خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين جهان‌کتاب :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/world_book Thu, 19 Apr 2018 12:15:34 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Thu, 19 Apr 2018 12:15:34 GMT جهان‌کتاب 60 فرمول پرفروش شدن کتاب پیدا شد ! http://www.ibna.ir/fa/doc/shorttrans/259468/فرمول-پرفروش-شدن-کتاب-پیدا به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از بی‌ام‌سی - تیمی از محققان دانشگاه نورث‌ایسترن ایالت ماساچوست آمریکا با استفاده از داده‌های مربوط به فروش کتاب‌ یک فرمول کلی در این حوزه ارائه کرده‌اند. آنها اعتقاد دارند بیشتر کتاب‌هایی که در فهرست پرفروش‌ها قرار می‌گیرند از قوانین خاصی تبعیت می‌کنند. آنها داده‌های مربوط به روزنامه‌های مختلف ازجمله فهرست کتاب‌های پرفروش‌ نیویورک‌تایمز از سال 2006 تا 2008 را بررسی کرده و فرمولی برای پیش‌بینی میزان فروش کتاب‌ها ارائه کرده‌اند. پروفسور آلبرت باراباسی، رئیس تیم تحقیقات دانشگاه نورث‌ایسترن به همراه همکارانش پس از بررسی 2468 عنوان کتاب داستانی و 2025 عنوان کتاب غیرداستانی از فهرست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز به این نتیجه رسیده‌اند که هر کدام از این کتاب‌ها شیوه‌های تقریباً مشترکی برای حضور در این فهرست داشته‌اند. تیم باراباسی بر اساس داده‌های خود به این نتیجه رسیده که اکثر این کتاب‌ها سه شاخص را برای فروش بالا رعایت کرده‌اند که شامل؛ مخاطب، نویسنده و زمان بعد از انتشار می‌شود. طبق نتایج تیم تحقیقاتی اکثر کتاب‌های پرفروش شامل کتاب‌های داستانی و بیوگرافی می‌شود درحالیکه احتمال ماندن کتاب‌های غیرداستانی در فهرست کتاب‌های پرفروش نسبت به کتاب‌های داستانی بیشتر است. در گزارش منتشر شده توسط دانشگاه نورث‌ایسترن این مسئله قید شده که نویسندگان داستان‌‌های عاشقانه نسبت به دیگر داستان‌ها از اقبال بیشتری برای ماندن در جمع پرفروش‌ها برخوردار هستند. البته در گزارش تیم دانشگاهی آمده که این فرمول در برخی موارد؛ برای مثال در مورد کتاب‌های برنده جوایز معتبر صدق نمی‌کند. به گفته آنها عواملی مانند کسب جایزه یا ساخت فیلم از روی کتاب، تاثیر قابل توجهی در فروش کتاب می‌گذارد. ]]> جهان‌کتاب Wed, 18 Apr 2018 04:29:47 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/shorttrans/259468/فرمول-پرفروش-شدن-کتاب-پیدا رمان چگونه خلق می‌شود/ روایت ایرلندی‌ها از سبک‌های نوشتن http://www.ibna.ir/fa/doc/longtrans/259789/رمان-چگونه-خلق-می-شود-روایت-ایرلندی-ها-سبک-های-نوشتن به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ایندیپندنت - در کشور ایرلند هر ساله جشنواره بین‌المللی با حضور نویسندگان و شعرای انگلیسی زبان از سراسر جهان برگزار می‌شود که به «فستیوال ادبی کرت» شهرت دارد. امسال این جشنواره قرار است 23- 29 آوریل (3-9 اردیبهشت) برگزار شود. روزنامه ایندیپندنت چاپ ایرلند به همین مناسبت گزارشی درباره روش‌ها و سبک نویسندگی تهیه کرده که در آن به چگونگی خلق یک رمان خوب پرداخته است. این روزنامه در مصاحبه با نویسندگان و شعرای مطرح این کشور نکات جالبی در این باره مطرح کرده است.   سباستین بری، نویسنده مطرح ایرلندی و برنده جایزه من بوکر اعتقاد دارد نویسندگان موفق از سبک خاصی پیروی نمی‌کنند و در حقیقت باید سبک‌ها و روش‌های مختلف در نویسندگی برای نوشتن یک رمان به کار رود. وی می‌گوید: «تا وقتی که نتوانید به روش‌های مختلف نوشتن تسلط داشته باشید، قادر به نوشتن یک رمان موفق نخواهید بود. من همیشه برای نوشتن یک رمان به اطرافم خوب نگاه می‌کنم چون نویسندگی مانند نواختن پیانو در یک کنسرت بزرگ است، نویسنده نباید از ریتم خارج شود و باید بتواند هماهنگی خود را با حوادث و اشیای اطراف خود حفظ کند. باید اجازه دهید حوادث روند معمول خود را طی کنند و اگر بخواهید برای جذاب شدن داستان‌تان تقدم و تاخر آنها را تغییر دهید، نباید انتظار داشته باشید مخاطب شگفت‌زده شود.»   روری گلیسون، دیگر نویسنده ایرلندی که تحصیلات خود را در رشته روان‌شناسی در دانشگاه آکسفورد به پایان رسانده روش جالبی در نوشتن دارد. او از علم شناختی برای مطالعه رفتار و توضیح آنها استفاده می‌کند ولی باز هم اعتقاد دارد نوشتن چیزی فراتر از مطالعه علمی انسان‌هاست. گلیسون نوشتن خلاقانه را چیزی فراتر از روش‌های علمی عنوان می‌کند و می‌گوید: «شاید در زمان کوتاهی مطالعه علمی بسیاری را نوشته باشم ولی زمان‌هایی را به خاطر دارم که تا ساعت چهار صبح پشت کامپیوتر نشسته و کلمه‌ای به ذهنم نیامده است. برای همین بهتر است پیش از نوشتن انگیزه و ایده لازم را داشته و بعد اقدام کنید.»   لوئیز اونیل، نویسنده مشهور ایرلندی بیشتر با کتاب‌های کودک خود شناخته می‌شود. کتاب‌های او در حوزه ادبیات کودک از شهرت جهانی برخوردار است و به اعتقاد خودش نوشتن در این حوزه مثل یک هذیان تب‌دار است. وی می‌گوید: «ساعت‌ها پشت میزم می‌نشینم و می‌نویسم ولی حتی ممکن است نوشته‌های چنددقیقه پیش خودم یادم نیاید. به نظر من نوشتن به احساس آدم بستگی دارد و هیچ علم و منطقی نمی‌‌خواهد. در حقیقت نوشتن مثل هذیان‌گویی یک بیمار است که ممکن است کلمات زیبایی به زبان آورد که خودش هم یادش نیاید.» اونیل می‌گوید که نویسنده دنیای جدیدی خلق می‌کند که شخصیت‌ها در آن زنده می‌شوند و این کار نیاز به خلوتی دارد که باید تجربه کرد. او می‌گوید: «چیزی که باید به نویسندگان جوان متذکرم شوم این است که کمال گرایی همیشه دشمن خلاقیت است و اگر بخواهید همه چیز را کامل در نوشته‌هایتان بیاورید کار جالبی از آب در نمی‌آید.»   جان کانلی پس از نوشتن نخستین رمان از مجموعه داستان‌های «کارآگاه چارلی پارکر» در بریتانیا به شهرت رسید و رمان اولش در همان سال 13 میلیون یورو فروخت. وی نوشتن یک رمان و رمز موفقیت در این کار را بستگی به فعالیت روزانه نویسنده می‌داند. وی می‌گوید: «وقتی نوشتن بخشی از فعالیت روزمره شما نباشد و مثلاً در آخر هفته یا تعطیلات بخواهید بنویسید، نمی‌توانید در این کار موفق باشید. برای نوشتن یک رمان باید قبل از آن صدکلمه در روز نوشته باشید و عادت داشته باشید هر روز این کار را تکرار کنید و هر پنج هفته یک بار استراحت کنید. نباید از میز تحریر ترسی داشته باشید و برای نشستن ساعت‌های طولانی پشت آن خودتان را آماده کنید.» به عقیده جان بوین، نویسنده موفق ایرلندی و برنده جوایز متعدد ادبی نویسندگان همیشه فرصت کمی دارند و برای گفتن ایده‌های ذهنی خود نباید زمان را از دست بدهند. او می‌گوید: « در طول روز ساعت‌هایی وجود دارد که چیزی به ذهنتان نمی‌رسد ولی برخی وقت‌ها هم ایده‌های خوبی هست که باید آنها را بنویسید. همیشه برای نوشتن آماده باشید. یادتان باشد خواندن آثار داستانی معاصر و کلاسیک به این آمادگی کمک زیادی می‌کند.»   راب دویل، نویسنده جوان ایرلندی نیز به استمرار و زحمت بسیار در نوشتن کلمات بسیار در طول یک روز اشاره می‌کند. او می‌گوید: «از نوشتن کلمات بیهوده و بی‌ارزش نترسید چون همیشه کلمات و جملات ارزشمند از دل این نوع جملات بیرون می‌آیند.» او اعتقاد دارد گوش دادن به موسیقی نیز الهام بخش خوبی برای نوشتن است. ]]> جهان‌کتاب Wed, 18 Apr 2018 04:43:05 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/longtrans/259789/رمان-چگونه-خلق-می-شود-روایت-ایرلندی-ها-سبک-های-نوشتن مشاهیری که نخستین شغل آنها کتابداری بوده است http://www.ibna.ir/fa/doc/longtrans/259713/مشاهیری-نخستین-شغل-کتابداری-بوده به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از لیت هاب - شاید جالب باشد بدانید که بسیاری از شخصیت‌های مشهور در دنیا مشاغلی داشتند که با حرفه‌ آنها تناقض زیادی داشته است. در این گزارش البته شخصیت‌هایی نیز معرفی شده است که شهرت آنها با شغل کتابداری همسو است و به نوعی این شغل آنها را به شهرت رسانده است.   مائو زدون؛ پیش از رهبری حزب کمونیست چین، بین سال‌های 1918 تا 1919 مائو در یک کتابخانه در دانشگاه پکینگ شهر پکن به عنوان دستیار کتابدار کار می کرده است. او برای امرار معاش خود به این شغل نیاز داشت. او ماهیانه هشت دلار برای این کار مزد دریافت می‌کرد.   جی. ادگار هوور؛ هوور پیش از  اینکه به استخدام دولت آمریکا و ریاست اداره تحقیقات فدرال این کشور درآید در کتابخانه کنگره این کشور کار می‌کرده است. او در کتابخانه کنگره پستچی بود ولی به زودی به متصدی کاتالوگ ترفیع مقام پیدا کرد و بعدها توانست به عنوان نخستین رئیس پلیس فدرال این کشور انتخاب شود.   لورا بوش؛ همسر جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا در کتابخانه علوم دانشگاه تگزاس کار می کرد. او در دانشگاه‌های دیگر آمریکا نیز به عنوان کتابدار کار کرده است.   لوئیس کارول؛ نویسنده داستان «آلیس در سرزمین عجایب» پیش از اینکه استعداد نویسندگی خود را به دیگران ثابت کند، در یک کتابخانه مذهبی در دانشگاه آکسفورد کار می‌کرد. او در این سال‌ها هزاران کتاب را مطالعه کرد و با وجود استعداد در ریاضیات در نهایت توانست داستان‌های خود را بنویسد.   خورخه لوئیس بورخس؛ نویسنده مشهور آرژانتینی هرگز نتوانست جایزه نوبل ادبیات را کسب کند ولی پیش از آن بارها شغل کتابداری را در بوئنوس آیرس، پایتخت کشورش تجربه کرد و توانست به واسطه همین شغل ریاست کتابخانه ملی این کشور را بدست آورد. سال‌ها بعد به عنوان استاد ادبیات انگلیسی دانشگاه بوئنوس آیرس منصوب شد.    جاکومو کازانووا؛ نویسنده ایتالیایی قرن هجدهم میلادی 13 سال برای مقامات دولتی در کتابخانه کار کرد.او تقریباً 40 هزار جلد کتاب را در کتابخانه سلطنتی اداره می‌کرد. او خاطراتش را در کتابخانه نوشت و با همین خاطرات به شهرت رسید.   یوهان ولفگانگ گوته؛ شاعر و نویسنده مشهور آلمانی یکی از کلیدهای اصلی ادبیات آلمان و جنبش رمانتیسم است. این شاعر که تعلق خاطر بسیاری به حافظ شیرازی داشت بیشتر زندگی خود را به شغل کتابداری سپری کرد. او در کتابخانه شهر وایمار در شغل کتابداری مشغول فعالیت شد که در همین زمان به شاعر ایرانی علاقمند شد.   اراتوستن: نخستین شخصی که در غرب نام ایران را ذکر کرده، سال‌ها در کتابخانه اسکندریه کار می کرد. اراتوستن کتابخانه مشهور این شهر را اداره می‌کرد که در آن زمان یعنی، 195 پ.م یکی از مشهورترین کتابخانه‌های جهان بود.   ]]> جهان‌کتاب Thu, 19 Apr 2018 06:43:57 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/longtrans/259713/مشاهیری-نخستین-شغل-کتابداری-بوده نامه سرگشاده انجمن ادبی انگلستان درباره وضعیت نشر کتاب http://www.ibna.ir/fa/doc/longtrans/259810/نامه-سرگشاده-انجمن-ادبی-انگلستان-درباره-وضعیت-نشر-کتاب به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از بوک‌سلر - انجمن ادبی انگلستان در نامه‌ای سرگشاده به اتحادیه ناشران بریتانیا از وضعیت نشر در این کشور اظهار نگرانی کرده و اعتقاد دارد برای احیای کتاب و انتشارات و بالا بردن کیفیت و کمیت آنها فعالیت‌های بیشتری باید صورت گیرد. در این نامه آمده است: « دنیای کتاب در حال تغییر است و هرچند این تغییر روند کند و نامحسوسی است ولی باید قبول کنیم که چند سال اخیر این روند به نفع کتاب‌ها نبوده و باید از خود سوال کنیم که چطور می‌شود در مقابل مخاطب و جامعه پاسخ‌گو بود. تاکنون قول‌ها و برنامه‌های پیشنهادی بسیاری ارائه شده است. بارها و بارها گزارش‌های متعددی از وضعیت بازار کار و کسانی که در این صنف مشغول کار هستند منتشر شده است و همه این گزارش‌ها حاکی از وضعیت اسفناک نشر و نیروی انسانی مطبوعات است. درس‌هایی که از این گزارش‌ها گرفته می‌شود روشن و واضح است و آن این است که اگر به نیروی انسانی یا محصولات چاپی توجه نشود باید منتظر محو شدن صنعت چاپ باشیم. پس چه کاری باید کرد؟ صنعت نشر بریتانیا همان‌طور که ادعا می‌کند باید از نیروهای متخصص از تمام قشر و نژادها استفاده کند تا بتواند با این تنوع نیروی انسانی قابلیت و کیفیت خود را افزایش دهد. نسل جدیدی از نویسندگان وارد دنیای نشر شده‌اند که در کنار آن، خوانندگانی با ذائقه‌های جدیدی پدید آورده‌اند که باید مورد توجه قرار گیرد. یعنی اینکه نگاه‌ها باید خارج از پایتخت به تمام استعدادهای نویسندگی معطوف شود. وقتی بتوانیم مراکز سنتی نشر را از پایتخت به تمام نقاط کشور سوق دهیم، خواهیم توانست وضعیت کنونی ادبی کشور را سامان داده و بهبود بخشیم. اگر می‌خواهیم این صنعت زنده بماند یا رونق بگیرد، باید وضعیت کنونی را به چالش کشیده و فرصت‌های جدیدی با توجه به بازار کتاب کنونی ایجاد کنیم . تنها ابزار ایجاد این فرصت‌ها ارتقای سطح صنایع نشر در جاهای دیگر غیر از پایتخت است که در حال حاضر مغفول مانده است. ناشرانی که در شهرهای کوچک فعالیت می‌کنند دارای استعدادهای زیادی هستند که می‌توان به کمک آنها استعدادهای زیادی از نویسندگان جوان کشف کرد. اگر از نظر اخلاقی هم به این مسئله نگاه کنیم لندن گران قیمت، برای نویسندگان نقاط دور دست زیاد مناسب نیست و باید کتاب تمرکززدایی شود تا کیفیت آن افزایش پیدا کند. این نشان می‌دهد که در بریتانیا نویسندگی به شدت به ثروت وابسته شده است. پس برای یک تغییر طولانی مدت و با دوام بهتر است همکاری و گفت‌و‌گو بیشتری بین ناشران سراسر کشور در هر سطحی وجود داشته باشد و این همکاری در سیاست‌گذاری کلان صنعت نشر دخالت کند.» انجمن ادبی انگلستان در ادامه این نامه سرگشاده نکاتی برای پیشرفت و اصلاح نظام سیاسی انتشارات و صنعت چاپ کتاب در این کشور پیشنهاد داده است که بیشتر آنها به تمرکز زدایی از بودجه‌های اختصاص یافته به ناشران سراسر کشور توجه دارد. در نکاتی که این انجمن پیشنهاد کرده، بر روی رسیدگی به نیروی انسانی تاکید ویژه‌ای شده است. ]]> جهان‌کتاب Thu, 19 Apr 2018 07:16:35 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/longtrans/259810/نامه-سرگشاده-انجمن-ادبی-انگلستان-درباره-وضعیت-نشر-کتاب