خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين کودک و نوجوان :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/children Fri, 24 May 2019 09:15:35 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Fri, 24 May 2019 09:15:35 GMT کودک و نوجوان 60 ارسال کتاب و لوازم‌التحریر به مناطق سیل‌زده http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/276075/ارسال-کتاب-لوازم-التحریر-مناطق-سیل-زده به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان با یاری ناشران کودک و نوجوان اقدام به جمع‌آوری و اهدای کتاب، لوازم‌التحریر و اسباب‌بازی به کودکان سیل‌زده کرده است. این کار با هدف حمایت از کودکان و نوجوانان مناطق سیل‌زده و در راستای ترویج کتاب‌خوانی و فرهنگ مطالعه و سهولت در امر تحصیل دانش‌آموزان انجام می‌شود. ناشران و علاقه‌مندان می‌توانند محصولات خود شامل کتاب، لوازم‌التحریر و اسباب‌بازی را از تاریخ نهم خردادماه تا 18 خرداد به دفتر انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان ارسال کرده یا با شماره 88918836 تماس بگیرند.   ]]> کودک و نوجوان Thu, 23 May 2019 03:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/276075/ارسال-کتاب-لوازم-التحریر-مناطق-سیل-زده ​مجموعه فانتزی حماسی «افسانه امبر» به دست نوجوانان رسید http://www.ibna.ir/fa/doc/book/276024/مجموعه-فانتزی-حماسی-افسانه-امبر-دست-نوجوانان-رسید به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجموعه‌ پنج‌جلدی «افسانه اَمبر» شامل «نُه شهریار اَمبر»، «تفنگ‌های آوالون»، «نشان تک‌شاخ»، «دست آبه‌ران» و «بارگاه‌های آشوب» اثر راجر زلازنی، نویسنده آمریکایی است که با ترجمه پیمان اسماعیلیان از سوی نشر پیدایش منتشر شده است.   امبر جهانی واقعی است که باقی دنیاها از جمله زمین، تنها سایه‌ای از آن هستند. «افسانه امبر» یکی از معروف‌ترین مجموعه‌های فانتزی حماسی ادبیات جهان است.   راجر زلازنی، نویسنده آمریکایی متولد سال ۱۹۳۷ و درگذشته به سال ۱۹۹۵ است. او شاعر و نویسنده‌ای است که به نوشتن داستان‌های علمی‌تخیلی و فانتزی شناخته می‌شود و به عنوان نویسنده حرفه‌ای 6 بار برنده جایزه هوگو، 3 بار جایزه نبیولا، 2 بار جایزه لاگوس و چند جایزه ادبی دیگر شده است. زلازنی مجموعه‌ای داستانی درباره جهان امبر نوشته که شامل 10 جلد است و «تواریخ امبر» نام دارد و پیدایش این مجموعه را با نام «افسانه امبر» چاپ می‌کند. «افسانه امبر» مجموعه‌ای است که از دو چرخه پنج‌گانه تشکیل شده است. ۵ کتاب اول درباره شاهزاده کروین جنگجو و کتاب‌های سری دوم هم درباره پسر کروین، شاهزاده‌مرلین جادوگر هستند.   در توضیح کتاب اول با عنوان «نُه شهریار امبر» می‌خوانیم: «شاهزاده کُروین که قرن‌هاست به زمین تبعید شده، قصد دارد برای پس‌گرفتن تاج و تختی که آن را از آن خود می‌داند، دست به اقدامات جنون‌آمیز بزند. امبر با خون کروین عجین است. کروین از اعماق جنگل‌های آردن تا خود انگاره (که در دل کاخ امبر نهفته است و ساختار کل واقعیت عالم از ان نشأت می‌گیرد) باید با قدرت‌های هشت خواهر و برادر فناناپذیرش که در واقع شهر یاران امبر هستند رویارو شود. برای غلبه برایشان ناچار است سدهایی شیطانی و نیروهایی سترگ را از سر راه بردارد، موانعی که حتی نیروی خشم فرابشری کروین را نیز به چالش می‌خوانند.»   کتاب «نُه شهریار امبر» با ۳۰۴ صفحه،‌ شمارگان هزار نسخه و قیمت ۳۲ هزار تومان منتشر شده است.     در جلد دوم با عنوان «تفنگ‌های آوالون» داستان در 9 فصل به هم پیوسته روایت می‌شود. داستان از این قرار است که کروین که در سیاه‌چال زندانی است، با کمک دورکین، دانشمندی که مجنون شده و سازنده کارت‌هاست از سیاه‌چال می‌گریزد. در توضیح این کتاب می‌خوانیم: «اعتقاد همگان بر این است که سلاح گرم در امبر کار نمی‌کند چون باروت در این دنیا، بی‌اثر است. اما کروین راز مگویی با خود دارد و در دنیای سایه‌ای به نام آوالون که روزگاری فرمان می‌رانده است، نوعی پودر جلادهنده وجود دارد که در امبر در مانند باروت عمل کند.»   کتاب «تفنگ‌های آوالون»‌ با ۳۳۶ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۳۵ هزار تومان به چاپ رسیده است.     در سومین جلد این مجموعه با عنوان «نشان تک‌شاخ» با مرگ اریک، کروین نایب‌السلطنه‌ امبر می‌شود چون اریک گوهر داوری را به کروین سپرده است. اما مدتی نمی‌گذرد که برادر کروین کشته می‌شود و چون کروین با برادرش اختلاف داشته همه او را متهم می‌دانند.   «نشان تک‌شاخ» در ۲۸۴ صفحه، با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۳۰ هزار تومان انتشار یافته است.   در چهارمین جلد این مجموعه با عنوان «دست آبه‌ران» انگاره‌ اولیه آسیب دیده و کروین متوجه می‌شود لکه‌ای سیاه که در اثر خون یکی از اعضای خانواده امبر ایجاد شده، بخشی از انگاره را تخریب کرده و سرمنشا پیدایش جاده‌ سیاه است. او در پی یافتن راهی برای مرمت انگاره به سیاه‌چال برمی‌گردد تا به دیدار دورکین برود و روش مرمت انگاره را از او بیاموزد. اما کسی که لکه‌ سیاه را به‌وجود آورده، نقشه‌های دیگری هم دارد و با نیروهایی ناشناخته هم‌پیمان شده است.   «دست آبه‌ران» در ۲۸۰ صفحه، با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۳۰ هزار تومان منتشر شده است.     داستان پنجمین جلد از مجموعه «افسانه امبر» با عنوان «بارگاه‌های آشوب» نیز در زمانی می‌گذرد که هزاران سال است انگاره‌ کیهانی نظم را در امبر و تمامی دنیاهای سایه‌اش برقرار کرده است، اما نیروهای آشوب و همدستانش توانسته‌اند خللی در انگاره پدید آورند و نیروهای ویرانگری که قصدشان ترسیم دوباره‌ کل گیتی است را بر سر امبر و سایه‌هایش نازل کنند. در توضیح این کتاب آمده است: «کروین، شهریار امبر، قهرمان سرزمین و جانشین پادشاه، باید سفری بس خطرناک را در پیش گیرد. سفری که او را از میان تمام خطرات و دهشت‌های سایه به آخرین استحکامات دشمن می‌رساند. سفری به لبه‌ عالم هستی، به بارگاه‌های آشوب.»   «بارگاه‌های آشوب» در ۲۴۸ صفحه، با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۲۶ هزار تومان به چاپ رسیده است.   ]]> کودک و نوجوان Thu, 23 May 2019 06:43:18 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/276024/مجموعه-فانتزی-حماسی-افسانه-امبر-دست-نوجوانان-رسید آثار تالیفی دینی برای بچه‌ها جذاب نیستند/ ناشران نباید دین فروشی کنند http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/276056/آثار-تالیفی-دینی-بچه-ها-جذاب-نیستند-ناشران-نباید-دین-فروشی-کنند حسین فتاحی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره تاثیرات کتاب‌های تالیفی دینی بر کودکان و نوجوانان، گفت: 27 دوره است که نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود و هرساله در آن کتاب‌های دینی و مذهبی برای کودکان و نوجوانان عرضه می‌شود و بودجه کلانی به برگزاری نمایشگاه اختصاص داده می‌شود اما چقدر از این بودجه صرف تحقیق درباره میزان استقبال از کتاب‌های تالیفی در حوزه دین و میزان تاثیر آن‌ها بر کودکان و نوجوانان می‌شود. باید با برنامه‌ریزی پروژه‌هایی تدارک دیده شود و به سراغ دانش‌آموزان و خانواده‌ها بروند و میزان استقبال آن‌ها از آثار تالیفی دینی را بررسی کنند و بدون اینکه روی نمره آن‌ها تاثیری داشته باشد از دانش‌آموزان بخواهند آزادانه نظرات خود را بیان کنند و براساس این نظرسنجی دلایل مطرح‌شده از سوی خانواده‌ها و دانش‌آموزان درباره دلیل کاهش رغبت‌شان به سوی کتاب‌های تالیفی دینی از سوی کارشناسان بررسی شود.   وی در ادامه بیان کرد: واقعیت این است که بچه‌ها هر کتاب جذابی که در هر حوزه‌ای منتشر شده باشد را پیدا می‌کنند و می‌خوانند. اگر می‌بینیم که بچه‌ها در هر حوزه‌ای، از کتاب استقبال نمی‌کنند و سراغ بازی‌های کامپیوتری می‌روند به دلیل این است که کتاب برایشان جذابیتی ندارد. نمی‌توانیم از بچه‌ها انتظار داشته باشیم که بازی‌های جذاب رایانه‌ای را کنار بگذارند و کتاب‌های خسته‌کننده‌ای که برایشان می‌نویسیم را بخوانند. شاید 2درصد از بچه‌ها به‌خاطر تربیت خانوادگی و آموزش‌هایی که دیده‌اند حتی اگر کتابی خسته‌کننده هم باشد آن را مطالعه کنند تا بتوانند چیزی از آن یاد بگیرند اما اکثر بچه‌ها حتی اگر قدری کتاب برایشان خسته‌کننده باشد آن را رها می‌کنند.   آثار تالیفی دینی برای بچه‌ها جذاب نیستند نویسنده «قصه‌های تصویری از مثنوی» افزود: متاسفانه بسیاری از کتاب‌های ما مخصوصا کتاب‌های دینی این ویژگی را ندارند اما مردم و پدر و مادرها به دلیل علاقه‌ای که به دین دارند فکر می‌کنند اگر بچه‌هایشان کتاب دینی بخوانند آن‌ها را از لغز‌ش‌ها مصون می‌دارد و به همین دلیل برایشان کتاب‌های دینی می‌خرند بدون اینکه توجه داشته باشند این کتاب تا چه اندازه برای کودکشان جذابیت دارد. البته این مساله کاملا طبیعی است چون پدر و مادرها فقط به‌عنوان کتاب، اکتفا می‌کنند و اینکه دینی باشد برایشان کفایت می‌کند. آن‌ها کارشناس کتاب نیستند تا بتوانند موارد مختلف از جمله جذابیت، تاثیرگذاری، مستندبودن و ... را بررسی کنند. در حالی که کتاب‌هایی که فاقد این موارد باشند بچه‌ها را از کتاب خواندن دور می‌کند.   ناشران از گرایش مردم به کتاب‌های دینی سوء استفاده می‌کنند فتاحی در ادامه با اشاره به اینکه ناشران هم از گرایش مردم به کتاب‌های دینی سوء استفاده می‌کنند، گفت: در نمایشگاه کتاب ‌دیدم که اغلب ناشران کتاب‌های دینی عرضه کرده بودند بدون اینکه کار پژوهشی روی کتاب انجام شده باشد و متن‌های ضعیف، بدون کارشناسی و غیرهنرمندانه را منتشر می‌کنند، فقط به این دلیل که می‌دانند، این آثار فروش خوبی دارد. باید توجه داشت که ممکن است کتاب‌های مذهبی در طول سال فروش بالایی هم داشته باشند اما تاثیری که باید بر مخاطب بگذارند را نمی‌گذارند چون کتاب‌های ما اغلب خسته‌کننده است و خواننده آن‌ها را نیمه خوانده رها می‌کند و به مرور زمان این کتاب‌ها در او ایجاد دلزدگی می‌کند و به تدریج گرایش و فطرت پاکش را از بین می‌برد و تبدیل به جوانی می‌شود که گاهی ممکن است با این آثار عناد هم داشته باشد. وی افزود: ما این دلزدگی را در طول 20 تا 30 سال گذشته با تولید آثار ضعیف و کم‌کیفیت دینی در کودکان و نوجوانان ایجاد کرده‌ایم و گاهی آن‌ها به دیگران تبلیغ و سفارش به نخواندن این آثار می‌کنند و معتقدند خواندن این کتاب‌ها خسته‌کننده است. خداوند می‌فرماید پیامبر برای شما بهترین الگوست اما ما نتوانسته‌ایم چنین الگوهایی را به کودکان و نوجوانان معرفی کنیم.   نویسنده «امیرکوچولوی هشتم» در ادامه به کاهش استقبال از کتاب‌های تالیفی اشاره کرد و گفت: روزبه روز از تعداد کتاب‌های تالیفی دینی کم می‌شود و به کتاب‌های فانتزی و ترجمه اضافه می‌شود هرچند که این کتاب‌ها هم برای مخاطبان لازم است اما باید توجه کرد که به هر حال جای خالی کتاب تالیفی جذاب و خوب در حوزه دین همچنان احساس می‌شود و چیزی نمی‌تواند جای آن‌ها را پرکند.   ناشران نباید دین فروشی کنند فتاحی یادآوری کرد: اگر ناشران و نویسندگان حمیت نویسندگی و هنرمندبودن را داشته باشند، از انتشار آثار ضعیف چشم‌پوشی کرده و ارزش‌های هنری را فدای پول نمی‌کنند. ناشران نباید دین فروشی کنند و به دلیل اینکه کتاب‌های دینی طرفدار دارد هر کتاب دینی ضعیفی را منتشر کنند. البته این مساله در قم و مشهد بیشتر دیده می‌شود و هر متن ضعیفی را به دلیل استقبال مخاطبان از کتاب‌های مذهبی چاپ می‌کنند درست است که ناشران باید به سود کتابفروشی توجه کنند اما نباید این سود را با انتشار کتاب‌های دینی ضعیف تامین کنند.     مخاطبان در انتخاب کتاب وسواس داشته باشند فتاحی در ادامه نقش آموزش و پرورش در این مساله را پررنگ دانست و گفت: البته آموزش و پرورش هم بسیار مقصر است چون زنگ کتابخوانی ندارد که در آن به پدران و مادران و همچنین دانش‌آموزان یاد بدهد که چگونه کتاب خوب انتخاب کنند. کدام مدرسه در طول سال یکبار پدر و مادرها را دعوت کرده و راه تشخیص کتاب خوب را به آن‌ها آموزش داده است؟ مردم باید بدانند که به کتاب‌هایی که منتشر می‌شود با تردید نگاه کنند و در انتخاب کتاب وسواس داشته باشند و بدانند اینکه صرفا نام یک معصوم را روی کتاب بنویسند دلیلی برای خرید کتاب نمی‌شود. آن‌ها باید بتوانند کتاب‌هایی را انتخاب کنند که نثر خوب و استناد درستی به منابع داشته باشد.   وی با بیان اینکه آموزش و پرورش مسئول تعلیم و تربیت بچه‌هاست، افزود: اما در این زمینه نتوانسته خوب عمل کند. دانش‌آموزان 200 هفته در سال را در مدرسه می‌گذراند. حتی اگر هفته‌ای یک کتاب هم خوانده باشند و راهنمایی شده باشند بعد از یکسال به راحتی می‌تواند تشخیص دهند چه کتابی خوب و تاثیرگذار است.   آیین اختتامیه جوایز ادبی روز مرگ آثار برگزیده است فتاحی همچنین به جوایز ادبی اشاره کرد و گفت: البته یکی از راه‌های معرفی کتاب‌های خوب به مخاطبان، آثاری است که در جوایزی مانند کتاب سال، جایزه پرورین اعتصامی و ... برگزیده می‌شوند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه کار بسیار خوبی انجام داده و جایزه کتاب سال را برگزار و بهترین آثار را در 30 رشته انتخاب می‌کند اما روزی که مراسم اختتامیه برگزار می‌شود به جای آنکه روز معرفی کتاب‌ها به جامعه باشد روز مرگ کتاب‌هاست و همان روز همه کتاب‌ها دفن می‌شوند. دقیقا مانند اینکه معدنی را کشف کنند و سپس به جای اینکه آن را استخراج کنند رویش خاک بریزند. این کتاب‌ها بعد از اینکه کارشناسی و برگزیده می‌شوند، باید به جامعه معرفی شوند و در دسترس مخاطبان قرار بگیرند تا دیده شوند. معرفی این کتاب‌ها به جامعه سبب افزایش شناخت آنها نسبت به کتاب‌های خوب و جذاب می‌شود.   نویسنده «آتش در خرمن» اضافه کرد: در این زمینه همه مقصرند از نویسنده و ناشر گرفته تا سیستم پخش و توزیع و آموزش و پرورش و کتابخانه‌های عمومی. چرا آموزش و پرورش نباید در مدارسش کتابخانه‌های خوب داشته باشد؟ چرا کتابخانه‌های عمومی که تعدادشان در سطح کشور هم زیاد است نمی‌توانند پاسخگوی نیاز جامعه باشند؟ از مجموع 80 میلیون جمعیت کشور 20 میلیون کودک و نوجوان هستند، با تیراژ کتاب هزار نسخه‌ای چگونه می‌توانیم پاسخگوی نیاز این تعداد کودک و نوجوان باشیم.   بچه‌ها با کسی تعارف ندارند به گفته فتاحی، اگر ناشران کتابی که ضعیف است را کنار بگذارند و از سود آن بگذرند و منتشر نکنند و سرمایه‌شان را صرف چاپ کتاب‌های خوب کند قطعا این کتاب‌ها در جامعه رواج پیدا می‌کند. در اوایل دهه 60 تنها 10 درصد کتاب‌هایمان ترجمه بود الان این میزان برعکس شده است و کتاب‌های ترجمه تبلیغ هم می‌شوند. بچه‌ها با کسی تعارف ندارند آن‌ها می‌خواهند کتاب‌هایی را بخوانند که همزمان حال و هوای بازی هم داشته باشد و این مساله فقط در کتاب‌های ترجمه و فانتزی وجود دارد بنابراین طبیعی است که به سوی کتاب‌های ترجمه می‌روند تا کتاب‌های تالیفی.   ]]> کودک و نوجوان Thu, 23 May 2019 03:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/276056/آثار-تالیفی-دینی-بچه-ها-جذاب-نیستند-ناشران-نباید-دین-فروشی-کنند چگونه باید در مدرسه زنده ماند؟ http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/276067/چگونه-باید-مدرسه-زنده-ماند به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در نمایشگاه «چه‌طور باید در مدرسه زنده ماند؟» که هم‌زمان با فصل امتحان مدرسه‌ها و موسسه‌های آموزشی در کتابخانه‌ مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برپا شده تعداد 43 عنوان کتاب تالیفی، ترجمه و لاتین در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. بر اساس خبر روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کتاب‌های «Lili a peur des controles»، «GET OFF MY BRAIN»، «چگونه بهتر یاد بگیریم»، «بدترین سال‌های زندگی من»، «استرس امتحان»، «چگونه امتحان بدهیم» و «موفقیت در امتحان» از جمله آثار به نمایش در آمده در نمایشگاه خرداد کتابخانه مرجع کانون است. کتابخانه مرجع کانون هر ماه منتخبی از آثار خود را به مناسبت‌های مختلف در قالب نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد. نمایشگاه «چه‌طور باید در مدرسه زنده ماند؟» منتخب آثار با موضوع امتحان از اول تا پایان خرداد ۱۳۹۸روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۱۶  پذیرای علاقه‌مندان است. کتاب‌خانه‌ مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، پلاک ۲۴ ساختمان شهید ملک‌شامران واقع شده است. ]]> کودک و نوجوان Thu, 23 May 2019 06:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/276067/چگونه-باید-مدرسه-زنده-ماند ادبیات جنگ نویسندگان خودش را پیدا می‌کند http://www.ibna.ir/fa/doc/report/276074/ادبیات-جنگ-نویسندگان-خودش-پیدا-می-کند خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)_ ملیسا معمار: سوم خردادماه، سالروز آزادسازی خرمشهر است. آزادسازی خرمشهر از موضوعاتی است که نویسندگان در نوشتن آثاری که در حوزه جنگ و دفاع مقدس منتشر می‌شود، مورد توجه قرار داده و کتاب‌هایی را در این زمینه برای کودکان و نوجوانان نوشته‌اند تا یاد و خاطره رشادت و ایستادگی جوانان و نوجوانان میهن عزیزمان از خاطر مخاطبان پاک نشود. مرتضی سرهنگی یکی از نویسندگانی است که سال‌های زیادی از عمر خود را صرف نوشتن درباره ادبیات جنگ و دفاع مقدس برای مخاطبان کرده و در آثارش حال و هوای هشت سال جنگ تحمیلی و رشادت رزمندگان اسلام برای دفاع از آب و خاک این مرز و بوم را به تصویر کشیده است. کتاب «روزهای خرمشهر» از آثار مرتضی سرهنگی است که با تصویرگری سحر فرهاد از سوی انتشارات سوره مهر برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است. او در این کتاب، با زبانی ساده و روان اشغال خرمشهر از سوی رژیم بعثی عراق را برای کودکان بیان می‌کند. «اسم من چفیه است»، «اسم من پلاک است» و «اسم من خاکریز است» از دیگر آثار این نویسنده است که آخرین‌بار در سال 80 منتشر شده‌اند و با زبانی ساده و روان عناصر مختلف جبهه و جنگ مانند خاکریز، پلاک و چفیه و کاربردهای آن‌ها را برای گروه سنی کودک و نوجوان بازشناسی می‌کنند. سرهنگی تلاش کرده در این داستان‌ها با استفاده از قوه تخیل به این سوژه‌ها، جان دهد و اجازه دهد تا آن‌ها به نوعی خود را معرفی ‌کنند.     تولید اثر در حوزه ادبیات جنگ همچنان ادامه دارد مرتضی سرهنگی درباره آثاری که در حوزه جنگ و دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان تولید شده، می‌گوید: اگر نتوانیم اتفاقات جنگ و دوران دفاع مقدس را در ادبیات کودک و نوجوان مطرح کنیم، این ادبیات در نسل ما کمرنگ می‌شود و رد پایی برای بچه‌ها باقی نمی‌ماند. امروزه در سراسر دنیا این اهتمام وجود دارد که در قالب‌های مختلف وقایع جنگ را به نسل حاضرشان نشان دهند و این مفاهیم را به کودکان و نوجوانانی که درحال تحصیل در دبستان و دبیرستان هستند، منتقل کنند تا آن‌ها یاد بگیرند برای آنچه در کشورشان وجود دارد و آنچه که به آن علاقه دارند، بایستند و مقاومت کنند و فداکاری و ایستادگی را از دوره کودکی بیاموزند.   مردم ما یک شبه سرباز شدند نویسنده کتاب «خرمشهر خانه رو به آفتاب» در ادامه می‌افزاید: براین اساس بچه‌ها می‌آموزند که مانند پدران و مادرانشان از کشورشان دفاع کنند. با نگاهی به جنگ تحمیلی می‌بینیم، افرادی که از کشورشان دفاع کردند همه از یک جنس بودند؛ همه سرباز بودند و پیر و جوان و زن و مرد و کودک و نوجوان مطرح نبود. درواقع محاسبات همه دنیا برای جنگ با ایران درست بود الا اینکه مردم ما یک شبه سرباز شدند و برای دفاع از کشورشان ایستادند و مقاومت کردند.     ادبیات جنگ نویسندگان خودش را پیدا می‌کند سرهنگی درباره اهتمام نویسندگان کودک و نوجوان برای تولید آثار خوب و باکیفیت در این زمینه توضیح می‌دهد: به نظر من همه نویسندگان زحمت می‌کشند و کار تولید می‌کنند و دلشان می‌خواهد، بچه‌ها با آنچه در جنگ گذشته آشنا شوند. آنچه که اهمیت دارد این است که به تدریج کتاب‌هایی از سوی نویسندگان در زمینه ادبیات جنگ منتشر می‌شود و جریان ادامه دارد و در حوزه ادبیات جنگ، تولید اثر متوقف نشده است اما کار فرهنگی دیربازده است و نمی‌توان انتظار نتیجه‌های فوری از آن داشت. جنگ‌های دفاعی همانطور که فرمانده‌ و سربازان خود را پیدا می‌کنند، ادبیات جنگ هم نویسندگان خودش را پیدا می‌کند.   استفاده از تخیل، آثار دفاع مقدس را برای کودکان جذاب‌تر می‌کند به اعتقاد نویسنده «همه چیز درباره جنگ»، درحال حاضر کتاب‌های خوب زیادی در زمینه ادبیات جنگ منتشر شده اما نویسندگان باید توجه کنند که آثار موجود کافی نسیت و باید آثار بیشتری در این زمینه تولید شود و فرهنگ ایثار و فداکاری به کودکان و نوجوانان در قالب داستان‌ منتقل شود.   سرهنگی همچنین یادآوری می‌کند: افراد زیادی هستند که دوران جنگ تحمیلی را تجربه کرده‌اند و خاطرات فراوانی دارند که آن‌ها را بازگویی می‌کنند و می‌تواند سوژه تولید کتاب‌های مختلف باشد. البته در آثار دفاع مقدس ویژه کودکان و نوجوانان نویسندگان، می‌توانند تخیل را به کار بگیرند چون جهان کودکان با تخیل سر و کار دارد و به سمت این دست از آثار بیشتر جذب می‌شوند و برایشان خواندنی‌تر است.   ]]> کودک و نوجوان Fri, 24 May 2019 04:32:52 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/276074/ادبیات-جنگ-نویسندگان-خودش-پیدا-می-کند