سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۹
اسدالله شعبانی: شاعران جوان را در شعر گفتن ياری كنيم

عصر ديروز نهم آبان، انجمن نويسندگان كودك و نوجوان ميزبان اسدالله شعباني، شاعر و نويسنده‌ي حوزه‌ي كودك و نوجوان بود و در جمعي صميمانه با نوجوانان به شعر خواني پرداخت. او در اين نشست تاكيد كرد: با بومي‌سازي شعر در شهرهاي ايران، استعدادهاي شاعران را پرورش دهيم.

ايبنا نوجوان: شعباني با اشاره به اين كه شعر كودك در ايران از 70 سال پيش به وجود آمده است گفت: جبار باغچه‌بان(بنيان‌گذار نخستين مدرسه‌ي ناشنوايان در ايران و نخستين مولف و ناشر كتاب‌هاي كودك و نوجوان در ايران) براي كودكان خود ترانه‌هاي كودكانه مي‌ساخته و تفاوت كار او با ساير شاعران هم‌دوره‌اش اين بوده كه از دريچه‌هاي خاص دنياي كودكان وارد اين دنيا شد.

او افزود: از مشكلات امروزي شعر و ادبيات كودك، رويكرد «ابزاري» ادبيات براي آموزش و پرورش كودكان است. چون وقتي خانواده‌ها كتابي را تهيه مي‌كنند، به بار آموزشي آن نيز توجه دارند. هم‌چنين ناشران براي انتشار كتاب و كارشناسان براي انتخاب كتاب بحث آموزشي بودن آن را در نظر مي‌گيرند.

اين شاعر و نويسنده‌ي كشورمان تأكيد كرد: نظام آموزشي ما بايد اين مشكلات را برطرف و تجربه‌ها را گردآوري كند. از سوي ديگر اين تمركزگرايي را بايد از ميان برد و بومي‌گرايي را در سطح استان و شهر انجام داد تا كودكاني كه ساكن هرنقطه از ايران هستند بتوانند ادبياتي متناسب با فرهنگ و آب و هوا و آداب و رسوم منطقه‌ي خود داشته باشند.

شعباني با اشاره به اين كه در كتاب «خرمن شعر خردسالان» قسمتي را به شعرهاي بومي اختصاص داده ‌است، گفت: البته همه كس را نمي‌توان مجبور به ساختن شعر كرد؛ زيرا ذوق و استعداد خاص خود را مي‌خواهد، ولي با آماده كردن بستر مناسب مي‌توان استعدادها و روحيه‌ي شاعران پيدا كرد و پرورش داد.

نويسنده‌ي كتاب «قصه‌ي امشب» يادآور شد: زماني كه من وارد كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان شدم، چند سالي بود كه داستان و شعر مي‌نوشتم اما در خانواده و اطرافيانم هيچ‌كس دانش اين كار را به من نداده بود و ناخودآگاه برخي از شعرهايم براي نوجوانان مناسب بود و پس از آن در اين زمينه مطالعه و دانشم را تكميل كردم، حال براي رشد روزافزون ادبيات بايد اين دانش را در اختيار شاعران جوان قرار دهيم.

شعباني در ادامه‌ي اين نشست صميمانه به شعرخواني پرداخت و شعر‌هاي نوجوانان حاضر را نقد و بررسي كرد.

نشست شعرخواني اسدالله شعباني شب گذشته (10 آبان‌ماه) با حضور جمعي از شاعران نوجوان در انجمن نويسندگان كودك و نوجوان برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط