خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين جهان‌کتاب :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/world_book Tue, 12 Nov 2019 11:38:45 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Tue, 12 Nov 2019 11:38:45 GMT جهان‌کتاب 60 کتاب خوب به کودکان بدهید، تاآخر عمر کتابخوان می‌شوند http://www.ibna.ir/fa/doc/longtrans/283115/کتاب-خوب-کودکان-بدهید-تاآخر-عمر-کتابخوان-می-شوند به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از هافینگتون پست، همیشه یکی از نگران‌های والدین و کارشناسان و روان‌شناسان کودک علاقمند کردن کودکان سنین پایین به کتابخوانی و مطالعه بوده و هست و در طی سال‌ها و دهه‌های گذشته یک دو جین کتاب و مقاله درباره این موضوع نوشته شده است. خبر البته هم فواید و اهمیت کتاب و کتابخوانی بر کسی پوشیده نیست و برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی راه‌های زیادی وجود دارند. از ترویج فرهنگ کتابخوانی در مدرسه گرفته تا ترغیب کودکان به خواندن کتاب مخصوص‌شان در خانه. برای یافتن راه‌های تشویق فرزندانمان به مطالعه، اول باید در مورد فایده کتاب با آن‌ها صحبت کنیم. لازم است به فرزندان‌مان نشان دهیم کتاب و کتابخوانی می‌تواند حتی از بازی‌های ویدیویی سرگرم کننده‌تر باشد.   به هر حال راه‌های زیادی برای علاقمند کردن کودکان به کتاب وجود دارد ولی شاید کمتر کسی درباره نوع کتاب‌های معرفی شده به کودکان صحبت کرده باشد. اکثر کارشناسان درباره روش‌های علاقمند کردن کودکان به کتاب حرف می‌زنند ولی هیچ کتاب مناسبی برای آنها پیشنهاد نمی‌کنند. به کودکان کتاب‌های خوب معرفی کنید خودشان تا آخر عمر کتابخوان می‌شوند. شاید در نگاه اول از هر کسی که بپرسید کتاب‌های مصور، شعر و اینجور کتاب‌ها را پیشنهاد می‌کند ولی به طور حتم کتاب‌های نقاشی شاید در چند روز اول بتواند با کودکان رابطه برقرار کند و علاقه‌ای زودگذر در آنها ایجاد کند ولی برای یادگیری مفاهیم و واقعیت‌های زندگی بزرگسالان نیاز به نوشتن کتاب‌هایی با محتوای مناسب نیاز است.   موسسه تحقیقاتی اسکولاستیک (Scholastic) آمریکا اخیراً نتایج تحقیقات میدانی خود را درباره کتابخوانی کودکان 8 سال منتشر کرده است. آمارهای این موسسه نشان می‌دهد حدود 57درصد کودکان 8ساله آمریکایی برای تفریح کتاب می‌خوانند درحالیکه همین رقم برای کودکان 9ساله نزدیک به 35درصد است. در مورد علاقه به کتاب‌ها همین کاهش در بین کودکان وجود دارد. 40 درصد کودکان 8ساله در نظرسنجی این موسسه گفتند که کتاب خواندن را دوست دارند درحالیکه تنها 28درصد کودکان 9ساله مطالعه کتاب را یکی از علایق خود اعلام کردند.   در یافته‌های روان‌شناختی کودکان ثابت شده که علاقه به داستان و مطالعه داستان کودکان را برای فعالیت‌های اجتماعی اقتصادی آینده آماده می‌کند ولی این نکته نباید فراموش شود که هر داستانی هم برای آنها مناسب نیست. اشتباهات زیادی در معرفی کتاب‌ها و داستان‌ها به کودکان وجود دارد. اخیراً دپارتمان آموزش ایالت فلوریدا برای مدارس این کشور یک سری لیست کتاب و داستان اعلام کرده که اکثر کتاب‌ها داستان‌های کلاسیک مربوط به سال‌های 1800 تا 1950 میلادی می‌شوند. خب مطالب آموزنده بسیاری در داستان‌های کلاسیک وجود دارد ولی وقتی عمیق‌تر نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم مسائل و دغدغه‌های جامعه امروز تفاوت‌های بسیاری کرده است و در اصل داستان‌هایی باید برای کودکان نوشته شود که آنها بر اساس سبک زندگی امروزی دوست دارند.   بسیاری از والدین و معلمان داستان‌هایی به کودکان معرفی می‌کنند که شخصیت‌ها و قهرمانان آن داستان‌ها مربوط به قرون گذشته است و قادر نیستند جوابگوی نیازهای روحی کودکان نسل اخیر باشند. ما همیشه دنبال روش‌های عجیب و غریب برای علاقمند کردن کودکان به کتاب خواندن هستیم ولی هیچ وقت سعی نمی‌کنیم کتاب‌های مورد علاقه مناسب با روحیات آنها پیدا کنیم. ماموریت هر کدام از خانواده‌ها این است که بر اساس شخصیت و روحیه فرزند خودشان کتاب مناسب آنها را پیدا کنند. اول خودشان بخوانند و بعد به کودکان معرفی کنند. مطمئن باشید خودشان تا آخر عمر کتابخوان می‌شوند. ]]> جهان‌کتاب Mon, 11 Nov 2019 06:16:41 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/longtrans/283115/کتاب-خوب-کودکان-بدهید-تاآخر-عمر-کتابخوان-می-شوند پیتر کالیر، بیوگرافی‌نویس پرفروش امریکایی درگذشت http://www.ibna.ir/fa/doc/longtrans/283149/پیتر-کالیر-بیوگرافی-نویس-پرفروش-امریکایی-درگذشت به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیویورک‌تایمز - پیتر کالیر، نویسنده پرکار امریکایی که در میانه حرفه خود تغییر ایدئولوژیک پرسروصدایی از جناح چپ به راست داشت و تبدیل به یک محافظه‌کار پیشرو شد، در تاریخ اول نوامبر در ۸۰ سالگی در بیمارستانی در ساکرامنتوی کالیفرنیا درگذشت.   کالیر که اغلب آثارش را به همراه دیوید هوروویتز نوشته، به عنوان یک بیوگرافی‌نویس خانواده‌های سلطنتی به خوبی شناخته شده است. کتاب‌ راکفلرها در سال ۱۹۷۶، کندی‌ها در سال ۱۹۸۴، فوردها در سال ۱۹۸۷ و روزولت‌ها در سال ۱۹۹۴ ازجمله همکاری‌های کالیر با هوروویتز است.   جَنت مسلین در نقد «روزولت‌ها: یک حماسه امریکایی» در نیویورک‌تایمز نوشت: «آقای کالیر یک بار دیگر نشان داد که برای ساده‌سازی تصویر زندگی چنین خانواده‌هایی و تبدیل آنها به خطوط قابل خواندن برای نسل‌های مختلف، بازی‌سازی‌هایی نیاز است.»   اما این بیوگرافی‌ها تنها بخشی از آثار او هستند. او همچنین رمان «رودخانه پایین» را در سال ۱۹۷۹، کتاب کودک «زرافه پادشاه» را در سال ۱۹۹۶ به همراه همسرش و کتاب‌هایی در گرامیداشت چهره‌های ارتش نظیر «مدال افتخار: پرتره‌هایی از شجاعت ورای وظیفه» را در سال ۲۰۰۳ منتشر کرد. کالیر و هوروویتز بعد از کار کردن در مجله «بارو» متعلق به حزب چپ نو در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی، چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای داشتند و شروع به نوشتن کتاب‌ها و مقالات از جنبه محافظه‌کار کردند.   تغییر ایدئولوژیک آنها به اندازه بیوگرافی‌هایی که نوشته بودند توجهات را به خود جلب کرد. چنان که لس‌انجلس تایمز یک بار نوشت: «آنها مثل چوب‌بُرهایی با اره‌ی دو نفره، با شور و شوق دست به بریدن درخت‌های جنگل باورهای پیشین خود زده‌اند.»   آنها در کتاب «نسل مخرب: افکار ثانویه درباره دهه شصت» که سال ۱۹۸۹ منتشر شد به حسرتی که پیرامون آن دهه شکل گرفته بود حمله کردند: «تصویری که با نگاه کردن به شیشه خودشیفتگی دهه شصت می‌بینیم تحریف شده است. شاید بهترین دوران باشد، اما بدترین دوران هم بود. و این تنها به معنی افزودن تصاویری از شورش‌ها در کشور و جنگ در ویتنام به تصاویر پراحساس آزادی مردم نیست. دهه شصت زمانی بود که معصومیت به سرعت طعنه‌آمیز شد، وقتی که شیطنت‌های امریکایی، جنجال‌های امریکایی را به راه انداخت.»   کالیر و هوروویتز مجله «هترودوکس» را تاسیس کردند که آن‌طور که کالیر توصیف کرد «سعی در شبیه بودن به روزنامه‌های زیرزمینی ضدفرهنگی دوران جوانی‌مان دارد –جسورانه و تحریک‌آمیز و مشتاق به ورود به خانه قدرت و چیدن دوباره‌ی اثاثیه آن».   کالیر و هوروویتز همچنین مرکز مطالعات فرهنگ عامه را تاسیس کردند، یک گروه تحقیقاتی محافظه‌کار مستقر در لس‌انجلس که قصد داشت وزنه تعادلی بر خلاف تاثیرات لیبرال در صنعت سرگرمی باشد.   در سال ۱۹۹۸ کالیر انتشارات اینکانتر بوکز را راه‌اندازی و طیف وسیعی از آثار نویسندگان حزب محافظه‌کار را منتشر کرد.   در میان کتاب‌های خود کالیر، «مدال افتخار» که چاپ سومش در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، شاید معروف‌ترین اثر او بوده باشد که صدها هزار نسخه به فروش رفته است. این کتاب شامل طرح‌های زندگی‌نامه‌ایِ دریافت‌کنندگان مدال افتخار همراه با عکس‌های نیک دل کالزو است.   خانم کالیر گفت شوهرش تمام حق تالیف حاصل از فروش این کتاب را به بنیاد مدال افتخار کنگره اهدا کرده است. هوروویتز گفت این بنیاد از کالیر خواست که یک نویسنده جوان را برای نوشتن این کتاب پیشنهاد کند که در عوض او خودش مجانی داوطلب انجام این کار شد، زیرا احساس می‌کرد نیاز دارد اصلاحاتی در متون ضدجنگی که در دوران جنگ ویتنام منتشر شد به وجود آورد. هوروویتز گفت: «این راهی بود که او برای ادای دین خود انتخاب کرد.»   پیتر آنتونی کالیر در دوم ژوئن ۱۹۳۹ در لس‌انجلس متولد شد. او در سال ۱۹۶۱ لیسانس خود را از دانشگاه برکلی کالیفرنیا گرفت و در سال ۱۹۶۳ فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی از همان دانشگاه شد. کالیر همان‌جا با هوروویتز آشنا شد. او مدتی در برکلی به تدریس پرداخت و با همسر آینده خود، مری جوزفین جیاچینو که شاگردش بود آشنا شد. این دو در سال ۱۹۶۷ ازدواج کردند.   در سال ۱۹۶۶ به عنوان نویسنده و ویراستار در مجله «بارو» مشغول به کار شد. که هوروویتز نیز آنجا حضور داشت.   کتاب آنها در سال ۱۹۸۴ «کندی‌ها: یک درام امریکایی» نقد مثبتی از سوی باب وودوارد در واشینگتن‌پست دریافت کرد. او نوشت: «این تاریخچه قابل توجه از چهار نسل از خانواده کندی به‌طور جسورانه‌ای با ارواح اصلی زندگی امریکایی روبه‌رو می‌شود که فقط با کندی‌ها سر و کار ندارد، بلکه به قدرت، جاه‌طلبی، ریاست‌جمهوری، خانواده، تغییرات نسل‌ها، پول، مذهب، مواد مخدر، خوش‌شانسی و بدشانسی می‌پردازد.»   مقاله «چپی‌ها برای ریگان» کمی بعد منتشر شد. هوروویتز می‌گوید: «وقتی این مقاله بیرون آمد، پیتر که بین ما واقع‌بین بود گفت فعالیت ادبی ما به پایان رسیده». اما این‌طور نبود.   کریستوفر لمن هاوت از نیویورک‌تایمز «فوردها: یک حماسه امریکایی» را بهترین کتاب آنها تا به آن روز خواند. ]]> جهان‌کتاب Mon, 11 Nov 2019 12:54:52 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/longtrans/283149/پیتر-کالیر-بیوگرافی-نویس-پرفروش-امریکایی-درگذشت کتابخانه‌های آمریکا مک‌میلان را تحریم کردند http://www.ibna.ir/fa/doc/longtrans/282704/کتابخانه-های-آمریکا-مک-میلان-تحریم-کردند به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از بوکسلر، گروهی از کتابخانه‌های آمریکا اعلام کردند انتشارات مک‌میلان را به خاطر سیاست‌های جدیدش در مورد کتاب‌های الکترونیک تحریم خواهند کرد. کتابخانه‌ها می‌گویند مک‌میلان در سیاست جدید خود به نوعی می‌خواهد با کتابخانه‌ها دشمنی کند.   مسئولان انتشارات مک‌میلان اعلام کردند از اول ماه نوامبر به بعد در سیاست‌گذاری جدیدشان فروش کتاب‌های الکترونیک به کتابخانه‌ها را محدود خواهند کرد. طبق این سیاست از هر کتاب الکترونیک جدید منتشر شده توسط این انتشارات تنها یک نسخه به کتابخانه‌ها واگذار خواهد شد.   مسئولان انتشارات آمریکایی اعتقاد دارند کتاب‌های الکترونیک بدون محدودیت موجب خسارت می‌شود. قرار است نسخه‌های جدید تا هشت هفته تنها یک نسخه در اختیار کتابخانه‌ها قرار داده شود و بعد از آن تا دو سال به صورت محدود با هزینه‌ بیشتر عرضه شود.   این تصمیم مسئولان انتشارات موجب خشم گروهی از کتابخانه‌های عمومی آمریکا شده است. کتابخانه متروپولیتن، نشویل، مریلند، کینگ کانتی در واشنگتن و چندی دیگر از کتاب‌خانه‌ها در بیانیه‌ای خرید کتاب الکترونیک از انتشارات مک‌میلان را ممنوع اعلام کردند.   پاتریک لوسینسکی مدیر کتابخانه متروپولیتن نیویورک گفت تصمیم انتشارات مک‌میلان غیرقابل توجیه است و ما دربرابر این سیاست ایستادگی می‌کنیم چون اعتقاد داریم این عمل نوعی محرومیت کاربران از کتاب‌های الکترونیک است. در جامعه دموکراتیک اینگونه تصمیمات غیر قابل قبول است.   اتحادیه کتابخانه‌های آمریکا (ALA) چندی پیش در بیانیه‌ای با جمع‌آوری 160هزار امضای آنلاین تصمیم انتشارات مک‌میلان را در محدود کردن فروش کتاب های الکترونیک به کتابخانه‌های عمومی محکوم کرد. واندا براون مدیر این اتحادیه در این بیانیه گفته بود ماموریت کتابخانه‌های عمومی دسترسی شهروندان به اطلاعات است و نمی‌توان آنها را از داشتن نسخه‌های جدید کتاب‌های الکترونیک محروم کرد.   جان سارگنت مدیر انتشارات مک‌میلان در نامه‌ای به کتابخانه‌های عمومی از سیاست جدیدشان دفاع کرده بود. وی در نامه‌ای سرگشاده نوشت: ما اعتقاد داریم افزایش سریع روند قرض دادن کتاب‌های الکترونیک از ارزش اقتصادی آنها می‌کاهد. ما می‌دانیم شما این کتاب‌ها را از ما خریداری می‌کنید ولی برای خوانندگان رایگان تمام می‌شود.   آلن اینویه یکی از مدیران ارشد اتحادیه کتابخانه‌های آمریکا در واکنش به این اظهارات گفت: با وجود ادعاهای مسئولان مک‌میلان تحقیقات و بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قرض دادن کتاب‌های چاپی و الکترونیک موجب افزایش فروش آنها شده است. ]]> جهان‌کتاب Mon, 11 Nov 2019 20:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/longtrans/282704/کتابخانه-های-آمریکا-مک-میلان-تحریم-کردند چرا کتاب‌ها را باید دوباره خواند/ تحقیقات دانشگاهی و تجربیات کودکی http://www.ibna.ir/fa/doc/longtrans/282971/چرا-کتاب-ها-باید-دوباره-خواند-تحقیقات-دانشگاهی-تجربیات-کودکی به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از artifice، پاتریشیا میر اسپاکس یکی از محققان برجسته حال حاضر آمریکا در حوزه مطالعات ادبی است. اسپاکس استاد تمام رشته ادبیات دانشگاه ویرجینیا سابقا سمت ریاست آکادمی هنر و علوم اتحادیه زبان‌های مدرن آمریکا را داشته است. او سال‌ها در حوزه ادبیات و فرهنگ مطالعه تحقیق کرده است که حاصل آن تعدادی زیادی کتاب درباره روش‌های مطالعه و فواید آن برای سلامت روح و روان است. یکی از آخرین تحقیقات پاتریشیا درباره مزیات و مضرات دوباره خوانی کتاب‌هاست و دلایلی برای این قضیه ذکر کرده است که چرا دوباره کتاب‌ها توسط افراد خوانده می‌شوند.   وی درباره دلایل اینکه دوباره کتاب‌ها و داستان‌های تکراری خوانده می‌شوند به فایده‌های این امر اشاره می‌کند و اعتقاد دارد افرادی که به دفعات یک کتاب و داستان تکراری را مطالعه می‌کنند از ثبات و امنیت روحی روانی بهتری برخوردار می‌شوند. به طور کلی داستان‌های مورد علاقه مردم با احساسات، تجربه‌ها و خاطرات آن‌ها گره خورده است و وقتی یک کتاب دوباره خوانده می‌شود تمام آن خاطرات و احساسات خوب تکرار می‌شود و این قضیه حتی برای درمان بیماری‌های روحی روانی موثر واقع شده است. حتی بسیاری از افراد برای به یاد آوردن خاطرات کودکی خود سعی می‌کنند همان کتاب‌هایی را مطالعه کنند که والدین‌شان برای آن‌ها خوانده بودند.   یکی از دلایل آکادمیک دیگری که دوباره خوانی کتاب‌ها را توصیه می‌کند درباره مزیت‌های مربوط به یادگیری کلمات و مفاهیم صحبت می‌کند. برخی کودکان از والدین‌شان می خواهند تا برای آن‌ها بارها و بارها یک کتاب را بخوانند و هر بار نیز از آن کتاب لذت می برند این درخواست شاید در نظر والدین بسیار کسل کننده باشد، اما در حقیقت بچه ها با هر بار خواندن کتاب اطلاعات بیشتری کسب می‌کنند.   کودکانی که درخواست می‌کنند تا برای‌شان داستان ها تکراری خوانده شود نسبت به بچه‌هایی که یک کتاب را فقط یک بار می‌خوانند بیشتر از کتاب می‌آموزند و لذت می‌برند. تحقیقات اخیر دانشگاه ساسکس انگلستان نشان می‌دهد که دوباره خوانی کتاب داستان به کودکان کمک می‌کند تا لغات و کلمات جدیدی را به دست بیاورند. شاید از نظر والدین این کاری بی‌ارزش باشد اما بچه ها مانند روز اول از آن لذت می‌برند.   جسیکا هارست روانشناس در راس تیم تحقیقاتی این دانشگاه آزمایشی را بر روی بچه‌های سه ساله انجام دادند و دو کلمه جدید را که آن‌ها هرگز نشنیده بودند به آن‌ها ارائه دادند. پس از گذشت یک هفته برای گروه اول سه داستان مختلف با همان کلمات جدید و برای گروه دوم تنها یک داستان با همان کلمات جدید گفته شد. پس از یک هفته آن‌هایی که تنها یک داستان شنیده بودند در بازگویی و به خاطر آوردن و استفاده از کلمات جدید بسیار بهتر از گروهی بودند که سه داستان مختلف شنیده بودند.    دوباره خوانی یک کتاب برای کودکان نه تنها کسل کننده نیست بلکه به آن‌ها بیشتر می آموزد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که کتاب‌های بیشتری که در خانه هستند اگرچه اطلاعات کودکان را بالا می‌برد اما این به این معنا نیست که با خواندن دوباره کتاب هیچ یادگیری اتفاق نمی‌افتد. این تحقیقات نشان می‌دهد تعداد کتاب مهم نیست بلکه دوباره خوانی هر کتاب این امکان را فراهم می‌کند تا یادگیری بیشتری اتفاق بیفتد.   کودکانی که یک کتاب برای آنها چند بار خوانده می‌شود قوه ادراک بالاتری نسبت به کودکان دیگری دارند که کتاب برای آن‌ها فقط یک مرتبه خوانده می شود. کتاب در نخستین مرحله فقط برای کودک نقش یک داستان دارد و دومین بار است که کودک در ذهن خود به تشریح آن می‌پردازد و در مراحل بعدی به کسب اطلات درباره آن کتاب می رسد. اگر کلمات جدید در متن‌های مختلف _ مانند گروهی که سه داستان مختلف برای آن‌ها خوانده شد_ به کودکان ارائه شود بچه‌ها کمتر بر روی آن تمرکز می‌کنند و کمتر از آن می‌آموزند. پس دوباره خوانی یک کتاب برای کودکان نه تنها کسل کننده نیست بلکه به آن‌ها بیشتر می‌آموزد.     ]]> جهان‌کتاب Tue, 12 Nov 2019 06:15:55 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/longtrans/282971/چرا-کتاب-ها-باید-دوباره-خواند-تحقیقات-دانشگاهی-تجربیات-کودکی