خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين هنر :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/art_media Thu, 18 Oct 2018 10:38:08 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Thu, 18 Oct 2018 10:38:08 GMT هنر 60 کتاب عکاس ایرانی به جشنواره کن می‌رود؛ از زلزله رودبار تا خروج کیارستمی از کادر http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/266506/کتاب-عکاس-ایرانی-جشنواره-کن-می-رود-زلزله-رودبار-خروج-کیارستمی-کادر به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) جاسم غضبانپور اهل اهواز است و عکاس مستند اجتماعی. او آرشیو عکس‌ پروپیمانی دارد و در مکان‌های مختلف عکاسی کرده است. غضبانپور عکاس جنگ نیز هست و در زمان جنگ ایران و عراق، هم در جبهه عراق و هم در جبهه ایران عکاسی کرده است. او چندین کتاب مجموعه عکس دارد که در آن آثار مختلف خود را منتشر کرده است. یکی از این کتاب‌ها «زندگی و دیگر هیچ» است که شامل مجموعه عکس‌های او از زلزله رودبار در سال 1369 و عکس‌های پشت صحنه فیلم زندگی و دیگر هیچ عباس کیارستمی است که به تازگی منتشر شده است. عکس‌ها در کتاب «زندگی و دیگر هیچ» بدون نظم خاصی چیده شده‌اند؛ یعنی پس از دو صفحه عکس‌های زلزله، که روایتگر زندگی مردم رودبار است، در صفحه بعدی به عکس‌های پشت صحنه فیلم زندگی و دیگر هیچ می‌رسیم و بعد از آن شاهد تعدادی عکس از طبیعت خواهیم بود؛ تمام صفحات کتاب به همین روال است. اکثر عکس‌های این کتاب سیاه و سفید است و در این بین چندتایی عکس رنگی نیز دیده می‌شود.  جاسم غضبانپور جاسم غضبانپور عکاس، در گفت‌وگو با ایبنا درباره کتاب «زندگی و دیگر هیچ» گفت: این کتاب مجموعه‌ای از عکس‌های زلزله رودبار و پشت صحنه فیلم سینمایی زندگی و دیگر هیچ اثر عباس کیارستمی است. کیارستمی برای ساخت این فیلم در آرشیو عکس‌های من از آن زلزله به دنبال صحنه‌ها و لوکیشن‌های مناسب بود که موجب همکاری ما با یکدیگر شد، من عکاس مستند اجتماعی هستم نه عکاس فیلم اما در این پروژه با کیارستمی همکاری کرده و آرشیو عکس خود از زلزله رودبار را پربارتر کردم. این عکاس-مولف در ادامه افزود: معمولا سعی می‌کنم مجموعه عکس‌های خود را در زمانی مناسب منتشر کنم، پس از فوت کیارستمی سراغ انتشار این کتاب رفتم؛ در واقع بنا بود این کتاب چهلم کیارستمی منتشر و توزیع شود که این کار به سرانجام نرسید؛ پس از آن نیز قرار بود در سالگرد فوت او منتشر شود اما به دلیل مشکلات متعدد این کتاب به تازگی منتشر شده است. همچنین این کتاب قرار است در جشنواره فیلم کن توزیع شود به همین دلیل به زبان فرانسوی و انگلیسی نیز ترجمه شده است. وی همچنین بیان کرد: این کتاب از سمت چپ شروع می‌شود و در ابتدای کتاب پس از مقدمه عکسی از آسمانی ابری گذاشته‌ام که این اثر را در بعد از ظهر روز زلزله رودبار گرفته‌ام و کتاب با این عکس شروع می‌شود. پس از آن نیز عکس زنی عرب و زلزله زده در چهار صفحه آمده است و زیر عکس شرح مختصری از زندگی او نوشته‌ام. این عکس یک تک فریم نیست بلکه چند فریم در کنار هم قرار گرفته است. مولف- عکاس کتاب «آسمان و زمین» گفت: در واقع عکس‌هایی که در این کتاب منتشر شده است تک فریم از یک صحنه خاص نیست بلکه چند صحنه قبل و بعد هر عکس آورده شده و زندگی در این عکس‌ها جریان دارد و زمان ثابت نیست. این کتاب مانند یک فیلم شروع و پایان دارد، قصه دارد،‌ با آسمان، زلزله، جنگ، رفتن و از دست دادن شروع می‌شود با خروج کیارستمی از کادر و عکسی مشکی پایان می‌یابد. عکس‌های این کتاب علاوه بر بخش‌هایی از زلزله رودبار، طبیعت و صحنه‌هایی از فیلم زندگی و دیگر هیچ کیارستمی را نیز شامل می‌شود که همه در چند فریم از پس و پیش هر عکس است. برش این عکس‌ها نیز به گونه‌ای است که حاشیه دور نگاتیو نیز در آن دیده می‌شود و عکس‌ها شبیه فیلم روایت می‌شود. جاسم غضبانپور در پایان درباره مشکلات چاپ عکس به صورت کتاب گفت: برای انتشار کتاب به دلیل نوع کاغذ متفاوتی که استفاده می‌شود مشکلات متعددی وجود دارد و در برخی موارد نیز مولف باید قسمتی از هزینه را خودش پرداخت کند. در توزیع و پخش این قبیل کتاب‌ها نیز کوتاهی می‌شود و توزیع کنندگان مانند ناشر یا مولف دغدغه فرهنگ را ندارند بلکه سود آن‌ها هر جا که باشد آن‌ها به همان سمت روانه می‌شوند؛ اگر در دلالی دلار پول بیشتر بود به آن روی می‌آورند و اگر در فروش لباس سود و منفعتی وجود داشت به این سو می‌روند.       در این کتاب عکس‌ها با حاشیه نگاتیو فیلم در این صفحات جای گرفته‌اند و بر جذابیت آن افزوده است؛ گویی قصد دارد مانند یک فیلم کوتاه روایت‌کننده چند لحظه از زندگی مردم زلزله زده یا عوامل پشت صحنه فیلم در آن موقعیت باشد. سایز عکس‌ها در کتاب «زندگی و دیگر هیچ» یکسان نیست و به فراخور تعدد عکس‌ها که در دو صفحه قرار می‌گرند و قصه‌ای را بازگو می‌کنند بزرگ و کوچک می‌شود. همچنین در هر چند صفحه از این کتاب شاهد یک قاب از یک عکس هستیم که تمام دو صفحه را پوشانده است.   علاوه بر عکس‌های زلزله و عکس‌های پشت صحنه فیلم در این کتاب عکس‌های طبیعت، تک درخت و آسمان نیز دیده می‌شود؛ این نوع عکس‌ها نه به سبک عکاسی غضبانپور نزدیک است نه در صحنه فیلم کیارستمی می‌توان دید؛ اما شباهتی به نوع نگاه کیارستمی نسبت به محیط پیرامون و عکس‌هایش دارد، شاید بتوان این‌طور برداشت کرد که این همکاری تاثیرات کمی در دید غضبان‌پور در مدتی کوتاه گذاشته است.    گفتنی است انتشارات تیس کتاب «زندگی و دیگر هیچ» اثر جسام غضبانپور را در 137 صفحه با قیمت 65000 تومان منتشر کرده است.   ]]> هنر Wed, 17 Oct 2018 09:47:42 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/266506/کتاب-عکاس-ایرانی-جشنواره-کن-می-رود-زلزله-رودبار-خروج-کیارستمی-کادر نگاهی به ​سینمای تارانتینو در یک کتاب؛ از داستان عامه‌پسند تا هشت نفرت‌انگیز http://www.ibna.ir/fa/doc/book/266161/نگاهی-سینمای-تارانتینو-یک-کتاب-داستان-عامه-پسند-هشت-نفرت-انگیز خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): شاید شما هم فیلم‌های داستان عامه‌پسند، بیل را بکش، هشت نفرت‌انگیز و ضد مرگ را دیده باشید. این فیلم‌ها توسط کوئنتین تارانتینو بازیگر، ‌فیلمنامه‌نویس و کارگردان آمریکایی ساخته شده است. کوئنتین جوایز بسیاری از جشنواره‌های مختلف دریافت کرده است که از جمله آن می‌توان به جایزه نخل طلای جشنواره کن و جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم عامه‌پسند اشاره کرد؛ این کارگردان شهرت جهانی دارد و از جمله در ایران بسیار شناخته شده است. شهرت و مقبولیت او به دلیل ساخت آثار پست‌مدرن و آمیزه‌ای از خشونت‌های تصنعی در فیلم‌هایش است. موسیقی در آثار تارانتینو جایگاه ویژه‌ای دارد و از همین‌رو او را کارگردان دی جی می‌دانند.      درباره آثار او پژوهش‌های بسیاری انجام شده است؛ در ایران، علی روحانی برای نخستین‌بار نقد و بررسی درباره آثار این کارگردان آمریکایی را انجام داده است. تحلیل و نقدی متفاوت به آثار این هنرمند آمریکایی که به تازگی در کتاب «تارانتینو» چاپ شده است. این کتاب سومین کتاب از مجموعه مطالعات سینمایی و اولین اثر از فیلمسازان جهانی، مولفان ایرانی است. روحانی در این کتاب با نثری روان به نقد فیلم‌های بلند داستانی تارانتینو پرداخته است و درواقع می‌توان این اثر را فیلم‌شناسی تارانتینو دانست. روحانی صفحات ابتدایی این اثر را با معرفی 9 فیلم بلند کوئنتین و عوامل این فیلم‌ها آغاز کرده است. پس از آن در مقدمه کتاب توضیح مختصری درباره این کارگردان و فعالیت‌هایش بیان کرده و به چگونگی نوشتن این متن پرداخته است. روحانی در ادامه و در فصول بعدی با توجه به نام هر فصل به نقد و بررسی 9 فیلم تارانتینو از جنبه‌ها و نگاه‌های مختلف پرداخته است. این کتاب در واقع تحلیل میزانسن و ترفندهای کارگردان نیست بلکه از منظر میان‌ رشته‌ای به نقد این فیلم‌ها پرداخته شده است.   صحنه‌ای از فیلم هشت نفرت‌انگیز مثلا در بخشی از این کتاب، روحانی فیلم هشت نفرت‌انگیز را نوعی از فیلم وسترن قلمداد می‌کند که در آن ارجاعات تاریخی زیاد دیده می‌شود. او همچنین بیان می‌کند که تارانتینو پس از ساخت فیلم ضد مرگ به نوعی فرهنگ والا را نقد می‌کند. در بخش حادثه و حقیقت، ضمن تعریف روایت شکست پادشاه یونان، تروا و مرگ او، این نکته را مطرح می‌کند که خوشبختی و نگون‌بختی افراد را می‌توان پیش یا پس از مرگ آن‌ها تعیین کرد و این اتفاقاتی که در زندگی فرد رخ می‌دهد باعث پیچیدگی‌ زندگی او و جهان می‌شود. این اتفاقات را در فیلم‌های تارانتینو نیز می‌توان مشاهده کرد که بر ابهام موضوعات این فیلم‌ها می‌افزاید و مخاطب را غافلگیر می‌کند. هرچه پیش می‌رویم خشونت همچنان در سینمای تارانتینو موج می‌زند،‌ آن چیزی که در آثارش روز به روز بیشتر می‌شود توجه به انواع داستان‌های تاریخی است. در بخش تاریخ و روایت روحانی از عوال تاریخی در سینمای تارانتینو می‌گوید و صحنه‌هایی از فیلم‌ها را که وجوه تاریخی در آن‌ها مشاهده می‌شود را بررسی می‌کند.    صحنه‌ای از فیلم بیل را بکش روحانی بخش تجربه نیستی این کتاب را با جمله‌ای از کتاب فلسفی-ادبی کهن چینی به نام «تائوت چینگ» آغاز کرده است و روایتی از حماسه‌ قدیمی گیلگش بیان کرده و با الهام از این داستان به تفسیر و تحلیل صحنه‌های مرگ و تجربه روبه‌رو شدن با مرگ را در هرکدام از فیلم‌های تارانتینو پرداخته است. وی همچنین توضیح می‌دهد که استفاده از صحنه‌های خشونت‌آمیز در آثار او بسیار است. روحانی تارانتینو را منتقد خشونت نمی‌داند بلکه می‌گوید او بخشی از آن است. در بخش پایانی و موخره این کتاب مولف بخشی از گفته‌های کوئنتین را آورده است: «مثل یه ندای هنریه، یه مذهبه. نباید مثل یه شغل حقوق بگیری و انجامش بدی، پول دربیاری و بدی برات استخر بسازن و تو باربادوس خونه بخری. باید وقتی انجامش بدی که خاص باشه، وقتی حاضری به خاطر اون فیلم بمیری، وقتی اون بچه‌ته!» و در پایان به فعالیت‌های دیگر این کارگردان اشاره دارد و بیان کرده است که او پس از ساخت آخرین فیلم‌اش، هشت نفرت‌انگیز از ساخت فیلم دست کشیده و سراغ نوشتن رفته است.   صحنه‌ای از فیلم عامه‌پسند در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم: «اگرچه نشانه‌های بصری برگرفته از فرهنگ پاپ در سگ‌های انباری کم نیستند اما داستان عامه‌پسند را می‌توان مقطع مشخصی در تثبیت حضور این عناصر برگرفته از فرهنگ عامه به‌مثابه وجه سبکی فیلمساز دانست. پس از کاهش نسبی عناصر فرهنگ پاپ در جکی براون، در ضد مرگ، رابطه تارانتینو با فرهنگ توده‌ای وجه روان‌کاوانه‌ای می‌یابد، چنان که گویا ضد مرگ،‌ تخلیه روانی صدها تصویر بر جای مانده از فرهنگ دهه هفتاد و هشتاد در ذهن سازنده‌اش است که با بی‌مبالاتی و به شکل فله‌ای در کنار هم قرار می‌گیرند.» صفحه 43 گفتنی است انتشارات سینا، کتاب «تارانتینو/ مجموعه مطالعات سینمایی 3، فیلمسازان جهانی، مولفان ایرانی 1» نوشته علی روحانی را در 109 صفحه با تیراژ 1000 نسخه و قیمت 12000 تومان منتشر کرده است.   ]]> هنر Wed, 17 Oct 2018 06:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/266161/نگاهی-سینمای-تارانتینو-یک-کتاب-داستان-عامه-پسند-هشت-نفرت-انگیز کتاب «ساختار و سبک فیلم» رونمایی شد http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/266517/کتاب-ساختار-سبک-فیلم-رونمایی به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی خانه سینما، مراسم رونمایی از کتاب «ساختار و سبک فیلم»، تألیف دکتر احمد ضابطی‌جهرمی، برگزار شد.   در این مراسم که عصر سه شنبه بیست و چهارم مهرماه به همت نشر نی‌شکر و خانه‌ سینما در سالن سیف‌اله داد خانه‌ سینما برگزار شد، جمعی از منتقدین، فیلم‌سازان و هنرمندان و اساتید سینما حضور داشتند. احمدرضا معتمدی و علی روحانی، از مهمانان ویژه این مراسم بودند که به بحث و بررسی درباره‌ کتاب پرداختند.  علی روحانی، کتاب‌های تألیفی را نسبت به کتاب‌های ترجمه، برای دانشجویان دارای برتری دانست و مهم‌ترین ویژگی آثار ضابطی جهرمی را بیان شیوای آن و قابلیت خوب انتقال مفهوم برشمرد.   احمد ضابطی‌جهرمی احمدرضا معتمدی نیز ضمن اشاره به اینکه این کتاب را می‌توان سر کلاس برد و بر مبنای آن تدریس کرد، گفت: میان دانستن و فهمیدن تفاوت است و جهرمی مباحثی را در این کتاب مطرح می‌کنند که خود فهمیده‌اند و دارای فهم عمیق از آن هستند. کتاب ساختار و سبک فیلم، شامل ۱۵ درس‌گفتار از احمد ضابطی جهرمی است، که در ۲۰۰ صفحه توسط نشر نی‌شکر به چاپ رسیده است.   ]]> هنر Wed, 17 Oct 2018 12:07:10 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/266517/کتاب-ساختار-سبک-فیلم-رونمایی آموزش کارگردانی به سبک اسکورسیزی http://www.ibna.ir/fa/doc/book/266481/آموزش-کارگردانی-سبک-اسکورسیزی به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مارتین اسکورسیزی کارگردان، ‌نویسنده، هنرپیشه آمریکایی است که جوایز متعددی را از جمله جایزه گلدن گلوب، اسکار، بفتا به‌دست آورده، او همچنین در جشنواره کن و جشنواره ونیز هم جوایزی را دریافت کرده است. در بسیاری از رده بندی‌های سینمایی، اسکورسیزی به عنوان یکی از پرطرفدارترین کارگردانان معاصر شمرده می‌شود. برخی بر این باورند که فیلم‌های اسکورسیزی را می‌توان به عنوان محفلی برای آموزش استفاده کرد و با بهره گرفتن از تمهیداتی که او در فیلم‌هایش به کار برده می‌توان آثاری زیبا و درخور تامل ساخت. یکی از این افراد کریستوفر کنورتی، کارگردان و نویسنده است که کتابی تحت عنوان «کارگردانی به سبک اسکورسیزی» را نوشته است و در آن آثار اسکورسیزی را تشریح و تحلیل کرده است. گفتنی است او پیش از این کتاب‌های «کارگردانی به سبک اسپیلبرگ» و «کارگردانی به سبک تارانتینو» را نوشته که در ایران نیز به زبان فارسی ترجمه شده است.   صحنه‌ای از فیلم گرگ وال استریت کتاب «کارگردانی به سبک اسکورسیزی» تحلیلی است بر هفت فیلم برتر مارتین اسکورسیزی از جمله گرگ وال استریت،‌ رفتگان، راننده تاکسی، گاو خشمگین، هوگو و... در این کتاب کریستوفر کنورتی به روایت و توضیح صحنه‌ها، بازی بازیگران، نوع استفاده از دوربین، قاب‌بندی‌ها و قرار دادن بازیگران در زوایای مختلف قاب برای القاکردن انواع حس‌ها به مخاطب پرداخته است؛ همچنین از دیگر جلوه‌های استفاده شده در فیلم‌های اسکورسیزی گفته است؛ در اصل کارگردانی به شیوه اسکورسیزی را آموزش می‌دهد.   صحنه‌ای از فیلم عصر معصومیت   همان‌طور که از نام کتاب برمی‌آید آموزشی است برای کسانی که می‌خواهند فیلمی متفاوت بسازند. سبک روایی این کتاب ساده، روان و قابل فهم است و علاوه بر مخاطبان حرفه‌ای و سینمایی افراد دیگر نیز می‌توانند این کتاب را بخوانند و به راز جذابیت این فیلم‌ها و مهارت کارگردانان مشهور و موفق پی ببرند. کنورتی در کتاب «کارگردانی به سبک اسکورسیزی» پس از توصیح نکات ریز برخی از قسمت‌های فیلم‌های این کارگردان در یک یا چند پاراگراف، تعریفی کلی و برداشتی کلی از آن نکات می‌دهد؛ در واقع می‌توان گفت پس از تحلیل هر بخش از فیلم، آموزشی در همان حیطه به مخاطب می‌دهد.                            کنورتی توضیحات را با جزئیات ریز و پیچیده بیان می‌کند که با یک‌بار دیدن هر کدام از این فیلم‌ها به راحتی نمی‌توان به آن دست یافت. در این کتاب از عکس همان صحنه‌هایی که درباره آن صحبت می‌شود استفاده شده که این توضیحات را برای خواننده عینی و ملموس‌تر می‌کند، گویی مخاطب بدون تماشای فیلم مورد نظر می‌تواند موضوع مورد بحث را درک کند. این کتاب در عین تمهیداتی که به فرد آموزش می‌دهد او را ترغیب می‌کند تا سبک شخصی خود را پیدا کرده و از تقلید یا تکرار فیلم کارگردانان مشهور بپرهیزد.   صحنه‌ای از فیلم هوگو در قسمتی از این کتاب که مربوط به فیلم هوگو است، می‌خوانیم: «با ورود آن‌ها به یک کوچه، حرکت روبه‌جلو جایگزین حرکت راست به چپ می‌شود. شخصیت‌ها پشت به دوربین دارند و دوربین آن‌ها را دنبال می‌کند. نگاه انداختن باترفیلد به طرف دوربین روشی بوده است برای نمایش نگرانی او از این وضعیت پر تشویش، اما در عین حال راهی بوده برای این‌ که ما حداقل یک چهره از دو شخصیت را در قاب ببینیم. هر نمایی که در آن هیچ چهره‌ای دیده نشود، جذابیتش را از دست خواهد داد؛ بنابراین نگاه انداختن شخصیت به سمت دوربین این مشکل را حل می‌کند. ما دلواپسی باترفیلد را می‌بینیم و شاهدیم که کینگزلی دارد به دور شدنش از ما ادامه می‌دهد. این کوچه مخوف مانع دیگری است که باترفیلد باید از آن بگذرد. پس از جا افتادن یک جهت  حرکت روی پرده، شخصیت‌هایتان را مستقیما از دوربین دور کنید و هم‌زمان دوربین را دنبالشان ببرید تا حس سهمگینی از دلشوره ایجاد کنید.» گفتنی است نشر چتر کتاب «کارگردانی به سبک اسکورسیزی» نوشته کریستوفر کنورتی، ترجمه محمد ارژنگ با تیراژ 1100 و 155 صفحه، با قیمت18000 تومان منتشر کرده است.   ]]> هنر Thu, 18 Oct 2018 06:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/266481/آموزش-کارگردانی-سبک-اسکورسیزی