خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين کودک و نوجوان :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/children Sun, 19 Feb 2017 16:57:30 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Sun, 19 Feb 2017 16:57:30 GMT کودک و نوجوان 60 ​سومین دوره مسابقه خلق کتاب تصویری برگزیدگانش را شناخت http://www.ibna.ir/fa/doc/report/245436/سومین-دوره-مسابقه-خلق-کتاب-تصویری-برگزیدگانش-شناخت به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم پایانی سومین دوره خلق کتاب‌های تصویری با حضور مسعود شهرام‌نیا، فریدون عموزاده خلیلی، کیانوش غریب‌پور، کمال طباطبایی، علی خدایی و جمعی از نویسندگان و تصویرگران عصر شنبه (30 بهمن ماه سال 1395) در محل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.   هیات داوران این دوره مسابقه با حضور کمال طباطبایی، هدی حدادی، فریدون عموزاده خلیلی، علی‌اصغر سیدآبادی و علی خدایی، کتاب «تو یک جهانگردی» اثر شهرزاد شهرجردی و غزل فتح‌الهی را به عنوان برگزیده این دوره مسابقه معرفی کردند.   هیات داوران همچنین کتاب‌های «راز کوچولو» با تصویرگری و نویسندگی مهسا هدایتی و «اتفاق آبی» اثر علی‌اصغر ماتک به عنوان برگزیده معرفی شدند.    همچنین کتاب‌های «آخه مامانم منو خیلی دوست داره» اثر گلریز گرگانی، «اینجا چه کسی سلطان است» اثر محسن محمدمیرزایی و «تاج به سر کلاه به سر» اثر سمیرا آرامی و زهرا محمدنژاد به عنوان آثار شایسته تقدیر معرفی شدند.   براساس اعلام هیات داوران نویسنده و تصویرگر کتاب برگزیده اول از سوی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به نمایشگاه کتاب بلونیا 2017 اعزام خواهند شد. همچنین هزینه بلیط و ویزای دو برگزیده دیگر هم برای حضور در نمایشگاه کتاب بلونیا از سوی موسسه نمایشگاه‌ها پرداخت خواهد شد.   همچنین آثار «شهر من»، «میای بازی»، «تعمیرگاه فیل‌ها»، «اینجوری لبخند بزنید»، «راز کوچولو»، «اتفاق آبی»، «آخه مامانم منو خیلی دوست داره»، «تو یک جهانگردی»، «اینجا چه کسی سلطان است»، «کیلکاریکای پرنده»، «تاج به سر کلاه به سر»، «سفر ناردونه» از سوی هیات داوران شایسته انتشار تشخیص داده شده و به زودی منتشر خواهند شد.   ]]> کودک و نوجوان Sat, 18 Feb 2017 15:10:03 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/245436/سومین-دوره-مسابقه-خلق-کتاب-تصویری-برگزیدگانش-شناخت پوستر پنجمین لاک‌پشت پرنده رونمایی شد http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/245441/پوستر-پنجمین-لاک-پشت-پرنده-رونمایی به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) پوستر پنجمین دوره اهدای نشان‌های طلایی و نقره‌ای لاک‌پشت پرنده با طراحی و اجرای کیانوش غریب پور رونمایی شد. قرار است در این مراسم از میان ۱۲ نامزد نهایی، برگزیدگان مشخص شوند و نشان‌های لاک‌پشت پرنده به آن‌ها اهدا شود. این مراسم که مربوط به کتاب‌های منتشر شده حوزه کودک و نوجوان در سال ۹۴ است، هفتم اسفند ماه ساعت 17 با همکاری پژوهشنامه و شهر کتاب مرکزی، در محل شهرکتاب مرکزی برگزار می‌شود. شرکت در این مراسم برای عموم علاقه‌مندان آزاد است تا در این فرصت از نزدیک با اهالی قلم دیدار کنند، با کتاب‌های برگزیده لاک‌پشت پرنده آشنا شده و آن‌ها را تهیه کنند و در جشن عروسکی و قصه‌خوانی که در کنار مراسم برای کودکان برگزار می‌شود شرکت کنند. ]]> کودک و نوجوان Sat, 18 Feb 2017 16:27:37 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/245441/پوستر-پنجمین-لاک-پشت-پرنده-رونمایی شهرام‌نیا: حضور تصویرگران ایرانی در مجامع بین‌المللی باید بیش‌تر شود http://www.ibna.ir/fa/doc/report/245440/شهرام-نیا-حضور-تصویرگران-ایرانی-مجامع-بین-المللی-باید-بیش-تر-شود به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم پایانی سومین دوره خلق کتاب‌های تصویری با حضور امیرمسعود شهرام‌نیا، فریدون عموزاده خلیلی، کیانوش غریب‌پور، کمال طباطبایی، علی خدایی و جمعی از نویسندگان و تصویرگران عصر شنبه (30 بهمن ماه سال 1395) در محل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.   امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیر موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، در این مراسم به سابقه پانزده ساله‌اش در حوزه تولید و نشر کتاب‌های کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: بر اساس سابقه و تجربه‌ای که در این حوزه دارم همواره نیاز به برگزاری چنین کارگاه‌هایی را احساس می‌کردم و علاقه دارم از سوی موسسه نمایشگاه‌ها از این حرکت فرهنگی حمایت کنم.   وی ادامه داد: موسسه نمایشگاه‌ها در دو دوره گذشته با تعاملاتی که با انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و انجمن تصویرگران داشته است از این مسابقه حمایت کرده است. در این دوره هم با توجه به بالندگی و رشدی که در کارگاه خلق کتاب تصویری دیده شد این حمایت را بیشتر کردیم.   حضور تصویرگران در مجامع بین‌المللی کمتر از توان و ظرفیت موجود است به گفته این مقام مسئول، واقعیت این است که  ظهور و بروز ما در حوزه تصویرگری در مجامع بین‌المللی کمتر از توان، ظرفیت و استعداد ما بوده و تعداد کمی از آثار تصویرگران ما توانسته‌ قابلیت مطرح شدن و درآمدزایی در مجامع جهانی را پیدا کنند.   شهرام‌نیا تصریح کرد: به نظر می‌رسد این مشکل در عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف مرتبط بوده است و برگزاری کارگاه‌هایی از این دست می‌تواند گام مهمی در رفع این مشکل باشد. همکاری موسسه نمایشگاه‌ها به خاطر توانایی که در ایجاد ارتباط با نمایندگی‌های نشر در بازارهای جهانی دارد با انجمن‌های تصویرگران و نویسندگان کودک و نوجوان به خاطر توانایی که در شناسایی استعدادها و گرد هم آوردن آنها دارد، می‌تواند موجب مطرح شدن تصویرگران ما در سطح جهانی شود.   به گفته وی، نمایشگاه‌های بین‌المللی و نمایشگاه‌های استانی امکان و فرصت خوبی برای ظهور و بروز استعدادهای موجود در این حوزه است. باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود. هدف نهایی ما گسترش و رونق تصویرگری و معرفی استعدادهای موجود در سطح ملی و بین‌المللی است.   تداوم این کارگاه می‌تواند استعدادهای نهفته را شکوفا کند   فریدون عموزاده خلیلی، هم در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از به ثمر رسیدن کارگاه خلق کتاب تصویری بیان کرد: آثار خلق شده در این دوره از کارگاه نسبت به دوره‌های قبلی پیشرفت قابل توجهی داشت و این امید را می‌دهد که این فرآیند خلق کتاب‌های تصویری در قالب تیم‌های دونفره «نویسنده- تصویرگر» تبدیل به یک نهاد شود. بر این اساس انجمن نویسندگان و تصویرگران و موسسه نمایشگاه‌ها بنا دارند این نهاد را پایه‌گذاری کنند و پایان این دوره نشان‌دهنده پایان این فرآیند نیست بلکه آغازی است برای پایه‌گذاری این نهاد تا در طول سال هم بتوانیم به فعالیت این کارگاه ادامه دهیم.   به گفته رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، تداوم این کارگاه در ترم‌های مختلف با هنرجویان متفاوت می‌تواند استعدادهای نهفته را شکوفا کند. همچنین این تداوم می‌تواند برای موسسه نمایشگاه‌ها هم مفید باشد، زیرا موسسه می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق‌تری برگزیدگان دوره‌های مختلف این کارگاه‌ها را به نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی اعزام کنند.   رشد کیفی آثار دوره سوم نسبت به دوره‌های قبل کیانوش غریب‌پور نیز در این مراسم به چگونگی شکل گرفتن ایده برگزاری کارگاه خلق کتاب تصویری اشاره کرد و گفت: در سال 1393 در جلسه‌ای که برای اعزام تصویرگران به نمایشگاه بلونیا داشتیم ایده برگزاری این کارگاه‌ شکل گرفت. در آن زمان فکر می‌کردم این ایده موفق شود اما تصور نمی‌کردم ادامه یابد و اینک که شاهد استمرار آن هستم بسیار خرسندم.   این تصویرگر و مدیر هنری ادامه داد: در آن زمان به این نتیجه رسیدیم که دو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و انجمن تصویرگران باید به اتفاق هم این نهاد را تشکیل دهند و موسسه فرهنگی نمایشگاه‌ها نیز از این نهاد حمایت کند و در دو دوره قبل موسسه نمایشگاه‌ها حامی این نهاد بود؛ اما در این دوره موسسه نمایشگاه‌ها هم حامی بود و هم اسپانسر که سبب شد دیگر رانت هیچ ناشری در آن وجود نداشته باشد و امیدورم موسسه نمایشگاه‌ها در سال‌های بعد هم همین حمایت خوب و درخشان را ادامه دهد. غریب‌پور گفت: در این دوره به دلیل کمبود وقت، فراخوانی برای شرکت در کارگاه‌ اعلام نشد و انجمن نویسندگان کودک و انجمن تصویرگران افرادی را که فکر می‌کردند بتوانند در این کارگاه موفق شوند را انتخاب و معرفی کردند. در نتیجه امسال شاهد رشد کیفی بسیار خوبی در تولید آثار نسبت به دوره‌های قبلی بودیم.       ]]> کودک و نوجوان Sat, 18 Feb 2017 16:12:24 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/245440/شهرام-نیا-حضور-تصویرگران-ایرانی-مجامع-بین-المللی-باید-بیش-تر-شود برگزیدگان سومین مسابقه خلق کتاب تصویری مشخص شدند http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/245262/برگزیدگان-سومین-مسابقه-خلق-کتاب-تصویری-مشخص-شدند به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سومین کارگاه خلق کتاب تصویری که چندی پیش با حضور استادان نویسنده و تصویرگر، هدی حدادی، کمال طباطبایی و فریدون عموزاده خلیلی با همکاری انجمن تصویرگران، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برگزار شد، شنبه (30 بهمن ماه) برگزیدگان خود را از بین 15 نویسنده و تصویرگر معرفی می‌کند.   فریدون عموزاده خلیلی در گفت‌وگو با ایبنا درباره سومین دوره کارگاه و مسابقه خلق کتاب تصویری بیان کرد: امسال سومین دوره مسابقه خلق کتاب تصویری را برگزار می‌کنیم. در این دوره، نویسندگان و تصویرگران به صورت تیم‌های دونفره در کارگاه خلق کتاب تصویری شرکت و با همفکری و هماهنگی با یکدیگر کتاب تصویری را خلق می‌کنند.   رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان توضیح داد: ایده اولیه برگزاری این کارگاه از آنجا شکل گرفت که در ایران هم مانند هر جای دیگری بین تصویرگر و نویسنده در خلق کتاب ممکن است تفاوت دیدگاه و تعارض‌هایی در میزان و نحوه ارائه متن و تصاویر وجود داشته باشد. بر این اساس، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با همفکری انجمن تصویرگران و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران تصمیم گرفت فرآیندی بنا نهد تا در آن نویسنده و تصویرگر از ابتدای شکل‌گیری ایده کتاب در کنار هم باشند و این ایده را گام به گام و مستقیما همراه و همگام با هم پیش برند و در نهایت کتابی خلق شود که حاصل تفکر و همراهی مشترک این دو نفر باشد.   وی در ادامه اظهار کرد: امسال این ایده را در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت مطرح کردیم که از سوی نویسندگان و تصویرگران بسیاری که در آنجا حضور داشتند مورد استقبال قرار گرفت. همچنین در این دوره از کارگاه تصویرگرانی از کشور ایتالیا نیز حضور داشتند که نوع کار و فعالیت‌های صورت گرفته در این کارگاه برایشان بسیار جالب توجه بود و معتقد بودند که تجربه تازه‌ای برای آنها بوده که تا به حال در ایتالیا نداشته‌اند.   رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان این دوره را بسیار پخته‌تر و بهتر از دو دوره قبل ارزیابی کرد و گفت: در این دوره 15 نویسنده و 15 تصویرگر توسط انجمن‌ نویسندگان و تصویرگران از بین متقاضیان برای حضور در کارگاه انتخاب شده‌ بودند به همین دلیل سطح کار بسیار بالاتر از دوره‌های قبل بود.   وی درباره برگزیدگان این دوره نیز بیان کرد: در این دوره سه نویسنده و سه تصویرگر به عنوان برگزیده معرفی خواهند شد که نویسنده و تصویرگر کتاب اول به نمایشگاه کتاب بلونیا(2017) اعزام خواهند شد. همچنین در این دوره 10 کتاب به عنوان آثار برگزیده برای چاپ انتخاب می‌شوند که به زودی منتشر و در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.   به گفته عموزاده خلیلی، تداوم این کارگاه‌ها و مسابقات می‌تواند دربردارنده نتایج درخشانی در خلق کتاب تصویری باشد و شایسته است این کارگاه‌ها به صورت مداوم در طول سال برگزار شود و معطوف به یک دوره یا زمان خاص نباشد.   مراسم پایانی و معرفی برگزیدگان سومین دوره کارگاه و مسابقه خلق کتاب تصویری با حضور نویسندگان، تصویرگران و مسئولان فرهنگی ساعت 16 شنبه 30 بهمن در محل موسسه نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود. ]]> کودک و نوجوان Sat, 18 Feb 2017 09:03:42 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/245262/برگزیدگان-سومین-مسابقه-خلق-کتاب-تصویری-مشخص-شدند ​21 حکایت جالب و خواندنی را در «قصه‌های پندآموز» بخوانید http://www.ibna.ir/fa/doc/book/245308/21-حکایت-جالب-خواندنی-قصه-های-پندآموز-بخوانید به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) 21 حکایت جالب و خواندنی در مجموعه «قصه‌های پندآموز» نوشته اصغر دانش و تصویرگری آرام یعقوبی از سوی انتشارات آفتاب مهتاب، برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است.   در مجموعه حکایت‌های آموزنده‌ای از زمان کهن نقل شده است. برخی از این حکایت‌های عبارتند از: «دهقان و خشت زن، دو برادر، پیرزن و شغال، روستایی خوشدل، عاقبت ناسپاسی، مادر وطن، آیا سزای نیکی، بدی است؟، کار نیکو کردن از پر کردن ات، زبان سرخ سر سبز می دهد بر باد، شیر بی‌نقس، اجرای حکم، احمق‌های خوشحال، پهلوان احمد، پلنگ و گربه، درس فراموش نشدنی و مشگل‌گشای واقعی»   در بخش از این کتاب می‌خوانیم: «برادر! برکات و شادی این مردم به خاطر این است که هرگز در حق هم زرنگی نمی‌کنند و سعی بر این دارند که برای رفاه و خوشحال کردن همدیگر قدم بردارند. من دو برادر را می‌شناسم که قابل ستودن هستند و می‌توان از آن‌ها بسیار آموخت و بهترین الگو برای تک تک انسان‌ها هستند من آدرس آن دو برادر را به تو می‌دهم، می‌توانی به دیدار آن‌ها بروی امیدوارم بتوانی آن چه را که می‌خواهی فراگیری. پیرمرد آدرس آن دو برادر را گرفت و راهی شد. وقتی به آن جا رسید دریافت کرد که هر دو برادر در یک مکان زندگی می کنند. از ان‌ها احوال‌پرسی نموده و نیت و هدفش را به آن دو برادر با نام‌های رضا و رمضان بیان نمود...»   در حکایتی دیگر از این کتاب نیز می‌خوانیم: «پلنگ مغرور از همه جا بی‌‌خبر همراه گربه شد. رفتند و رفتند تا به روستای سرسبز و خرم رسیدند. گربه نگاهش به خرمن کوب گندم افتاد و با خوشحالی گفت: «پسرعمو می‌بینی آن آدمیزاد است که مشغول پاک کردن گندم می‌باشد. آن را آدمیزاد می‌گویند! این همه ترس و بگو مگویی که کردیم برای این است. همین ریزه میزه تو را بدین روز انداخته است؟! حال می‌روم یک لقمه‌اش کرده و انتقامت را خواهم گرفت. بدون هیچ گونه سوالی رفت و رفت تا نزدیک مرد کشاورز رسید و فریاد برآورد: «ای آدمیزاد آمده‌ام تا انتقان پسرعموی خود را از تو بگیرم. تو باعث شدی که کوچک و ناتوان و عقب‌مانده شود. بیا جلو ببینم چه مقدار توانایی داری؟!...»   انتشارات آفتاب مهتاب، کتاب «قصه‌های پندآموز» را در قالب 156 صفحه مصور با شمارگان دو هزار نسخه منتشر کرده است. علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را با قیمت 50 هزار ریال خریداری کنند.   ]]> کودک و نوجوان Sat, 18 Feb 2017 07:12:59 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/245308/21-حکایت-جالب-خواندنی-قصه-های-پندآموز-بخوانید نوجوانانی که به جمع قصه‌گویان در جشنواره پیوستند http://www.ibna.ir/fa/doc/report/245446/نوجوانانی-جمع-قصه-گویان-جشنواره-پیوستند خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ملیسا معمار- نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی درحالی آغاز شد که تغییرات چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته داشت. از جمله حضور جمع کثیری از کودکانی بود که در سال‌های قبل شنونده این قصه‌ها بودند و حالا به عنوان نوجوانان قصه‌گو به جمع قصه‌گویان شرکت‌کننده در جشنواره پیوسته بودند. این مساله نشان از تاثیرگذاری مثبت و قابل توجه این جشنواره بر حوزه مخاطبانش یعنی کودکان و نوجوانان دارد.   حضور 1736 قصه‌گوی نوجوان   حضور یک هزار و 736 نوجوان قصه‌گوی اعضای کانون در کنار پدران و مادران قصه‌گو، مربیان، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها موجب شد که امسال شاهد حضور چهار هزار و 287 قصه‌گو در جشنواره نوزدهم باشیم که به صورت همزمان در 31 استان با هم به رقابت پرداختند و برای 43 هزار و 168 نفر مخاطب قصه گفتند و سرانجام 57 نفر قصه‌گو امکان حضور در بخش کشوری را کسب کردند که 11 نفر از این تعداد نوجوانان منتخب قصه‌گو بودند.   به نظر می‌رسد استقبال و حضور نوجوانان قصه‌گو در این دوره از جشنواره می‌تواند نقطه عطفی باشد برای گسترش و ترویج فرهنگ قصه‌گویی در مدارس، خانواده‌ها و جامعه. چراکه این نوجوانان باحضور در بین همسالان خود در مدارس، در بین اعضای خانواده‌ و جامعه می‌توانند به عنوان مروجان این فرهنگ و سنت کهن نقش مهمی ایفا کنند.   از سویی ایجاد فرهنگ قصه‌گویی موجب رونق کتاب و کتابخوانی در سطح جامعه می‌شود. چرا که قصه‌گویی، کتابخوانی را برای مخاطبان مخصوصا کودکان و نوجوانان جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تر کرده و انگیزه کتابخوانی را در بچه‌ها به انگیزش تبدیل کرده و آنها را به تکاپو برای دستیابی به داستان‌های بهتر وا می‌دارد.   معرفی کتاب یعنی شروع قصه‌گویی   رضا قمرزاده، دبیر این دوره از جشنواره، معتقد است قصه‌گویی دروازه ورود به عملی شدن فعالیت کتابخوانی است و می‌گوید: ما در مراکز مختلف و کتابخانه‌های کانون فعالیت‌هایی را مانند معرفی کتاب، ساخت کتاب، طراحی کتاب و ...  اجرا می‌کنیم و همین معرفی کتاب یعنی شروع قصه‌گویی برای بچه‌ها. کودکان در مراکز ما بعد از قصه‌گویی مطالب را می‌نویسند، تصویرگری می‌کنند و گاهی خودشان کتاب می‌سازند. وی ادامه می‌دهد: کتابخوانی در کانون آغاز چهل فعالیت فرهنگی، ادبی و هنری است که بعد از معرفی کتاب و کتابخوانی از سوی مربیان کانون انجام می‌شود. یکی از این فعالیت‌ها قصه‌گویی است و ارزیابی ما نشان می‌دهد که قصه‌گویی بیشترین فعالیتی است که هم مربیان و هم اعضا را به شدت درگیر خود کرده است و نشان‌دهنده علاقه زیاد مخاطبان به این حوزه است. به گفته قمرزاده، جهان قصه، جهان رنگ‌ها و درنگ‌هاست، جهان دانایی و روشنایی، جهان زیستن با شادمانی، گریستن با اندوه است و این قصه‌گوست که با جادوی کلمات؛ جهان‌های گوناگون می‌‌‌آفریند. قصه‌گویی کتابخوانی را حظیظ، عزیز و لذیذ می‌کند و انگیزه کتابخوانی را در نوجوان به انگیزش تبدیل می‌کند.   به اعتقاد این مقام مسئول، قصه‌گویی از درون آدم‌ها می‌جوشد و با روح انسان‌ها تنیده است. قصه‌گویی پرواز کتاب است و کتاب را در آسمان خیال پرواز می‌دهد و خواننده را به تکاپو وا می‌دارد. قصه‌گو بدون کتاب قابل تصور نیست مخصوصا کتاب‌های کانون که اساس‌شان قصه‌گویی است.   قصه‌گویی بدون مطالعه امکان‌پذیر نیست   واقعیت این است که امروزه قصه‌گویی بدون مطالعه و بهره‌گیری از کتاب‌ها و منابع مختلف امکان‌پذیر نیست. دکتر مورتی بنانتا داور اندونزیایی این دوره از جشنواره قصه‌گویی نیز معتقد است که قصه‌گو باید به مطالعه عادت داشته باشد و از طریق مطالعه و خواندن کتاب اطلاعات بیشتری کسب کند و می‌گوید: برای قصه‌گویی باید علاوه بر قدرت قصه گفتن خود قصه‌گویان هم مشتاق قصه باشند و به همین دلیل آشنایی با ادبیات کودکان، ضروری است. از همین روی اگر به عنوان قصه‌گو منابع خوبی در اختیار داشته باشیم می‌توانیم بهره زیادی از آن‌ها بگیریم و با روایت خودمان قصه را بیان کنیم. از همین روی روش خاصی برای قصه گفتن وجود ندارد. قصه‌گو باید خودش خلاقیت داشته باشد. اما اگر قصه از قلب قصه‌گو بیرون نیاید اثری بر شنونده نخواهد گذاشت. رقابت قصه‌گویان ایرانی و خارجی در جشنواره نوزدهم البته حضور نوجوانان قصه‌گو تنها تفاوت این دوره از جشنواره نبود؛ وجه دیگر این جشنواره که نباید از نظر دور داشت ایجاد رقابت در بخش بین‌الملی بین قصه‌گویانی از ایران و قصه گویانی از 11 کشور دیگر مانند هند، آرژانتین، اسپانیا، آلمان، استرالیا، تاجیکستان و ... بود که سبب شد رقابت‌ها جذاب‌تر و پویاتر شود. این درحالی است که در دوره‌های قبلی رقابتی بین قصه‌گویان در بخش بین‌الملل وجود نداشت و از همه شرکت‌کنندگان تقدیر می‌شد. ایجاد این رقابت در این دوره سبب شد که قصه‌گویان خارجی‌ با آمادگی بهتر و بیشتری در این جشنواره شرکت کنند و جشنواره را جدی‌تر بگیرند.   قصه‌گویی قدرت تخیل را افزایش می‌دهد   اغلب قصه‌گویان شرکت کننده در جشنواره سعی کردند قصه‌ها را به نحوی اجرا کنند تا تعاملی دوطرفه بین قصه‌گو و مخاطبان ایجاد شود. «مااوریسیو پاتینو اسودو» از کلمبیا که با قصه «درس عمو پسکوال من» در این جشنواره شرکت کرده، معتقد است قصه‌گویی مهم‌ترین ابزار برای گفت‌و‌گو با دیگران است و می‌گوید: یکی از سنت‌های قصه‌‌گویی در کلمبیا جمع شدن دور آتش و قصه گفتن و قصه شنیدن است و افراد به این روش بخشی از هویت‌شان را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. پیش از حضور در این جشنواره فکر می‌کردم چون فرهنگ‌های ما کاملا متفاوت است، ارتباطی شکل نگیرد اما زمان اجرای قصه‌ها احساس کردم همه یکی هستیم و علی‌رغم تفاوت‌های فرهنگی نقاط مشترکی داریم.   قصه‌گویی در قالب دیالوگ میان قصه‌گو و بچه‌ها   دکتر نوربرت کوبر، نویسنده و قصه‌گوی آلمانی که سال گذشته هم در این جشنواره حضور داشت، نیز معتقد است قصه‌گویی باید در قالب دیالوگ میان قصه‌گو و بچه‌ها انجام شود و نباید فقط شخص‌محور باشد، زمانی که یک دیالوگ برقرار می‌شود، شور، نشاط و شادی برای بچه‌ها به همراه دارد، با این کار می‌توان بچه‌ها را به ادامه قصه‌گویی ترغیب و تشویق کرد و آن‌ها در این فرایند می‌آموزند که چگونه می‌توانند با کمک یکدیگر مشکلات خود را حل کنند و در پایان نیز از این‌که در حل مشکل شخصیت قصه سهم داشتند، خوشحال هستند.   به گفته وی کودکان عموما به قصه‌های دنباله‌دار و پرکشش علاقه دارند، چون یک مشکل در طول قصه، چندین بار تکرار می‌شود وقتی در آخر مشکل حل شد، این موضوع و مشارکت آن‌ها در کار برایشان جذابیت دارد. باید تلاش کنیم در قصه خود، یک مشکل را به شکل‌های مختلف چندین بار تکرار کنیم که این کار در داستان‌های دنباله‌دار امکان‌پذیر است. موسیقی قصه را جذاب و ملموس می‌کند   «ماریا ترزا پوییگ رودریگیوز» قصه‌گوی دیگری است که از اسپانیا با قصه «گوزن سفید» در بخش بین‌الملل نوزدهمین دوره جشنواره قصه‌گویی، شرکت کرده است. او که هم ساز «کلارینت» می‌زند و هم قصه می‌گوید، نیز معتقد است اگر برای بچه‌ها فقط حرف بزنی هیچ جذابیتی برای آن‌ها ندارد و خسته می‌شوند. اما اگر قصه را با موسیقی همراه کنیم، موسیقی بیدارشان می‌کند و سبب می‌شود قصه برای آن‌ها جذاب و ملموس‌تر شود.   حرکات موزون و موسیقی در کیفیت قصه‌‌گویی تاثیر ندارد   این درحالی‌ است که مصطفی رحماندوست که از داوران بخش بین‌المللی نوزدهمین جشنواره‌ قصه‌گویی است، معتقد است حرکات موزون و موسیقی در کیفیت قصه‌‌گویی تاثیر ندارد و حرکت، زنده شدن قصه و استفاده از زبان بدن است که قصه را از دیگری متمایز می‌کند و آنچه نظر داوران را جلب می‌کند تخیل است چرا که کار قصه‌گویی تخیل است، نه نمایش و می‌گوید در جشنواره‌های مختلف قصه‌گویی که در کشور ما و سایر کشورها برگزار می‌شود، ابزارهای قصه‌گویی جزو ملاک‌های داوری نیستند. توجه به مباحث علمی و پژوهشی در جشنواره نوزدهم   بخش دیگری از جشنواره نوزدهم که نباید از نظر دور داشت توجه به مباحث علمی و پژوهشی است که شامل ارائه مقالات و برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی بود. بر این اساس از میان 161 چکیده مقاله که به دبیرخانه جشنواره رسیده بود 82 مقاله تدوین و 6 اثر جهت رقابت در مرحله نهایی شایسته تقدیر شناخته شد. «نقش قصه‌گویی در انتقال مفاهیم درسی به کودکان و نوجوانان»، «بررسی جایگاه و اهمیت قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان با نیاز ویژه»، «نقش قصه‌گویی در پرورش سبک زندگی اسلامی ایرانی در کودکان و نوجوانان» و «جایگاه و اهمیت قصه‌گویی در سنت‌ها و آیین‌های فرهنگی، تاریخی و بومی محلی» و «چگونگی استفاده از زبان وجودی در قصه‌گویی» محورهای موضوعی بود که در این مقاله‌ها به آنها پرداخته شده بود. البته به منظور کاهش فشار کار اجرایی و تجمیع و تمرکز بخشیدن به فعالیت قصه‌گویی در مراکز، در بخش قصه‌گویی و داستان‌نویسی پانزدهمین جشنواره‌ بین‌المللی امام رضا (ع) در فراخوان نوزدهمین جشنواره‌ قصه‌گویی تقویت شد. حاصل این اقدام دریافت 253 داستان و حضور 179 قصه‌گوی رضوی بود که به جشنواره قصه‌گویی رونق بخشید و از این میان 4 داستان و 8 قصه‌گو رتبه‌های برگزیده را به خود اختصاص دادند.   حرف آخر...   این جشنواره می‌تواند بستری باشد برای افزایش انگیزه کتابخوانی در مخاطبان، مربیان و قصه‌گویان؛ چراکه جهان قصه، جهان رنگ‌ها و خیال‌هاست، تخیلاتی رنگارنگ که شادی و شوق زیستن را در بچه‌ها بیدار می‌کند و آنها را مدتی هرچند کوتاه از دغدغه‌ها و غم‌هایشان دور کرده و وارد دنیای رنگارنگ خیال می‌کند. حضور چشمگیر و پرشور دانش‌آموزان در کنار مربیان و کودکان در کنار پدران و مادرانشان در این دوره از جشنواره برای شنیدن قصه‌ها می‌تواند بارقه امیدی باشد برای افزایش انگیزه کتابخوانی و میل به این حوزه در کودکان و نوجوانان. نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از 27 بهمن با حضور 68 قصه‌گوی ایرانی و خارجی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت خود را آغاز کرده و یکم اسفند با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد. ]]> کودک و نوجوان Sun, 19 Feb 2017 07:10:21 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/245446/نوجوانانی-جمع-قصه-گویان-جشنواره-پیوستند نوزدهمین جشنواره قصه‌گویی برگزیدگانش را شناخت http://www.ibna.ir/fa/doc/report/245460/نوزدهمین-جشنواره-قصه-گویی-برگزیدگانش-شناخت به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین اختتامیه نوزدهمین جشنواره قصه‌گویی با حضور علیرضا حاجیان‌زاده، مدیر عامل کانون پرورش فکری، رضا قمرزاده، دبیر جشنواره، مصطفی رحماندوست، داوران ملی و بین‌المللی و جمعی از قصه‌گویان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان صبح امروز یکشنبه (یکم اسفندماه 1395) در کانون پرورش فکری برگزار شد.   هیات داوران در بخش بین‌الملل متشکل از مصطفی رحماندوست، نوربرت کوبر از آلمان و بنانتا مورتی از اندونزی الویا پرز ناپولس از کشور کوبا برای قصه «گوزن و لاک‌پشت» را به عنوان رتبه نخست معرفی کردند. رتبه دوم این بخش به فاطمه توان‌گر مروستی از استان یزد با قصه «میایی با من دوست بشی» اختصاص یافت. در این بخش وحید خسروی از استان کرمانشاه با قصه «حیاط خانه ما» و کیوان اقبالی از استان البرز با قصه «چوپان راستگو» به‌طور مشترک رتبه سوم را کسب کردند.   علی کاشفی خوانساری، علی خانجانی و محمد سیمزاری به عنوان هیات داوران آثار ارایه شده در بخش ملی شامل بخش‌های پدربزرگ و مادربزرگ، رضوی، نوجوان، آزاد، فراگیر و ملی، در بخش پدربزرگ و مادربزرگ، هیات داوران هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان را به عنوان رتبه نخست معرفی نکرد. سیدفاطمه سیدرضایی از استان قزوین برای قصه «کرعمو» و  مرتضی دهقان از استان فارس برای قصه «بخت بد» به‌طور مشترک رتبه دوم را کسب کردند. همچنین جایزه رتبه سوم به‌طور مشترک به فاطمه موسوی از استان البرز برای قصه «گل گیس» و نعیمه جدی از استان یزد برای قصه «نخودی» اختصاص یافت. در بخش رضوی، داوود ریحانی از استان خراسان رضوی برای قصه «ضمانت آقا» رتبه نخست را کسب کرد. همچنین آسیه رحمتی از استان خوزستان با قصه «در سایه سار مهربانی» رتبه دوم و فرانک فروزانفر از استان البرز برای قصه «ستاره‌ای که درخشیدن گرفت» رتبه سوم را به خود اختصاص دادند. تنها برگزیده بخش فراگیر که به قصه‌گویی برای کودکان با نیازهای ویژه اختصاص داشت زینب صباغ از استان تهران برای قصه «قصه‌ی پنیرک» بود. همچنین در بخش ملی، آرام امینی از استان کرمان برای قصه «روزی خدا» رتبه نخست، لیلا عیوض‌زاده از استان قزوین با قصه «شلغم پر برکت» رتبه دوم و سوسن حیاتی از استان بوشهر با قصه «مردی که بسم‌الله می‌گفت» رتبه سوم را در این دوره از جشنواره به خود اختصاص دادند. بخش نوجوان به صورت غیررقابتی برگزار و از 11 شرکت‌کننده نوجوان این بخش تقدیر شد. مهدیه فداکار از استان آذربایجان شرقی، علیرضا متشفع از اصفهان، ماهانا آقاداوود از استان اصفهان، زهرا ابراهیمی از اردبیل، مریم مهدی‌پور از استان البرز، صبا بهارپور از ایلام، حسین صیادی از چهارمحال و بختیاری، معصومه جعفری از زنجان، امیرعباس شاه‌چراغ از استان سمنان، آرزو چغلوندی از لرستان و آناهیتا محلفی از استان هرمزگان نوجوانان تقدیر شده در این بخش بودند.   دکتر اکرم قاسم‌پور، دکتر غلامعلی افروز و دکتر حسن دولت‌آبادی به عنوان اعضای هیات داوران بخش مقاله‌نویسی، در این بخش هادی بهرامی و مریم مللی از تهران برای مقاله «تاثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی با استفاده از داستان در کاهش مشکلات رفتاری دختران با کم‌توان ذهنی» را به عنوان رتبه نخست معرفی کردند.   همچنین بهار ملک‌پور و ریحان کیوانی هفشجانی از استان چهارمحال و بختیاری با مقاله «بررسی تطبیقی مفاهیم کتاب فارسی پایه سوم ابتدایی با منابع قصه‌گویی موجود در کتاب‌خانه‌های کانون پرورش فکری» رتبه دوم را کسب کردند. همچنین در این بخش جعفر کریمی از استان اصفهان برای مقاله «بررسی نقش داستان‌های فلسفی در پرورش تفکر انتقادی در کودکان و نوجوانان دانش‌آموز» و مینا غیاث‌آبادی از استان مرکزی با مقاله «چگونگی استفاده از زبان وجودی قصه‌گو در قصه‌گویی» به‌طور مشترک رتبه سوم را کسب کردند. همچنین با توجه به معرفی برگزیدگان بخش داستان‌ جشنواره قصه‌گویی پیش از برگزاری جشنواره، در آیین اختتامیه جشنواره ضمن معرفی هیات داوران این بخش، از برگزیدگان بخش داستان نیز تقدیر شد. محسن هجری، طاهره ایبد و شهرام شفیعی اعضای هیات داوران بخش داستان این جشنواره بودند. داوران این بخش پس از ارزیابی 146 اثر کانونی و 107 داستان آزاد؛ شعله ایل بیگی‌پور با داستان «فانوس و فرنگیس»، ابراهیم باقری حمیدآبادی با داستان «تنوک»، هادی رضویان با داستان «ضامن آهو» و معصومه کریمی با داستان «ساعت‌هایی که بی تو گذشت» را به عنوان برگزیدگان این بخش از جشنواره معرفی کردند.   در این مراسم از میریان پونسه، ملقب به «میلی قصه‌گو» از بوئنوس آیرس آرژانتین، ترزا پویینگ از اسپانیا، اویتا از استرالیا، گلچهره محمدى‌آو از تاجیکستان، ژاویر سانچز آگیلار از کاستاریکا، سونگ آ کیم از کشور کره جنوبی، کریستا دامنیک کومبا، مارگوآکس ریچت، فرانسوی و ساکن آلمان، مااوریسیو پاتینو  اهل کلمبیا، شرین ماتیوس از هند، الویا پرز ناپولس از کوبا، کریستا دامنیک کومبا از تانزانیا، به عنوان قصه‌گویان بین‌المللی‌ شرکت‌کننده در این دوره جشنواره نیز تقدیر شد. ]]> کودک و نوجوان Sun, 19 Feb 2017 09:00:10 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/245460/نوزدهمین-جشنواره-قصه-گویی-برگزیدگانش-شناخت «اکبر کاراته و چشم آبی» و ​«مزرعه شلوغ پلوغ» به دست بچه‌ها رسید http://www.ibna.ir/fa/doc/book/245311/اکبر-کاراته-چشم-آبی-مزرعه-شلوغ-پلوغ-دست-بچه-ها-رسید به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مجموعه داستان «اکبرکاراته و چشم آبی» نوشته محسن صالحی حاجی‌آبادی از سوی موسسه فرهنگی مطاف عشق برای نوجوانان و «مزرعه شلوغ پلوغ» نوشته دان بنتلی با ترجمه طاهره شاه‌محمدی از سوی بخش کودک و نوجوان انتشارات ذکر برای خردسالان منتشر شده است.   «اکبرکاراته و چشم آبی» هشتمین جلد از مجموعه داستان طنز دفاع مقدس است که به تازگی به قلم محسن صالحی حاجی‌آبادی روانه بازار نشر شده و شامل 29 داستان به هم پیوسته با عناوینی مانند «کاشکی باز هم بیایند، بچه‌های خواب‌آلود، مشق شب، روز خداحافظی، اگر نامهربان بودیم رفتیم، تا تیرون راهی نیست، ماشین دو طبقه، دهاتی‌ها! نه!، مرغ از قفس پرید، شبی به یاد ماندنی، افق ابتدایی و ...» است.   به گفته نویسنده در مقدمه، این کتاب برشی از خاطرات دوران آموزشی سنگرسازان بی‌سنگر است؛ قصه همه آنانی که دفترهای دیگر، حماسه و معنویت‌شان، مردانگی و شهادت‌شان را به رشته تحریر درآورده. اینجا داستان مهربانی‌ها و صفایشان را می‌نویسیم و از اخلاق نیکو و طنزشان، از سرخی خونشان و سبزی حماسه‌شان می‌سراییم. رازهای نهفته تبسم و مرام و مسک ناب و الهی و سیره پرعمق و تو در تویشان را فاش می‌کنیم.   در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «به ابراهیم گفتم: «تو برو سر جاده من می‌آیم!» چوب را انداختم زیر دست و پای گوسفندها تا بدوند. از خوشحالی توی پوستم نمی‌گنجیدم. لی‌لی می‌کردم و با چوب روی گوسفندها می‌زدم، تا زودتر به خانه برسم. در را باز کردم و گوسفندها را توی طویله کردم. پدرم که در ایوان نشسته بود، گفت: «مگر مرض داری این زبان بسته‌ها را این‌قدر می‌دوانی! ببین چه له‌له‌ای می‌زنند! حالا آبشان دادی؟ خوب سیرشان کردی؟ یا هنوز دهانشان به علف‌ها نرسیده برشان گردوندی؟» چوب را توی باغچه انداختم و گفتم: «بعله! بعله! بعله!»...»   از دیگر کتاب‌های این مجموعه می‌توان به «اکبرکاراته و فسقلی‌های شکمو»، «اکبرکاراته و خرش»، «اکبرکاراته و آقایون کچل»، «اکبرکاراته و قلیه‌پیتو»، «اکبرکاراته و جورابش» و «اکبرکاراته و آسانسور» اشاره کرد.   مجموعه داستان «اکبرکاراته و چشم آبی» در قالب 136 صفحه مصور با شمارگان دو هزار نسخه منتشر شده است.   «مزرعه شلوغ پلوغ» به دست خردسالان رسید   «مزرعه شلوغ پلوغ» نیز کتاب شعری است سروده دان بنتلی و تصویرگری سیوبان دادز که با ترجمه طاهره شاه‌محمدی از سوی بخش کودک و نوجوان انتشارات ذکر برای خردسالان منتشر شده است.   در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «یه روز خوب بهار موش موشی توی انبار رو کاهای طلایی خوابیده بود تنهایی که ناگهان صدا شنید با «قام و قوم» از جا پرید گفت: کیه صاحب صدا؟! «قام و قومش» رفته هوا؟!...»   کتاب «مزرعه شلوغ پلوغ» در قالب 12 صفحه مصور با شمارگان هزار و 500 نسخه با قیمت 90 هزار ریال منتشر شده است. ]]> کودک و نوجوان Sun, 19 Feb 2017 06:02:19 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/245311/اکبر-کاراته-چشم-آبی-مزرعه-شلوغ-پلوغ-دست-بچه-ها-رسید فهرست 285 عنوان کتاب آموزشی و تربیتی مناسب منتشر شد http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/245466/فهرست-285-عنوان-کتاب-آموزشی-تربیتی-مناسب-منتشر به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در جدیدترین فهرست دبیرخانه سامان دهی منابع آموزشی و تربیتی مشخصات 285 عنوان کتاب آموزشی و تربیتی جدید که از سوی این مرکز مناسب شناخته شده است، اعلام شد. تعداد 19 عنوان کتاب از انتشارات آستان قدس رضوی در میان کلیه کتاب‌های معرفی شده در جدیدترین فهرست سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی کشوری در رده‌های سنی مختلف که دی ماه 95 منتشر شده، قرار گرفته است، کتاب‌های معرفی شده در این فهرست، مورد تأیید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است و استانداردهای یک کتاب آموزشی و تربیتی مناسب را دارند. این فهرست در 5 گروه اصلی شامل کتاب‌های مناسب دی ماه 1395 برای دوره پیش‌دبستانی، دوره ابتدایی، دوره اول متوسطه، دوره دوم متوسطه و همچنین برای دوره فنی و حرفه‌ای و کاردانش انتخاب شده‌اند. کتاب‌های منتخب «به نشر» نیز در این لیست در دو محور کتاب‌های مناسب برای دوره اول متوسطه در زمینه علوم تجربی و کتاب‌های مناسب برای دوره ابتدایی در زمینه داستان و برای مجموعه کتاب های 6 جلدی «زیر میکروسکوپ»، 6 جلد از مجموعه «لاله‌های نوجوان» و4 جلدی «پسر کوچولویی به نام غوره» و 3جلد از مجموعه «یک نفر تو را دوست دارد»، قرار گرفته است. مجموعه کتاب 6 جلدی «زیر میکروسکوپ» که توسط انتشارات آستان قدس رضوی و در قطع رحلی کوچک به چاپ رسیده، با عناوین «در غذای شما»، «در اقیانوس»، «در بدن شما»، «در حیاط»، «در خانه» و همچنین «در رودها، دریاچه‌ها و آبگیرها» در گروه علوم تجربی کتاب‌های مناسب دی ماه 1395 برای دوره اول متوسطه و همچنین ابتدایی معرفی شده است. همچنین کتاب‌های «امام‌علی(ع)»،«امام‌حسین(ع)» و «امام‌سجاد(ع)» از مجموعه «یک نفر تو را دوست دارد» نوشته علی باباجانی در قطع وزیری و همچنین 6 جلد از مجموعه «لاله‌های نوجوان» نوشته محمدحسین صلواتیان در قطع خشتی شامل عناوین «من بازوبند سعید هستم»، «من برگ عبور مرحمت هستم»، «من روز تولد امیر هستم»، «من کلاه کاسکت مجید هستم»، «من مشق شب محمود هستم» و «من نامه مهدی هستم» نیز در بخش داستان کتاب‌های مناسب دی ماه 1395 برای دوره ابتدایی از «به نشر» در این فهرست قرار دارند. همچنین مجموعه 4 جلدی «پسر کوچولویی به نام غوره» نوشته مجید راستی در قطع خشتی با عناوین «اسباب‌بازی‌ها می‌خواستند بخوابند»، «اولین بار که خودم غذا خوردم»، «اولین بار که راه رفتم» و «شبی که من به دنیا آمدم» نیز در این فهرست قرار گرفته اند. در این فهرست 104 عنوان کتاب مناسب برای دوره ابتدایی، 57 عنوان کتاب مناسب برای دوره اول متوسطه، 49 عنوان کتاب مناسب برای دوره دوم متوسطه، و 38 عنوان کتاب مناسب برای دوره پیش‌دبستانی و 37 عنوان کتاب مناسب برای دوره فنی و حرفه‌ای و کاردانش معرفی شده است. علاقه‌مندان به تهیه این مجموعه کتاب‌ها و همچنین مشاهده و تهیه سایر محصولات انتشارات آستان قدس رضوي می‌توانند به نشانی اینترنتی www.behnashr.com و یا فروشگاه‌های سطح شهر مشهد و نمايندگی‌های سراسر کشور مراجعه کنند. ]]> کودک و نوجوان Sun, 19 Feb 2017 09:59:13 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/245466/فهرست-285-عنوان-کتاب-آموزشی-تربیتی-مناسب-منتشر حاجیان‌زاده: قصه‏‌گویی بسياری از نارسايی‌های نظام آموزش رسمی را جبران می‌كند http://www.ibna.ir/fa/doc/report/245457/حاجیان-زاده-قصه-گویی-بسياری-نارسايی-های-نظام-آموزش-رسمی-جبران-می-كند به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین اختتامیه نوزدهمین جشنواره قصه‌گویی با حضور علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری، رضا قمرزاده، دبیر جشنواره، مصطفی رحماندوست، داوران ملی و بین‌المللی و جمعی از قصه‌گویان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صبح امروز یکشنبه (یکم اسفندماه 1395) در کانون پرورش فکری برگزار شد.   مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این مراسم با بیان این‌که نوزدهمین جشنواره‏ بین‏‌المللی قصه‏‌گویی مهم‌ترين و تاثيرگذارترين رويداد برجسته و ارزشمند ادبيات عامه است، گفت: نيك می‌دانيم كه اين اقدام، رخدادی است واجد اهمیت فراوان، و نشانه‌‏ای است از توجه به هنری که شاید برخلاف برخی هنرها، بهره‌مند از چهره‏‌های سرشناس یا قراردادهای کلان اقتصادی نباشد، اما از نخستین روزهای كودكي، در زندگی بسیاری از انسان‌ها حضور داشته و بخش قابل توجهی از ساختار و سازمان ذهنی آنها را شکل داده است.   علیرضا حاجیان‌زاده خاطرنشان کرد: در روزهای برپایی این رویداد، سخن‌های بسیار گفته شده و هنر قصه‏‌گویی از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. چنان‌چه جشنواره‏ بین‏‌المللی قصه‌‏گویی را می‏‌توان به مثابه تجلی و نمایش ابعاد این هنر در سطوح بالای افکار عمومی، و جمع نخبگان حوزه‏ هنر و ادبیات کودک و نوجوان دانست اما من به سهم خود، از اين فرصت استفاده می‌کنم، و دو وجه مهم از ابعاد هنر قصه‏‌گویی، که می‌تواند در دوام و پایداری آن در جوامع، نقش اساسی را داشته باشد یادآوری می‌کنم.   وی ادامه داد: وجه نخست، پیوند میان هنر قصه‏‌گویی و آموزش و پرورش است. در فرهنگ ملت‌ها، داستان و قصه‏‌گویی همواره یکی از ابزارهای مهم برای انتقال دانش، و مهارت‌های زندگی، به نسل جدید بوده است. جادوی قصه‌‏گویی می‌‏تواند بسياری از گزاره‌‏های آموزشی که جز توصیف و انباشت دانش در ذهن فراگيران، کارکرد دیگری ندارند را به جملات و عباراتی تبدیل کند که بر جان مخاطب می‏‌نشیند، او را به خلاقيت و پرورش ذوق و انديشه وا می‌دارد و در شكل‌گيری شخصيت كودك و نوجوان كمك می‌كند.   این مقام مسئول افزود: هنر قصه‌گویی، هنری است که می‏‌تواند محيط يادگيری را با نشاط و لذت بخش كند، میان برنامه آموزشی و بهتر زيستن انسان، پیوند و همبستگی ایجاد کند، رویه‏‌های آموزشی را به فرآیندهای جذاب و دوست‌داشتنی برای مخاطب تبدیل کند، ضریب نفوذ مفاهيم آموزشی و پرورشی را در مخاطب افزايش دهد و بالاخره قصه‌گويی می‌تواند تجربیات، دانش و مهارت‌های زندگی را با لذت‏‌بخش‏‌ترین و اثربخش‌ترين فرآیندها به نسل آينده منتقل كند.   به گفته حاجیان‌زاده، جشنواره‏‌ها و رخدادهایی که به امر قصه‏‌گویی می‌پردازند، چه بسا باید به دنبال تقویت این پیوند و همبستگی میان هنر قصه‏‌گویی و فرآیندهای آموزشی و پرورشی باشند. قصه‏‌گویی می‏‌تواند بسياري از نارسايی‌های نظام آموزش رسمی را جبران كند. این هنر، در خود ظرفیت انتقال معانی و پیام‌هایی دارد که چه بسا در نظام متعارف آموزشی و در سامان ارتباطی مبتنی بر آموزگار، كتاب درسی و دانش‌آموز، با دشواری انجام می‌شود.   مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان یادآور شد: شاید اگر پای قصه و قصه‌‏گویی دوباره به مدارس باز شود و اگر همچون پیشینه و سابقه‏ فرهنگی و تمدنی، بار دیگر این هنر به کمک آموزگاران و نظام آموزشی بیاید، تکرار تجربه‏ آموزش و پرورشی کارآتر و منسجم‌‏تر، چندان دور از دسترس نباشد.   وی در ادامه به مبانی اعتقادی قصه‌گویی اشاره کرد و گفت: نکته‏ دومی که عزم ما را، می‏‌تواند در اهتمام ویژه به هنر قصه‏‌گویی جزم کند، مباني اعتقادی است. بهترین قصه‌‏گوی عالم، کسی جز آفریننده‏ این عالم نیست، چرا که صراحتا در کلام خود، كه كلام وحي است از عبارت «نحن نقص عليك احسن القصص» استفاده کرده، يعني بهترین مفاهيم و زيباترين مضامين را در قالب قصه‏ براي شما بيان می‌كنم. اين كلام وحي به غايت گويای این نکته است که هنر قصه‌گویی، مبنايی اعتقادی دارد. کما این‌که، حضرت حق، خود را «قصه‌گو» دانسته و صراحتاً قصه‏‌گویی با مضامين پر محتوا، زيبا و سازنده را، هنری الهی دانسته است.   حاجیان‌زاده تصریح کرد: این رويكرد اعتقادی هنر قصه‌‏گویی از یکسو، و آن پیوند فرهنگی و تمدنی میان قصه‏‌گویی و امر آموزش و پرورش از سوی دیگر، و بالاخره مشاهده‏ کمبودها، نیازها و الزامات امروز جامعه، ما را به این نقطه می‏‌رساند که این گردهمایی و نوزدهمین جشنواره‏ بين‌المللي قصه‏‌گویی را نه تنها امری مبارک و دلگرم کننده بدانیم، بلکه می‏‌تواند انگیزه‏ای باشد که در سال‌های پیش رو، این مسیر را با گام هايی استوارتر ادامه دهيم، و جشنواره‏ بين‌المللي قصه‏‌گویی را به جايگاهی والاتر در جهان هدایت کنیم.   مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در پایان اظهار امیدواری کرد که مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر كشور، كه با اجراي خوب مراحل استانی، ملي و بين‌المللی نوزدهمين جشنواره قصه‌گويی، بار دیگر ظرفیت‌های بالاي این نهاد ارزشمند را به نمايش گذاشتند، همواره سربلند و پايدار باشند. ]]> کودک و نوجوان Sun, 19 Feb 2017 08:50:31 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/245457/حاجیان-زاده-قصه-گویی-بسياری-نارسايی-های-نظام-آموزش-رسمی-جبران-می-كند