یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۵
مجموعه مقالات حسن ميرعابديني منتشر شد

كتاب «در ستايش داستان» نام مجموعه مقالاتي از حسن ميرعابديني است كه بخشي از مقالات آن به سير داستان‌نويسي در ايران و مرور و تحليل برخي دوره‌هاي معاصر قصه و داستان‌نويسي در تاريخ ادبيات فارسي و تحليل آثار بزرگان داستان‌نويسي معاصر اختصاص يافته است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ميرعابديني در مقدمه اين كتاب آورده است: «دفتر حاضر گزيده‌اي است از گفت‌و‌گوها و مقالاتي كه اغلب آن‌ها در مجلات و روزنامه‌هاي سال‌هاي اخير چاپ شده‌اند. البته نوشته‌هايي كه به كار كتاب‌هايي چون ادبياتي از آن خودشان: زنان داستان‌نويسي با داستان‌نويسي ايران: 1375-1385 مي‌آيند در اين مجموعه ديده نمي‌شوند. اين دفتر حاوي متن‌هايي است كه طي دو دهه 1370 و 1380، ‌هر يك به مناسبتي، مثل بزرگداشت يا مرگ نويسنده‌اي، و گاه براي خوانده شدن در همايش ادبي نوشته شده‌اند....»

«تداوم سنت‌گرايي سعدي در داستان‌نويسي ايران»، نام اولين مقاله اين كتاب است كه در بخشي از آن آمده است: «ايران قصه‌گويان توانا بسيار دارد و يكي از آن‌ها سعدي، شاعر پرآوازه است. راوي قصه‌هاي او مردي بسيار سفر كرده و دنيا ديده است كه حكايتي بر آمده از دوران‌هاي دور و مبتني بر حادثه‌اي عجيب را براي شنوندگاني مشتاق تعريف مي‌كند.»
 
«جغرافياي داستان»، «تخيل مكالمه‌اي و داستان ايراني»، «پزشكي و نويسندگي»(آنتوان چخوف)، «طرحي از تاريخ نقد ادبي»، «نويسنده به مثابه منتقد ادبي» نام بخش‌هاي فصل «مقاله» اين كتابند.
 
فصل «نام بعضي نفرات روشنم مي‌دارد» اين كتاب نيز  از بخش‌هايي چون «جمالزاده»، «هدايت به عنوان شخصيت داستان»، «علوي»، «در رثاي چوبك»، «گلستان داستان‌نويسي»، ‌«گشتي در جهان داستاني به‌آذين»، «احمد محمود»، «توصيف واقعيت اجتماعي معاصر» و «گلشيري: سي سال تلاش براي تثبيت ادبيات مدرن» تشكيل شده است. 

«گفت‌وگوها» كه شامل گفت‌و‌گوهاي منتشر شده در مطبوعات با مولف كتاب است نيز فصل پاياني اين كتاب را به خود اختصاص داده است.

«در ستايش داستان»، نوشته حسن ميرعابديني ، اسفند سال گذشته(89)، به شمارگان 1500 نسخه از سوي نشر چشمه منتشر شد. اين كتاب 287 صفحه و قيمت آن 6500 تومان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها