سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۵
مجلدات «ولادت» و ناگفته‌هايي درباره سلسله نامكشوف رضوی

سعيد تشكري مجلد ديگري از رمان «ولادت» را مي‌نويسد. به گفته تشكري، اين رمان براساس تحقيقات ميداني از تولد اين سلسله و روزگار زندگی قبيله‌اي تا مقطعي كه در دوره قاجار شناسايي و تعریف می‌شوند، نوشته شده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، تشكري درباره اين كتاب و مجلد دوم آن كه در دست نگارش است، گفت: سلسله رضوي، نامكشوف‌ترين سلسله در ايران است كه تا به حال درباه آن تحقيق نشده و تنها شجره‌اي است كه نامكشوف مانده است. اين سلسله در واقع فرزندان امام جواد(ع) و امام رضا(ع) هستند.

وي افزود: در حقيقت جلد اول اين كتاب درباره پيدايش و تولد اين سلسله است و جلد دوم مربوط به تاريخ و سير تطور و اتفاقاتي خواهد بود كه بر اين نسل گذشته است. ابن سلسله به دليل آنكه زماني در حكومت عباسيان سادات‌كشي بوده، به شهرهاي مختلف ايران مانند همدان، قم، خراسان و بخش‌هايي در تهران كوچ مي‌كردند و بيشتر زندگي عشايري داشتند. در مجموع مي‌توان گفت به جهت سياست حكومت‌ها نسبت به علوي‌ها، زندگي‌هاي سختي داشتند.

اين داستان‌نويس با اشاره به اينكه اين قوم كاملا ايراني هستند و هيچ ارتباطي به كشورهاي ديگر ندارند،‌ توضيح داد: اين سلسله در واقع از زمان قاجاريه كه اميركبير قوميت‌ها را تعريف كرد، به طور قانونمند شناسايي شده و تا قبل از آن بافتي دروني و قبيله‌اي داشتند. در واقع صفويه را هم رضويان به حكومت مي‌رسانند، ولي در اين حكومت هيچگاه نقشي نداشتند.

جلد اول رمان «ولادت» تشكري كه سال گذشته(89)، از سوي انتشارات «كتاب نيستان» منتشر شد، درباره ديدار دهقانان ايراني با امام رضا(ع) و ارادت آنان به ايشان و تبديل آتشكده‌هايشان به بقعه رضوي است.

فصل هشتم اين رمان اين‌گونه آغاز شده است:

«دعبل چون هارون از خواب پريد. هارون در طوس بود و دعبل در سمنگان! معناي روياي خود را نمي‌دانست! به خود گفت:
{دعبل از خود بگذر و از اين كاخ بگذر. از جان بگذر. به شعري خود را به نام و جاي بگذار. تا بدانند تو ديگر، شاعر صله بگير هارون نيستي!...}

و بندی از بخش نهم اين كتاب:

«هارون و دعبل در رويا،‌ همديگر را هر كدام به نوعي، ‌رفتاري و كرداري ديدند و يافتند. اما يكي زائرانه به كربلا رفت و ديگري به كشتار آنان كه دوستدار كربلا بودند. اما شعر دعبل به هارون رسيد ...»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط