جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۷
سنت الهي جانشيني از حضرت آدم(ع) تاحضرت خاتم(ص)

دكتر علي موحدي، در نشست «بررسي تطبيقي موضوع امامت از ديدگاه شيعه و اهل تسنن» كه عصر امروز،جمعه 16 ارديبهشت ماه درسراي اهل قلم بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برگزار شد، گفت: جانشين بايد دو ويژگي داشته باشد. يكي اين‌كه توسط پيامبر مشخص و تعيين شود و ديگر اينكه علمش نامحدود باشد. كسي كه ادعاي جانشيني پيامبر(ص) را دارد بايد حداقل، راه را بشناسد و با پيچ و خم‌ها آشنا باشد./

خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) - به گزارش ستاد خبري سراهاي اهل قلم نمايشگاه كتاب، نشست «بررسي تطبيقي موضوع امامت از ديدگاه شيعه و اهل تسنن» ساعت 17 امروز، جمعه 16 ارديبهشت ماه، در سالن بازار جهاني كتاب با حضور دكتر علي موحدي، استاد دانشگاه و نويسنده برگزار شد.

در اين جلسه كه بصورت پرسش و پاسخ بين كارشناس برنامه و موحدي صورت گرفت، مباحثي حول محور امامت و خلافت مطرح شدند. موحدي گفت: درست است كه عصر ماهواره و اينترنت است اما مباني و پايه‌ها تغيير نكرده‌اند. دو دوتا هميشه چهارتا مي‌شود و عدد ديگري نمي‌شود. ما مي‌توانيم در آموزشمان از تكنيك‌ها و ابزار روز استفاده كنيم و فرايند آموزش را عمق بخشيم ولي نكات آموزشي و پايه تغيير نمي‌كنند و همواره مورد رجوع و نيازند.

وي افزود: حكمت خدا اين‌طور بوده كه حرف 1400 سال پيش ائمه و معصومان(ع) پايه قرار گيرد و بشود مصداق همان دو دوتا چهارتا؛ مثل نماز صبح كه همواره دو ركعت بوده و خواهد بود.

موحدي در جواب سوالي كه درباره‌ روزآمد شدن علم پرسيده شد، گفت: درست است كه طب اطفال هر 25سال يك مرتبه عوض مي‌شود ولي يك چيزهايي ثابت است. مثل اينكه هزار سال ديگر هم بگذرد همه‌ بچه‌ها در همه جاي دنيا گرسنه مي‌شوند و... مثال‌ها و مسائل تجربي عوض مي‌شوند ولي مسائل عقلي ثابتند. ادعاي انبيا اتصال با خداوند است و خدا منبع علم است نه حدس و تجربه و تئوري و نظريه. اگر پيامبري يك پيامبر ثابت شد، كلام او از جانب خدا ست و احتمال و فرضيه‌هاي ديگر راهي ندارند.

وي گفت: مفهوم جانشيني از زمان حضرت آدم بوده است. چون حضرت آدم هابيل را جانشين خود قرار داد، قابيل او را كشت و اين مفهوم از ابتداي خلقت بوده است. از وقتي خداوند انسان را فرستاد، سنت جانشيني را قرار داده و اين سنت تا خاتم(ص) ادامه پيدا كرده است.
 
وي تصريح كرد: جانشين بايد دو ويژگي داشته باشدژ؛ يكي اين‌كه توسط پيامبر مشخص و تعيين شود و ديگري اينكه علم‌اش نامحدود باشد. كسي كه ادعاي جانشيني پيامبر را دارد، بايد حداقل راه را بشناسد و با پيچ و خم‌ها آشنا باشد. مثال‌هايي در قرآن است كه مي‌گويد تمام كارهاي ما در عالم تاثير گذارند. مثلا برخي گناهان موجب فرستادن نوع خاصي بلا مي‌شود يا... كه اين نشان مي‌دهد آسمان‌ها و زمين به‌ هم مربوطند و در هم تاثير گذار. ما موارد متعدد داريم كه حضرت علي(ع) نشسته‌اند و گفته‌اند «هر سوالي داريد بپرسيد. من آسمان‌ها را بهتر از زمين مي‌شناسم.» و اين به‌خاطر به‌رخ كشيدن معلومات نيست، به اين خاطر است كه آسمان‌ها و زمين به هم مرتبط اند و ائمه (ع) همگي با اين دو به خوبي آشنا بوده‌‌اند.

موحدي درباره اين موضوع كه آيا اين مساله تبيين شده است يا نه؟ گفت:‌مساله جانشيني بارها و بارها توسط پيامبر(ص) از روز اول تا روز آخر در دعوت‌ها، در جنگ‌ها، در حجه الوداع و... تبيين شده است و قبل از اينكه حضرت علي(ع) بخواهد با علمش خود را معرفي كند، پيغمبر(ص) او را معرفي كرده است. اما به هر دليلي كه بوده، اين تبيين در بين مردم بدرستي صورت نگرفته است. كم‌كم آن‌قدر مفهوم خلافت و امامت كوچك و محدود شد كه منحصر به زمام‌داري و حكومت دنيوي شد. تفاوت ديدگاه شيعه با اهل تسنن هم در همين است. شيعه مي‌گويد كسي امام است كه در همه مسائل و علوم، علم داشته باشد؛ هم علوم دنيوي و هم علوم اخروي. ولي متأسفانه اين انديشه از اهل تسنن به شيعه وارد شده و مي‌بينيم در اذهان عموم امامت محدود به زمام‌داري شده است.

اين نشست با قراءت حديثي از امام باقر(ع) به پايان رسيد.

بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران تا 24 ارديبهشت در مصلاي امام خميني(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها