شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
نقد و بررسي آيين شيطان‌پرستي

كتاب «جهان تاريك؛ شناخت و نقد فرقه شيطان‌پرستي» نوشته حميد كريمي از سوي موسسه بوستان كتاب تجديدچاپ شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نوشتار حاضر، در دو بخش و چند گفتار به نقد و بررسي آيين شيطان‌پرستي پرداخته است.

جنبش‌هاي نوپديد به ظاهر ديني در دنياي امروز رو به گسترش‌اند. يكي از فرقه‌هاي موجود گروه شيطان‌پرستي است. شيطان‌پرستي در گذشته چهره‌اي متفاوت با امروز داشته است. يزيديان در قديم به گونه‌اي شيطان را تكريم مي‌كردند و اينك به شيوه‌اي ديگر اهداف او را محقق مي‌كنند. گروه كليساي شيطان چه گروهي است؟ آنتوان لاوي و مارلين منسن چه افرادي بودند؟ مراسم شيطان‌پرستان چيست؟ انديشه و قوانين شيطان‌پرستي چيست؟ علائم و شعارهاي آنان كدام است؟ از چه موسيقي‌ها و سبك‌هايي استفاده مي‌كنند؟ در اشعار، فيلم‌ها و محافل خود، چه آموزه‌هايي را ترويج مي‌كنند؟ اين اثر، معرفي و نقدگونه‌اي است برمحورهاي گفته شده.

بر اساس مطالب كتاب، رشد سريع جنبش‌هاي نو پديد ديني (New religious Movements) در دنيا و نيز در ايران، امري است كه متاسفانه مورد كم ‌توجهي مسوولان و جامعه فرهنگي ـ‌حوزوي و دانشگاهي‌ـ‌ ما قرار گرفته است. اديان يا آيين‌ها يا نحله‌هاي جديد فكري، انواع مختلف دارند. تنوع اين اديان به لحاظ سن اعضا، محل زندگي آنان (شهر و روستا)، نحوه زندگي افراد (زندگي رياضت‌بار در عزوبت يا غوطه‌ور شدن در هرزگي جنسي)، اعمال و شعائر (از سرود و نماز گرفته تا مديتيشن، رقص، قرباني شعائري و عمليات جنسي) آن قدر زيادند كه در ابتدا، هرگونه وجود رسمي و سنتي وجه اشتراك بين آنها را نفي مي‌كند.

برخي از جوانان و افراد ديگر به علل مختلف مانند مشكلات خانوادگي، كمبود محبت، عدم اطلاع كافي از آموزه‌هاي اصيل دين اسلام، نارسايي‌ها و آسيب‌هاي اجتماعي و فرهنگي، به اين آيين‌ها گرايش پيدا مي‌كنند.

بنابر اعتقاد نويسنده كتاب، اگرچه جامعه مسلمان ايران، بر خلاف بسياري از جوامع غربي و مدرن و پست مدرن، از لحاظ گسترش اين فرقه‌ها، دچار بحران نيست اما علائم مشخص و معناداري كه از رشد روز افزون اين فرقه‌ها در كشورمان ديده مي‌شوند، ايجاب مي‌كنند تا محققان، گويندگان، رسانه‌ها، نظام تعليم و تربيت و ديگران هريك از طريقي به مقابله با اين جريانات برخيزند.

ترجمه آثار، تاليف كتب، تهيه آماري‌هاي مستند و دقيق از اين گروه‌ها و حاميان و فعاليت‌هاي آنها، تهيه گزارش و فيلم و بالا بردن سطح آگاهي‌هاي مردم و خصوصا دانش‌آموزان و دانشجويان، از اهم نيازهاي جامعه كنوني ماست. براي مسلح شدن و مقابله با اين امواج، نخستين گام شناخت دقيق آنها از راه تهيه گزارش از كميت و كيفيت رشد آنها، شناخت نحوه عضوگيري، تبليغات، شعارها و آموزه‌هاي آنان در ظاهر و خفاست.

گام دوم تحليل يافته‌ها و شمارش نقاط ضعف و قوت آنها و يافتن معادل و برابر آموزه‌هاي مثبت آنان در ميان مفاهيم غني دين اسلام است. 

گام سوم بسط و ارائه نقاط مثبت و نشان‌دادن ضعف و زشتي نقاط منفي است. مشكلات، خلاها و نقص‌هاي نسل جديد را بايد با استفاده از شيوه‌ها و ابزارهاي روز بر طرف كرد تا با يك برنامه‌ريزي اساسي و منسجم، زمينه‌هاي هدايت و دوري از گمراهي جوانان را فراهم كرد.

يكي از فرقه‌هاي موجود در جهان كنوني، فرقه شيطان‌پرستي است. شيطان‌پرستي انواع متعددي دارد كه در اين‌جا به بررسي دو گروه مي‌پردازيم:
الف) شيطان‌پرستي قديمي يا يزيديان؛ ب) شيطان‌پرستي جديد يا كليساي شيطان. اين دو گروه، گرچه تفاوت‌هاي بسياري با يكديگر دارند اما از جهاتي هم به يكديگر شبيه اند؛ از جمله اين كه به شيطان احترام مي‌گذارند.

كتاب حاضر در دو بخش و چند گفتار، به نقد و بررسي فرقه ضاله شيطان‌پرستي مي پردازد.
در بخش نخست با عنوان «گروه يزيديان يا شيطان‌پرستان قديمي»، عقايد، تكاليف و آداب و رسوم و كتب مقدس آنها ذكر و بررسي شده است.
در بخش دوم «شيطان‌پرستي جديد» و گروه كليساي شيطان كه در قرن بيستم ظهور كرده در ضمن چند گفتار طرح و بررسي شده است. در گفتار اول به پيدايش اين گروه و زندگي موسس آن «آنتوان لاوي» اشاره شده‌ است. گفتار دوم به برخي از اعمال و مراسم گروه شيطان‌پرستي مي‌پردازد. در گفتار سوم درباره عقايد اصلي، قوانين و حقوق بشر از گناه شيطان‌پرستان سخن به ميان آمده و آراي آنها مورد نقادي قرار گرفته است. در گفتار چهارم علائم مورد استفاده از سوي آنها آمده و در گفتار پنجم از انواع موسيقي‌هايي كه در خدمت گروه‌هاي شيطان‌پرست قرار مي‌گيرد، ياد شده است. در گفتار ششم به برخي از اشعاري كه در گروه‌هاي موسيقي مذكور خوانده مي‌شوند، اشاره شده است و گفتار هفتم نگاهي كوتاه به فيلم‌هاي شيطاني مي‌اندازد.

چاپ ششم كتاب «جهان تاريك؛ شناخت و نقد فرقه شيطان‌پرستي» در شمارگان 2000 نسخه، 200 صفحه و بهاي 29000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط