خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين نشر الکترونیک :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/ebook_digital_world Sat, 10 Dec 2016 18:26:47 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Sat, 10 Dec 2016 18:26:47 GMT نشر الکترونیک 60 اعلام زمان برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی اینترنتی «خانواده آسمانی» http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/243145/اعلام-زمان-برگزاری-مسابقه-بزرگ-کتابخوانی-اینترنتی-خانواده-آسمانی به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، علاقه‌مندان برای شرکت در مسابقه بزرگ کتابخوانی اینترنتی «خانواده آسمانی» کافیست اپلیکیشن موبایلی کتابخوان همراه «پژوهان» را با مراجعه به نشانی http://pajoohaan.ir/app/pajoohaan.apk دریافت و در تلفن همراه خود نصب کنند. سپس یکی از کتاب‌های مسابقه را در کتابخوان همراه پژوهان تهیه و مطالعه کرده و در روزهای نهم و دهم دی ماه با مراجعه به سایت www.balagh.ir به سوالات مسابقه به‌صورت اینترنتی پاسخ دهند. به نفرات برگزیده در این مسابقه، میلیون‌ها تومان جایزه نفیس شامل سکه تمام بهار آزادی، کمک‌هزینه سفر عتبات و مشهد، تبلت و کارت هدیه خرید کتاب الکترونیک اهدا می‌شود. علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی www.pajoohaan.ir/great_race یا به کانال http://telegram.me/pajoohaan_ir مراجعه کنند؛ همچنین  برای دریافت پاسخ سوالات خود درباره مسابقه و شیوه تهیه و مطالعه کتاب‌ها به اکانت پشتییبانی پژوهان http://telegram.me/pajoohaan پیام دهند یا با شماره 02537835550 تماس بگیرند. ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و گسترش فرهنگ کتابخانه الکترونیک و با محوریت خانواده از اهداف برگزاری این مسابقه اینترنتی است. مسابقه خانواده آسمانی در سه سطح بر سه کتاب «زبان؛ بایدها و نبایدها»، «عشق برتر» و «یک صدف از هزار» طراحی شده است. ]]> دانش‌و‌فناوری Sat, 10 Dec 2016 07:00:47 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/243145/اعلام-زمان-برگزاری-مسابقه-بزرگ-کتابخوانی-اینترنتی-خانواده-آسمانی درودی: کتابخانه در فضای وب دارای ساختار غیر‌واقعی است/ ویژگی‌های کتابخانه کلاسیک و مجازی http://www.ibna.ir/fa/doc/report/243184/درودی-کتابخانه-فضای-دارای-ساختار-غیر-واقعی-ویژگی-های-کلاسیک-مجازی به گزارش خبرگزای کتاب ایران‌(ایبنا) نشست علمی «کتابخانه به‌عنوان مکان سوم: بازنگری در فضا، نقش و خدمات کتابخانه‌ای» شنبه (20 آذر‌ماه) با حضور دکتر مهدی شقاقی، از اداره پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه‌های عمومی، دکتر فریبرز درودی، عضو هیات علمی ایرانداک، فرامرز مسعودی، عضو هیات مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و مهرناز خراسانچی، عضو هیات مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و مدیر کتابخانه حسینیه ارشاد در تالار «سخن» پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایران‌داک) برگزار شد.   درودی درباره فضای فیزیکی در برابر فضای مجازی گفت: کتابخانه‌ها به‌عنوان مکان سازماندهی، گرد‌آوری، ذخیره‌سازی، بازیابی، اشاعه، پاسخ‌گویی، آموزش و پرورش همچنین کتابخانه‌های کلاسیک به‌عنوان مکان‌هایی برای ارائه انواع خدمات از‌ جمله مرجع، امانت، اطلاعات دیداری و شنیداری، دارای فضای مطالعه، فضای اداری و ارتباطی است؛ علاوه بر این کتابخانه‌ها مکان‌هایی برای برگزاری برنامه‌های شب شعر، همایش‌های کوچک، نشست‌های تخصصی و همکاری‌های حرفه‌ای است.   وی افزود: در کتابخانه‌‌های فیزیکی مشخصه‌هایی مانند ارتباط چهره‌ به چهره و حضور در مکان مشخص، وجود تجهیزات برای مراجع، حس حضور در کتابخانه، بهره‌مندی مراجع از مشاوره حضوری و مشاهده فیزیکی منابع قابل شمارش است. سکوت خوشایند، عوامل مشوق برای مطالعه، دسترسی آسان به منابع نیز از دیگر ویژگی‌‌های کتابخانه‌های فیزیکی است که به مرور به توجه به پیشرفت‌های فناوری به کتابخانه‌های مجازی تغییر شکل داده‌اند. انواع خدمات به‌‌صورت غیر واقعی اتفاق می‌افتد کاربرد فقط به منابع رقمی و دیجیتالی دسترسی دارد.     درودی با اشاره به ویژگی‌های کتابخانه‌های دیجیتال ادامه داد: کتابخانه در فضای وب دارای ساختار غیر‌واقعی است و دیگر خبری از بوی کاغذ و ارتباط چهره‌به‌چهره با کتابدار نیست. محدودیت زمانی نیز وجود ندارد و دسترسی سریع و آسان است بنابراین برای کاربر فضای مناسبی ایجاد می‌شود چراکه سرعت و دقت بالا بازیابی نیز آسان‌ صورت می‌گیرد. کتابخانه دیجیتالی تغییرالگوی مطالعه را به دنبال دارد این پژوهشگر درباره تاثیر روانشناختی کتابخانه‌های دیجیتال اظهار کرد: در استفاده از کتابخانه‌های دیجیتال شاهد تغییر الگوی مطالعه و  تغییر نگرش به کتابخانه‌ هستیم؛ به‌عبارت دیگر کاربر در کتابخانه دیجیتال به منابع بکپارچه دسترسی دارد از سوی دیگر شیوه جستجوی در مقایسه به کتابخانه‌های فیزیکی متفاوت شده است. محمل دریافت اطلاعات نیز از چاپی فاصله گرفته است.   درودی با اشاره به تاثیر‌پذیری صنعت چاپ از دیجیتال گفت: از ابداع صنعت چاپ پنج سده می‌گذرد در حالی که به نظر می‌‌‌رسد نه‌تنها چاپ، جایگاه خود را از دست نداده بلکه بر قدرت آن نیز افزوده شده است؛ به‌عنوان مثال هرساله شاهد برگزاری پیشرفته‌ترین نمایشگاه بین‌المللی کتاب چاپ در کشور فرانکفورت آلمان هستیم. علاوه براین کتابخانه‌ها نیز در حال توسعه هستند بنابراین چاپ جایگاه خود را حفظ کرده و نه‌تنها کتابخانه‌های کلاسیک تضعیف نشده‌اند بلکه شاهد تقویت آن‌ها هستیم.   این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران افزود: کتابخانه‌های رقمی توانمندی بالایی برای ارائه خدمات به جامعه مخاطب خود دارند اما مکمل کتابخانه‌های فیزیکی هستند و برای تقویت آن‌ها حرکت می‌کنند.    فیزیک کتابخانه از‌ مولفه‌های کیفیت است فرامرز مسعودی درباره فضای فیزیکی کتابخانه‌ها به‌عنوان مولفه کیفی خدمات ادامه داد: بحث درباره فضای دارای ابعاد مختلفی از‌ جمله بهره‌گیری از تجهیزات است. فیزیک کتابخانه به‌عنوان مولفه کیفیت در نظر گرفته می‌شود.   