نويسنده كتاب «فلسفه آنتروپولوژي» در پي اثبات اين مدعاست كه فلاسفه مسلمان بيش از هفتصد سال پيش نظراتي را در شش حوزه انسانشناسي مطرح كردند. او در كتابش اين نظرات را با انسانشناسي غربي مقايسه ميكند.\
وي افزود: فلاسفه اسلامي همچنين در حوزههاي انسانشناسي فلسفي، عرفاني، ديني اجتماعي، تاريخي و فيزيكي مباحثي را به اين حوزههاي افزودهاند.
كبير يادآور شد: در اين كتاب ثابت ميشود كه قرآن و احاديث اين شش حوزه انسانشناسي را به كار گرفتهاند كه در بسياري از مباحث مهم ميتوان رد پاي آنها را ديد.
وي با اشاره به سابقه هفتصد ساله مباحث انسانشناسي در آثار فلاسفه مسلمان گفت: اين در حالي است كه انديشمندان غربي در حدود دويست سال اخير اين شاخههاي را به شكل جديدي مطرح كردهاند.
مدرس دانشگاه تهران با اشاره به طرح مباحث غربيان در كتابش گفت: مباحثي نظير نقد انسانشناسي لوي اشتراوس، انسانشناسي تاريخي هگل، انسانشناسي اجتماعي ماركس و انسانشناسي ديني شلايرماخر در اين اثر مطرح و برتريهاي مباحث انديشمندان اسلامي در اين حوزه بررسي شدهاند.
وي در پاسخ به اين سوال كه «آيا تفاوت مباني در انديشه غربيان و مسلمانان، مقايسه ميان اين دو تفكر را از اعتبار نمياندازد؟» گفت: در بحث انسانشناسي نميتوان گفت كه مباني انديشه شرق و غرب متفاوت است.
كبير جهت علمي انديشه غربيان را در اين حوزه متفاوت با مسلمانان دانست و گفت: در نقد انسانشناسي غربي، آن دسته از مباني كه بر اساس اين جهت متفاوت شكل گرفتهاند، مورر انتقاد قرار گرفتهاند، اما با اين وجود نميتوان اشتراكات را نيز نديده گرفت.
وي با اشاره به مطالعه سي سالهاش در حوزه انسانشناسي گفت: از همين رو، با مباحث غربيان در اين حوزه بيگانه نيستم و هنگام نقد آنان ابتدا با رعايت ملاحظات و احترام علمي، نكات مثبت نظراتشان را طرح و سپس نقد كردهام.
وي افزود: به دليل پيش گرفتن چنين شيوهاي ميتوان اين كتاب را پژوهشي در حوزه انسانشناسي تطبيقي به شمار آورد.
كتاب «فلسفه آنتروپولوژي» تا دو ماه آينده از سوي انتشارات مطبوعات ديني منتشر ميشود.
نظر شما