خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/ Fri, 23 Jun 2017 12:11:58 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Fri, 23 Jun 2017 12:11:58 GMT 60 تحلیلی بر رمان «کتاب سیاه» اثر پاموک در بازار کتاب http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249359/تحلیلی-رمان-کتاب-سیاه-اثر-پاموک-بازار به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «اسرار کتاب سیاه» نوشته‌‌ها و گفته‌ها و طرح ها و عکس‌هایی که ارهان پاموک دربارهاین اثر ارائه کرده است به همت دارمین حاجی بگویج در زبان ترکی گردآوری شده است و به ترجمه‌ عین‌له‌غریب در نشر چشمه به فارسی منتشر شد.   رمان «کتاب سیاه» پیش‌تر با ترجمه عین‌له‌ غریب در نشر چشمه منتشر شده است.غریب شماری از رمان‌های پاموک را به فارسی ترجمه و منتشر کرده است،رمان‌های «جودت و پسران»،«شوری در سر»،«نام من سرخ» از جمله این ترجمه‌هاست   رمان «کتاب سیاه»، اثر ارهان پاموک از مهم‌ترین رمان‌های نامتعارف، متفاوت و درعین‌حال منحصربه‌فرد ادبیات مدرن ترک محسوب می‌شود. این رمان از منظر ساختار، سبک‌وسیاق و غنای محتوا، نه‌تنها در میان آثار پاموک بلکه در ادبیات ترکیه به مفهوم عام آن نیز، یکی از شگفت‌انگیزترین و بی‌نظیرترین رمان‌ها به شمار می‌آید. احساسی که از عمقِ منحصر‌به‌فرد و بهت و حیرتی مداوم نشئت می‌گیرد ـ با توجه به دقتی فراوان ـ که از خواندن این رمان به مخاطب آن دست می‌دهد، به مفهوم واقعی کلمه بی‌همتاست. تصادفی نیست که دوست‌داران این رمان، همان‌ها که این رمان را نه یک‌بار بلکه بارها و بارها می‌خوانند، پس از خوانش نخست‌شان، احساسات و عواطف خود را با هیجانی آنچنانی با یکدیگر در میان می‌گذارند. بیش‌تر اوقات آن‌هایی که برای بار نخست این رمان را خوانده‌اند، از سویی از خاص‌بودگی و متفاوت بودن آن می‌گویند و از سوی دیگر اشاره می‌کنند: «خیلی شبیه ماست، آشناست، مالِ خود ماست، بومی همین جاست...» با توجه به همین نکته به‌نظر می‌رسد که این دو منظر متناقض‌نما، برای کشف اسرار کتاب سیاه، نقطه‌ی عزیمت خوبی باشند.   در مقدمه‌ این اثر آمده است: رییس آکادمی سوئد، هوراس آنژال، که پاموک را از بابت مجموعه‌ آثارش شایسته دریافت جایزه‌ی نوبل ادبیات دانست، در مصاحبه‌ای که در تاریخ 12 اکتبر سال 2006 برای توضیحِ این انتخاب با جمعی از خبرنگاران داشت، کتاب سیاه را برترین اثر پاموک دانست. عمق و غنای کتاب سیاه برای مخاطبی که برای نخستین بار آن را می‌خواند، زمانی آشکار می‌شود که این مخاطب فارغ از ژرفای کم‌نظیر و دیگر ویژگی‌های فوق‌العاده‌ متن، آن را همان‌طوری  که یک رمان رئالیستی معمولی و متعارف را می‌خواند. بنیادی‌ترین ویژگی ساختاری این رمان که در عین حال به اسرار‌آمیز بودن آن نیز منجر می‌شود، در کنار تأثیرگذاری و تکان‌دهنده بودنش، و برخلاف ساختار ظاهری آن، که نظیر هر رمان پلیسی ـ جنایی معمولی و متعارف دیگری است، در این نکته نهفته که مخاطب معمولی به جرئت تا نیمی از کتاب هنوز کاملاً به موضوع اصلی رمان پی نمی‌برد. در حقیقت کتاب سیاه یک رمان پلیسی ـ‌ جنایی است که در آن «غالب»، یک وکیل‌مدافع سی‌وسه‌ساله که همراه همسرش، رؤیا، در محله نیشان‌تاشی شهر استانبول ساکن است، دنبال همسر و پسرعمومی گمشده‌اش، جلال سالک که روزنامه‌نگاری فوق‌العاده است، کلی از کوچه و خیابان‌های استانبول را زیر پا می‌گذارد. اما، این رمان برخلاف رمان‌های پلیسی ـ جنایی معمولی، به‌مسائلی می‌پردازد، به جاهایی سرک می‌کشد، و از معناهایی می‌گوید که در رمانِ کارآگاهی آن‌چنان متداول نیست.   «کتاب سیاه» از ساختاری دست‌نیافتنی برخوردار است: این رمان در ابتدا رمانی خانوادگی به‌نظر می‌رسد. کمی بعد، ضمن پرداختن به زندگی روزمره یک وکیل مدافع جوان که در کوچه‌‌پس کوچه‌های شهر استانبول دنبال همسرش می‌گردد، به رمانی پلیسی ـ جنایی شبیه شده و هنوز به نیمه نرسیده، یا به بیانی دقیق‌تر پس از صد و پنجاه صفحه‌ نخست، مخاطب را با وجوهِ عمیق یک تحقیق فلسفی، جامعه‌شناختی و مردم‌شناسانه مواجه می‌کند؛ روایتی از تضاد هویت فردی و ملی، ویژگی‌های ریز‌ودرشت و در‌عین‌حال شکننده‌ شخصیت انسانی، سبک و سیاق حیاتِ تاریخی استانبول و جنبه‌های فلسفی زندگی در یک شهر هزاران ساله اما پژمرده و افسرده ... انگار مخاطب نه با یک رمان بلکه با یک پژوهش جامعِ انسان‌شناسانه روبه‌روست.   ]]> ادبیات Thu, 22 Jun 2017 03:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249359/تحلیلی-رمان-کتاب-سیاه-اثر-پاموک-بازار نگاهی به اسکارلت دهه‌ی شصت http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249366/نگاهی-اسکارلت-دهه-ی-شصت به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجموعه شعر «اسکارلت دهه‌ی شصت» نخستین تجربه شاعری، سجاد افشاریان است. این کتاب را نشر چشمه  اردیبهشت‌ماه منتشر کرد و در مدت زمانی کودتا پنج‌بار تجدید چاپ شده است.     شعر‌های مجموعه «اسکارلت دهه‌ی شصت» فضایی تغزلی و عاشقانه دارند، اجرا‌ آن‌ها ساده است. بیان حسی و عاطفی عمیق و تاثیر‌گذاری دارند و مبتنی بر ایده‌های کشف‌محور پیش‌ می‌روند. شاعر این مجموعه سعی می‌کند، با بیانی روایی و بهره‌گیری از عناصر زیست روزمره‌ روایت‌های شاعرانه‌اش را سر و شکل بدهد.    سجاد افشاریان در آغاز  کتاب شعرش نوشته است «کلمات خودگویی هدیه‌ی خدا باشند که بر ما نازل می‌شوند تا در گوش سالم دلبر زمزمه کنیم. من به‌تازگی دیگر کارکردهای شعر را دریافته‌ام که مهم‌ترین‌شان امنیت است، ما همه در رگ‌های‌مان سعدی و خیام و شاملو و نصرت و اخوان و سپهری و مشیری و فروغِ درون داریم که حافظ ماست، باورم هست که من، ما و هر انسانی که ربطی به این خاک داشته باشد، در درون خود شعرهای بی شمار شخصی را خاطهر ساخته، چنان‌که یاد که یادش می‌افتد، گاهی در دل‌مان قند آب می‌شود، همین که کسی باشد که برایش دل به دریا بزنیم شعر است، امنیت است. دل آدمی با شنیدن کلماتی که باید، چنان احساس امنیت می‌کند و امن می‌شود، که هزار بنا که پیشکش کنید نمی‌شوأ، پس حتا اگر آهی در بساط دارید یا ندارید عجله کنید. این که به لحظه اعتباری نیست، جمله‌ی قصار نیست واقعیت محض زندگی است، زندگی بی‌رحمانه کوتاه است و بی‌رحمانه‌تر جدی. کافی است گمان کنیم فردایی نیست، بعد جلو آینه بیاستیم و زیرلب زمزمه کنیم لباس بی‌تفاوتی به ما نمی‌آید. حتا اگر برای من فردایی نباشد برای آن‌ها که دوست دارشان هستم، هست. مؤمنم که شعر امنیت است و پیام‌برِ امینِ خوب و دردهای بی‌صدای یک اجتماع، پس با چشمان باز خوب شعر و دیار خود را با تمام موجودات زنده‌اش ببینیم، تلفن‌ها را خاموش کنیم، هر‌ آن‌چه ناگفته در جیب دل داریم بیرون بیاوریم و به حضور چشم در چشم نام یکدیگر را صدا کنیم، گمان می‌کنم این‌گونه شاعرِ و دیار خود می‌شوید.»   متن زیر نمونه‌ای از سروده‌های این شاعر جوان است. «برداشت آخر را از عمد سُرفه کردم تا یک‌بار دیگر بیشتر بگویم که چه‌قدرها دوستت دارم و این حجمِ بی‌قراری چشم‌ها تمامش بداهه بود برداشت بهتر بسیار داشتیم اما با تلخیِ بی‌پایان تمام شد و تمام شد»   ]]> ادبیات Thu, 22 Jun 2017 03:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249366/نگاهی-اسکارلت-دهه-ی-شصت هیچ طوفانی راهش را عوض نمی‌کند http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249260/هیچ-طوفانی-راهش-عوض-نمی-کند به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «هیچ طوفانی راهش را عوض نمی‌کند» نوشته سیدعلی شجاعی دومین جلد از سه‌گانه مهارت‌های زندگی برای کودکان است که با تصویرگری سارا میاری توسط انتشارات نیستان منتشر شده است.   شجاعی در این مجموعه به اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین مهارت‌های مورد نیاز گروه مخاطب اثر می‌پردازد و تلاش می‌کند این مهارت‌ها را با همراه کردن کودکان با داستان و همذات‌پنداری با روایت برایشان به تصویر بکشد. نویسنده در این کتاب هدفش را فاصله میان گفتن و عمل کردن قرار داده و می‌خواهد مخاطبش را درگیر این معنا کند که نتیجه از آن عمل است، نه حرف و پیشنهاد. سه‌گانه مهارت‌های زندگی در تعامل با والدین خوانده، شنیده و فهمیده شوند تا امکان تحلیل مضامین آن بهتر و عمیق‌تر مهیا شود.   یکی از مهم‌ترین وجوه آموزش برای کودکان و نوجوانان، آشنا کردن آنها با مفاهیمی است که مهارت‌های زندگی اجتماعی را به آنها می‌آموزد و از دل این مهارت‌هاست که کودک باید حس کند می‌تواند و باید در درون خود به پرورش و تربیت استعدادهایی ویژه بپردازد. کتاب «هیچ طوفانی راهش را عوض نمی­‌کند» بر پایه همین مبنا نوشته شده است.   در این کتاب داستان سیلی بیان می‌شود که در آستانه ورود به روستاست و روستاییانی که خطر سیل را باور ندارند و حرف‌های کودک را که از نزدیک شدن آن خبر می‌دهد نشنیده می‌گیرند. کودکان با مشاهده این رفتار سعی می‌کنند به سهم و توان خود دیواری برای مقابله با سیل بسازند، اما توان آنها محدود است. کتاب «هیچ طوفانی راهش را عوض نمی‌کند» در کنار متن خود از تصویرگری‌‌های بسیار متفاوت و جذاب سارا میاری و طراحی گرافیک نرگس زیانی نیز بهره برده است. میاری در این کتاب با خلاقیت خود حساسیت‌های متنی نویسنده را با رنگ‌ها و تصاویر در هم آمیخته و با نمایشی مثال‌زدنی به مخاطب تقدیم می‌کند.   همزمان با انتشار این اثر، دو مجلد دیگر از این سه‌گانه نیز با عنوان «به دیوارها بخند» و «شاید دیگران از آسمان می‌آید» نیز تصویرگری شده و آماده انتشار شده است.   انتشارات نیستان، کتاب «هیچ طوفانی راهش را عوض نمی‌کند» را با شمارگان دو هزار و 200 نسخه و  قیمت 250 هزار ریال منتشر کرده است. ]]> کودک و نوجوان Thu, 22 Jun 2017 05:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249260/هیچ-طوفانی-راهش-عوض-نمی-کند «مسائل کلیدی کتابخانه‌های دیجیتالی» در کتابی ارزیابی شد http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249234/مسائل-کلیدی-کتابخانه-های-دیجیتالی-کتابی-ارزیابی به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «مسائل کلیدی کتابخانه‌های دیجیتالی؛ ارزیابی و یکپارچگی» به قلم «رائو شن»، «مارکوس اندره گنکالوز» و «ادوارد آلن فاکس» با ترجمه مهدی علیپور حافظی، بهروز رسولی و مجید نبوی منتشر شده است. چرخه حیات اطلاعات، سنجه‌ها، نرم‌افزارهای مفید برای ارزیابی کتابخانه‌های دیجیتالی از جمله مباحث این اثر است.   در بخشی از چکیده کتاب «مسائل کلیدی کتابخانه‌های دیجیتالی؛ ارزیابی و یکپارچگی» آمده است: «ارزیابی کتابخانه‌های دیجیتالی باید در سطوح مختلفی انجام شود، این شیوه باعث می‌شود که به موجودیت‌های مختلف و روش‌های مناسب برای سنجش آن‌ها پاسخ دهیم. بنابراین، دسترس‌پذیری، ارتباط یا وابستگی، حفاظت‌پذیری، ربط، اهمیت، شباهت و به‌هنگام بودن اشیاء دیجیتالی را ارزیابی خواهیم کرد. اگرچه یکپارچه‌سازی یکی از مسائل چالش‌برانگیز کتابخانه‌های دیجیتالی از ابتدای شکل‌گیری آن‌ها بوده، ما در این کتاب به اولین توصیف جامع 5اس.- محور درباره مسأله یکپارچه‌سازی کتابخانه‌های دیجیتالی پرداخته‌ایم. از آن‌جایی که باستان‌شناسی، حوزه‌ای کاملاً پراکنده است، ما به تشریح کتابخانه دیجیتالی اِتانا برای یکپارچه‌سازی در سایت‌ها و اطلاعات باستان‌شناسی خاور نزدیک پرداخته‌ایم. سپس نشان خواهیم داد که مدل‌سازی 5اس.- محور چگونه می‌تواند به یکپارچه‌سازی خدمات و محتوا منجر شود.»   مترجمان کتاب درباره اهمیت کتابخانه‌های دیجیتالی چنین بیان کرده‌اند: «کتابخانه‌های دیجیتالی بدون استفاده از سازوکارهای یکپارچه‌سازی نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای گسترده مخاطبان و کاربران امروزی باشند. کتابخانه‌های دیجیتالی بدون یکپارچگی بسان جزایری هستند که ارتباطی با سایر کتابخانه‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی ندارند و توانایی پاسخگویی به نیازهای کاربران را ندارند و فقط محدود به منابع موجود در کتابخانه خود هستند.»   «ارزیابی و مدل‌های کتابخانه‌های دیجیتالی»، «خدمات کتابخانه‌های دیجیتالی»، «نگاهی با 5اس. کوال»، «ارزیابی کتابخانه‌های دیجیتالی با استفاده از ابزار 5اس.کوال»، «تعامل‌پذیری معنایی در کتابخانه‌های دیجیتالی»، «مدل‌سازی کتابخانه‌های دیجیتالی موضوعی با چارچوب 5اس» و «ابزار نگاشت بصری: اسکیمامَپِر» عناوین بخش‌هایی از این اثر را شامل می‌شوند.   در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم: «کتابخانه‌های دیجیتالی پژوهش، پژوهشگری و آموزش را در همه سطوح با تغییرات مهمی مواجه کرده‌اند. یکی از زمینه‌های جالب پژوهشی در عرصه کتابخانه دیجیتالی این است که چالش‌هایی در هر دو سطح زیرساخت فناوری و سطح یکپارچه‌سازی کلان وجود دارد. بیش از دو دهه سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی بر روی پژوهش در زمینه کتابخانه دیجیتالی منجر به نتایج مهمی در سطح زیرساخت فناوری شده است. موفقیت در یکپارچه‌سازی در سطح کلان کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است. مفهوم یکپارچه‌سازی کتابخانه دیجیتالی حتی با وجود رویکردهای مختلف و راه‌جل‌های پیشنهادی موجود، هنوز هم مبهم است.»   کتاب «مسائل کلیدی کتابخانه‌های دیجیتالی ارزیابی و یکپارچگی» با شمارگان 500 نسخه، در 156 صفحه، به بهای 110 هزار ریال از سوی نشر چاپار راهی بازار نشر شده است. ]]> مدیریت‌کتاب Thu, 22 Jun 2017 05:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249234/مسائل-کلیدی-کتابخانه-های-دیجیتالی-کتابی-ارزیابی «مطالعات کاربردی کتابداری و اطلاع‌رسانی» منتشر شد http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249367/مطالعات-کاربردی-کتابداری-اطلاع-رسانی-منتشر به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مقاله‌های کتاب «مطالعات کاربردی کتابداری و اطلاع‌رسانی» در دو قسمت «مقاله‌های دانشگاهی» و «سایر مقاله‌ها» تنظیم شده است. مؤلفان مقاله‌های دانشگاهی، موضوع‌ها و مسائل مرتبط با دانشگاه و کتابخانه‌‌های دانشگاهی همچون وضعیت نیروی انسانی، نیازهای اعضای هیأت علمی، تولید علم فردی و مشارکتی، پایگاه‌های اطلاعاتی پیوسته، تحلیل استنادی پایان‌نامه‌ها، فناوری‌های وب 2/0 ، خدمات کتابخانه را بررسی و تحقیق کرده‌اند.   همچنین در بخش سایر مقاله‌ها موضوع‌هایی مانند کارگاه‌های آموزشی، ارزیابی کتابخانه، سواد اطلاعاتی، تعامل کتابدار آموزشگاهی و معلمان، وضعیت و سرانه مطالعه، علم‌سنجی تحقیق و پژوهش شده است.   در هر قسمت، مقاله‌ها به‌ترتیب الفبای عناوین ارائه شده است. همچنین برای تسهیل در بازیابی اطلاعات، نمایه‌ای شامل فهرست نام مؤلفان، فهرست عناوین مقاله‌ها و نمایه موضوعی تهیه شده است.   از میان برخی از مقاله‌های دانشگاهی این کتاب می‌توان به مقاله‌های «دانشجویان با آسیب‌های بینایی و خدمات کتابخانه‌ای»، «سنجش نیازهای اطلاعاتی اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و ارائه راهکار»، «میزان رعایت مؤلفه‌های تحلیلی کلیولند در چکیده فارسی پایان‌نامه‌های دکترای حرفه‌ای پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد نجف‌آباد طی سال‌های 1384 ـ 1389» اشاره کرد.   همچنین «بررسی ضرورت وجود تعامل بین کتابدار مدرسه و معلمان از دیدگاه معلمان و کتابداران دبیرستان‌های دخترانه دولتی ناحیه 1 شهر اهواز و تأثیر آن بر جنبه‌های مختلف آموزشی، پرورشی و پژهشی»، «بررسی سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه‌های آموزشگاهی شهر کرمانشاه در سال 1387» و «تحلیل استنادی مقاله‌های مجلات علمی ـ پژوهشی حوزه فلسفه، کلام و عرفان منتشر شده از سال 1381 ـ 1387» عناوین برخی دیگر از مقاله‌های این کتاب را شامل می‌شوند.   سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران کتاب «مطالعات کاربردی کتابداری و اطلاع‌رسانی» را با شمارگان 300 نسخه در 478 صفحه، به بهای 330 هزار ریال راهی بازار نشر کرده است. ]]> مدیریت‌کتاب Thu, 22 Jun 2017 04:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249367/مطالعات-کاربردی-کتابداری-اطلاع-رسانی-منتشر امکان دانلود رایگان کتاب «فلسطین» به زبان‌های فارسی و انگلیسی http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/249403/امکان-دانلود-رایگان-کتاب-فلسطین-زبان-های-فارسی-انگلیسی به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی انتشارات انقلاب اسلامی، وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌‌الله‌العظمی خامنه‌ای، کتاب «فلسطین» مجموعه بیانات رهبر معظّم انقلاب درباره موضوع فلسطین بوده  که به همت سعید صلح‌میرزایی به صورت فارسی و لاتین (انگیلسی) در 416 صفحه منتشر شده است.   روز جهانی قدس، ابتکار و یادگار ماندگار بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) است و با حملات بی‌رحمانه و نسل‌کشی رژیم اشغالگر قدس علیه مردم مظلوم و روزه‌دار غزه مصادف شده است. زخم کهنه‌ اشغال فلسطین در شرایطی سر باز کرده که مجامع بین‌المللی، مدعیان حقوق بشر و رسانه‌های غربی در مقابل این جنایات سکوت کرده‎اند و البته سکوت سران عرب در برابر کشتار ملت فلسطین، تلخ‌تر و خفت‌بارتر است. این موضوع بهانه‌ای برای مرور وضعیت گذشته، حال و آینده‌ فلسطین در نگاه روشنگرانه‌ رهبر معظّم انقلاب در کتاب «فلسطین از منظر آیت‌الله ‌العظمی سیّدعلی خامنه‌ای مدظلّه العالی» شده است.   مطالب اصلی نسخه فارسی کتاب، شامل مرور بیانات مقام معظم رهبری در هشت بخش کلیات، شکست‌ها و پیروزی‌ها، مسئولیت‌ها، جنایات، راه‌حل‌ها، قهرمانان، روشنگری و آینده‌ روشن گنجانده شده است. قبل از ورود به مطالب اصلی و به‌عنوان دیباچه‌ی مطالب، در فصلی مجزا با عنوان «یادی از دومین روز قدس»، متن کامل بیانات رهبری در خطبه‌های نماز جمعه‌ تهران در تاریخ 17 مردادماه 1359 درج شده است.   رهبر معظّم انقلاب، از این روز با تعابیری چون «روز تجمّع آرمان‌های مسلمانان جهان در یک کلمه و یک جمله»، «روز اسلام»، «روز انسانیت» و «روز انقلاب و امام ما» یاد کرده‌اند. ایشان پس از برشمردن امتیاز روز قدس بر ایام‌الله دیگر، مسأله‌ فلسطین را مهم‌ترین و اصولی‌ترین مسائل انقلاب و مسأله‌ای انسانی و نه صرفا عربی یا اسلامی، محسوب کرده‌اند. آینده فلسطین، وعده‌ الهی بر شکست دوباره‌ بنی‌اسرائیل، جنایات بی‌سابقه‌ صهیونیست‌ها در دنیا، تفرقه‌افکنی غده‌ سرطانی اسرائیل در میان دولت‌های مسلمان، جدا بودن حساب صهیونیسم و یهود، وجوب شرعی کمک به فلسطین و کوتاهی دولت‌های مسلمان در مسأله‌ی فلسطین، بخشی از موضوعاتی است که در این بخش از سوی ایشان بررسی و تحلیل شده‌اند. نسخه انگلیسی کتاب «فلسطین از منظر حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای مدظله العالی» نیز شامل گزیده‌ای از نسخه فارسی آن، توسط انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظّم رهبری منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.   علاقه‌مندان به دانلود نسخه‌های فارسی و انگلیسی این کتاب می‌توانند به نشانی http://book-khamenei.ir/index.aspx مراجعه کنند. ]]> تاريخ‌،سیاست،علوم اجتماعی Thu, 22 Jun 2017 14:40:09 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/249403/امکان-دانلود-رایگان-کتاب-فلسطین-زبان-های-فارسی-انگلیسی نگاهی به داستان «خانه لهستانی‌ها» مرجان شیرمحمدی http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249363/نگاهی-داستان-خانه-لهستانی-ها-مرجان-شیرمحمدی به گزارش  خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، داستان «خانه لهستانی‌ها» نوشته مرجان شیرمحمدی در نشر چشمه به قیمت هیجده هزار تومان چاپ شد.   آخرین اثر داستانی این نویسنده  چند سال پیش منتشر شده بود. داستان بلند «آذز شهدخت، پرویز و دیگران» داستانی ساده از زنی خانه‌دار بود.  بهروز افخمی، همسر شیرمحمدی بر اساس این داستان فیلم بلندی ساخت. شیر‌محمدی پیش از آن کتاب‌های داستانی «بعد از آن شب» و «یک جای امن» را منتشر کرده بود. این داستان‌نویس و بازیگر سینما برای کتاب «بعد از آن شب» جایزه هوشنگ گلشیری را برد.   در  اثر تازه‌اش هم از همان ایده‌های روایی ساده و بی‌تکلف و روایت ِ خطی استفاده کرده است. در این داستان رویداد‌های «خانه‌ای» را روایت می‌کند. داستان  «خانه لهستانی‌ها» این‌گونه آغاز می‌شود :« همه مستأجرهای خانه‌ای که ما توش زندگی می‌کردیم مثل ما ندار بودند، ولی دست‌کم بیشترشان یک مرد داشتند. توی آن خانه، مادر من بود که شوهر نداشت و خاله‌پری. مادام و نصیبه‌خانم و بانو هم که پیر بودند. بقیه‌ی زن‌ها شوهر داشتند، یعنی بهجت‌خانم، ثروت خانم که برعکسِ اسمش فقیر بود و مریم خانم، مادرِ مسعود و محمد که ما به‌ش می‌گفتیم ممل و عزت‌خانم که برعکس اسمش عزتی نداشت و مدام از شوهرش کتک می‌خورد و همدم خانم. همدم خانم هم از شوهرش کتک می‌خورد. قاسم‌آقا شوهرِ همدم خانم توی یک سلمانی کار می‌کرد و بعضی جمعه‌ها اگر هوا خوب بود، توی حیاط، موهای مردهای خانه و ما بچه‌ها را کوتاه می‌کرد. مرد بدی نبود، ولی دستِ بزن داشت. »   پیش‌تر در رمان‌نویسی فارسی غزاله علیزاده روایتی جذاب و خواندنی از یک خانه به دست داده بود، «خانه ادریسی‌ها». شیر‌محمدی در گفت‌وگویی درباره داستان‌نویسی‌اش گفته بود: «راستش به کار بردن تکنیک‌های پیچیده در داستان یا ادا درآوردن در نثر را نه می‌پسندم، نه می‌فهمم. به هر حال این شیوه من برای داستان‌گویی است. فکر می کنم در داستان گویی، اصل خود داستان است و چیزهای دیگری اگر بخواهد به آن علاوه شود شهیدش می کند. اصل همان داستانی است که باید تعریف شود به شیوه سالم، شیوا و درستش.»   «خانه لهستانی‌ها» داستانِ آدم‌هایی است ساکنِ خانه‌ای بزرگ در جنوبِ تهران، خانه‌ای بازمانده از سال‌های دور. داستان در زمانه‌ی پهلوی دوم می‌گذرد و قصه‌ی آدم‌ها و رازهایی که هرکدام در سینه‌ی خود دارد موضوعی می‌شود برای روایت‌های نویسنده. در این خانه که هرکس اتاقی اجاره‌ای دارد، عنصرِ «ندار بودن» گره خورده با گذشته‌ای وهم‌الود که باعث شده ماجراهای خاص و حتا خشنی رقم بخورد. داستانِ خواهرانی سال‌خورده، یا زنی که تنها گذاشته‌اندش. شیرمحمدی با زبانی داستان‌گو و تلاش برای بازآفرینی یک هویت مکانی و گره زدنش با وجوهِ شخصی هر یک از قهرمانانِ خود، قصه‌ای خواندنی نوشته است. خانه‌ی لهستانی‌ها مملو از تکه‌های احساسی و روایی است که در آن‌ها می‌توان ردِپای هراسِ از رهاشدن در دلِ شهر را درک کرد. قصه‌ای از زن‌هایی که این خانه دنیای شخصی‌شان است واگر کسی به این دنیا تعدی کند سرنوشتِ چندان خوبی در انتظارش نیست...»     این داستان‌‌نویس سال 1352 به دنیا آمده است. نقاشی و بازیگری آموخته است. در فیلم‌های «خانه به خانه»، به کارگردانی کیانوش عیاری، «صحنه جرم، ورود ممنوع!» کارگردانی ابراهیم شیبانی، «ملاقات با طوطی» کاگردان علیرضا داودنژاد و... بازی کرده است.      ]]> ادبیات Fri, 23 Jun 2017 03:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249363/نگاهی-داستان-خانه-لهستانی-ها-مرجان-شیرمحمدی نخستین اثر داستانی عطیه عطار‌زاده منتشر شد http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249401/نخستین-اثر-داستانی-عطیه-عطار-زاده-منتشر به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  داستان «راهنمای مردن با گیاهان دارویی» در 117 صفحه به قیمت 12هزار تومان در نشر چشمه عرضه شد.   اولین رمانِ عطیه عطارزاده یک کارِ تجربی است. «راهنمای مُردن یا گیاهانِ دارویی» داستانی خاص دارد. رمان روایتی است از یک دختر جوان که چشمانش نمی‌بینند و درخانه‌ای همراه مادرش در کارِ خشک‌کردن، ترکیب و آماده‌سازی گیاهانِ دارویی بای فروش در بازار است. او در تاریکی چشمانش توانسته با استفاده از قوای دیگر به درکِ جذابِ اشیا و ابزاری برسد که با آن‌ها کار می‌کند. همه‌چیز برایش در ساختار و وجوهِ گوناگون این گیاهان و البته رابطه با مادرش خلاصه شده، تا این که روزی برای یک مراسمِ خانوادگی از خانه پا بیرون می‌گذارد و باز که می‌گردد خیلی چیزها درونش عوض شده است... عطیه عطارزاده با استفاده از موقعیتِ خاصِ شخصیتش و فضای گوتیکی که برای او طراحی کرده، به لایه‌های پُرآشوبِ ذهنی نزدیک می‌شود که میل به خشونت و عشق در آن توأمان وجود دارد. این دوگانگی بزرگ و محوری رمان را به سمتی می‌برد که برای کمتر مخاطبی پیش‌بینی شدنی است و می‌توان گفت او را با امرِ غریبِ ذهنِ راوی و رابطه‌اش با امور بیرونی تنها می‌گذارد. راهنمای مُردن با گیاهان دارویی یک رمانِ متفاوت و قصه‌گوست. رمانی که در آن تنهایی یک مفهوم برآشوبنده است و رهایی از آن راه‌های عجیب و گاه خونینی دارد.     پیش از شروع رمان، نقلی‌ از ابن‌سینا به این شرح آمده است:«مرگ آن است که نَفس، اعضا و جوارح را رها کرد و به حال خود بگذارد. همان‌طور که یک صنعتگر هنگام استراحت ابزارِ کارِ خود را رها می‌کند؛ و این حقیقت آن زمان برای شما روشن می‌شود که نفس و چگونگی وجودش را بشناسی. انسان ترکیبی است از یک نظام تجردی و یک نظام مادی؛ نظام تجردی انسان روح و نظام مادی انسان بدن نامیده می‌شود. آن‌گاه که روح متعلق به بدن است و بدن در جهت خواسته‌های خود از آن بهره می‌برد، به آن نفس گفته می‌شود. پس روح و نفس یک حقیقت واحدند و به دو اعتبارِ متفاوت نام‌گذاری شده‌اند. نظام مادی انسان نیز دارای دو اعتبار است: آن زمان که با نفس در ارتباط است به آن بدن می‌گویند و هنگامی که این ارتباط قطع شد دیگر به آن بدن گفته نمی‌شود، بلکه از لفظ جسد استفاده می‌کنند.»     عطیه عطارزاده سال 1363 به دنیا آمده است. او فارغ‌التحصیل کارشناسی سینما از دانشگاه هنر، کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مستندسازی از دانشگاه بریستول انگلستان است. پیش‌تر مجموعه شعر «اسب را در نیمه‌ی دیگرت برمان» و به عنوان برگزیده جایزه شعر خبرنگاران در سال 1395 معرفی شد.  ]]> ادبیات Fri, 23 Jun 2017 03:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249401/نخستین-اثر-داستانی-عطیه-عطار-زاده-منتشر « رُژ قرمز» سیامک گلشیری در کتاب‌فروشی‌ها http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249400/ر-ژ-قرمز-سیامک-گلشیری-کتاب-فروشی-ها به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  مجموعه داستان «رُژ قرمز» اثر  سیامک گلشیری در 247 صفحه به قیمت بیست و یک هزارتومان  در نشر چشمه منتشر شد.    مجموعه داستان «رُژِ قرمز» مجموعه‌ای است از داستان‌های کوتاهش که از نظرِ درون‌مایه و اجرا تا حدی به‌هم نزدیک هستند اما فضاهای گاه متفاوتی دارند. کتاب بیست و دو داستانِ کوتاه دارد. در این داستان‌ها می‌توان محورهای مهم جهانِ سیامک گلشیری را به خوبی دید؛ تنهایی آدم‌های او که معمولاً به دستِ یک اتفاقِ ساده یا مرموز به خطر می‌افتد و باعث می‌شود آن‌ها وجوهی دیگر از درونیاتِ خود را برای خواننده آشکار نند. زبانِ گلشیری خونسرد، روایی و البته دور از صفت‌سازی و آرایه‌پردازی است. زبانی که به داستان‌گویی و نمایشِ تصویری روایت بیش از هر چیز اهمیت می‌دهد و برای همین آدم‌های معمولی او در بافتارِ این زبان‌ بسیار ملموس به نظر می‌آیند. رُژِ قرمز انواعِ روایت‌هایی را در خود گنجانده که مخاطبِ سیامک گلشیری را درگیر می‌کند. دیداری اتفاقی، همکلامی با یک راننده ی تاکسی در دلِ شب، زوج‌های در آستانه‌ی فورپاشی و ... از موتیف‌های همیشگی این داستان‌نویس محسوب می‌شوند. این‌ها داستان‌هایی‌اند که معمولاً یک اتفاقِ عجیب مسیرشان را تغییر می‌دهد.       داستان «رویای باغ» از این مجموعه این‌گونه آغاز می‌شود:«دو سه‌باری توی خیابان‌های اطراف خانه‌مان دیده بودمش، اما نه او، نه من، هیچ‌کدا»، به روی خدمان نیاورده بودیم. از کنار هم رد شده بودیم بی‌‌آن که حتا به هم نگاه کنیم. تا این که یک بار، وقتی روزنامه خریدم و برگشتم توی ماشین، دیدم با بند انگشت به شیشه می‌زند. شیشه را کشیدم پایین. گفت: «فقط می‌خواستم یه حال و احوالی کرده باشم.» اشاره کردم سوار شود. در را باز کرد و نشست تو. وقتی حرکت کردم، احساس کردم زل زده به من. گفت: «چه‌قدر عوض شده‌ی!» «پیر شده‌م؟» «نه، یه‌جور دیگه شده‌ی.» «چه جوری؟» «نمی‌دونم. یه جور دیگه.» «تو هم همین‌طور.» پیر نشده بود، اما چهره‌اش دیگر برق آن روزها را نداشت. روی صورتش هنوز جای آب‌جوش‌ها پیدا بود و لبخندش هنوز هم به همان زیبایی. گفت:‌«نمی‌خوام مزاحمت بشم.» «مزاحم نیستی.»   از دیگر داستان‌های این مجموعه می‌توان به«لباس‌های نم‌دار»، «سنگ سیاه»، «شب آخر»، «سایه‌ای پشت پنجره»، «بوی خاک»، «خودنویس»،«موزه‌ی مادام توسو»، «ابر‌های سیاه»،«عنکبوت» و ... اشاره کرد.   سیامک گلشیری  مرداد، 1347به دنیا آمده است.  او علاوه بر نویسندگی دستی نیز بر ترجمه دارد و آثار متعددی را در حوزه ادبیات نوجوان و بزرگ‌سال به فارسی ترجمه و منتشر کرده است. از جمله‌ی آثار داستانی این نویسنده  می‌توان به کتاب‌های «همسران»،‌«با لبان بسته»،‌«من عاشق آدم‌های پول‌دارم»، «شب طولانی»،‌«مهمانی تلخ»،‌«نفرین شدگان»،‌»چهره پنهان عشق»،، «خفاش شب»،‌«آخرش می‌آن سراغم»،‌«آخرین رویای فروغ» اشاره کرد.   ]]> ادبیات Fri, 23 Jun 2017 03:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249400/ر-ژ-قرمز-سیامک-گلشیری-کتاب-فروشی-ها روایت شاعرانه‌ دیگری از سیدعلی صالحی چاپ شد http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249369/روایت-شاعرانه-دیگری-سیدعلی-صالحی-چاپ  به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجموعه شعر «دختر ویلون‌زن در کوچه‌های برفی آذرماه» شعر‌های سید‌علی صالحی در سه سال اخیر است.  آخرین کتابی که از این شاعر منتشر شد سه سال پیش بود. او مدت‌ها پیش اعلام کرده بود در حمایت از شاعران جوانی که فرصت  انتشار کتاب شعر‌‌های‌شان را ندارند، تا اطلاع بعدی اثری منتشر نخواهد کرد.   شعر‌های  این مجموعه هم مایه‌هایی از آموزه‌های شعر گفتار را دارد و هم آن‌که به در آن می‌توان از دریافت‌های تازه‌ سیدعلی صالحی در شعر سراغ گرفت. او در  ادامه‌ی طرح و تبیین دیدگاه‌‌هایش در حوزه‌ شعر، اخیرا کتاب «منشور شعر حکمت» را منتشر کرده بود. این شاعر مطرح و پیش‌کسوت در این اثر به طرح دیدگاه‌‌هایش درباره‌ شعر حکمی و حکمت در شعر پرداخته است و تبار این نوع شعر در ادبیات فارسی را تا روزگار مولانا واکاوی کرده است.   در گفت‌وگو‌هایی که در این‌باره کرده است، در تبیین شعر حکمت گفته بود :« شعر حکمت، زائرِ زنده، زائرِ بی‌زمانی ضمیرِ ناخودآگاه است. جانِ جانان است، جهتِ بی‌جهات است، نه خطی است، نه مدور، چرخشِ لامکان است به دوران‌ بی‌زوال. هم به همین حرمت است که از هر گونه دخالت، آرایش، زیور‌آلات، بزک‌گردانی و پیرایشِ زبانی پرهیز می‌کند. محسوس و بیرون زبان، عقلِ زبانِ ساده و فاهمه را در اختیار شهودیِ خویش می‌گیرد. نه پریشانیِ رهاشدگی در زبان و نه زندان زبان! حضورِ انفجاری و عروجِ در آنیّت، حُکم می‌کند که شعر حکمت، به کوتاهی و در لحظه زاده شود، و نه چندان طویل و بلند و به عقل آمده! در شعرهای بلند البته دیده‌ایم پاره‌هایی که عین شعر حکمت است. از معاصرین، نیما، فروغ و شاملو بهره‌های شوق‌آوری از شعر حکمت را برای ما به ارث بازگذاشته‌اند.»   در مجموعه‌ «دختر ویلون‌زن در کوچه‌های برفی آذرماه» می‌توان بازتاب بخشی از این نگاهو رویکرد به شعر را جست‌وجو کرد و دید.  این اثر  چند هفته پس از انتشار در صدر فهرست پرفروش‌های شعر بود.   شعر «یک روزی، یک جایی، سرانجام...» یک نمونه از سروده‌های این مجموعه است.   «خوابِ آب خوابِ انار خوابِ آرامش. و دختری که مثلِ همان دهه‌ی شصت هنوز سی ساله مانده است. یعنی ممکن است...؟!»   همچنین شعر «روح در کوچه» از دیگر شعر‌های این کتاب هست. «بعد از تو یک شب در خواب یک عده آمدند آهسته مرا کشتند رفتند گفتند خودش مُرده بود قبل از این اتفاق که شهریور...!   عجیب نیست که من هنوز همین جا دارم برای تو مَسیج می‌زنم اعضای محترمِ فرهنگستان ادب و هنر مقصرند، بعد از تو اسم رسیده‌ی انگور چرا مرتب شبیهِ شهریور می‌شود. من هم مثل همان عده‌ی عجیب در حیرتم مگر یک نفر چندبار باید کُشته شود، تا کُشته شود!»   سید علی صالحی سال 1334 در  مرغاب به دنیا آمده است. به قلم این شاعر  ده‌‌ها اثر طی چهار دهه‌  گذشته منتشر شده است. او از سال‌‌های دهه شصت به عنوان شاعری شناخته شد و همواره سروده هایش مورد توجه مخاطب‌های ادبیات بوده است. از کتاب‌های دیگر این شاعر می‌توان به مجموعه‌‌های  «یوماآنادا»، «پیش‌گو و پیاده شطرنج»، «عاشق شدن در دی‌ماه، مردن به وقت شهریور»،‌«دیرآمدی ری‌را...»، «آسمانی‌ها»،‌ «آخرین عاشقانه‌های ری را»،‌ «دعای زنی در راه که تنها می‌رفت»،‌«چیدن محبوبه‌های شب را تنها به باد یاد خواهد داد»،‌ «سمفونی سپیده‌دم»‌ و  «ردپای برف، تا بلوغ کامل گل سرخ» و... اشاره کرد.  ]]> ادبیات Fri, 23 Jun 2017 03:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249369/روایت-شاعرانه-دیگری-سیدعلی-صالحی-چاپ دشمنِ آینده چه کسی‌‌ست؟ http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249399/دشمن-آینده-کسی-ست به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) رمانِ «دشمنِ آینده»، تازه‌ترین نوشته‌ی این نویسنده داستانی‌ از روایت‌های خاص و عجیب است. رمان داستانی خطی به مفهومِ مصطلحش ندارد و درباره‌ی سکراتِ مرگ است به نوعی. گروهی از آدم‌های متفاوت و خاص که در مکانی نامتعارف و برزخ‌گونه کنار هم جمع شده‌اند و تکلیف‌شان با بودن یا نبودن‌شان مشخص نیست. در این فضا ما روایت‌هایی از هر کدام‌شان می‌خوانیم و البته تنش‌ها و حرکت‌هایی که دارند. خورشاهیان که دلبسته‌ی ادبیاتِ کلاسیک ایران است با استفاده از پاره‌ای مفاهیمِ شناخته‌شده‌ی این ساختار تلاش کرده بازخوانی‌ای مدرن انجام دهد از مفهومِ حرکت برای رسیدن به امرِ جاودان‌کننده، با استفاده از فصل‌های کوتاه که هرکدام نقشی می‌زنند و آدم‌های متفاوتش مسیر را می‌سازند. باری همین رمانِ دشمنِ آینده را می‌توان روایتی دانست از اضطرابِ مُردن و این‌که این نویسنده‌ی خراسانی تلاش کرده با حرکت رد میانه‌ی امرِ ذهنی و عینی به واقعیتی برسد که در رمانِ او تحقق پیدا می‌کند. برای مخاطبِ این رمان تعقیب این وضعیتِ روایی به نتایجی قابل تأمل می‌رسد. نتایجی که شاید پیش‌بینی نشده هم باشند.    رمان «دشمن آینده» این‌طور آغاز می‌شود: «حتا درست تا همین لحظه‌ی اکنون، واقعاً نفهمیده‌ام در آن لحظه‌ی شگفت، دهانم از ترس بازمانده بود، یا از تعجب. زیاد پیش می‌آید که در یک لحظه، آدم واقعاً نمی‌داند، الان موقع خوشبختی‌اش است، یا موقع بدبختی‌اش. خوشبختی ما، این است که خوشبختی آدم‌های خوشبخت را از نزدیک نمی‌بینیم و خیلی ناراحت نمی‌شویم که بدبخت‌ایم؛ خوشبختی ما، از زاویه‌ای دیگر، این است که آدم‌های بدبخت دقیقاً دوروبر خودمان هستند و زندگی آن‌ها را کاملاً از نزدیک می‌بینیم و خیلی دل‌مان به حال خودمان نمی‌سوزد؛ چون آن‌ها به‌راستی و بی‌رحمانه از ما بدبخت‌ترند. سرم که از دیوار آمد بالا، یکی را دیدم که با سیمونُف نشسته است روی صندلی همیشگی سرهنگ، کنار استخر خالی و انگار دقیقا پیشانی مرا نشانه گرفته است. نمی‌دانم شب چندم بود که برای سرهنگ و بقیه روزنامه‌ می‌بردم، ولی در آن لحظه‌ی شگفت، مطمئن بودم خودم را برای هر چیزی آماده کرده بوده‌ام، غیر از همین مورد. می‌دانستم باید خود را از دیوار بالا بکشم و بروم روی پشت‌بام، که اگر این کار را نمی‌کردم، حتماً پیشانی‌ام در آن لحظه‌ی دلهره‌آور سوراخ می‌شد و اگر هم سرعت عملم خوب بود و شانس هم می‌آوردم و خودم را از دیوار رها می‌کردم و کشته نمی‌شدم، حداقل آن دوازده نفر کشته می‌شدند.»   این اثر در 203 صفحه به شمارگان 1000 نسخه به قیمت 17هزار تومان  عرضه شده است.   هادی خورشاهیان متولد۱۳۵۲ در نیشابور شاعر و نویسنده داستان کوتاه است . کتاب‌های «با اجازه‌ي دبير هندسه»، این کتاب مجموعه‌ی صد و ده شعر نوجوان در قالب‌های غزل، مثنوی، چهارپاره، دوبیتی، نیمایی و آزاد است. این شعرها در دهه‌های هفتاد و هشتاد سروده شده‌اند. «سایه‌های ترس»، رمانی با چهار  راوی به نام‌های نگار، ناتالی، لیلا و ملیحه است. همچنین «من کاتالان نیستم» از دیگر آثار این نویبسنده است.  ]]> ادبیات Fri, 23 Jun 2017 03:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249399/دشمن-آینده-کسی-ست تفاوت کتابخانه‌ها و آرشیوها در کتابی مشخص شد http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249241/تفاوت-کتابخانه-ها-آرشیوها-کتابی-مشخص به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نویسنده در کتاب «کتابخانه‌ها و آرشیوها: بررسی مقایسه‌ای» به نحوه ایجاد کتابخانه‌ها و آرشیوها و این‌که چگونه همه چیز آغاز شد، چه زمانی و چرا کتابخانه‌ها و آرشیوها راهشان را از هم جدا کردند؟ چه زمانی به صورتی که ما امروزه آن‌ها را می‌شناسیم، یک کتابخانه، کتابخانه و یک آرشیو، آرشیو شد؟ پرداخته است.   همچنین در ادامه درباره توسعه این دو مؤسسه در طول اعصار اظهارنظر کرده و چگونگی توسعه و تفاوت تدریجی روش‌های استاندارد و فهرست‌نویسی و طبقه‌بندی اطلاعات و پس از آن دشوارشدن مقایسه آن‌ها و ادغام این دو نهاد را توضیح داده است.   نویسنده مطالعه خود در این زمینه را در پنج فصل تنظیم کرده است، فصل نخست مقدمه است. در فصل دوم اوضاع دوره «پیشاتاریخ» که اطلاعات به مثابه یک کل، در درجه اول غیرداستانی و «عصر کلاسیک» که شاهد تولد داستان و شیوه‌های جدید ارتباط است آمده است.   «اوایل دوران مدرن» در فصل سوم گنجانده شده است؛ نویسنده به تولد ملت مدرن در اروپا و نیاز آن به کنترل، مستندسازی و اصلاحات اداری پرداخته است. علاقه نویسنده به وضعیت قرن بیستم در فصل چهارم و پنجم کتاب مطرح شده است. سپس اوضاع امروز این دو نهاد را تحلیل و توصیف کرده است و نمایی کلی از نحوه کار آرشیو، شیوه کار در نقش اداره ثبت تشکیلات دولتی، شرایط قانونی نسبتاً سخت آن‌ها و تأثیر عظیم‌شان در تأسیس نهادهای دولت الکترونیک و این‌که چگونه آن‌ها به سوی فرایندی با ابتنای بیشتر برای ثبت سوابق گام برمی دارند، ارائه کرده است. وی در فصل ششم درباره آینده این دو نهاد بحث کرده است.   «کتابخانه‌ها و سپرده قانونی»، «کتابخانه‌ها دانش را سازماندهی می‌کنند»، «تحول زیرساخت های کتابخانه» و «مشکلات و امکانات استانداردسازی» عناوین بخش‌هایی از این اثر را تشکیل می‌دهند.   نویسنده در بخش‌هایی از این اثر بیان کرده است: «کتابخانه‌ها و آرشیوها دارای وظایف و مأموریت‌های متفاوتی هستند، باید شانه به شانه هم در امور مهم و با نفعی متقابل کار کنند و به عنوان نهادهایی مستقل اینکار را به بهترین شکل انجام دهند.»   کتاب «کتابخانه‌ها و آرشیوها: بررسی مقایسه‌ای» اثر «توماس لیدمن» با ترجمه سها بیرانوند، با شمارگان 500 نسخه، در 168 صفحه، به بهای 120 هزار ریال از سوی انتشارات چاپار راهی بازار نشر شده است. ]]> مدیریت‌کتاب Fri, 23 Jun 2017 05:30:53 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249241/تفاوت-کتابخانه-ها-آرشیوها-کتابی-مشخص مسابقه كتابخوانی «چرايی حمايت از مسلمانان» برگزار می‌شود http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/249405/مسابقه-كتابخوانی-چرايی-حمايت-مسلمانان-برگزار-می-شود به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مسابقه كتابخوانی «چرايی حمايت از مسلمانان» ويژه روز قدس، به همت مدیریت فرهنگی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی برگزار و تا تاريخ 10 تيرماه 96 ادامه و اعتبار دارد.   این مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب «چرايی حمايت از مسلمانان» تالیف علیرضا محمدی بوده که چهارمین چاپ آن، بهار 96 با شمارگان پنج هزار نسخه از سوی انتشارات آستان قدس رضوی منتشر شده است.   «ادله فقهی دفاع از ملت های مسلمان»، «مبانی حقوقی دفاع از مقاومت اسلامی»، «منافع و امنيت ملی»، «پاسخ به شبهات» و «آثار حمايت از جنبش‌های اسلامی» پنج فصل این کتاب را شامل می‌شوند.   نحوه شرکت در مسابقه پرسش‌ها از متن موجود طرح شده و افراد بالای 12 سال می‌توانند در مسابقه شرکت کنند. 1- ارسال پاسخ به سامانه پیامکی 3000 802222  برای این کار کافی است به ترتیب نام مسابقه و شماره گزینه‌های صحیح پرسش‌ها به‌صورت یک عدد پنج رقمی از چپ به راست را به همراه نام و نام خانوادگی خود به سامانه پیامکی 3000 802222 ارسال کنید. 2- مراجعه به بخش مسابقاتِ پرتال جامع آستان قدس رضوی به نشانی www.razavi.aqr.ir 3- پاسخ به پرسش‌ها در پاسخنامه چاپی: پاسخنامه تکمیل شده را می‌توانید در صندوق‌های مخصوصِ مستقر در کیوسک‌های راهنمای زائر بیندازید یا به صندوق پستی 3۵1 – 9173۵ ارسال کنید. هزینه ارسال پاسخنامه ازطریق قرارداد «پست جواب قبول» پرداخت شده و برای ارسال پاسخنامه، لازم نیست از پاکت و تمبر استفاده کنید.   آخرین مهلت شرکت در مسابقه، یک ماه پس از دریافت كتاب است و قرعه‌کشی از بین پاسخ‌های کامل و صحیح و به صورت روزانه انجام می‌شود و نتیجه آن نیز ازطریق سامانه پیامکی به اطلاع برندگان می‌رسد. ]]> دين‌واندیشه Fri, 23 Jun 2017 03:30:16 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/249405/مسابقه-كتابخوانی-چرايی-حمايت-مسلمانان-برگزار-می-شود آموزش مفاهیم «ترس» و «دوستی» در قالب شعر به کودکان http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249207/آموزش-مفاهیم-ترس-دوستی-قالب-شعر-کودکان به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) انتشارات پرتقال کتاب‌های «خرسی چرا می‌ترسی» و «خرسی و یه دوست جدید» اثر کارما ویلسون با ترجمه فیروزه کاتب را برای کودکان گروه سنی «ب» منتشر کرده است.   برگردان شعرهای این کتاب‌ها توسط مریم اسلامی، شاعر کودک و نوجوان، انجام شده است.   در یکی از شعرهای کتاب «خرسی چرا می‌ترسی» می‌خوانیم: «خرسی کجاست تو راهه راهش دوره یه ذره یک طرفش یه کوهه یک طرفش یه دره خرسی کمی ترسیده چون هوا تاریک شده راهی که خرسی می‌ره پیچ‌پیچ و باریک شده...»   تصاویر این کتاب‌ها هماهنگی زیادی با شعرهای هرصفحه دارد و به کودکان در درک مفاهیم مربوطه کمک می‌کند.   در بخشی از کتاب «خرسی و یه دوست جدید» هم می‌خوانیم: «تابستونه گرمه هوا خرسی دلش بازی می‌خواد تنهایی بازی نمیشه! خرسی یه هم بازی می‌خواد خرسی میاد بیرون غار داد می‌نه آهای موشه! بیا با هم بازی کنیم کجایی آقا خرگوشه؟ خش خش خش، زیر درخت می‌شنوه یک صدای پا می‌پرسه کی قایم شده زیر درخت تو بوته‌ها؟» مریم اسلامی متولد 1355 در شهر نیشابور و کارشناس شعر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. او دانش آموخته زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی ارشد و برگزیده دو دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش شعر کودک و نوجوان در سال‌های 1379 و 1391 است. همچنین داوری چندین جشنواره بین‌المللی و ملی شعر را در مدیریت آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری به عهده داشته است.    اسلامی بیش از 30 جلد کتاب برای کودکان و نوجوانان شامل شعر و قصه مانند «مجموعه ما کودکان مسلمان» و «ماه تولد» منتشر کرده است که تعدادی از آن‌ها جوایز معتبری نیز کسب کرده‌اند. انتشارات پرتقال کتاب‌های «خرسی چرا می‌ترسی» و «خرسی و یه دوست جدید» را با شمارگان هزار نسخه و قیمت 120 هزار ریال برای هرجلد منتشر کرده است. ]]> کودک و نوجوان Fri, 23 Jun 2017 06:30:57 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/249207/آموزش-مفاهیم-ترس-دوستی-قالب-شعر-کودکان هیچ مساله‌ای مانند فلسطین تا این اندازه پرتب و تاب نبوده است http://www.ibna.ir/fa/doc/report/249393/هیچ-مساله-ای-مانند-فلسطین-این-اندازه-پرتب-تاب-نبوده به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «نظم جهانی تاملی در ویژگی ملت‌ها و جریان تاریخ» تالیف هنری کسینجر و برگردان محمدتقی حسینی است. در این اثر کسینجر، وزیر خارجه اسبق ایالات‌متحده به بررسی تاثیر نظم در ساختار جهان از گذشته تا به امروز پرداخته است. مناقشه میان اعراب و اسرائیل، بن‌بستی خطرناک مولف که سالهاست در عرصه سیاست حضور پررنگ داشته است در بررسی مسائلی که بر هم زننده نظم جهانی و برقراری صلح در دنیاست، به خاورمیانه نیز توجه کرده است. در این توجه صفحاتی را نیز به مساله فلسطین اختصاص داده است. بررسی مساله فلسطین از منظر دیپلمات آمریکایی به منظور تائید نگاه وی نیست. بلکه تنها به مناسبت روز قدس این نگاه منعکس شده است.   «مساله فلسطین و نظم بین‌المللی» عنوان مطلبی است که در آن کسینجر به چالش صلح پرداخته است: «در میان این همه قیام در خاورمیانه، یک فرایند صلح همواره (گاه جسته گریخته و گاه با انسجام) در جریان بوده است تا مناقشه میان اعراب و اسرائیل، که چندین دهه است منجر به بن‌بستی خطرآفرین شده، پایان یابد. چهار جنگ معمولی و بسیاری درگیری‌های نظامی غیرمتداول در این بین رخ داده است؛ هر گروه جهادی و اسلام‌گرایی این نبرد را بهانه‌ای قرار می‌دهد تا دست به اسلحه ببرد. وجود اسرائیل و قدرت نظامی آن همواره مایه تحقیر اعراب بوده است. این تعهد عقیدتی که هرگز نباید قلمرو اسلام از دست برود برای برخی افراد سبب شده است تا همزیستی با اسرائیل از پذیرش واقعیت تبدیل به نفی ایمان شود. هیچ مساله‌ای تاکنون به این اندازه پرتب و تاب نبوده است که چگونه می‌توان میان تکاپوی اسرائیل برای امنیت و هویت، خواسته‌های فلسطینیان برای اداره حکومت خود، و جست‌وجوی دولت‌های عربی همسایه برای سیاست‌های سازگار با درک آن‌ها از انگیزه‌های تاریخی و مذهبی خود آشتی برقرار کرد. طرف‌های درگیر و در این نبرد در راهی پُرآشوب (از مخالفت و جنگ تا نپذیرفتن همزیستی) به سمت آینده‌ای نامعلوم سفر کرده‌اند. کمتر مساله‌ای در جهان این چنین دغدغه‌ ایالات متحد بوده و توجه رئیسان‌جمهور این کشور را به خود جلب کرده است.» در سطوری از این گفتار، کسینجر به نوع مقابله اعراب با اسرائیل توجه کرده و می‌نویسد: «در اینجا مجموعه‌ای از مسائل در میان هستند که هرکدام مسیر تکاملی خود را طی کرده است. طرف‌ها پیرامون این مسائل در طی چند دهه مذاکره غیرمنسجم بحث کرده‌اند. اکنون ما فقط به یک جنبه از قضیه می‌پردازیم: یعنی مفاهیم متناقض نظم صلح‌آمیز که توسط مذاکره‌کنندگان مطرح شده است. دو نسل از اعراب با این باور بزرگ شده‌اند که دولت اسرائیل رژیم نامشروعی است که میراث مسلمانان را غصب کرده است. در سال 1947، کشورهای عربی طرح سازمان ملل برای تقسیم ناحیه تحت قیمومیت بریتانیا در فلسطین به دو دولت مجزای عربی و یهودی را رد کردند؛ زیرا آنان بر این باور بودند که در جایگاهی هستند که بتوانند به پیروزی نظامی دست یابند و تمامی منطقه را از آن خویش سازم. ناتوانی در تلاش برای دولت تازه تاسیس اسرائیل برخلاف بیشتر نبردهای پسااستعماری در آسیا و آفریقا، منجربه سازش سیاسی و روابط آزادانه میان دولت‌ها نشد؛ بلکه در عوض منجر به به دوره‌ای طولانی از عدم پذیرش سیاسی و توافق ناگزیر در آتش‌بس در میان گروه‌های تندرو شد که قصد داشتند اسرائیل را به زانو درآورند.»   مساله فلسطین دغدغه نظم جهانی نقش رهبران منطقه خاورمیانه، اسرائیل در برقراری تفاهم و ایجاد صلح نکته دیگری که از این منظر به آن نگاه کرده است: «رهبران بزرگ کوشیدند تا با مذاکرات صلح براساس اصول وستفالی (یعنی میان افرادی که به صورت دولت‌های مستقل سازماندهی شدند و هرکدام کار خود را با ارزیابی واقع‌بینانه ظرفیت‌ها و منابع ملی خود پیش می‌برند نه با ملاک‌های مطلق مذهبی) جنبه فکری و مفهومی نبرد را پشت سر گذارند. انورسادات این جسارت را داشت که به فراسوی این ستیز بنگرد و بر مبنای منافع ملی مصر با اسرائیل در سال 1979 صلح کند. او جان خود را در این راه گذاشت و پس از دو سال به دست اسلام‌گرایان در ارتش مصر به قتل رسید. همین تقدیر گریبان اسحاق‌رابین را نیز گرفت. وی اولین نخست‌وزیر اسرائیل بود که با سازمان آزادی‌بخش فلسطین معاهده‌ای امضا کرد اما 14 سال پس از مرگ سادات به دست یک دانشجوی تندروی اسرائیلی ترور شد.»   پس از مرور تاریخی به مساله فلسطین و اسرائیل، کسینجر درباره اهمیت فلسطین در جهان امروز آورده است: «در جهان عرب، اندکی از فوریت مساله فلسطین کاسته شده اما اهمیت آن به قوت خود باقی است. شرکت‌کنندگان اصلی در فرایند صلح انرژی و تفکر خود را معطوف به چگونگی تعامل احتمالی با ایران هسته‌ای و نمایندگان آن در منطقه کرده‌اند. این کار از دو جهت بر فرایند صلح تأثیرگذار است: یکی در نقش دیپلماتیکی که کشورهای بزرگ مانند عربستان و مصر می‌توانند در ایجاد فرایند صلح ایفا کنند، و، مهم‌تر از آن، در توانایی آن‌ها در تضمین دستیابی به توافق است. رهبران فلسطینی به تنهایی نمی‌توانند نتایج فرایند صلح را استمرار بخشند مگر این که دیگر دولت‌های منطقه نیز آن را برتابند و برای رسیدن به توافق تلاش کنند. در زمان نگرش کتاب حاضر، دولت‌های بزرگ عربی در آتش جنگ داخلی می‌سوزند یا درگیر نزاع شیعه و سنی هستند و ایران هم روزبه‌روز قدرت می‌گیرد. با این همه، مساله فلسطین باید دیر یا زود به عنصر اصلی نظم منطقه‌ای و نهایتا، نظم جهانی تبدیل شود.» سازش اعراب و دغدغه‌های امنیتی اسرائیل جالب اینکه دیپلمات آمریکایی معتقد است که اسرائیل قواعد صلح وستفالی را زیرپا گذاشته و براین اساس می‌نویسد: «برخی رهبران عرب پیشنهاد کرده‌‌اند که صلحی بین اعراب و اسرائیل برقرار گردد که دغدغه‌های امنیتی اسرائیل و احساسات اعراب را با هم سازش دهد و دولت اسرائیل را، بدون اعطای مشروعیت رسمی در خاورمیانه، به‌عنوان یک واقعیت بپذیرد. تقاضای اسرائیل این است که تضمین شود که صلح باید مسائل اخلاقی و قانونی و نیز تحقق عملی آنها را در برگیرد. اسرائیل با زیر پا گذاشتن اصول وستفالی خواهان رسمیت دولت یهودی است و پذیرش این امر به صورت رسمی برای بسیاری از مسلمانان دشوار است زیرا مستلزم رسمیت مذهبی و جغرافیایی برای اسرائیل است.» «برخی از دولت‌های عربی اعلام کرده‌اند که مایل به برقراری رابطه دیپلماتیک با اسرائیل هستند مشروط بر اینکه به مرزهای سال 1967 خود باز گردد(یعنی خط آتش‌بس در جنگی که نیم قرن پیش به پایان رسید). اما مساله حقیقی اینجاست که روابط دیپلماتیک منجر به چه پیامدهای عملی‌ای می‌شوند. آیا به رسمیت شناختن اسرائیل به موج رسانه‌ای، دولتی، و آموزشی در کشورهای عربی که اسرائیل را متجاوزی نامشروع و ظالم و جنایت‌کار در منطقه معرفی می‌کنند، پایان می‌دهد؟ کدام دولت عربی، پس از آن همه فشار ناشی از بهار عربی، حاضر و قادر است تا با تعهدات عملی کاملا مشخص علنا اسرائیل را تأیید کند و معاهده صلحی مبنی بر تمامیت اسرائیل امضا کند؟ آینده صلح نه صرفا در اطلاق نام دولت اسرائیل بر این کشور، بلکه با انجام چنین اقداماتی تعیین می‌گردد. تناقض میان دو مفهوم متفاوت از نظم جهانی در دل مسئله فلسطین و اسرائیل نهفته است.» در نهایت کسینجر مساله فلسطین را در رویکرد سیاستمداران ایالات متحده آمریکا بررسی کرده و می‌نویسد: «ایالات متحد در سرتاسر طیف راهکارهای موجود در خاورمیانه با طرف‌ها همکاری نزدیک داشته است: اتحاد با اسرائیل، ارتباط با عربستان، و همکاری با مصر. نظم منطقه‌ای وقتی پدیدار می‌شود که طرف‌های اصلی رویکردهای هماهنگی درخصوص مسائل گریبانگیر آنان اتخاذ کنند. اما ثابت شده است که این میزان از هماهنگی در خاورمیانه قابل دسترسی نیست. طرف‌های اصلی از سه‌جنبه عمده با هم تفاوت دارند: تکامل داخلی؛ آینده سیاسی اعراب فلسطینی؛ و آینده برنامه هسته‌ای نظامی ایران. بعضی از طرف‌ها هم که بر برخی هدف‌ها اتفاق‌نظر دارند در موقعیتی نیستند که آن را اعلام کنند. به طور مثال، عربستان و اسرائیل یک هدف مشترک کلان در قبال ایران دارند: جلوگیری از پیدایش قدرت نظامی هسته‌ای در ایران و در صورت لزوم مقابله با آن. اما برداشت متفاوت آن‌ها از مساله مشروعیت (و حساسیت عربستان به اتفاق‌نظر میان اعراب) سبب جلوگیری از ترویج یا حتی بیان آشکار این دیدگاه شده است. به این دلیل است که بخش اعظم منطقه در کشاکش ترس از جهاد و ترس از رویارویی با بعضی از جبهه‌ها گرفتار آمده است.» ]]> تاريخ‌،سیاست،علوم اجتماعی Fri, 23 Jun 2017 07:00:06 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/249393/هیچ-مساله-ای-مانند-فلسطین-این-اندازه-پرتب-تاب-نبوده مهرجو: برای بررسی رویت هلال ماه از روش هفتاد نقطه‌ای بهره گرفتم http://www.ibna.ir/fa/doc/report/249406/مهرجو-بررسی-رویت-هلال-ماه-روش-هفتاد-نقطه-ای-بهره-گرفتم به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست رونمایی از کتاب «روش پیش‌بینی رویت هلال ماه در ایران» یکم تیر ماه در سالن شیخ‌کلینی مرکز نجوم حرم عبدالعظیم حسنی(ع) با حضور احسان‌مهرجو، مدرس نجوم و ‌ کیهان‌شناسی، سید محسن قاضی‌میرسعید، اخترشناس و دکتر محمدرضا صیاد، نویسنده کتاب برگزار شد. مهرجو بیان کرد: کتاب «روش پیش‌بینی رویت هلال ماه در ایران» در 312 صفحه تدوین شده است. از مهمترین نکات آن در ابتدا و در فصل اول است. علاوه بر طرح روش هفتاد نقطه‌ای در بررسی رویت هلال ماه، پیش‌بینی‌هایی است که برای رویت هلال ماه به عنوان نمونه آورده که با استفاده از معیار فاز و ارتفاع هلال انجام شده است. این معیار همان معیار میرسعید است که اولین بار توسط وی ارایه شده است. وی که در مراحل حروف‌چینی و چاپ کتاب نقش به‌سزایی داشته است، ادامه داد: در فصل دوم کتاب قضیه تمرین و تکرار در بحث هلال ماه به صورت کوتاه مطرح شده است که در ادامه کتاب نتیجه گیری و در جداول پایانی کتاب این نتیجه گیری ها آورده شده اند. مهرجو افزود: در فصل سوم و چهارم روش هفتاد نقطه‌ای تشریح شده است که از هلال ماه جمادی‌الثانی سال 1430 تا سال 1439 دوازده هلال هر ماه قمری بررسی و نتیجه‌گیری شده است و در فصل پنجم نیز بررسی آماری هلال‌های ماه انجام شده است. این مدرس نجوم ادامه داد: فصل‌های انتهایی کتاب به جدول‌هایی بر اساس معیار رویت هلال ماه میرسعید اختصاص داده شده است که این جدول‌ها در سه ستون تدوین شده است. فاز هلال ماه به عنوان مبنا انتخاب و در ستون اول جای داده شده است. سپس در دو ستون دیگر به ارایه ارتفاع با چشم مسلح و غیر مسلح پرداخته است. علایم اختصاری و قراردادی در جداول کتاب به صورت شخصی توسط نویسنده کتاب انجام شده است که این در روند مرحله تایپ و حروفچینی کتاب بسیار تاثیرگذار بوده است. وی همچنین از فرآیند آمادگی و تدوین کتاب «روش پیش‌بینی رویت هلال ماه در ایران» گفت: نگارش کتاب توسط دکتر صیاد در طی چند سال انجام شده و هدف از تدوین و انتشار آن بررسی روش پیش‌بینی رویت هلال ماه همراه با معرفی معیار سید محسن‌قاضی میرسعید است که به صورت یک کتاب رسمی در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد. پس از مذاکرات اولیه و رفع برخی مشکلات، در مرداد ماه سال گذشته این کتاب حروف‌چینی و چاپ و صحافی شد که پس از سه بار غلط گیری و نمونه‌خوانی در اسفندماه به صورت یک فایل PDF آماده و در بهار امسال موفق به اخذ فیپا شد. هدف کتاب درآمدزایی نیست مهرجو درباره ویژگی‌های روی جلد کتاب افزود: عکس روی جلد کتاب «روش پیش‌بینی رویت هلال ماه در ایران» توسط بابک امین‌تفرشی عکاس نجوم تهیه شده و در پشت جلد کتاب یک شناسنامه مختصر از فعالیت های چندین ساله دکتر صیادی آمده است و همچنین این کتاب به رصدگران رویت هلال ماه ایران تقدیم شده است. وی در ادامه نشست گفت: هدف از نگارش کتاب «روش پیش بینی رویت هلال ماه در ایران» درآمدزایی نبوده است. به همین دلیل کتاب برای عرضه در کتابفروشی‌ها آماده نشده است و باوجود داشتن 1100 نسخه فقط 100 نسخه از آن چاپ شده که قیمت آن 25 هزار تومان است. در ادامه نشست صیاد به معرفی کتاب پرداخت و اظهار کرد: در سال 1356 به موضوع رویت هلال ماه علاقه‌مند شدم و به مدت چهل سال در این زمینه به مطالعه پرداختم. در ضمن مطالعات خود روش‌های پیش‌بینی رویت هلال ماه را بررسی کردم از اولین روش‌هایی که در این زمینه به بررسی پرداختم روش مقایسه‌ای بود که به علت فقدان داده با خطای زیادی همراه بود. سپس روش 128 نقطه ای به مرحله آزمایش رسید که بر اساس نقاط انتخابی در نوار مرزی انجام می‌شد که این روش هم با خطا همراه بود و بعد از آن روش ماتریسی به کار گرفته شد. وی در ادامه افزود: در مراحل بعدی پژوهش روش هفتاد نقطه‌ای انتخاب شد که به کمک آنالیز عددی بود. این روش نسبت به سه روش پیش دارای خطای کمتری بود بنابراین روش هفتاد نقطه‌ای در بررسی رویت هلال ماه در این کتاب انتخاب شد. صیاد درباره انتخاب معیار استاندار برای آزمایش روش خود بیان کرد: معیارهای زیادی در این زمینه بررسی شد. طی آشنایی با آقای میر سعید با معیار ابداع شده توسط او علاقه‌مند شدم و به مطالعه کامل در مورد معیار میرسعید پرداختم تا اینکه در سال 1388 تا سال 1394 به طور جدی با استفاده از این معیار  روش هفتاد نقطه‌ای بررسی شد. وی ادامه داد: با بسط معیار میرسعید در روش هفتاد نقطه‌ای پیش‌بینی رویت هلال ماه انجام شد و از سال 1388 به تدوین کتاب «روش پیش بینی رویت هلال ماه در ایران» پرداختم. اولین هلالی که در کتاب با استفاده از معیار میرسعید مورد بررسی قرار گرفت هلال جمادی‌الثانی در سال 1430 قمری بود که به خوبی تحلیل شد و هلال های دیگر در سال های دیگر هم به همین ترتیب در کتاب مورد بررسی قرار گرفتند که تعداد آنها به 110 هلال رسید که 13 حالت هلال ماه در این پژوهش رخ داده است. نویسنده کتاب «روش پیش بینی رویت هلال ماه در ایران» افزود: در 18 تیر سال گذشته کتاب نوشته شد و به مرحله حروفچینی و چاپ رسید. در طی یازده ماه پس از حروف‌چینی و نمونه‌خوانی کتاب، به مرحله چاپ و نشر رسید. وی در ادامه از مراحل نگارش آغازین کتاب جدید خود خبر داد و گفت: این کتاب با نام معیارهای طلایی، در زمینه بررسی 158 سال رویت هلال ماه در سطح جهان است که تا کنون چنین پژوهشی در سطح جهان علم صورت نگرفته است. در انتهای نشست رونمایی از کتاب «روش پیش‌بینی رویت هلال ماه در ایران» دکتر صیاد به همراه مهرجو به بررسی هلال ماه شوال و تشریح معیار میرسعید پرداختند. ]]> دانش‌و‌فناوری Fri, 23 Jun 2017 06:30:08 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/249406/مهرجو-بررسی-رویت-هلال-ماه-روش-هفتاد-نقطه-ای-بهره-گرفتم