یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
هدف نشر «بین‌الملل» آموزش نویسنده  برای تقویت چرخه فرهنگی انقلاب است

مدیرعامل شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، دغدغه خود را اثبات فعالیت اقتصادی و فرهنگی نشر عنوان کرد و گفت: از روز اول هدف این بود که نویسندگان را به چرخه فرهنگی انقلاب اضافه کنیم نه آنکه از آنچه که هست ارتزاق کنیم.

اسماعیل سلطانی، در حاشیه برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ضمن بیان اینکه نشر بین‌الملل در دوره گذرا است، افزود: در نشر بین‌الملل یک ریل‌گذاری چندساله داشتیم که در این دوره کتاب‌های خوبی به چاپ رسید؛ برخی کتاب‌ها سفارشی بود و اصلاً برای جریان نشر تعریف نشده بود؛ علاوه براین چند ریل اصلی داشتیم که یکی از آن‌ها ریل دیدار و ابرار بود و به معرفی علمای شاخص تاریخ تشیع می‌پرداخت. این مسیر، یک سیر پانزده - شانزده‌ساله داشت و در ۱۰ سال اخیر به‌طور کامل کنار گذاشته شده بود؛ بنابراین باید برای ادامه این روند، مسیری بدون هزینه زیاد تعریف می‌کردیم.

تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در انتشارات بین‌الملل

وی ادامه داد: برای ادامه این روند باید در قالب یک دوره آزمایشی طلبه‌ای را پیدا می‌کردیم که رویکرد به‌روزی داشته باشد و با کمترین هزینه برای نشر بنویسد؛ خوشبختانه این اتفاق افتاد و در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ شاهد برخی از این آثار بودیم.

مدیرعامل نشر بین‌الملل با اشاره به مجموعه بیانات روی زمین‌مانده رهبر معظم انقلاب بیان کرد: خیلی وقت‌ها نسبت به مطالبات کتبی رهبر انقلاب درست عمل نکرده بودیم. ایشان نسبت به جریان رهبران مقاومت مطالبه داشتند. علاوه بر این فتوای امام خمینی (ره) نسبت به ترویج و تحریف و معرفی سیدعارف حسین حسینی، رهبر شیعیان پاکستان عقب‌افتاده بود. جریان سبک زندگی از دیگر مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه نشر بود که نشر بین‌الملل برای تحقق این امر باید کتابی اقتصادی و اثرگذار وارد بازار می‌کرد؛ بنابراین محورهای مختلفی تعریف شده بود، در نشر بین‌الملل این سیر را از سال گذشته شروع کردیم و خوشبختانه امسال شاهد تنوع و رشد فروش کتاب بودیم.

هدف نشر بین‌الملل، ورود نویسندگان به چرخه فرهنگی انقلاب است

سلطانی، دغدغه خود را کار اقتصادی و فرهنگی عنوان کرد و گفت: در بحث بازسازی برند، دغدغه بنده این بود که «بین‌الملل» ثابت کند کار اقتصادی و فرهنگی می‌کند و این اتفاق در حال وقوع است. از روز اول هدف این بود که نویسندگان را به چرخه فرهنگی انقلاب اضافه کنیم نه آنکه از آنچه که هست ارتزاق کنیم.

وی راهکار اضافه‌کردن نویسندگان به چرخه فرهنگی انقلاب را «آموزش» دانست و افزود: بحث آموزش یکی از دغدغه‌های جدی نشر بین‌الملل بود و بر همین اساس رسالت خود دانستیم که نویسندگان را آموزش دهیم. برای این کار هم از روش‌های جدید بهره گرفتیم و دوره‌های متمرکزی برای مؤلفین برگزار کردیم تا آن مؤلف و نویسنده، هم با تاریخ اجتماعی آشنا باشد و هم جریان سیاسی دوره معاصر آن عالم را بشناسد.

مدیرعامل انتشارات بین‌الملل ادامه داد: در دروه‌های متمرکز نشر، دبیر دفتر ادبی داشتیم تا آرا را از نظر ادبی بررسی کند و توجه داشته باشد که کتاب، نگاه نادرستی نداشته باشد؛ چراکه باید در هندسه موضوعی سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت کنیم و با این نوع نظارت سعی کردیم برای سازمان یک تسهیل‌گر تبلیغی باشیم.

اصالت محتوا، راهی برای جذب مردم به کتاب‌خوانی

سلطانی در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان اینکه اگر محتوا اصالت پیدا کند، مخاطب را به کتاب جذب می‌کند، افزود: علت اینکه بنده عرض کردم باید برای مؤلف، ظرفیت ایجاد کنیم این است که محتوای قوی ارائه دهد. در این دوره‌ها تاریخ، اثر اجتماعی رمان، مسائل سیاسی را برای مؤلف باز کردیم تا او بتواند لذت ببرد و ادراک و تجربه زیسته خود را به مخاطب منتقل کند.

وی اضافه کرد: مثال این مسئله کتاب «کهکشان نیستی» یا برخی آثار پوپولیستی نقطه مقابل است که با یک کلمه به یک اوج کوتاه‌مدت می‌رسد و سریع فروکش می‌کند؛ حقیقتاً بنده در نشر بین‌الملل دنبال این آثار نبودم، بلکه دنبال این بودم که هر اثر، اثر دیگر را تبلیغ کند و به ظرفیت آن اضافه کند؛ مثل سیره‌نامه امیرالمؤمنین که در پنج جلد چاپ شد و در نمایشگاه امسال موردتوجه قرار گرفت و نشان داد که راه درستی است.

مدیر موسسه چاپ و نشر بین‌الملل با اشاره به نخستین حضور این انتشارات در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: سال ۱۳۹۹ که نخستین‌بار در نمایشگاه حضور پیدا کردیم، ساعت‌ها می‌نشستیم و یک نفر سراغ غرفه نمی‌آمد، اما امروز نشر بین‌الملل مخاطب دارد و به یک برند احیاشده تبدیل شده است که رو به جلو حرکت می‌کند.

سلطانی افزود: همیشه این دغدغه را داشتم و دارم که شاهد رشد امانتی باشم که روز اول به دست گرفته‌ام و تا به امروز تمام تلاش خود را کرده‌ام که آن چیزی که تحویل گرفته‌ام را در وضعیت بهتری تحویل دهم.

بهترین کتاب‌های نشر بین‌الملل که باید خواند

وی در پایان خواندن سه کتاب در زمینه‌ها مختلف را به مخاطبان توصیه کرد و گفت: در بخش تاریخ اسلام و تشییع کتاب «منتهی الآمال» شیخ عباس قمی، در دیدار با ابرار و رهبران مقاومت «علمدار پاراچنار» و در حوزه رمان و داستان کار آقای دیزگاه، «از سلاخانه تا مهدیه» را حتماً بخوانید. انتشارات بین‌الملل وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با ۶۰ عنوان کتاب جدید و مجموع ۳۵۰ عنوان کتاب در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب حضور داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها