خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين مدیریت‌کتاب :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/print Thu, 23 May 2019 18:44:06 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Thu, 23 May 2019 18:44:06 GMT مدیریت‌کتاب 60 ناشرانی که چشمشان به تعداد فالوئرهای نویسنده است http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/276049/ناشرانی-چشمشان-تعداد-فالوئرهای-نویسنده اعظم کیان‌افراز، مدیر انتشارات افراز در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره رایج شدن ادبیات سطحی و عامه‌پسند در نشر و فروش بالای این سبک از کتاب‌ها گفت: اتفاقی که افتاد به این حوزه محدود نبود و از اواخر دهه 80 در تمامی حوزه‌های فرهنگ، هنر و ادبیات به ویژه تئاتر، سینما و داستان شروع شد، تمامی هنر و فرهنگ به سمت ابتذال رفت و ذائقه مخاطب روز‌به‌روز پایین‌تر آمد. در مورد هنرهای دیگر صحبت نمی‌کنم؛ حالا شما این‌ موارد را فقط برای 10 سال اخیر نشر و کتابفروشی در نظرداشته باشید.   مدیر انتشارات افراز از تاثیری که ممیزی‌ها بر اعتماد مردم درباره آثار تالیفی گذاشته است، بیان کرد: در دورانی که کتاب بیشتر از همیشه سلیقه‌ای بررسی و ممیزی می‌شد، مخاطب اعتماد خود را به کتاب و نشر از دست داد. این روند از اواسط دهه 80 شروع شد و تا سال 90 به اوج رسید تا زمانی که در دولت فشار به ناشران تشدید و سختگیری‌های زیادی در انتشار کتاب‌ها اعمال شد.   او ادامه داد: کتاب‌ها سانسور و غیرمجاز می‌شدند و به ناشر برای هر کدام نمره منفی می‌دادند. مصوب شده بود ناشرانی که نمره منفی زیادی دریافت کنند، مجوز آنها لغو شود و انتشارات افراز از ناشرانی بود که مجوزش به‌طور کلی لغو شد. برخی از پروانه‌های نشر به‌طور کلی لغو و حذف شدند اما برخی از این ناشران توانستند بازگردند.   به گفته مدیر انتشارات افراز به موازات لغو مجوز برخی ناشران که دو یا سه دهه در حوزه ادبیات کار جدی می‌کردند، ناشرانی قارچ گونه رشد کردند. او ادامه داد: تعدادی از ناشران جدید، سبک کاری متفاوتی با ناشران قدیمی داشتند. وی افزود: این دسته از ناشران جدید که اتفاقا حمایت خیلی خوبی از آن‌ها شد، در بعضی موارد به تولید انبوه روی آوردند و ذائقه مخاطب را تنزل دادند. از آن دهه به بعد بود که شرایط تغییر کرد و مخاطب امروز به جایی رسیده است که برای خرید کتابی عامه‌پسند صف می‌بندد.   مخاطب ایرانی به آثار تالیفی اعتماد زیادی ندارد کیان‌افراز با بیان اینکه برای برخی ناشران فقط فروش و پول مهم است، ادامه داد: بعد از سال 90 تعدادی ناشر جدید آمدند و ترجمه‌های موازی، تکراری و کپی‌کاری به اوج رسید که آسیب جدی بر بازار زد. اصلا توجه نداشتند کتابی که آن‌ها کار می‌کنند پیش از آن‌ها توسط ناشری با تحمل تمام سختی‌ها چاپ شده است.   او گفت: حتی دیدیم که برای ترجمه یک کتاب دست به هر کاری زدند؛ به نظر می‌رسد که ترجمه در بازار کتاب ایران مخاطب خیلی بیشتری دارد. از بی‌اعتمادی مخاطب ایرانی در بازار کتاب استفاده کردند زیرا متاسفانه مخاطب ایرانی به آثار تالیفی اعتماد زیادی ندارد و ترجمه را ترجیح می‌دهد. وی ادامه داد: در آثار ترجمه به این دلیل که کپی‌رایت رعایت نمی‌شود شاهد ترجمه‌های موازی و کارهای بی‌اخلاق هستیم. حتی برخی ناشران آثاری را که پیش از آن ترجمه و چاپ شده است، اصلا ترجمه نمی‌کنند و فقط اسم مترجم روی کتاب را تغییر می‌دهند.   کیان‌افراز درباره مشاهداتش در نمایشگاه کتاب، توضیح داد: در نمایشگاه کتاب 98 با پدیده‌های جدیدی مواجه شدیم. شاید دوره سلبریتی‌ها است اما باید این وضعیت در حوزه نشر و کتاب متفاوت باشد. وی توضیح داد: ناشران که طیف فرهیخته جامعه هستند رسالتی دارند و آن تاثیر بر اندیشه و فکر جامعه است. آن‌ها نباید هر چیزی تولید کنند. وقتی پای سلبریتی‌ها به بازار نشر باز می‌شود دیگر تاثیرش بر وضعیت جامعه مردم مشخص است. این ناشر با ابراز تاسف گفت: وقتی ناشران فقط به این فکر کرده‌اند که نویسنده فلان قدر فالور دارد و برای تهیه کتاب و گرفتن امضا از او صف‌ها تشکیل خواهد شد، در حالی که ویژگی کتاب‌ها فقط داشتن نویسنده سلبریتی است، ادبیات ما به کجا خواهد رسید؟   ناشران وظیفه اجتماعی خود را فراموش نکنند کیان‌افراز با فاجعه خواندن روند استفاده از سلبریتی‌ها برای افزایش فروش کتاب، توضیح داد: گاهی می‌بینیم که فوتبالیستی کتاب شعر منتشر می‌کند. ممکن است فرد فوتبالیست واقعا شاعر باشد اما اگر تنها به‌خاطر اینکه سلبریتی است، بدون هیچ گونه سابقه ادبی و بدون اینکه فعالیت ادبی یا هنری داشته باشد، کتاب چاپ کند، فاجعه است. پس نویسنده‌ای که 20 سال کار جدی کرده و سلبریتی نیست تکلیفش چیست؟   او با بیان اینکه ناشران باید وظیفه اجتماعی خود را در چاپ کتاب به یاد بیاورند، توضیح داد: ترویج فعالیت سلبریتی‌ها در تولید کتاب ضربه‌هایی است که نشر ما می‌بیند. ممکن است مرکز پخش هم به تبع این روند ناشری که سال‌ها کار جدی کرده، در درجه دوم قرار دهد و برای مثال از کتابی که برایش صف بسته‌اند را 10 چاپ سفارش دهد.   مدیر انتشارات افراز ادامه داد: ممکن است پخشی‌ها کتابی که محتوایی تو خالی و ادبیاتی عامه‌پسند دارد، در اولویت قرار دهد. برای آن‌ها اصلا محتوای کتاب مهم نیست؛ برای کتابفروش هم فقط فروش مهم است و دیگر برایش مهم نیست که کدام نویسنده و چگونه آن کتاب را نوشته است.    وظیفه ناشر تربیت مخاطب است  کیان‌افراز درباره شروع کتابخوانی با آثار سطحی و تاثیر آن بر روند کتابخوانی فرد در سال‌های آینده، بیان کرد: اگر جوانانی که از نمایشگاه کتاب می‌خرند افرادی هستند که می‌خواهند راه خود را در ادبیات پیدا کنند، باید در انتخاب آثار توجه بیشتری داشته باشند. در حالی که ما داستان و رمان را با کتاب‌هایی مانند «همسایه‌ها» نوشته احمد محمود و کتاب «طوبی و معنای شب» نوشته شهرنوش پارسی‌پور و...  شروع کردیم. آیا مایی که چنین شروعی داشتیم، آینده‌ای همانند جوانانی که با چنان کتاب‌هایی شروع کردند، داریم؟   او ادامه داد: در هر صورت وظیفه ناشر تربیت مخاطب است. زمانی نویسنده‌ای مانند فهیمه رحیمی بود که در دهه 60 رمان عامه‌پسند، می‌نوشت. آثار او رمان بود و قصه داشت تا به مودب‌پور رسید؛ اما الان از بحث رمان عامه‌پسند فراتر می‌رویم و به بی‌محتوایی کتاب‌ها رسیده‌ایم از لحاظ ادبی باید توجه کنیم که در نمایشگاه کتاب، ادبیات چه جایگاهی داشت.   مدیر انتشارات افراز مساله امروز نشر را تولید محتوایی پوچ و بی‌عمق دانست که مخاطب را دچارسردرگمی می‌کند. او ادامه داد: ما از رسالت اصلی که تربیت سلیقه مخاطب است دور می‌شویم و با فلسفه روشنگری و رسالت روشنگر در کار نشر فاصله می‌گیریم و فقط براساس سود مالی نتیجه‌گیری می‌کنیم. این رفتار تاثیر منفی خواهدداشت.   کیان‌افراز درباره تاثیر فضای مجازی و فعالیت شبکه‌های اجتماعی بر سلیقه مخاطب توضیح داد: شبکه‌های اجتماعی بر وضعیت نشر هم تاثیر مثبت داشته و هم منفی و در مواردی کار را سخت‌تر هم کرده است. تاجایی که همین در نمایشگاه کتاب ناشری از استادی خواسته بود که  مجموعه پست‌‌هایش را کتاب و چاپ کند. با اینکه آن استاد نوشته‌هایی با مطالب درست منتشر می‌کرد آیا انتشار چنین کتابی درست است؟ جز کتابسازی به این دست کتاب‌ها چه می‌توان گفت؟ به هر حال چنین روندی تاثیر خیلی خیلی بدی بر اقتصاد فرهنگ و بازار دارد و تاثیر منفی پیامدهایش سال‌ها دامن ما را می‌گیرد. ]]> مدیریت‌کتاب Wed, 22 May 2019 08:59:19 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/276049/ناشرانی-چشمشان-تعداد-فالوئرهای-نویسنده عرضه زینک به ناشران با قیمت مصوب ۲۷ هزار تومان http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/276057/عرضه-زینک-ناشران-قیمت-مصوب-۲۷-هزار-تومان هومان حسن‌پور؛ رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: هفدهم اردیبهشت ماه نشست مشترکی درباره موضوع زینک با حضور اعضای هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و احمد ابوالحسنی، رییس اتحادیه لیتوگرافان؛ غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان و احمد کمالی‌نژاد به‌عنوان نماینده معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم.   وی افزود: در این زمینه توافقی با اتحادیه و تعاونی لیتوگرافان انجام شد تا توزیع فهرست اسامی ناشرانی که زینک دریافت می‌کنند به اتحادیه ناشران و اتحادیه لیتوگرافان اعلام شود.   حسن‌پور با بیان اینکه در این نشست قرار شد برای کپی هر زینک به عنوان کارمزد ۱۵ هزار تومان دریافت شود، گفت: همچنین قرار شد هزینه زینک‌ها به همراه سود لیتوگراف‌ها جمعا ۱۲ هزار تومان محاسبه شود تا در نهایت هر زینک به مبلغ ۲۷ هزار تومان برای ناشران تمام شود.   وی یادآور شد: علاوه بر آن قرار شد توزیع این زینک‌ها از سامانه توزیع زینک انجام شود و ناشران بتوانند زینک‌های مورد نیاز خود را دریافت کنند.   حسن‌پور با بیان اینکه ناشران منتظر توزیع زینک دولتی با قیمت توافق شده هستند، گفت: اکنون در بازار کپی زینک و قیمت نهایی زینک بسیار بالا است و امیدواریم توزیع این زینک‌ها بتواند کمک حال ناشران در تولید کتاب باشد. ]]> مدیریت‌کتاب Wed, 22 May 2019 07:24:50 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/276057/عرضه-زینک-ناشران-قیمت-مصوب-۲۷-هزار-تومان تعطیلی لیتوگرافی‌ها به دلیل نبود زینک خام http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/276030/تعطیلی-لیتوگرافی-ها-دلیل-نبود-زینک-خام محمدرضا کاری؛ مدیر لیتوگرافی کاری گرافیک در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه روال همیشگی صنعت چاپ این گونه بود که ملزومات از کانال تاجران و واردکنندگان به دستشان می‌رسید، گفت: این چرخه سالیان سال است که ادامه داشته و دارد، ولی به واسطه مشکلات فعلی کشور و بحث تحریم‌ها و از آن مهم‌تر حضور پر رنگ منفعت‌طلبان و مفسدان اقتصادی عرصه را در هر حوزه تنگ کرده است.   وی افزود: در این میان البته نظرات غیرکارشناسانه و سوءمدیریت‌ها به این فضای متشنج دامن زده است.   کاری با بیان اینکه کاغذ و زینک اکنون به بحرانی‌ترین مرحله خود رسیده است، عنوان کرد: در این زمینه دولت برای بهبود اوضاع به این دو مقوله ورود پیدا کرده است ولی از جایی با عنوان ارز دولتی و ارز نیمایی این مسیر به سمت منفعت‌طلبان گسیل شد و این فضا برای فروش کاغذ از ارز دولتی به آزاد فراهم شد.   وی یادآور شد: این موضوع موجب متشنج شدن بازار شد، مسیر واردکنندگان را سد و آسیب‌های زیادی به بازار وارد کرد.                                                                                               کاری با بیان اینکه زینک خام مصرفی از اولو‌یت‌های اولیه صنعت چاپ و نشر است، گفت: بدون زینک خام تمام صنعت چاپ تعطیل خواهد شد، اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که وضعیت نابسامان شده و بسیاری از همکاران ما مظلومانه و کوله‌باری از تجربه و خدمت به فرهنگ این مرز و بوم از این صنعت کنار رفتند.   وی تاکید کرد: به دلیل نبود زینک خام و قیمت‌های بسیار بالا بسیاری از لیتوگرافی‌ها تعطیل شدند و از سوی دیگر واردکنندگان فقط باید زینک را با ارز دولتی و به لیتوگرافی‌های مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یعنی ناشران، موسسات فرهنگی و مطبوعات توزیع کنند.     کاری با طرح این سوال که چرا فعالان لیتوگرافی بعد از سال‌ها خدمت به فرهنگ نباید از ارز دولتی استفاده کنند، گفت: چرا نباید زینک با ارز دولتی به لیتوگرافان تعلق گیرد و واردکنندگان زینک باید فقط کالاهای خود را به وزارتخانه بدهند. در این زمینه معتقدم نباید توزیع کاغذ و زینک انحصاری باشد. وی با بیان اینکه سرنوشت صنعت چاپ کشور در میان وزارت صمت تا سازمان حمایت از مصرف کنندگان قرار گرفته است، عنوان کرد: به نظر می‌رسد که صنعت چاپ کشور دیگر راه به جایی ندارد و باید هر چه زودتر در حوزه تامین مواد اولیه ساماندهی شود.   کاری تاکید کرد: اکنون تعداد زیادی زینک با ارز دولتی در چین و در میانه راه است و معتقدم اگر توزیع این کالاها طبق روال عادی نباشد، تبعات این موضوع فقط به ضرر صنعت چاپ خواهد بود، به همین دلیل از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهم این تصمیم را لغو کنند تا این صنعت روال عادی خود را پیش بگیرد. ]]> مدیریت‌کتاب Wed, 22 May 2019 05:34:52 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/276030/تعطیلی-لیتوگرافی-ها-دلیل-نبود-زینک-خام عزیزی: بی‌ثباتی اصلی‌ترین مانع حرفه‌ای شدن صنعت نشر است http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/276054/عزیزی-بی-ثباتی-اصلی-ترین-مانع-حرفه-ای-شدن-صنعت-نشر به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، هر صنعتی برای پیشرفت و بقا نیاز به حرفه‌ای شدن دارد و در این میان، بسیاری از کارشناسان معتقدند که صنعت نشر به‌شدت نیازمند حرفه‌ای شدن است. در این‌باره با محمد عزیزی، مدیرمسئول انتشارات روزگار صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانید: به‌عقیده‌ شما اصلی‌ترین ملاک‌های حرفه‌ای شدن صنعت نشر چیست؟  به‌طور کلی؛ حرفه‌ای بودن یعنی، ما از هدفی که دنبال می‌کنیم، آگاه باشیم؛ یعنی از جامعه مخاطبان و نیازهای آن‌ها مطلع باشیم. یعنی بدانیم چه چیزی را برای چه کسی و با چه هدفی تولید می‌کنیم. باید بازار هدف را بشناسیم و بدانیم آنچه که داریم تولید می‌کنیم –به‌ویژه در صنعت فرهنگ و ادبیات و نشر– تا چه میزان مورد نیاز جامعه است و چقدر می‌تواند به مخاطبان، کمک کند. اگر جز این باشد؛ یعنی ناشری جایگاه خود را نشناسند، نقش خود را نداند و متوجه نباشد چه چیزی را به خورد مردم می‌دهد، قطعا غیرحرفه‌ای خواهد بود. حرفه‌ای بودن این است که ناشر، نقاط ضعف و قوت خود و نیازهای بازار را به‌خوبی شناخته باشد؛ اگر اینطور نباشد، بدون شک با شکست مواجه خواهد شد. آیا آمار فروش کتاب را می‌توان با حرفه‌ای بودن یا نبودن صنعت نشر مرتبط دانست؟ بله؛ قطعا مرتبط است. یک ناشر حرفه‌ای، برای آنکه به فروش خوبی برسد، باید پیش از چاپ بتواند برآورد درستی از بازار هدف خود داشته باشد؛ باید بداند که فلان کتاب با فلان مشخصات، چه بازخوردی در جامعه هدف خواهد داشت. تیراژ مناسب برای یک کتاب هزار نسخه‌ است و تیراژ مناسب کتابی دیگر، پنج هزار نسخه. این‌ها مواردی است که ناشر باید نسبت به آن‌ها شناخت مناسبی داشته باشد. میزان خطای یک ناشر حرفه‌ای، نهایتا 10درصد است و نه بیشتر. در نهایت هم یک ناشر حرفه‌ای است که فروش بالاتری را تجربه می‌کند. با توجه به تعریفی که از حرفه‌ای بودن داشتید، صنعت نشر ایران را چقدر حرفه‌ای می‌دانید؟ اگر بخواهم آماری به این موضوع نگاه کنم، باید بگویم که بخش کوچکی از صنعت نشر ایران، حرفه‌ای است. بسیاری از ناشران، موج‌وار فعالیت می‌کنند؛ یعنی به این شکل که دست روی یک کتاب موفق می‌گذارند و ناگهان ده‌ها کپی و ترجمه جدید که تفاوت چندانی هم با نمونه‌ اصلی ندارند، روانه بازار می‌شود. در این میان، ناشر اول حرفه‌ای بوده و یک کتاب خوب به بازار نشر و مخاطبان معرفی کرده است اما نفرات بعد، سودجویانه وارد ماجرا شده‌اند و طبیعتا نمی‌توان فعالیت آن‌ها را حرفه‌ای دانست. حرفه‌ای بودن یعنی شما به‌عنوان ناشر، بر اساس برنامه مدونی شروع به کار کنید؛ به‌طوری که برای سازمان خود، بازه‌های زمانی تعریف کرده و هدف‌گذاری داشته باشید. باید هزینه‌ها را مشخص کرد و بر اساس آن‌ها قدم برداشت. این‌ها یعنی حرفه‌ای بودن. بله؛ متاسفانه در ایران، اغلب نشرها، غیرحرفه‌ای هستند. به نظر من 10 تا 15درصد جامعه ناشران ما، با برنامه عمل می‌کنند. باقی ناشران، تقلید می‌کنند و کورکورانه پیش می‌روند که همین هم باعث می‌شود بازار نشر، گاهی دچار آشفتگی می‌شود.   دیگر چه چالش‌ها و موانعی در مسیر حرفه‌ای شدن صنعت نشر وجود دارد؟ قطعا اولین مطالبه ما ناشرها، این است که ثبات اقتصادی در بازار نشر به وجود بیاید؛ به‌نحوی که مثلا در حوزه کاغذ و خدمات نشر، نوسان قیمت نداشته باشیم و قیمت‌ها این‌همه تغییر نکند. نوسانات در قیمت، بازار را دچار به‌هم‌ریختگی می‌کند و ناشر را مجبور می‌کند دو هفته قبل از چاپ کتاب، قیمت آن را عوض کند. فرض بفرمایید ناشر، روزی که کتاب را برای چاپ فرستاده، کاغذ مثلا بندی 270 هزار تومان بوده و روزی که کاغذ را مجددا می‌خرد – که ممکن است دو روز بعد باشد – کاغذ، بندی 320 هزار تومان شده است. اینجا ناشر مجبور می‌شود قیمت کتاب را تغییر دهد یا پس از مدتی قیمت جدید با برچسب، روی کتاب بخورد. این موضوع موجب می‌شود اعتماد مخاطب از بین برود. ناشری که حرفه‌ای باشد، دلش نمی‌خواهد کتابی که فرضا 30 هزارتومان بوده را امروز 70هزار تومان بفروشد. این کار باعث می‌شود نیمی از مخاطبان، ریزش کنند. اگر پیش از این 1000 نفر می‌توانستند این کتاب را بخرند، حالا 200نفر قدرت خرید آن را دارند. این موضوع به‌واقع آزاردهنده است.   ثبات اقتصادی بازار نشر، دست ناشر نیست، دست دولت و تاجران است. سیاست‌گذاران باید روی این حوزه تمرکز کنند. مسأله، بسیار جدی است: من به عنوان ناشر، بسیار ناراحت هستم که نمی‌توانم برنامه‌ریزی درستی برای سرمایه‌گذاری داشته باشم.   به هر حال با وجود چنین شرایطی‌، چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟ مثلا می‌توانند بگویند، که ناشران بر اساس دلار، قیمت کتاب را تعیین کنند. هرچقدر دلار بالا برود یا پایین بیاید، قیمت کتاب هم متناسب با آن تغییر کند. اما وقتی بر اساس ریال، قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد، یک روز که دلار ارزان شود به ضرر خواننده‌ کتاب و یک روز که دلار گران شود به ضرر تولیدکننده کتاب تمام می‌شود. این خوب نیست. با یک نگاه به تعداد پروانه‌های نشر و مقایسه آن با تعداد کتابفروشی‌ها، متوجه اختلاف زیاد میان آن‌ها می‌شویم. این اختلاف را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ قطعا این اختلاف، به صنعت نشر لطمه می‌زند. این نسبت و آمار، باید برعکس باشد؛ یعنی تعداد کتابفروشی‌ها باید دو یا سه برابر تعداد ناشران باشد. یک ناشر وقتی کتابی تولید می‌کند، باید در فروشگاه‌های مختلف عرضه کند؛ نه فقط فروشگاه خودش. امروز اگر تعداد کتابفروشی‌ها را سه‌برابر کنیم، تازه به هر ناشر یک کتابفروشی می‌رسد؛ در حالی که هنوز هم کم است. این واقعا آزاردهنده است. آزاردهنده‌تر هم می‌شود وقتی در یک خیابان، هر 5 قدم یک بانک یا بنگاه اقتصادی وجود داشته باشد اما در حول و حوش یک میدان بزرگ، حتی یک کتابفروشی دیده نشود.   این موضوع چقدر به سرانه مطالعه و به‌صورت کلی کتاب‌خوان بودن افراد، ارتباط دارد؟ افرادی که کتاب‌خوان هستند، حتی اگر قیمت کتاب سه برابر هم شود، باز کتاب می‌خرند. ما در همین نمایشگاه کتاب اخیر مشاهده کردیم که فرضا اگر یک کتاب 10 هزارتومانی، 40 هزارتومان شده بود، باز هم مخاطبان آن را می‌خریدند. بنابراین به عقیده من، دلیل کم بودن کتابفروشی‌ها این است که مردم شناخت درستی از کتاب ندارند. باید مباحثی مطرح شود و مردم را به نوعی به کتاب علاقمند کنیم. چطور است که ورزشکاران را به خوبی می‌شناسیم، اما هنرمندان و نویسندگان را خیر. مشخص است که مخاطب، به ورزش علاقه پیدا کرده است و دلیلش هم این است که مدام در تلویزیون، ورزشکاران را دیده و آن‌ها را دنبال کرده. اما آیا کتاب را هم همینطور دیده‌ایم؟ ما به کتاب به چشم یک محصول تزئینی نگاه و آن را سانسور کرده‌ایم و یک گوشه گذاشته‌ایم. مسأله کتاب‌خوانی، مسأله‌ای جدی است که باید ساعت‌ها در مورد آن، بحث و تبادل نظر کرد. هیچ تعارفی نباید داشته باشیم. من همین حالا که با شما صحبت می‌کنم، قلبم به درد آمده است. چرا در کشوری که اساسش، کتابت و فرهنگ است، به جای اینکه پر از کتابفروشی باشد، پر از بانک و بنگاه اقتصادی است؟ خب معلوم است وقتی مردم کتاب را نبینند، به آن علاقمند هم نمی‌شوند. با تمام این اوصاف، فکر می‌کنید صنعت نشر، چقدر تا حرفه‌ای شدن، فاصله دارد؟ باید کانال و برنامه‌ ویژه‌ای برای کتاب بسازیم؛ نه اینکه برنامه‌ای بسازیم در کانالی که مخاطب چندانی ندارد. باید در مطبوعات، نشست‌های عمومی، جشنواره‌ها و سایر فضاهای موجود، مسأله کتاب برجسته شود. همانقدر که به آب و نان و لباس اهمیت می‌دهیم، باید برای کتاب هم اهمیت قائل باشیم. ما همانقدر که به غذا نیاز داریم، به تفکر و اندیشه هم نیازمندیم.    ]]> مدیریت‌کتاب Wed, 22 May 2019 10:35:15 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/276054/عزیزی-بی-ثباتی-اصلی-ترین-مانع-حرفه-ای-شدن-صنعت-نشر آغاز ارائه تسهیلات به ناشران و حمایت از کتاب‌فروشان http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/276036/آغاز-ارائه-تسهیلات-ناشران-حمایت-کتاب-فروشان به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، هم‌زمان با دهمین روز از بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، حجت‌اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ضمن بازدید از نمایشگاه قرآن، دقایقی مهمان غرفه خانه کتاب بود. در این دیدار، تندیس هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از سوی نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب به حجت‌اله صیدی اهدا شد.   صیدی با اشاره به تفاهمنامه‌ای که با هدف ارائه تسهیلات به اهالی نشر بین بانک صادرات و خانه کتاب امضا شده، بیان کرد: این تفاهم‌نامه هم‌زمان با سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بین موسسه خانه کتاب و بانک صادرات منعقد شده و اکنون در مرحله آغاز به اجراست. همکاران ما در شعب تهران و شهرستان‌ها آماده همکاری با ناشران هستند. مدیرعامل بانک صادرات درباره ارائه تسهیلات به ناشران گفت: طرح «طراوت» طرح اعتباری ویژه تولید است و ناشران و تولیدکنندگان کاغذ و... می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. وی با اشاره به ارائه تسهیلات به کتابفروشان نیز بیان کرد: ما به‌طور سنتی با کتابفروش‌ها همکاری‌هایی خوبی داشته‌ایم اما برای حمایت ویژه از آن‌ها نیز محرک‌ها و مشوق‌هایی اقتصادی درنظر گرفته‌ایم که کتابفروشان بتوانند از اعتبارات اسنادی استفاده کنند. صیدی توضیح داد: مطابق با این حمایت‌ها، کتابفروشان می‌توانند از امکان خرید کتاب‌ به‌صورت اعتباری و عرضه به‌صورت نقد بهره‌مند شوند.   مدیرعامل بانک صادرات در پایان افزود: ارائه تسهیلات به اهالی قلم نیز یکی از بخش‌های تفاهم‌نامه ما با خانه کتاب است و حتما در آینده نزدیک اجرایی می‌شود.   گفتنی است که هم‌زمان با برگزاری سی‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تفاهم‌نامه همکاری بین موسسه خانه کتاب و بانک صادرات به امضا رسید. بنابراین تفاهم‌نامه کارگروه وام در موسسه خانه کتاب تشکیل و بعد از احراز صلاحیت متقاضیان و تایید مدارک، اهل قلم برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی خواهند شد.   برقراری و توسعه تعاملات فی‌مابین در زمینه‌های مرتبط و ارائه انواع خدمات مالی و بانکی، اعطای انواع تسهیلات، صدور ضمانت‌نامه و گشایش اعتبارات اسنادی ریالی و ارزی، ارائه انواع خدمات الکترونیکی توسط شعب و درگاه‌های الکترونیکی بانک برای ارائه بهتر خدمات به موسسه در چارچوب قوانین و مقررات بانک و ضوابط ابلاغی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، موضوعات محوری این تفاهم‌نامه است.   ]]> مدیریت‌کتاب Wed, 22 May 2019 05:05:54 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/276036/آغاز-ارائه-تسهیلات-ناشران-حمایت-کتاب-فروشان فروش کتاب‌های آسیب‌دیده با تخفیف‌ 50درصدی http://www.ibna.ir/fa/doc/report/276034/فروش-کتاب-های-آسیب-دیده-تخفیف-50درصدی  به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ظهر یک روز گرم اردیبهشت در میان هیاهوی مردم از آفتاب تند بهاری، در حال عبور از خیابان انقلاب بودم که کتابفروشی درصد توجهم را جلب کرد، کتابفروشی‌ای که برچسب بزرگی روی در آن چسبانده شده بود: 50 درصد تخفیف. از آنجایی که می‌دانستم تخفیف 50 درصدی عموما بین کتابفروشی‌ها متداول نیست کنجکاو شدم، کمی مکث کردم و به داخل کتابفروشی رفتم.   قفسه‌بندی ساده و جذاب این کتابفروشی در هنگام ورود و کتاب‌هایی که با درصدهای مختلف تقسیم‌بندی شده است، نظرم را جلب کرد. این کتابفروشی برخلاف دیگر فروشگاه‌های کتاب، ویترین پررنگ و لعابی ندارد و به جای آن بنری نصب شده که  مزایای خریداری کتاب‌های آسیب دیده به شکل تصویری در آن آمده است: «با کتاب‌های آسیب دیده شما می‌توانید 50 درصد ارزان‌تر کتاب بخوانید و 50 درصد درخت‌های کمتری قطع کنید.»   یک کتابفروشی کوچک و جمع‌ و جور در دل خیابان انقلاب که کتاب‌های آسیب دیده می‌فروشد؛ کتاب‌هایی که به دلایل مختلف جلد یا صفحات کتاب در جابجایی، چاپخانه و دیگر مراحل فنی آسیب دیده‌اند و شما می‌توانید از قیمت پشت جلد تخفیف‌های خوبی بگیرید و به قفسه کتابخانه‌تان چندین جلد کتاب خوب اضافه کنید؛ ایده‌ای جالب که در این گزارش نگاهی کوتاه به آن داریم.    از 5 تا 50 درصد قفسه‌های این کتابفروشی پر از کتاب‌هایی است که به تخفیف‌های پنج تا 50 درصدی تقسیم شده‌اند و شما می‌توانید کتاب مورد نیاز خود را از هر قفسه انتخاب و خریداری کنید. این کتاب‌ها در موضوعات مختلفی هستند؛ از رمان و ادبیات بگیرید تا فلسفه و دین.   کتاب‌هایی که در تخفیف‌های پنج درصدی قرار دارند معمولا پارگی کم در روی جلد یا گوشه‌ای از جلد دارند، کتاب‌هایی که آسیب جزئی مثل جای تسمه بر روی جلد آن‌ها است یا بر روی صفحات کتاب پارگی دارد، در فهرست 10 درصدی‌ها قرار دارد.   تخفیف‌های 20 درصدی متعلق به کتاب‌هایی است که آسیب بیشتری دیده‌اند و این آسیب می‌تواند در جلد، صفحات کتاب یا حتی مشکل چاپی و رنگی در کتاب باشد. هرچه میزان آسیب‌دیدگی کتاب بالاتر باشد، تخفیف‌ها هم بالاتر است به عنوان مثال اگر آب روی کتابی ریخته باشد و صفحات کتاب مچاله شده باشند این کتاب با تخفیف 50 درصد به فروش می‌رسد.   در این کتابفروشی می‌توانید کتاب‌های نفیس و ارزشمند شعرا و دیوان اشعار آن‌ها را با کمترین آسیب اما تخفیف 20 درصدی پیدا و خریداری کنید.   اید‌ه‌ای نو مریم باقرنیا؛ مسئول فروش کتابفروشی درصد درباره ایده‌ راه‌اندازی این کتابفروشی، می‌گوید: مهمترین دغدغه ما بحث کاغذ بود، از آنجایی که یک درخت تبدیل به کاغذ می‌شود حیف است که کتاب‌های آسیب دیده مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند. زمانی که یک کتاب تولید می‌شود تا وقتی به دست کتابفروش می‌رسد در چاپخانه، صحافی، مراکز پخش و... آسیب می‌بیند.   وی ادامه می‌دهد: گاهی به دلیل نوع بسته‌بندی و جابجایی فقط جای تسمه روی این کتاب‌ها است و هیچ آسیب دیگری ندیده‌اید که ما آن‌ها را با تخفیف به مشتریان می‌دهیم و حس کردیم حیف است کتابی که به این مرحله رسیده اما به دلیل آسیب ظاهری کسی آن را خریداری نمی‌کند به خمیر تبدیل شود.   باقرنیا با اشاره به باقی ماندن این کتاب‌ها در انبار مراکز پخش، می‌گوید: به دلیل جاگیر بودن و عدم امکان فروش بسیاری از این کتاب‌ها خمیر می‌شود و ما به صورت آزمایشی کار خود را از بهمن سال گذشته با تاسیس یک کتابفروشی کوچک آغاز کردیم و خوشبختانه تا حدودی از آن استقبال شده است.   اما نحوه تامین این کتاب‌ها یکی از موضوعات مهم و جالب این بخش بود، مسئول فروش کتابفروشی درصد درباره چگونگی شروع کار و تهیه کتاب‌ها،‌ توضیح می‌دهد: با مراکز پخشی که از قبل کار می‌کردیم و می‌دانستیم که چنین کتاب‌هایی را دارند صحبت و با درصد تخفیف بالاتری از آن‌ها خریداری کردیم تا بتوانیم درصد خرید بیشتری به مشتری بدهیم. بخش عمده کتاب‌هایی که در این کتابفروشی قرار دارند با قیمت قدیم فروخته می‌شود و کتاب‌هایی که در اینجا است، افزایش قیمت ندارند، باقرنیا در این زمینه می‌گوید: بیشتر کتاب‌های قدیمی که آسیب دیده‌اند را با قیمت قدیم می‌فروشیم و از روی قیمت پشت جلد نیز اغلب 20 درصد تخفیف برای مشتریان در نظر گرفته‌ایم،‌ به عنوان مثال چاپ بیستم یک کتاب 20 هزار تومان است و چاپ سی‌ام آن 70 هزار تومان است که ما آن را همان 20هزار تومان می‌فروشیم.   ویژگی این کتابفروشی عدم فروش کتاب‌های دست دوم است و اگر فردی بخواهد کتاب دست دوم خود را به این کتابفروشی بفروشد، آن‌ها قبول نمی‌کنند. باقرنیا درباره تفاوت این دو موضوع با هم می‌گوید: ما در این فاز به دنبال کتاب‌های دست دوم نیستیم، هرچند معتقدم باید به این موضوع هم فکر کرد زیرا حیف است و کتاب باید بچرخد و از چرخه تولید خارج نشود ولی هیچ یک از کتاب‌ها دست دوم نیست و اگر ظاهر خوبی ندارد به دلیل این است که یک یا دو سال در انبار یک مرکز پخش باقی مانده باشد. در کتابفروشی‌ها مرسوم است وقتی مشتری می‌آید به دنبال کتاب سالم است و اگر آسیب دیده باشد از خرید آن امتناع می‌کند و فکر می‌کند کتاب دست دوم است، اما ایده کتاب‌های آسیب دیده و فروش آن‌ها در چرخه صنعت نشر فرصت نابی است که می‌تواند کمک‌حال قشر کتابخوان باشد، آن‌هایی که کتاب می‌خوانند و این روزها به دلیل گرانی بهای کاغذ بودجه کمتری برای خرید کتاب دارند.   این شیوه می‌تواند برای کتابخوان‌های حرفه‌ای خوب و کارآمد باشد، کسانی که ظاهر کتاب چندان برای آن‌ها اهمیت ندارد و فرقی نمی‌کند که جای تسمه روی پشت جلد باشد یا بخشی از جلد یک کتاب پاره شده باشد، ویژگی این کتاب‌ها قیمت ارزان‌تر آن‌ها نسبت به سایر کتاب‌ها است، ایده‌ای که می‌تواند به حفظ کتاب‌ و کمتر بریده شدن درختان کمک شایانی کند. ]]> مدیریت‌کتاب Wed, 22 May 2019 07:39:32 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/276034/فروش-کتاب-های-آسیب-دیده-تخفیف-50درصدی دستور ویژه صالحی به معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسداشت زبان فارسی http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/276098/دستور-ویژه-صالحی-معاونت-های-وزارت-فرهنگ-ارشاد-اسلامی-پاسداشت-زبان-فارسی به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در جدیدترین توئیت خود نوشت: «معاونت‌های وزارت فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی موظف شدند که از شوراهای نظارت کتاب، موسیقی، فیلم، مطبوعات، چاپ، تبلیغات و نمایش در مورد پاسداشت زبان فارسی دستورالعمل اجرایی را دریافت کنند. تا یک ماه آینده این ضوابط منتشر خواهند شد.» ]]> مدیریت‌کتاب Thu, 23 May 2019 04:42:37 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/276098/دستور-ویژه-صالحی-معاونت-های-وزارت-فرهنگ-ارشاد-اسلامی-پاسداشت-زبان-فارسی اقتصاد نشر و نوآوری؛ ملزومات و چالش‌ها http://www.ibna.ir/fa/doc/note/276045/اقتصاد-نشر-نوآوری-ملزومات-چالش-ها خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)-مهدی سعیدی‌کیا، فعال حوزه نشر و مدرس کارآفرینی دانشگاه و موسس کتاب‌پلاس: اولین مولفه نوآوری در هر حوزه‌ای ایجاد نگرش جدید و تمایل به تغییر وضعیت فعلی و برداشتن الگوهای ذهنی است امروزه بر هیچ‌کس پوشیده نیست که صنعت نشر کشور با وضعیت فعلی شکوفایی و رونق جدی در سال‌های بعد نخواهد داشت و آینده خوبی برای ان متصور نیست از این‌رو تمایل به تغییر در بدنه نشر مشهود است اما مشکل اینجاست که تغییر را می‌خواهند با  ذهینت و فرضیات قبلی دنبال کنند که لاجرم بازهم به همین جایی می‌رسیم که هستیم در صورتی که باید نگرش‌های جدید از مدل درآمدی در اقتصاد نشر ایجاد کرد. هم نگرش فعالان نشر در بخش خصوص و هم نگرش متولیان در حمایت از این بخش البته گفتمانی هم وجو دارد که اساسا فرهنگ را با اقتصاد در کنار یکدیگر نمی‌دانند که در این یادداشت از آن گذر می‌کنیم و می‌پذیریم که فعالیت فرهنگی و کتاب باید اقتصادی باشد. مولفه بعدی در نوآوری ساختارها و نهادهای مورد نیاز برای شکل‌گیری نوآوری در یک اقتصاد است؛ نوآوری احتیاج به سرمایه دارد آن‌هم از جنس خطرپذیر که در دنیا این نوع سرمایه‌گذاری از اهیت خاصی برخوردار است و اگر نبود شرکت‌ها و موسساتی که  روی ایده‌های به ظاهر دور از واقعیت و روی کاغذ سرمایه‌گذاری کنند و ریسک نوآوری را به امید سود آوری آینده بپذیرند به‌طور قطع و یقیین خیلی از نوآری‌های موجود به وقوع نمی‌پیوست البته سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر با پذیرش ریسک نواوری از بین چندین ایده ناموفق سود سرشاری از تحقق یک ایده بدست می‌آورند که جبران سرمایه گذاری‌های منجر به شکست آن‌ها را می‌کند. از این‌رو نشر نیز علاوه بر اینکه به نیروهای جوان خلاق و پویا برای ایده‌سازی و ایده پروری در این حوزه نیازمند سرمایه‌گذاران خطرپذیر و شتاب‌دهنده‌هایی هستند که بتوانند از این ایده‌های حمایت کنند. دو راه برای تامین سرمایه برای نوآوری در حوزه کتاب وجود دارد اول اینکه بتوان توجه سرمایه‌گذاران در اکوسیستم استارآپی کشور را که هم اکنون فعال هستند به حوزه نشر جلب کرد و وزارت ارشاد با کمک به سرمایه‌گذاران این حوزه جذابیت سرمایه‌گذاری را برای فعالان این بخش بیشتر کند به‌طور مثال می‌توان در کنار حمایتی که از فعالیت‌های ترویجی و فرهنگی کتاب می‌شود با ایجاد یک صندوق نوآوری به سرمایه‌گذارانی که در استارت‌آپ‌های این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند وام داد یعنی به جای حمایت از یک فعالیت یک جریان خلاق و پویا و مداوم را حمایت کرد که بتواند سالیان سال از محل ترویج کتاب و کتابخوانی درآمد کسب کنند. ایجاد مراکز نوآوری، کارخانه نوآوری و شتابدهنده‌ها در حوزه نشر می‌تواند نقش بسزایی در نواوری‌ها در این صنعت داشته باشد. یکی دیگر از راهکارهای موجود این است که خود ناشران بزرگ وارد سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حوزه کتاب و صنایع فرهنگی شوند و به جای اینکه در برخی موارد درآمد خود را تبدیل به ملک و ساختمان کنند خود شروع به سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های حوزه کتاب کنند که هم به بازر فعلی ان‌ها کمک کند و هم در آینده رشد آن استارت‌آپ‌ها به درآمد سرشاری برای آن‌ها رقم خواهد زد که البته راه سومی هست که از هر در راه بهتر است و آن اینکه دغدغه ناشران بزرگ که همواره  دلشان برای کتاب و کتابخوانی می‌تپد با تجربه سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر تلفیق شود و در یک همکاری مشترک این سرمایه‌گذاری شکل گیرد. یکی دیگر از مولفه‌های مدل کسب و کار ناشران است که نمی‌توان در شرایط فعلی توجه هیچ سرمایه‌گذاری را به خود جلب کنند این مدل باید تغییر یابد به نحوی که خود نشر یک استارآپ شود و بتواند سرمایه جذب کنند اما براستی چگونه برای این موضوع بهتر است بدانیم که چرا کسب و کارهای فعلی اسنپ و دیجی کالا در ایران می‌توانند نه تنها توجه افراد و موسساتی در  داخل بلکه سرمایه‌گذاران خارجی را به خود جلب کنند چه چیزی در این شرکت‌ها وجود دارد. برای مثال، چرا فیس‌بوک 19 میلیارد دلار برای خرید بخشی از سهام واتس آپی که فقط 45 نفر پرسنل دارد هزینه می‌کند در حالی‌که کل ارزش سهام نشر پیرسون، غول نشر دنیا شش و نیم ملیارد دلار است؛ البته برای اینکه بزرگی این رقم را به خاطر داشته باشید لازم است یادآوری کنم که بودجه سال 98 ما البته پیش‌بینی آن که معلوم نیست چقدر محقق شود 25 میلیار دلار است یعنی کل بوجه ایران را فیس‌بوک برای خرید واتس‌آپ هزینه می‌کند. این مدل کسب‌و‌کارها را به مدل کسب و کارهای اشتراکی می‌شناسند که در آن مشتری در واقع مشترک محصولات و خدمات آن‌هاست و به جای فروش یک محصول سعی می‌کنند برای سالیان سال فرد را مشترک دایمی محصولات و خدمات خود کنند. برای این شرکت‌ها نه مدل کسب و کار وجود دارد که ناشران می‌توانند با تلفیق یک یا چند مدل از آن‌ها در کسب و کار خود نشر خود را تبدیل به یک کسب و کار اشتراکی کرده و بتوانند از سرمایه‌گذاران خطرپذیر سرمایه جذب کنند و از یک طرف کسب‌و‌کار سنتی خود را بروز کنند و از طرف  دیگر در آینده خود آن استارت‌آپ هست که نشر واقعیست چون دیگر نشردهنده پیام کتاب و ترویج‌کننده فهوای کتاب آن قسمت از نشر است که امروز به‌عنوان فعالیتی جنبی کنار نشر تلقی می‌شود، ولی در آینده عمده فعالیت نشر برعهده او خواهد بود و چه بسا ما نیز به جایی برسیم که مانند «مگراهیل» فقط 10 درصد از درآمدمان از فروش کتاب فیزیکی باشد و بقیه در خدمات پس از فروش کتابمان محقق شود. ناشران امروز به یک بازآفرینی جدی و شاید بتوان گفت جهش زنیتیکی احتایج دارند و این امر مستلزم تغییران ساختاری و ذهنی و نگرشی در ناشران و متولیان نشر است که امیدوارم امسال بین اکوسیستم نشر کشور و اکوسیستم نوآوری و فناوری یک ارتباط و همکاری متقابل شکل گیرد و در سال رونق تولید شاهد ایجاد مراکز نواوری و شتابدهی در صنعت نشر و ورود سرمایه‌گذاران خطر پذیر به این حوزه و استارت آپ های موفق فعال در این حوزه باشیم. ]]> مدیریت‌کتاب Wed, 22 May 2019 07:53:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/note/276045/اقتصاد-نشر-نوآوری-ملزومات-چالش-ها پرواز دومین «هدهد سفید» در آسمان کتابخانه‌های عمومی http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/276070/پرواز-دومین-هدهد-سفید-آسمان-کتابخانه-های-عمومی به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پس از انتشار جلد اول از کتاب «هدهد سفید»، جلد دوم این کتاب به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با ارائه مطالبی برای آشنایی نوجوانان با کتاب و کتابخانه منتشر و در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور توزیع شد. در جلد دوم از کتاب «هدهد سفید» پس از مطلبی با عنوان «اولین نمایشگاه عمرم» از فریدون عموزاده‌خلیلی، گفت‌وگو با مجید ملامحمدی، نویسنده کتاب «ماه غریب من» آمده است. همچنین معرفی سیمین دانشور، معرفی رمان «سووشون» و داستانی از طاهره ایبد، مطالب بخش «قصه‌هایی از شیراز» را تشکیل می‌دهد. گزارش از کتابخانه‌ای در دل قشم با عنوان «اینجا چراغی روشن است»، قسمت دوم از داستان کارآگاه یک هفت دو با عنوان «کتابی با جلد چرم زرشکی» و داستانی از مهدی رجبی با عنوان «پاها»، بخشی از مطالب این کتاب را تشکیل می‌دهد. همچنین بخش‌های «از نگاه بچه‌ها: وقتی خانه کتابخانه می‌شود»، «داستانی از آن‌ور آب: کتابخانه خارج از رده»، «چی بخونیم: پیشنهاد هدهد و بچه‌ها»، قسمت دوم از «۱۰۱ درس محرمانه برای نویسنده شدن»، «یک نمایشگاه کتاب و هزار قصه»، «توی کتابخونه چی کار کنیم؟»، «عضو افتخاری: برای اجرا در کتابخانه‌ها»، «خاطرات کتابدار» و در نهایت کمیک استریپ «شهریار و افسانه‌ کوه قاف» سایر مطالب جلد دوم کتاب هدهد سفید را شامل می‌شود. کتاب «هدهد سفید» کتابچه‌ای با موضوع کتاب برای نوجوانان و کودکان است که با هدف اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به نوجوانان و کودکان در زمینه کتاب، ترویج، فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان و ترغیب آنان به مطالعه و انس بیشتر با کتاب و تعمیق دیدگاه مطالعاتی کودکان و نوجوانان در مواجهه با کتاب منتشر می‌شود. مخاطب هدف این کتاب نوجوانان( و کودکان) عضو کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور، مراجعان کودک و نوجوان کتابخانه‌ها و دانش‌آموزان مدارس هستند که با مطالعه بخش‌های مختلف این کتاب، با موضوعاتی چون مناسبت‌های مختلف، ادبیات مناطق مختلف کشور، اجرای نمایشنامه در کتابخانه‌ها و آموزش داستان‌نویسی، آشنا شوند. همچنین داستان دنباله‌دار، معرفی کتاب، داستان‌های ترجمه،‌ نامه به نویسندگان، طنز ته‌خیار و داستان مصور نیز از دیگر بخش‌های این کتاب است که در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گرفته است. لازم به ذکر است که انتخاب محبوب‌ترین کتاب‌های کودکان و نوجوانان موجود در کتابخانه‌های عمومی توسط مخاطبان این گروه با عنوان «نشان هدهد سفید» نیز از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با هدف تقویت جریان تألیف و حمایت از آثار ایرانی به ویژه کودکان و نوجوانان و تشویق پدیدآورندگان و مولفان و همچنین معرفی کتاب‌های تألیفی برگزیده در کتابخانه‌های عمومی کشور، برگزار شده است. ]]> مدیریت‌کتاب Wed, 22 May 2019 10:49:37 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/276070/پرواز-دومین-هدهد-سفید-آسمان-کتابخانه-های-عمومی 80 هزارتن کاغذ با ارز 4200 تامین می‌شود http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/276065/80-هزارتن-کاغذ-ارز-4200-تامین-می-شود به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) سیدعباس صالحی چهارشنبه(1 خرداد‌ماه) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات موضوع کاغذ طی هفته‌های گذشته، گفت: کاغذ یکی از اقلامی است که در ماه‌های اخیر دچار مشکلاتی شد. اول اینکه مصرف کاغذ روزنامه در سال ٩٦ به کشور وارد شده، ٥٥ هزار تن واردات داشته‌ایم. در سال ٩٧ تاکنون ٣٩ هزار تن بوده است. واردات کاغذ فاصله قابل توجهی نسبت به سال ٩٦ داشته که این فاصله بازار کاغذ را گرفتار التهاباتی کرد که این موضوع برای رسانه مهم و جدی است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد تا مساله گمرک حل شده باشد چرا‌که بحث فقط به گمرک مربوط نمی‌شود، بلکه اعتبار این ابلاغ باید اتفاق بیفتد و تامین ارز آن با 4200 انجام شود. صالحی ادامه داد: این تاخیر دو سه ماه گذشته که تامین کاغذ با ارز 4200 است یا نیمایی، این محموله‌ها را متوقف کرده بود، البته برخی مدتی متوقف است و برخی یکی دو هفته اخیر متوقف شده است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد تا حداکثر اوایل هفته آینده 6 تا 7 هزار تن محموله کاغذ که در مسیر گمرک است نیز ترخیص شود. صالحی در عین حال تصریح کرد: موضوع کاغذ همواره در هیات دولت مطرح بود و در جلسات مختلفی راجع به آن بحث شده است. در آنجا مکرر گفته‌ایم که کاغذ را کمتر دیگر اقلام دیده نشود. عضو کابینه دولت دوازدهم در عین حال تاکید کرد: هنوز بخشی از کاغذ‌ها از محلی که باید مراحل ترخیص نهایی از لحاظ ارزی انجام شود و به گمرک بیاید، انجام نشده از این‌رو با رئیس بانک مرکزی در این مورد گفت‌و‌گو کردم تا سریع‌تر این مراحل انجام شود. راه‌اندازی مجتمع حل اختلاف حوزه فرهنگ، هنر و رسانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع موافقت قوه قضائیه درباره راه‌اندازی مجتمع حل اختلاف فرهنگ، هنر و رسانه اشاره و ابراز امیدواری کرد تا یکی دو ماه آینده شاهد آغاز به کار آن باشیم. صالحی افزود: یکی ازمشکلاتی که اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه داشتند در مورد دعاوی که علیه آن‌ها در محاکم عالی مطرح می شد چه شخصیت‌های حقیقی و چه حقوقی؛ گاهی رویه‌ها یا برای محاکم یا آن‌ها مکشوف نبود و شکل روشنی نداشت. وی اظهار داشت: تصمیم‌گیری در زمینه مکان، قُضات و مجموعه‌هایی که قرار است در این زمینه فعال باشند انجام شده و ما نیز، اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه که می توانند به‌عنوان کارشناس در این مجتمع حضور داشته باشند را معرفی کردیم و مراحل کار تقریبا رو به پایان است. وزیر فرهنگ اضافه کرد: به نظر می‌رسد این مسیر می‌تواند کمک کند به اینکه دعاوی حقیقی و حقوقی که علیه اصحاب فرهنگ و هنر شکل می‌گیرد در یک فضای توام با تفاهم بهتر جریان یابد. ]]> مدیریت‌کتاب Wed, 22 May 2019 09:04:01 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/276065/80-هزارتن-کاغذ-ارز-4200-تامین-می-شود مدیرکل مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی‌ رسانه‌ها منصوب شد http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/276079/مدیرکل-مرکز-مطالعات-برنامه-ریزی-رسانه-ها-منصوب به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی، در متن حکم سید‌عباس صالحی آمده است: «نظر به صلاحیت‌های علمی و تجربیات ارزنده سرکار عالی بنا به پیشنهاد معاون محترم امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی به موجب این حکم به‌عنوان (مدیرکل مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی‌ رسانه‌ها) منصوب می‌شوید. امید می‌رود با استعانت از خداوند متعال در زمینه انجام پژوهش‌های بنیادی، راهبردی و کاربردی در حوزه رسانه و انجام سایر وظایف محوله موفق باشید.» ]]> مدیریت‌کتاب Wed, 22 May 2019 11:02:18 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/276079/مدیرکل-مرکز-مطالعات-برنامه-ریزی-رسانه-ها-منصوب جدیدترین جداول کارگروه ساماندهی کاغذ در هفته جاری منتشر شد http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/276083/جدیدترین-جداول-کارگروه-ساماندهی-کاغذ-هفته-جاری-منتشر به گزارش  خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)  به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این جداول با عنوان وضعیت واردات کاغذ تایید شده در کارگروه ساماندهی به تفکیک نوع کاغذ، وضعیت متقاضیان تایید شده واردات کاغذ، متقاضیان واردات کاغذ در نوبت طرح در کارگروه ساماندهی و وضعیت متقاضیان تایید شده واردات زینک منتشر شده است.   جداول عنوان شده از لینک زیر قابل دسترسی است: جدول وضعیت واردات کاغذ تایید شده در کارگروه ساماندهی به تفکیک نوع کاغذ جدول وضعیت متقاضیان تایید شده واردات کاغذ فهرست متقاضیان واردات کاغذ در نوبت طرح در کارگروه ساماندهی جدول وضعیت متقاضیان تاییدشده واردات زینک ]]> مدیریت‌کتاب Wed, 22 May 2019 12:06:42 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/276083/جدیدترین-جداول-کارگروه-ساماندهی-کاغذ-هفته-جاری-منتشر