یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۱
اعتراض انجمن كتابداري و اطلاع‌رساني به سوالات آزمون دكتراي كتابداري

دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رييس انجمن كتابداري و اطلاع‌رساني ايران در نامه‌اي به وزير علوم، تحقيقات و فناوري، اعتراض جامعه علمي كتابداري را به سوالات تخصصي آزمون دكتراي كتابداري امسال اعلام كرد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در اين نامه كه خطاب به دكتر كامران دانشجو، وزير علوم، تحقيقات و فناوري نوشته شده، آمده است: 
فارغ­التحصيلان هر حوزه علمي در هر مقطعي نمودي از قابليت­ها و توانمندي­هاي آن رشته است. از اين رو، براي گزينش و تربيت متخصصان توانمند و آينده­ساز، آزمون­هاي علمي پايه­گذاري شده، تا استعدادهاي علمي و فرهنگي كشور شناسايي شده و نسبت به ارتقاء قابليت­ها و توانمندي­هاي آنها در مقاطع بالاتر اقدام شود. هر حوزه علمي بسته به دامنه و چارچوب­هاي خود، حوزه­هاي آموزشي و تخصصي ويژه­اي دارد كه در نوع خود با علوم ديگر متفاوت است. نگاهي گذرا به محتواي دروس علوم كتابداري و اطلاع­رساني نشانگر وجود مباحثي است كه نشان­دهنده انتظاراتي است كه از فارغ‌التحصيلان اين حوزه علمي بايد داشته باشيم. از جمله اين توانمندي­ها آشنايي با فن‌آوري­هاي نوين، روش­هاي پژوهش، نظام­هاي نوين ذخيره و بازيابي اطلاعات، سرويس­هاي متنوع مرجع (در دو محیط سنتی و الکترونیکی)، نمايه­سازي و چكيده نويسي و نظاير اينها را مي­توان نام برد.
 
رضايي شريف‌آبادي افزوده است: نخستين آزمون سراسري (متمرکز) اين رشته در مقطع دكتري 
نيز -به همراه ساير حوزه­هاي علمي- چندي پيش برگزار شد. محتواي آزمون برگرفته از سه بخش اصلي، زبان تخصصي، روش تحقيق و آمار و منابع و خدمات مرجع بود. متأسفانه هر سه بخش آزمون در رشته مذكور داراي كاستي­هاي عمده­اي بود. انتظار از پرسش­ها در زمينه زبان تخصصي، آن هم برای مقطع دکترا، وجود پرسش­هايي در زمينه حوزه تخصصي بود، كه مروري بر پرسش­هاي اين بخش گوياي اين مهم نيست. از طرفي ديگر پرسش­هاي تخصصي در اين رشته با توجه به محورهاي 
پيش­گفته به هيچ وجه گوياي تخصص فارغ­التحصيلان آن نيست و نمي‌تواند معياري قابل دفاع براي گزينش متخصصان و آينده­سازان اين رشته باشد. 

در اين نامه همچنين آمده است: دو ايراد كلي بر پرسش­هاي تخصصي در اين بخش وارد است. نخست اين كه انتخاب عنوان درسي آزمون، منابع و خدمات مرجع، به درستي صورت نگرفته است. چرا كه امروزه ديگر مشخصه بارز اين رشته محدود به شناخت منابع و مراجع نيست و این به شدت ریشه در دیدگاه­ها و محتوای كهن این حوزه دارد. دوم اينكه نگاهي به پرسش­هاي طرح شده در موضوع منابع و خدمات مرجع به هيچ وجه نشانگر تخصص 
پاسخ­گويان نيست. تأكيد ويژه پرسش­هاي طرح شده بر پرسش­های واقعی و نه تحلیلی -به عنوان معیار اصلی سنجش داوطلبان تحصیلات تکمیلی به ویژه مقطع دکترا- است و وابستگی آنها به بافت­های خاص فرهنگی و موضوعی –بدون در نظر گرفتن گستره این حوزه حداقل در ایران- و اطلاعات عمومی متخصصان این حوزه واقعا محل اشکال است. در مورد پرسش­هاي روش تحقيق و آمار نيز همين كم دقتي­ها و سطحي نگري­ها و نيز پرداختن به سطح به جاي تحليل و عمق محتوا به وضوح وجود دارد. 

در پايان اين نامه آمده است: با توجه به موارد ذكر شده، انجمن علمي كتابداري و اطلاع­رساني ايران به عنوان نماينده جامعه علمي كتابداري و 
اطلاع­رساني، اعتراض خود و جامعه علمي اين رشته (به‌ویژه شرکت‌کنندگان در آزمون یاد شده) را از وجود نگرش موجود در پرسش­هاي تخصصي آزمون سراسري (متمرکز) دكتري اين رشته اعلام مي­كند و خواستار تجديد نظر و بررسي دقيق و علمي پرسش­ها در اين رشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها