شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۸:۵۸
کودکان جنوبی با شادی و بازی هم‌مسیر می‌شوند

بوشهر- کارگاه‌های خلاقیت ویژه کودکان و نوجوانان (۳ تا ۱۳ سال) به همت آکادمی کتاب ارغنون در بوشهر برگزار می‌شود.

مدیر آکادمی کتاب ارغنون با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: مجموعه کارگاه‌های خلاقیت با عنوان‌های سه‌گانه «تفاوط»، «تفاوت خوشمزه» و «جورواجورها» با هدف پرورش خلاقیت، تقویت تفکر و رشد مهارت‌های زبانی و اجتماعی کودکان طراحی شده‌اند. این کارگاه‌ها هرکدام متناسب با گروه‌های سنی مختلف برنامه‌ریزی شده‌اند تا کودکان در فضایی امن، شاد و الهام‌بخش، خودِ منحصربه‌فردشان را کشف و ابراز کنند.

مهدیه امیری‌دشتی با بیان اینکه ترویج کتابخوانی مفید، مهم‌ترین هدف برگزاری این کارگاه‌هاست، افزود: در هر سه کارگاه، خواندن کتاب نه فقط یک فعالیت سرگرم‌کننده، بلکه آغازگر گفت‌وگو، تخیل، تحلیل و خلاقیت است. همچنین تقویت خلاقیت و خیال پردازی دیگر هدف بنیادی کارگاه‌های خلاقیت آکادمی کتاب ارغنون را تشکیل می‌دهد؛ چراکه در این کارگاه‌ها کودکان با داستان‌ها، بازی‌ها و تمرین‌های نوشتاری تشویق می‌شوند تا متفاوت فکر کنند، رویاپردازی کنند و مرزهای ذهنشان را گسترش دهند.

وی آموزش غیرمستقیم مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی و ایجاد تجربه یادگیری لذت‌بخش و به یادماندنی دیگر اهدافی دانست که در این کارگاه‌ها دنبال می‌شود، تصریح کرد: بازی‌های گروهی، گفت‌وگو درباره داستان‌ها، نوشتن مشترک و مشارکت در فعالیت‌ها به کودکان کمک می‌کند بهتر خودشان را بیان کنند و همکاری را بیاموزند. ما باور داریم یادگیری زمانی ماندگار و موثر است که با شادی و بازی همراه باشد. برای همین، فضای هر کارگاه سرشار از رنگ، شخصیت‌های ساخته ذهن کودکان، تعامل و هیجان است.

مدیر آکادمی کتاب ارغنون در معرفی بیشتر این کارگاه‌های سه‌گانه گفت: کارگاه «تفاوط» با شعار «کتاب می‌خوانیم، متفاوت می‌اندیشیم، متفاوت می‌نویسیم» ویژه کودکان ۱۰ تا ۱۳ سال برگزار می‌شود. در این کارگاه، بچه‌ها یاد می‌گیرند چطور متفاوت بیندیشند، بنویسند و تخیل کنند. هدف، رشد تفکر خلاق و جسارت در نوشتن است. کارگاه بعدی «تفاوت خوشمزه» نام دارد که ویژه کودکان هفت تا ۹ سال است و شعار «می‎خوانیم، می‌نویسیم، بازی می‌کنیم، خیال می‌سازیم» را برای آن انتخاب کردیم. در این تجربه شاد، کودکان ضمن کتاب‌خوانی و داستان‌نویسی، بازی‌های جذابی انجام می‌دهند تا ذهن خلاق خود را تقویت کنند.

امیری‌دشتی، کارگاه «جورواجورها» را سومین کارگاه این آکادمی معرفی کرد که ویژه گروه سنی سه تا شش سال با شعار «کتاب می‌خوانیم، بازی می‌کنیم، تخیل می‌ورزیم» برگزار می‌شود، افزود: این کارگاه شاد و کودک‌محور با تمرکز بر بازی، قصه و خیال‌پردازی طراحی شده تا کوچک‌ترین شرکت‌کنندگان نیز در فرایند یادگیری، فعال و درگیر باشند.

وی یادآور شد: مجموعه کارگاه‌های آکادمی کتاب ارغنون زیر نظر انتشارات هامون نو فعالیت می‌کند. این کارگاه‌ها از هفتم مرداد جاری آغاز خواهند شد. یکی از علت‌های مهم برگزاری این کارگاه‌ها در شرایطی که جامعه درگیر سوگواری، فرسایش روانی و ناامیدی از مفهوم‌های جمعی است، این بود که کودک را نقطه آغاز قرار دهیم. نه از سر ساده‌انگاری، بلکه با ایمان به اینکه آینده هنوز می‌تواند ساخته شود، اگر «خیال» و «بازی» را دوباره جدی بگیریم.

مدیر آکادمی کتاب ارغنون با تاکید بر اینکه کارگاه‌های «ارغنون» نقطه اتصال پروژه هامون به آینده هستند؛ آینده‌ای که شاید با همین بچه‌هایی که امروز بازی می‌کنند، متفاوت ساخته شود، تصریح کرد: این مجموعه کارگاه‌ها، ادامه پروژه فرهنگی «هامون» هستند که در سال‌های گذشته با شعار «بازگشت به جامعه مدنی» به دنبال ایجاد گفت‌وگو، مشارکت و بازیابی کنشگری اجتماعی در بستر فرهنگ و کتاب بود.

کودکان جنوبی با شادی و بازی هم‌مسیر می‌شوند

به گفته وی، اما با توجه به تحولات اجتماعی اخیر، ما بر آن شدیم که رویکرد خود را بازتعریف کنیم. بدین ترتیب، پروژه جدید با شعار تازه «بازگشت به آینده» در قالب برنامه فرهنگی «ارغنون» پی‌ریزی شد، کارگاه‌های فعلی، نخستین جلوه‌های عملی این شعار جدید هستند.

این نویسنده و پژوهشگر جنوبی ادامه داد: آکادمی کتاب ارغنون در شرایط کنونی و در پی تنش‌ها و آسیب‌های روانی ناشی از جنگ اخیر و ضرورت رسیدگی جدی به سلامت روان کودکان و خردسالان، برگزاری کارگاه‌های خلاقیت را لازم دید. از این‎‌رو، در نخستین گام، کارگاه‌هایی را با عناوین «تفاوط»، «تفاوت خوشمزه» و «جورواجورها» برای تابستان امسال طراحی و اجرایی کرد.

مدیر آکادمی کتاب ارعنون یادآور شد: با توجه به افزایش نشانه‌های اضطراب، سکوت، ترس و بحران هویت در کودکان پس از جنگ، نیاز به فضاهایی امن، خلاق و غیردستوری برای ترمیم روانی کودکان بیش از پیش احساس شد. این کارگاه‌ها برای پاسخ به این نیازها و با هدف بازسازی حس امنیت روانی و هیجانی در کودکان، توانمندسازی ذهنی از راه خیال‌پردازی، بازی و داستان‌گویی، تقویت مهارت های ارتباطی در بستر گروهی و آزاد و بازگرداندن کودکان به زیست طبیعی کودکانه دور از اضطراب‌های بزرگسالانه طراحی شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها