چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۵
كتابخانه‌ قلب تپنده دانشگاه‌ است

استاديار و عضو هيات علمي گروه كتابداري و اطلاع‌رساني دانشگاه شاهد، كتابخانه‌ را قلب تپنده دانشگاه‌ دانست و افزود: كتابخانه‌هاي دانشگاهي با ايفاي نقش آموزشي و پژوهشي خود قادر به افزايش رتبه در دانشگاه‌هايند./

سعيد اسدي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، درباره اهميت معيارهاي رتبه‌بندي دانشگاه‌ها گفت: يكي از شاخص‌هاي رتبه‌بندي دانشگاه‌ها توجه به موجودي و تنوع كتاب‌ كتابخانه‌هاي دانشگاهي است، البته اين شاخص‌ در تمام كشورها معياري براي رتبه‌بندي نيست اما در كنار ساير عوامل نظير انتشارات دانشگاه و نسبت سرانه استاد به دانشجو يكي از مسايل مهم و قابل توجه رتبه‌بندي محسوب مي‌شود.

اسدي با تاكيد بر اينكه در دسترس بودن كتابخانه‌هاي دانشگاهي و انتشار مجلات پيوسته از جمله ساير شاخص‌هاي رتبه‌بندي دانشگاه‌ها به شمار مي‌آيد، افزود: برخي از كتابخانه‌هاي دانشگاه‌ها كه داراي پايگاه‌هاي كتاب‌شناختي و وب‌سايت مجزاي اند نيز در رتبه‌بندي دانشگاه امتياز بالاتري كسب مي‌كنند. 

وي با بيان اينكه دانشگاه هاروارد هر ساله رتبه نخست را در شاخص رتبه‌بندي دانشگاهي كسب مي‌كند، افزود: هاروارد يكي از قديمي‌ترين كتابخانه‌هاي دانشگاهي آمريكا محسوب مي‌شود. اگر به ساختار و شكل دانشگاه دقت كنيم، كتابخانه را در هسته مركزي آن مي‌يابيم و بقيه بخش‌ها حول كتابخانه شكل گرفتند. هاروارد نمونه‌اي از اين كتابخانه را به تصوير مي‌كشد. 

استاد كتابداري دانشگاه شاهد با تاكيد بر اينكه مركزيت كتابخانه‌ در دانشگاه‌هاي اروپا و آمريكا رعايت مي‌شود، افزود: كتابخانه در اين كشورها داراي دو وظيفه محوري آموزش و پژوهش است كه به صورت فعال اين دو وظيفه را ايفا مي‌كند، در اين كشورها كتابخانه بخشي از نظام آموزشي دانشگاه محسوب و بخش‌هايي از كلاس‌هاي درس در محيط كتابخانه و تحت نظارت كتابداران برگزار مي‌شود.

وي درباره وضعيت كتابخانه‌هاي دانشگاهي در ايران گفت: در گذشته برخي از كتابخانه‌هاي دانشگاهي نقش فعالي در سيستم آموزش و پژوهش نداشتند و بيشتر منفعل‌ بودند،‌ به اين صورت كه كتابداران منتظر بودند تا عده‌اي به آنجا مراجعه كرده و از منابع استفاده كنند، اين رويكرد هنوز تغيير پيدا نكرده و بنابراين كتابخانه‌هاي كشور به ويژه با ورود تكنولوژي اطلاعات، اينترنت و فناوري جديد منفعل‌تر از پيش شدند، چرا كه بسياري از استادان كه در كشور به كتابخانه مراجعه و از منابع استفاده مي‌كردند، امروزه با استفاده از پايگاه‌هاي اينترنتي نياز خود را رفع مي‌كنند.

اسدي با تاكيد بر اينكه با تغيير رفتار اطلاع‌يابي استادان، دانشجويان و پژوهشگران براي كتابخانه‌هاي دانشگاه‌ها رغيب پيدا شده، افزود: خوشبختانه در دانشگاه‌هاي ايران كتابخانه‌هايي با سابقه و قديمي وجود دارند اما هنوز سيستم نا كارآمد كتابخانه‌ها براي ارايه كتاب و امانت دهي ادامه دارد. كتابخانه دانشگاه تهران يكي از بزرگترين كتابخانه‌هاي دانشگاهي كشور و باسابقه‌ترين محسوب مي‌‌شود كه در سال‌هاي اخير به فعاليت‌هاي جديدي در حوزه‌هاي آموزشي و پژوهشي مي‌پردازد.

وي در ادامه افزود: براي برخي از دانشجويان رشته‌هاي علوم انساني  واحدهاي آشنايي با كتابخانه گذاشته شده و از طرفي هر ترم كتابخانه‌هاي دانشكده‌ها دوره‌هاي كوتاه مدت آشنايي با كتابخانه دانشگاهي و آشنايي با بانك‌هاي اطلاعات و جست‌وجو را در پايگاه كتابداري برگزار مي‌كنند. اين يك جنب و جوش كوچك و نهادينه نشده است و به نوعي فعاليتي جنبي و فوق برنامه در كتابخانه محسوب مي‌شود و بايد در حوزه‌هاي مختلف آموزشي و پژوهشي تقويت شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها