خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين هنر :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/art_media Wed, 20 Feb 2019 19:24:44 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Wed, 20 Feb 2019 19:24:44 GMT هنر 60 ما «آن شرلی» خودمان را نوشتیم و بازی کردیم http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/272039/شرلی-خودمان-نوشتیم-بازی-کردیم به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نمایش «آن شرلی با موهای خیلی قرمز» نمایشی اقتباسی است از رمان، انیمیشن، فیلم و سریال آنه شرلی که توسط فراز مهدیان‌دهکردی نوشته شده است و امیر بهاور اکبرپور دهکردی آن را کارگردانی می‌کند. این نمایش در سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تالار «حافظ» در دو سانس 20:30 و 18 روز یکشنبه بیست‌وهشتم بهمن روی صحنه رفت. امیر بهاور اکبرپور دهکردی کارگردان نمایش «آنشرلی با موهای خیلی قرمز» در گفت‌وگو با ایبنا درباره این نمایش بیان کرد: قصه خطی این نمایشنامه همان قصه آشنای انیمیشن آن شرلی با موهای قرمز است که در رمان نیز آن را می‌خوانیم. ماجرای خواهر و برادری به اسم ماریلا و متیو است که تصمیم می‌گیرند پسر بچه‌ای را به فرزندی قبول کنند، اما به‌جای آن پسر بچه، دختر بچه‌ای به اسم آن شرلی وارد خانه‌شان می‌شود. وی همچنین بیان کرد: ماجرا در انیمیشن «آنه شرلی» به این صورت است که آن دختر به خوشبختی و سعادت می‌رسد و این خواهر و برادر او را می‌پذیرند. اما در نمایش ما این اتفاق نمی‌افتد و داستان به شکل دیگری رخ می‌دهد و متیو و خواهرش آن شرلی را به عنوان فرزند نمی‌پذیرند و اتفاقات و مشکلات مختلفی رخ می‌دهد. او درباره مفهوم داستان گفت: در رابطه با مضمون داستان نیز می‌توان به این امر اشاره کرد که در رابطه با سرپرستی نه در قالب سرپرست خوب یا بد بودن،‌ بلکه سرپرستی به هر شکل و عنوان است. ابتدای نمایش همان قصه معروف «آن شرلی» است اما در ادامه برداشت تغییر می‌کند و درباره قضاوت است.   این کارگردان اظهار کرد: کارهایمان را بیشتر بر اساس ایده اجرایی شروع می‌کنیم و بعد به صورت گروهی کار شکل می‌گیرد. یعنی نویسنده، کارگردان، طراح و بازیگر همه، ایده‌های خود را بیان می‌کنند و کار را با یک دغدغه شروع می‌کنیم. یعنی شکل‌گیری کارهایمان هم بر اساس تمرین است و هم بر اساس طرح و دغدغه‌هایی که از قبل در ذهنمان داشتیم. وی در ادامه افزود: در رابطه با نمایش «آن شرلی با موهای خیلی قرمز» نیز به همین شکل است. ابتدا ایده‌ها و طرح‌های خود را بیان کردیم و بعد شروع کردیم به تمرین و جمع‌بندی کردن ایده‌ها. فکر کردیم با ایده‌هایی که در ذهن داریم شخصیت آن شرلی متناسب با ایده‌های ماست و تغییراتی که ما در اصل کار اعمال می‌کنیم در نتیجه آن شرلی با ایده‌های ما همسو می‌شود. به این صورت بود که آن شرلی انتخاب شد ولی ما آن شرلی خودمان را نوشتیم و کارکردیم. او در پاسخ به این سوال که «با توجه به وجود فیلم و انیمیشن آنشرلی با موهای قرمز امکان دارد نظر مخاطب نسبت به اجرای شما خوب نباشد یا آن را نپذیرد؛ بیان کرد: در واقع همان قصه خطی و اصل ماجرا برایم مهم بود. این موضوع اهمیت داشت که از فهم نوستالژیک ماجرا در جهت کارکردی که خودم می‌خواهم بهره بگیرم و استفاده کنم. من از یک سوژه آشنا استفاده کردم که روی نقاط آن برای نمایان کردن بعضی مسائل دست بگذارم. به این که واکنش مخاطب چه خواهد بود فکر نکردم. هر کس می‌تواند براساس علایق خود قضاوت کند و از نظرگاه و زاویه دید خود به ماجرا نگاه می‌کند و نظر می‌دهد؛ فارغ از درست و غلط بودن حق دارد که نظر خود را بیان کند  و من ترسی از برخورد مخاطب ندارم. امیر بهاور اکبرپور دهکردی در پایان گفت: استفاده ما از فیلم، انیمیشن و رمان آن شرلی در همان اندازه استفاده خطی از داستان آن است و به هیچ یک از فیلم،‌ رمان و انیمیشن آن وفادار نیست. ما فهم خود را از این داستان نوشته‌ایم. یعنی اگر کاراکترها را ببینید از نظر شخصیت‌پردازی، نوع کاری که انجام می‌دهند، نسبتشان، گذشته و پیشنه‌شان بسیار متفاوت است. آن شرلی برای این گروه است، نه آن شرلی که در فیلم و سریال آن دیده‌ایم و ارتباطی با آن ندارد. تنها کاراکترها و نوع اتفاق شباهت دارد و این که در آن بزنگاه درباره آن دختر چه تصمیم‌گیری می‌شود، شکل و نوع مزاحی که با آن دختر دارند متفاوت است؛‌ کارگردان در ساخت فیلم و انیمیشن به آن شکل نگاه کرده است و ما به طریقی دیگر آن را روایت می‌کنیم.   ]]> هنر Tue, 19 Feb 2019 06:23:15 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/272039/شرلی-خودمان-نوشتیم-بازی-کردیم اطلاعات آماری ما از آن چیزی که در حوزه تئاتر انجام شده بسیار محدود است http://www.ibna.ir/fa/doc/report/272160/اطلاعات-آماری-چیزی-حوزه-تئاتر-انجام-شده-بسیار-محدود  به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عصر امروز سه شنبه ۳۰ بهمن ماه در آیین «چهل سال صحنه»، از کتاب «چهل سال نمایش» رونمایی شد، همچنین از ۱۰ هنرمند انقلاب اسلامی عرصه نمایش در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر تجلیل شد. این مراسم با حضور  سيد محمد مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شھرام کرمى، مدیر کل ھنرھاى نمایشى، حمید نیلى، مدیرعامل انجمن ھنرھاى نمایشى ایران و حجت الاسلام بھداروند، معاونت ھنری شھرداری تھران و جمعی از هنرمندان برگزار شد. در ابتدای مراسم کلیپی از چھل سال صحنه در ایران با توجه به کتاب «چھل سال نمایش» به نمایش درآمد. در این کلیپ منوچهر اکبرلو و علی ایزدی گردآورندگان کتاب «چهل سال نمایش»، که حاوی کوشش‌های هنرمندان هنر نمایش در سطح کشور از سال ۵۷ تا ۹۷ است به توضیح مختصری درباره کتاب پرداختند.   شهرام کرمی در ادامه مراسم شھرام کرمی مدیر کل ھنرھاى نمایشى بیان کرد: در تئاتر دنیا و مدیریت فرھنگی ھنری به ویژه عرصه نمایشی آنچه مبناست و آن‌چیزی که به عنوان داده‌های اطلاعاتی و برنامه‌ریزی در کوتاه و دراز مدت مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از آمار است. تقریبا بعد از ١۵٠سال که از ظهور تئاتر شهری بعد از تئاتر سنتی در  زمان ناصری می‌گذرد، تئاتر ما دچار افت و خیز، محرومیت، تحریم و بازخواست شده و در دوره‌ھایی دچار تفکر سیاسی و محدودیت یا تجدد شده است. در تمام این دوران که تئاتر ما طی کرده است  به شکوه می‌رسیم که منجر به تحول تاریخی تئاتر شد و آن دوران انقلاب اسلامی است. کرمی درباره کتاب «چهل سال نمایش» گفت:  انقلاب اسلامی با هدف توجه در بنیاد فکری جامعه و هدف تغییر سیستم و نظام حکومتی انجام شد و مهمترین اتفاقی که شکل گرفت انقلابی بود که منجر به تغییر فرهنگی جامعه شد؛ این تغییر فرهنگ توامان تاثیر خود را بر فضای هنر گذاشت. ما می‌توانیم از دورانی تحت عنوان هنر انقلاب اسلامی نام ببریم، بعد از چهار دهه هنر ما به هنر تثبیت شده‌ای رسیده است. شاید بیشتر از هر زمانی در دورانی که فعالیت می‌کنیم داشتن اطلاعات بسیار ضروری است. وی در ادامه افزود: اطلاعات آماری ما از آن چیزی که در حوزه تئاتر انجام شده است بسیار محدود است. تصمیم گرفتیم که اطلاعات آماری تئاتر را جمع آوری کنیم و بعد به این فکر کردیم که در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی چه بهانه ای بهتر از اینکه ما چهار دهه فعالیت و هنرهای نمایشی را جمع آوری کنیم، نتیجه این کار تالیف یک کتاب دو جلدی ۹۰۰ صفحه‌ای شد که از مجموعه‌ای از فعالیت‌های هنری در ۴۰ سال انقلاب اسلامی است. کرمی همچنین بیان کرد: آن چیزی که تهیه شده حاصل تلاش گروهی بود که سعی کرد بتواند اطلاعات مناسبی از فعالیت تئاتر ایران جمع‌آوری کنند. این کتاب منبع بسیار عمیق و پرباری است و تحلیل‌های خوبی دارد، قطعا این کتاب می‌تواند به آینده تئاتر کشورمان کمک کند تا بتوانیم با استناد به این اطلاعات برای تئاتر برنامه ریزی داشته باشیم و اینکه آگاه باشیم به آن چیزی که در گذشته داشتیم. اگر این کتاب را ورق بزنید متوجه می‌شوید با چه سرمایه بسیار خوبی از هنر انقلاب اسلامی و تئاتر کشور روبه‌رو هستید. مدیر کل ھنرھاى نمایشى اظهار کرد: همچنین این کتاب می‌تواند در یکسری تحلیل‌ها و تطبیق‌ها به ما کمک کند. به عنوان مثال من متوجه شدم که ما بیش از ۸۲ جشنواره تئاتری داریم، در یک نگاه مقایسه‌ای با تئاتر کشور آلمان می‌توان دریافت که در آلمان فقط ۴۰ جشنواره تئاتر برگزار می‌شود. شهرام کرمی در پایان گفت: این بدان معنی است که ما در حوزه برگزاری جشنواره‌های تئاتر دو برابر کشور آلمان رویداد تئاتری داریم اما از یک جهت طبق آمار، مخاطبان تئاتر در کشور آلمان ۳۵ میلیون نفر است در حالی که در ایران ۵ میلیون نفر است؛ در اینجا متوجه می‌شویم که شاید ما بیشتر به جنبه‌های رویدادهای نمایشی توجه کرده‌ایم تا رویدادهایی که مخاطب محور باشد ما جشنواره‌ها را رونق دادیم. معتقدم این مساله ناشی از نگاه رویدادمحوری است که در ایران نسبت به تئاتر وجود دارد که در همین راستا برگزاری تورهای هنری راهی مناسب برای افزایش مخاطب تئاتر هستند. پس از سخنان شهرام کرمی از کتاب «چهل سال نمایش» که منوچهر اکبرلو و علی ایزدی آن را گردآوری کردند، رونمایی شد.     در پایان این مراسم علاوه بر رونمایی از کتاب «چهل سال نمایش» که توسط دفتر طرح و برنامه اداره کل هنرهای نمایشی منتشر شده است، با پخش کلیپی ۱۰ هنرمند فعال در حوزه انقلاب اسلامی معرفی شدند و پس از آن نیز به پاس فعالیت‌های هنری‌شان در این چهل سال از اکبر کریمی مبارکه، اعظم بروجردی، ندا ثابتی، سعید اسماعیلی، مرتضی شاه‌کرم، امیرحسین شفیعی، حسین عالم‌بخش، محمود فرهنگ، نصرالله قادری، مریم معترف تجلیل و قدردانی شد.   ]]> هنر Tue, 19 Feb 2019 18:08:48 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/272160/اطلاعات-آماری-چیزی-حوزه-تئاتر-انجام-شده-بسیار-محدود خرید 300نسخه از کتاب‌های برندگان جایزه کتاب سال سینما از سوی معاونت فرهنگی ارشاد http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272126/خرید-300نسخه-کتاب-های-برندگان-جایزه-کتاب-سال-سینما-سوی-معاونت-فرهنگی-ارشاد به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط‌عمومی خانه سینما، خسرو دهقان دبیر جشن کتاب سال سینمای ایران اعلام کرد؛ برابر هماهنگی‌های انجام شده با مهرزاد دانش  مدیرکل محترم دفتر امور چاپ و نشر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در راستای حمایت از آثار برتر حوزه ادبیات سینمایی کشور، هشتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمایی ایران، نسبت به خرید 200 نسخه از هر یک از کتاب‌های نامزد شده توسط داوران این دوره و نیز خرید 300 نسخه از  کتاب‌های برندگان نهایی این رویداد اقدام خواهد کرد. خرید این آثار طبق سیاست‌های حوزه انتخاب و خرید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در جهت حمایت از اقتصاد نشر کتاب و نیز تجهیز منابع کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی صورت می‌گیرد. دبیرخانه هشتمین جشن کتاب سال سینمای ایران نامزدهای منتخب هیات داوران این دوره را بدین شرح معرفی کرد:        نامزدهای تالیف: 1-روزگار فرخ/ سعید نوری/ نشر روزبهان 2- سینما سوزی/ عباس بهارلو/ نشر قطره 3- فیلم به مثابه فلسفه/ صالح نجفی /نشر لگا   نامزدهای ترجمه: 1- قاب زدایی ( جستارهایی در باب نقاشی و سینما)/ ترجمه مهدیس محمدی/ نشر علمی و فرهنگی 2-  سینما و تاریخ/ محمد تهامی نژاد / نشر علمی و فرهنگی 3-  درک تئوری فیلم/ رحیم قاسمیان/ نشر واحه 4-  گفت و گوی دوراس؛ گدار/ قاسم روبین/ نشر مرکز 5- عباس کیارستمی و فیلم - فلسفه / صالح نجفی /نشر لگا                                                                                                                                                            مراسم اهدای جوایز هشتمین دوره کتاب سال سینمای ایران یکشنبه پنجم اسفندماه سال  ساعت 18 در تالار زنده یاد سیف الله داد خانه سینما برگزار خواهد شد. ]]> هنر Tue, 19 Feb 2019 09:38:17 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272126/خرید-300نسخه-کتاب-های-برندگان-جایزه-کتاب-سال-سینما-سوی-معاونت-فرهنگی-ارشاد حضور انتشارات حافظ با ۱۰۰عنوان کتاب در هشتمین جشنواره مد و لباس فجر http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272127/حضور-انتشارات-حافظ-۱۰۰عنوان-کتاب-هشتمین-جشنواره-مد-لباس-فجر به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، انتشارات بین‌المللی حافظ با هدف اطلاع رسانی به جامعه هنرمند طراح و دانشجویان رشته های مختلف هنری و مد و لباس در هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر حضور دارد.   