خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين مدیریت‌کتاب :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/print Fri, 23 Jun 2017 10:29:26 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Fri, 23 Jun 2017 10:29:26 GMT مدیریت‌کتاب 60 «مسائل کلیدی کتابخانه‌های دیجیتالی» در کتابی ارزیابی شد http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249234/مسائل-کلیدی-کتابخانه-های-دیجیتالی-کتابی-ارزیابی به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «مسائل کلیدی کتابخانه‌های دیجیتالی؛ ارزیابی و یکپارچگی» به قلم «رائو شن»، «مارکوس اندره گنکالوز» و «ادوارد آلن فاکس» با ترجمه مهدی علیپور حافظی، بهروز رسولی و مجید نبوی منتشر شده است. چرخه حیات اطلاعات، سنجه‌ها، نرم‌افزارهای مفید برای ارزیابی کتابخانه‌های دیجیتالی از جمله مباحث این اثر است.   در بخشی از چکیده کتاب «مسائل کلیدی کتابخانه‌های دیجیتالی؛ ارزیابی و یکپارچگی» آمده است: «ارزیابی کتابخانه‌های دیجیتالی باید در سطوح مختلفی انجام شود، این شیوه باعث می‌شود که به موجودیت‌های مختلف و روش‌های مناسب برای سنجش آن‌ها پاسخ دهیم. بنابراین، دسترس‌پذیری، ارتباط یا وابستگی، حفاظت‌پذیری، ربط، اهمیت، شباهت و به‌هنگام بودن اشیاء دیجیتالی را ارزیابی خواهیم کرد. اگرچه یکپارچه‌سازی یکی از مسائل چالش‌برانگیز کتابخانه‌های دیجیتالی از ابتدای شکل‌گیری آن‌ها بوده، ما در این کتاب به اولین توصیف جامع 5اس.- محور درباره مسأله یکپارچه‌سازی کتابخانه‌های دیجیتالی پرداخته‌ایم. از آن‌جایی که باستان‌شناسی، حوزه‌ای کاملاً پراکنده است، ما به تشریح کتابخانه دیجیتالی اِتانا برای یکپارچه‌سازی در سایت‌ها و اطلاعات باستان‌شناسی خاور نزدیک پرداخته‌ایم. سپس نشان خواهیم داد که مدل‌سازی 5اس.- محور چگونه می‌تواند به یکپارچه‌سازی خدمات و محتوا منجر شود.»   مترجمان کتاب درباره اهمیت کتابخانه‌های دیجیتالی چنین بیان کرده‌اند: «کتابخانه‌های دیجیتالی بدون استفاده از سازوکارهای یکپارچه‌سازی نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای گسترده مخاطبان و کاربران امروزی باشند. کتابخانه‌های دیجیتالی بدون یکپارچگی بسان جزایری هستند که ارتباطی با سایر کتابخانه‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی ندارند و توانایی پاسخگویی به نیازهای کاربران را ندارند و فقط محدود به منابع موجود در کتابخانه خود هستند.»   «ارزیابی و مدل‌های کتابخانه‌های دیجیتالی»، «خدمات کتابخانه‌های دیجیتالی»، «نگاهی با 5اس. کوال»، «ارزیابی کتابخانه‌های دیجیتالی با استفاده از ابزار 5اس.کوال»، «تعامل‌پذیری معنایی در کتابخانه‌های دیجیتالی»، «مدل‌سازی کتابخانه‌های دیجیتالی موضوعی با چارچوب 5اس» و «ابزار نگاشت بصری: اسکیمامَپِر» عناوین بخش‌هایی از این اثر را شامل می‌شوند.   در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم: «کتابخانه‌های دیجیتالی پژوهش، پژوهشگری و آموزش را در همه سطوح با تغییرات مهمی مواجه کرده‌اند. یکی از زمینه‌های جالب پژوهشی در عرصه کتابخانه دیجیتالی این است که چالش‌هایی در هر دو سطح زیرساخت فناوری و سطح یکپارچه‌سازی کلان وجود دارد. بیش از دو دهه سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی بر روی پژوهش در زمینه کتابخانه دیجیتالی منجر به نتایج مهمی در سطح زیرساخت فناوری شده است. موفقیت در یکپارچه‌سازی در سطح کلان کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است. مفهوم یکپارچه‌سازی کتابخانه دیجیتالی حتی با وجود رویکردهای مختلف و راه‌جل‌های پیشنهادی موجود، هنوز هم مبهم است.»   کتاب «مسائل کلیدی کتابخانه‌های دیجیتالی ارزیابی و یکپارچگی» با شمارگان 500 نسخه، در 156 صفحه، به بهای 110 هزار ریال از سوی نشر چاپار راهی بازار نشر شده است. ]]> مدیریت‌کتاب Thu, 22 Jun 2017 05:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249234/مسائل-کلیدی-کتابخانه-های-دیجیتالی-کتابی-ارزیابی «مطالعات کاربردی کتابداری و اطلاع‌رسانی» منتشر شد http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249367/مطالعات-کاربردی-کتابداری-اطلاع-رسانی-منتشر به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مقاله‌های کتاب «مطالعات کاربردی کتابداری و اطلاع‌رسانی» در دو قسمت «مقاله‌های دانشگاهی» و «سایر مقاله‌ها» تنظیم شده است. مؤلفان مقاله‌های دانشگاهی، موضوع‌ها و مسائل مرتبط با دانشگاه و کتابخانه‌‌های دانشگاهی همچون وضعیت نیروی انسانی، نیازهای اعضای هیأت علمی، تولید علم فردی و مشارکتی، پایگاه‌های اطلاعاتی پیوسته، تحلیل استنادی پایان‌نامه‌ها، فناوری‌های وب 2/0 ، خدمات کتابخانه را بررسی و تحقیق کرده‌اند.   همچنین در بخش سایر مقاله‌ها موضوع‌هایی مانند کارگاه‌های آموزشی، ارزیابی کتابخانه، سواد اطلاعاتی، تعامل کتابدار آموزشگاهی و معلمان، وضعیت و سرانه مطالعه، علم‌سنجی تحقیق و پژوهش شده است.   در هر قسمت، مقاله‌ها به‌ترتیب الفبای عناوین ارائه شده است. همچنین برای تسهیل در بازیابی اطلاعات، نمایه‌ای شامل فهرست نام مؤلفان، فهرست عناوین مقاله‌ها و نمایه موضوعی تهیه شده است.   از میان برخی از مقاله‌های دانشگاهی این کتاب می‌توان به مقاله‌های «دانشجویان با آسیب‌های بینایی و خدمات کتابخانه‌ای»، «سنجش نیازهای اطلاعاتی اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و ارائه راهکار»، «میزان رعایت مؤلفه‌های تحلیلی کلیولند در چکیده فارسی پایان‌نامه‌های دکترای حرفه‌ای پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد نجف‌آباد طی سال‌های 1384 ـ 1389» اشاره کرد.   همچنین «بررسی ضرورت وجود تعامل بین کتابدار مدرسه و معلمان از دیدگاه معلمان و کتابداران دبیرستان‌های دخترانه دولتی ناحیه 1 شهر اهواز و تأثیر آن بر جنبه‌های مختلف آموزشی، پرورشی و پژهشی»، «بررسی سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه‌های آموزشگاهی شهر کرمانشاه در سال 1387» و «تحلیل استنادی مقاله‌های مجلات علمی ـ پژوهشی حوزه فلسفه، کلام و عرفان منتشر شده از سال 1381 ـ 1387» عناوین برخی دیگر از مقاله‌های این کتاب را شامل می‌شوند.   سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران کتاب «مطالعات کاربردی کتابداری و اطلاع‌رسانی» را با شمارگان 300 نسخه در 478 صفحه، به بهای 330 هزار ریال راهی بازار نشر کرده است. ]]> مدیریت‌کتاب Thu, 22 Jun 2017 04:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249367/مطالعات-کاربردی-کتابداری-اطلاع-رسانی-منتشر تفاوت کتابخانه‌ها و آرشیوها در کتابی مشخص شد http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249241/تفاوت-کتابخانه-ها-آرشیوها-کتابی-مشخص به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نویسنده در کتاب «کتابخانه‌ها و آرشیوها: بررسی مقایسه‌ای» به نحوه ایجاد کتابخانه‌ها و آرشیوها و این‌که چگونه همه چیز آغاز شد، چه زمانی و چرا کتابخانه‌ها و آرشیوها راهشان را از هم جدا کردند؟ چه زمانی به صورتی که ما امروزه آن‌ها را می‌شناسیم، یک کتابخانه، کتابخانه و یک آرشیو، آرشیو شد؟ پرداخته است.   همچنین در ادامه درباره توسعه این دو مؤسسه در طول اعصار اظهارنظر کرده و چگونگی توسعه و تفاوت تدریجی روش‌های استاندارد و فهرست‌نویسی و طبقه‌بندی اطلاعات و پس از آن دشوارشدن مقایسه آن‌ها و ادغام این دو نهاد را توضیح داده است.   نویسنده مطالعه خود در این زمینه را در پنج فصل تنظیم کرده است، فصل نخست مقدمه است. در فصل دوم اوضاع دوره «پیشاتاریخ» که اطلاعات به مثابه یک کل، در درجه اول غیرداستانی و «عصر کلاسیک» که شاهد تولد داستان و شیوه‌های جدید ارتباط است آمده است.   «اوایل دوران مدرن» در فصل سوم گنجانده شده است؛ نویسنده به تولد ملت مدرن در اروپا و نیاز آن به کنترل، مستندسازی و اصلاحات اداری پرداخته است. علاقه نویسنده به وضعیت قرن بیستم در فصل چهارم و پنجم کتاب مطرح شده است. سپس اوضاع امروز این دو نهاد را تحلیل و توصیف کرده است و نمایی کلی از نحوه کار آرشیو، شیوه کار در نقش اداره ثبت تشکیلات دولتی، شرایط قانونی نسبتاً سخت آن‌ها و تأثیر عظیم‌شان در تأسیس نهادهای دولت الکترونیک و این‌که چگونه آن‌ها به سوی فرایندی با ابتنای بیشتر برای ثبت سوابق گام برمی دارند، ارائه کرده است. وی در فصل ششم درباره آینده این دو نهاد بحث کرده است.   «کتابخانه‌ها و سپرده قانونی»، «کتابخانه‌ها دانش را سازماندهی می‌کنند»، «تحول زیرساخت های کتابخانه» و «مشکلات و امکانات استانداردسازی» عناوین بخش‌هایی از این اثر را تشکیل می‌دهند.   نویسنده در بخش‌هایی از این اثر بیان کرده است: «کتابخانه‌ها و آرشیوها دارای وظایف و مأموریت‌های متفاوتی هستند، باید شانه به شانه هم در امور مهم و با نفعی متقابل کار کنند و به عنوان نهادهایی مستقل اینکار را به بهترین شکل انجام دهند.»   کتاب «کتابخانه‌ها و آرشیوها: بررسی مقایسه‌ای» اثر «توماس لیدمن» با ترجمه سها بیرانوند، با شمارگان 500 نسخه، در 168 صفحه، به بهای 120 هزار ریال از سوی انتشارات چاپار راهی بازار نشر شده است. ]]> مدیریت‌کتاب Fri, 23 Jun 2017 05:30:53 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249241/تفاوت-کتابخانه-ها-آرشیوها-کتابی-مشخص