«امنيت اجتماعيشده» نظريهاي غربي است كه مرجع امنيت را به خرده هويتها بازميگرداند. نويسنده كتاب «امنيت اجتماعي شده: رويكردي اسلامي» معتقد است الگوهاي اجرايي اين امنيت در فضاي بومي كشورمان كارآمد نيستند.
وي افزود: در فارسي معادلهايي براي اين مفهوم از سوي مترجمان استفاده شدهاند كه يكي از مصطلحترين آنها «امنيت اجتماعي» است، در حالي كه «امنيت اجتماعيشده» معادل مناسبتري براي اين واژه محسوب ميشود.
افتخاري درباره اين مفهوم گفت: در اين مبحث مرجع امنيت را بايد به بنيادها و مبادي اجتماعي آن برگرداند و آن را از حوزههاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي خارج كرد و در لايههاي اجتماعي قرار داد.
وي درباره نتايج مثبت اين امر گفت: در چنين حالتي مرجع امنيت به خرده هويتهايي نظير اقليتهاي مذهبي و نژادي تبديل ميشود. حفاظت از اين هويت اجتماعي نيز به چارچوبهايي نياز دارد كه در قالب نظريه «امنيت اجتماعي شده» شرح ميشود.
افتخاري ادامه داد: با توجه به اين نظريه سوالي ميتوان مطرح كرد مبني بر اين كه آيا اصول اين امنيت اجتماعي شده در فضاي بومي و ديني ما قابل استفاده است يا خير.
وي يادآور شد: براي پاسخ به سوالي كه در كتاب مطرح شده است، ابتدا الگوهاي امنيت اجتماعي شده و نمونههايي از آن كه به ايران وارد شدهاند، به همراه تلقيهاي موجود از آن مطرح شدند.
افتخاري ادامه داد: اين الگوها بر اساس مباني ايراني و اسلامي نقد شدند. با اين نقد متوجه ميشويم كه اين الگو با ساختار و هويت بوميمان هماهنگ نيست.
وي درباره پيشنهاد ارايه شده در اين كتاب گفت: براي رفع اين كمبود در حوزه امنيت ميتوان از منابع ديني و همچنين رهنمودهاي امام خميني(ره) كمك گرفت و از اين منظر به تجزيه و تحليل آنها پرداخت.
اين مدرس دانشگاه ادامه داد: بر اساس اين الگوي بومي خواهيم توانست امنيت اجتماعي را در جامعهمان به اجرا درآوريم.
كتاب «امنيت اجتماعي شده: رويكردي اسلامي» سال گذشته به انتشارت پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي سپرده شد و اكنون در مرحله اصلاحات قرار دارد.
نظر شما