وی با اشاره به تفاوت‌ دو مفهوم کالا و خدمات افزود: بین خدمات و کالا تفاوت وجود دارد. زمان و مکان تولید از نظر حمل و نقل در درک مفهوم کالا فاصله وجود دارد به‌عنوان مثال خرید خودرو، تحویل آن و دریافت امتیاز‌های خدمات پس از فروش آن هر کدام در نقاط مختلف شهر صورت می‌‌گیرد در حالی که فاصله‌ای بین دریافت و ارائه انواع خدمات وجود ندارد. مسعودی در ادامه به تشریح «مدل سروکوال» در ارزیابی کیفیت کتابخانه‌ها پرداخت. کتابدار‌ها به مثابه پالایشگاه نفت هستند خراسانچی با ارائه تعاریف مفهومکان سوم ادامه داد: مکان سوم از سوی اندیشمندان به مکان خوب نیز توصیف شده و از سوی دیگر مکان سوم به مکان غیر‌رسمی که تبادلات و تعاملات افراد در آن شکل می‌گیرد نیز تعریف شده است. مخاطبان مکان سوم مشخص و از‌ جمله ویژگی‌های بارز‌ آن‌ها سرزندگی است.   وی افزود: «آگوست» و «چتمن» نیز برای مکان سوم ویژگی‌هایی مانند موسسه اجتماعی و محلی برای حافظه جمعی همچنین مکانی برای تبادل اطلاعات برشمرده‌اند. از نظر فیشر مکان‌ سوم در واقع محیط اطلاعاتی هستند که داوطلبانه و غیر رسمی شکل می‌گیرند. کتابخانه‌ها از سال 2002 به‌عنوان مکان‌های سوم شناخته شدند. کتابخانه‌های پلت‌فرمی تولید‌کننده محتوا هستند خراسانچی با ترسیم دو نوع شیوه فعالیت برای کتابخانه‌ها گفت: به فعالیت‌ کتابخانه‌ها می‌توان از دو منظر نگاه کرد. نخست فعالیت «پایپی» یا «لوله‌ای» که در این نوع کتابخانه‌‌ها به مخاطبان انواع خدمات را به‌صورت لوله‌ای ارائه می‌کنند در این حالت جریان خدمات مانند امانت کتاب محدود است در حالی که با تبدیل این شیوه به «پِلَت‌فُرمی» کتابخانه خود به تولید‌کننده محتوا و تبادل‌کننده تبدیل می‌شود. هر دو کتابخانه فیزیکی و دیجیتال برای تبدیل شدن به کتابخانه پلت‌فرمی قابلیت دارند.   مدیر کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد اظهار کرد: در دنیا سه کتابخانه از‌ جمله کتابخانه عمومی نیویورک به‌صورت پلت‌فرمی به ارائه خدمات می‌پردازد. در این شیوه مشارکت سازنده از‌ جمله مباحث کلیدی است. سه دسته ذی‌نفعان تعریف شده‌اند که شامل ذی‌نفعان بالادستی، پایین دستی و کتابخانه‌ای هستند.   خراسانچی در تشریح انواع ذی‌نفعان گفت: سازمان‌های تصمیم‌گیرنده در ردیف ذی‌نفعان بالادستی قرار دارند و غیرمستقیم به‌عنوان مشتری کتابخانه‌ها تعریف می‌شوند. سازمان‌ها با کتابدار‌ها‌ هم‌افزایی ایجاد می‌کنند که نتیجه آن نیز شبکه‌سازی است. به‌نظر می‌رسد که کتابداران در کتابخانه‌ها به اصطلاح روی نفت نشسته‌اند و کتابدارا‌ها در نقش پالایشگاه‌‌ها عمل می‌کنند.   در این نشست دکتر مهدی شقاقی نیز به تاریخچه شکل‌گیری نظریه «مکان سوم» پرداخت. ]]> دانش‌و‌فناوری Sat, 10 Dec 2016 14:19:31 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/243184/درودی-کتابخانه-فضای-دارای-ساختار-غیر-واقعی-ویژگی-های-کلاسیک-مجازی