همراه دو نسخه از هر کتاب باید از سوی ناشر، تصویرگر به نمایندگی این جشنواره در ایران ارسال شود. جوایز این دور از جشنواره جایزه‌ بزرگ (به ارزش ۳۰۰۰ دلار آمریکا)، پنج سیب طلایی (هر کدام به ارزش ۵۰۰ دلار آمریکا) و پنج مدال  BIB(هر کدام به ارزش ۱۰۰۰ دلار آمریکا) اعلام شده است. برنده جایزه اول این جشنواره می‌تواند در نمایشگاه بعدی BIB به‌صورت مستقل شرکت کرده و نمایشی ویژه از آثار خود ترتیب دهد. برگزار کنندگان نمایشگاه BIB اعلام کرده‌اند که هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال آسیب‌هایی که ممکن است بر اثر نور و یا نامرغوب بودن کیفیت رنگ و کاغذ اثر به وجود بیاید به عهده نمی‌گیرند. گفتنی است تمامی آثار ارسالی، به ‌غیر از آثار منتخب ظرف چهار ماه پس از پایان نمایشگاه به افراد و یا مؤسسات شرکت‌کننده باز پس فرستاده خواهد شد در حالی که آثار منتخب به مدت طولانی در نمایشگاه‌های خارج از BIBمورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین تمام کتاب‌های ارسال ‌شده به کتابخانه نمایشگاه BIB تعلق خواهد گرفت و تصویرگران شرکت‌کننده در نمایشگاه BIB کاتالوگ این نمایشگاه را دریافت خواهند کرد. موزه کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در خیابان فاطمی، خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری واقع شده است. ساعت کاری این مرکز شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۶ عنوان شده است. ]]> کودک و نوجوان Wed, 20 Feb 2019 18:25:39 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272225/فراخوان-دوسالانه-تصویرگری-براتیسلاوا-۲۰۱۹-تمدید