یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶
گودینی: ادبیات دینی موفق در انبوه آثار شعاری گم شده‌ است

محمدعلی گودینی، نویسنده معتقد است کمتر ادبیات دینی موفق در سال‌های اخیر داشته‌ایم و اگر هم اثر قابل تحسینی منتشر شده، دیده و خوانده و نقد نشده و در میان کتاب‌هایی با مضامین شعاری مانده است.

گودینی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عنوان کرد: ادبیات دینی در ایران به دلیل این‌که حکومت ما دینی و تبلیغات دین نیز در جامعه زیاد است به حاشیه رانده شده و از این نظر می‌توان گفت که ادبیات دینی ما موفقیت لازم را کسب نکرده است.
 
این داستان‌نویس ادامه داد: کسانی هم که در این زمینه تا به حال کار کرده‌اند به دلیل جوی که وجود داشته و مروجان ادبیات دینی به غلط کتابی را تبلیغ کردند، آثارشان دیده نشد.
 
وی ادامه داد: مردم در حکومت دینی بیشتر به ماه رمضان، محرم و صفر فکر می‌کنند و کمتر سراغی از ادبیات می‌گیرند و در حکومت دینی در واقع ادبیات به حاشیه رانده می‌شود. نویسندگان کمی در این عرصه موفق شده‌اند و بخش عمده‌ای از کارها شعاری و تبلیغی بوده است.
 
نویسنده رمان «آتش سرد» اضافه کرد: در سال‌های اول انقلاب به طور مثال 60 هزار نسخه از کتابی را چاپ می‌کردند که در مدارس به مناسبت مسابقه‌های مختلف پخش می‌شد اما معلوم نبود که آیا این کتاب‌ها مخاطب دارد یا نه؟ شاید اگر به شکل انبوه توزیع نمی‌شد شمارگانشان به پنج هزار نسخه هم نمی‌رسید. من معتقدم که در کل ادبیات دینی موفقی نداشتیم.
 
گودینی متولد 1335 شهرستان كنگاور استان كرمانشاه و داستان‌نويس است.
 
رمان «تالار پذيرايی پايتخت» وی در سال 1388 از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسيد و کتاب شایسته تقدیر دومین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد شد.
 
«سيلاب»، «لبخند تلخ»، «دستی بر آسمان»، «آتش سرد» و «روز سی‌و‌چهارم» از دیگر آثار منتشر شده او هستند.

پیشینه این سوژه در خبرگزاری کتاب:
گفت‌وگوی محمدرضا سنگری، عبدالرحیم سعیدی‌راد، غلامرضا امامی، فاطمه راکعی، اکبر بهداروند، ابراهیم حسن‌بیگی، اسماعیل امینی، مصطفی رحماندوست، سعید شاپوری، حمیدرضا شکارسری و قدمعلی سرامی را در این باره بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها