خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين کودک و نوجوان :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/children Fri, 19 Jan 2018 17:22:59 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Fri, 19 Jan 2018 17:22:59 GMT کودک و نوجوان 60 نهمین دوره جشنواره کتاب‌ برتر برگزیدگانش را شناخت http://www.ibna.ir/fa/doc/report/256828/نهمین-دوره-جشنواره-کتاب-برتر-برگزیدگانش-شناخت به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین اختتامیه نهمین دوره جشنواره کتاب برتر کودکان و نوجوانان با حضور رضا صالحی امیری، احمد مسجدجامعی، نادر قدیانی، مصطفی رحماندوست، شهرام اقبال‌زاده و جمعی از ناشران و نویسندگان کتاب کودک و نوجوان از سوی انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان عصر پنجشبه (28 در‌ماه 1396) در باغ کتاب تهران برگزار شد و برگزیدگان این جشنواره در بخش‌های داستان و شعر خردسال، کودک و نوجوان و نیز کتاب‌های علمی و آموزشی در این سه محور تجلیل شدند. در نهمین دوره از جشنواره کتاب برتر کودکان و نوجوانان کتاب‌های منتشر شده طی دو سال اخیر تفکیک و در معرض داوری قرار گرفت. بر همین اساس در بخش داستان خردسال ۶۴ اثر، در بخش داستان کودک ۳۹۵ اثر، در بخش داستان نوجوان ۱۵۳ اثر، در بخش شعرخردسال ۸۶ اثر، در بخش شعر کودک ۵۴ اثر، در بخش شعرنوجوان ۱۹ اثر، در بخش کتاب‌های علمی آموزشی خردسال ۴۳ اثر، در بخش کتابهای علمی آموزشی کودک ۵۳ اثر و در بخش کتاب‌های علمی آموزشی نوجوان ۷۴ اثر احصا و در دست داوری قرار گرفت. کتاب‌های برگزیده و تقدیری نهمین دوره جشنواره کتاب برتر کودکان و نوجوانان به شرح ذیل اعلام شد.  كتاب‌هاي برتر – برگزيده و تقديري شعر خردسال   كتاب‌هاي تقدیری شعر خردسال:  مجموعه 5 جلدی بغل می خوام بوس می خوام ..... نویسنده: عزت اله الوندی ..... نشر بافرزندان بارون میاد جرجر ..... نویسنده: افسانه شعبان نژاد ..... از نشر هنر آبی دوتا سیب شیرین ..... نویسنده: خاتون حسنی ..... از نشر کانون پرورش فکری لالایی‌های کودکانه ..... نویسنده: شکوه قاسم نیا ..... از نشر بافرزندان   كتاب برگزیده شعر خردسال: مجموعه 10 جلدی کی بود؟ کی بود/ ..... نویسنده: افسانه شعبان نژاد ..... از نشر لوپه تو   كتاب برتر شعر خردسال:  اسمش چیه؟ ( 52 شعر از شش شاعر) ...... شاعر: گروهی از شاعران ...... از نشر افق     كتاب‌هاي برتر – برگزيده و تقديري شعر کودک   كتاب تقدیری شعر کودک: غول پر خور (درباره مصرف بهینه برق) ...... شاعر: سعیده موسوی زاده جزایری ...... از نشر فنی ایران   شعر کودک کتاب برگزیده و برتر نداشت. كتاب‌هاي برتر – برگزيده وتقديري شعر نوجوان كتاب تقدیری شعر نوجوان: درخت‌ها دست ها بالا ...... شاعر: هدا حدادی ...... از نشر فنی ایران خوش به حال من ..... شاعر: فاطمه سالاروند ..... از نشر کانون پرورش فکری آوازهای سیب زمینی ..... شاعر مهدی مرادی ..... از نشر کانون پرورش فکری تلنگر باران ..... شاعر: حمیدرضا شکارسری ..... از نشر کانون پرورش فکری یک راه کوتاه تا ماه ..... شاعر: شاهین رهنما ..... از نشر پیدایش مرغ همسایه غاز است ..... شاعر: سعیده موسوی زاده ..... از نشر کتاب چرخ فلک   كتاب برگزیده شعر نوجوان: چهارشنبه‌ها بستنی ..... شاعر: انسیه موسویان ..... از نشر کانون پرورش فکری بوق سگ ..... شاعرک بیوک ملکی ..... از نشر پیدایش    كتاب برتر شعر نوجوان: با فرفره ها به شادی باد بگرد ..... شاعر: بابک نیک طلب ..... از نشر کانون   كتاب‌هاي برتر – برگزيده وتقديري داستان خردسال   كتاب‌هاي تقدیری داستان خردسال :  احمدآقا ..... نویسنده: مهدی حجوانی ..... از نشر افق مجموعه 10 جلدی قصه های گوگولی ..... نویسنده: لاله جعفری ..... از نشر قدیانی سه قلب ..... نویسنده: بهاره نیک خواه آزاد ..... از نشر علمی فرهنگی گرگ گنده و خپله ماهی ..... نویسنده: طاهره ایبد ..... از نشر علمی فرهنگی کی می تواند مرا بخنداند؟ ..... نویسنده: شکوه قاسم نیا ..... از نشر پیدایش كتاب‌هاي برگزیده داستان خردسال :  ماموت پیر و خرس کوچولو ..... نویسنده: محمدرضا یوسفی ..... از نشر علمی فرهنگی   كتاب برتر داستان خردسال : ده پرنده زرد و سبز و آبی ..... نویسنده: سوسن طاقدیس ..... از نشر کانون پرورش فکری   كتاب‌هاي برتر – برگزيده و تقديري داستان کودک   كتاب‌هاي تقدیری داستان کودک : مجموعه 12 جلدی 30 روز با پیامبر ..... نویسنده: حسن فتاحی ..... از نشر قدیانی مور موری و موش موشی ..... نویسنده: محمدرضا یوسفی ..... از نشر علمی فرهنگی از این طرف نگاه کن ..... نویسنده: علی خدایی ..... از نشر کانون پرورش فکری لینالونا ..... نویسنده: کلر ژوبرت ..... از نشر دفتر نشر و فرهنگ اسلامی ساندویچ ساز مو دم اسبی باف ..... نویسنده: مهدی رجبی ..... از نشر افق جوجه تیغی های پسرعمو ..... نویسنده: مجید راستی ..... از نشر افق كتاب‌هاي برگزیده داستان کودک :  سیب کچل ..... نویسنده: محمدرضا شمس ..... از نشر پیدایش    كتاب‌هاي برتر داستان کودک : چه کسی آقای صورتی را می شناسد؟ ..... نویسنده:مژگان کلهر ..... از نشر افق   كتاب‌هاي برتر – برگزيده وتقديري داستان نوجوان   كتاب‌هاي تقدیری داستان نوجوان : زمستان تمام می‌شود ..... نویسنده: علی ناصری ..... از نشر کانون پرورش فکری راز خانه سه خواهرون ..... نویسنده: عبدالمجید نجفی ..... از نشر کانون پرورش فکری فریاد آق اویلی ..... نویسنده: عبدالرحمان اونق ..... از نشر کانون پرورش فکری صندلی برای یک نفر و نصفی ..... نویسنده: محمد رمضانی ..... از نشر کانونپرورش فکری وداع در ال مارتینو ..... نویسنده: جواد ماه زاده ..... از نشر محراب قلم و باز هم سفر ..... نویسنده: ناصر یوسفی ..... از نشر افق پتش خوارگر، مردی از تبار اژدها و پتش خوارگر، حماسه سرآغاز ..... نویسنده: آرمان آرین ..... از نشر افق   كتاب‌هاي برگزیده داستان نوجوان : بازجویی خانواده قلندری ..... نویسنده: مصطفی خرامان ..... از نشر افق شاهزاده خانومی در مترو ..... نویسنده: محدثه گودرزنیا ..... از نشر کانون پرورش فکری شب بخیر ترنا ..... نویسنده: جمال الدین اکرمی ..... از نشر کانون پرورش فکری وقتی گنجشگکی جیک جیک یاد می گیرد ..... نویسنده: محمدرضا یوسفی ..... از نشر کانون پرورش فکری   كتاب برتر داستان نوجوان : زیبا صدایم کن ..... نویسنده: فرهاد حسن زاده ..... از نشر کانون پرورش فکری   كتاب‌هاي برتر – برگزيده وتقديري علمی آموزشی خردسال   كتاب تقدیری علمی آموزشی خردسال : 3 مجموعه 6 جلدی کودک باهوش من ( کودک 3،2و4ساله) ..... نویسنده: داریوش صادقی ..... ازنشر کتاب پرنده   كتاب برگزیده علمی آموزشی خردسال :  با عددها دوست می شوی؟ ..... نویسنده: لاله جعفری ..... از نشر کانون   كتاب برتر علمی آموزشی خردسال : آ مثل آهو و ف مثل فیل ..... نویسنده: علی خدایی ..... از نشر کانون   كتاب‌هاي برتر – برگزيده وتقديري علمی آموزشی کودک   كتاب‌های تقدیری علمی آموزشی کودک : دایره‌المعارف پیامبران ..... نویسنده: افسانه موسوی گرما رودی ..... از نشر محراب قلم بابای بچه‌ها ..... نویسنده: غلامرضا حیدری ابهری ..... از نشر جمال فهمیدم چی کار کنم ..... نویسنده: معصومه یزدانی ..... از نشر فنی ایران من و پنگوئنم ..... نویسنده: کلر ژوبرت ..... از نشر فنی ایران سفر برق ..... نویسنده: سمیه سپهروند ..... از نشر فنی ایران برق و آقای بان ..... نویسنده: سمیه سپهروند .....از نشر فنی ایران پیشی کوچولو! موشک مال توست ..... نویسنده: معصومه یزدانی ..... از نشر فنی ایران خانه با برق، خانه بی برق ..... نویسنده: سمیه سپروند ..... از نشر فنی ایران پلنگ آویزان به چوب لباسی ..... نویسنده: مسعود ملک یاری ..... از نشر فنی ایران   کتاب برگزیده نداشت.   كتاب برتر علمی آموزشی کودک : مجموعه 6 جلدی دانستنی های جانوران ایران و جهان ..... نویسنده: محمدکرام الدینی ..... از نشر طلایی كتاب‌هاي برتر – برگزيده و تقديري علمی آموزشی نوجوان   كتاب‌های تقدیری علمی آموزشی نوجوان : فرهنگ‌نامه دایناسورها ..... نویسنده: عرفان خسروی ..... از نشر طلایی مجموعه 4 جلدی بوی گل محمدی .... نویسنده: سعیده روح افزا ..... از نشر کانون گوی و چوگان؛ سرگذشت ورزش در ایران ..... نویسنده: جمال الدین اکرمی ..... از نشر کانون دایره‌المعارف شهرو زندگی ..... نویسنده: مهدی ضرغامیان ..... از نشر محراب قلم صد فرمانروا و سردار ایرانی ..... نویسنده: حسن سالاری ..... از نشر محراب قلم سرگذشت پزشکی در ایران ..... نویسنده: یاسرمالی و احسان رضایی .... از نشر افق بیایید شعر بگوییم، فوت و فن شاعری ..... نویسنده: انسیه موسویان ..... از نشر طلایی بیایید داستان بنویسیم، فوت و فن داستان نویسی ..... نویسنده: مهدی میر کیایی ..... از نشر طلایی   كتاب برگزیده  علمی آموزشی نوجوان انتخاب نشد.   كتاب برتر علمی آموزشی نوجوان : سه، دو، یک ... پرتاب ..... نویسنده: سیروس برزو و...  ..... از نشر طلایی   ]]> کودک و نوجوان Thu, 18 Jan 2018 18:52:48 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/256828/نهمین-دوره-جشنواره-کتاب-برتر-برگزیدگانش-شناخت ​ناشنوایانی که از صدای سکوتشان می‌نویسند http://www.ibna.ir/fa/doc/report/256788/ناشنوایانی-صدای-سکوتشان-می-نویسند خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) خیلی عجله داشتم، جلسه تا نیم ساعت دیگر شروع می‌شد و من باید هرچه سریع‌تر خودم را می‌رساندم. خیلی زود به مترو رفتم. خدا را شکر خلوت بود، سریع سوار شدم و کنار خانم و آقایی نشستم. آقا به نظر بیست و چهار- پنج ساله می‌رسید و مشغول مطالعه بود. کنجکاو شدم چه کتابی می‌خواند. خیلی آرام از خانمی که کنارش نشسته بود پرسیدم ولی هیچ عکس‌العملی نشان نداد و جوابی نشنیدم. خلاصه به هزار زحمت نام کتاب را دیدم؛ «جای خالی سلوچ»! خیلی تعجب کردم چون نخستین بار بود  کسی را در مترو می‌دیدم که مشغول خواندن چنین کتابی باشد. هنوز 10 ایستگاهی مانده بود تا به مقصد برسم، می‌خواستم هر جور شده سر صحبت را باز کنم که دیدم خودشان با هم شروع به صحبت کردند. تعجبم بیشتر شد چون هر دو ناشنوا بودند. دیگر مصمم شده بودم هرطور که شده با آنها صحبت کنم. با ایما و اشاره سر صحبت را باز کردم. آنها هم با روی خوش جواب می‌دادند، خیلی خوب متوجه نمی‌شدم اما آن‌ها تلاش می‌کردند منظورشان را به من بفهمانند.   پسر جوان می‌گفت این بار دومی است که دارم این کتاب را می‌خوانم. از محمود دولت‌آبادی، «کلیدر» و «نون نوشتن» را هم خوانده‌ام. کلا کتاب خواندن را دوست دارم و آثار زیادی از جلال آل احمد، بزرگ علوی، محمدعلی جمالزاده، آنتوان دوسنت اگزوپری، لئو تولستوی، ارنست همینگوی، ویلیام شکسپیر و داستایفسکی را مطالعه کرده‌ام. شعر هم زیاد می‌خوانم؛ اشعار شهریار، فریدون مشیری، ایرج میرزا و سهراب سپهری را دوست دارم.   جالب‌تر از همه این بود که سهند سلیمان فلاح، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر، داستان هم نوشته بود. او می‌گفت مدتی است که به کارگاه آموزش داستان‌نویسی می‌رود و در آنجا با قواعد داستان‌نویسی، جمله‌بندی، شخصیت‌پردازی و فضاسازی آشنا شده و تشویق شده که داستان بنویسد و قرار است یکی از داستان‌هایش در قالب یک مجموعه داستان منتشر شود.     آموزش داستان‌نویسی به ناشنوایان ناشنوایان به عنوان قشری از جامعه کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ درحالی‌که بین آن‌ها استعدادهای عجیب، نویسندگانی خلاق و کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای دیده می‌شود. برگزاری کارگاه آموزش داستان‌نویسی برای ناشنوایان، اتفاق خیلی خوبی بود که در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است. به همین دلیل به سراغ زهره عارفی، مربی آموزش داستان‌نویسی به ناشنوایان رفتم. او در ابتدا به انگیزه‌اش برای تشکیل این کارگاه‌ها اشاره کرد و گفت: سال گذشته کاملا اتفاقی در جلسه‌ای، تعدادی ناشنوا و کم شنوا هم حضور داشتند. وقتی با هم صحبت می‌کردند، متوجه شدم آنها در جمله‌بندی و رساندن منظورشان نه تنها به دیگر افراد بلکه به خودشان هم مشکل دارند. با توجه به اینکه خودم سال‌ها معلم بودم و همیشه سعی می‌کردم مفاهیم را در قالب داستان برای بچه‌ها بیان کنم تا بهتر متوجه شوند، به نظرم رسید با استفاده از داستان می‌توانم گفتارشان را بهتر کنم و بسیاری از مفاهیم و قواعد جمله‌بندی و جمله‌سازی را به آنها بیاموزم و آنها بیشتر با زبان ما آشنا شوند چون زبان اشاره کمبودهای خاص خودش را دارد. در واقع ناشنوایان قدرت لب‌خوانی و همچنین حس لامسه بالایی دارند و اگر کسی به آرامی و واضح با آنها صحبت کند، متوجه می‌شوند.     وی افزود: بر همین اساس فروردین ماه امسال کارگاه آموزشی را با همکاری معاونت امور فرهنگی سازمان بهزیستی در قم برگزار کردم. دوتا از ناشنواها هم از تهران می‌آمدند. بعد از مدتی پیشنهاد کردند این کارگاه‌ را در تهران هم برگزار کنیم و این دوره از تیرماه در خانه فرهنگ و هنر تهران برگزار شد. کم‌کم خبر به سایر شهرها رسید و ورک‌شاپ‌ها و دوره‌هایی را در شیراز، مشهد، اصفهان، اهواز، یزد و خرمشهر با ناشنوایان داشتم. در این دوره‌ها روی گفتار آنها کار کردم و از آنها خواستم جمله‌سازی کنند و زمان فعل‌ها را به آنها آموختم. درابتدا دل‌نوشته‌هایی به جای داستان می‌نوشتند اما کم‌کم قواعد داستان‌نویسی، شخصیت‌پردازی، فضاسازی و ... را آموختند و دل‌نوشته‌هایشان تبدیل به داستان شد، داستان‌هایی از دنیای خودشان، فضایی که برای ما ناآشنا است. اولین داستان را «پگاه راد» نوشت با عنوان «زنگوله» و از سوی انتشارات کومه در قم چاپ شد.   این مربی داستان‌نویسی در ادامه به حضور ناشنوایان دراین کارگاه‌ها اشاره کرد و گفت: باتوجه به این کار کاملا نو و جدید است و ما هم اطلاع رسانی و تبلیغات گسترده‌ای نداشتیم اما استقبال از این دوره‌ها بسیار خوب بود به‌طوری که گاهی تعداد شرکت‌کنندگان در ورک‌شاپ‌ها به 40 نفر می‌رسید و چیزی که بیشتر مرا شگفت‌زده می‌کرد پیشرفت چشمگیر بچه‌ها در این دوره‌ها بود. من نخستین نوشته‌های آنها را در کامپوتر دارم جملاتی که اشتباه بوده را با رنگ قرمز و جملاتی که می‌توانسته بهتر نوشته شود را با رنگ بنفش مشخص کرده‌ام و جملات درست را با رنگ سبز نوشته‌ام تا بچه‌ها ایرادشان را متوجه شوند. همچنین داستانی را که می‌نویسند در کلاس می‌خوانند و بچه‌های دیگر و خود من نظرات و نقدهایمان را بیان می‌کنیم و آنها با دقت گوش می‌کنند و در جلسه بعد ایراداتشان را برطرف می‌کنند و همین توجه و دقتشان سبب پیشرفت آنها می‌شود. چیزی که من در سایر کارگاه‌های آموزش داستان‌نویسی که برای افراد معمولی برگزار می‌کنم، کمتر می‌بینم.   وی در ادامه بیان کرد: برای افزایش انگیزه هنرجویان تصمیم گرفتم جشنواره‌ای را در این زمینه برگزار کنیم با عنوان «صدای سکوت» و طی فراخوانی از ناشنوایان علاقه‌مند در سراسر کشور خواستیم آثارشان را برای ما ارسال کنند. بیش از 100 داستان به دستمان رسید و آن‌ها را برای بررسی به داوران جشنواره اعم از ابوتراب خسروی، علی اصغر عزتی پاک و کامران رحیمی(داستان‌نویس ناشنوا) سپردیم که از بین آنها 34 داستان به مرحله نهایی راه یافت. در آیین پایانی این جشنواره که در بهمن‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد اسامی 3 نفر برگزیده و 7 نفر تقدیری اعلام خواهد شد. همچنین 14 داستان برگزیده را هم در قالب مجموعه‌ای به نام «خش‌خش کفش‌های من» از سوی انتشارات داستان جمعه منتشر می‌کنیم و در اختتامیه جشنواره از این کتاب و «زنگوله» رونمایی می‌کنیم.       عارفی در پایان با بیان اینکه شرکت کنندگان در این دوره‌ها غالبا جوانان بالای 18 سال هستند چون کمتر در مدرسه آموزش دیده‌اند، گفت: امروزه امکانات بیشتری برای ناشنوایان در مدارس وجود دارد و اغلب کودکان و نوجوانان ناشنوا از این امکانات استفاده می‌کنند. اگر سازمان‌هایی مانند بهزیستی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌های مربوطه از برگزاری چنین کارگاه‌هایی حمایت کنند، آموزش به این قشر از جامعه می‌تواند بسیار سودمند و کاربردی باشد. ]]> کودک و نوجوان Thu, 18 Jan 2018 06:32:13 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/256788/ناشنوایانی-صدای-سکوتشان-می-نویسند ​کودکی که از دنیایش برای بزرگترها می‌نویسد/ «به رنگ آرزو» در راه است http://www.ibna.ir/fa/doc/report/256803/کودکی-دنیایش-بزرگترها-می-نویسد-رنگ-آرزو-راه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سوفیا نیک‌پور، از کوچک‌ترین نویسندگانی است که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کند. از او تا به حال کتابی با عنوان «کتاب من» از سوی انتشارات ارباب قلم منتشر شده است و دومین کتابش هم با عنوان «به رنگ آرزو» به زودی منتشر می‌شود.   «کتاب من» نقد طنز گونه رفتار تربیتی بزرگسالان است. او با زبانی ساده از دنیای کودکان و نوع نگاهشان به بزرگسالان و حرف‌های آنها سخن می‌گوید.   سوفیا 7 سال دارد و در کلاس اول دبستان تحصیل می‌کند. او بسیار کنجکاو و عاشق کتاب خواندن است و این مساله تاثیر زیادی در گرایش او به نویسندگی داشته است. سوفیا می‌گوید: هروقت که تلویزیون نگاه می‌کردم می‌گفتند کتاب دوست شماست و شما می‌توانید با کتاب‌خواندن همه چیز بیاموزید. من هم از پدرم خواستم برایم کتاب بخواند. وقتی دیدم کتاب‌های زیادی وجود دارد، به پدرم گفتم این همه آدم کتاب نوشته‌اند! چرا من ننویسم؟ پدرم هم گفت تو که نمی‌توانی بنویسی. آن موقع هنوز مدرسه نمی‌رفتم و نمی‌توانستم بنویسم. داستان‌هایم را برای پدرم می‌گفتم و او صدایم را ضبط می‌کرد و برایم می‌نوشت. بعد هم برای داستانم تصویر می‌کشیدم. این شد که اولین کتابم را به نام «کتاب من» نوشتم و پدرم به من یک ماژیک جایزه داد.     این نویسنده خردسال می‌افزاید: من علاقه زیادی به دیدن عکس‌ها و تصاویر مختلف دارم و با دیدن آنها یا شنیدن قصه‌ها یا دیدن نقاشی‌های دوستانم در مدرسه ایده‌هایی برای نوشتن در ذهنم شکل می‌گیرد. کتاب دوم یعنی «به رنگ آرزو» را هم همین‌طوری نوشتم. یعنی تعدادی تصویر در کامپیوتر پدرم دیدم که خیلی برایم جالب بود و بر اساس آنها داستانی گفتم و پدرم صدایم را ضبط کرد. البته همه داستان را در یک روز نگفتم. چند روزی طول کشید. بعد هم تصویرهایش را کشیدم. این کتاب به زودی با نقاشی‌های خودم منتشر می‌شود. البته کتاب دیگری هم به نام «مبل سخنگو» نوشته‌ام که هنوز منتشر نشده است.   مژگان دستفال، مادر سوفیا، نیز در این باره می‌گوید: سوفیا دختر بزرگ من است، از 5 سالگی متوجه علاقه و توانایی‌ او به بازآفرینی مسائل پیرامونش شدیم و ابتکار در چیدمان رویدادها و خلق شخصیت‌های جدید و جالب در داستان‌هایش ما را مصمم به هدایتش به سوی چاپ و نشر کتاب کرد. البته معلم خلاقیت سوفیا در مدرسه نیز به این توانایی پی برد و خواهان شرکت دادن آثار سوفیا در مسابقات آموزش و پرورش شد.    سوفیا داستان‌هایش را برای پدرش تعریف می‌کرد و ما فایل صوتی را در اختیار ناشر و شورای نویسندگان نشر قرار می‌دادیم و بعد از تایید پیاده‌سازی می‌شد. مثلا در کتاب «رنگ آرزو» سوفیا بر اساس مدلی که خودش برای دستیابی به خواسته‌هایش از آموزه‌های مهارت‌های زندگی درک کرده این کتاب را خلق کرده است و با بهره‌گیری از دانش و تجربه به مقتضای سن و سالش تصاویر و داستانک‌هایی را بازآفرینی می‌کند و در خلال داستانک‌هایش گرچه ظاهر مستقلی دارند به مخاطب نشان می‌دهد چگونه از طریق کمک به دیگران می‌توانیم به خواسته‌های خود نیز برسیم.   ]]> کودک و نوجوان Fri, 19 Jan 2018 04:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/256803/کودکی-دنیایش-بزرگترها-می-نویسد-رنگ-آرزو-راه قاصدک‌های پیغام رسان و کبوتران پیام‌آور صلح http://www.ibna.ir/fa/doc/note/256731/قاصدک-های-پیغام-رسان-کبوتران-پیام-آور-صلح به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) «آواز زیر باران» و «قاصدک در باد» دو عنوان از آثار احمدرضا احمدی است که به تازگی از سوی انتشارات لوپه‌تو برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است و می‌تواند پیشنهاد مناسبی برای مطالعه آخر هفته باشد.   احمدی در «قاصدک در باد» تنهایی موجودات و آدم‌ها را به تصویر می‌کشد؛ تنهایی قاصدک، تنهایی قایق‌ران، تنهایی سیب‌های روی شاخه، تنهایی کبوتران بی‌آب و دانه، تنهایی عروسی که دامادش را گم کرده و پسرکی که سراغ مادرش می‌گردد.   او در ابتدای داستان، باد و توفان و برف و باران را از عواملی معرفی می‌کند که سبب تنهایی و سرگردانی موجودات می‌شوند. توفان و باران قاصدک را از بوته‌اش جدا می‌کند و او را تنها و سرگردان می‌کند. توفان و باران دامادی را از عروسش جدا می‌کند، باد جفت اسبی را با خود می‌برد و باد در طول داستان مانعی می‌شود که قاصدک به خواسته‌هایش برسد و در کنار مسافران قطار، عروس تنها، پسرکی که مادرش را گم کرده یا کنار سیب روی شاخه بماند و هر دو از تنهایی درآیند. به همین دلیل حس بدی نسبت به باد در مخاطب شکل می‌گیرد اما در پایان زمانی که همه از تنهایی و تنها ماندن شخصیت‌های داستان ناراحت‌اند، می‌بینیم همان بادی که سبب جدایی و تنهایی افراد شده توسط قاصدک‌های جوان پیغام همه این موجودات تنها را به همراهانشان می‌رساند و آنها را از تنهایی رها می‌کند. احمدی با قلم توانایش توانسته بسیار ظریف و زیبا تنهایی موجودات را به تصویر بکشد و بگوید همان عواملی که سبب تنهایی افراد می‌شوند می‌توانند آنها را از تنهایی و غم رها کنند. او در پایان بسیار ظریف و زیبا به حضور قاصدک‌ها در چهار فصل سال اشاره می‌کند، قاصدک‌هایی که در چهارفصل سال برای شنیدن آواز نی لبک به کلبه پیرمرد می‌روند.   «آواز زیر باران» کتاب دیگری از احمدرضا احمدی است که در آن به موضوع صلح می‌پردازد. احمدی در این کتاب با زبانی ساده، شرح حال انسان‌ها را به تصویر می‌کشد؛ انسان‌هایی که با اینکه در کنار هم‌اند اما از هم بی‌خبرند و همیشه با هم در حال جنگ‌اند و این جنگ همه قشنگی‌های زندگی‌شان را از آنها گرفته است و زیبایی رنگ‌ها، عطر گل‌ها، قشنگی فصل‌ها، طنین صداها و آواز پرندگان را فراموش کرده‌اند.   احمدی در این کتاب داستان چهار پرنده(کبوتر، قناری، طوطی و کلاغ) را بیان می‌کند که همه در یک قفس اسیرند. تا اینکه ابری قفس را دربرمی‌گیرد و آنها به یک حس مشترک می‌رسند و باهم آواز مشترکی می‌خوانند. ناگهان ابر باران می‌شود و قفس را می‌شوید و پرنده‌ها به رنگ سفید و آبی صلح درمی‌آیند و دوباره چیزهایی را که فراموش کرده‌اند به یاد می‌آورند و پرمی‌کشند و به سوی شهرهای مختلف می‌روند و پیام‌آور صلح می‌شوند.     احمد رضا احمدی، از شاعران و نویسندگان پیشکسوت، در سال 1319 متولد شد و سال‌ها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کار پرداخت. او غیر از شعر و داستان چند فیلمنامه نیز نوشته است. زبان شعری احمدی از صمیمیتی خاص همراه با تصاویر زیبا و بدیع برخوردار است و عمدتا خلق تصاویر و ابهام‌گویی در اشعارش دیده می‌شود. از دیگر آثار او می‌توان به «بر دیوار کافه»، «سکوت فرفره کوچکی بود که در باد می‌چرخید»، «موهبات فراموشی»، «میوه‌ها طعم تکراری دارند»، «روزی برای تو خواهم گفت»، «لکه‌ای از عمر بر دیوار بود»، «هزار اقاقیا در چشمان تو هیچ بود» و «روزنامه شیشه‌ای» اشاره کرد. ]]> کودک و نوجوان Fri, 19 Jan 2018 10:07:51 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/note/256731/قاصدک-های-پیغام-رسان-کبوتران-پیام-آور-صلح