از ۱۰۰ عنوان کتاب، ۱۴ عنوان با محوریت خلاقیت طراحی و نقاشی در حوزه مد و لباس، ۲۷ عنوان کتاب‌های تازه انتشار یافته در حوزه طراحی لباس و ژورنال‌های شش دوره برگزاری جشنواره مد ولباس فجر، ۱۵ عنوان کتاب کارهای هنری از جمله کار با چرم ، پته دوزی، کچه دوزی، کیف و کفش، زیورآلات، ژورنال‌های چاپ شده انواع مدل‌هاب مختلف چادر، مانتو، ژورنال‌های شیما به همراه الگو، آموزش گل‌های پارچه‌ای است.   انتشارات حافظ از زمان شروع همکاری‌اش با کارگروه ساماندهی مد و لباس تاکنون ٢٧ جلد ژورنال شیما که حاصل شش دوره جشنواره مد و لباس می‌باشد به چاپ رسانیده و امسال نیز ژورنال برگزیدگان بخش‌های مختلف هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر نیز به چاپ خواهد رسید.   ٤٤عنوان کتاب نیز در زمینه سبک زندگی، هنرها، صنایع دستی ایرانی اسلامی، خودآموزهای خیاطی، بافتنی، قلاب بافی، عروسک سازی، تکه دوزی و هنرهای سنتی مانند سرمه دوزی، ملیله و منجوق و گلابتون دوزی، آشپزی، سبزی آرایی و سفره آرایی در هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در معرض دید علاقمندان قرار داده شده است.   هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر از ۲۶ بهمن تا ۲ اسفنده ماه با شعار خوشا مکران و نقش بی مثالش از ساعت ۱۰ الی ۲۰ در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفت‌وگو برگزار می‌شود. ]]> هنر Tue, 19 Feb 2019 09:34:39 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272127/حضور-انتشارات-حافظ-۱۰۰عنوان-کتاب-هشتمین-جشنواره-مد-لباس-فجر رمان «ابلوموف» کمک کرد در این نمایشنامه نگرش فرم‌گرا داشته باشم http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/272162/رمان-ابلوموف-کمک-این-نمایشنامه-نگرش-فرم-گرا-داشته-باشم به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) «آبلوموف» اثر اقتباسی است که در جشنواره تئاتر سی‌وهفتم به کارگردانی سیاوش بهادری‌راد اجرا می‌شود و نمایشنامه آن را خود او نوشته است. «آبلوموف» نام رمانی است که «ایوان گانچارف» نویسنده روس آن را نوشته است، داستان این رمان درباره ایلیا ایلیچ ابلوموف است که دوران کودکی را در املاک پدرش در روستا در کنار خانواده و دوستش آندره می‌گذراند. در جوانی در سن‌پترزبورگ به استخدام دولت درمی‌آید. پس از سال‌ها فعالیت در کار دولتی، ابلوموف بازنشسته همه روز در خانه روی کاناپه می‌لمد. لمیدگی برای او از روی خستگی یا کسالت نیست، بلکه به عادتی برای او تبدیل شده است. او هر زمانی را که در خانه سپری می‌کند بر روی کاناپه لمیده یا در خواب است. آندره می‌کوشد ابلوموف را با زندگی اجتماعی آشنا کند و او را از سستی نجات دهد. اما تلاش او بی نتیجه است. «آبلوموف» به کارگردانی سیاوش بهادری‌راد جمعه سوم اسفند ماه در دو سانس 17 و 20 در تالار «دکتر ناظرزاده» تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود. سیاوش بهادری‌راد کارگردان و نویسنده نمایش «ابلوموف» در گفت‌وگو با ایبنا در این باره گفت: من بیشتر از آن که یک فضای تئاتری به وجود آورم تلاش کردم فرم خاصی ایجاد کنم. زمانی که رمان «آبلوموف» اثر ایوان گانچارف را خواندم  بار سنگینی را روی دوشم احساس می‌کردم که حتما این رمان را با تمی که دارد و مربوط به نوع خاصی از تنبلی است اجرا کنم. این نمایشنامه‌نویس درباره مفهوم رمان «ابلوموف» اظهار کرد: مضمون اصلی این رمان تنبلی است، ولی فرم خاصی نیز در کار برای آن پیدا کردم و تصمیم گرفتم که آن را به نمایشنامه تبدیل کنم و روی صحنه ببرم. وی همچنین درباره مضمون نمایشنامه خود که براساس رمان «ابلوموف» نوشته است گفت: من سعی کردم تا آنجایی که می‌شود خط داستانی را نگه دارم و در عین حال فرم ذهنی و ایده‌آل‌های خودم را روی آن پیاده کردم. کلیت این نمایشنامه درونمایه اصلی رمان، همان تنبلی است. این کارگردان درباره سبک و روش اجرای این نمایش بیان کرد: نگاه من یک نگاه فرمالیستی بود ولی در عین حال سعی کردم داستان و روایت حفظ شود. فضا و متن این رمان یک نگاه تماتیک دارد، این خاصیت رمان «ابلوموف» است. درواقع رمانی است که تم محور است؛ هر چند که گانچاروف یک داستان هزار صفحه‌ای روایت می‌کند اما تم محور است و این برای من جذاب بود که بتوانم آن فرمی را که می‌خواهم با توجه به این رمان و حفظ خط داستانی‌اش، به نمایش دربیاورم.   صحنه‌ای از تئاتر «ابلوموف» وی در ادامه افزود: چون امضای کاری من براساس حرکت فرمالیستی است این رمان به من کمک کرد که نگرش فرم‌گرا را در این نمایشنامه و نمایش داشته باشم و بتوانم آن چیزی که می‌خواهم را به نمایش بگذارم و درواقع نمایش را به آن ایده امروزی نزدیک‌تر کنم که از آن حالت کلاسیک فاصله بگیرد اما  خط اصلی، حال و تم داستان حفظ و نگه داشته شود. او درباره دو اثر دیگری که از رمان «ابلوموف» اقتباس شده است اظهار کرد: من دو نمایشنامه که اقتباسی از این رمان است خواندم منتها برای این که خودم می‌نویسم و کارگردانی می‌کنم مستقیم از رمان اقتباس کرده و نمایشنامه «ابلوموف» را نوشتم و آن دو نمایشنامه را اجرا نکردم. این دو اثر هیچ تاثیری بر روی نمایشنامه من نداشته است. این کارگردان درباره دیگر نمایشنامه‌ها اقتباسی‌اش بیان کرد: من پیش از این از یک بند شعر سهراب سپهری اقتباس کردم و نمایشنامه «آنسفالیت» را نوشتم. همچنین بار دیگر از زندگینامه «خواجه خسرو زند» اقتباسی انجام دادم که تاریخی و تاریخنگاری بود و آن را دچار فرم کردم و به حالت ذهنی و اکسپرسیونیستی درآمد که نام این نمایشنامه «محفل بی عاری» است.       ]]> هنر Wed, 20 Feb 2019 08:13:31 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/272162/رمان-ابلوموف-کمک-این-نمایشنامه-نگرش-فرم-گرا-داشته-باشم ششمین جشنواره نوشتار سینمایی فراخوان داد http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272217/ششمین-جشنواره-نوشتار-سینمایی-فراخوان به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی خانه سینما، ششمین جشنواره نوشتار سینمایی با هدف بهبود شرایط و ارتقای کیفیت سینمای ایران و در راستای تجلیل و تقدیر از منتقدان و نویسندگان برتر سینمایی، شناخت استعدادهای نو و ارج نهادن به نقد و نوشتار، در دو بخش اصلی و جنبی برگزار می‌شود و داوری آثار را پیشکسوتان و خبرگان عرصه نقد و نوشتار سینمایی ، اساتید روزنامه نگاری و کارشناسان رسانه بر عهده خواهند داشت.   بخش اصلی شامل آثاری در قالب‌های - نقد سینمایی - گفت‌و‌گوی سینمایی                            - گزارش سینمایی - سرمقاله و یادداشت سینمایی - ترجمه سینمایی - مقاله تحلیلی سینمایی است و آثار ارسالی در این بخش می‌توانند در حوزه سینمای حرفه‌ای و فیلم بلند، سینمای مستند و سینمای کوتاه باشند.   بخش جنبی هم شامل قالب‌های   - نقد، گفت‌وگو و یادداشت در حوزه تلویزیون - مجلات، سایت ها، بخش های سینمایی خبرگزاری ها، روزنامه ها و برنامه های رادیو تلویزیونی - عکس، کاریکاتور، طنز است.   شرایط شرکت آثار در ششمین جشنواره نوشتار سینمایی به شرح زیر است: 1.کلیه آثاری که از نیمه دوم سال( اول مهرماه ) 95 تا پایان بهمن ماه سال 97 در نشریات و سایت ها  منتشر شده اند می توانند در این جشنواره شرکت کنند. 2. هر شرکت کننده می تواند حداکثر در 2 رشته شرکت و در هر رشته حداکثر 3 اثر ارسال کند. (اعم از رشته‌های بخش اصلی یا جنبی – هر نفر می تواند حداکثر 6 اثر ارسال کند). 3. متقاضیان باید نسخه پی دی اف یا لینک اثر منتشر شده و یا تصویر آن را روی سی دی یا دی وی دی به دبیرخانه جشنواره (دفتر انجمن) به آدرس تهران، خیابان بهار جنوبی، کوچه سمنان، پلاک 29، خانه سینما تحویل داده یا به آدرس ایمیل info@mnciran.com ارسال نمایند. 4. در صورت تشخیص شورای کارشناسی، این شورا می تواند از متقاضی بخواهد کپی اثر را به تایید و مهر رسمی روزنامه، سایت یا خبرگزاری و امضای مدیر مسئول یا سردبیر برساند. 5. آثاری که بدون نام در خبرگزاری های رسمی منتشر شده باشند در صورتی مجاز به شرکت هستند که پیش از ارسال، به تایید بالاترین مقام خبرگزاری رسیده باشند. 6. در صورتی که اثر، بدون نام یا با نام مستعار به چاپ رسیده باشد، نیازمند تایید مدیر مسئول یا سردبیر نشریه است. 7. هر شرکت کننده (چه در بخش اصلی و چه جنبی) باید برای هر اثر فرم شناسنامه پر کند. این فرم شامل نام و نام خانوادگی، بخش ( اصلی یا جنبی )، رشته ( نقد ، گفت و گو و ...) عنوان اثر، نام رسانه، تاریخ انتشار، نشانی و شماره تماس می باشد. 8. سابقه عضویت در انجمن منتقدان برای ارسال در بخش اصلی الزامی است ( در بخش جنبی محدودیت سابقه عضویت وجود ندارد).   طبق اعلام روابط عمومی خانه سینما آثار باید حداکثر تا پایان روز 25 فروردین ماه 98 به آدرس دبیرخانه یا ایمیل جشنواره ارسال شوند. شماره‌های تماس دبیرخانه: 77534922 و 09366854833   لازم به ذکر است نتایج نهایی ششمین جشنواره نوشتار سینمایی طی مراسمی در تابستان 1398 اعلام و به برگزیدگان رشته‌های بخش اصلی و جنبی جشنواره، تندیس انجمن (برای رتبه اول)، لوح سپاس و جایزه نقدی مناسبی اهدا می‌شود. ]]> هنر Wed, 20 Feb 2019 12:24:48 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/272217/ششمین-جشنواره-نوشتار-سینمایی-فراخوان