دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
نوجوان با نگاه عمیق به پیرامون وادار به اندیشیدنی همراه با تحقیق و آگاهی می‌شود

اکرم ‌السادات هاشمی‌پور معتقد است که با خواندن این کتاب مخاطب این اشعار دیگر به سادگی قبل، از کنار دنیای اطراف خود عبور نمی‌کند و طبیعت پیرامونش صددرصد او را به بیشتر فکر کردن و عمیق‌تر نگاه کردن وادار می‌کند و همین نگاه عمیق به هستی، نوجوان کاوشگر و آگاه را وادار به اندیشیدن می‌کند، اندیشیدنی همراه با تحقیق و آگاهی.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اکرم‌السادات هاشمی‌پور در شانزدهمین روز از آذر سال 1358 در شهرستان آبادان متولد شد. او دارای مدرک تحصیلی کارشناسی است و در حوزه داستان و شعر کودک و نوجوان فعالیت دارد. «خدا رو خیلی دوست دارم» از مجموعه کتاب‌های ترانه‌های نیایش، «مهمون آیینه‌ها( برای حضرت معصومه (س)»، «شعر سوغات آتش و دود» از مجموعه شعر خواب سیب و بستنی، عناوینی هستند که اکرم السادات هاشمی‌پور سروده است و این آثار توسط انتشارات به نشر به چاپ رسیده است.
کتاب «درنگ کن» یکی از جدیدترین آثار اکرم السادات هاشمی‌پور است. انتشارات سروش این کتاب را روانه بازار کرده است. این مجموعه ‌شعر برای کودکان و نوجوانان نوشته شده است. شاعر در این کتاب از مخاطب می‌خواهد زمانی‌که به درخت، آسمان، پرنده و ... می‌رسد، درنگ کند. درنگ کردن یعنی صبر کردن همراه با تفکر و تامل. کتاب «درنگ کن» که با تصویرسازی‌های «هدی زینلی» منتشر شده، ۱۵ شعر کوتاه را دربرگرفته است. عنوان بعضی از این شعرها عبارت از «نگاه تو»، «عطر میوه‌ها»، «تکه‌ای از آسمان»، «طاقت درخت» و «این همیشه آشنا» است.
با هاشمی‌پور درباره این کتاب و چرایی دعوت مخاطب به درنگ کردن، صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانید:
 
چه شد که به سراغ مجموعه‌شعر «درنگ کن» رفتید و ایده نوشتن آن از کجا به ذهن‌تان رسید؟
ایده‌ی این کتاب با شعر اول یکدفعه به ذهن من خطور کرد. به طوری که اول قرار بود تاب خوردن و بی‌تابی سیب مطرح شود که با کمی تامل دیدم اگر درنگ و نگاه عمیق و دقت در نگاه من نباشد، اصلا تاب خوردن و رویش و زندگی سیب به چشم نمی‌آید؛ به نظر من نگاه و تأمل آدمی به سیب دلیل بر زیبایی و شکوفایی و سرزندگی سیب است؛ پس تامل و درنگ آدمی مخصوصا نوجوانان می‌تواند مخلوقات را زندگی ببخشد در حدی که نگاه و تأمل و حواس آدمی به نظر من بیش از نور خورشید برای مخلوقات و زندگی آنها موثر است.
 
در این کتاب به مخاطب زمانی‌که از کنار درخت، آسمان، پرنده و ... عبور می‌کند، می‌گویید «درنگ کن»! چرا؟ هدف چیست؟
هدف از به کار بردن درنگ کن در اشعار این مجموعه این است که نوجوان در دنیایی زندگی می‌کند که پر از مشغله است پر از سراشیبی و سربلندی‌ست پر از رفت و آمد. من سعی کردم در این مجموعه از مخاطب بخواهم که زیبایی‌های اطراف خود را ببیند و با تامل بیشتری به خلقت گیاهان، موجودات و در کل به هستی نگاه کند، ساده از کنار این همه زندگی نگذرد تا هر چیزی که در طبیعت اطرافش وجود دارد با نگاه و با تامل او جان تازه‌ای بگیرد تا بتواند با جان تازه‌ی خود مخاطب‌مان را شاداب‌تر و سرزنده‌تر نگه دارد. 
با خواندن این کتاب مطمئن هستم که مخاطب این اشعار دیگر به سادگی قبل، از کنار دنیای اطراف خود عبور نمی‌کند و طبیعت پیرامونش صددرصد او را به بیشتر فکر کردن و عمیق‌تر نگاه کردن وادار می‌کند و همین نگاه عمیق به هستی، نوجوان کاوشگر و آگاه را وادار به اندیشیدن می‌کند، اندیشیدنی همراه با تحقیق و آگاهی.
 
در انتخاب تصاویر، چقدر با تصویرگر، هدی زینلی تعامل داشتید؟ آیا تصاویر ایده ذهن شماست یا تنها با نظارت شما انجام شده است؟
تصویرگری هدی زینلی نشان از برداشت خوب او از اشعار دارد، به همین خاطر ترجیح دادم دست او در تصویرگری باز باشد. البته که تصویرگری ایده‌ی ذهن خانم تصویرگر است.
 
دوست دارید مخاطب هنگام خواندن اشعار شما، چه حسی پیدا کند؟
دوست دارم اگر کتابی نوشته می‌شود یا قلمی در دست توانایی قرار می‌گیرد جان تازه‌ای را به مخاطب خود بدهد و آرزو دارم نوجوانی که کتاب «درنگ کن» را می‌خواند نگاهش با درنگ و تامل بیشتری به دنیای اطرافش باشد و کنجکاوی‌اش را در نگاه‌های خود پر و بالی تازه دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها